VILNIAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL VILNIAUS RAJONO KELIŲ (GATVIŲ) SU ŽVYRO DANGA DULKĖJIMO MAŽINIMO REIKALAVIMŲ / STANDARTO PATVIRTINIMO

 

2024 m. birželio 14 d. Nr. A27(1)-787

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 32 punktu ir 34 straipsnio 1 dalimi ir 6 dalies 10 punktu, 2023 m. birželio 14 d. Vilniaus rajono savivaldybės mero potvarkio Nr. M22-490 „Dėl įgaliojimų suteikimo“ 1.4. punktu:

1.       Tvirtinu Vilniaus rajono kelių (gatvių) su žvyro danga dulkėjimo mažinimo reikalavimus / standartą (toliau – reikalavimai / standartas) (pridedama).

2.       Šis dokumentas turi būti taikomas Vilniaus rajono savivaldybės vietinės reikšmės keliams (gatvėms) ir yra privalomas Vilniaus rajono savivaldybės administracijos seniūnijoms, kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims, vykdantiems  darbus Vilniaus rajono vietinės reikšmės keliuose (gatvėse) su dangos sluoksniu be rišiklių.

3.       N u r o d a u  paskelbti šį įsakymą ir 1 punktu patvirtintus reikalavimus / standartą Vilniaus rajono savivaldybės administracijos tinklalapyje ir Teisės aktų registre.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                              Vladislav Kondratovič

 

 

PATVIRTINTA

Vilniaus rajono savivaldybės

administracijos direktoriaus

2024 m. birželio 14 d. įsakymu Nr. A27(1)-787

 

 

VILNIAUS RAJONO KELIŲ (GATVIŲ) SU ŽVYRO DANGA DULKĖJIMO MAŽINIMO REIKALAVIMAI / STANDARTas

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.      Vilniaus rajono vietinės reikšmės kelių (gatvių) (toliau – kelių (gatvių)) su dangos sluoksniu be rišiklių (toliau – DSBR) dulkėjimo mažinimo reikalavimuose (toliau – Reikalavimai) išdėstyti reikalavimai dulkėjimo mažinimo priemonėms, metodams ir technologijoms, naudojamoms Vilniaus rajono vietinės reikšmės keliuose ir gatvėse su DSBR.

2.      Keliams (gatvėms) su DSBR priskiriami keliai ir gatvės, kurių danga įrengta iš karjerinio žvyro arba iš žvyro ir smėlio mišinių, atitinkančių nurodytus Automobilių kelių dangos konstrukcijos sluoksnių be rišiklių įrengimo taisyklėse ĮT SBR 19.

3.      Kelių (gatvių) su DSBR tinkamumui naudoti užtikrinti, eismo sąlygoms pagerinti, eismo saugumui padidinti ir aplinkos taršai sumažinti, pagal galimybes taikomas viršutinio (profiliuojamo) DSBR sluoksnio apdorojimas dulkėjimą mažinančiomis priemonėmis.

4.      Dulkėjimą mažinančios priemonių efektyvumas didžiausias esant pakankamai kelio dangos konstrukcijos laikomajai gebai, tinkamai veikiant vandens nuleidimo sistemai ir vykdant savalaikę nuolatinę ir periodinę priežiūrą.

 

II SKYRIUS

NUORODOS

 

5.      AB „Via Lietuva“. Automobilių kelių priežiūros žiemą medžiagų reikalavimai. Vilnius, 2024.

6.      Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Automobilių kelių bituminių emulsijų techninių reikalavimų aprašas TRA BE 08/15

7.      Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Automobilių kelių nesurištųjų mišinių ir gruntų, naudojamų sluoksniams be rišiklių, techninių reikalavimų aprašas TRA SBR 19.

8.      Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Automobilių kelių dangos konstrukcijos sluoksnių be rišiklių įrengimo taisyklės ĮT SBR 19.

9.      Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. Automobilių kelių žemės darbų atlikimo ir žemės sankasos įrengimo taisyklės ĮT ŽS 17.

10.    LST 1331 „Gruntai, skirti keliams ir jų statiniams. Klasifikacija“;

11.    LST 1360-5 „Automobilių kelių gruntai. Bandymo metodai. Statinio apkrovimo plokšte bandymas“.

12.    LST EN 13036-7 „Kelių ir aerodromo dangų paviršiaus charakteristikos. Bandymo metodai. 7 dalis. Kelio dangos sluoksnių paviršiaus nelygumų matavimas liniuotės metodu“.

13.    LST EN 933-1 „Bandymai užpildų geometrinėms savybėms nustatyti. 1 dalis. Granuliometrinės sudėties nustatymas. Sijojimo metodas“

14.    VĮ „Problematika. Automobilių kelių sankasos ir pagrindo sutankinimo bandymo dinaminiu prietaisu instrukcija. 1997.

 

III SKYRIUS.

PAGRINDINĖS SĄVOKOS

 

15.    Reikalavimuose vartojamos šios sąvokos:

15.1Dangos sluoksnis be rišiklių (DSBR) – dangos sluoksnis, įrengtas iš nesurištojo mišinio.

15.2Dulkėjimą mažinanti priemonė –skystas arba birus reagentas, kuris įterptas į dangos sluoksnį be rišiklių, dėl drėgmėtraukos arba rišančiųjų savybių pastebimai sumažina dulkėjimą vykstant transporto eismui.

