https://www.e-tar.lt/rs/legalact/8adebc30caaf11e7910a89ac20768b0f/content_files/image001.jpg

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ ĮSTATYMO NR. IX-2135 34 STRAIPSNIO IR ĮSTATYMO 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-3694 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ ĮSTATYMO NR. IX-2135 3, 5, 34, 68, 77, 78 STRAIPSNIŲ IR 1 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-199

2017 m. lapkričio 15 d. Nr. 919

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. gegužės 24 d. sprendimo Nr. SV-S-267 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.1 ir 1.2 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a :

1.  Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo Nr. IX-2135 3, 5, 34, 68, 77, 78 straipsnių ir 1 priedo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-199 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIIIP-199) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimuipatikslinti pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus:

1.1.    Įstatymo projekte Nr. XIIIP-199 keičiamo Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) nuostatos, nustatančios judriojo ryšio išankstinio mokėjimo SIM kortelių registravimą, gali būti neproporcingos patiriamų sąnaudų, atsirasiančios administracinės naštos, nurodytos įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 aiškinamojo rašto 7 punkte, santykio su šios nuostatos veiksmingumu aspektu (turint omenyje, kad išlieka galimybė naudoti alternatyvias technologijas ar kitose valstybėse įsigytas išankstinio mokėjimo SIM korteles), todėl siūlytina atsisakyti įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 1 priedo 1.3 papunkčio, taip pat įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 8 straipsnio 1 ir 3 dalių.

1.2.    Siekiant efektyvinti nusikalstamų veikų prevenciją ir tyrimą, įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 1 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 3 straipsnio 491 dalyje apibrėžiami ribotini veiksmai neturi būti siejami tik su viešosiomis judriojo telefono ryšio paslaugomis, kurios iš anksto apmokėtos. Taip pat tikslinga, kad viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai blokuotų judriojo ryšio įrenginius ne tik tada, kai judriojo ryšio įrenginiais vykdomi ribotini veiksmai, tačiau ir patys vykdytų monitoringą bei blokuotų judriojo ryšio įrenginius taip pat ir tais atvejais, kai nustatomas besidubliuojantis judriojo ryšio įrenginio tarptautinis judriojo ryšio įrangos identifikatorius (IMEI) arba šis identifikatorius neatitinka jo formavimo reikalavimų, taip pat, kai turima duomenų, kad judriojo ryšio įrenginys buvo pagrobtas ar įgytas neteisėtu būdu. Be to, atsižvelgiant į šiuolaikines nusikalstamų veikų tyrimo ir prevencijos galimybes, turi būti tobulinama ir aktualizuojama viešųjų ryšių tinklų ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų išsaugomų ir kompetentingoms institucijoms teikiamų duomenų, būtinų judriojo ryšio įrangos vietai nustatyti, apimtis. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina:

1.2.1. Įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 1 straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 3 straipsnio 491 dalį išdėstyti taip:

491. Ribotini veiksmai – tam tikroje apibrėžtoje teritorijoje pasikartojančių veiksmų, atliekamų naudojantis viešosiomis judriojo telefono ryšio paslaugomis, seka (algoritmas), kuri (-is) sudaro prielaidas spręsti, kad viešosios judriojo telefono ryšio paslaugos naudojamos nusikalstamoms veikoms daryti.“

1.2.2. Įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 5 straipsnyje dėstomą keičiamo įstatymo 77 straipsnio 10 dalį išdėstyti taip:

10.   Viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai, nustatę, kad naudojantis viešosiomis judriojo telefono ryšio paslaugomis vykdomi ribotini veiksmai arba judriojo ryšio įrenginio tarptautinis judriojo ryšio įrangos identifikatorius (IMEI) yra besidubliuojantis, arba pakeistas taip, kad neatitinka nustatytų jo formavimo reikalavimų, taip pat, kai turima duomenų, kad judriojo ryšio įrenginys buvo pagrobtas ar įgytas neteisėtu būdu, privalo nutraukti minėtų paslaugų teikimą abonentams ar faktiniams elektroninių ryšių paslaugų naudotojams ir apie tai informuoti Vyriausybės įgaliotą instituciją. Abonentai ar faktiniai elektroninių ryšių paslaugų naudotojai, manantys, kad viešųjų judriojo telefono ryšio paslaugų teikimas jiems nutrauktas nepagrįstai, per 30 dienų gali kreiptis į savo viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėją su prašymu peržiūrėti sprendimą nutraukti viešųjų judriojo telefono ryšio paslaugų teikimą. Viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjas privalo išnagrinėti skundą šio įstatymo 34 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka. Jei abonentų ar faktinių elektroninių ryšių naudotojų netenkina viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų atsakymas dėl viešųjų judriojo telefono ryšio paslaugų teikimo jiems nutraukimo, viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo sprendimą nutraukti viešųjų judriojo telefono ryšio paslaugų teikimą abonentai ar faktiniai elektroninių ryšių paslaugų naudotojai per 30 dienų gali skųsti bendrosios kompetencijos teismui. Prieš nutraukdami viešųjų judriojo telefono ryšio paslaugų teikimą, viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai elektroninėmis ryšio priemonėmis apie tai informuoja abonentą ar faktinį elektroninių ryšių paslaugų naudotoją.

1.2.3. Įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 1 priedo 6 punktą išdėstyti taip:

6. Duomenys, būtini judriojo ryšio įrangos vietai nustatyti:

6.1. vietovės žyma (Cell ID) ryšio pradžioje;

6.2. duomenys, reikalingi nustatyti geografinę tinklo įrangos vietą, atitinkančią vietovės žymą (Cell ID), tuo momentu, kai ryšio duomenys buvo išsaugoti;

6.3. duomenys, reikalingi nustatyti geografinę tinklo įrangos vietą, atitinkančią vietovės žymų (Cell ID) zoną;

6.4. duomenys apie judriojo ryšio paslaugas teikiančio ūkio subjekto aktyvias (naudojamas) bazinių stočių aprėpties celes:

6.4.1. vietovės žyma (Cell ID);

6.4.2. geografinės koordinatės;

6.4.3. užklausos metu esanti skleidžiamo signalo kryptis.“

1.3.    Atsižvelgiant į tai, kad privačių verslo subjektų teisinis statusas, veiklos prigimtis, funkcijų pobūdis nesuponuoja kompetencijos priimti viešojo administravimo pobūdžio sprendimų, siūlytina patikslinti įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 7 punkto formuluotę – vietoje Ribotinų veiksmų sąrašo suderinimo su viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjais siūlome numatyti šių paslaugų teikėjų pasiūlymų įvertinimą. Viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų pastabų įvertinimas taip pat turėtų užtikrinti, kad pasirinktas ribotinų veiksmų sąrašas būtų įgyvendinamas techniškai, jo įgyvendinimo kaštai nebūtų neproporcingai dideli. Siūlytina įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 7 punktą išdėstyti taip:

7) tvirtina Ribotinų veiksmų sąrašą, įvertinusi viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų pasiūlymus.“

1.4.    Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 2 punktą, kuriame nustatyta, kad žvalgybos institucijų veiklos metodai yra nevieši ir jie negali būti atskleidžiami asmenims, nevykdantiems žvalgybos ir kontržvalgybos arba šios veiklos kontrolės ar koordinavimo, siekiant išvengti prieštaravimo žvalgybos bei kriminalinės žvalgybos veiklos metodų neskelbtinumo principui ir nepakenkti atliekamo tyrimo efektyvumui, siūlytina atsisakyti įstatymo projekto Nr. XIIIP-199 4 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 68 straipsnio 6 dalies paskutinio sakinio ir šią dalį išdėstyti taip:

6. Kriminalinės žvalgybos subjektai, žvalgybos institucijos ir ikiteisminio tyrimo įstaigos, įgyvendindamos įstatymų jiems pavestus uždavinius, turi teisę neatlygintinai gauti informaciją apie abonento ar faktinio elektroninių ryšių paslaugų naudotojo telefono ryšio numerį iš viešųjų ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų be abonento ar faktinio elektroninių ryšių paslaugų naudotojo sutikimo. Tokie duomenys pateikiami nedelsiant (ne vėliau kaip per vieną darbo dieną), kai tik kriminalinės žvalgybos subjektai, žvalgybos institucijos ir ikiteisminio tyrimo įstaigos pateikia motyvuotą užklausą.“

2.  Nepritarti Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo Nr. IX-2135 34 straipsnio ir įstatymo 1 priedo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3694 dėl šio nutarimo 1.1 papunktyje nurodytų priežasčių.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Saulius Skvernelis

 

 

 

Vidaus reikalų ministras                                                                                  Eimutis Misiūnas