ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2016 M. RUGPJŪČIO 25 D. SPRENDIMO NR. T-329 „DĖL MOKESČIŲ LENGVATŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. gruodžio 7 d. Nr. T-439
Šiauliai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 14 punktu, 16 straipsnio 1 dalimi ir atsižvelgdama į Pasiūlymų dėl mokesčių tarifų ir lengvatų nustatymo teikimo darbo grupės siūlymus (2023-10-18 protokolas Nr. VM-56), Šiaulių miesto savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Pakeisti Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2016 m. rugpjūčio 25 d. sprendimą Nr. T-329 „Dėl Mokesčių lengvatų teikimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Sprendimas):
1.1. Pakeisti Sprendimo preambulę ir ją išdėstyti taip:
„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 14 punktu, 16 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 7 straipsnio 5 dalimi, Lietuvos Respublikos paveldimo turto mokesčio įstatymo 7 straipsnio 2 ir 3 dalimis, Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatymo 8 straipsnio 2, 3 ir 5 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 19 d. nutarimo Nr. 1798 „Dėl nuomos mokesčio už valstybinę žemę“ 1.8 papunkčiu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 10 d. nutarimo Nr. 1387 „Dėl žemės nuomos mokesčio už valstybinės žemės sklypų naudojimą“ 8 punktu, Šiaulių miesto savivaldybės taryba nusprendžia:“.
PATVIRTINTA
Šiaulių miesto savivaldybės tarybos
2016 m. rugpjūčio 25 d. sprendimu Nr. T-329
(Šiaulių miesto savivaldybės tarybos
2023 m. gruodžio 7 d. sprendimo Nr. T-439
redakcija)
MOKESČIŲ LENGVATŲ TEIKIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokesčių lengvatų teikimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato mokesčių lengvatų teikimo Šiaulių miesto savivaldybės biudžeto sąskaita sąlygas ir reikalavimus, mokesčių, kuriems taikomos Taisyklės, rūšis, dokumentų pateikimo mokesčių lengvatoms gauti ir prašymų nagrinėjimo tvarką.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Paveldimo turto mokesčio įstatymu, Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymu, Žemės mokesčio įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 19 d. nutarimu Nr. 1798 „Dėl nuomos mokesčio už valstybinę žemę“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 10 d. nutarimu Nr. 1387 „Dėl žemės nuomos mokesčio už valstybinės žemės sklypų naudojimą“, kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais ir 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau – Reglamentas).
3. Šiaulių miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) taryba gali teikti šių mokesčių lengvatas:
4. Taisyklėse numatytos mokesčių lengvatos teikiamos:
4.1. fiziniams ir juridiniams asmenims (toliau – asmenys), Šiaulių miesto savivaldybės teritorijoje (toliau – savivaldybės teritorija) nuosavybės teise turintiems žemės ir kito nekilnojamojo turto arba nuomojantiems ar naudojantiems valstybinę žemę. Juridiniai asmenys, prašantys mokesčių lengvatų, turi vykdyti veiklą savivaldybės teritorijoje;
4.3. vadovaujantis Reglamento nuostatomis, t. y. kai:
4.3.1. juridinis ar veiklą vykdantis fizinis asmuo (toliau – ūkio subjektas) atitinka nereikšmingos (de minimis) pagalbos gavėjui keliamus reikalavimus;
5. Asmenys prašymus suteikti mokesčių lengvatas teikia Savivaldybės administracijai, prašymus nagrinėja Savivaldybės administracijos Ekonomikos ir investicijų skyrius (toliau – Ekonomikos ir investicijų skyrius).
