LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIASIS VALSTYBINIS DARBO INSPEKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL Lietuvos respublikos Valstybinės darbo inspekcijos prie socialinės apsaugos ir darbo ministerijos FINANSŲ KONTROLĖS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2024 m. liepos liepos 4 d. Nr. EV-112

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 3 ir 6 punktais ir siekdamas tinkamai įgyvendinti Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo nuostatas:

1. T v i r t i n u Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos finansų kontrolės taisykles (pridedama).

2. Į p a r e i g o j u:

2.1. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) Informacinių technologijų ir dokumentų valdymo skyriaus vedėją organizuoti šio įsakymo paskelbimą Teisės aktų registre ir VDI interneto vidinėje svetainėje;

2.2. VDI skyrių vedėjus su šiuo įsakymu supažindinti vadovaujamo skyriaus valstybės tarnautojus ir darbuotojus.

3. P a v e d u įsakymo vykdymo kontrolę VDI kancleriui.

 

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausiasis

valstybinis darbo inspektorius                                                                                           Jonas Gricius

 

 

PATVIRTINTA  

Lietuvos Respublikos vyriausiojo

valstybinio darbo inspektoriaus

2024 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. EV-112

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS DARBO INSPEKCIJOS

PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS

FINANSŲ KONTROLĖS TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) finansų kontrolės taisyklės (toliau – Taisyklės) – vidaus dokumentas, reglamentuojantis finansų kontrolės organizavimą VDI, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau – darbuotojai), atliekančių joje finansų kontrolę, pareigas ir atsakomybę.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymu, Lietuvos Respublikos finansų ministro 2020 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1K-195 „Dėl vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje“ (toliau – Įsakymas), Viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2005 m. gegužės 25 d. įsakymu Nr. 1K-170 „Dėl Viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo taisyklių patvirtinimo“ (su vėlesniais pakeitimais), Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 488 „Dėl Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašu patvirtinimo“ ir kitais teisės aktais, atsižvelgiant į VDI organizacinę struktūrą, strateginius tikslus, veiklos pobūdį ir ypatumus, veiklos riziką, centralizuotą buhalterinės apskaitos tvarkymą ir kompiuterinę informacinę sistemą, turto apsaugos būklę ir kitus vidaus kontrolės kriterijus.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatyme, Įsakyme bei kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

4. Siekdami užtikrinti patikimą finansų valdymą bei apskaitą ir tinkamą finansinės atskaitomybės sudarymą, visi VDI darbuotojai privalo laikytis šių Taisyklių.

5. Finansų kontrolė viešajame juridiniame asmenyje atliekama vadovaujantis viešojo juridinio asmens vadovo patvirtintomis finansų kontrolės taisyklėmis, reglamentuojančiomis finansų kontrolės organizavimą viešajame juridiniame asmenyje ir finansų kontrolę atliekančių darbuotojų pareigas ir atsakomybę.

 

II SKYRIUS

FINANSŲ KONTROLĖS TIKSLAI IR VEIKSMINGUMO KRITERIJAI

 

6. Finansų kontrolė turi užtikrinti, kad būtų įgyvendinti šie tikslai:

6.1. efektyviai, ekonomiškai, rezultatyviai, skaidriai ir pagal paskirtį naudojamas VDI turtas ir valstybės biudžeto asignavimai;

6.2. valstybės turto valdymas, naudojimas bei disponavimas VDI būtų vykdomas teisės aktų nustatyta tvarka, tinkamai saugomas, užkertamas kelias neteisėto turto įsigijimo ir panaudojimo galimybei;

6.3. apskaitos dokumentai ir kita informacija būtų teikiama VDI buhalterinės apskaitos tvarkytojui, Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui (toliau - NBFC), kad laiku būtų gaunama finansinė informacija, sudaroma tiksli, patikima finansinė atskaitomybė, biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai ir kitos ataskaitos;

6.4. laikomasi teisės aktų ir sutartinių įsipareigojimų;

6.5. užtikrinamas teisingas VDI biudžeto sudarymas ir jo vykdymas.

