LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRO 2023 M. BALANDŽIO 26 D. NR. V-593 ĮSAKYMO „DĖL ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRO 2017 M. GEGUŽĖS 15 D. NR. V-362 ĮSAKYMO „DĖL DIPLOMŲ, DIPLOMŲ PRIEDĖLIŲ IR STUDIJŲ PAŽYMĖJIMŲ BLANKŲ PRIVALOMOSIOS FORMOS RENGIMO, GAMYBOS, APSKAITOS, REGISTRACIJOS IR IŠDAVIMO TVARKOS APRAŠO IR DIPLOMO PRIEDĖLIO PILDYMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PAKEITIMO
2023 m. birželio 15 d. Nr. V-828
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2023 m. balandžio 26 d. įsakymą Nr. V-593 „Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2017 m. gegužės 15 d. Nr. V-362 įsakymo „Dėl Diplomų, diplomų priedėlių ir studijų pažymėjimų blankų privalomosios formos rengimo, gamybos, apskaitos, registracijos ir išdavimo tvarkos aprašo ir Diplomo priedėlio pildymo rekomendacijų patvirtinimo“ pakeitimo“:
1. Pakeičiu pavadinimą ir jį išdėstau taip:
„DĖL ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRO 2017 M. GEGUŽĖS 15 D. ĮSAKYMO NR. V-362 „DĖL DIPLOMŲ, DIPLOMŲ PRIEDĖLIŲ IR STUDIJŲ PAŽYMĖJIMŲ BLANKŲ PRIVALOMOSIOS FORMOS RENGIMO, GAMYBOS, APSKAITOS, REGISTRACIJOS IR IŠDAVIMO TVARKOS APRAŠO IR DIPLOMO PRIEDĖLIO PILDYMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“
2. Pakeičiu 2.2 papunktį ir jį išdėstau taip:
Diplomo priedėlio pildymo
rekomendacijų
2 priedas
DIPLOMO PRIEDĖLIO 8 PUNKTO PAVYZDYS
AUKŠTOSIOS MOKYKLOS
Lietuvoje veikia dviejų tipų aukštosios mokyklos: universitetai ir kolegijos. Universitete atliekami tarptautinio lygio fundamentiniai ir taikomieji moksliniai tyrimai, eksperimentinė plėtra ir (arba) plėtojamas profesionalusis menas, vykdomos šia veikla grindžiamos universitetinės studijos, teikiamas aukštasis universitetinis išsilavinimas, užtikrinamos sąlygos asmenims mokytis visą gyvenimą. Kolegijoje vykdomos koleginės studijos, grindžiamos profesionalia praktika ir taikomaisiais moksliniais tyrimais, eksperimentine plėtra ir (arba) profesionaliuoju menu, teikiamas aukštasis koleginis išsilavinimas, sudaromos sąlygos asmenims mokytis visą gyvenimą. Aukštosios mokyklos gali būti valstybinės ir nevalstybinės.
STUDIJOS AUKŠTOSIOSE MOKYKLOSE
Studijų sistemą sudaro pakopinės studijos ir profesinės studijos. Studijų programos yra koleginės ir universitetinės.
Pakopinės studijos gali būti šių pakopų: trumpoji pakopa – kvalifikacijai pagal 5-ąjį Lietuvos kvalifikacijų sandaros (LTKS) lygį ir 5-ąjį Europos kvalifikacijų sąrangos (EKS) lygmenįo įgyti, pirmoji pakopa – profesinio bakalauro ir bakalauro kvalifikaciniam laipsniui įgyti (6-asis Lietuvos kvalifikacijų sandaros (LTKS) lygis ir 6-asis Europos kvalifikacijų sąrangos (EKS) lygmuo); antroji pakopa – magistro kvalifikaciniam laipsniui įgyti (7-asis LTKS lygis ir 7-asis EKS lygmuo); trečioji pakopa – mokslo, meno daktaro laipsniui įgyti (8-asis LTKS lygis ir 8-asis EKS lygmuo).
Trumposios pakopos studijų programos skirtos kompetencijoms konkrečiai darbo vietai ugdyti, ir kvalifikacijos įgijimui. Studijos baigiamos aukštojo mokslo diplomu ir kvalifikacija pagal 5-ąjį LTKS lygį bei galimybe tęsti studijas pirmojoje pakopoje.
