LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2006 M. GEGUŽĖS 24 D. ĮSAKYMO NR. 3D-211
„Dėl ŪKIŲ APSKAITOS DUOMENŲ TINKLO VEIKLOS UŽTIKRINIMO
DARBŲ FINANSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2022 m. gruodžio 12 d. Nr. 3D-799
Vilnius
1. P a k e i č i u Ūkių apskaitos duomenų tinklo veiklos užtikrinimo darbų finansavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2006 metų gegužės 24 d. įsakymu Nr. 3D-211 „Dėl Ūkių apskaitos duomenų tinklo veiklos užtikrinimo darbų finansavimo taisyklių“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2006 m. gegužės 24 d. įsakymu Nr. 3D-211
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2022 m. gruodžio 12 d. įsakymo
Nr. 3D-799 redakcija)
Ūkių apskaitos duomenų tinklo VEIKLOS UŽTIKRINIMO DARBŲ FINANSAVIMO taisyklĖs
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ūkių apskaitos duomenų tinklo (toliau – ŪADT) veiklos užtikrinimo darbų finansavimo taisyklės (toliau – taisyklės) parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 13 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 18 d. nutarimu Nr. 435 „Dėl Žemės ūkio produkcijos gamintojų veiklos rezultatų tyrimų ir ūkių apskaitos duomenų tinklo kūrimo“, 2009 m. lapkričio 30 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1217/2009, sukuriančiu žemės ūkio valdų pajamų ir ūkinės veiklos apskaitos duomenų rinkimo tinklą Europos Bendrijoje, su visais pakeitimais, 2015 m. vasario 3 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2015/220, kuriuo nustatomos Tarybos reglamento (EB) Nr. 1217/2009, kuriuo sukuriamas žemės ūkio valdų pajamų ir ūkinės veiklos apskaitos duomenų rinkimo tinklas Europos Sąjungoje, taikymo taisyklės, su visais pakeitimais.
II SKYRIUS
ŪADT DARBŲ FINANSAVIMAS
3. ŪADT darbai finansuojami iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų (toliau – valstybės biudžeto lėšos) ir Europos Komisijos (toliau – EK) lėšų, skiriamų ŪADT duomenims parengti ir pateikti į Europos Sąjungos ŪADT.
4. Iš EK gautos lėšos skiriamos teisingoms ŪADT duomenų ataskaitoms parengti taip, kaip nurodyta Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2015/220 11 straipsnyje. EK lėšas sudaro:
4.1. standartinis mokestis, mokamas už tinkamai parengtas ŪADT duomenų ataskaitas, pateiktas per nustatytą terminą;
5. Valstybės biudžeto lėšos skiriamos valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centro (toliau – ŽŪDC) ir Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnybos (toliau – LŽŪKT) ŪADT darbams, susijusiems su 2 punkte nurodyto teisės akto įgyvendinimu, apmokėti.
7. ŽŪDC, atrinkęs ŪADT tyrimui reikalingas kitas apskaitos tarnybas (toliau – ūkio subjektai), pasirašo su jomis bei su LŽŪKT bendradarbiavimo sutartis dėl ŪADT duomenų ataskaitų užpildymo ir jų pateikimo, o gavęs iš ūkio subjektų ir LŽŪKT teisingai užpildytas ŪADT duomenų ataskaitas, jas įvertina ir pasirašo jų perdavimo–priėmimo aktus.
III SKYRIUS
ŪADT DARBŲ FINANSAVIMAS EK LĖŠOMIS
8. ŽŪDC, kaip pagrindinė šalies ŪADT institucija, atsakinga už ŪADT veiklą ir ryšių palaikymą su EK, gauna EK lėšas už ŪADT duomenų parengimą ir pateikimą ES ŪADT sistemai į specialiai šių lėšų saugojimui atidarytą sąskaitą. ŽŪDC, gavęs į šią sąskaitą iš EK tiek avansinį, tiek galutinį apmokėjimą už teisingai užpildytas ir EK pateiktas ŪADT duomenų ataskaitas, per 5 darbo dienas el. paštu informuoja Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministeriją (toliau – ministerija) apie lėšų gavimą, pateikdamas lėšų gavimą pagrindžiančių dokumentų kopijas.
9. Einamųjų metų mokėtiną sumą už einamaisiais metais LŽŪKT ir ūkio subjektų užpildytas ŪADT duomenų ataskaitas sudaro: EK avansas, gautas einamųjų metų darbams apmokėti, EK lėšos, gautos už praėjusiais metais EK pateiktas ataskaitas, ir nepanaudota EK lėšų suma, kuri buvo skirta ankstesnių metų darbams apmokėti.
10. ŽŪDC, atsižvelgdamas į patvirtintą ataskaitinių metų atrankos planą, ne vėliau kaip einamųjų metų sausio mėn. paskirsto EK lėšas į dvi dalis: lėšas, skiriamas LŽŪKT, ir lėšas, skiriamas ūkio subjektams, ir per 5 darbo dienas apie šį paskirstymą el. paštu informuoja ministeriją.
11. ŽŪDC išmoka EK standartinį mokestį ūkio subjektams tokia tvarka:
11.1. ŽŪDC, pateikęs ataskaitinių metų visų ūkių ataskaitas ir EK ŪADT sistemoje užfiksavęs, kad Lietuva atsiskaitė už ataskaitinius metus, apskaičiuoja kiekvienam ūkio subjektui priklausančią EK lėšų sumą. Kiekvienam ūkio subjektui priklausanti suma už teisingai užpildytą ataskaitą apskaičiuojama dalijant visą sumą, skirtą ūkio subjektams, iš ūkio subjektų, pateikusių teisingas ataskaitas, skaičiaus. Maksimali vienam ūkio subjektui išmokama suma negali viršyti 125 proc. EK mokamo standartinio mokesčio už ūkį;
11.2. ŽŪDC su ūkio subjektu pasirašo ŪADT duomenų ataskaitos perdavimo–priėmimo aktą, kuriame nurodo ūkio subjektui skiriamą EK lėšų sumą, ir pinigus perveda į ūkio subjekto sąskaitą;
11.3. jei ataskaitinių metų tyrimui ataskaitas pateikė mažiau ūkio subjektų, nei buvo numatyta pagal šių taisyklių 10 punktą, ir atsiskaičius su ūkio subjektais pagal šių taisyklių 11.1 papunkčio nuostatas lieka nepanaudotų EK lėšų, nepanaudotos lėšos skiriamos ateinančių metų ŪADT darbams finansuoti.
12. ŽŪDC išmoka EK standartinį mokestį LŽŪKT tokia tvarka:
12.2. ŽŪDC perveda LŽŪKT 25 proc. priklausančių EK lėšų per 10 darbo dienų po sutarties pasirašymo ir šių taisyklių 10 punkte nurodytos informacijos pateikimo ministerijai;
12.3. ŽŪDC, pateikęs ataskaitinių metų visų ūkių ataskaitas ir EK ŪADT sistemoje užfiksavęs, kad Lietuva atsiskaitė už ataskaitinius metus, įvertina kiekvieną ŪADT duomenų ataskaitą pagal sudėtingumą, duomenų ir klaidų taisymo kokybę;
13. EK pervedus papildomai lėšų už ataskaitų pateikimo operatyvumą ir užpildymo kokybę, ŽŪDC per 5 darbo dienas, el. paštu informuodamas ministeriją, papildomai gautas EK lėšas paskirsto taip:
13.1. 50 proc. šios sumos skiriama LŽŪKT darbuotojams, kurie atrenka respondentinius ūkius ŪADT tyrimui pagal patvirtintą atitinkamų metų atrankos planą, konsultuoja rajoninių biurų darbuotojus dėl ŪADT duomenų ataskaitų pildymo, kontrolės, pateikimo į ŽŪDC ŪADT sistemą ir kitais klausimais;
14. ŽŪDC, pervedęs EK lėšas, per 5 darbo dienas el. paštu informuoja ministeriją apie subjektams, nurodytiems šių taisyklių 11, 12 ir 13 punktuose, sumokėtų lėšų sumą, mokėjimo datas, pridėdamas tai pagrindžiančių dokumentų kopijas; nurodo nepanaudotas EK lėšas, kurios skiriamos ateinančių metų ŪADT darbams finansuoti, bei ŽŪDC specialiai šių lėšų saugojimui atidarytoje sąskaitoje susikaupusių banko mokamų palūkanų sumas.
16. ŽŪDC specialiai EK lėšų saugojimui atidarytoje banko sąskaitoje susikaupusios palūkanos, jeigu nuo EK lėšų gavimo iki jų išmokėjimo jos buvo skaičiuojamos, yra naudojamos Lietuvos ŪADT duomenų konvertavimo modulio į EK RICA-1 formatą tobulinimui. Panaudojus palūkanas, ŽŪDC per 5 darbo dienas el. paštu informuoja ministeriją, nurodydamas panaudotų palūkanų sumą ir panaudojimo paskirtį.
IV SKYRIUS
ŪADT DARBŲ FINANSAVIMAS VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠOMIS
17. Valstybės biudžeto lėšos skiriamos ŽŪDC ir LŽŪKT darbams, susijusiems su šių taisyklių 2 punkte nurodyto teisės akto įgyvendinimu, apmokėti. LŽŪKT ir ŽŪDC sudaro su ministerija sutartis dėl priemonės „Ūkių apskaitos duomenų tinklo veiklos užtikrinimas“ įgyvendinimo.
18. Valstybės biudžeto lėšomis finansuojamos jų susidarymą įrodančiais dokumentais pagrįstos darbuotojų, atliekančių ŪADT veiklos užtikrinimo darbus, darbo užmokesčio ir jų socialinio draudimo, prekių ir paslaugų, reikalingų ŪADT darbams vykdyti, išlaidos.
19. LŽŪKT ir ŽŪDC kartu su sutartimi dėl priemonės „Ūkių apskaitos duomenų tinklo veiklos užtikrinimas“ įgyvendinimo darbų ministerijos paskirtam priemonės vadovui, o jei jis nepaskirtas – už priemonės įgyvendinimą atsakingam asmeniui, pateikia:
19.2. planuojamą detalų išlaidų paskirstymą pagal ekonominę paskirtį, o tais atvejais, kai dalį lėšų numatoma naudoti darbo užmokesčiui, – išlaidų darbo užmokesčiui apskaičiavimą;
20. LŽŪKT ir ŽŪDC, atsiskaitydami už atliktus darbus priemonės vadovui, o jei jis nepaskirtas – už priemonės įgyvendinimą atsakingam asmeniui, per 15 kalendorinių dienų kiekvienam ketvirčiui pasibaigus (išskyrus IV ketvirtį) pateikia ministerijai šiuos dokumentus:
20.3. veiklos, kuriai finansuoti skirtos biudžeto lėšos, vertinimo kriterijų ataskaitą (pateikiama tik kartu su galutiniu atsiskaitymu);
20.4. padarytų išlaidų pagrindimo dokumentų aprašą ir šių dokumentų kopijas (dokumentų kopijas pateikia tik LŽŪKT);
V SKYRIUS
LĖŠŲ PANAUDOJIMO KONTROLĖ IR ATSAKOMYBĖ
23. Šiose taisyklėse numatytų darbų įgyvendinimą kontroliuoja priemonės vadovas, o jei jis nepaskirtas – už priemonės įgyvendinimą atsakingas asmuo.
24. Numatytų darbų patikrą vietoje ir lėšų panaudojimo tikslingumą vertina ministerijos Centralizuotas vidaus audito skyrius, pasitelkdamas priemonės vadovą, o jei jis nepaskirtas – už priemonės įgyvendinimą atsakingą asmenį, o prireikus ir kitus ministerijos ir jos valdymo srities įstaigų darbuotojus.