7. Kad finansų kontrolė VDI būtų veiksminga, ji turi laikytis šių principų:

7.1. tinkamumo – vidaus kontrolė pirmiausia turi būti įgyvendinama tose VDI veiklos srityse, kuriose susiduriama su didžiausia rizika;

7.2. efektyvumo – vidaus kontrolės įgyvendinimo sąnaudos neturi viršyti dėl atliekamos vidaus kontrolės gaunamos naudos;

7.3. rezultatyvumo – turi būti pasiekti vidaus kontrolės tikslai;

7.4. optimalumo - vidaus kontrolė turi būti proporcinga rizikai ir neperteklinė;

7.5. dinamiškumo – vidaus kontrolė turi būti nuolat tobulinama atsižvelgiant į pasikeitusias VDI veiklos sąlygas;

7.6. nenutrūkstamo funkcionavimo – vidaus kontrolė turi būti įgyvendinama nuolat.

 

 

III SKYRIUS

FINANSŲ KONTROLĖS REIKALAVIMAI

 

8. Finansų kontrolės, kaip vidaus kontrolės sistemos dalies, tikslas – užtikrinti, kad valstybės turto valdymas, naudojimas, apsauga, sutartiniai įsipareigojimai tretiesiems asmenims atitiktų teisėtumo bei patikimo finansų valdymo principus.

9. Finansų kontrolė turi funkcionuoti nenutrūkstamai.

10. VDI finansų kontrolės sistemą sudaro išankstinė, einamoji ir paskesnioji kontrolė. Atliekant finansų kontrolę, turi būti laikomasi tokio nuoseklumo:

10.1. išankstinė finansų kontrolė – kontrolė, atliekama prieš priimant sprendimus, susijusius su turto panaudojimu ir įsipareigojimais tretiesiems asmenims. Jos tikslas yra nustatyti, ar ūkinė operacija yra teisėta, ar dokumentai, susiję su ūkinės operacijos atlikimu, yra tinkamai parengti ir ar jai atlikti pakaks patvirtintų asignavimų;

10.2. einamoji finansų kontrolė – kontrolė, kurios paskirtis užtikrinti, kad tinkamai ir laiku būtų vykdomi sprendimai dėl turto panaudojimo ir įsipareigojimų tretiesiems asmenims, bei užtikrinti, kad lėšos ir materialinės vertybės būtų naudojamos pagal paskirtį, tinkamai saugomos. Taip pat užtikrinti, kad laiku būtų perduota buhalterinės apskaitos tvarkytojui, NBFC informacija apie VDI ūkinius įvykius ir ūkines operacijas, kuri reikalinga kad laiku būtų gaunama finansinė informacija, sudaromos tikslios, tinkamos finansinės ataskaitos;

10.3. paskesnioji finansų kontrolė – kontrolė atliekama po ūkinių operacijų atlikimo, lėšų panaudojimo ir įforminimo. Jos metu tikrinami jau atlikti susiję veiksmai, siekiant nustatyti ar teisėtai ir pagal paskirtį panaudotos lėšos ir materialinės vertybės, ar nebuvo įstatymų pažeidimų, piktnaudžiavimų.

11. Finansų kontrolės procedūros turi būti atliekamos ir tvirtinamos tik darbuotojų, veikiančių pagal jiems nustatytą kompetenciją.

12. Finansų kontrolės procedūros atlikimą privalo patvirtinti ją atlikęs asmuo.

13. Turi būti užtikrintas tinkamas pareigų atskyrimas, t. y. vienas darbuotojas negali tuo pačiu metu būti atsakingas už ūkinės operacijos arba sprendimo dėl VDI turto panaudojimo arba įsipareigojimų tretiesiems asmenims tvirtinimą, vykdymą ir apskaitą.

14. Priimti sprendimai dėl VDI turto panaudojimo arba prisiimamų įsipareigojimų ir ūkinės operacijos turi būti dokumentuoti taip, kad juos būtų galima atsekti nuo priėmimo iki vykdymo pabaigos.

15. Turi būti laikomasi teisės aktų reikalavimų dėl turto apsaugos nuo neteisėtų veikų.

16. Turi būti nustatytos ir patvirtintos priemonės, užtikrinančios kompiuterinės informacinės sistemos saugumą.

17. Finansų kontrolės reikalavimai skirstomi pagal skirtingas sistemas, kurios yra:

17.1. ūkinių operacijų ir ūkinių įvykių registravimas:

17.1.1. visos ūkinės operacijos ir ūkiniai įvykiai turi būti pagrįsti apskaitos dokumentais, kurie turi būti surašomi ūkinės operacijos ir ūkinio įvykio metu arba jiems pasibaigus (įvykus);

17.1.2. už apskaitos dokumentų surašymą laiku ir teisingai, už juose esančių duomenų tikrumą ir ūkinių operacijų teisėtumą atsako apskaitos dokumentus surašę ir pasirašę asmenys;

17.1.3. apskaitos dokumentai teisės aktų nustatytais terminais, patvirtinti atsakingų asmenų, turi būti pateikiami apskaitos tvarkytojams.

