LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VIDAUS REIKALŲ MINISTRO 2021 M. RUGSĖJO 2 D. ĮSAKYMO NR. 1V-705 „DĖL FUNKCIJŲ PASKIRSTYMO TARP INSTITUCIJŲ, ĮGYVENDINANT SIENŲ VALDYMO IR VIZŲ POLITIKOS FINANSINĖS PARAMOS PRIEMONĖS, ĮTRAUKTOS Į INTEGRUOTO SIENŲ VALDYMO FONDĄ, IR VIDAUS SAUGUMO FONDO 2021–2027 M. PROGRAMAS, TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2023 m. gegužės 25 d. Nr. 1V-321

Vilnius

 

Pakeičiu  Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2021 m. rugsėjo 2 d. įsakymą Nr. 1V-705 „Dėl Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, ir Vidaus saugumo fondo 2021–2027 m. programas, tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir išdėstau jį nauja redakcija:

LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FUNKCIJŲ PASKIRSTYMO TARP INSTITUCIJŲ, ĮGYVENDINANT SIENŲ VALDYMO IR VIZŲ POLITIKOS FINANSINĖS PARAMOS PRIEMONĖS, ĮTRAUKTOS Į INTEGRUOTO SIENŲ VALDYMO FONDĄ, IR VIDAUS SAUGUMO FONDO 2021–2027 M. PROGRAMAS, TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasi 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės, 69 ir 71 straipsniais ir įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimo Nr. 164 „Dėl institucijų, atsakingų už Sienų valdymo ir vizų finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, programos ir Vidaus saugumo fondo programos valdymą ir kontrolę Lietuvoje, paskyrimo“ 2 punktą bei Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“, 2.1 ir 2.5 papunkčius,

t v i r t i n u  Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, ir Vidaus saugumo fondo 2021–2027 m. programas, tvarkos aprašą (pridedama).“

 

Vidaus reikalų ministrė                                                                                                   Agnė Bilotaitė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro

2021 m. rugsėjo 2 d. įsakymu Nr. 1V-705

(Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro

2023 m. gegužės 25 d. įsakymo Nr. 1V-321

redakcija)

 

 

 

FUNKCIJŲ PASKIRSTYMO TARP INSTITUCIJŲ, ĮGYVENDINANT SIENŲ VALDYMO IR VIZŲ POLITIKOS FINANSINĖS PARAMOS PRIEMONĖS, ĮTRAUKTOS Į INTEGRUOTO SIENŲ VALDYMO FONDĄ, IR VIDAUS SAUGUMO FONDO 2021–2027 M. PROGRAMAS, TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, ir Vidaus saugumo fondo 2021–2027 m. programas, tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato institucijų, atsakingų už Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą (toliau – SVVP), ir Vidaus saugumo fondo (toliau –VSF) 2021–2027 m. programų (toliau kartu – Programos) įgyvendinimą, funkcijas ir atsakomybę.

2. Apraše vartojamos sąvokos:

2.1. Ataskaitinių metų sąskaitosEuropos Komisijos nustatytos formos dokumentas, kurį vadovaujančioji institucija rengia ir teikia Europos Komisijai 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės (toliau – BNR), 98 straipsnyje nustatyta tvarka.

2.2. Audito institucija institucija, pagal BNR, 71 straipsnio 2 dalį ir 77 straipsnį paskirta vykdyti audito institucijos funkcijas. Audito institucija yra nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. vasario 26 d. nutarimo Nr. 164 „Dėl institucijų, atsakingų už Sienų valdymo ir vizų finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, programos ir Vidaus saugumo fondo programos valdymą ir kontrolę Lietuvoje, paskyrimo(toliau – nutarimas Nr. 164) 1.3 papunktyje.

2.3. Bendrojo finansavimo lėšos Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, numatytos vadovaujančiajai institucijai atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimuose, projektams, kuriems skirtos Europos Sąjungos (toliau – ES) lėšos, bendrai finansuoti.