II SKYRIUS
MOKESČIŲ LENGVATŲ TEIKIMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI
7. Žemės mokesčiu neapmokestinamas fiziniams asmenims, kurių šeimose mokestinio laikotarpio pradžioje nėra darbingų asmenų ir kuriems nustatytas 0–40 procentų darbingumo lygis arba kurie yra sukakę senatvės pensijos amžių ar yra nepilnamečiai, priklausančio žemės sklypo plotas, neviršijantis Savivaldybės tarybos sprendimu iki einamojo mokestinio laikotarpio rugsėjo 1 dienos nustatyto neapmokestinamojo žemės sklypo dydžio.
8. Savivaldybės taryba sprendimais gali suteikti žemės mokesčio lengvatas fiziniams asmenims:
8.1. atleisti nuo žemės mokesčio dėl sunkios materialinės padėties (gavus Savivaldybės mero potvarkiu sudarytos Šiaulių miesto savivaldybės paramos teikimo komisijos (piniginei socialinei paramai išimties tvarka) (toliau – Paramos teikimo komisija) rekomendaciją, kuri rengiama atsižvelgiant į mokesčio mokėtojo ir jo šeimos valdomų turtinių vienetų skaičių, šeimos narių mėnesio pajamas ir kt.), kai mokesčio suma yra 30 eurų ar didesnė, fizinio asmens kiekvieno šeimos nario mėnesio pajamos yra mažesnės už dvigubą valstybės remiamų pajamų dydį, mokesčio mokėtojui ir jo šeimai priklauso ne daugiau negu vienas žemės sklypas, kurio naudojimo būdas – gyvenamosios teritorijos ar vienbučių ir dvibučių gyvenamųjų pastatų teritorijos, ir kai yra bent vienas iš šių kriterijų:
8.1.1. mokesčio mokėtojo šeimoje yra asmenų, kuriems nustatytas 0–40 procentų darbingumo lygis ir jo šeimoje apmokestinamo laikotarpio pradžioje nėra darbingų asmenų;
8.1.2. mokesčio mokėtojui sukako senatvės pensijos amžius ir jo šeimoje apmokestinamo laikotarpio pradžioje nėra darbingų asmenų;
8.1.4. mokesčio mokėtojas yra nepilnametis ir jo šeimoje apmokestinamo laikotarpio pradžioje nėra darbingų asmenų (prie darbingų asmenų nepriskiriami mokyklų mokiniai ir aukštųjų mokyklų studentai, studijuojantys pagal dieninių ir nuotolinių studijų programų formas, bet ne ilgiau, negu jiems sukaks 24 metai);
8.1.5. mokesčio mokėtojo šeima yra laikoma gausia šeima, auginančia ar globojančia 3 ar daugiau vaikų ir jos šeimoje apmokestinamo laikotarpio pradžioje nėra darbingų asmenų;
8.1.6. mokesčio mokėtojas vienas augina neįgalų vaiką ar slaugo artimą giminaitį, kuriam yra mokamos slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos, ar jis įstatymų nustatyta tvarka paskirtas fizinio asmens, pripažinto neveiksniu tam tikroje srityje, globėju;
8.2. žemės savininkams, kurių nuosavybės teise valdomi žemės sklypai ar dalis žemės sklypo patenka į teritorijų planavimo dokumentus ir yra numatomi paimti visuomenės poreikiams ir jiems pradėtos žemės paėmimo procedūros, pateikus pagrįstus motyvus dėl galimo suvaržymo disponuoti žemės sklypu (gavus Architektūros, urbanistikos ir paveldosaugos skyriaus rekomendaciją). Lengvatos dydis nustatomas kiekvienu atveju individualiai.