Pirmosios pakopos koleginių studijų programos yra labiau orientuotos į kompetencijų, reikalingų konkrečioms darbo vietoms, ugdymą. Baigus šias studijas įgyjamas profesinio bakalauro laipsnis arba profesinio bakalauro laipsnis ir kvalifikacija, patvirtinami profesinio bakalauro diplomu. Pirmosios pakopos universitetinių studijų programos yra labiau orientuotos į teorinį pasirengimą ir aukščiausio lygio profesinius gebėjimus. Baigus šias studijas įgyjamas bakalauro laipsnis arba bakalauro laipsnis ir kvalifikacija, kurie patvirtinami bakalauro diplomu. Kvalifikaciją suteikia aukštoji mokykla, turinti kompetentingos institucijos pritarimą tai kvalifikacijai teikti. Studijų programos gali būti vienos krypties, tarpkryptinės arba dviejų krypčių.
Antrosios pakopos (magistrantūros) universitetinių studijų programos skiriamos pasirengti savarankiškam mokslo (meno) darbui arba kitam darbui, kurį atlikti reikia mokslo žinių ir analitinių gebėjimų. Baigus magistrantūros studijų programas įgyjamas atitinkamos studijų krypties magistro laipsnis arba magistro laipsnis ir kvalifikacija, patvirtinami magistro diplomu. Kvalifikaciją suteikia aukštoji mokykla, turinti kompetentingos institucijos pritarimą tai kvalifikacijai teikti. Teisės krypties antrosios pakopos studijų programos (LL.M.), skirtos asmenims, jau įgijusiems teisės bakalauro laipsnį, gilintis į specifinę teisės sritį. Verslo krypties antrosios pakopos studijų programos (MBA) suteikia galimybę asmenims, įgijusiems bakalauro arba profesinio bakalauro laipsnį ir turintiems ne mažesnę kaip 3 metų vadybinio darbo patirtį, įgyti plačių verslo administravimo kompetencijų. Asmenims, baigusiems antrosios pakopos teologijos studijų programas, suderinus su Katalikų bažnyčios vadovybe, gali būti suteikiamas teologijos licenciato laipsnis, patvirtinamas magistro diplomu. Studijų programos gali būti vienos krypties arba dviejų krypčių.
Studijos magistro kvalifikaciniam laipsniui įgyti gali būti vientisosios – apimti pirmosios ir antrosios pakopos studijas. Baigus šias studijas įgyjamas magistro laipsnis arba magistro laipsnis ir kvalifikacija, patvirtinami magistro diplomu. Kvalifikaciją suteikia aukštoji mokykla, turinti kompetentingos institucijos pritarimą tai kvalifikacijai teikti.
Trečiosios pakopos studijos yra mokslo, meno doktorantūra. Baigus doktorantūros studijas ir apgynus disertaciją arba meno projektą, įgyjamas mokslo, meno daktaro laipsnis, patvirtinamas daktaro diplomu.
Aukštosios mokyklos gali vykdyti jungtines studijų programas, kurias baigus suteikiamas jungtinis kvalifikacinis laipsnis.
Profesinės studijos yra rezidentūra ir pedagoginės studijos, skirtos kvalifikacijai įgyti ir pasirengti savarankiškai praktinei veiklai.
Rezidentūra – tai medicinos, odontologijos, veterinarijos medicinos studijų krypčių profesinės studijos (7-asis LTKS lygis ir 7-asis EKS lygmuo), skirtos aukštąjį universitetinį išsilavinimą įgijusiems asmenims, siekiantiems pasirengti savarankiškai praktinei veiklai ir įgyti ar pakeisti gydytojo specialisto kvalifikaciją. Baigus rezidentūrą išduodamas rezidentūros pažymėjimas.
Pedagoginės studijos – tai profesinės studijos (6-asis LTKS lygis ir 6-asis EKS lygmuo), skirtos pedagoginei kvalifikacijai įgyti. Į jas priimami aukštojo mokslo kvalifikaciją turintys asmenys, siekiantys tapti pedagogais. Baigus šias studijų programas išduodamas studijų pažymėjimas.
Studijų programose numatyti rezultatai turi atitikti studijų krypties (krypčių) aprašuose atitinkamai pakopai nustatytus studijų rezultatus.
Studijų apimtis matuojama studijų kreditais. Studijų kreditas – studijų apimties vienetas, kuriuo skaičiuojamas vidutinis studijuojančiojo darbo krūvis, reikalingas studijų rezultatams pasiekti. Vieni nuolatinės formos studijų metai atitinka 60 kreditų. Vienas studijų kreditas lygus vienam Europos kreditų perkėlimo ir kaupimo sistemos (ECTS) kreditui.
Studijos yra nuolatinės ir ištęstinės formų. Baigus skirtingų studijų formų studijų programas įgytas išsilavinimas yra lygiavertis.
Lietuvoje veikia nacionalinė vidinio ir išorinio aukštojo mokslo kokybės užtikrinimo sistema, organizuota pagal Europos aukštojo mokslo erdvės kokybės užtikrinimo nuostatas ir gaires (ESG). Lietuvoje periodiškai (ne rečiau kaip kas 7 metus) atliekamas išorinis studijų ir aukštųjų mokyklų veiklos vertinimas. Aukštosios mokyklos gali vykdyti tik akredituotas studijų programas. Išorinį kokybės užtikrinimą Lietuvoje įgyvendina nepriklausoma nacionalinė kokybės užtikrinimo agentūra Studijų kokybės vertinimo centras (SKVC), kuris yra įtrauktas į Europos aukštojo mokslo kokybės užtikrinimo agentūrų registrą (EQAR). Dėl studijų programų įvertinimo aukštosios mokyklos gali kreiptis į bet kurią EQAR registre registruotą kokybės vertinimo agentūrą, tokiu atveju akreditavimo sprendimą SKVC priima kitos EQAR registruotos agentūros vertinimo pagrindu. Akredituota studijų programa nustatytam terminui įregistruojama Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre. Informacija apie įvertintas ir akredituotas aukštąsias mokyklas ir studijų programas yra pasiekiama adresu www.aikos.smm.lt ir www.skvc.lt.
PRIĖMIMAS Į AUKŠTĄJĄ MOKYKLĄ
Į aukštosios mokyklos pirmosios pakopos ir vientisąsias studijas konkurso būdu priimami asmenys, turintys ne žemesnį kaip vidurinį išsilavinimą, atsižvelgiant į jų mokymosi rezultatus, stojamuosius egzaminus ar kitus aukštosios mokyklos nustatytus kriterijus. Į antrosios pakopos studijų programas aukštosios mokyklos nustatyta tvarka priimami asmenys, turintys aukštojo mokslo kvalifikaciją. Į trečiosios pakopos studijas konkurso būdu priimami asmenys, turintys atitinkamos studijų krypties magistro laipsnį arba jį atitinkančią aukštojo mokslo kvalifikaciją.
HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
There are two types of higher education institutions in Lithuania: universities and colleges. A university conducts international level fundamental and applied research, experimental development and (or) creates professional art, based on this activity carries out university studies, provides university higher education, guarantees life-long learning conditions for persons. A college carries out college studies, which are based on professional practice and applied research, experimental development and (or) professional art, provides college higher education, guarantees life-long learning conditions for persons. Lithuanian higher education institutions are either state or non-state.
STUDIES AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Study system is comprised of cycle studies and professional studies. Study programmes are university study programmes and college study programmes.
Cycle studies consist of four cycles: : the short cycle – to obtain a qualification (5th level in Lithuanian Qualifications Framework (LTQF) and 5th level in European Qualifications Framework (EQF); the first cycle (undergraduate) – to obtain Professional Bachelor’s and Bachelor’s degree (6th level in Lithuanian Qualifications Framework (LTQF) and 6th level in European Qualifications Framework (EQF); the second cycle (graduate) – to obtain Master’s degree (7th level in LTQF and 7th level in EQF); the third cycle (postgraduate) – to obtain Doctoral degree studies (8th level in LTQF and 8th level in EQF).
The short cycle study programmes are more oriented towards the development of competencies needed for certain work places and awarding a 5th level LTQF qualification. On completion of these studies, students are awarded a higher education diploma, qualification and can continue studies at first cycle study programmes.
The first cycle college study programmes are more oriented towards the development of competencies needed for certain work places. On completion of these studies, students are awarded a Professional Bachelor’s degree or a Professional Bachelor’s degree and a qualification, which are certified by the Professional Bachelor’s Diploma. The first cycle university study programmes provide versatile general education, theoretical preparation and professional skills of the highest level. On completion of these studies, a Bachelor’s degree or a Bachelor’s degree and a qualification are awarded, which are certified by the Bachelor’s Diploma. A Qualification is awarded by a higher education institution which has an approval from a competent institution to award that qualification. Study programmes can be one field programmes, interdisciplinary programmes and two fields‘ programmes.
The second cycle (Master’s degree) university study programmes are designed to prepare for independent research (artistic) work or any other work the performance of which requires scientific knowledge and analytical competences. On completion of these studies, students are awarded a Master’s degree or a Master’s degree and a qualification certified by the Master’s Diploma. A Qualification is awarded by a higher education institution which has an approval from a competent institution to award that qualification. The second cycle study programmes (LL.M) in the field of Law are targeted at holders of a Bachelor of Law to allow them to explore deeper a specific area of law. The second cycle study programmes (MBA) in business field enable holders of a Bachelor or Professional Bachelor degree with at least three years of managerial work experience to acquire extensive competencies in business administration. On completion of the second cycle theological study programmes and after consultation with the Catholic church hierarchy, persons may be awarded a degree of Licentiate in Theology which is certified by the Master’s Diploma. Study programmes can be one field programmes and two fields‘ programmes.
Master‘s degree studies may be integrated: combine the first and the second cycle studies. On completion of integrated studies, a Master’s degree or a Master‘s degree and a qualification are awarded, which are certified by the Master’s Diploma. A Qualification is awarded by a higher education institution which has an approval from a competent institution to award that qualification.
The third cycle (Doctoral degree) studies may be in the field of sciences (including humanities) and in the field of arts. On completion of these studies and after a defence of a dissertation or an art project, a Doctor of Science degree or a Doctor of Arts degree is awarded which is certified by the Doctor’s Diploma.
Higher education institutions may deliver joint degree programmes on completion of which a joint degree is awarded.
Professional studies are residency and pedagogical studies, allowing a person to acquire a qualification and to prepare for an independent professional activity.
Residency is professional studies (7th level in LTQF and 7th level in EQF) in medicine, dentistry or veterinary medicine study fields intended for persons who have acquired university higher education seeking to prepare for independent practical activity and to acquire or change qualification of a medical specialist. On completion of residency, a certificate of residency is issued.
Pedagogical studies are professional studies (6th level in LTQF and 6th level in EQF) intended to acquire a pedagogical qualification. Persons who have acquired a higher education qualification and wish to qualify as teachers may be admitted to these studies. On completion of these studies, a a study certificate is issued.
Study outcomes foreseen in study programmes must comply with the outcomes set for certain study cycle in Study Field(s) Descriptors.
The volume of studies is calculated in credits. A study credit is a unit of volume for measuring an average workload of a student, needed to reach learning outcomes. The volume of one year of full-time studies equals 60 credits. One study credit is equal to one European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) credit.
The mode of studies can be full-time and part-time. Irrespective of the mode of studies on the basis of which the same study programme has been completed, the acquired education in both cases is equivalent.
In Lithuania, a national system of internal and external quality assurance in higher education is in place, in line with the Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Periodically (at least every 7 years) an external studies and higher education institutions‘ evaluation is performed. Higher education institutions may carry out only accredited study programmes. External quality assurance in Lithuania is performed by an independent national quality assurance agency – the Centre for Quality Assessment in Higher Education (SKVC), which is registered in the European Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR). Higher education institutions may apply for evaluation of a study programme to any quality assurance agency registered in EQAR register, in such case SKVC issues a decision of accreditation on basis of an evaluation performed by another agency registered in EQAR. An accredited study programme is entered in the Register of Study and Training Programmes and Qualifications for a fixed period of time. Information on evaluated and accredited higher education institutions and study programmes is available on www.aikos.smm.lt and www.skvc.lt.
ADMISSION TO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Persons having at least a secondary or a corresponding education, considering their learning results, entrance examination or other criteria set by the accepting higher education institution, are admitted by way of competition to study programmes of the first cycle (undergraduate) and integrated study programmes.
Persons having a qualification of higher education are admitted to the second cycle (graduate) studies upon meeting requirements set by the accepting higher education institution.
Persons having a Master’s degree or a corresponding qualification of higher education in the selected study field are admitted by way of competition to the third cycle (postgraduate) studies.