2.4. Duomenų ataskaita – Europos Komisijos nustatytos formos dokumentas, kurį vadovaujančioji institucija rengia ir teikia Europos Komisijai BNR 42 straipsnyje nustatyta tvarka.

2.5. ES lėšos Lietuvos Respublikai skiriamos SVVP arba VSF programos lėšos SVVP arba VSF programai vykdyti.

2.6. Informacinė ES fondų valdymo sistema (toliau – SFC) – Europos Komisijos sukurta elektroninio keitimosi duomenimis sistema, nurodyta BNR 69 straipsnio 8 dalyje.

2.7. Išvada dėl išlaidų tinkamumo – tarpinės institucijos nustatytos formos, suderintos su vadovaujančiąja institucija, arba vadovaujančiosios nustatytos formos tarpinės institucijos parengtas dokumentas, kuriame nurodomos tinkamos ir netinkamos išlaidos (įskaitant ir nagrinėjimo momentu netinkamas išlaidas) ir kuriuo remdamasi vadovaujančioji institucija rengia mokėjimo paraišką Lietuvos Respublikos finansų ministerijai dėl ES lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų išmokėjimo projekto vykdytojui.

2.8. Kvietimas teikti projektų įgyvendinimo planus – tarpinės institucijos pasiūlymas pareiškėjams vadovaujančiosios institucijos nustatytomis sąlygomis teikti projekto įgyvendinimo planus.

2.9. Metinė veiklos rezultatų ataskaitaEuropos Komisijos nustatytos formos dokumentas, kurį vadovaujančioji institucija rengia ir teikia Europos Komisijai 2021 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1148, kuriuo sukuriama sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonė, įtraukta į Integruoto sienų valdymo fondą (toliau – reglamentas Nr. 2021/1148), 29 straipsnyje arba Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1149, kuriuo nustatomas Vidaus saugumo fondas (toliau – reglamentas Nr. 2021/1149), 30 straipsnyje bei BNR 41 straipsnio 7 dalyje nustatyta tvarka.

2.10. Mokėjimo paraiška Europos Komisijai Europos Komisijos nustatytos formos dokumentas, kurį vadovaujančioji institucija rengia ir teikia Europos Komisijai BNR 91 straipsnyje nustatyta tvarka.

2.11. Pareiškėjas – viešasis juridinis asmuo, kurio vardu yra teikiamas projekto įgyvendinimo planas.

2.12. Patikra vietoje – tai tarpinės ir (ar) vadovaujančiosios institucijos darbuotojų lankymasis projekto įgyvendinimo, jo dokumentų saugojimo ar kitoje, su projekto veiklomis susijusioje vietoje, siekiant patikrinti projekto vykdytojo pateiktų dokumentų, prekių, paslaugų, darbų ir kitų faktų tikrumą. Jeigu dėl valstybės lygio ekstremaliajai situacijai valdyti nustatyto karantino režimo ir panašių apribojimų patikra vietoje negali būti atlikta įprastiniu būdu, patikra vietoje gali būti vykdoma nuotoliniu būdu, taikant papildomas priemones arba įrodymus (nuotolinius įrankius, filmavimą, fotografavimą ir pan.).

2.13. Pažeidimas – Lietuvos Respublikos ir (ar) ES teisės aktų nuostatų pažeidimas, padarytas veikimu ar neveikimu, dėl kurio atsirado ar galėjo atsirasti valstybės ir (ar) ES biudžeto nuostolių.

2.14. Pažeidimo tyrimas – tarpinės institucijos (dėl tarpinės institucijos techninės paramos lėšų panaudojimo – vadovaujančiosios institucijos) atliekamas projekto vykdytojo ar kitų institucijų ir (ar) įstaigų pateiktos informacijos, duomenų ir dokumentų tikrinimas, patikra vietoje, prašymas paaiškinti įtariamo pažeidimo aplinkybes ir (ar) kiti veiksmai, kuriais siekiama ištirti įtariamą pažeidimą.

2.15. Projekto įgyvendinimo planas – vadovaujančiosios institucijos nustatytos formos dokumentas, kurį pildo ir tarpinei institucijai teikia pareiškėjas, siekiantis gauti ES lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų projektui finansuoti.

2.16. Projekto sutartis – vadovaujančiosios institucijos nustatytos formos trišalė sutartis, pasirašoma vadovaujančiosios institucijos, tarpinės institucijos ir pareiškėjo, kurios pagrindu pareiškėjui skiriamos bendrojo finansavimo ir (ar) ES lėšos ir kurioje nustatomas jų dydis, mokėjimo ir naudojimo tvarka, projekto įgyvendinimo, atskaitomybės ir kitos sąlygos.

2.17. Projekto vykdytojas – pareiškėjas, pasirašęs projekto sutartį su vadovaujančiąja ir tarpine institucijomis ir atsakingas už projekto įgyvendinimą bei, jeigu taikoma, už atsiskaitymą vadovaujančiajai institucijai poprojektiniu laikotarpiu.

2.18. SVVP ar VSF veiksmų įgyvendinimo planas (toliau – veiksmų įgyvendinimo planas) – dokumentas, kuriame visam programavimo laikotarpiui nustatomas ES ir bendrojo finansavimo lėšų paskirstymas, planuojamas kvietimo teikti projektų įgyvendinimo planus paskelbimo laikotarpis, galimi pareiškėjai, prireikus – kita susijusi informacija.

2.19. SVVP ir VSF stebėsenos komitetas (toliau – Stebėsenos komitetas) – iš kompetentingų institucijų ir (ar) organizacijų atstovų Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro įsakymu sudarytas komitetas, atliekantis Programų įgyvendinimo priežiūros funkcijas.

2.20. Tarpinė institucija – institucija, pagal BNR 2 straipsnio 8 dalį ir 71 straipsnio 3 dalį paskirta atlikti funkcijas, kurias jai skiria vadovaujančioji institucija. Tarpinė institucija yra nustatyta nutarimo Nr. 164 1.2 papunktyje.

2.21. Tinkamos finansuoti išlaidos – projekto išlaidos (arba jų dalis), kurios atitinka projektų išlaidų ir finansavimo reikalavimus nustatančių ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatas ir (ar) kituose teisės aktuose išdėstytus išlaidų tinkamumo finansuoti reikalavimus ir kurių atitiktis šiems reikalavimams yra pripažinta tarpinės institucijos ar tikrintojo.

2.22. Vadovaujančioji institucija institucija, pagal BNR 71 straipsnio 1 dalį ir 72 straipsnį bei nutarimo Nr. 164 1.1 papunktį paskirta atlikti vadovaujančiosios institucijos funkcijas.

2.23. Veiklos peržiūros planas – vadovaujančiosios institucijos parengtas dokumentas, nurodytas BNR 16 straipsnyje;

2.24. Veiklos peržiūros plano rengimo metodika – vadovaujančiosios institucijos kartu su tarpine institucija parengtas dokumentas, nurodytas BNR 17 straipsnyje.

3. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos BNR, reglamente Nr. 2021/1148, reglamente Nr. 2021/1149, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme, Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, finansinės paramos lėšų skyrimo projektams papildomoms veiklos sąnaudoms finansuoti, mokėjimo ir jų apskaitos taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2020 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. 1V-928 „Dėl Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, finansinės paramos lėšų skyrimo projektams papildomoms veiklos sąnaudoms finansuoti, mokėjimo ir jų apskaitos taisyklių patvirtinimo“, Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo techninės paramos valdymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2023 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. 1V-35 „Dėl Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės, įtrauktos į Integruoto sienų valdymo fondą, bei Vidaus saugumo fondo techninės paramos valdymo taisyklių patvirtinimo“.

 

II SKYRIUS

VADOVAUJANČIOSIOS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS

 

4. Vadovaujančioji institucija yra atsakinga už Programų valdymą, kontrolę ir įgyvendinimą pagal patikimo finansų valdymo principą. Vadovaujančioji institucija atlieka šias funkcijas:

4.1. tiesiogiai palaiko visus ryšius su Europos Komisija ir teikia jai visą oficialią informaciją, naudodamasi SFC, bendradarbiauja su ES valstybių narių vadovaujančiosiomis ir kitomis institucijomis;

4.2. atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto sudarymą reglamentuojančius teisės aktus, planuoja ES ir bendrojo finansavimo lėšas vadovaujančiosios institucijos programose, kurios yra strateginio ir (ar) metinio veiklos plano dalis, ir jose numatomi asignavimai vadovaujančiosios institucijos tikslams pasiekti;

4.3. užtikrina patikimą ir veiksmingą ES ir bendrojo finansavimo lėšų valdymą, prižiūri, kad ES ir bendrojo finansavimo lėšos būtų panaudotos tinkamai ir laiku;

4.4. užtikrina, kad, rengiant, įgyvendinant, stebint ir vertinant Programas, būtų bendradarbiaujama su kompetentingomis valstybės institucijomis ir įstaigomis, prireikus – su tarptautinėmis organizacijomis, nevyriausybinėmis organizacijomis, socialiniais partneriais ir kitomis institucijomis;

4.5. rengia ir teikia Europos Komisijai Programų projektus, prireikus atlieka Programų pakeitimus;

4.6. kuria Programų valdymo ir kontrolės sistemą, prižiūri jos veikimą, rengia ir derina su tarpine bei audito institucijomis valdymo ir kontrolės sistemą reglamentuojančius teisės aktus ir jų pakeitimus ir juos tvirtina bei BNR 69 straipsnio 11 dalyje nustatyta tvarka teikia Europos Komisijai valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą ir prireikus jį atnaujina;

4.7. atlieka Stebėsenos komiteto sekretoriato funkcijas, teikia Stebėsenos komitetui informaciją, reikalingą jo funkcijoms atlikti, kaip nustatyta BNR 72 straipsnio 1 dalies c punkte ir Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“, (toliau – Strateginio valdymo metodika), 43 punkte;

4.8. prireikus sudaro komisijas ir darbo grupes, skirtas padėti vadovaujančiajai institucijai užtikrinti tinkamą Programų valdymą ir kontrolę;

4.9. rengia ir tvirtina Programų veiksmų įgyvendinimo planus, projektų atrankos ir vertinimo, išlaidų tinkamumo finansuoti, projektų įgyvendinimo priežiūros, ES ir bendrojo finansavimo lėšomis apmokamų išlaidų pripažinimo tinkamomis, šių lėšų mokėjimo ir jų apskaitos, neteisėtai išmokėtų ES ir bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo ir kitas Programoms valdyti ir kontroliuoti būtinas tvarkas;

4.10. priima sprendimus dėl projektų finansavimo, sudaro ir tvirtina finansuotinų projektų sąrašus;

4.11. derina projektų sutartis ir jų pakeitimus, rengia sutartis dėl tarpinei institucijai skiriamos techninės paramos ir jų pakeitimus;

4.12. teikia Lietuvos Respublikos finansų ministerijai, kuriai Europos Komisija perveda ES lėšas, mokėjimo paraiškas dėl ES ir bendrojo finansavimo lėšų išmokėjimo mokėjimo paraiškoje nurodytam gavėjui, vadovaudamasi Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo;

4.13. rengia ir teikia Europos Komisijai duomenų ataskaitas BNR 42 straipsnyje nustatyta tvarka;

4.14. rengia ir teikia Europos Komisijai metines veiklos rezultatų ataskaitas ir kitą Europos Komisijos prašomą informaciją BNR 41 straipsnio 7 dalyje, reglamento Nr. 2021/1148 29 straipsnyje ir reglamento Nr. 2021/1149 30 straipsnyje nustatyta tvarka;

