LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „SAVITARPIO PAGALBOS FONDAI“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2024 m. gegužės 17 d. Nr. 3D-404

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. sausio 18 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2024/946, ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį,

tvirtinu Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės  priemonės „Savitarpio pagalbos fondai“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                         Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. 3D-404

 

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „SAVITARPIO PAGALBOS FONDAIĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Savitarpio pagalbos fondai“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:

1.1. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2024 m. sausio 18 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2024/946;

1.2. 2021 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. birželio 16 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/1408;

1.3. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2021/2289, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 taikymo taisyklės dėl BŽŪP strateginių planų turinio pateikimo ir saugaus keitimosi informacija elektroninės sistemos;

1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2023/2773;

1.5. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;

1.6. 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai;

1.7. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas);

1.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;

1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;

1.10.  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 6 d. nutarimu Nr. 5 „Dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo“ (toliau – Nutarimas);

1.11Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).

2. Taisyklės nustato priemonės „Savitarpio pagalbos fondai“ (toliau – priemonė) paramos teikimo ir administravimo tvarką. Taisyklėmis turi vadovautis žemės ūkio rizikos valdymo fondai, rengdami ir teikdami paramos paraiškas, paramos gavėjai ir rizikos valdymo fondų nariai, kuriems skirta parama pagal priemonę, taip pat institucijos, atliekančios paramos paraiškų vertinimą ir projektų įgyvendinimo priežiūrą pagal priemonę. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kiek to nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.

3.2. Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija.

3.3. Pareiškėjasžemės ūkio rizikos valdymo fondas.

3.4. Naudos gavėjas – žemės ūkio rizikos valdymo fondo narys, kuris atitinka aktyvaus ūkininko kriterijus, kaip apibrėžta Strateginio plano 4.1.4 dalyje, ir kurio pajamos iš žemės ūkio veiklos sudaro nuo 50 proc. visų pajamų.

3.5. Projekto kontrolės laikotarpis – laikotarpis nuo galutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos iki galutinio paramos išmokėjimo dienos ir 3 metų laikotarpis nuo galutinio paramos išmokėjimo dienos, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas ir naudos gavėjas laikosi paramos paraiškoje nustatytų įsipareigojimų.

4Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Reglamente (ES) 2023/2831, Administravimo taisyklėse.

 

II SKYRIUS

TIKSLAI IR POREIKIAI

 

5. Intervencinės priemonės tikslas – skatinti žemės ūkio rizikos valdymo fondų (dar vadinamų savitarpio pagalbos fondais) steigimąsi ir plėtrą.

6. Intervencinė priemonė atitinka Bendrosios žemės ūkio politikos (toliau – BŽŪP) tikslą – remti perspektyvias ūkių pajamas ir žemės ūkio sektoriaus atsparumą visoje Sąjungoje siekiant didinti ilgalaikį apsirūpinimą maistu ir žemės ūkio įvairovę, taip pat užtikrinti žemės ūkio ekonominį tvarumą Sąjungoje. 

7. Intervencinė priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

7.1. palaikyti žemės ūkio veiklos tęstinumą ir tvarumą;

7.2. skatinti rizikų valdymo priemonių taikymą ūkiuose.

8. Siekiant šiame skyriuje nustatytų tikslų ir poreikių intervencinė priemonė prisideda prie rezultato rodiklio: ūkių, remiamų pagal BŽŪP rizikos valdymo priemones, dalis.

 

III SKYRIUS

PARAMOS FORMA IR REMIAMOS VEIKLOS

 

9. Pagal intervencinę priemonę parama teikiama dotacijos forma.

10. Pagal intervencinę priemonę remiamas žemės ūkio rizikos valdymo fondų steigimas  ir žemės ūkio rizikos valdymo fondo (-ų) patirtų nuostolių, išmokėjus rizikos valdymo fondo nariams kompensacijas dėl ūkio subjektų pajamų netekimo, kompensavimas.

 

IV SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI, TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI 

 

11. Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jei atitinka šias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:

11.1. turi galiojančią akreditaciją pagal Žemės ūkio rizikos valdymo fondų akreditavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. sausio 31 d.  įsakymu Nr. 3D-47 „Dėl Žemės ūkio rizikos valdymo fondų akreditavo taisyklių patvirtinimo“;

11.2. pareiškėjas ir projektas atitinka bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.1–124.9 ir 124.21 papunkčiuose, ir nepatenka į Administravimo taisyklių 125 punkte nurodytas paramą ribojančias sąlygas;

11.3 užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų ES fondų ir kitų viešųjų lėšų.

12. Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, nurodytą 13.2 ir 13.3 papunkčiuose, jei naudos gavėjai atitinka šias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:

12.1. užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų ES fondų ir kitų viešųjų lėšų;

12.2. neturi finansinių sunkumų (restruktūrizuojami, bankrutuoja arba yra likviduojami).

 

V SKYRIUS

PARAMOS INTENSYVUMAS IR TINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

13. Tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos:

13.1. tiesiogiai su žemės ūkio rizikos valdymo fondo veikla susijusios administracinės išlaidos, mažėjančia tvarka, pirmus trejus veiklos metus po Agentūros direktoriaus įsakymo, kuriuo žemės ūkio rizikos valdymo fondas pripažintas tinkamu gauti paramą:

13.1.1. iki dviejų darbo vietų įrengimo ir išlaikymo (biuro įrangos ir baldų, kompiuterinės technikos, programinės įrangos įsigijimo, darbo užmokesčio, kanceliarinių prekių įsigijimo išlaidos), dviem darbo vietoms  (įsirengus vieną darbo vietą kompensuojama suma proporcingai mažinama) kompensuojama ne daugiau kaip 20 tūkst. Eur, iki 70 proc. tinkamų išlaidų, pirmaisiais veiklos metais;

13.1.2. kompensuojama ne daugiau kaip 18 tūkst. Eur, iki 70 proc. 13.1.1 papunktyje išvardytų tinkamų išlaidų, antraisiais veiklos metais;

13.1.3. kompensuojama ne daugiau kaip 16 tūkst. Eur, iki 70 proc. 13.1.1 papunktyje išvardytų tinkamų išlaidų, trečiaisiais veiklos metais;

13.2. iki 70 proc. pradinio įnašo į žemės ūkio rizikos valdymo fondą – skiriant vieną kartą ne daugiau kaip 1 tūkst. Eur vienam naudos gavėjui, pirmaisiais rizikos valdymo fondo veiklos metais;

13.3. iki 70 proc. pajamų sumažėjimo, kuris išmokėtas naudos gavėjui kaip finansinė kompensacija, tik tuo atveju, kai išmokėta kompensacijos suma įvertinta atskiram naudos gavėjui pajamų sumažėjimui viršijus 20 procentų vidutinių metinių praėjusių trejų finansinių metų laikotarpio pajamų arba praėjusių penkerių finansinių metų laikotarpio vidutinių trejų finansinių metų pajamų, neįskaitant per tuos penkerius finansinius metus gautų didžiausių ir mažiausių pajamų sumų (taikomas laikotarpis nustatomas žemės ūkio rizikos valdymo fondo). Paramos intensyvumas įvertinamas atsižvelgiant į visą jau gautą paramą pagal Taisyklių 13.2 papunktį ir bendras paramos intensyvumas turi neviršyti 70 proc. tinkamų finansuoti išlaidų pradiniam įnašui bei finansinėms kompensacijoms skirtų išlaidų.

14. Pridėtinės vertės mokestis (PVM) yra netinkamas finansuoti iš paramos lėšų.

15. Paraiškoje turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta vykdyti veikla. Projekto išlaidos, nurodytos Taisyklių 13.1.1 papunktyje, turi atitikti bendruosius reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 113 ir 114 punktuose bei 124.15, 124.18 ir 124.19 papunkčiuose. Paramos lėšomis finansuojamos tik tinkamos finansuoti išlaidos ne daugiau nei numatytas paramos dydis ir iki 70 proc. numatytu paramos intensyvumu. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti išvardytos pagal išlaidų kategorijas, o ne pateikiamos bendra suma.

16. Naudos gavėjo pajamų sumažėjimo kompensavimui, nurodytam Taisyklių 13.3 papunktyje, naudos gavėjo pajamos apskaičiuojamos prie pardavimo pajamų pridėjus lėšas, gaunamas įgyvendinant programų priemones, skirtas žemės ūkiui ir kaimo plėtrai (tiesioginės išmokos, kita parama, išskyrus investicinę) (toliau  – subsidijos) ir atėmus gamybos sąnaudas.

 

VI SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

17. Skiriant paramą naudos gavėjams, žemės ūkio rizikos valdymo fondas turi įsitikinti, kad šią priemonę taikant kartu su kitomis nacionalinėmis ar Europos Sąjungos paramos priemonėmis arba privačiomis draudimo schemomis, bus išvengta kompensacijos permokos.

18. Pareiškėjas įsipareigoja prisiimti šiuos įsipareigojimus ir jų laikytis iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos:

18.1. pareiškėjas turi prisiimti bendruosius įsipareigojimus, nurodytus Administravimo taisyklių 170.2, 170.4, 170.6, 170.11–170.15 papunkčiuose;

18.2. nuo sprendimo skirti paramą išlaikyti atitiktį Taisyklių 11 punkto nurodytam reikalavimui.

19. Naudos gavėjas prisiima šiuos įsipareigojimus:

19.1. be rašytinio Agentūros sutikimo nuo sprendimo skirti paramą iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos įsipareigoja nenutraukti vykdomos žemės ūkio veiklos;

19.2. projekto įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpiu dirbtinai nekurti sąlygų paramai gauti.

 

VII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

20. Paramos paraiškos forma (-os) tvirtinama (-os) Agentūros Administravimo taisyklių nustatyta tvarka, naudos gavėjų deklaracija nustatyta Taisyklių priede, kurie skelbiami Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse adresais www.zum.lrv.lt ir www.nma.lrv.lt.

21. Paramos paraiška, su paramos paraiška pateikiami dokumentai ir naudos gavėjų deklaracija teikiami Administravimo taisyklių 78.2 papunktyje nustatyta tvarka.

22. Paramos paraiškos pildymas, registravimas ir vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

23. Pareiškėjai teikdami paraiškas Taisyklių 13.3 papunktyje numatytoms išlaidoms kompensuoti su paraiška pateikia:

23.1. Visuotinio susirinkimo ar kito valdymo organo veiklos protokolą (-us), banko sąskaitų išrašus, pagrindžiančius žemės ūkio rizikos valdymo fondo nariui skirtų kompensacijų išmokėjimą, kuriuose turi būti nurodyta pavedimo paskirtis, ir kitus dokumentus, nurodytus žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklos taisyklėse, Taisyklių 13.3 papunktyje nurodytoms išlaidoms pagrįsti.  Tinkamomis finansuoti pripažįstamos faktiškai patirtos, atsiskaitant per finansų įstaigas ir į pareiškėjo ar naudos gavėjo apskaitą įtrauktos išlaidos, pagrįstos dokumentų originalais arba nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis;

23.2. VĮ Žemės ūkio duomenų centro duomenų bazių duomenis dėl egzistavusių objektyvių priežasčių (gamybinių, rinkos kainų, produkcijos kaštų), dėl kurių įvyko naudos gavėjų vidutinių metinių pajamų sumažėjimas (netekimas).

 

VIII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMŲ DĖL PARAMOS SKYRIMO PRIĖMIMAS

 

24. Paramos paraiškų atranka nevykdoma. Jei pateiktų paraiškų paramos suma viršija paraiškų priėmimo etapui skirtą lėšų sumą, Agentūra proporcingai mažina paramos sumą visoms kvietimo metu pateiktoms ir tinkamomis finansuoti pripažintoms paramos paraiškoms / vienai tinkamai finansuoti paramos paraiškai. Agentūra apie tai informuoja pareiškėjus (-ą) ir siūlo sutikti visa apimtimi įgyvendinti projektą su mažesne paramos suma. Pareiškėjui nesutikus su paramos sumos mažinimu ar per Agentūros nurodytą laiką nepateikus atsakymo, paramos paraiška atmetama.

25. Paramos paraiškų tinkamumo gauti paramą vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

26. Paramos paraiškos tinkamumo skirti paramą vertinimo metu nustatoma:

26.1. žemės ūkio rizikos valdymo fondų atitiktis Taisyklių 11 punkte nustatytiems reikalavimams ir ar nėra priežasčių, dėl kurių akreditacija galėtų būti panaikinta;

26.2. ar teikiama parama toms pačioms tinkamoms finansuoti išlaidoms nebuvo, nėra ir nebus finansuojama iš kitų ES fondų ir kitų viešųjų lėšų;

26.3. ar žemės ūkio rizikos fonde susiję asmenys sudaro ne daugiau kaip 40 proc. iš visų subjektų. 

27. Projektų atrankos komitetas nesudaromas. Sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo priima Agentūros direktorius arba jo įgaliotas asmuo, vadovaudamasis paramos paraiškų vertinimo rezultatais. Sprendimas dėl paramos skyrimo arba neskyrimo įforminamas ir apie jį pareiškėjai informuojami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Apie priimtą sprendimą Agentūra informuoja Ministeriją per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos.

28. Agentūrai priėmus sprendimą skirti  paramą, pareiškėjas tampa paramos gavėju, paramos sutartis nesudaroma.

 

IX SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA

 

29. Agentūra paramą teikia žemės ūkio rizikos valdymo fondui. Paramą naudos gavėjui skiria žemės ūkio rizikos valdymo fondas.

30. Taisyklių 13.3 papunktyje numatytoms išlaidoms kompensuoti mokėjimo prašymai neteikiami, parama išmokama priėmus sprendimą skirti paramą. 

31. Mokėjimo prašymai Taisyklių 13.1 ir 13.2 papunkčiuose numatytoms išlaidoms  kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti sprendime skirti paramą nustatytais terminais.

32. Teikiant paramą pagal Taisyklių 13.1 papunktį turi būti vadovaujamasi Reglamentu (ES) 2023/2831 ir laikomasi šių nuostatų:

32.1. bendra vienam žemės ūkio rizikos valdymo fondui (įskaitant ir su juo Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) suteiktos nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma per bet kurį trejų metų laikotarpį negali viršyti Reglamento (ES) 2023/2831 3 straipsnio 2 dalyje nustatytos ribos;

32.2. jei žemės ūkio rizikos valdymo fondas veiklą vykdo keliuose sektoriuose, teikiant paramą turi būti vadovaujamasi Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 1 straipsnio 2 dalies nuostatomis.

32.3. Jei žemės ūkio rizikos valdymo fondai susijungia arba vienas įsigyja kitą, arba kai vienas žemės ūkio rizikos valdymo fondas suskaidomas į du ar daugiau atskirų žemės ūkio rizikos valdymo fondų, per praėjusius trejus metus iki paramos skyrimo, apskaičiuojant, ar suteikus paramą žemės ūkio rizikos valdymo fondui nebus viršyta atitinkama viršutinė riba, turi būti taikomos Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos.

32.4. Teikiama parama gali būti sumuojama su kita nereikšminga (de minimis) pagalba ir (ar) valstybės pagalba vadovaujantis Reglamento 2023/2831 5 straipsnio nuostatomis.

32.5. vadovaujantis Reglamento (ES) 2023/2831 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis teikiama parama diskontuojama paramos skyrimo dieną. Diskontuota paramos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos arba nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede. Sprendime dėl paramos skyrimo turi būti nurodyta skirtos paramos suma ir diskontuota skirtos paramos vertė, kai parama išmokama dalimis;

32.6. Agentūra patikrina informaciją, ar žemės ūkio rizikos valdymo fondui (įskaitant su juo Reglamento (ES) 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius subjektus) pagal Taisykles suteikus paramą nebus viršyta nustatyta nereikšmingos (de minimis) pagalbos riba, ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui pateikia duomenis apie suteiktą paramą Administravimo taisyklių nustatyta tvarka;

32.7. paramos gavėjas privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo sprendimo skirti nereikšmingą (de minimis) pagalbą pagal intervencinę priemonę priėmimo dienos saugoti visą su paramos paraiška ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimu susijusią informaciją ir dokumentus.

33. Mokėjimo prašymai vertinami ir administruojami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

34. Jeigu paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo teikimo terminą ar numatyti mažesnę paramos objektų paskirstymo tarp paramos dalių paramos sumą, nei nurodyta sprendime dėl paramos skyrimo,  sprendimas skirti paramą keičiamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

35. Paramos gavėjų atsiskaitymai su tiekėjais, naudos gavėjais ir kitos žemės ūkio rizikos valdymo fondo finansinės operacijos turi vykti tik per finansų įstaigas.

36. Paramos lėšos paramos gavėjams pagal priemonę išmokamos išlaidų kompensavimo būdu, kai paramos gavėjas deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas. Taikant išlaidų kompensavimo mokėjimo būdą, paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą iš nuosavų arba skolintų lėšų ir sprendime skirti paramą nustatytais terminais Agentūrai teikia mokėjimo prašymus, kuriuose deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus:

36.1. sąskaitas faktūras, sutartis, banko sąskaitų išrašus ir kt. dokumentus Taisyklių 13.1 papunktyje nurodytoms išlaidoms pagrįsti;

36.2. visuotinio susirinkimo ar kito valdymo organo veiklos protokolą (-us), narystės ar kitas sutartis, banko sąskaitų išrašus, pagrindžiančius naudos gavėjų įnašų mokėjimus į pradinį pasirašytąjį kapitalą, kuriuose turi būti nurodyta pavedimo paskirtis, Taisyklių 13.2 papunktyje nurodytoms išlaidoms pagrįsti.

37. Paramos gavėjas gali pateikti iki 4 mokėjimo prašymų per kalendorinius metus.

38. Baigęs įgyvendinti projektą pagal paraišką, pagal kurią finansuojamos išlaidos Taisyklių 13.1 ir 13.2 papunkčiuose, paramos gavėjas pateikia Agentūrai paskutinį mokėjimo prašymą, kuriame nurodo per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas.

39. Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:

39.1. Sostinės regionui (kaip nustatyta Nutarime) taikoma 43 proc. EŽŪFKP įnašo norma;

39.2. Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui (kaip nustatyta Nutarime) taikoma 85 proc. EŽŪFKP įnašo norma.

40. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal pareiškėjo registracijos vietą (tuo atveju, jeigu projektas įgyvendinamas abiejuose regionuose, priskiriama tam regionui, kuriame registruota daugiausia naudos gavėjų).

41. Patikros vietoje atliekamos ir paramos lėšos išmokamos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

42. Žemės ūkio rizikos valdymo fondų, gavusių paramą, sąrašas skelbiamas Agentūros interneto svetainėje (www.nma.lrv.lt).

 

X SKYRIUS

SANKCIJOS

 

43. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui gali būti taikomos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – sankcijų metodika), numatytos sankcijos.

 

XI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

44. Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.

45. Agentūra privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo individualios nereikšmingos (de minimis) pagalbos pagal intervencinę priemonę išmokėjimo dienos saugoti visą su paramos paraiška ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimu susijusią informaciją ir dokumentus.

46. Žemės ūkio rizikos valdymo fondo nepanaudotos paramos lėšos grąžinamos į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą. Žemės ūkio rizikos valdymo fondo, kuris nutraukė veiklą, lėšos grąžinamos žemės ūkio rizikos valdymo fondo nariams proporcingai jų sumokėtiems įnašams. Gautos ir žemės ūkio rizikos valdymo fondo narių prarastoms pajamoms kompensuoti nepanaudotos paramos lėšos (iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų ir (arba) Europos Sąjungos fondų lėšų) grąžinamos į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, kur apskaitomos teisės aktų nustatyta tvarka, iki bus grąžintos į EŽŪKPF biudžetą arba bus priimtas Europos Komisijos sprendimas dėl kitokio jų naudojimo.

47. Grąžintinos lėšos administruojamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

48. Projektų įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

_________________