17.2. turto apskaita:

17.2.1. visas turto judėjimas (įsigijimas, perdavimas, pardavimas, nurašymas ir kt.), įformintas apskaitos dokumentais, rodomas apskaitoje;

17.2.2. visas nusidėvėjęs turtas, naudojamas veiklai, turi būti apskaitomas;

17.2.3. visas turtas turi būti priskirtas atsakingiems už turto valdymą asmenims;

17.2.4. turi būti aiški ir patikima turto išdavimo naudoti ir nebetinkamo naudoti turto nurašymo sistema;

17.2.5. visas turtas turi būti inventorizuojamas;

17.2.6. turto naudojimo kontrolę vykdantys darbuotojai privalo užtikrinti, kad:

17.2.6.1.   dokumentai, kurių pagrindu atliekamas turto perdavimas, pardavimas, nurašymas, likvidavimas ir kitos operacijos, susijusios su turto valdymu, būtų parengti vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais turto valdymą;

17.2.6.2.   apskaitos dokumentai, susiję su turto pirkimu, pardavimu, perdavimu, nurašymu, likvidavimu ir kitais atvejais, būtų surašomi ūkinės operacijos metu ir teisės aktuose nurodytais terminais perduodami apskaitą tvarkantiems darbuotojams;

17.3. piniginių lėšų ir mokėjimų apskaita:

17.3.1. banko sąskaitų likučiai turi atitikti apskaitos registro likučius;

17.3.2. mokėjimai iš banko turi būti patvirtinti atitinkamais dokumentais, leidžiančiais atlikti tokius mokėjimus;

17.3.3. metų pabaigoje turi būti inventorizuojami pinigų likučiai bankuose;

17.4. sutartinių įsipareigojimų apskaita:

17.4.1. visi įsipareigojimai turi būti patvirtinti dokumentais;

17.4.2. įsipareigojimų padidėjimas ir sumažėjimas turi būti patvirtintas apskaitos dokumentais;

17.4.3. metų pabaigoje turi būti inventorizuojami įsipareigojimų likučiai;

17.4.4. laiku vykdomi atsiskaitymai pagal pasirašytas biudžetinių lėšų naudojimo sutartis (esant pakankamai skirtam finansavimui).

 

IV SKYRIUS

FINANSŲ KONTROLĖS DIEGIMAS IR PRIEŽIŪRA

 

18. Lietuvos Respublikos vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius (toliau - Vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius) atsakingas už finansų kontrolės sukūrimą ir jos veikimo priežiūrą, kad darbuotojai, atliekantys finansų kontrolę, turėtų tinkamą kvalifikacijos lygį, jiems priskirtoms funkcijoms atlikti.

19. VDI administracijos skyrių vedėjai yra atsakingi už darbuotojų teigiamo požiūrio į finansų kontrolę ir sąlygų finansų kontrolei sukūrimą vadovaujamame skyriuje. Privalo užtikrinti, kad būtų laikomasi šių Taisyklių jų vadovaujamame skyriuje.

20. Išankstinę finansų kontrolę vykdo ir už ją atsako Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus paskirtas darbuotojas atsakingas už asignavimų panaudojimo kontrolę.

21. Einamąją finansų kontrolę vykdo ir už ūkinės operacijos einamąją finansų kontrolę atsako skyriaus darbuotojai, atliekantys sprendimo iniciavimą ir (ar) vykdantys priimtą sprendimą dėl turto panaudojimo arba įsipareigojimų tretiesiems asmenims, taip pat darbuotojai, teikiantys gautus apskaitos dokumentus (pvz. sąskaitas-faktūras, perdavimo-priėmimo aktus ir kitus) ir kitą informaciją buhalterinės apskaitos tvarkytojui NBFC.