4.15. rengia Programų vertinimo planą BNR 44 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka, organizuoja Programų vertinimus užtikrindama, kad nepriklausomi vertintojai, atliekantys Programų vertinimą ir formuluodami vertinimo nuomonę, gautų visą reikalingą informaciją apie Programų valdymą ir kontrolę, ir teikia Europos Komisijai Programų vertinimo ataskaitas BNR 44 straipsnyje nustatyta tvarka;

4.16. rengia ir teikia mokėjimo paraiškas Europos Komisijai, ataskaitinių metų sąskaitas, valdymo pareiškimus ir prognozes dėl ES įnašo išmokėjimo BNR 91, 98 straipsniuose ir 69 straipsnio 10 dalyje nustatyta tvarka;

4.17. užtikrina ES lėšų, bendrojo finansavimo lėšų ir kitų susijusių nacionalinių bei ES finansinių priemonių nuoseklumą ir papildomumą;

4.18. užtikrina, kad, vadovaujantis BNR 69 straipsnio 8 dalyje ir 72 straipsnio 1 dalies e punkte nustatyta tvarka, būtų įdiegta elektroninio keitimosi duomenimis sistema, kurioje būtų elektronine forma įrašomi ir saugomi kiekvieno projekto duomenys, reikalingi finansų valdymui, stebėsenai, patikrinimams, auditams bei vertinimui, užtikrinant duomenų saugumą, vientisumą ir konfidencialumą pagal BNR 4 straipsnyje nustatytus reikalavimus bei naudotojų autentiškumo patvirtinimą;

4.19. užtikrina, kad projekto vykdytojai ir kitos pagal Programas finansuojamų projektų įgyvendinime dalyvaujančios institucijos ir įstaigos tvarkytų atskirą projekto išlaidų finansinę apskaitą;

4.20. įtarusi pažeidimą ar sukčiavimą dėl ES ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo arba gavusi informacijos apie galimą pažeidimą iš kitų šaltinių, šią informaciją vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka praneša tarpinei institucijai;

4.21. apie įtariamą nusikalstamą veiką, susijusią su ES ir bendrojo finansavimo lėšų gavimu ir panaudojimu, vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka praneša Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (arba Generalinei prokuratūrai), apie įtariamą korupcinio pobūdžio nusikalstamą veiką – Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai (arba Generalinei prokuratūrai);

4.22. atlieka tyrimą dėl įtariamo pažeidimo dėl tarpinės institucijos techninės paramos lėšų panaudojimo;

4.23. apie nustatytus pažeidimus ir sukčiavimo atvejus praneša Europos Komisijai ir ją informuoja BNR 69 straipsnio 2 ir 12 dalyse nustatyta tvarka;

4.24. priima sprendimus dėl projektų vykdytojų arba, kai išmokamos techninės paramos lėšos, – dėl tarpinės institucijos nepanaudotų ar netinkamai panaudotų ES ir bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo ir imasi teisės aktuose nustatytų veiksmų joms susigrąžinti;

4.25. nustato procedūras, kuriomis užtikrinama visų su išlaidomis, sprendimais ir kontrolės veiksmais susijusių dokumentų audito seka ir jų saugojimas;

4.26. užtikrina, kad audito institucija, atlikdama auditus ir formuluodama audito nuomonę, gautų visą auditui atlikti reikalingą informaciją;

4.27. vykdo informavimo ir komunikacijos veiklą, informuoja projektų vykdytojus, visuomenę, Stebėsenos komitetą, valstybės institucijas ir įstaigas apie Programų remiamus veiksmus, projektus, jiems skirtas sumas, apie Programų įgyvendinimą, pažangą bei rezultatus ir užtikrina BNR 49 straipsnyje nurodytos interneto svetainės veikimą;

4.28. vykdo valdymo patikrinimus, taip pat administracinius patikrinimus ir patikrinimus vietoje BNR 74 straipsnio nustatyta tvarka;

4.29. atsižvelgia į audito institucijos nustatytas problemas ir pateiktas rekomendacijas dėl taisomųjų ir prevencinių priemonių, užtikrindama veiksmų plano, kad būtų atkurtas veiksmingas valdymo ir kontrolės sistemos veikimas, parengimą ir vykdymą, arba, kai nesutinka su audito institucijos nustatytomis pastabomis, pateikdama išsamų pagrindimą;

4.30. atlieka nuolatinę tarpinei institucijai skirtų funkcijų atlikimo priežiūrą ir kontrolę;

4.31. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant su Programų įgyvendinimu susijusią plėtros programą ir pažangos priemonių aprašymus bei vykdant atsiskaitymą pagal plėtros programos pažangos priemones Strateginio valdymo metodikos III skyriaus trečiajame skirsnyje ir V skyriuje nustatyta tvarka;

4.32. rengia veiklos peržiūros planą ir kartu su tarpine institucija rengia šio plano rengimo metodiką BNR 16 ir 17 straipsniuose nustatyta tvarka;

4.33. pagal kompetenciją vykdo dvigubo tos pačios veiklos tų pačių išlaidų finansavimo rizikos prevenciją;

4.34. atlieka kitas vadovaujančiosios institucijos funkcijas, nustatytas Programų valdymą ir kontrolę reglamentuojančiuose teisės aktuose.

 

III SKYRIUS

TARPINĖS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS

 

5. Tarpinė institucija atlieka šias funkcijas:

5.1. atlieka vadovaujančiosios institucijos jai skirtas funkcijas, įgyvendina vadovaujančiosios institucijos nustatytus reikalavimus ir teikiamas rekomendacijas, susijusias su vykdomų užduočių ir skirtų funkcijų atlikimu, taip pat atsiskaito jai už skirtų funkcijų atlikimą;

5.2. rengia ir su vadovaujančiąja institucija derina projektų įgyvendinimo planų vertinimo gaires, siunčia kvietimus teikti projektų įgyvendinimo planus, atlieka projektų įgyvendinimo planų vertinimą;

5.3. gavusi vadovaujančiosios institucijos sprendimą dėl projektų finansavimo, rengia ir su vadovaujančiąja institucija derina projektų sutartis ir jų vėlesnius pakeitimus;

5.4. atlieka projektų įgyvendinimo priežiūrą;

5.5. atlieka projektų vykdytojų vykdomų viešųjų pirkimų, viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, ir pirkimų, susijusių su žvalgybinio pobūdžio veikla, priežiūrą;

5.6. tikrina ir tvirtina projektų vykdytojų deklaruotų išlaidų tinkamumą finansuoti ir teikia vadovaujančiajai institucijai ir projekto vykdytojui išvadą dėl išlaidų tinkamumo;

5.7. atlieka projektų patikras vietose, kurių metu patikrina, ar projektų prekės yra įsigytos, paslaugos suteiktos ir darbai atlikti ir ar projekto vykdytojų deklaruotos išlaidos iš tiesų buvo patirtos ir atitinka ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatas;

5.8. pagal kompetenciją dalyvauja atliekant Programų stebėseną, teikia vadovaujančiajai institucijai informaciją, kurios reikia ataskaitinių metų sąskaitoms, mokėjimo paraiškoms Europos Komisijai, metinėms veiklos rezultatų ataskaitoms, duomenų ataskaitoms Europos Komisijai ir (ar) kitiems dokumentams parengti, taip pat vadovaujančiajai institucijai vykdant atsiskaitymą pagal plėtros programoje nurodytas pažangos priemones;

5.9. rengia ir derina su vadovaujančiąja institucija Programoms valdyti ir kontroliuoti būtinas tvarkas, reikalingas tinkamam jai skirtų užduočių vykdymui užtikrinti, ir šias tvarkas tvirtina;

5.10. dalyvauja kuriant valdymo ir kontrolės sistemą ir rengiant valdymo ir kontrolės sistemą reglamentuojančius teisės aktus, projektų atrankos ir vertinimo, išlaidų tinkamumo finansuoti, projektų įgyvendinimo priežiūros, ES ir bendrojo finansavimo lėšomis apmokamų išlaidų pripažinimo tinkamomis, šių lėšų mokėjimo ir jų apskaitos, neteisėtai išmokėtų ES ir bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo ir kitas Programoms valdyti ir kontroliuoti būtinas tvarkas;

5.11. įtarusi ES ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimo pažeidimą, įskaitant sukčiavimą, arba gavusi iš kitų šaltinių informacijos apie tai, atlieka įtariamo pažeidimo tyrimą (išskyrus įtariamo pažeidimo tyrimą dėl tarpinės institucijos techninės paramos lėšų panaudojimo, kurį atlieka vadovaujančioji institucija) ir apie tai vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka informuoja vadovaujančiąją instituciją;

5.12. sukuria BNR 69 straipsnio 8 dalyje nurodytą elektroninio keitimosi duomenimis sistemą ir ją administruoja;

5.13. pagal kompetenciją konsultuoja projekto vykdytojus, teikia valstybės institucijoms, įstaigoms, Stebėsenos komitetui, pareiškėjams ir projekto vykdytojams informaciją apie projektų įgyvendinimą ir vykdymą;

5.14. užtikrina, kad pagal kompetenciją rengiami ir gaunami dokumentai, reikalingi audito sekai ar nepriklausomam ekspertiniam vertinimui užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turintiems teisę juos tikrinti ar gauti asmenims;

5.15. kartu su vadovaujančiąja institucija rengia veiklos peržiūros plano rengimo metodiką;

5.16. pagal kompetenciją vykdo dvigubo tos pačios veiklos tų pačių išlaidų finansavimo rizikos prevenciją;

5.17. vadovaujančiosios institucijos prašymu teikia derinti pagal kompetenciją rengiamų tarpinės institucijos vidaus tvarkos taisyklių, reglamentuojančių Programų valdymą ir kontrolę bei susijusių su vadovaujančiosios institucijos atsakomybe, atliekamų funkcijų įgyvendinimu, projektus;

5.18. planuoja tarpinės institucijos techninės paramos lėšų poreikį ir teikia informaciją vadovaujančiajai institucijai;

5.19. rengia ir teikia tikrintojui techninės paramos išlaidų deklaracijas;

5.20. tvarko atskirą skiriamų techninės paramos lėšų finansinę apskaitą;

5.21. pagal kompetenciją vykdo informavimo ir komunikacijos veiklą: dalyvauja vykdant informavimą apie Programų įgyvendinimą, pažangą bei rezultatus ir užtikrina, kad projektų vykdytojai laikytųsi matomumo ir informavimo apie projektus reikalavimų, prireikus organizuoja mokymus, seminarus ar kitus informacinius renginius pareiškėjams ir (ar) projektų vykdytojams;

5.22. atlieka kitas vadovaujančiosios institucijos jai skirtas funkcijas.

 

IV SKYRIUS

AUDITO INSTITUCIJOS FUNKCIJOS

 

6. Audito institucija atlieka šias funkcijas:

6.1. BNR 78 straipsnyje nustatyta tvarka rengia audito strategiją ir prireikus pateikia ją Europos Komisijai;

6.2. užtikrina, kad BNR 77 straipsnyje nustatyta tvarka būtų atliekamas valdymo ir kontrolės sistemos auditas (sistemos auditas), projektų (veiksmų) auditas bei sąskaitų auditas;

6.3. kiekvienais metais Europos Komisijai pateikia metinę audito nuomonę dėl vadovaujančiosios institucijos ataskaitinių metų sąskaitų išsamumo, tikslumo ir teisingumo, jose nurodytų išlaidų teisėtumo ir tvarkingumo bei įdiegtos valdymo ir kontrolės sistemos veikimo efektyvumo ir metinę kontrolės ataskaitą, kuria patvirtinama metinė audito nuomonė, kaip nustatyta BNR 77 straipsnio 3 dalyje ir 2018 m. liepos 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1046/2018 dėl Sąjungos bendrajam biudžetui taikomų finansinių taisyklių, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 ir Sprendimas Nr. 541/2014/ES, bei panaikinamas Reglamentas (ES, Euratomas) Nr. 966/2012, 63 straipsnio 5 ir 7 dalyse;

6.4. atlikdama sistemos, projektų (veiksmų) ir sąskaitų auditus, atsižvelgia į vieno audito principą, kaip nustatyta BNR 80 straipsnyje;

6.5. jei, atlikus sistemos, projektų (veiksmų) ar sąskaitų auditus, nustatoma esminių valdymo ir kontrolės sistemos veikimo trūkumų, audito institucija įvertina šių trūkumų finansinį poveikį bei poveikį veiklai ir teikia atitinkamas rekomendacijas vadovaujančiajai institucijai dėl taisomųjų ir prevencijos priemonių, stebi, kaip vadovaujančioji institucija įgyvendina šias priemones, ir įvertina, ar vykdomas veiksmų planas, kad būtų atkurtas valdymo ir kontrolės sistemos veikimas;

6.6. užtikrina, kad atliekamas auditas atitiktų tarptautiniu mastu pripažintus audito standartus;

6.7. pagal kompetenciją teikia informaciją Europos Komisijai per SFC;

6.8. prireikus įvertina vieneto įkainių, fiksuotųjų sumų ir fiksuotųjų normų apskaičiavimo metodus;

6.9. atlieka kitas audito institucijos funkcijas, nustatytas BNR 77–80 straipsniuose.

 

V SKYRIUS

STEBĖSENOS KOMITETO FUNKCIJOS

 

7. Stebėsenos komitetas atlieka šias funkcijas:

7.1. svarsto ir tvirtina projektų atrankos metodiką ir kriterijus, kaip nustatyta BNR 40 straipsnio 2 dalies a punkte ir Strateginio valdymo metodikos 119 punkte;

7.2. stebi ir vertina Programų įgyvendinimą ir pažangą, padarytą siekiant Programų tikslų, nagrinėja Programų įgyvendinimo rezultatus ir jiems poveikį darančius veiksnius bei priemones, kurių imtasi, teikia rekomendacijas vadovaujančiajai institucijai dėl Programų įgyvendinimo tobulinimo, komunikacijos ir matomumo veiksmų įgyvendinimo bei kitų BNR 40 straipsnio 1 dalyje nustatytų klausimų, susijusių su Programų įgyvendinimu;

7.3. svarsto ir tvirtina Programų pakeitimus, prieš siunčiant juos Europos Komisijai;

7.4. svarsto ir teikia rekomendacijas vadovaujančiajai institucijai dėl ES ir bendrojo finansavimo lėšų perskirstymo projektams ir Programų veiksmų įgyvendinimo planų tvirtinimo ir pakeitimo;

7.5. svarsto ir tvirtina metines veiklos rezultatų ataskaitas, prieš siunčiant jas Europos Komisijai;

7.6. svarsto ir teikia rekomendacijas vadovaujančiajai institucijai dėl ataskaitinių metų sąskaitų, prieš siunčiant jas Europos Komisijai;

7.7. svarsto ir tvirtina Programų vertinimo planą ir jo pakeitimus;

7.8. atlieka kitas funkcijas, nustatytas Programų valdymą ir kontrolę reglamentuojančiuose teisės aktuose.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

8. Institucijos, dalyvaujančios valdant ir kontroliuojant Programas, turi užtikrinti tinkamą joms priskirtų funkcijų atlikimą.

__________________________

part_32fbee4e53b346f8bb9eff5562d02ddc_end