15.3Nesurištasis mišinys – įprastai kontroliuojamos granuliometrinės sudėties skirtingo dalelių dydžio medžiagų mišinys, kurio apatinio sieto akučių dydis = 0, ir kuris naudojamas kelio dangos ir pagrindo sluoksniams be rišiklių, sudėtyje neturintis rišiklio.

15.4Nuolatinė kelių priežiūra – veikla skirta užtikrinti kiek įmanoma tinkamas eksploatacines sąlygas kelyje. Ji skirstoma į stebėjimą, apžiūras, nuolatinę kelių priežiūrą žiemą, apželdintų plotų priežiūrą, kelio zonų švarumo užtikrinimą ir kelio pažaidų šalinimą pagal nuolatinės kelių priežiūros normatyvus.

15.5Periodinė kelių priežiūra – kelio eksploatacines savybes atstatanti ir (arba) gerinanti veikla. Ji skirstoma į planuotą kelio pažaidų šalinimą, grindžiamą kelių būklės pagerinimo poreikiu, paprastojo ar kapitalinio remonto organizavimą.

 

 

IV SKYRIUS

KELIŲ IR GATVIŲ SU DANGOS SLUOKSNIŲ BE RIŠIKLIŲ DULKĖJIMO MAŽINIMO POREIKIO NUSTATYMAS

 

16.    Kadangi kelių (gatvių) su DSBR dulkėjimo problema siejama su neigiamu dulkių poveikiu žmonėms bei eismo saugumui, todėl vietinės reikšmės kelių ir gatvių valdytojas, parenkantis ruožus, skirtus dulkėjimo mažinimo priemonėmis įgyvendinti, turėtų dulkėjimo mažinimo priemones naudoti gyvenvietėse, kuriose vyksta intensyvus eismas, eismui pavojinguose kelio ruožuose.

17.    Kelių (gatvių) dulkėjimo mažinimo poreikis nustatomas pagal kelio (gatvės) funkcinę paskirtį, apgyvendinimo tankį ir vidutinį metinį paros eismo intensyvumą. Dulkėjimo mažinimo poreikis peržiūrimas vieną kartą per 2 metus.

18.    Kelio (gatvės) su DSBR dulkėjimo mažinimo poreikis nustatomas priskyrus atitinkamą reikšmingumo balų skaičių pagal kiekvieną iš vertinimo kriterijų (žr. 1 lentelę). Susumavus kelio (gatvės) vertinamųjų kriterijų balų vertes dulkėjimo mažinimo priemonės turi būti taikomos nuo 80 ir daugiau balų.

 

1 lentelė. Dulkėjimo mažinimo priemonių taikymo poreikio nustatymo kriterijai

Eil. Nr.

Kelių (gatvių) ruožų dulkėjimo mažinimo priemonių taikymo atrankos kriterijai

Didžiausias balas

Balai pagal atskiras kriterijų reikšmes

1

Kelio (gatvės) ar jo ruožo funkcinė paskirtis:

Tranzitinio eismo keliai (gatvės)

30

30

Skirstomojo eismo keliai (gatvės)

15

Privažiuojamojo eismo keliai (gatvės)

0

2

Kelio (gatvės) apgyvendinimo tankis, gyvenamieji namai/km1):

daugiau nei 30

40

40

nuo 20 iki 29

30

nuo 10 iki 19

20

nedaugiau kaip 9

10

3

Vidutinis metinis paros eismo intensyvumas VMPEI, aut./parą2):

daugiau nei 150

20

20

nuo 100 iki 149

15

nuo 50 iki 99

5

mažiau nei 49

0

Pastabos:

1)    Gyvenamų namų skaičius, tenkantis 1 km kelio (gatvės) nustatomas skaičiuojant registruotus gyvenamuosius namus/pastatus, nutolusius ne daugiau kaip 50 m nuo kelio (gatvės) ašies į abi puses. Vienam sklypui priskiriamas nedaugiau kaip vienas gyvenamasis namas, nepriklausomai nuo pastatų skaičiaus sklype. Kelio (gatvės) apgyvendinimo tankis nustatomas neįtraukiant ilgesnių kaip 200 m kelio (gatvės) atkarpų, kuriose nėra gyvenamųjų namų arba jų yra ne daugiau kaip 2.

2)    Vidutinis metinis paros eismo intensyvumas turi būti nustatytas pagal galiojančias eismo intensyvumo tyrimų metodikas. Tuomet, kai kelias (gatvė) pagal funkcinę paskirtį neatitinka tranzitinio eismo kelio (gatvės) ir apgyvendinimo tankis yra mažesnis kaip 20 gyvenamųjų namų/km eismo intensyvumo nustatymas netaikomas, nes bet kokiu atveju nebūtų pasiekta minimali dulkėjimo mažinimo priemonių taikymo poreikio nustatymo kriterijų vertė.

 

 

V SKYRIUS

KELIŲ (GATVIŲ) SU DANGOS SLUOKSNIU BE RIŠIKLIŲ DULKĖJIMO MAŽINIMO NORMATYVAI

 

19.    Kelių (gatvių) su DSBR dulkėjimo mažinimo normatyvai apibrėžia racionalius reikalavimus dulkėjimo mažinimui atsižvelgiant į Vilniaus rajono savivaldybės vietinės reikšmės kelių (gatvių) su DSBR tinklo ilgį ir vietinės reikšmės kelių ir gatvių priežiūrai skirtą finansavimą. Rekomenduojami kelių (gatvių) su DSBR dulkėjimo mažinimo normatyvai pateikti 2 lentelėje.

 

2 lentelė. Rekomenduojami dulkėjimo mažinimo normatyvai

Rodiklis

Siektina rodiklio reikšmė

Skersiniai nuolydžiai

Skersinis nuolydis nuo 3,5 % iki 5,5 %

Dulkėjimo mažinimo priemonių pritaikymas

Pirmas apdorojimo kartas pavasarį, kuomet nusistovi sausi orai ir paros oro vidutinė temperatūra yra ne žemesnė nei +5 ºC

Antras apdorojimo kartas po 60 dienų nuo pirmojo apdorojimo, jeigu vizualiai nustatytas aukštas dulkingumas

Trečias apdorojimo kartas po 60 dienų nuo antrojo apdorojimo, jeigu vizualiai nustatytas aukštas dulkingumas

 

20.    Siekiant išlaikyti tinkamą dulkėjimo mažinimo lygį ir nustatyti pakartotinio DSBR apdorojimo dulkėjimo mažinimo priemonėmis poreikį, dulkėjimo mažinimo priemonėmis apdorotus kelius (gatves) rekomenduojama periodiškai apžiūrėti vizualiai įvertinant dulkingumą. Vizualiai dulkingumas vertinamas kaip aukštas, kai vykstant eismui didžiausiu leistinu greičiu susidarantis dulkių debesis (nevertinama debesies dalis, kurioje dulkelės yra vizualiai ženkliai mažesnės koncentracijos nei pagrindinėje debesies dalyje) pakyla aukščiau nei 1,0 m nuo dangos paviršiaus, matomumas tampa iš dalies ribotas, tačiau dulkės į su keliu (gatve) besiribojančias teritorijas pasklinda nežymiai.

21.    Dulkėjimą mažinančiomis priemonėmis apdoroto DSBR dulkingumas ir pakartotinio apdorojimo dulkėjimą mažinančiomis priemonėmis poreikis turi būti papildomai įvertinamas esant sausringam laikotarpiui.

 

VI SKYRIUS

KELIŲ (GATVIŲ) SU DANGOS SLUOKSNIŲ BE RIŠIKLIŲ DULKĖJIMO MAŽINIMO PRIEMONĖS

 

I SKIRSNIS

HIGROSKOPIŠKOS DRUSKOS

 

22.    DSBR dulkėjimui mažinti naudojamos higroskopiškos druskos, sugeriančios iš oro drėgmę esant net ir žemam santykinio oro drėgnio dydžiui. Dėl drėgmėtraukos savybių kelyje esančios druskos, absorbuodamos vandens garus iš aplinkos, sulaiko drėgmę ir taip sumažina dulkėjimą.

23.    DSBR dulkėjimui mažinti gali būti naudojami kalcio chloridas (CaCl2) ir magnio chloridas (MgCl2). Natrio chlorido (NaCl) poveikis dulkėjimo sumažinimui yra trumpalaikis.

24.    Kalcio chloridas gali būti naudojamas granulių arba vandens pagrindo tirpalo pavidalu. Reikalavimai kalcio chloridui, naudojamam kaip priemonei dulkėjimui mažinti, pateikti 3 lentelėje.

 

3 lentelė. Reikalavimai kalcio chlorido granulėms ir tirpalui

Savybė

Matavimo vienetai

Reikalavimas

Kalcio chloridas (granulės)

CaCl2 kiekis

%

≥ 75

Kitų chloridų kiekis

%

≤ 10

Vandenyje netirpių medžiagų kiekis

%

≤ 3

pH (10 % pagal masę tirpalas)

5-11

Prabyrančių per atitinkamo dydžio sietą dalelių masės kiekis:

10 mm

5 mm

2 mm

0,8 mm

 

%

%

%

%

 

100

80-100

< 20

< 5

Kalcio chloridas (tirpalas)

CaCl2 koncentracija tirpale

%

≥ 35

Kitų chloridų kiekis

%

≤ 10

Vandenyje netirpių medžiagų kiekis

%

≤ 3

pH (10 % pagal masę tirpalas)

5-11

 

25.    Magnio chloridas naudojamas kaip vandens pagrindo tirpalas. Reikalavimai magnio chloridui, naudojamam kaip priemonei dulkėjimui mažinti, pateikti 4 lentelėje.

 

4 lentelė.  Reikalavimai magnio chlorido tirpalui

Savybė

Matavimo vienetai

Reikalavimas

MgCl2 koncentracija tirpale

%

≥ 28

Kitų chloridų kiekis

%

≤ 10

Sulfatų kiekis

%

≤ 1

Vandenyje netirpių medžiagų kiekis

%

≤ 3

pH (10 % pagal masę tirpalas)

5-11

 

 

II SKIRSNIS

ORGANINĖS NE NAFTOS KILMĖS PRIEMONĖS

 

26.    Organiniams ne naftos kilmės produktams priskiriami glicerino pagrindu pagamintos priemonės, lignosulfonatai, melasa, augaliniai aliejai. Šių priemonių veikimas paremtas adhezija, t.y. dangos dalelių surišimu.

27.    DSBR dulkėjimui mažinti gali būti naudojamas kalcio lignosulfonatas. Kalcio lignosulfonatas naudojamas vandens pagrindo tirpalo pavidalu. Reikalavimai kalcio chloridui, naudojamam kaip priemonei dulkėjimui mažinti, pateikti 5 lentelėje.

 

5 lentelė. Reikalavimai kalcio lignosulfonatui

Savybė

Matavimo vienetai

Reikalavimas

Kalcio lignosulfonato koncentracija tirpale

%

≥ 25

pH (10 % pagal masę tirpalas)

5-11

 

 

III SKIRSNIS

ORGANINĖS NAFTOS KILMĖS PRIEMONĖS

 

28.    Organiniai naftos kilmės produktai gaunami perdirbant naftą ir apima bitumines emulsijas, alyvas, naftos dervas ir sintetinius skysčius. Dauguma šių produktų neatitinka aplinkosaugos reikalavimų arba jų poveikis aplinkai nėra pakankamai ištirtas, todėl jie nėra plačiai naudojami.

29.    DSBR dulkėjimui mažinti gali būti naudojama lėto skaidymosi katijoninė bituminė emulsija C60B (V 3000), atitinkanti Automobilių kelių bituminių emulsijų techninių reikalavimų aprašo TRA BE 08/15 reikalavimus.

 

IV SKIRSNIS

ALTERNATYVIOS PRIEMONĖS

 

30.    Rinkoje esama ir nuolat atsiranda naujų alternatyvių dulkėjimą mažinančių priemonių. Kai kurios iš jų yra I-III skirsniuose aprašytų priemonių mišiniai, sukurti taip, kad atitiktų konkrečių projektų reikalavimus arba pašalintų esamų priemonių nepageidaujamas savybes. Pavyzdžiui, magnio chloridas gali būti maišomas su lignosulfonatais, taip sumažinant chloridų kiekį arba lignosulfonatai gali būti maišomi su organiniais naftos kilmės produktais, taip stabilizuojant lignosulfonatus ir sumažinant jų išplovimą iš apdoroto sluoksnio. Taip pat esama tokių priemonių, kaip sintetinių polimerų emulsijos, kiti sintetiniai skysčiai, įvairios pramoninės veiklos šalutiniai produktai, kurie gali būti naudojami kelių su DSBR priežiūrai. Siekiama nuolatos ieškoti efektyvesnių DSBR dulkėjimo mažinimo priemonių, kurių veikimas būtų kiek įmanoma efektyvesnis, o naudojamos medžiagos draugiškesnės aplinkai.

31.    Alternatyvios priemonės, kurios nėra nurodytos šio skyriaus I-III skirsniuose taip pat gali būti naudojamos suderinus su Užsakovu. Alternatyvių priemonių naudojimas turi būti pagrįstas teigiama patirtimi ir tyrimų duomenimis, įrodančiais priemonės efektyvumą. Priemonės turi atitikti aplinkosaugos reikalavimus, nustatytus atitinkamuose teisės aktuose ir norminiuose dokumentuose.

 

 

 

 

 

 

 

VII SKYRIUS

KELIŲ (GATVIŲ) SU DANGOS SLUOKSNIU BE RIŠIKLIŲ DULKĖJIMO MAŽINIMO DARBAI IR JŲ ATLIKIMAS

 

I SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

32.    Dulkėjimo mažinimo darbus rekomenduojama atlikti po pavasario polaidžio laikotarpio, kai nusistovėjusi paros oro vidutinė temperatūra yra ne žemesnė nei +5 ºC. Darbų vykdymo metu oro temperatūra turi būti ne žemesnė nei +10 ºC.

33.    Dulkėjimo mažinimo darbų negalima atlikti lyjant ir esant lietaus tikimybei per 24 val. nuo darbų atlikimo, taip pat esant stipriam vėjui arba oro temperatūrai, aukštesnei nei 30 ºC.

34.    Dulkėjimo mažinimo darbų metu turi būti užtikrinama, kad dulkėjimo mažinančios priemonės nepatektų ant aplinkinių pastatų, kitų konstrukcijų, medžių.

 

II SKIRSNIS

KELIO RUOŽŲ, KURIUOSE PLANUOJAMA NAUDOTI DULKĖJIMĄ MAŽINANČIAS PRIEMONES, PARUOŠIMAS

 

35.    Dulkėjimą mažinančių priemonių efektyvumas didžiausias, kai užtikrinama pakankama kelio dangos konstrukcijos laikomoji geba ir tinkamas vandens nuleidimo sistemos veikimas.

36.    Kelių, kuriuose planuojama taikyti dulkėjimą mažinančias priemones, mažiausias rekomenduojamas dangos konstrukcijos viršuje nustatytas deformacijos modulis Ev2 arba dinaminis deformacijos modulis Evd nurodytas 6 lentelėje.

 

6 lentelė. Nesurištosios dangos konstrukcijos mažiausios rekomenduojamos deformacijos modulio reikšmės

VMPEI, aut./parą

Deformacijos modulis Ev2, MPa

Dinaminis deformacijos modulis Evd, MPa

< 50

65

35

51–150

80

40

150–250

100

50

> 251

120

65

 

37.    Apdoroti pasirinktame kelio (gatvės) ruože rekomenduojama deformacijos modulio Ev2 arba dinaminio deformacijos modulio Evd matavimus atlikti ne rečiau kaip kas 200 m.

38.    Nustačius, kad kelio (gatvės) ruožo, kuriame planuojama atlikti dulkėjimo mažinimo darbus, dangos konstrukcijos laikomoji geba yra mažesnė už rekomenduojamą, dangos konstrukcija stiprinama įrengiant papildomą apatinį dangos ir profiliuojamąjį (viršutinį) sluoksnius arba tik profiliuojamojo sluoksnio storį padidinant iki reikalingo. Naudojami nesurištieji mišiniai turi atitikti TRA SBR 19 reikalavimus, o įrengti sluoksniai ĮT SBR 19 reikalavimus.

39.    Iš apdoroti pasirinkto kelio (gatvės) ruožo kiekvieno kilometro atsitiktinių vietų rekomenduojama paimti po 3 bandinius ir laboratorijoje nustatyti DSBR mišinio granuliometrinę sudėtį. Bandiniai imami iš DSBR viršutinės 5 cm storio dalies, kuri apdorojama dulkėjimą mažinančiomis priemonėmis.

40.    DSBR mišinio granuliometrinė sudėtis vertinama pagal ĮT SBR 19 4 priede nurodytą artimiausią dangos sluoksnių be rišiklių granuliometrinę sudėtį. Profiliuojamajame sluoksnyje reikalavimų neatitinkantį nesurištąjį mišinį rekomenduojama pagerinti papildomai pridedant trūkstamos frakcijos medžiagų atsižvelgiant į vertinimo rezultatus. Pridėti papildomai smulkiųjų dalelių (< 0,063 mm) nereikia, jeigu jos nesurištajame mišinyje yra daugiau kaip 5 %. Rekomenduojama, kad smulkiųjų dalelių kiekis nesurištajame mišinyje būtų ne didesnis kaip 20 %.

41.    Apdoroti pasirinktame kelio (gatvės) ruože neigiamas vandens poveikis dangos konstrukcijai ir dulkėjimą mažinančių priemonių efektyvumui sumažinamas sutvarkant vandens nuleidimo griovius ir kelio šlaitus, neleidžiant susikaupti vandeniui kelio juostos zonoje. DSBR paviršius suprofiliuojamas, suteikiant jam 4–5 % skersinį nuolydį. Esant mažesniam nei 4 % skersiniam nuolydžiui gali susidaryti vandens sankaupos dangos paviršiuje, kurių vietoje gali atsirasti duobės. Didesnis kaip 6 % skersinis nuolydis skatina dangos paviršiaus eroziją esant krituliams.

 

III SKIRSNIS

PRIEMONIŲ DULKĖJIMUI MAŽINTI PARINKIMAS

 

42.    Priemonė dulkėjimui mažinti parenkama taikant keturių kriterijų sistemą, pagal kurią įvertinama kiekvieno iš kriterijų įtaka dulkėjimą mažinančios priemonės efektyvumui (žr. 7 lentelę). Vertinimo kriterijus sudaro:

-     bendras vidutinis metinis paros eismo intensyvumas VMPEI (aut./parą);

-     sunkiojo transporto dalis bendrame vidutiniame metiniame paros eismo intensyvume (%);

-     kelio žemės sankasos grunto rūšis;

-     smulkiųjų dalelių kiekis DSBR mišinyje;

-     klimato sąlygos.

43.    Kiekvieno iš kriterijų poveikis priemonės dulkėjimui mažinti efektyvumui vertinamas balais nuo 0 iki 2:

-     0 balų, kai vertinamo kriterijaus įtaka priemonės efektyvumui yra didelė.

-     1 balas, kai vertinamas kriterijus gali turėti neigiamos įtakos priemonės efektyvumui.

-     2 balai, kai vertinimo kriterijaus įtaka priemonės efektyvumui yra nežymi.

 

7 lentelė. Efektyviausių dulkėjimo mažinimo priemonių parinkimo schema

Priemonė

Eismo sąlygos

Žemės sankasos grunto rūšis

Smulkiųjų dalelių (< 0,063 mm) kiekis DSBR mišinyje, %

Klimatas

VMPEI, aut./parą

ST dalis

<100

100-200

>200

>10%

Molis, dulkis

Molingas, dulkingas smėlis

Smėlis

<5

5-10

11-20

21-30

>30

Lietingas

Sausas 2)

Kalcio chloridas

2

2

1

2

2

1

0

0

1

2

1 1)

0 1)

0

0

Heksahidratinis magnio chloridas

2

2

1

2

2

1

0

0

1

2

1 1)

0 1)

0

1

Kalcio lignosulfonatas

2

2

1

2

2

1

0

0

1

2

2 1)

1 1)

0

2

Bituminė emulsija

2

1

0

0

1

1

1

1

2

1

0

0

1

2

Pastabos:

1)     Šlapia danga gali būti slidi.

2)     20 ir daugiau dienų, kai santykinė oro drėgmė yra mažesnė nei 40 %.

 

44.    Priemonės dulkėjimui mažinti tinkamumą rodo balų suma, apskaičiuota pagal konkretaus kelio sąlygas. Efektyvesnė priemonė dulkėjimui mažinti yra ta, kurios balų suma didesnė.

45.    Jeigu priemonės pagal vertinimo sistemą surenka vienodą balų skaičių, tinkamiausia priemonė parenkama įvertinant į jos ir išorinių veiksnių sąveikos specifiką ir jos aktualumą konkrečiame kelio ruože, darbų kaštus, sukauptą patirtį ir tiekėjų rekomendacijas. Dulkėjimą mažinančių priemonių sąveikos su išoriniais veiksniais aspektai nurodyti 8 lentelėje.

 

8 lentelė. Priemonių dulkėjimui mažinti sąveika su išoriniais veiksniais

Priemonė

Išplovimo rizika

Poveikis gruntiniam vandeniui

Poveikis augalams

Dangos profiliavimo poveikis

Kalcio chloridas

+- 1)

+- 2)

+- 4)

+- 5)

Magnio chloridas

+- 1)

+- 2)

+- 4)

+- 5)

Kalcio lignosulfonatas

+ 1)

+- 3)

-

+- 5)

Bituminė emulsija

-

-

-

+ 6)

Pastabos:

1)    Tikėtinas priemonės išplovimas iš dangos arba nutekėjimas į žemiau esančius sluoksnius per smarkias liūtis.

2)    Gali padidinti chloridų koncentraciją gruntiniame vandenyje.

3)    Gali paveikti vandens gyvūniją dėl didelio biocheminio deguonies sunaudojimo.

4)    Gali paveikti chloridams jautrią augaliją šalikelėse.

5)    Dangos profiliavimas galimas prieš tai sudrėkinus dangos paviršių.

6)    Dangos profiliavimas negrįžtamai pažeis paviršiuje susidariusį surištą sluoksnį. Būtinas pakartotinis priemonės taikymas.

 

 

IV SKIRSNIS

DULKĖJIMO MAŽINIMO PRIEMONIŲ NAUDOJIMO NORMOS

 

46.    Dulkėjimą mažinančių priemonių naudojimo normos priklauso nuo daugelio veiksnių, tokių kaip eismo intensyvumas, DSBR mišinio savybės, klimatas, taip pat ir to, ar DSBR apdorojama pirmą kartą, ar pakartotinai.

47.    Reikalavimų 51-54 punktuose pateikiamos bendrosios orientacinės dulkėjimą mažinančių priemonių naudojimo normos DSBR apdorojant pirmą kartą. Visuomet rekomenduojama laikytis dulkėjimą mažinančios priemonės tiekėjo arba gamintojo rekomendacijų.

48.    Dulkėjimą mažinančios priemonės didesnio kiekio nei nurodyta tiekėjo, gamintojo arba šių Reikalavimų rekomendacijose yra vengtinas. Didesnio nei rekomenduojamas kiekio taikymas gali lemti trumpesnį dulkėjimo mažinančios priemonės veikimo laiką, išplovimą iš DSBR, taip pat padidinti dangos slidumą.

49.    Kalcio chlorido rekomenduojamos orientacinės naudojimo normos pateiktos 9 lentelėje. Rekomenduojamos orientacinės naudojimo normos nurodytos priemonei, atitinkančiai VI skyriaus I skirsnyje nurodytus minimalius reikalavimus.

 

9 lentelė. Rekomenduojamos kalcio chlorido orientacinės naudojimo normos

VMPEI, aut./parą

Orientacinė priemonės naudojimo norma

Efektyvaus veikimo trukmė, dienos

Matavimo vienetai

Kiekis

Kalcio chloridas (granulės)

> 200

kg/m2

0,5-1,0

30-60

100-200

0,4-0,7

< 100

0,3-0,5

Kalcio chloridas (tirpalas)

> 200

l/m2

1,1-2,1

30-60

100-200

0,9-1,6

< 100

0,7-1,1

 

50.    Magnio chlorido rekomenduojamos orientacinės naudojimo normos pateiktos 10 lentelėje. Rekomenduojamos orientacinės naudojimo normos nurodytos priemonei, atitinkančiai VI skyriaus I skirsnyje nurodytus minimalius reikalavimus.

 

10 lentelė.  Rekomenduojamos magnio chlorido orientacinės naudojimo normos

VMPEI, aut./parą

Orientacinė priemonės naudojimo norma

Efektyvaus veikimo trukmė, dienos

Matavimo vienetai

Kiekis

> 200

l/m2

1,4-2,3

30-60

100-200

1,2-1,9

< 100

1,0-1,4

 

51.    Kalcio lignosulfonato rekomenduojamos orientacinės naudojimo normos pateiktos 11 lentelėje. Rekomenduojamos orientacinės naudojimo normos nurodytos priemonei, atitinkančiai VI skyriaus II skirsnyje nurodytus minimalius reikalavimus.

 

11 lentelė. Rekomenduojamos kalcio lignosulfonato orientacinės naudojimo normos

VMPEI, aut./parą

Orientacinė priemonės naudojimo norma

Efektyvaus veikimo trukmė, dienos

Matavimo vienetai

Kiekis

> 200

l/m2

1,4-2,3

30-60

100-200

1,2-1,9

< 100

1,0-1,4

 

52.    Bituminė emulsija naudojama atskiesta vandeniu proporcija 1:1. Bituminės emulsijos rekomenduojamos orientacinės naudojimo normos pateiktos 12 lentelėje. Rekomenduojamos orientacinės naudojimo normos nurodytos priemonei, atitinkančiai VI skyriaus II skirsnyje nurodytus minimalius reikalavimus.

 

12 lentelė. Rekomenduojamos bituminės emulsijos orientacinės naudojimo normos

Orientacinė priemonės naudojimo norma

Matavimo vienetai

Kiekis

l/m2

2

 

53.    Pakartotiniam DSBR apdorojimui naudojama dulkėjimą mažinančios priemonės nuo 0,5 iki 1,0 pradinės sunaudojimo normos.

54.    Taikant alternatyvias priemones visuomet vadovaujamasi gamintojo nurodymais.

 

V SKIRSNIS

DULKĖJIMO MAŽINIMO PARUOŠIAMIEJI DARBAI IR JŲ ATLIKIMAS

 

55.    Pirmiausiai patikrinamas ir suprofiliuojamas dangos skersinis nuolydis. Jeigu kelio (gatvės), kuriame vykdomi dulkėjimo mažinimo darbai, danga yra labai sausa, prieš pradedant darbus išpilama 2–8 l vandens į 1 m2 dangos dalimis per 2–5 kartus. Būtina vengti sausos dangos profiliavimo, dėl kurio DSBR mišinys gali išsiskirstyti atskiromis frakcijomis (įvykti segregacija), o dangą apdorojus dulkėjimą mažinančiomis priemonėmis jos paviršiuje susidarys pluta, kuriai dėl eismo apkrovų poveikio ištrupėjus, susidarys nelygumai ir duobės.

56.    Paruošiant DSBR dulkėjimo mažinimo priemonės įterpimui, pirmiausiai nustatomas DSBR drėgnis ir apskaičiuojama, kiek papildomai turi būti išpilta vandens, kad formuojant dangą DSBR mišinio drėgnis būtų optimalus. Naudojantis granuliometrinės sudėties tyrimų duomenimis, DSBR mišinio optimalų drėgnį apytikriai galima apskaičiuoti pagal empirinę formulę:

                                                                                                (4)

čia:  – DSBR mišinio optimalusis drėgnis, %;  – dalelių, stambesnių nei 2 mm, dalis mišinyje, vieneto dalimis.

57.    Papildomam 1000 m2 dangos mišinio drėkinimui vandens poreikis apskaičiuojamas taip:

                                                                                                        (5)

čia:  – vandens poreikis 1000 m2 DSBR papildomam drėkinimui iki optimalaus drėgnio, t;  – drėkinamo sluoksnio storis, m;  – DSBR mišinio optimalusis drėgnis, %;  – DSBR mišinio faktinis drėgnis, %;  – sutankinto drėgno DSBR mišinio tankis, t/m3.

58.    Jeigu iki tol nebuvo gerinama DSBR mišinio granuliometrija, prireikus į dangą įmaišomi priedai (smulkmė dulkingo smėlio pavidalu, trūkstama frakcija). Tuo tikslu autogreideriu nuo žvyrkelio briaunos į kelio vidurį apie 4 cm storio žvyro dangos sluoksnis perstumiamas į volelį, kuris paskleidžiamas 1–1,5 m pločiu. Pridedami priedai ir 3–4 autogreiderio pravažiavimais permaišomas volelyje esantis žvyras su priedais ir paskleidžiamas, kontroliuojant skersinio nuolydžio dydį. Paskui šios operacijos kartojamos kitoje eismo juostoje.

 

VI SKIRSNIS

TECHNOLOGINIAI PROCESAI APDOROJANT DANGOS SLUOKSNĮ BE RIŠIKLIŲ HIGROSKOPIŠKOMIS DRUSKOMIS

 

59.    Paruošiant dangą dulkėjimą mažinančios priemonės paskleidimui apie 4 cm storio DSBR pjaunamas autogreideriu ir nuo kelio briaunos į vidurį perstumiamas į volelį. Po to šis volelis, esantis kelio viduryje, paskleidžiamas pločiu, šiek tiek didesniu už laistymo cisternos išpurškimo sijos plotį arba druskos barstytuvo plotį.

60.    Naudojant kalcio chlorido granules, į paskleistą DSBR mišinį kalcio chloridas išberiamas per vieną kartą, o volelyje esantis DSBR mišinys su išberta kalcio chlorido druska drėkinamas iki optimalaus drėgnio.

61.    Naudojant kalcio chlorido arba magnio chlorido tirpalą, norminis tirpalo kiekis išpilamas lygiomis dalimis per du-tris kartus leidžiant tirpalui susigerti. Paskui volelyje esantis žvyras papildomai drėkinamas tiek, kad įskaitant išpiltą tirpalo kiekį, žvyras būtų optimalaus drėgnio.

62.    Optimalaus drėgnio žvyras su išberta druska arba išpiltu druskos tirpalu permaišomas 5–6 autogreiderio pravažiavimais ir paskleidžiamas sudarant 4–5 % dangos skersinį nuolydį. Permaišyti rekomenduojama greideriais su freziniais peiliais.

63.    Sumaišytas ir paskleistas žvyras yra tankinamas savaeigiu arba prikabinamuoju pneumatiniu volu. Pneumatinio volo vilkikas taip pat turi būti su pneumatiniais ratais. Volo važiavimo greitis – iki 2,0 km/h, o važiavimo viena vieta skaičius gali svyruoti nuo 3 iki 6 kartų. Pataisius ir įsitikinus, kad dangos profilis atitinka keliamus reikalavimus, žvyro danga galutinai sutankinama, kai volas važiuoja pradžioje iki 5 km/h, o pabaigoje – iki 15 km/h greičiu. Tankinimo metu reikia sekti tankinamo žvyro sluoksnio drėgnį. Šis sluoksnis turi būti papildomai drėkinamas. Pritankinta žvyro danga gali būti palikta, kad galutinai ją sutankintų transporto eismas.

64.    Tokios pačios operacijos atliekamos ir kitoje eismo juostoje.

 

VII SKIRSNIS

TECHNOLOGINIAI PROCESAI APDOROJANT DANGOS SLUOKSNĮ BE RIŠIKLIŲ KALCIO LIGNOSULFONATU

 

65.    Paruošiant dangą dulkėjimą mažinančios priemonės paskleidimui apie 4 cm storio DSBR pjaunamas autogreideriu ir nuo kelio briaunos į vidurį perstumiamas į volelį. Po to šis volelis, esantis kelio viduryje, paskleidžiamas pločiu, šiek tiek didesniu už laistymo cisternos išpurškimo sijos plotį.