9. Nuo nuomos mokesčio už valstybinę žemę, išnuomotą ne aukciono būdu, ir už valstybinės žemės sklypų naudojimą atleidžiami šie valstybinės žemės nuomotojai ir naudotojai:
9.1. fiziniai asmenys, kuriems nustatytas 0–40 procentų darbingumo lygis, už 7 arus jiems išnuomoto (priskirto) žemės sklypo, išskyrus negyvenamosios paskirties nekilnojamojo turto savininkus;
9.2. fiziniai asmenys, kuriems sukako Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo nustatytas senatvės pensijos amžius, už 7 arus jiems išnuomoto (priskirto) žemės sklypo, išskyrus negyvenamosios paskirties nekilnojamojo turto savininkus;
9.4. daugiabučių namų butų savininkai ir daugiabučių namų savininkų bendrijos, išskyrus negyvenamosios paskirties nekilnojamojo turto savininkus;
9.5. iš valstybės ar savivaldybių biudžetų išlaikomos įstaigos ir institucijos, miškų urėdijos, tradicinės religinės bendruomenės ir bendrijos, viešosios įstaigos, veikiančios pagal Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymą, kai bent viena iš jų dalininkių yra valstybės ar savivaldybės institucija, taip pat viešosios įstaigos, vykdančios formalųjį ir neformalųjį švietimą;
9.9. garažų statybos ir eksploatavimo bendrijos garažų savininkai ir garažų paskirties pastatų savininkai, kuriems sukako Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo nustatytas senatvės pensijos amžius, ir neįgalieji, kuriems nustatytas 0–40 procentų darbingumo lygis (bet ne daugiau kaip už vieną garažą);
10. Savivaldybės taryba sprendimais gali mažinti einamųjų metų nuomos mokestį už valstybinę žemę arba visai nuo jo atleisti, jei:
10.1. fiziniai asmenys kreipiasi dėl sunkios materialinės padėties (gavę Paramos teikimo komisijos rekomendaciją), kai mokesčio suma yra 20 eurų ar didesnė, fizinio asmens kiekvieno šeimos nario mėnesio pajamos yra mažesnės už dvigubą valstybės remiamų pajamų dydį, mokesčio mokėtojas ir jo šeima nuomoja ne daugiau negu vieną žemės sklypą, kuriame ir gyvena, ir jei tinka bent vieną iš 8.1.1 – 8.1.7 papunkčiuose nurodytų kriterijų;
11. Savivaldybės taryba sprendimais gali suteikti paveldimo turto mokesčio lengvatas fiziniams asmenims dėl sunkios materialinės padėties, gavusi Paramos teikimo komisijos rekomendaciją, kai mokesčio suma yra 100 eurų ar didesnė, fizinio asmens kiekvieno šeimos nario mėnesio pajamos yra mažesnės už dvigubą valstybės remiamų pajamų dydį:
11.1. atleisti nuo paveldimo turto mokesčio, kai mokesčio mokėtojas ir jo šeima neturi jokio nekilnojamojo turto ir atitinka bent vieną iš 8.1.1 – 8.1.7 papunkčiuose nurodytų kriterijų;
11.2. atidėti paveldimo turto mokesčio sumokėjimo terminą ne ilgesniam kaip vienerių metų laikotarpiui po paveldėjimo teisės liudijimo išdavimo, kai mokesčio mokėtojui ir jo šeimai iki paveldėjimo liudijimo išdavimo nuosavybės teise priklauso ne daugiau kaip vienas iki 60 kv. m naudingo ploto nekilnojamojo turto vienetas, kuris yra vienintelė mokesčio mokėtojo ir jo šeimos narių gyvenamoji vieta, pridedant po 15 kv. m. kiekvienam kitam bendrai gyvenančiam asmeniui ir kai mokesčio mokėtojas atitinka bent vieną iš 8.1.1 – 8.1.7 papunkčiuose nurodytų kriterijų.
