Mažeikių rajono SAVIVALDYBĖS taryba
SPRENDIMAS
DĖL MAŽEIKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2021 m. gegužės 28 d. Nr. T1-196
Mažeikiai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 1 ir 3 dalimis, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, patvirtinto 2006 m. rugsėjo 19 d. Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu Nr. X-816, 6 straipsnio 1 dalies 2 punktu ir 3 dalimi, Mažeikių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento, patvirtinto Mažeikių rajono savivaldybės tarybos 2017 m. gruodžio 15 d. sprendimu Nr. T1-346 „Dėl Mažeikių rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento patvirtinimo“ (2019 m birželio 21 d. sprendimo Nr. T1-200 redakcija), 212 punktu, Mažeikių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti savivaldybės tarybos Mažeikių rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos nuostatus (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Mažeikių rajono savivaldybės tarybos 2018 m. rugpjūčio 31 d. sprendimą Nr. T1-233 „Dėl Mažeikių rajono savivaldybės Etikos komisijos nuostatų patvirtinimo“.
Šis sprendimas gali būti skundžiamas ikiteismine tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijos Šiaulių apygardos skyriui (Dvaro g. 81, LT-76299, Šiauliai) arba Regionų apygardos administracinio teismo Šiaulių rūmams (Dvaro g. 80, LT-76298, Šiauliai) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo šio sprendimo paskelbimo ar įteikimo suinteresuotai šaliai dienos.
PATVIRTINTA
Mažeikių rajono savivaldybės tarybos
2021 m. gegužės 28 d. sprendimu Nr. T1-196
MAŽEIKIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS
NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mažeikių rajono savivaldybės tarybos Etikos komisija (toliau vadinama – Komisija), sudaryta Mažeikių rajono savivaldybės tarybos (toliau – Savivaldybės taryba) narių ir mero pareigas einančių politikų ar paskirtų į Savivaldybės mero pavaduotojo pareigas (toliau – politikas) elgesio, kuriuo pažeidžiami Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse (toliau – Kodeksas) nustatyti valstybės politikų elgesio principai ir nuostatos, tyrimui atlikti. Komisijos nuostatai nustato Komisijos funkcijas, Komisijos sudarymo, jos darbo organizavimo, Komisijos teises, pareigas, politiko elgesio tyrimo, Komisijoje priimamų sprendimų ir jų paskelbimo tvarką.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Kodeksu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymu, kitais teisės aktais, Savivaldybės tarybos reglamentu ir šiais nuostatais.
5. Komisijos darbas grindžiamas kolegialiu klausimų svarstymu, teisėtumo principu, asmenine Komisijos narių atsakomybe.
II SKYRIUS
KOMISIJOS FUNKCIJOS
7. Komisija atlieka šias funkcijas:
7.1. prižiūri, kaip politikai laikosi Vietos savivaldos įstatymo, Kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Savivaldybės tarybos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
7.2. analizuoja politikų nedalyvavimo Savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
7.3. tiria ir priima sprendimus dėl politikų veiklos atitikties Vietos savivaldos įstatymo, Kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Savivaldybės tarybos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
7.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl politikų veiklos skaidrumo;
7.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl Savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis Savivaldybės tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris Savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
III SKYRIUS
KOMISIJOS SUDARYMAS, JOS DARBO ORGANIZAVIMAS
8. Komisija sudaroma Savivaldybės tarybos sprendimu Savivaldybės tarybos kadencijos laikotarpiui.
Komisija sudaroma laikantis proporcinio savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principo. Komisijos nariais gali būti savivaldybės tarybos nariai, valstybės tarnautojai, ekspertai, gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai – seniūnaičiai, išplėstinės seniūnaičių sueigos deleguoti atstovai, visuomenės atstovai (Lietuvos Respublikoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, išskyrus valstybės ar savivaldybės institucijas ar įstaigas, įgalioti atstovai), bendruomeninių organizacijų atstovai, kiti savivaldybės gyventojai
Ne mažiau kaip 1/3 komisijos narių turi sudaryti gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai. Į Komisijos sudėtį bendruomenių atstovus pasiūlo išplėstinė seniūnaičių sueiga. Komisija gali kviesti į posėdžius dalyvauti stebėtojų teisėmis ir kitus asmenis, tačiau jie nedalyvauja Komisijai priimant sprendimus.
9. Komisijos pirmininką iš Komisijų narių – Savivaldybės tarybos narių – deleguoja Savivaldybės tarybos opozicija raštu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų Savivaldybės tarybos opozicijos narių ir viešai įteiktu Savivaldybės tarybos posėdžio pirmininkui. Jeigu Savivaldybės tarybos opozicija per du mėnesius nuo pirmojo išrinktos naujos Savivaldybės tarybos posėdžio sušaukimo dienos arba nuo tiesiogiai išrinkto mero priesaikos priėmimo dienos nedeleguoja Komisijos pirmininko arba deleguoja Savivaldybės tarybos narį, neatitinkantį Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 151 straipsnyje nustatytų reikalavimų, arba jeigu nėra paskelbta Savivaldybės tarybos opozicija, Komisijos pirmininkus Savivaldybės taryba mero siūlymu skiria iš Komisijos narių – Savivaldybės tarybos narių.
10. Komisijos pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 151 straipsnyje, Savivaldybės tarybos narys. Komisijos pirmininkas šioje dalyje nustatytu pagrindu netenka įgaliojimų prieš terminą mero siūlymu Savivaldybės tarybos sprendimu, o jeigu Komisijos pirmininkas buvo deleguotas Savivaldybės tarybos opozicijos, – jį opozicijos raštu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų Savivaldybės tarybos opozicijos narių ir viešai įteiktu artimiausio Savivaldybės tarybos posėdžio pirmininkui, atšaukus. Jeigu artimiausiame Savivaldybės tarybos posėdyje Savivaldybės tarybos opozicija raštu neatšaukia savo deleguoto Komisijos pirmininko ir nustatyta tvarka nedeleguoja kito pirmininko, ar deleguoja Savivaldybės tarybos narį, neatitinkantį Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 151 straipsnyje nustatytų reikalavimų, sprendimą dėl Komisijos pirmininko įgaliojimų netekimo ir naujo Komisijos pirmininko skyrimo mero siūlymu priima Savivaldybės taryba.
11. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti valstybės tarnautojai, šios funkcijos įrašomos į jų pareigybės aprašymą.
12. Pagrindinė Komisijos veiklos forma yra posėdžiai. Komisijos posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja ne mažiau kaip 1/2 Komisijos narių. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jei jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas. Etikos komisija, veikdama pagal nuostatų 7.2 ir 7.6 papunkčius, rengia posėdžius kas mėnesį.
13. Posėdžiuose (išskyrus uždarus posėdžius) stebėtojo teisėmis gali dalyvauti ir kiti asmenys, prieš tai pranešę posėdžio sekretoriui. Posėdyje prieš priimdami sprendimą Komisijos nariai turi teisę pasitarti dėl sprendimo priėmimo. Pasitarimo ir sprendimo priėmimo metu posėdžių salėje gali būti Komisijos nariai ir atsakingasis sekretorius. Motyvuotu Komisijos sprendimu Komisijos posėdis gali būti uždaras – žmogaus asmeninio ar šeiminio gyvenimo slaptumui apsaugoti, taip pat kai svarstomas su valstybės, tarnybos ar komercine paslaptimi susijęs klausimas. Tokiu atveju viešai paskelbiama tik Komisijos priimto sprendimo rezoliucinė dalis.
14. Komisijos pirmininkas:
15. Komisijos pirmininko pavaduotojas pirmininko pavedimu atlieka jo funkcijas, vaduoja išvykusį arba susirgusį ir dėl to negalintį eiti pareigų Komisijos pirmininką.
16. Komisijos narys turi teisę:
17. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo prieš 1 darbo dieną apie tai pranešti Komisijos pirmininkui. Dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje Komisijos narys gali raštu pateikti dėl svarstomų klausimų savo nuomonę, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą.
18. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus iš eilės, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti Savivaldybės tarybai jį pakeisti.
19. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu paprasta balsų dauguma. Balsuojant kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.
20. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra galimas viešųjų ar privačių interesų konfliktas. Esant tokioms aplinkybėms, jis privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo.
21. Jeigu dėl Komisijos posėdžio metu priimto sprendimo Komisijos narys (nariai) pareiškia atskirąją nuomonę, ji įrašoma į posėdžio protokolą
22. Komisijos atsakingasis sekretorius Komisijos pirmininko pavedimu:
22.3. prieš 3 darbo dienas iki posėdžio elektroniniu paštu išsiunčia Komisijos nariams gautą tyrimo medžiagą;
22.4. per 5 darbo dienas po posėdžio surašo ir pateikia Komisijos pirmininkui pasirašyti posėdžio protokolą;
IV SKYRIUS
KOMISIJOS TEISĖS
23. Atlikdama tyrimą Komisija turi teisę:
23.1. apklausti politiką, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;
23.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti apie jo žinomą informaciją apie politiko galimai padarytą Kodekse nustatytų valstybės politikų principų, nuostatų ar institucijos, kurioje politikas eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
23.3 teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
V SKYRIUS
KOMISIJOS PAREIGOS
24. Atlikdami tyrimą Komisijos nariai privalo:
24.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kurias jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, tarnybos, komercinę arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
25. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.
VI SKYRIUS
POLITIKO ELGESIO TYRIMAS
27. Skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – Pranešimas) Komisijai gali būti pateiktas raštu arba elektroninio ryšio priemonėmis.
28. Pranešime turi būti nurodyta:
29. Komisija tyrimą pradeda ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo Kodekso 7 straipsnio 1 dalyje ar šiuose nuostatų 7.1, 7.2, 7.3, 7.4 papunkčiuose nurodyto pagrindo atsiradimo, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
29.1. fizinio ar juridinio asmens Pranešimas apie Politiko galimai padarytą Vietos savivaldos įstatymo, Kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Tarybos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Politikų veiklą ir elgesį reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas).
30. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai. Anoniminių skundų Komisija nenagrinėja. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai politikas yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali pratęsti šiame punkte nustatytą terminą, bet ne ilgiau kaip vienam mėnesiui.
31. Komisija per 3 kalendorines dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja politiką apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo politiko iki pranešime nurodytos datos pateikti Komisijai paaiškinimą raštu. Komisija šį pranešimą politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.
VII SKYRIUS
POLITIKO, KURIO ELGESYS TIRIAMAS, TEISĖS
32. Politikas, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
VIII SKYRIUS
KOMISIJOS SPRENDIMAI
34. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šių nuostatų 38 punkte numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 kalendorines dienas iki posėdžio pradžios Komisija praneša politikui. Komisija šį pranešimą politikui įteikia asmeniškai arba išsiunčia registruotu laišku. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimo.
35. Jei dėl nepaprastosios padėties, ekstremaliosios situacijos ar karantino Komisijos posėdžiai negali vykti Komisijos nariams posėdyje dalyvaujant fiziškai, Komisijos posėdžiai gali vykti nuotoliniu būdu realiuoju laiku elektroninio ryšio priemonėmis (toliau – nuotolinis būdas). Nuotoliniu būdu vykstančiame Komisijos posėdyje svarstytini klausimai rengiami ir posėdis vyksta laikantis visų Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnyje, Mažeikių rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos veiklos nuostatuose nustatytų reikalavimų ir užtikrinant Komisijos nario teises. Nuotoliniu būdu priimant Komisijos sprendimus, turi būti užtikrintas Komisijos nario tapatybės ir jo balsavimo rezultatų nustatymas.
36. Komisijos priimti sprendimai gali būti skundžiami Kodekso nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo politikui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos.
37. Pakartotiniai skundai apie galimą politiko padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šiuose nuostatuose numatytas procedūras.
38. Politiko elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
38.1. konstatuoti, kad politikas nepažeidė Kodekso ar Savivaldybės tarybos veiklą reglamentuojančių įstatymų ar kituose teisės aktuose nustatytų politikų elgesio principų ar reikalavimų;
38.2. konstatuoti, kad politikas pažeidė Kodeksą ar Savivaldybės tarybos veiklą reglamentuojančius įstatymus ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
38.3. rekomenduoti politikui suderinti savo elgesį ar veiklą su Kodekse ar Savivaldybės tarybos veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais politiko elgesio principais ar reikalavimais;
39. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos politikas savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar Savivaldybės tarybos veikla ir dėl to viešai atsiprašė.
40. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, politikui, dėl kurio priimtas sprendimas, ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
41. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.
42. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje www.mazeikiai.lt.
IX SKYRIUS
KOMISIJOS SPRENDIMŲ ĮFORMINIMAS
44. Komisijos atliktas tyrimas yra įforminamas sprendimu, jame turi būti nurodyta sprendimo priėmimo data ir vieta, Komisijos pavadinimas, posėdyje dalyvaujantys asmenys, Komisijos sekretorius; asmenų, kurių veikla tiriama vardas ir pavardė bei pareigos; tiriamų asmenų veiksmai.
45. Komisijos sprendimo aprašomojoje dalyje privalu nurodyti: Komisijos nustatytas faktines aplinkybes; asmens, kurio veikla tiriama, paaiškinimą; įrodymus, kuriais grindžiamos Komisijos išvados, argumentus, dėl kurių atmetami tam tikri teiginiai; nuorodas į konkrečias teisines normas, kurios bus taikomos tiriant faktą. Būtina nurodyti vieną iš šių nuostatų 38 punkte nurodytų sprendimų dėl svarstomo asmens veiksmų ir teisės aktą, kuriuo vadovaujantis priimtas sprendimas.
46. Komisijos sprendimą pasirašo Komisijos pirmininkas, jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas ir Komisijos atsakingasis sekretorius.
X SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS