LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2004 M. LIEPOS 1 D. ĮSAKYMO NR. 3D-387 „DĖL

VALSTYBĖS ĮMONĖS LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ

RINKOS REGULIAVIMO AGENTŪROS ĮSTATŲ TVIRTINIMO" PAKEITIMO

 

2008 m. lapkričio 4 d. Nr. 3D-590

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo (Žin., 1994, Nr. 102-2049; 2004, Nr. 4-24) 4 straipsnio 4 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. gegužės 21 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūros" (Žin., 1998, Nr. 48-1317; 2004, Nr. 142-5194):

1. P a k e i č i u Valstybės įmonės Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūros įstatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 3D-387 „Dėl valstybės įmonės Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūros įstatų tvirtinimo" (žemės ūkio ministro 2004 m. spalio 11 d. įsakymo Nr. 3D-552, 2008 m. sausio 16 d. įsakymo Nr. 3D-25 redakcijos) ir išdėstau juos nauja redakcija (pridedama).

2. Į g a 1 i o j u valstybės įmonės Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūros generalinį direktorių Aristydą Kulvinską pasirašyti ir įregistruoti įstatų pakeitimą teisės aktų nustatyta tvarka.

 

 

 

Žemės ūkio ministrė                                                                            Kazimira Danutė Prunskienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

žemės ūkio ministro

2008 m. lapkričio 4 d.

įsakymu Nr. 3D-590

 

VALSTYBĖS ĮMONĖS LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ RINKOS REGULIAVIMO AGENTŪROS ĮSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Įmonės pavadinimas – Valstybės įmonė Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra. Sutrumpintas įmonės pavadinimas – VĮ Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra.

2. Valstybės įmonė Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra (toliau – įmonė) yra iš valstybės turto įsteigta įmonė, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei ir jai perduotą ir jos įgytą turtą valdo, naudoja bei juo disponuoja patikėjimo teise. Įmonės savininkė yra valstybė. Įmonės savininko teises ir pareigas valstybė įgyvendina per Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministeriją, kodas 8867519, Gedimino pr. 19, LT-01103, Vilnius, Lietuvos Respublika (toliau –steigėjas).

 

3. Įmonė yra ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, turintis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, Lietuvos Respublikos įstatymų bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų suteiktą veikimo, iniciatyvos bei sprendimų priėmimo laisvę, savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymu (Žin., 1994, Nr. 102-2049; 2004, Nr. 4-24) bei kitais įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, kitais teisės aktais ir šiais įstatais.

4. Įmonė turi savo prekių ir paslaugų ženklą su pavadinimu „LITFOOD", prekių ženklus „LITMARKET", „VIRTUALI MUGĖ – FOOD FAIR", „Lithuanian food exporters" ir „SKONIS LEMIA PASIRINKIMĄ DEGUSTALIT" bei apvalų antspaudą su šiais rekvizitais: Valstybės įmonė LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ RINKOS REGULIAVIMO AGENTŪRA * LIETUVOS RESPUBLIKA * VILNIUS * REPUBLIC OF LITHUANIA.

5. Įmonė pagal savo prievoles atsako tik tuo įmonės turtu, į kurį gali būti nukreipiamas išieškojimas. Įmonė neatsako už valstybės prievoles.

6. Įmonės finansiniai metai yra kalendoriniai metai.

7. Įmonės buveinės adresas: L. Stuokos-Gucevičiaus g. 9-12, LT-01122 Vilnius, Lietuvos Respublika.

8. Įmonės veiklos terminas neribojamas.

 

II. VEIKLOS TIKSLAI

 

9.  Įmonės veiklos tikslas – teikti viešąsias paslaugas, gaminti produkciją ir vykdyti kitą veiklą, siekiant tenkinti viešuosius interesus. Įmonė pagal savo kompetenciją Lietuvos Respublikos įstatymų irkitų teisės aktų nustatyta tvarka įgyvendina žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo, rinkos informacinės, eksporto skatinimo politikos priemones, dalyvauja skatinant mokslo pažangą ir inovacijas žemės ir maisto ūkio sektoriuje bei populiarinant tautinio paveldo produktus; vykdo išskirtinės kokybės žemės ūkio ir maisto produktų (toliau – IKP) gamybos skatinimą, IKP ženklo populiarinimą, informacijos apie IKP apdorojimą ir sklaidą.

10.  Siekdama pagrindinio tikslo, įmonė vykdo šias pagrindines funkcijas:

10.1. įgyvendina žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo ir organizavimo, rinkos informacinės, eksporto skatinimo politikos priemones;

10.2. yra atsakinga už sprendimo dėl paraiškos tinkamumo priėmimą; oficialaus leidimo atlikti mokėjimą teikimą; garantijų administravimą; žuvininkystės produktų, kuriems taikomos intervencinės priemonės, ir jų panaudojimo tikrinimą; prognozuojamų priskaičiuoti išlaidų, atsargų apskaitos, ataskaitų bei duomenų ataskaitoms rengimą ir pateikimą intervencines priemones administruojančioms institucijoms (duomenys viešojo saugojimo mėnesinėms ir metinėms ataskaitoms, taip pat Europos žemės ūkio garantijų fondo metinei ataskaitai, ataskaitai apie žemės ūkio ir maisto produktų, kuriems taikomos intervencinės priemonės, kiekį, prognozuojamas apskaičiuoti išlaidas ir kita); asmenų, susijusių su intervencinėmis priemonėmis, tikrinimą ir patvirtinimą pagal teisės aktų reikalavimus; produktų, kuriems taikomos intervencinės priemonės, tikrinimą bei tikslinio naudojimo žemės ūkio ir maisto produktų dokumentų tikrinimą, ar šie produktai panaudoti pagal paskirtį; informacijos apie apskaičiuotas sumas teikimą Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau –Mokėjimo agentūra); cukraus kvotų sistemos organizavimą ir kitas teisės aktais priskirtas funkcijas;

10.3.   teikia pasiūlymus steigėjui dėl žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo mechanizmo, informacinės sistemos bei eksporto skatinimo;

10.4. dalyvauja organizuojant mokslo ir verslo bendradarbiavimą skatinančias priemones bei informacinę šviečiamąją veiklą, konsultuojant įmones inovacijų paramos, gebėjimų ugdymo klausimais, sprendžiant mokslo rezultatų komercializavimo klausimus;

10.5. dalyvauja populiarinant tautinio paveldo produktus;

10.6. administruoja IKP svetainę, organizuoja informacinius seminarus apie IKP, vykdo IKP produktų demonstracines akcijas, skleidžia informaciją apie IKP bei atlieka kitas funkcijas, susijusias su IKP propagavimu ir skatinimu;

10.7. surenka, vertina ir pateikia Europos Komisijai žemės ūkio ir maisto produktų pardavimų skatinimo programas bei kontroliuoja šių programų įgyvendinimą;

10.8. steigėjui pavedus, vykdo kitas funkcijas.

11. Atlikdama šių įstatų 10 punkte išvardytas funkcijas, įmonė vykdo tokią ūkinę veiklą (kodai pateikti pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių, patvirtintą Statistikos departamento prie

Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2007 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. DĮ-226 (Žin., 2007, Nr. 119-4877):

 

 

Grupė

Klasė

Pavadinimas

 

46.11

Žemės ūkio žaliavų, gyvų gyvulių, tekstilės žaliavų ir pusgaminių pardavimo agentų veikla

 

46.17

Maisto produktų, gėrimų ir tabako pardavimo agentų veikla

 

46.19

Įvairių prekių pardavimo agentų veikla

 

46.21

Grūdų, sėklų ir pašarų gyvuliams didmeninė prekyba

 

46.22

Gėlių ir sodinukų didmeninė prekyba

 

46.31

Vaisių, uogų ir daržovių didmeninė prekyba

 

46.32

Mėsos ir mėsos produktų didmeninė prekyba

 

46.33

Pieno produktų, kiaušinių ir valgomųjų aliejaus bei riebalų didmeninė prekyba

 

46.36

Cukraus, šokolado ir cukraus saldumynų didmeninė prekyba

 

46.38

Kitų maisto produktų, įskaitant žuvis, vėžiagyvius ir moliuskus, didmeninė prekyba

 

46.90

Nespecializuota didmeninė prekyba

 

52.10

Sandėliavimas ir saugojimas

 

52.24

Krovinių tvarkymas

 

58.19

Kita leidyba

 

62.01

Kompiuterių programavimo kalba

 

62.02

Kompiuterių konsultacinė veikla

 

62.09

Kita informacinių technologijų ir kompiuterinių paslaugų veikla

 

63.11

Duomenų apdorojimo, interneto serverių paslaugų (prieglobos) ir susijusi veikla

 

63.99

Kita, niekur nepriskirta, informacinių paslaugų veikla

 

64.19

Kitas piniginis tarpininkavimas

 

64.30

Trestų, fondų ir panašių finansinių institucijų veikla

 

64.99

Kita, niekur nepriskirta, finansinių paslaugų veikla, išskyrus draudimą ir pensijų lėšų, kaupimą, veikla

 

66.19

Kita pagalbinė finansinių paslaugų, išskyrus draudimą ir pensijų lėšų kaupimą, veikla

 

70.22

Konsultacinė verslo ir kito valdymo veikla

 

 

73.11

Reklamos agentūrų veikla

 

 

73.20

Rinkos tyrimas ir viešosios nuomonės apklausa

 

 

82.30

Posėdžių ir verslo renginių organizavimas

 

82.9

 

Niekur kitur nepriskirta verslui būdingų paslaugų veikla

 

 

84.11

Bendroji viešojo valdymo veikla

 

 

84.13

Verslo veiklos reguliavimas ir parama efektyviau ją organizuoti

 

 

85.52

Kultūrinis švietimas

 

 

85.59

Kitas, niekur kitur neprisikirtas švietimas (visos veiklos rūšys, išskyrus kultūrinį, sportinį ir profesinį)

 

85.6

 

Švietimui būdingų paslaugų veikla

 

 

88.99

Kita, niekur nepriskirta, nesusijusi su apgyvendinimu, socialinio darbo veikla

 

 

94.11

Verslininkų ir darbdavių narystės organizacijų veikla

 

 

94.99

Kitų, niekur nepriskirtų, narystės organizacijų veikla

 

 

96.09

Kita, niekur nepriskirta, asmenų aptarnavimo veikla

 

 

12. Licencijuojamą arba leidimų pagrindu vykdomą veiklą įmonė gali vykdyti tik gavusi atitinkamas licencijas ar leidimus teisės aktų nustatyta tvarka.

 

III. ĮMONĖS TEISĖS IR PAREIGOS

 

13. Įmonė turi šias teises ir pareigas:

13.1. užsiimti šiuose įstatuose nustatyta ūkine veikla Lietuvos Respublikoje ir už jos ribų;

13.2. turėti atsiskaitomąją ir valiutinę sąskaitas tik viename iš Lietuvos Respublikoje pasirinktų bankų, taip pat po vieną valiutinę sąskaitą bet kurios užsienio valstybės banke;

13.3. vykdant žemės ūkio ir maisto produktų intervencinį pirkimą, sudaryti su žemės ūkio ir maisto produktų pardavėjais šių produktų pirkimo-pardavimo sutartis;

13.4. imti iš bankų intervenciniam žemės ūkio ir maisto produktų pirkimui finansuoti kreditus, kurių grąžinimą garantuoja uždaroji akcinė bendrovė Žemės ūkio paskolų garantijų fondas, neviršydama Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų limitų;

13.5. sudaryti su Mokėjimo agentūra sutartį, kuria Mokėjimo agentūra įsipareigoja sumokėti gauto bankų kredito lėšomis žemės ūkio ir maisto produktų pardavėjams už intervenciniu būdu perkamus žemės ūkio ir maisto produktus;

13.6. disponuoti įmonės turtu teisės aktų nustatyta tvarka;

13.7.   steigėjo leidimu savo prievolių įvykdymui užtikrinti įkeisti ilgalaikį materialųjį turtą, išskyrus turtą, kuris pagal Lietuvos Respublikos įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė;

13.8. nustatyti savo produkcijos, teikiamų paslaugų ir kitų išteklių kainas, įkainius ir tarifus tais atvejais, kai Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka jų nenustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba kita Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta institucija;

13.9. atsiskaityti už pateiktas prekes, atliktus darbus ir paslaugas bet kuria sutarta forma, jeigu tai neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams ir kitiems teisės aktams;

 

13.10. steigti filialus, atstovybes Lietuvos Respublikoje ir užsienio valstybėse;

13.11. turėti kitokių civilinių teisių ir pareigų, jeigu jos neprieštarauja Lietuvos Respublikos įstatymams, šiems įstatams, kitiems teisės aktams ir įmonės veiklos tikslams.

14.  Įmonė įgyja civilines teises, prisiima civilines pareigas ir jas įgyvendina per įmonės vadovą. Įmonė negali įgyti civilinių teisių ir pareigų per įmonės savininką ar steigėją.

15. Įmonei draudžiama būti kitų juridinių asmenų dalyve.

16. Įmonei draudžiama investuoti kapitalą kitose įmonėse, jeigu teisės aktai nenumato kitaip. Įmonės turtu negali būti užtikrinamas kitų asmenų prievolių įvykdymas.

17. Įmonės buveinėje turi būti saugomi dokumentai ir kita informacija apie įmonės turtą bei jos veiklą. Įmonės filialų ir atstovybių buveinėse turi būti saugomi dokumentai ir kita informacija apie šiems filialams bei atstovybėms perduotą turtą, taip pat informacija apie jų veiklą.

 

IV. ĮMONĖS STEIGĖJAS

 

18. Įmonės steigėjas:

18.1. nustato įmonės veiklos strategiją;

18.2. tvirtina įmonės įstatus;

18.3. skiria ir atšaukia įmonės vadovą, nustato darbo sutarties su juo sąlygas, įmonės vardu sudaro ir nutraukia darbo sutartį su įmonės vadovu, tvirtina jo pareigybės nuostatus;

18.4. skiria ir atšaukia valdybos narius;

18.5. tvirtina įmonės metinę finansinę atskaitomybę ir pelno (nuostolių) paskirstymą;

18.6. parenka audito įmonę;

18.7. priima sprendimą reorganizuoti įmonę;

18.8. priima sprendimą pertvarkyti įmonę, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymais nustatytas išimtis;

18.9. priima sprendimus likviduoti įmonę ir atšaukti likvidavimą;

18.10.  paskiria ir atleidžia įmonės likvidatorių;

18.11. sprendžia kitus Lietuvos Respublikos įstatymais, įmonės įstatais jo kompetencijai priskirtus klausimus.

19.   Steigėjo sprendimai turi būti įforminami raštu. Kai šiems sprendimams priimti reikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo, taip pat kai jį Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais atvejais priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektus parengia ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikia steigėjas.

 

V. ĮMONĖS VALDYMAS

 

20. Įmonės valdymo organai yra valdyba (kolegialus įmonės valdymo organas), įmonės vadovas (vienasmenis valdymo organas) ir steigėjas. Įmonės vadovo sprendimu įmonėje gali būti sudaromos nuolat arba tam tikrą laikotarpį veikiančios specializuotos tarybos, turinčios teisę priimti rekomendacinio pobūdžio nutarimus. Įmonės vadovas ir valdybos nariai turi vengti situacijos, kad jų asmeniniai interesai prieštarautų ar galėtų prieštarauti įmonės interesams. Susidarius tokiai situacijai, valdybos narys ir įmonės vadovas per 10 dienų privalo apie tai raštu pranešti steigėjui.

21. Įmonės valdymo organai privalo veikti įmonės naudai, laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų bei kitų teisės aktų nuostatų ir vadovautis įmonės įstatais. Įmonės valdymo organai neturi teisės priimti sprendimų ar atlikti kitų veiksmų, kurie akivaizdžiai viršija normalią gamybinę ūkinę riziką ar yra akivaizdžiai nuostolingi.

 

VI. ĮMONĖS VALDYBA

 

22. Valdybai vadovauja jos pirmininkas. Valdybos darbo tvarką nustato jos priimtas valdybos darbo reglamentas.

22. Įmonės valdybą sudaro trys nariai.

23. Valdyba sudaroma steigėjo sprendimu. Valdybos pirmininką bei narius skiria ir atšaukia steigėjas. Valdybos nariais gali būti tik tos įmonės vadovas ir steigėjo valstybės tarnautojai. Valdybos pirmininku negali būti įmonės vadovas. Valdybos nariai veiklą pradeda nuo jų paskyrimo dienos.

24. Valdybos narys gali atsistatydinti iš valdybos kadencijai nesibaigus, apie tai raštu įspėjęs valdybą ir steigėją ne vėliau kaip prieš 14 kalendorinių dienų.

25. Savo veikloje valdyba vadovaujasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, šiais įstatais, valdybos darbo reglamentu ir kitais teisės aktais.

23. Valdyba:

27.1. nustato įmonės struktūrą;

27.2. pritaria įmonės darbuotojų apmokėjimo ir premijavimo taisyklėms;

27.3. pritaria įmonės metinės finansinės atskaitomybės projektui bei įmonės paskirstytinojo pelno (nuostolių) paskirstymo projektui;

27.4. nustato įmonės veiklos rodiklius;

27.5. tvirtina metinius įmonės turto įsigijimo ir skolinimosi planus;

27.6. priima sprendimą dėl turto vertinimo;

27.7. vykdo kitas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme priskirtas funkcijas.

 

28. Valdybos posėdžius šaukia valdybos pirmininkas. Valdybos posėdžių šaukimo iniciatyvos teisę, be valdybos pirmininko, taip pat turi bet kuris valdybos narys. Valdybos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė valdybos narių, o priimti sprendimai yra teisėti, jei už juos balsavo daugiau kaip pusė valdybos narių.

29. Valdyba savo funkcijas atlieka iki bus paskirta ir pradės dirbti nauja valdyba.

30. Valdybos nariai už įmonės ūkinės veiklos pažeidimų slėpimą, blogą ūkinės veiklos kontrolę atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

31. Už veiklą valdyboje jos nariams neatlyginama.

 

VII. ĮMONĖS VADOVAS

 

32. Įmonės vadovas pradeda eiti pareigas nuo paskyrimo į pareigas dienos.

33. Įmonės vadovas organizuoja įmonės veiklą ir veikia įmonės vardu esant santykiams su kitais asmenimis.

34. Įmonės vadovas:

 

34.1. priima į darbą ir atleidžia darbuotojus;

34.2. sudaro ir nutraukia su jais darbo sutartis;

34.3. tvirtina įmonės filialų ir atstovybių nuostatus;

34.4. skiria bei atšaukia įmonės filialų ir atstovybių valdymo organus;

34.1. turėdamas valdybos išankstinį pritarimą, nustato įmonėje taikomus turto nusidėvėjimo skaičiavimo metodus ir normatyvus;

34.5. parengia įmonės darbuotojų apmokėjimo ir premijavimo taisykles;

34.7.  teikia informaciją steigėjui apie įmonės veiklos prognozes ir planus, nurodydamas reikalingų investicijų ateinančiais finansiniais metais sumas bei apie įvykius, svarbius įmonės veiklai.

35.  Įmonės vadovas turi teisę vienvaldiškai sudaryti sandorius. Didesnius kaip 1500000 (vieno milijono penkių šimtų tūkstančių) litų sandorius gali sudaryti tik valdybai pritarus.

36. Įmonės vadovu negali būti asmuo, kuriam Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka atimta teisė eiti tokias pareigas. Įmonės vadovas negali būti įmonės vyriausiuoju buhalteriu (buhalteriu). Jeigu įmonės buhalterinę apskaitą tvarko įmonės apskaitos tarnyba (struktūrinis padalinys), įmonės vadovas negali būti šios tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovu.

37.     Įmonės vadovas negali būti ar tapti kito juridinio asmens valdymo organo nariu, vyriausiuoju buhalteriu (buhalteriu) ar buhalterinę apskaitą tvarkančios apskaitos tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovu. Jeigu įmonės vadovu skiriamas asmuo, kuris yra kito juridinio asmens valdymo organo narys, vyriausiasis buhalteris (buhalteris) ar buhalterinę apskaitą tvarkančios apskaitos tarnybos (struktūrinio padalinio) vadovas, tai per 1 mėnesį po paskyrimo įmonės vadovu jis privalo atsistatydinti iš pareigų, kurias ėjo kitame juridiniame asmenyje. Įmonės vadovas, pažeidęs šiame punkte nustatytą reikalavimą, Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka atleidžiamas iš įmonės vadovo pareigų.

38.  Įmonės vadovas atsako už:

38.1. įmonės veiklos organizavimą;

38.2. pranešimą steigėjui apie įvykius, turinčius esminės svarbos įmonės veiklai;

38.3. įmonės metinės finansinės atskaitomybės sudarymą ir jos pateikimą kartu su auditoriaus išvada bei audito ataskaita steigėjui per 3 mėnesius nuo finansinių metų pabaigos;

38.4. įmonės veiklos ataskaitos pateikimą steigėjui;

38.5. įmonės duomenų ir dokumentų pateikimą juridinių asmenų registrui;

38.6. viešosios informacijos paskelbimą;

38.7. dokumentų ir kitos informacijos apie įmonę saugojimą;

38.8. įmonės turto valdymą, naudojimą ir disponavimą juo šiuose įstatuose nustatyta tvarka ir sąlygomis;

38.9. kitus veiksmus, kuriuos įmonės vadovui nustato Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai.

39.  Darbo ginčai tarp įmonės vadovo ir įmonės nagrinėjami teisme.

40.   Įmonės vadovas, nevykdantis arba netinkamai vykdantis pareigas, nurodytas Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse (Žin., 2000, Nr. 74-2262), Lietuvos Respublikos įstatymuose bei šiuose įstatuose, privalo visiškai atlyginti įmonei padarytą žalą.

 

VIII. ĮMONĖS NUOSAVAS KAPITALAS, TURTAS IR PELNO PASKIRSTYMAS

 

41.  Įmonės nuosavą kapitalą sudaro:

41.1. įmonės savininko kapitalas;

41.2. privalomasis rezervas;

41.3. perkainojimo rezervas;

41.4. kiti rezervai;

41.5. nepaskirstytasis pelnas (nuostoliai).

42.  Įmonėje sudaromi rezervai iš paskirstytinojo pelno, taip pat perkainojimo rezervas.

43. Įmonėje turi būti sudaromas ir privalomasis rezervas, kuris naudojamas tik įmonės nuostoliams dengti. Privalomasis rezervas sudaromas iš įmonės paskirstytinojo pelno, taikant steigėjo nustatyto dydžio metinius atskaitymus. Atskaitymai į privalomąjį rezervą turi sudaryti ne mažiau kaip 1/20 paskirstytinojo pelno. Jie turi būti vykdomi tol, kol privalomojo rezervo dydis sudarys 1/10 nuosavo kapitalo vertės. Nustatytą dydį viršijanti privalomojo rezervo dalis gali būti perskirstyta skirstant įmonės pelną. Privalomasis rezervas, panaudotas įmonės nuostoliams dengti, turi būti sudaromas iš naujo, laikantis šiame punkte nustatytos tvarkos.

44. Perkainojimo rezervas – tai įmonės nuosavo kapitalo pasikeitimas dėl ilgalaikio materialiojo turto ir finansinio turto perkainojimo. Perkainojimo rezervas mažinamas, kai perkainotas turtas nurašomas, nudėvimas, nukainojamas ar perleidžiamas kitiems asmenims. Perkainojimo rezervu negalima mažinti įmonės nuostolių.

45. Kiti rezervai sudaromi iš paskirstytinojo pelno šiems tikslams:

 

45.1. įmonės darbuotojų premijoms;

45.2. socialinėms ir kultūrinėms įmonės darbuotojų reikmėms.

46. Kitų rezervų sudarymas – tai laikinas ir tikslinis pelno naudojimo apribojimas. Įgyvendinus tikslus, dėl kurių sudaryti rezervai, pasibaigus finansiniams metams, rezervai naikinami didinant pelną, kuris bus skirstomas.

47. Įmonei įmonės savininko perduotas ir įmonės įgytas turtas nuosavybės teise priklauso įmonės savininkui.

48. Įmonei gali būti perduodamas bet koks įmonės savininko turtas, kurį pagal Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymą (Žin., 1998, Nr. 54-1492; 2002, Nr. 60-2412) galima perduoti įmonei patikėjimo teise valdyti, naudoti ir juo disponuoti. Turtas perduodamas teisės aktų nustatyta tvarka, turto perdavimo akte nurodant jo balansinę vertę. Įmonės savininko perduotą turtą įmonė valdo, naudoja ir juo disponuoja patikėjimo teise šiuose įstatuose nustatyta tvarka ir sąlygomis, nepažeisdama Lietuvos Respublikos įstatymų bei kitų asmenų teisių bei interesų.

49. Dalis įmonės turto Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymu nustatytais atvejais ir tvarka gali būti perduota kitiems asmenims nuosavybės ar patikėjimo teise, jeigu įmonės įsipareigojimai po įmonės turto sumažėjimo neviršytų 1/3 likusio įmonės savininko kapitalo.

50. Apie Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimą perduoti įmonės turto dalį įmonės vadovas per 30 dienų nuo sprendimo priėmimo turi viešai paskelbti dienraštyje „Valstiečių laikraštis" arba raštu pranešti kiekvienam įmonės kreditoriui. Įmonė privalo užtikrinti papildomą prievolių įvykdymo užtikrinimą to pareikalavusiam kreditoriui, jei yra pagrindas manyti, kad prievolę įvykdyti bus sunkiau. Kreditorius reikalavimus gali pateikti ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo viešo paskelbimo apie sprendimą perduoti įmonės turto dalį dienos arba nuo raštiško pranešimo įteikimo jam dienos.

51. Įmonės finansinė atskaitomybė sudaroma buhalterinę apskaitą ir finansinę atskaitomybę reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

52. Įmonės metinę finansinę atskaitomybę ne vėliau kaip per 4 mėnesius, pasibaigus įmonės finansiniams metams, turi patvirtinti steigėjas.

53. Tvirtinama tik audituota įmonės metinė finansinė atskaitomybė.

54. Patvirtinta įmonės metinė finansinė atskaitomybė per 30 dienų nuo jos patvirtinimo kartu su auditoriaus išvada ir audito ataskaita turi būti pateikta juridinių asmenų registrui.

55. Įmonės tarpinė finansinė atskaitomybė turi būti sudaroma per 30 dienų, pasibaigus įmonės finansinių metų ketvirčiui. Įmonės tarpinę finansinę atskaitomybę įmonės vadovas pateikia valdybai ir steigėjui jiems pareikalavus.

56. Įmonės paskirstytinasis pelnas (nuostoliai) turi būti paskirstytas (paskirstyti) ne vėliau kaip per 4 mėnesius, pasibaigus įmonės finansiniams metams.

57. Įmonės vadovas turi parengti ir kartu su įmonės metine finansine atskaitomybe pateikti steigėjui tvirtinti sprendimo dėl įmonės paskirstytinojo pelno (nuostolių) paskirstymo projektą. Projekte turi būti nurodyta:

 

57.1. nepaskirstytasis pelnas (nuostoliai) ataskaitinių finansinių metų pradžioje;

57.2. ataskaitinių finansinių metų grynasis pelnas (nuostoliai);

57.3. paskirstytinasis pelnas (nuostoliai) ataskaitinių finansinių metų pabaigoje;

57.4. pervedimai iš rezervų;

57.5. paskirstytinasis pelnas (nuostoliai);

57.6. pelno dalis, skiriama į privalomąjį rezervą;

57.7. pelno dalis, skiriama į kitus rezervus, jeigu įmonėje sudaryta ir kitų rezervų;

57.8. pelno dalis, skiriama darbuotojų premijoms ir kitiems tikslams. Šiems tikslams gali būti skiriama ne daugiau kaip 1/5 paskirstytinojo pelno;

57.9. nepaskirstytasis pelnas (nuostoliai) perkeliamas (perkeliami) į kitus finansinius metus.

 

IX. ĮMONĖS VEIKLOS KONTROLĖ

 

58. Įmonės vadovas turi parengti ir kartu su įmonės metine finansine atskaitomybe pateikti steigėjui ataskaitinių finansinių metų įmonės veiklos ataskaitą.

59. Įmonės veiklos ataskaitoje turi būti pateikiama įmonės veiklos per ataskaitinius finansinius metus apžvalga, informacija apie darbuotojų skaičiaus įmonėje pasikeitimą (naujų darbo vietų sukūrimą), apie įmonės turto padidėjimą arba sumažėjimą ir to priežastis, įmonės nuosavo kapitalo dydis ataskaitinių finansinių metų pradžioje ir pabaigoje, taip pat informacija apie įmonės filialus ir atstovybes bei svarbiausius įvykius įmonėje ataskaitiniais finansiniais metais.

60. Steigėjas turi teisę nustatyti papildomus informacijos, kuri turi būti pateikiama įmonės veiklos ataskaitoje, reikalavimus.

61. Įmonės metinę finansinę atskaitomybę turi patikrinti steigėjo LR teisės aktų nustatyta tvarka parinkta audito įmonė. Įmonės vardu sutartį su audito įmone sudaro steigėjas. Audito paslaugas apmoka įmonė.

62. Atliekant įmonės metinės finansinės atskaitomybės auditą, kartu patikrinama, ar įmonės veiklos ataskaitos duomenys atitinka metinės finansinės atskaitomybės duomenis. Atlikus auditą, įmonei pateikiama auditoriaus išvada ir audito ataskaita.

63. Įmonės valstybinis veiklos auditas atliekamas Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka.

64. Įmonės vidaus auditas atliekamas vadovaujantis vidaus auditą reglamentuojančiais teisės aktais.

X. ĮMONĖS PRANEŠIMŲ SKELBIMO TVARKA

 

65. Įmonės valdymo organų nutarimai, sprendimai bei kiti pranešimai, kuriuos reikia paskelbti įmonės darbuotojams ar kitiems asmenims, paskelbiami įmonės interneto tinklalapyje ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka parinktame dienraštyje.

66. Įmonės pranešimai, nesusiję su komercinėmis paslaptimis, darbuotojams skelbiami:

 

66.1. bendruose įmonės darbuotojų susirinkimuose;

66.2. įmonės padalinių susirinkimuose;

66.3. įmonės skelbimų lentose ir/arba interneto tinklalapyje ir elektroniniu paštu.

67.  Pranešimai, susiję su įmonės komercinėmis paslaptimis, skelbiami per įmonės padalinių vadovų susirinkimus ir per uždarus darbuotojų susirinkimus.

68. Įmonės pranešimai (steigėjo, valdybos, įmonės vadovo sprendimai) ne pagrindinėje buveinėje esančių padalinių vadovams perduodami elektroniniu paštu, paštu, faksimiliniu ryšiu ir/arba per kurjerį.

 

69. Kiti, ne įmonės darbuotojams skirti pranešimai, priklausomai nuo jų turinio ir paskirties, siunčiami paštu, faksu, elektroniniu paštu, skelbiami įmonės interneto tinklalapyje, skelbimų lentoje ir/arba įteikiami asmeniškai pasirašytinai.

70.   Įmonės skelbimai (išankstiniai skelbimai apie numatomus pirkimus, skelbimai apie
pirkimus, pirkimo sutarties sudarymą, projekto konkurso rezultatus) skelbiami Lietuvos Respublikos
viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka.

71. Už įmonės pranešimų ir skelbimų paskelbimą laiku atsako įmonės vadovas.

 

XI. ĮMONĖS REORGANIZAVIMAS, PERTVARKYMAS IR LIKVIDAVIMAS

 

72. Įmonė reorganizuojama, pertvarkoma ir likviduojama Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

XII. ĮSTATŲ KEITIMAS

 

73. Įstatai tvirtinami Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro parašu ir steigėjo antspaudu.

74. Kai yra nuspręsta pakeisti įmonės įstatus ar juridinių asmenų registro duomenis, įmonės vadovas per 30 dienų nuo steigėjo sprendimo, kuriuo buvo pakeisti įstatai ar registro duomuo, juridinių asmenų registrui pateikia šį sprendimą patvirtinantį dokumentą ir kitus teisės aktų nustatytus dokumentus.

75. Pakeisti įstatai įsigalioja nuo jų įregistravimo juridinių asmenų registre. Tokiais atvejais kartu su teisės aktų nustatytais dokumentais juridinių asmenų registrui turi būti pateikti pakeisti įmonės įstatai ir nurodyti jų pakeitimai.

_______________________