12. Savivaldybės taryba sprendimais gali suteikti mokesčių lengvatas juridiniams asmenims:
12.1. jei juridinis asmuo einamaisiais metais investavo ne mažiau kaip 50 tūkst. Eur į savivaldybės teritorijos tvarkymą ir (ar) infrastruktūrą pagal suderintus su Savivaldybės administracija projektus, kai sutvarkyta teritorija ir (ar) infrastruktūra nėra šio asmens naudojamo sklypo dalis:
12.1.1. taikoma žemės, valstybinės žemės nuomos ar nekilnojamojo turto mokesčio 100 procentų lengvata (pasirinktinai vienam mokesčiui), bet ne daugiau kaip 50 procentų investuotos sumos;
12.2. jei Savivaldybės administracijos užsakyti viešųjų erdvių, gatvių ir (ar) inžinerinių tinklų rangos ir statybos darbai stabdo savininkų ir (ar) nuomininkų veiklą (savininkas ir (ar) nuomininkas nusprendžia sustabdyti veiklą darbų laikotarpiu; trukdo klientams ir tiekėjams patekti į patalpas, kurios priklauso konkrečiam savininkui ir (ar) nuomininkui ir dėl to netenkama dalies pajamų):
12.2.1. taikoma einamųjų metų žemės ar valstybinės žemės nuomos ir nekilnojamojo turto mokesčių iki 100 procentų lengvata, gavus Miesto ūkio ir aplinkos skyriaus ir Architektūros, urbanistikos ir paveldosaugos skyriaus rekomendacijas;
12.3. jei juridinis asmuo, veikiantis Šiaulių miesto savivaldybėje ne trumpiau kaip trejus metus (išskyrus Pramoninio parko ir LEZ teritorijas), investuoja į jam priklausantį nekilnojamąjį turtą atlikdamas esminę rekonstrukciją ir (ar) stato naujus statinius savo komercinei ir (ar) ūkinei veiklai vykdyti ir sukuria mokestinės turto vertės padidėjimą:
12.3.1. taikoma žemės, valstybinės žemės nuomos (atitinkančios pastato užstatyto ploto žemės mokesčio sumą) ir nekilnojamojo turto (nuo padidėjusios vertės po investicijų) mokesčių 100 procentų lengvata;
12.3.3. lengvata taikoma tik nuo 2019 m. sausio 2 d. pradėtoms investicijoms, t. y. statybų ir (ar) rekonstrukcijos darbų pradžią patvirtinantys dokumentai turi būti išduoti ne anksčiau kaip 2019 m. sausio 2 d.;
13. Savivaldybės tarybos sprendimais suteikiamos nekilnojamojo turto ir nuomos už valstybinę žemę mokesčių 100 procentų lengvatos dešimt metų juridiniams asmenims, išsinuomojusiems Šiaulių pramoninio parko teritorijoje, suformuotoje Industrinio parko (teritorijos šalia Dubijos, Radviliškio, P. Motiekaičio gatvių) Šiauliuose detaliuoju planu, naujus (neužstatytus, neįrengtus) valstybinės (savivaldybės) žemės sklypus ir investuojantiems į statybas, įrenginius ir jiems reikalingą infrastruktūrą, įrengiantiems darbo vietas ir pan. pagal Savivaldybės tarybos sprendimu patvirtintą Investuotojų atrankos ir valstybinės žemės sklypų nuomos ne aukciono būdu Šiaulių pramoniniame parke tvarkos aprašą. Lengvatos suteikiamos, jei juridiniai asmenys vykdo Investicijų Šiaulių pramoninio parko valstybinės žemės sklype ir Valstybinės žemės sklypo nuomos Šiaulių pramoniniame parke sutartyse numatytus įsipareigojimus.
14. Savivaldybės tarybos sprendimais suteikiamos žemės, žemės nuomos už valstybinę žemę ir (ar) nekilnojamojo turto mokesčių lengvatos juridiniams asmenims, remiantiems švietimo, kultūros, socialinius ir (ar) sporto projektus pagal Savivaldybės tarybos sprendimu patvirtintas Mokesčių lengvatų juridiniams asmenims, remiantiems švietimo, kultūros, socialinius ir (ar) sporto projektus Šiaulių miesto savivaldybėje, teikimo taisykles, gavus Savivaldybės mero potvarkiu sudarytos Prašymų svarstymo komisijos (toliau – Prašymų svarstymo komisija) išvadas (rekomendacijas).
15. Mokesčių lengvatos asmenims neteikiamos, jei:
15.1. jų nuosavos žemės, nuomojamos ar naudojamos žemės sklypai mokestiniu laikotarpiu (kalendoriniais metais) yra įtraukti į Savivaldybės mero potvarkiu patvirtintą Nenaudojamų privačios nuosavybės teise valdomų arba nuomojamų ar naudojamų valstybinės žemės sklypų sąrašą;
15.2. jų nekilnojamasis turtas mokestiniu laikotarpiu (kalendoriniais metais) yra įtrauktas į Savivaldybės tarybos patvirtintą Nenaudojamų, naudojamų ne pagal paskirtį arba neprižiūrimų statinių ir patalpų sąrašą;
15.3. prašymo Savivaldybės administracijai pateikimo dieną jie turi valstybinės žemės nuomos ar naudojimo, žemės, nekilnojamojo turto ar kitų mokestinių įsiskolinimų Lietuvos Respublikos valstybės ir (arba) savivaldybių biudžetams ir fondams. Šiems mokesčių mokėtojams mokesčių sumažinimas ar atleidimas nuo mokesčių taikomas tik sumokėjus mokesčio nepriemoką ir priskaičiuotus delspinigius;
15.4. jie nedeklaravo naudojamo (-ų) valstybinės žemės sklypo (-ų). Nuomos mokesčio sumažinimas ar atleidimas šiems mokesčių mokėtojams taikomas nuo kitų mokesčio mokėjimo metų, jei bus deklaruoti visi jų naudojami valstybinės žemės sklypai ir sumokėta skola ir priskaičiuoti delspinigiai;
III SKYRIUS
PRAŠYMŲ IR DOKUMENTŲ PATEIKIMAS
16. Asmenys prašymus dėl mokesčių lengvatų teikimo Savivaldybės administracijai pagal Taisyklių 8, 10, 11 ir 12 punktus turi pateikti iki mokesčių mokėjimo termino, numatyto Lietuvos Respublikos žemės, Nekilnojamojo turto, Paveldimo turto mokesčių įstatymuose ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime „Dėl žemės nuomos mokesčio už valstybinės žemės sklypų naudojimą“.
18. Fiziniai asmenys prie motyvuoto prašymo Savivaldybės administracijai suteikti prašomo mokesčio lengvatą prideda:
19. Juridiniai asmenys prie motyvuoto prašymo Savivaldybės administracijai suteikti prašomo mokesčio lengvatą prideda:
19.1. pagal Taisyklių 10.2 papunktį ir 12 punktą – žemės, nekilnojamojo turto mokesčių deklaracijos kopijas ar (ir) pranešimo apie valstybinės žemės nuomos mokestį kopiją;
20. Juridiniai asmenys prašymus dėl mokesčių lengvatų teikimo pagal Taisyklių 13 ir 14 punktus teikia vadovaudamiesi minėtuose punktuose nurodyta tvarka.
21. Nuomos mokesčio už valstybinę žemę mokėtojai, kurie yra atleidžiami nuo nuomos mokesčio už valstybinę žemę pagal Taisyklių 9.1, 9.2 ir 9.9 papunkčius, Savivaldybės administracijos Strateginio planavimo ir finansų skyriui (toliau – Strateginio planavimo ir finansų skyrius) turi pateikti šiuos dokumentus:
21.1. fiziniai asmenys, kuriems nustatytas 0–40 procentų darbingumo lygis, – neįgaliojo pažymėjimo kopiją;
IV SKYRIUS
PRAŠYMŲ NAGRINĖJIMAS IR SVARSTYMAS
22. Asmenims pateikus prašymą suteikti mokesčio lengvatą ir visus Taisyklių 18 ar 19 punktuose nurodytus dokumentus, Ekonomikos ir investicijų skyrius patikrina, ar prašymai atitinka Taisyklėse nustatytus kriterijus, ir teikia prašymus nagrinėti atitinkamai Paramos teikimo komisijai, Miesto ūkio ir aplinkos skyriui ir (ar) Architektūros, urbanistikos ir paveldosaugos skyriui.
23. Ekonomikos ir investicijų skyrius, vadovaudamasis Paramos teikimo komisijos, Miesto ūkio ir aplinkos skyriaus ir (ar) Architektūros, urbanistikos ir paveldosaugos skyriaus rekomendacijomis, Prašymų svarstymo komisijos išvada (rekomendacija), rengia Savivaldybės tarybos sprendimų projektus dėl mokesčio lengvatų suteikimo (nesuteikimo).
24. Jei paaiškėja, kad fizinis ar juridinis asmuo pateikė neteisingus duomenis, kurie nulėmė nepagrįstą sprendimą dėl mokesčio lengvatos suteikimo, suteikta lengvata panaikinama, o asmuo privalo sumokėti pritaikytos lengvatos dydžio sumą. Savivaldybės tarybos sprendimo projektą dėl suteiktos lengvatos panaikinimo rengia Ekonomikos ir investicijų skyrius.
V SKYRIUS
NEREIKŠMINGA (DE MINIMIS) PAGALBA
26. Nereikšminga (de minimis) pagalba – nedidelės vertės valstybės parama, daranti nežymų poveikį prekybai ir konkurencijai tarp Europos Sąjungos valstybių narių, kuriai netaikomas reikalavimas suderinti pagalbą su Europos Komisija.
27. Pagalbos teikėjas – valstybės valdymo ar savivaldybės institucija arba kitas juridinis asmuo, teikiantis valstybės pagalbą ar nereikšmingą (de minimis) pagalbą.
28. Pagalbos gavėjas – ekonominę veiklą vykdantis ūkio subjektas, t. y. juridinis ar fizinis asmuo, kitos organizacijos ar jų padaliniai, kartu su nereikšmingos (de minimis) pagalbos gavėjais sudarantys vieną ūkio subjektą. Visi ūkio subjektai, kurie teisiškai ar de facto yra kontroliuojami to paties subjekto, yra laikomi vienu subjektu.
29. Suteikta nereikšminga (de minimis) pagalba vienam ūkio subjektui negali viršyti Reglamente numatytos viršutinės pagalbos ribos. Bendra nereikšminga (de minimis) pagalbos, suteiktos vienam ūkio subjektui per trejus (einamuosius ir dvejus ankstesnius) mokestinius metus, suma neturi viršyti 200 tūkst. Eur, o įmonėms, vykdančioms krovinių vežimo keliais sektoriuje veiklą – 100 tūkst. Eur. Maksimali teiktinos pagalbos suma gali būti skiriama vienam ūkio subjektui, kurį gali sudaryti ir keli ūkio subjektai. Jei dvi įmonės susijungia arba viena įgyja kitą, atsižvelgiama į ankstesnę nereikšmingą (de minimis) pagalbą, suteiktą bet kuriai iš susijungiančių įmonių.
30. Nereikšminga (de minimis) pagalba laikoma suteikta tuo momentu, kai ūkio subjektas įgyja juridinę teisę tokią pagalbą gauti.
31. Reglamentas netaikomas:
31.3. pagalbai įmonėms, veikiančioms žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos sektoriuje, kai pagalbos dydis nustatomas pagal pirminių gamintojų įsigytų arba atitinkamų įmonių rinkai pateiktų produktų kainą arba kiekį;
31.4. pagalbai įmonėms, veikiančioms žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos sektoriuje, kai pagalba priklauso nuo to, ar bus iš dalies arba visa perduota pirminiams gamintojams;
31.5. pagalbai su eksportu susijusiai veiklai (išskyrus dalyvavimą prekybos mugėse) trečiosiose šalyse arba valstybėse narėse;
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS