LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS VIRŠININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS VIRŠININKO 2021 M. SPALIO 29 D. ĮSAKYMO NR. 11V-218 „DĖL RIZIKOS VERTINIMU PAGRĮSTOS ŪKIO SUBJEKTŲ METROLOGINĖS VEIKLOS PATIKRINIMŲ ATRANKOS IR PATIKRINIMŲ PLANO RENGIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO” PAKEITIMO

 

2024 m. liepos 2 d. Nr. 11V-153-(1.2 E)

Vilnius

 

Įgyvendinant Lietuvos metrologijos inspekcijos 2024 metų veiklos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2024-02-23 įsakymu Nr. 4-90 „Dėl Lietuvos metrologijos inspekcijos 2024 metų veiklos plano patvirtinimo“, 5.2 papunktį,

1.    Pakeičiu Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2021 m. spalio 29 d. įsakymo Nr. 11V-218 „Dėl rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 1 punktu patvirtintą Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašą ir tvirtinu jį nauja redakcija (pridedama).

2.    Pavedu Bendrųjų reikalų skyriui paskelbti šį įsakymą Teisės aktų registre ir Inspekcijos interneto svetainėje.

3.    Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2024 m. liepos 1 d. įsakymą Nr. 11V-152-(1.2 E) „Dėl rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo.

 

 

 

Viršininkas                                                                                                              Vaidas Gricius

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko

2021 m. spalio 29 d. įsakymu Nr. 11V-218

(Lietuvos metrologijos inspekcijos

viršininko 2024 m. liepos 2 d.

įsakymo Nr. 11V-153-(1.2 E) redakcija)

 

 

RIZIKOS VERTINIMU PAGRĮSTOS ŪKIO SUBJEKTŲ METROLOGINĖS VEIKLOS PATIKRINIMŲ ATRANKOS IR PATIKRINIMŲ PLANO RENGIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.    Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) apima rizikos vertinimo sistemos Lietuvos metrologijos inspekcijoje (toliau – Inspekcija) kūrimą, taikymą, rizikos valdymą, ekonominės veiklos rūšių rizikos vertinimą, rizikos vertinimu pagrįstą patikrinimų plano rengimą.

2.    Tvarkos aprašas parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo, Lietuvos metrologijos įstatymo, Lietuvos Respublikos vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimo Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo, Inspekcijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2014 m. rugpjūčio 6 d. įsakymu Nr. 4-527 „Dėl Lietuvos metrologijos inspekcijos nuostatų patvirtinimo“, nuostatas.

3.         Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Rizika - neapibrėžtumo poveikis (teigiamas, neigiamas) - Inspekcijos tikslams (t. y. visuomenei svarbių vertybių apsaugos užtikrinimui).

3.2. Rizikos vertinimas - procesas, kuriuo analizuojamas neapibrėžtumo poveikis Inspekcijos tikslams įvertinus žalos ar pavojaus saugomoms vertybėms atsiradimo tikimybę ir poveiki, atliekant ūkio subjekte ir ūkinės veiklos rūšių rizikingumo apskaičiavimą ir nustatant rizikingiausius ūkio subjektus ir ūkinės veiklos rūšis teisinės metrologijos srityje.

3.3. Rizikos valdymas - procesas, kuriuo pagal rizikos vertinimo išvadas parenkamos tinkamiausios ir efektyviausios priežiūros priemones ir veiksmai, skirti grėsmei, kilusiai Inspekcijos tikslams dėl ūkio subjektų veiksmų, sumažinti iki nustatyto minimalaus priimtino lygio ar eliminuoti.

3.4. Rizikos vertinimu pagrista ūkio subjektų veiklos priežiūros sistema - Inspekcijoje įdiegta ir taikoma organizacinė ir techninė priemonių visuma, padedanti nustatyti grėsmes, susijusias su žalos ar pavojaus saugomoms vertybėms atsiradimu, atlikti ūkio subjektų ir ūkinės veiklos rūšių rizikingumo vertinimą, ūkio subjektų veiklos priežiūrą vykdyti laikantis prioritetų ir renkantis tinkamiausias ir efektyviausias priežiūros priemones.

3.5. Ūkio subjekto rizikingumas - ūkio subjekto įtaka Inspekcijos gebėjimui pasiekti tikslus.

3.6. Rizikingumo reikšme - ūkio subjektui ar ekonominės veiklos rūšiai priskirtų kriterijų balų visuma.

3.7. Rizikingumo balai - taškai, kurie priskiriami kriterijams.

4.    Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme ir Lietuvos Respublikos metrologijos įstatyme.

5.    Inspekcijos viršininko įsakymu sudaryta darbo grupė atlieka rizikų vertinimą, vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 4 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintais principais.

 

II SKYRIUS

RIZIKOS VERTINIMAS

 

6. Rizikos vertinimo metu nustatomos kiekybinės (skaičius ir (arba) santykis) ir kokybinės (aprašymas – apibūdina reiškinio savybes) reikšmės, susijusios su konkrečia situacija ir galima (numatyta) grėsme Inspekcijos kompetencijai priskirtoms saugoti vertybėmis teisinės metrologijos srityje.

7. Inspekcijos kompetencijai priskirtos teisinio metrologinio reglamentavimo sritys yra:

7.1. nustatant prekių (paslaugų) kiekį ir vertę tiesioginio pirkimo–pardavimo (paslaugų teikimo) sandoriuose tarp pirkėjo ir pardavėjo (kliento ir paslaugų teikėjo) ir atsiskaitant už įsigytas prekes (suteiktas paslaugas), kai nuo jų kiekio matavimo rezultatų priklauso prekių (paslaugų) kaina;

7.2. atliekant matavimus, kai nuo matavimo rezultatų priklauso baudžiamosiose, administracinių nusižengimų ar civilinėse bylose skiriamos baudos arba turtinės žalos atlyginimo dydis;

7.3. sveikatos apsaugos, veterinarijos, aplinkos apsaugos bei darbuotojų saugos ir sveikatos srityse;

7.4. banko ir kitų kredito įstaigų, mokesčių administratorių, muitinės įstaigų ir pašto paslaugų teikėjų atliekamoms operacijoms;

7.5. atliekant matavimus teisėsaugos bei valstybės valdymo ir priežiūros institucijų pavedimu.

8. Teisinio metrologinio reglamentavimo sritims, nurodytoms Tvarkos aprašo 7 punkte, kylančios grėsmės yra:

8.1. teisės aktų, metrologinio reglamentavimo srityje, nesilaikymas (galimai netinkamas laikymasis);

8.2. Inspekcijos nustatytų įpareigojimų nesilaikymas (galimai netinkamas laikymasis);

8.3. bendrųjų reikalavimų nesilaikymas (galimai netinkamas laikymasis) naudojant matavimo priemones, kurios gali įtakoti nustatant prekių (paslaugų) kiekį ir vertę tiesioginio pirkimo–pardavimo (paslaugų teikimo) sandoriuose.

9. Kriterijai, didinantys ar mažinantys grėsmių, nurodytų Tvarkos aprašo 8 punkte, galimai sukeliamos žalos pasireiškimo tikimybę ir poveikį, pagal kuriuos vertinama ekonominės veiklos sričių[1] ir ūkio subjektų, rizika, yra:

9.1. Teisės aktų reikalavimų, metrologinio reglamentavimo srityje, už kurių priežiūrą ir įgyvendinimą atsakinga Inspekcija, pažeidimas:

9.1.1. nenustatyta pažeidimų – 0 balų;

9.1.2. nustatytas vienas pažeidimas – 2 balai;

9.1.3. nustatyti du pažeidimai – 4 balai;

9.1.4. nustatyti trys ir daugiau pažeidimų – 6 balai;

9.1.5. nustatyta pakartotinių pažeidimų – 8 balai.

9.2. Ūkio subjekto veiklos vykdymo (veiklavietės) teritorija:

9.2.1. veiklą vykdo 1 apskrityje – 1 balas;

9.2.2. veiklą vykdo nedaugiau kaip 2 apskrityse – 2 balai;

9.2.3. veiklą vykdo ne daugiau kaip 5 apskrityse – 3 balai;

9.2.4. veiklą vykdo daugiau kaip 5 apskrityse – 5 balai.

9.3. Ūkio subjekto naudojamų matavimo priemonių (toliau - MP) skaičius:

9.3.1. 1 MP – 1 balas;

9.3.2. iki 5 MP –2 balai;

9.3.3 nėra informacijos apie naudojamas MP – 3 balai;

9.3.4. iki 10 MP – 4 balai;

9.3.5. daugiau kaip 10 MP – 5 balai.

9.4. Ūkio subjekto veiklos laikotarpis per kurį nebuvo atlikti patikrinimai:

9.4.1. iki 1 metų – 0 balų;

9.4.2. iki 3 metų –1 balas;

9.4.3. iki 5 metų –2 balai;

9.4.4. iki 8 metų – 4 balai;

9.4.5. daugiau kaip 10 metų - 5 balai.

9.5. Ūkio subjekte darbuotojų skaičius:

9.5.1. maža rizika, esant ūkio subjekte ne daugiau kaip 2 darbuotojai – 1 balas;

9.5.2. vidutinė rizika, esant ūkio subjekte ne mažiau kaip 2 ir ne daugiau kaip 10 darbuotojų – 3 balai;

9.5.3. didelė rizika, esant ūkio subjekte daugiau kaip 10 darbuotojų – 5 balai.

9.6. Gauta pagrįstų skundų:

9.6.1. skundų negauta – 0 balų;

9.6.2. nedaugiau 2 skundai – 1 balas;

9.6.3. nedaugiau 4 skundai – 3 balai;

9.6.4. daugiau kaip 5 – 5 balai.

9.7. Ekonominės veiklos rūšys, kuriose nustatytos netinkamos MP (nustatyti pažeidimai ar atlikta patikra po pranešimo apie planuojamą patikrinimą) – 8 balai.

9.8. Ekonominės veiklos rūšys, kuriose vykdoma veikla teisinio metrologinio reglamentavimo srityje:

9.8.1. maža tikimybė, kad ūkio subjektas vykdo veiklą metrologinio reglamentavimo srityje ir turi metrologijos sričiai priskirtinų objektų – 0 balų;

9.8.2. vidutinė tikimybė, kad ūkio subjektas vykdo veiklą metrologinio reglamentavimo srityje ir turi metrologijos sričiai priskirtinų objektų – 2 balai;

9.8.3. didelė tikimybę, kad ūkio subjektas vykdo veiklą metrologinio reglamentavimo srityje ir turi metrologijos sričiai priskirtinų objektų – 5 balai.

9.9. Ūkio subjekto pajamos:

9.9.1. maža rizika, esant ne daugiau kaip 100 tūkst. – 1 balas;

9.9.2. vidutinė rizika, esant ne mažiau kaip 100 tūkst. bet ne daugiau kaip 500 tūkst. – 3 balai;

9.9.3. nesant informacijos apie ūkio subjekto pajamas – 4 balai;

9.9.4. didelė rizika, esant daugiau kaip 500 tūkst. – 5 balai.

10. Pagal kiekybinius ir kokybinius kriterijus vertinamos praėjusių 5-ių kalendorinių metų ekonominės veiklos rūšys (pagal Tvarkos aprašo 9.1, 9.6, 9.7, 9.8 papunkčius) ir ūkio subjektų veikla (pagal Tvarkos aprašo 9.1-9.6, 9.9 papunkčius) pagal Inspekcijos turimus duomenis ir / arba viešai prieinamus duomenis[2] pagal visus Tvarkos aprašo 9 punkte nurodytus kriterijus.

11. Rizikingumas išreiškiamas balų, įvertinus ekonominės veiklos rūšį ir ūkio subjekto veiklą pagal visus taikomus rizikos vertinimo kriterijus, suma.

 

Re.v. ═ R9.1. + R9.6. + R9.7 + R9.8

Re.v. – ekonominės veiklos rūšies rizikos įvertinimo kriterijus

Ru.s. ═ R9.1.+ R9.2.+ R9.3. +R9.4 +R9.5.+ R9.6.+ R9.9.

Ru..s – ūkio subjekto rizikos įvertinimo kriterijus

RB ═ Re.v.+ Ru.s.

RB – bendras ūkio subjekto įvertinimo kriterijus

 

Apskaičiavus visų tikrinamų ekonominės veiklos rūšių ir ūkio subjektų rizikingumo reikšmes, sudaromi ūkio subjektų sąrašai, kuriuose ūkio subjektai nurodomi rizikingumo reikšmių mažėjimo tvarka. Tuo atveju, jei kelių ūkio subjektų rizikingumo reikšmė vienoda, pirmiau (aukščiau) sąraše nurodomi tie ūkio subjektai, kurie surinko daugiau balų pagal Tvarkos aprašo 9.1. ir 9.9 papunkčiuose nurodytą kriterijų.

12. Atsižvelgiant į tai, kokia yra tikimybė, kad ūkio subjekto veikla sukels žalos, taip pat, koks yra dėl ūkio subjekto veiklos atsirandantis žalos, pasekmių poveikis, ūkio subjekto rizikingumas teisinės metrologijos atžvilgiu gali būti didelis, vidutinis arba mažas.

13. Ūkio subjektai pagal rizikingumą skirstomi taip:

13.1. dideliam rizikingumui priskiriami daugiausia balų pagal Tvarkos aprašo 9 punkte nustatytas rizikos reikšmes surinkę ūkio subjektai. Didelės rizikos ūkio subjektų sąrašas sudaromas, įvertinus metiniame veiklos plane nustatytą didelės rizikos ūkio subjektų patikrinimo apimties rodiklį.

13.2. vidutiniam rizikingumui priskiriami nepatekę į didelės rizikos ūkio subjektų sąrašą ir daugiausia balų pagal Tvarkos aprašo 9 punkte nustatytas rizikos reikšmes surinkę ūkio subjektai, įvertinus metiniame veiklos plane nustatytą didelės rizikos ūkio subjektų patikrinimo apimties rodiklį.

13.3. mažam rizikingumui priskiriami visi likusieji pagal Tvarkos aprašo 9 punktą sudarytame sąraše nurodyti ūkio subjektai, nepriskirti dideliam ar vidutiniam rizikingumui.

 

III SKYRIUS

RIZIKOS VALDYMAS IR VERTINIMAS

 

14. Ūkio subjektų veiklos patikrinimai, atsižvelgiant į ekonominės veiklos rūšį ir ūkio subjektų rizikingumą, atliekama laikantis šių reikalavimų:

14.1. didelio, vidutinio ir mažo rizikingumo ūkio subjektai:

14.1.1. konsultuojami Inspekcijos kompetencijos klausimais ir jiems taikomi kiti prevenciniai veiksmai, siekiant užkirsti kelią galimiems teisės aktų pažeidimams (teikiama metodinė pagalba, organizuojami seminarai, ūkio subjektai įspėjami apie galimus teisės aktų pažeidimus raštu arba žodžiu, informuojami apie nustatytus rizikingumą didinančius ar mažinančius veiksnius, įskaitant teisės aktų reikalavimų pažeidimus, ir pan.);

14.1.2. teisės aktų nustatyta tvarka vertinama gauta informacija apie ūkio subjektų veiklą;

14.1.3. taikomos poveikio priemonės įstatymų ir jų pagrindu priimtų teisės aktų nustatyta tvarka.

14.2. didelio rizikingumo ūkio subjektai yra tikrinami kasmet, įtraukiant juos į ketvirtinių planuojamų tikrinti ūkio subjektų sąrašą (patikrinimų planą);

14.3. vidutinio rizikingumo ūkio subjektai yra tikrinami ne dažniau kaip kartą per 2 metus įtraukiant juos į atitinkamų metų planuojamų tikrinti ūkio subjektų sąrašą (patikrinimų planą).

15. Rizikos vertinimą atliekanti darbo grupė ūkių subjektų rizikingumą nustato kas ketvirti ne vėliau kaip iki ketvirčio antro mėnesio  25 d., t. y. apskaičiuoja visų prižiūrimų ūkio subjektų rizikingumo reikšmes, priskiria ūkio subjektus atitinkamam rizikingumui ir sudaro ūkio subjektų, suskirstytų pagal rizikingumą, sąrašą, kuris yra pagrindas patikrinimų planui.

16. Informacija, susijusi su ūkio subjektų rizikos vertinimu, ir ūkio subjektų atliekama veiklos priežiūra, kaupiama Inspekcijos, informacinėje sistemoje „Teisinė metrologinė priežiūra“, kurioje pateikiama ekonominės veiklos ir kiekvieno prižiūrimo ūkio subjekto patikrinimų istorija, ūkio subjekto veiklos atitikties teisės aktų, už kurių priežiūrą ir įgyvendinimą atsakinga Inspekcija, reikalavimams dinamika. Duomenų bazėje sukaupta informacija sisteminama, analizuojama, grupuojama ir vertinama įvairiais pjūviais ir yra prieinama visiems Inspekcijos suinteresuotiems struktūriniams padaliniams. Duomenų bazėje sukaupta informacija tvarkoma nepažeidžiant asmens duomenų apsaugos reikalavimų.

 

IV SKYRIUS

PATIKRINIMŲ PLANO RENGIMAS

 

17. Bendrųjų reikalų skyrius rengia ketvirtinius ūkio subjektų teisinės metrologinės priežiūros patikrinimų planai (toliau – PP) pagal atliktą rizikų vertinimą. PP tvirtinami Inspekcijos viršininko įsakymu.

18. Visos PP rengimo procedūros, atsakingi skyriai ir vykdymo terminai pateikti Tvarkos aprašo priede Patikrinimų planavimo procedūros.

19. PP patikslinimas, esant pagrįstiems argumentams, gali būti inicijuojamas ne vėliau kaip iki einamojo ketvirčio antro mėn. 20 d. PP tikslinimo procedūros vyksta pagal priedą.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

20. Esant viešųjų ir privačių interesų konflikto požymiams, Inspekcijos karjeros valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, privalo Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme nustatyta tvarka pareikšti nusišalinimą nuo dalyvavimo darbo grupės veikloje. Darbo grupės veikla organizuojama pagal Inspekcijos viršininko patvirtintą darbo grupės darbo reglamentą.

21. Inspekcijos interneto svetainėje www.metrinsp.lrv.lt skyriuje „Ūkio subjektų priežiūra“ skelbiama informaciją apie rizikos vertinimą.

 

________________



[1]Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorius (EVRK 2 red.) - Oficialiosios statistikos portalas

[2]Pradžia - Oficialiosios statistikos portalas