LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2016 M. VASARIO 3 D. ĮSAKYMO NR. 3-44(1.5 E) „DĖL ELEKTRONINIO PRISTATYMO PASLAUGŲ TEIKIMO NACIONALINĖS ELEKTRONINIŲ SIUNTŲ PRISTATYMO, NAUDOJANT PAŠTO TINKLĄ, INFORMACINĖS SISTEMOS PRIEMONĖMIS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2019 m. gruodžio 27 d. Nr. 3-586
Vilnius
Vadovaudamasis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (OL 2016 L 119, p. 1), 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB (OL 2014 L 257, p. 73), ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. kovo 20 d. nutarimo Nr. 264 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. rugpjūčio 26 d. nutarimo Nr. 914 „Dėl Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo“ 1.3 papunkčiu:
1. P a k e i č i u Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2016 m. vasario 3 d. įsakymu Nr. 3-44(1.5 E) „Dėl Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės):
1.1. Pakeičiu I skyrių ir jį išdėstau taip:
„I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos (toliau – informacinė sistema) priemonėmis teikiamų elektroninio pristatymo paslaugų (toliau – paslaugos) teikimo sąlygas ir tvarką, suformuoto elektroninės siuntos nuorašo pristatymo registruotąja pašto siunta (toliau – fizinis pristatymo būdas) tvarką, elektroninės siuntos būsenas, elektroninės siuntos išsiuntimo, pristatymo, gavimo ir perskaitymo laiko patvirtinimo tvarką, elektroninės siuntos turinio konfidencialumo ir susirašinėjimo slaptumo reikalavimus, asmens duomenų tvarkymą, paslaugų teikėjo atsakomybę ir žalos atlyginimo tvarką.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (OL 2016 L 119, p. 1) (toliau – Reglamentas (ES) 2016/679), 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB (OL 2014 L 257, p. 73), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Lietuvos Respublikos informacinės visuomenės paslaugų įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu, Lietuvos Respublikos pašto įstatymu, Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. rugpjūčio 26 d. nutarimu Nr. 914 „Dėl Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Informacinės sistemos nuostatai).
3. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente (ES) 2016/679, Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatyme, Lietuvos Respublikos elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų įstatyme, Informacinės visuomenės paslaugų įstatyme, Pašto įstatyme, Dokumentų rengimo taisyklėse, tvirtinamose Lietuvos vyriausiojo archyvaro, Informacinės sistemos nuostatuose.“
1.2. Pakeičiu 4 punktą ir jį išdėstau taip:
„4. Paslaugų teikėjai yra:
4.1. valstybės įmonė Registrų centras (toliau – paslaugų teikėjas), kuri yra informacinės sistemos tvarkytoja,
4.2. elektroninių siuntų, siunčiamų per informacinę sistemą, pristatymo fiziniu būdu paslaugų teikėjas – asmuo (asmenys), kuris (kurie) teikia elektroninių siuntų, siunčiamų per informacinę sistemą, pristatymo fiziniu būdu paslaugas pagal su informacinės sistemos tvarkytoju pasirašytą sutartį (toliau – e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas).“
1.3. Pakeičiu 6 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„6. Kai paslaugų gavėjai yra ministerijos, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija, Vyriausybės įstaigos ir įstaigos prie ministerijų, kitos Vyriausybei atskaitingos valstybės institucijos ir įstaigos, Vyriausybei neatskaitingos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos ar kiti viešojo administravimo subjektai (toliau – institucija), naudodamiesi informacine sistema Taisyklių nustatyta tvarka jie turi teisę:“.
1.4. Papildau 81 punktu:
1.5. Pakeičiu 9 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
1.6. Pakeičiu 9.2.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„9.2.1. fizinis asmuo, kuriam paslaugų gavėjas pagal rašytinį prašymą, pateiktą paslaugų teikėjui, ar per Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platformą (toliau – VIISP), kurios paslaugų teikimo ir administravimo tvarką reglamentuoja Valstybės informacinių išteklių sąveikumo platformos funkcionavimo taisyklės, kurias tvirtina Informacinės visuomenės plėtros komitetas, suteikė elektroninio pristatymo dėžutės savininko teises (toliau – įgaliotasis paslaugų gavėjo atstovas);“.
1.7. Pakeičiu 10.1 papunktį ir jį išdėstau taip:
„10.1. per VIISP, leidžiančią identifikuoti elektroninio pristatymo dėžutės naudotoją per išorines sistemas (naudojant asmens tapatybės kortelę ar valstybės tarnautojo pažymėjimą su integruotais atpažinimo elektroninėje erdvėje sertifikatais, komercinių bankų elektroninės bankininkystės sistemas, kvalifikuotą elektroninį parašą ar kitas teisės aktų nustatytas ir VIISP naudojamas asmens tapatybės nustatymo elektroninėje erdvėje priemones, kurios užtikrina tokią pat įrodomąją galią kaip kitos šiame papunktyje nurodytos priemonės);“.
1.8. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:
„11. Elektroninio pristatymo dėžutės institucijoms ir kitiems juridiniams asmenims sukuriamos automatiškai. Elektroninio pristatymo dėžutė fiziniam asmeniui sukuriama, kai jis prisijungia prie informacinės sistemos ir patvirtina, kad sutinka, jog jam būtų sukurta elektroninio pristatymo dėžutė ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, kuri pagal Informacinės sistemos nuostatus yra asmens duomenų valdytoja, jo asmens duomenis tvarkytų paslaugų teikimo tikslais Reglamento (ES) 2016/679, Informacinės sistemos nuostatų ir Taisyklių nustatyta tvarka. Elektroninio pristatymo dėžutei nuo jos sukūrimo momento automatiškai suteikiamas elektroninio pristatymo dėžutės adresas, kuris susiejamas su paslaugų gavėjo duomenimis ir sudaromas šia tvarka:
11.2. juridinio asmens elektroninio pristatymo subdėžutės adresas sudaromas prie elektroninio pristatymo dėžutės pavadinimo pridedant eilės numerį (pvz., /1);
11.3. fizinio asmens elektroninio pristatymo dėžutės adresas sudaromas iš pirmųjų trijų jo vardo raidžių, pirmųjų trijų jo pavardės raidžių (be diakritinių ženklų) ir keturių atsitiktinai sugeneruotų skaitmenų kombinacijos;
1.10. Pakeičiu 21.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
1.11. Papildau nauju 22.4 papunkčiu:
1.13. Pakeičiu 22.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
1.14. Pakeičiu 24 punktą ir jį išdėstau taip:
„24. Jeigu informacinės sistemos valdytojas pakeičia Taisykles ir (ar) Taisyklių priede nustatytą sutarties formą, o paslaugų teikėjas – specialiąsias sutarties sąlygas, paslaugų teikėjas privalo informacinėje sistemoje atitinkamai pakeisti Taisykles, sutartį ir (ar) specialiąsias sutarties sąlygas ir informuoti paslaugų gavėją apie atliktus pakeitimus. Jeigu paslaugų gavėjas nesutinka su pakeistomis Taisyklių, sutarties ir (ar) specialiosiomis sutarties sąlygomis, paslaugų gavėjas gali vienašališkai nutraukti sutartį ir tokiu atveju įspėjimo dėl sutarties nutraukimo terminas, numatytas sutartyje, netaikomas.“
1.15. Pakeičiu 25 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„25. Paslaugų teikėjui nutraukus paslaugų teikimą paslaugų gavėjui, elektroninio pristatymo dėžutė (ir subdėžutė (-ės) tampa neaktyvuota ir prie informacinės sistemos turi teisę prisijungti tik elektroninio pristatymo dėžutės savininkas ar įgaliotasis paslaugų gavėjo atstovas. Apie paslaugų teikimo visišką nutraukimą ir elektroninio pristatymo dėžutės tapimą neaktyvuota paslaugų teikėjas informuoja elektroninio pristatymo dėžutės naudotojus Taisyklių 23 punkte nurodytais terminais šia tvarka:“.
1.16. Pakeičiu 26 punktą ir jį išdėstau taip:
1.17. Pakeičiu 29 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„29. Elektroninė siunta gali būti siunčiama vienam ar keliems gavėjams. Elektroniniame voke įvedami gavėjo duomenys (fizinio asmens vardas, pavardė, asmens kodas arba juridinio asmens pavadinimas, juridinio asmens kodas arba elektroninio pristatymo dėžutės arba subdėžutės adresas) arba atliekama gavėjų, kurie yra juridiniai asmenys, paieška. Gavėjo, kuris yra juridinis asmuo, paieška gali būti atliekama pagal:“.
1.18. Pakeičiu 30 punktą ir jį išdėstau taip:
„30. Parengta elektroninė siunta išsiunčiama nurodžius gavėją (-us) ir informacinės sistemos priemonėmis pasirinkus mygtuką „siųsti“. Išsiųstos elektroninės siuntos atšaukti negalima. Tuo atveju, jeigu siuntėjas, prieš išsiųsdamas siuntą, pasirenka fizinį elektroninės siuntos pristatymo būdą, elektroninė siunta pristatoma į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę arba subdėžutę, išskyrus Taisyklių 31.1 papunktyje nurodytas aplinkybes, o suformuoti elektroninės siuntos nuorašai pristatomi gavėjui fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka.“
1.19. Pakeičiu 31 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
1.20. Pakeičiu 33 punktą ir jį išdėstau taip:
„33. Išsiųstos ar gautos elektroninės siuntos elektroninio pristatymo dėžutėje arba subdėžutėje saugomos tol, kol jas pašalina elektroninio pristatymo dėžutės naudotojas, o jų nepašalinus – 6 mėnesius nuo jų išsiuntimo ar gavimo dienos. Jeigu elektroninio pristatymo dėžutės adresas yra nežinomas arba elektroninio pristatymo dėžutė nėra sukurta ar aktyvuota, elektroninės siuntos saugomos informacinėje sistemoje 6 mėnesius nuo jų išsiuntimo dienos. Pasibaigus šiame punkte nurodytam saugojimo terminui, išsiųstos ar gautos elektroninės siuntos ir (ar) jų priedai pašalinami iš elektroninio pristatymo dėžutės arba subdėžutės ar informacinės sistemos ir sunaikinami.“
1.21. Pakeičiu 34 punktą ir jį išdėstau taip:
„34. Kiekvienam elektroninės siuntos priedui informacinėje sistemoje suteikiamas unikalus kodas, kuris yra išsaugomas informacinėje sistemoje 6 mėnesius ir pagal kurį elektroninio pristatymo dėžutės naudotojas gali elektroninio pristatymo dėžutėje arba subdėžutėje skaityti elektroninės siuntos priedus, kol pasibaigs jų saugojimo terminas.“
1.22. Pakeičiu 36.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
„36.3. pasirinkti elektroninės siuntos fizinį pristatymo būdą (kai paslaugų gavėjas yra institucija); šiuo atveju elektroninė siunta pristatoma į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę arba subdėžutę (išskyrus atvejus, kai elektroninio pristatymo dėžutės adresas yra nežinomas arba elektroninio pristatymo dėžutė nėra sukurta ar aktyvuota), o suformuotas elektroninės siuntos nuorašas pristatomas gavėjui fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka;“.
1.23. Pakeičiu 37 punktą ir jį išdėstau taip:
„37. Jeigu gavėjo elektroninio pristatymo dėžutė nėra sukurta ar aktyvuota, jos adresas yra nežinomas arba siuntėjas pasirenka elektroninės siuntos fizinį pristatymo būdą, suformuotas elektroninės siuntos nuorašas pristatomas gavėjui fiziniu pristatymo būdu. Tokiu atveju e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas, nepažeisdamas Taisyklių VI skyriuje nustatytų reikalavimų, naudodamas technines priemones, suformuoja elektroninės siuntos nuorašą, jį atspausdina, įdeda į voką ir registruotąja pašto siunta pateikia pristatyti gavėjui Pašto įstatymo ir (ar) kitų teisės aktų nustatyta tvarka.“
1.24. Pakeičiu 39 punktą ir jį išdėstau taip:
„39. Elektroninė siunta ir suformuoti elektroninės siuntos nuorašai spausdinami ir tvirtinami teisės aktų, reglamentuojančių elektroninių dokumentų nuorašų rengimą, nustatyta tvarka. Šiuo atveju e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas veikia kaip siuntėjo įgaliotas atstovas, kuriam pagal sutartį suteikta teisė siuntėjo vardu tvirtinti suformuotus elektroninių siuntų nuorašus. Kiekvienas atspausdintas suformuotas elektroninės siuntos priedas turi žymą „Nuorašas tikras“. Elektroninių siuntų nuorašai yra rengiami techninėmis priemonėmis, jie nėra tvirtinami e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjo atstovo parašu ir (ar) spaudu.“
1.25. Pakeičiu 44 punktą ir jį išdėstau taip:
„44. Kai suformuoto elektroninės siuntos nuorašo, išsiųsto fiziniu pristatymo būdu, įteikti Pašto įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka nepavyksta, e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas suformuotą elektroninės siuntos nuorašą sunaikina ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo šios aplinkybės nustatymo dienos ir informacinėje sistemoje pažymi būseną „siuntos nepavyko įteikti“.“
1.26. Pakeičiu V skyrių ir jį išdėstau taip:
„V SKYRIUS
ELEKTRONINĖS SIUNTOS BŪSENOS, ELEKTRONINIŲ SIUNTŲ IŠSIUNTIMO PRISTATYMO, GAVIMO IR PERSKAITYMO LAIKAS
46. Informacinė sistema fiksuoja tokias elektroninės siuntos būsenas ir jų atsiradimo laiką:
46.1. „Išsiųsta“ – elektroninės siuntos būsena, kuri reiškia, kad elektroninė siunta buvo išsiųsta iš siuntėjo elektroninio pristatymo dėžutės arba subdėžutės. Elektroninės siuntos išsiuntimo laikas patvirtinamas Taisyklių 47.1 papunktyje nustatyta tvarka.
46.2. „Pristatyta“ – elektroninės siuntos būsena, kuri reiškia, kad elektroninė siunta buvo pristatyta į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę arba subdėžutę. Elektroninės siuntos pristatymo gavėjui laikas patvirtinamas Taisyklių 47.1 papunktyje nustatyta tvarka.
46.3. „Gauta“ – elektroninės siuntos būsena, kuri reiškia, kad gavėjas, kuriam elektroninė siunta adresuota, gavo elektroninę siuntą savo elektroninio pristatymo dėžutėje arba subdėžutėje. Elektroninės siuntos gavimo laikas patvirtinamas Taisyklių 47.2 ir 47.3 papunkčiuose nustatyta tvarka.
47. Taisyklių 46 punkte nurodytų elektroninės siuntos būsenų atsiradimo laikas patvirtinamas tokia tvarka:
47.1. Elektroninės siuntos išsiuntimo ir pristatymo gavėjui laikas patvirtinamas informacinės sistemos suformuotais elektroniniais duomenimis, logiškai susietais su elektronine siunta, kurie įrašomi į elektroninį voką, arba sertifikavimo paslaugų teikėjų teisės aktų nustatyta tvarka suformuotomis laiko žymomis. Elektroninės siuntos išsiuntimo metu užfiksuoti elektroninės siuntos būsenos duomenys patvirtina, kad elektroninė siunta buvo išsiųsta nurodytu laiku. Elektroninės siuntos pristatymo gavėjui metu užfiksuoti elektroninės siuntos būsenos duomenys patvirtina, kad elektroninė siunta buvo pristatyta gavėjui nurodytu laiku.
47.2. Elektroninė siunta yra laikoma gauta nuo to momento, kai gavėjas, kuriam elektroninė siunta adresuota, gali šią elektroninę siuntą pasiekti, tai yra nuo to momento, kai gavėjas, kuriam elektroninė siunta adresuota, pirmą kartą po elektroninės siuntos pristatymo prisijungia prie savo elektroninio pristatymo dėžutės arba subdėžutės. Elektroninės siuntos gavimo laikas patvirtinamas informacinės sistemos suformuotais elektroniniais duomenimis, logiškai susietais su elektronine siunta, kurie įrašomi į elektroninį voką. Elektroninės siuntos gavimo metu užfiksuoti elektroninės siuntos būsenos duomenys patvirtina, kad elektroninė siunta buvo gauta nurodytu laiku.
47.3. Elektroninio pristatymo dėžutės naudotojui prisijungus prie informacinės sistemos naudojant dokumentų valdymo sistemą (ar kitą informacinę sistemą), laikoma, kad prie informacinės sistemos prisijungė paslaugų gavėjas. Jeigu paslaugų gavėjo naudojama dokumentų valdymo sistema (ar kita informacinė sistema) yra susieta su informacine sistema, paslaugų gavėjui pristatyta elektroninė siunta laikoma gauta nuo to momento, kai ji yra gauta susietoje paslaugų gavėjo dokumentų valdymo sistemoje (ar kitoje informacinėje sistemoje) ir informacinei sistemai yra perduodamas paslaugų gavėjo dokumentų valdymo sistemos (ar kitos informacinės sistemos) automatinis patvirtinimas apie elektroninės siuntos gavimą joje, jeigu teisės aktai nenustato kitaip.
48. Elektroninės siuntos būsenos ir jų atsiradimo laikas pateikiami elektroninę siuntą išsiuntusio siuntėjo elektroninio pristatymo dėžutėje arba subdėžutėje.
49. Siuntėjas, norėdamas gauti įrodymus, kad gavėjas, kuriam elektroninė siunta adresuota, elektroninę siuntą gavo, gali kreiptis į paslaugų teikėją su prašymu pateikti elektroninės siuntos būsenos duomenis, kurie patvirtina:
49.1. elektroninės siuntos, išsiųstos į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę arba subdėžutę, išsiuntimo ir pristatymo gavėjui laiką, kaip nurodyta Taisyklių 47.1 papunktyje, ir elektroninės siuntos gavimo laiką, kaip nurodyta Taisyklių 47.2 ar 47.3 papunkčiuose, taip pat Taisyklių 34 punkte nurodytą elektroninės siuntos priedo unikalų kodą;
49.2. suformuoto elektroninės siuntos nuorašo, išsiųsto fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka, išsiuntimo gavėjui laiką, kaip nurodyta Taisyklių 47.1 papunktyje, ir įteikimo laiką Pašto įstatymo nustatyta tvarka, taip pat Taisyklių 34 punkte nurodytą elektroninės siuntos priedo unikalų kodą.
50. Siuntėjas pateikia paslaugų teikėjui Taisyklių 49 punkte nurodytą prašymą raštu arba išsiunčia paslaugų teikėjui elektroninę siuntą. Paslaugų teikėjas išnagrinėja šį prašymą ir pateikia siuntėjui prašomus įrodymus raštu arba išsiunčia jam elektroninę siuntą ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo tokio prašymo gavimo.
51. Elektroninės siuntos būsenos „pristatyta“, „gauta“, „perskaityta“ taip pat fiksuojamos informacinėje sistemoje tais atvejais, kai suformuotas elektroninės siuntos nuorašas išsiunčiamas fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka, o elektroninė siunta pristatoma į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę arba subdėžutę, išskyrus tuos atvejus, kai elektroninio pristatymo dėžutė yra nesukurta ar nežinomas elektroninio pristatymo dėžutės arba subdėžutės adresas. Elektroninė siunta, kuri buvo pristatyta į gavėjo elektroninio pristatymo dėžutę arba subdėžutę ir kurios suformuotas nuorašas buvo išsiųstas gavėjui fiziniu pristatymo būdu, laikoma gauta nuo to momento, kai Taisyklių nustatyta tvarka užfiksuojama viena iš elektroninės siuntos būsenų „gauta“ arba „siunta įteikta“. Tokiu atveju gavimo laikas yra vienos iš minėtų elektroninės siuntos būsenų užfiksavimas, priklausomai nuo to, kuri elektroninės siuntos būsena buvo užfiksuota pirmiau.“
1.27. Pakeičiu VI skyrių ir jį išdėstau taip:
„VI SKYRIUS
ELEKTRONINĖS SIUNTOS TURINIO KONFIDENCIALUMAS IR SUSIRAŠINĖJIMO SLAPTUMAS
52. Informacinės sistemos valdytoja Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (toliau – informacinės sistemos valdytojas) privalo užtikrinti, o paslaugų teikėjas ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas privalo paslaugų gavėjams garantuoti elektroninės siuntos turinio konfidencialumą, vientisumą, pasiekiamumą ir susirašinėjimo slaptumą. Paslaugų teikėjas ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas privalo užtikrinti, kad tretieji asmenys, išskyrus asmenis, kuriems paslaugų gavėjas suteikė teises, negalėtų susipažinti su elektroninės siuntos turiniu.
53. Informacinės sistemos valdytojas, paslaugų teikėjas ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas neturi teisės teikti informacijos apie paslaugų gavėjų siunčiamas ar gaunamas elektronines siuntas arba sudaryti sąlygų gauti šią informaciją, išskyrus informaciją, kurią paslaugų teikėjas ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas privalo pateikti kriminalinės žvalgybos subjektams, Vyriausybės nurodytoms ikiteisminio tyrimo įstaigoms, prokurorui, teismui ar teisėjui teisės aktų nustatyta tvarka ir atvejais, kurie yra taikomi informacijos perdavimui elektroninių ryšių tinklais ir elektroninių ryšių tinklų ir (ar) paslaugų teikėjams.
54. Informacinės sistemos valdytojas, paslaugų teikėjas ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas privalo imtis visų įmanomų techninių ir organizacinių priemonių, kad užtikrintų paslaugų, taip pat surinktų ir perduodamų duomenų saugumą, vientisumą ir pasiekiamumą, kad būtų išvengta neleistino neįgaliotų asmenų prisijungimo ir (ar) arba pranešimų turinio perėmimo.
55. Informacinės sistemos valdytojas privalo užtikrinti, kad paslaugų teikėjas išsamiai informuotų paslaugų gavėją apie galimą grėsmę duomenų saugai, kurios pašalinti paslaugų teikėjas nepajėgia. Reikalavimas pranešti paslaugų gavėjams apie konkrečią riziką saugumui neatleidžia informacinės sistemos valdytojo ir paslaugų teikėjo nuo įsipareigojimo imtis tinkamų ir skubių priemonių, kad pašalintų bet kokią naują, nenumatytą riziką saugumui ir atkurtų normalų paslaugų saugumo lygį.
1.28. Pakeičiu VII skyrių ir jį išdėstau taip:
„VII SKYRIUS
ASMENS DUOMENŲ TVARKYMAS
57. Informacinės sistemos valdytojas, paslaugų teikėjas ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas Taisyklėse nurodytais tikslais tvarko paslaugų gavėjų, elektroninio pristatymo dėžutės naudotojų (fizinių asmenų), elektroninių siuntų siuntėjų (fizinių asmenų), elektroninių siuntų gavėjų (fizinių asmenų) asmens duomenis, kuriuos paslaugų gavėjai (fiziniai asmenys) ir elektroninio pristatymo dėžutės naudotojai tiesiogiai ar netiesiogiai pateikia paslaugų teikėjui naudodamiesi paslaugomis ar kurie yra gaunami iš su informacine sistema susijusių registrų arba kitų informacinių sistemų.
58. Asmens duomenys tvarkomi paslaugų teikimo tikslais, tai yra paslaugų gavėjams ir elektroninio pristatymo dėžutės naudotojams identifikuoti, elektroninėms siuntoms siųsti ir pristatyti, suformuotiems elektroninės siuntos nuorašams formuoti ir pristatyti gavėjui fiziniu pristatymo būdu, paslaugų gavėjo paieškai informacinėje sistemoje atlikti, elektroninių siuntų ir jų būsenų ataskaitoms formuoti, paslaugoms administruoti, kitiems paslaugų teikėjo įsipareigojimams vykdyti ir galimybei paslaugų gavėjui naudotis paslaugomis užtikrinti.
59. Informacinės sistemos valdytojas, paslaugų teikėjas ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas tvarko asmens duomenis, laikydamasis Reglamento (ES) 2016/679, Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių šių duomenų tvarkymą ir apsaugą, reikalavimų. Tvarkydamas asmens duomenis, informacinės sistemos valdytojas, paslaugų teikėjas ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas įgyvendina organizacines ir technines priemones, kurios užtikrina asmens duomenų apsaugą nuo netyčinio ar neteisėto sunaikinimo, praradimo, pakeitimo, atskleidimo be leidimo ar neteisėtos prieigos prie jų.
60. Informacinės sistemos valdytojas, paslaugų teikėjas ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas neturi teisės atskleisti asmens duomenų tretiesiems asmenims, išskyrus atvejus, kai asmens duomenys atskleidžiami paslaugų teikimo tikslais Lietuvos Respublikos ar Europos Sąjungos teisės aktuose numatytais atvejais.
61. Informacinėje sistemoje asmens duomenys saugomi ir sunaikinami Informacinės sistemos nuostatų 31 ir 32 punktuose nustatyta tvarka ir terminais.
62. Duomenų subjekto teisių įgyvendinimo tvarką tvarkant asmens duomenis informacinėje sistemoje reglamentuoja susisiekimo ministro tvirtinamas Duomenų subjektų teisių įgyvendinimo tvarkant asmens duomenis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos valdomuose registruose ir valstybės informacinėse sistemose tvarkos aprašas.“
1.29. Pakeičiu VIII skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:
1.30. Pakeičiu 63 punktą ir jį išdėstau taip:
1.31. Pakeičiu 64 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„64. Jeigu išsiųsta elektroninė siunta dingsta, būna pavogta ar sugadinta dėl paslaugų teikėjo kaltės, paslaugų teikėjas atlygina siuntėjui tik elektroninės siuntos siuntimo išlaidas. Šiame punkte nurodytais atvejais informacinės sistemos valdytojas, paslaugų teikėjas neatsako už dingusią, pavogtą ar sugadintą elektroninę siuntą ir žalos neatlygina esant bent vienai iš šių sąlygų:“.
1.32. Pakeičiu 69 punktą ir jį išdėstau taip:
„69. Taisyklių 64–68 punktų nuostatos netaikomos nuo to momento, kai suformuotas elektroninės siuntos nuorašas, išsiųstas fiziniu pristatymo būdu Taisyklių IV skyriuje nustatyta tvarka, yra pateiktas pristatyti gavėjui Pašto įstatymo nustatyta tvarka. Šiuo atveju e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjo atsakomybė ir žalos atlyginimas už dingusią registruotąją pašto siuntą nustatyti Pašto įstatyme.“
1.33. Pakeičiu 70 punktą ir jį išdėstau taip:
„70. Paslaugų teikėjas, e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas, paslaugų gavėjas ir elektroninio pristatymo dėžutės naudotojai už Taisyklių reikalavimų nesilaikymą atsako Lietuvos Respublikos įstatymų, nustatančių atsakomybę už neteisėtą informacinės sistemos duomenų atskleidimą ar kitokią neteisėtą veiką, susijusią su informacinės sistemos duomenų naudojimu, nustatyta tvarka.“
1.34. Pakeičiu priedą:
1.34.1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:
„Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos tvarkytojas ir elektroninio pristatymo paslaugų teikėjas (toliau – paslaugų teikėjas) –valstybės įmonė Registrų centras,
pristatymo fiziniu būdu paslaugų teikėjas (toliau – e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas) – asmuo (asmenys), kuris (kurie) teikia elektroninių siuntų pristatymo fiziniu būdu paslaugas pagal su paslaugų teikėju pasirašytą sutartį.
elektroninio pristatymo paslaugų gavėjas (toliau – paslaugų gavėjas) – asmuo, kuriam elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos (toliau – informacinė sistema) priemonėmis sutarties pagrindu yra sukuriama ir aktyvuojama elektroninio pristatymo dėžutė ar (ir) subdėžutė (toliau kartu – elektroninio pristatymo dėžutė) ir Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2016 m. vasario 3 d. įsakymu Nr. 3-44(1.5 E) „Dėl Elektroninio pristatymo paslaugų teikimo Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos priemonėmis taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės), nustatyta tvarka teikiamos elektroninio pristatymo paslaugos (toliau – paslaugos),
kartu vadinami šalimis, o kiekvienas atskirai – šalimi, sudarė šią sutartį (toliau – Sutartis):“.
1.34.2. Pakeičiu I skyrių ir jį išdėstau taip:
„I SKYRIUS
SUTARTIES OBJEKTAS
1. Sutartis reguliuoja šalių tarpusavio santykius paslaugų teikėjui ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjui teikiant paslaugas, o paslaugų gavėjui naudojantis paslaugomis.
2. Paslaugų teikimo sąlygos ir tvarka nustatyta Taisyklėse, kurios yra neatskiriama Sutarties dalis.
3. Kai paslaugų gavėjas yra ministerijos, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija, Vyriausybės įstaigos ir įstaigos prie ministerijų, kitos Vyriausybei atskaitingos valstybės institucijos ir įstaigos, Vyriausybei neatskaitingos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos ar kiti viešojo administravimo subjektai, paslaugų teikėjo patvirtintos specialiosios sutarties sąlygos, nustatančios paslaugų teikimo tarifus už fiziniu pristatymo būdu siunčiamas elektronines siuntas ir mokėjimo už suteiktas paslaugas tvarką (toliau – specialiosios sutarties sąlygos), laikomos neatskiriama Sutarties dalimi. Specialiąsias sutarties sąlygas paslaugų teikėjas peržiūri ir gali pakeisti kartą per kalendorinius metus. Jeigu specialiosios sutarties sąlygos nustato paslaugų gavėjui kitokias paslaugos teikimo sąlygas, nei nustatytos Sutartyje, taikomos atitinkamos specialiosios sutarties sąlygos.“
1.34.3. Pakeičiu 6 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
1.34.4. Pakeičiu 6.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
„6.3. teisės aktų nustatyta tvarka užtikrinti paslaugų teikėjui ir e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjui pateiktų paslaugų gavėjo, elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo, elektroninės siuntos siuntėjo, elektroninės siuntos gavėjo duomenų ir kitos susijusios informacijos konfidencialumą, informaciją apie paslaugų gavėją ar informacinės sistemos naudotoją teikti tik teisės aktų nustatyta tvarka;“.
1.34.5. Pakeičiu 6.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
1.34.7. Papildau 71 punktu:
„71. E. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjas turi teisę paslaugų gavėjo vardu Taisyklių ir teisės aktų nustatyta tvarka rengti ir tvirtinti paslaugų gavėjo siunčiamas elektronines siuntas sudarančių elektroninio voko ir visų elektroninės siuntos priedų (elektroninių dokumentų arba jų išrašų, nuorašų, konvertuotų kopijų, dokumentų skaitmeninių kopijų ar kitų elektroninių duomenų) nuorašus (toliau – elektroninės siuntos nuorašas). Sutartis kartu yra ir paslaugų teikėjui paslaugų gavėjo suteiktas įgaliojimas, kuriuo patvirtinama šiame punkte numatyta paslaugų teikėjo teisė. Šalys patvirtina, kad paslaugų teikėjo Taisyklėse numatyta tvarka parengti ir patvirtinti paslaugų gavėjo siunčiamų elektroninių siuntų nuorašai turės tokią pačią teisinę ir įrodomąją galią kaip ir paslaugų gavėjo parengti ir patvirtinti elektroninių siuntų nuorašai.“
1.34.8. Pakeičiu 8 punktą ir jį išdėstau taip:
1.34.9. Pakeičiu 9 punktą ir jį išdėstau taip:
1.34.10. Pakeičiu 10 punktą ir jį išdėstau taip:
„10. Kai paslaugų gavėjas yra fizinis asmuo, sutartimi jis patvirtina, kad yra informuotas, jog jo asmens duomenys yra tvarkomi informacinėje sistemoje paslaugų teikimo tikslais, duomenų valdytoja yra Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, ir savo, kaip duomenų subjekto, teises jis gali įgyvendinti vadovaudamasis Reglamentu (ES) 2016/679 ir susisiekimo ministro tvirtinamu Duomenų subjektų teisių įgyvendinimo tvarkant asmens duomenis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos valdomuose registruose ir valstybės informacinėse sistemose tvarkos aprašu.“
1.34.11. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:
„11. Paslaugų teikėjo, e. siuntų fizinio pristatymo paslaugos teikėjo, paslaugų gavėjo ar elektroninio pristatymo dėžutės naudotojo (pagal suteiktus įgaliojimus) nurodymai, pareiškimai, informacija ir kitos valios išraiškos formos, pateiktos informacinėje sistemoje, šalims turi tokią pačią teisinę galią kaip ir šalių valia, išreikšta asmeniškai pasirašytame popierinės formos dokumente, jeigu vienos šalies valia buvo perduota kitai šaliai informacinės sistemos naudotojui prisijungus prie informacinės sistemos. Šalys privalo prisiimti visus iš tokių veiksmų atsiradusius įsipareigojimus.“
1.34.12. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:
1.34.13. Pakeičiu 17.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
1.34.14. Pakeičiu 18 punktą ir jį išdėstau taip:
1.34.15. Pakeičiu 19 punktą ir jį išdėstau taip:
2. N u r o d a u, kad atsižvelgiant į tai, jog Taisyklės keičiamos įgyvendinant šio įsakymo preambulėje nurodytus Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktus, Nacionalinės elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinės sistemos (toliau – informacinė sistema) priemonėmis teikiamos elektroninio pristatymo paslaugos pagal sutartis teikiamos toliau.
3. Į p a r e i g o j u Informacinės visuomenės plėtros komitetą informuoti paslaugų gavėjus apie informacinės sistemos tvarkytojo, Taisyklių ir kitus aktualius pakeitimus ir pateikti pranešimą informacinėje sistemoje ir šios sistemos interneto svetainėje.
4. Į p a r e i g o j u valstybės įmonę Registrų centrą ne vėliau kaip prieš vieną mėnesį iki planuojamos atlygintinų elektroninio pristatymo paslaugų teikimo pradžios datos pateikti Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai parengtą elektroninio pristatymo paslaugų kaštų skaičiavimo metodikos projektą ir elektroninio pristatymo paslaugų teikimo įkainių projektą.