Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XI-1281 67 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-3803 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VAIKO MINIMALIOS IR VIDUTINĖS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. X-1238 29 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-3802
2016 m. kovo 2 d. Nr. 202
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. gruodžio 23 d. sprendimo Nr. SV-S-1306 „Dėl įstatymų ir nutarimo projektų išvadų“ 17 ir 18 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XI-1281 67 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3803 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIIP-3803) ir Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo Nr. X-1238 29 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3802 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIIP-3802) dėl šių priežasčių:
1. Įstatymo projekte Nr. XIIP-3803 siūlomas teisinis reguliavimas yra perteklinis, nes vaikų socializacijos centras pagal teisinę formą ir atliekamas funkcijas yra valstybinė mokykla, kuri finansuojama iš valstybės biudžeto taikant mokymo lėšų skyrimo vienam mokiniui principą. Vadovaujantis Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. 768 „Dėl Mokyklų, vykdančių formaliojo švietimo programas, tinklo kūrimo taisyklių patvirtinimo“, 24.2.2.3 papunkčiu, vaikų socializacijos centras yra priskirtas prie mokyklų, skirtų mokiniams, dėl nepalankių aplinkos veiksnių turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių. Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje apibrėžta, kad vaikų socializacijos centras yra valstybinė bendrojo ugdymo mokykla, vykdanti vaiko vidutinės priežiūros priemonę. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo 29 straipsnio 2 dalimi, vaikų socializacijos centrai finansuojami Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Formaliojo ir neformaliojo švietimo programoms finansuoti iš valstybės biudžeto valstybiniuose vaikų socializacijos centruose taikomas mokymo lėšų skyrimo vienam mokiniui principas.
2. Nėra aiškūs įstatymo projekte Nr. XIIP-3802 siūlomos nustatyti nuostatos, kad vaikų ugdymas vaikų socializacijos centruose papildomai finansuojamas iš savivaldybės, kurioje yra vaiko nuolatinė gyvenamoji vieta, biudžeto lėšų, reguliavimo turinys, papildomo finansavimo tvarka ir dydis. Be to, pažymėtina, kad vaikų socializacijos centrams, kaip valstybės biudžetinėms įstaigoms, lėšos skiriamos iš Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijai (toliau – Švietimo ir mokslo ministerija), kuri teisės aktų nustatyta tvarka ir atvejais įgyvendina valstybės, kaip vaikų socializacijos centro savininkės, teises ir pareigas, skirtų valstybės biudžeto asignavimų. Vaikų socializacijos centrai finansuojami pagal mokymo lėšų skyrimo vienam mokiniui principą, o šios lėšos apskaičiuojamos ir paskirstomos pagal Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 27 d. nutarimu Nr. 785 „Dėl Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodika). Siūloma įtvirtinti nuostata sudarytų prielaidas dvigubai finansuoti vaikų, kurie mokosi vaikų socializacijos centruose, ugdymą ir išlaikymą. Atsižvelgiant į tai, abejotina dėl įstatymo projekte Nr. XIIP-3802 siūlomos įtvirtinti nuostatos finansinio pagrįstumo ir būtinumo.
3. Atkreiptinas dėmesys, kad, tvirtinant Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą, Švietimo ir mokslo ministerijai suteikiama teisė Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodikoje nustatyta tvarka perskirstyti specialią tikslinę dotaciją mokinio (klasės, grupės) krepšeliui finansuoti tarp savivaldybių, taip pat tarp savivaldybių ir Švietimo ir mokslo ministerijos ir atvirkščiai. Įgyvendindama šią įstatymo nuostatą, Švietimo ir mokslo ministerija pagal Mokinio krepšelio lėšų apskaičiavimo ir paskirstymo metodikos 14 punktą, atsižvelgdama į pasikeitusį sutartinių mokinių skaičių einamųjų metų rugsėjo 1 dieną, perskirsto specialią tikslinę dotaciją, skirtą mokinio krepšeliui finansuoti nuo rugsėjo 1 dienos iki einamųjų metų pabaigos tarp savivaldybių ir Švietimo ir mokslo ministerijos, kai mokiniai iš savivaldybių finansuojamų mokyklų pereina į mokyklas, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Švietimo ir mokslo ministerija, arba atvirkščiai. Atsižvelgiant į vaikų patekimo į vaikų socializacijos centrus specifiškumą, t. y. kad mokinių, atvykstančių iš savivaldybių mokyklų į vaikų socializacijos centrus, skaičius nuolat kinta, būtų sudėtinga dažnai perskirstyti mokinio krepšelio lėšas.