22. Paskesniąją finansų kontrolę vykdo ir už ūkinių operacijų paskesniąją finansų kontrolę atsako Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymu paskirti asmenys ir (ar) sudaryta komisija.

23. Ūkines operacijas vykdančių ir apskaitos dokumentus tvarkančių VDI darbuotojų pareigybių aprašymuose turi būti nurodyta vykdyti finansų kontrolę pagal atskiras rūšis (išankstinę, einamąją, paskesniąją).

 

 

V SKYRIUS

ŪKINIŲ OPERACIJŲ TVIRTINIMAS IR MOKĖJIMŲ ATLIKIMAS

 

24. Sprendimą dėl ūkinių operacijų vykdymo priima Vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius arba jo įgaliotas asmuo.

25. Priėmus sprendimą vykdyti ūkines operacijas, prekių, paslaugų ar darbų pirkimai vykdomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašu, patvirtintu Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2017 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1S-97 „Dėl mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo patvirtinimo“ (su vėlesniais pakeitimais), ir kitais teisės aktais reglamentuojančiais viešuosius pirkimus.

26. Ūkinės operacijos inicijavimą vykdo:

26.1. pirkimo iniciatoriai – VDI administracijos ar teritorinių skyrių vedėjai ar jų įgalioti asmenys, pildo Poreikį viešajam pirkimui dėl prekių, paslaugų ar darbų įsigijimo vadovaudamiesi VDI viešųjų pirkimų planavimo, iniciavimo, organizavimo, atlikimo ir atskaitomybės tvarkos aprašu;

26.2. poreikyje turi būti išvardintos prekės, paslaugos ar darbai, kuriuos planuojama įsigyti, nurodomas jų kiekis, preliminari vertė (atskirų prekių preliminari vertė nurodoma eurais be centų), pagrindžiamas jų įsigijimo būtinumas;

26.3. poreikiai viešajam pirkimui rengiami VDI Dokumentų valdymo sistemos Kontora posistemėje „Deka“. Jie yra derinami, vizuojami, pasirašomi ir tvirtinami nekvalifikuotu elektroniniu parašu.

27. Poreikį viešajam pirkimui arba kitą ūkinės operacijos sprendimą inicijuojantį dokumentą (tarnybinį pranešimą) pasirašo VDI administracijos ar teritorinių skyrių vedėjai, inicijavę sprendimą prekių, paslaugų ar darbų pirkimui ir kitus veiksmus, susijusius su turto valdymu, naudojimu ir disponavimu.

 

Išankstinė finansų kontrolė

 

28. Darbuotojas, vykdantis išankstinę finansų kontrolę, VDI elektroninėje dokumentų valdymo sistemoje pasirašo arba atsisako pasirašyti atitinkamus dokumentus, leidžiančius atlikti ūkinę operaciją:

28.1. prieš pasirašydamas ūkinės operacijos dokumentus surenka įrodymus dėl ūkinės operacijos teisėtumo, patikrina dokumentus, susijusius su prisiimamais įsipareigojimais ir mokėjimų pavedimais;

28.2. pasirašydamas ūkinės operacijos dokumentus, parašu ir data patvirtina, kad ūkinė operacija yra teisėta, dokumentai, susiję su ūkinės operacijos atlikimu, yra tinkamai parengti ir operacijai atlikti skirta pakankamai asignavimų;

28.3. išankstinės kontrolės metu nustatęs, kad ūkinė operacija yra neteisėta, kad jai atlikti nėra skirta asignavimų, kad ūkinę operaciją patvirtinantys dokumentai yra netinkamai parengti (neteisingi rekvizitai, nesutampa sumos, nepasirašyti ir t.t.), privalo atsisakyti pasirašyti ūkinės operacijos dokumentus ir grąžinti juos rengusiam darbuotojui nurodydamas atsisakymo priežastis;

28.4. raštu turi būti pranešta apie atsisakymą pasirašyti dokumentus Vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui ar jo įgaliotam asmeniui, kuris gali atsisakyti tvirtinti ūkinę operaciją arba raštu nurodyti ją atlikti. Tokiu atveju išankstinę kontrolę vykdantis asmuo nėra atsakingas už šios ūkinės operacijos atlikimą. Už ją atsako ūkinę operaciją atlikti nurodęs asmuo.

29. Darbuotojas, vykdantis išankstinę finansų kontrolę, turi teisę be atskiro Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nurodymo iš VDI darbuotojų gauti raštiškus arba žodinius paaiškinimus dėl dokumentų ūkinei operacijai atlikti parengimo, atlikimo bei dokumentų kopijas.

30. Kai dokumentai, kurių pagrindu bus atliekami mokėjimai yra teisingai užpildyti ir vizuoti, apskaitos dokumentus pasirašo darbuotojas atsakingas už išankstinę finansų kontrolę, sutikrina programos priemonės kodą, finansavimo šaltinį, ekonominės klasifikacijos straipsnį pagal kurį NBFC turi atlikti mokėjimą, perduoda pasirašyti VDI kancleriui arba jo funkcijas vykdančiam darbuotojui.

31. Poreikis dėl prekių, paslaugų ar darbų pirkimo, prieš pateikiant darbuotojui atsakingam už išankstinę kontrolę suderinamas su VDI skyriaus, inicijuojančio pirkimą vedėju, darbuotoju atsakingu už išankstinę finansų kontrolę, darbuotoju atsakingu už teisingą poreikio parengimą (tikrinamas prekės ar paslaugos kodas, pavadinimas, suma) ir VDI Administravimo skyriaus vedėju (jo nesant, jo funkcijas atliekantis darbuotojas).

32. Suderintą poreikį tvirtina VDI kancleris, jo nesant, jo funkcijas vykdantis darbuotojas.

33. Patvirtintas poreikis perduodamas vykdymui pirkimo organizatoriui arba viešojo pirkimo komisijai.

 

Einamoji finansų kontrolė

 

34. Einamoji finansų kontrolė, atliekama po sprendimų priėmimo, t. y. lėšų ir materialinių vertybių naudojimo metu, siekiant užtikrinti, kad tinkamai ir laiku būtų vykdomi Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymai dėl turto panaudojimo ir įsipareigojimų tretiesiems asmenims.

35. Einamosios finansų kontrolės metu tikrinama ir įsitikinama, kad priimti sprendimai vykdomi geriausiu būdu. Patikrinama perkamų prekių, teikiamų paslaugų, atliekamų darbų kokybė ir kiekis, vykdomi administraciniai patikrinimai (dalyvaujama priimant atliktus darbus, teikiamas paslaugas ir prekes, jas skaičiuojant, atrankos būdu tikrinant prekes ir kt.), atliekamas dokumentinis patikrinimas (gautų prekių, suteiktų paslaugų ir atliktų darbų sulyginimas su sutarties sąlygomis ir kitais dokumentais ir kt.), apskaitos dokumentai ir kita informacija reikalinga buhalterinės apskaitos tvarkymui perduodama NBFC, kad būtų įtraukta į apskaitą.

36. Einamosios finansų kontrolės metu nustačius neatitikimų ar trūkumų (pateikti netinkami dokumentai, nekokybiškos prekės, paslaugos ar nekokybiškai atlikti darbai, pažeisti prekių tiekimo, paslaugų ar darbų atlikimo terminai, kiekiai, apimtys ir kt.) atsakingas darbuotojas turi imtis veiksmų šiems neatitikimams ar trūkumams pašalinti. Kai nėra galimybių ištaisyti nustatytus trūkumus ar neatitikimus atsakingas darbuotojas informuoja skyriaus vedėją. Jeigu problemos negali išspręsti skyriaus vedėjas apie susidariusią problemą raštu informuojamas Vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius ar jo įgaliotas asmuo. Nurodomos priežastys, dėl kurių atsirado neatitikimai ar trūkumai ir pateikiami pasiūlymai dėl tolesnio sprendimo.

37. Skyriaus vedėjas, atsakingas už einamąją finansų kontrolę, privalo užtikrinti, kad visi ūkinės operacijos vykdymo dokumentai būtų laiku ir nustatyta tvarka gauti ir užregistruoti VDI elektroninėje dokumentų valdymo sistemoje.

38. Darbuotojai, atsakingi už dokumentų perdavimą NBFC, VDI elektroninėje dokumentų valdymo sistemoje gautus apskaitos dokumentus sutikrina su užregistruotu viešuoju pirkimu dėl prekių, paslaugų ar darbų įsigijimo. Patikrina ar ūkinę operaciją pagrindžiantys ir mokėjimams atlikti reikalingi dokumentai pateikti laiku, ar pasirašyti, ar teisingi duomenys įrašyti į sąskaitą-faktūrą.

39. Darbuotojams, atsakingiems už dokumentų perdavimą NBFC, mokėjimams pagrįsti yra pateikiami šie dokumentai:

39.1. sutartis (jei sutartis sudaroma raštu), kurios pagrindu atliekamas mokėjimas;

39.2. pirkimo-pardavimo apskaitos dokumentai;

39.3. prekių, darbų ir paslaugų perdavimo-priėmimo aktai;

39.4. sąskaitos-faktūros;

39.5. dokumentai, kurių pagrindu privalo būti išskaitytos tam tikros pinigų sumos iš darbuotojų darbo užmokesčio;

39.6. kiti dokumentai, kuriuos darbuotojai pateikia faktinėms išlaidoms apmokėti.

40. Apskaitos dokumentai turi būti pasirašyti, vizuoti (elektroniniu parašu) asmenų, atsakingų už ūkinių operacijų atlikimo einamąją finansų kontrolę.

41. Pasirašyti apskaitos dokumentai (pvz. sąskaitos-faktūros, perdavimo-priėmimo aktai ir kt.), kuriais pagrindžiamos įvykdytos ūkinės operacijos ir kita informacija apie suteiktas ir (ar) gautas garantijas, ūkinius įvykius, teismo procesus, teikiami buhalterinės apskaitos tvarkytojui NBFC.

 

Paskesnioji finansų kontrolė

 

42. Paskesniąją finansų kontrolę vykdo Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus paskirti darbuotojai ar sudaryta komisija.

43. Paskesniąją finansų kontrolę vykdantys darbuotojai ar komisija įvertina:

43.1. ar ūkinės operacijos buvo atliktos teisėtai, ar valstybės turtas naudojamas pagal paskirtį, ar nebuvo teisės aktų pažeidimų bei piktnaudžiavimų;

43.2. ar nebuvo teisės aktų pažeidimų bei piktnaudžiavimo dėl pirkimo, pavedimo, lėšų išmokėjimo ar turto naudojimo (didesnė negu pirkimo sutartyje nustatyta pirkimo suma, ilgesnis negu pirkimo sutartyje nustatytas paslaugų suteikimo ar darbų vykdymo laikas ir kt.);

43.3. ar skirti asignavimai panaudoti pagal paskirtį;

43.4. ar ūkinės operacijos vykdymą pasirašė darbuotojas atsakingas už išankstinę finansų kontrolę, ar ūkinės operacijos vykdymas patvirtintas Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus ar kito įgalioto asmens;

43.5. ar apskaitoje užregistruotos visos pajamos ir gautinos sumos, ar netrūksta ūkines operacijas pagrindžiančių apskaitos ar kitų dokumentų, ar ši informacija perduota NBFC dėl registravimo apskaitoje;

43.6. numato priemones jos metu nustatytiems trūkumams pašalinti, pažeidimams ateityje išvengti.

44. Paskesnioji finansų kontrolė negali būti atliekama darbuotojo, atsakingo už išankstinę finansų kontrolę.

 

 

VI SKYRIUS

TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO, APSAUGOS IR DISPONAVIMO KONTROLĖ

 

45. VDI valdo, naudoja ir disponuoja patikėjimo teise ar panaudos pagrindu laikinai neatlygintinai jai perduotą valdyti ir naudoti valstybės turtą.

46. VDI turtas, tai ilgalaikis materialus ir nematerialus turtas (medžiagos ir atsargos) tvarkomas vadovaujantis Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintu Patikėjimo teise valdomo ir naudojamo valstybės turto perdavimo apskaitai, naudojimui ir nurašymui tvarkos aprašu.

47. Turto apskaita ir einamoji finansų kontrolė vykdoma, perduodant VDI apskaitos dokumentus NBFC, susijusius su turto įsigijimu, turto perdavimu-priėmimu, ilgalaikio turto perdavimu naudoti veikloje, ilgalaikio turto naudojimo veikloje nutraukimu, turto nurašymu ir kitus aktus, dėl duomenų registravimo į apskaitą.

48. Turtas apskaitoje grupuojamas į grupes ir pogrupius pagal patvirtintą sąskaitų planą.

49. Ilgalaikiam turtui suteikiami inventoriniai numeriai.

50. Už VDI ilgalaikio ir trumpalaikio turto saugojimą yra paskiriami atsakingi darbuotojai.

51. Už kompiuterinės įrangos (kompiuterius, skanerius, spausdintuvus ir kt.) ir kitos informacinių technologijų infrastruktūros paruošimą naudoti VDI darbuotojams, kompiuterinės įrangos administravimą, užtikrinant stabilų ir saugų naudojimą atsako informacinių technologijų ir ryšių sistemos specialistai.

52. Kompiuterinių informacinių sistemų saugumo kontrolė užtikrinama vadovaujantis Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymu patvirtintais Valdomų informacinių sistemų duomenų saugos nuostatais, Valdomų informacinių sistemų naudotojų administravimo taisyklėmis, Valdomų informacinių sistemų veiklos tęstinumo valdymo planu, Valdomų informacinių sistemų saugaus elektroninės informacijos tvarkymo taisyklėmis ir Asmens duomenų tvarkymo, saugojimo ir šių duomenų subjektų teisių įgyvendinimo Valstybinėje darbo inspekcijoje tvarkos aprašu.

53. Vadovaujantis Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymu patvirtintais VDI valdomų informacinių sistemų duomenų saugos nuostatais (toliau – Saugos nuostatai) atliekamas VDI kompiuterinių informacinių sistemų saugos rizikos įvertinimas. Informacinių sistemų rizikos įvertinimo rezultatai išdėstomi rizikos įvertinimo ataskaitoje, kuri pateikiama Vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui. Rizikos įvertinimo ataskaita rengiama įvertinant rizikos veiksnius, galinčius turėti įtakos elektroninės informacijos saugai, jų galimą žalą, pasireiškimo tikimybę ir pobūdį, galimus rizikos valdymo būdus, rizikos priimtinumo kriterijus.

54. VDI atsižvelgdama į informacinių sistemų rizikos vertinimo ataskaitą, prireikus tvirtina rizikos įvertinimo ir rizikos valdymo priemonių planą, kuriame taip pat numatomas techninių, administracinių, organizacinių ir kitų išteklių poreikis rizikos valdymo priemonėms įgyvendinti, kaip numatyta Saugos nuostatuose.

55. Tarnybiniai lengvieji automobiliai naudojami vadovaujantis Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintu Tarnybinio transporto naudojimo, kelionės lapų pildymo, apskaitos ir kontrolės tvarkos aprašu.

56. Dokumentai dėl turto pripažinimo nereikalingu arba netinkamu naudoti, jo nurašymo ir likvidavimo rengiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 19 d. nutarimu Nr.1250 „Dėl Pripažinto nereikalingu arba netinkamu (negalimu) naudoti valstybės ir savivaldybių turto nurašymo, išardymo ir likvidavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir VDI Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintu Patikėjimo teise valdomo ir naudojamo valstybės turto perdavimo apskaitai, naudojimui ir nurašymui tvarkos aprašu.

57. VDI turto inventorizacija atliekama ne rečiau kaip kartą per metus vadovaujantis Inventorizacijos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. birželio 15 d. nutarimu Nr. 630 „Dėl Inventorizacijos taisyklių patvirtinimo“ ir Vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintu Inventorizacijos taisyklių aprašu.

58. VDI materialusis turtas negali būti išnešamas iš VDI teritorijos, išskyrus tuos atvejus, kai jis perduodamas remontuoti, saugoti ar išnešamas pagal teisės aktuose numatytą tvarką.

 

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

59. Vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius užtikrina, kad būtų pašalinti nustatyti finansų kontrolės trūkumai ir jų atsiradimą lemiantys veiksniai, prireikus rekomenduoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Centralizuotam vidaus audito skyriui atlikti tam tikrų veiklos sričių vidaus auditą.

60. Informacija apie vidaus kontrolės įgyvendinimą VDI, teikiama Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, jos nurodytu informacijos teikimo terminu.

61. Visi šiose Taisyklėse išvardinti darbuotojai privalo laiku ir kokybiškai atlikti savo pareigas finansų kontrolės srityje. Pastebėję Taisyklių pažeidimų, privalo apie juos informuoti Vyriausiąjį valstybinį darbo inspektorių.

62. Visi darbuotojai turi teisę Vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui raštu teikti pasiūlymus dėl šių Taisyklių tobulinimo.

_________________