66.    Norminis tirpalo kiekis išpilamas lygiomis dalimis per du-tris kartus leidžiant tirpalui susigerti. Paskui volelyje esantis žvyras papildomai drėkinamas tiek, kad įskaitant išpiltą tirpalo kiekį, žvyras būtų optimalaus drėgnio.

67.    DSBR paviršius lengvai greideriuojamas ir tankinamas savaeigiu arba prikabinamu pneumatiniu volu. Prikabinamo volo vilkikas taip pat turi būti su pneumatiniais ratais. Volo važiavimo greitis turi būti iki 2 km/h, o važiavimo viena vieta skaičius gali svyruoti nuo 3 iki 6 kartų.

68.    Pritankinta danga gali būti palikta, kad ją galutinai sutankintų transporto eismas.

69.    Tokios pačios operacijos atliekamos ir kitoje eismo juostoje.

 

VIII SKIRSNIS

TECHNOLOGINIAI PROCESAI APDOROJANT DANGOS SLUOKSNĮ BE RIŠIKLIŲ BITUMINE EMULSIJA

 

70.    Darbai apdorojant DSBR bitumine emulsija vykdomi vienoje eismo juostoje, ir leidžiama važiuoti transporto priemonėms kita eismo juosta.

71.    Paruošiant dangą dulkėjimą mažinančios priemonės paskleidimui apie 4 cm storio DSBR pjaunamas autogreideriu ir nuo kelio briaunos į vidurį perstumiamas į volelį. Po to šis volelis, esantis kelio viduryje, paskleidžiamas pločiu, šiek tiek didesniu už laistymo cisternos išpurškimo sijos plotį.

72.    Norminis bituminės emulsijos kiekis išpurškiamas per vieną kartą. Paskui volelyje esantis žvyras papildomai drėkinamas tiek, kad įskaitant išpurkštą bituminės emulsijos kiekį, žvyras būtų optimalaus drėgnio.

73.    Žvyras su išpurkšta emulsija maišomas kelių frezomis arba autogreideriu su freziniais peiliais tol, kol mišinys pasidarys vienalytis ir paskleidžiamas eismo juostoje sudarant 4–5 % dangos skersinį nuolydį.

74.    Sumaišytas ir paskleistas žvyras yra tankinamas savaeigiu arba prikabinamuoju pneumatiniu volu. Pneumatinio volo vilkikas taip pat turi būti su pneumatiniais ratais. Volo važiavimo greitis – iki 2,0 km/h, o važiavimo viena vieta skaičius gali svyruoti nuo 3 iki 6 kartų. Pataisius ir įsitikinus, kad dangos profilis atitinka keliamus reikalavimus, žvyro danga galutinai sutankinama, kai volas važiuoja pradžioje iki 5 km/h, o pabaigoje – iki 15 km/h greičiu. Tankinimo metu reikia sekti tankinamo žvyro sluoksnio drėgnį. Šis sluoksnis turi būti papildomai drėkinamas. Pritankinta žvyro danga gali būti palikta, kad galutinai ją sutankintų transporto eismas.

75.    Tokios pačios operacijos atliekamos ir kitoje eismo juostoje.

76.    Naudojant bituminę emulsiją, pirmosiomis dienomis apdorota žvyro danga turi būti kruopščiai prižiūrima ir, jeigu reikia, taisomi nelygumai, skersinis profilis.

 

VIII SKYRIUS

KELIŲ (GATVIŲ) SU DANGOS SLUOKSNIU BE RIŠIKLIŲ DULKĖJIMO MAŽINIMO DARBŲ KONTROLĖ IR VERTINIMAS

 

77.    Atliekant DSBR dulkėjimo mažinimo darbus būtina vykdyti kontrolinius bandymus. Bandymų tikslas – užtikrinti atliekamų darbų kokybę ir norminių dokumentų rekomendacijų laikymąsi darbų atlikimo metu.

78.    Rangovas, vykdantis DSBR dulkėjimo mažinimo darbus, atlieka savikontrolės bandymus, nurodytus 13 lentelėje.

 

13 lentelė. Dulkėjimo mažinimo darbų savikontrolės bandymų rūšys ir apimtys

Bandymo rūšis

Bandymų ir matavimų kiekis

Išpurento DSBR storis

ne rečiau kaip kas 200 m

DSBR ir dulkėjimą mažinančios priemonės mišinio drėgnis

ne mažiau kaip 1 ėminys kiekvieniems 6000 m2 vertinant vieno atskiro užsakymo metu gautą suminį darbų atlikimo plotą vienai dienai (užsakymams iki 2000 m2 bandymo atlikimas neprivalomas)

Sunaudotos dulkėjimą mažinančios priemonės kiekis

ne mažiau kaip 1 ėminys kiekvieniems 6000 m2 vertinant vieno atskiro užsakymo metu gautą suminį darbų atlikimo plotą vienai dienai (užsakymams iki 2000 m2 bandymo atlikimas neprivalomas)

 

79.    Užsakovas pagal poreikį atlieka kontrolinius bandymus, nurodytus 14 lentelėje.

 

14 lentelė. Dulkėjimo mažinimo darbų kontrolinių bandymų rūšys ir apimtys

Bandymo rūšis

Bandymų ir matavimų kiekis

Dulkėjimo mažinimo priemone apdoroto DSBR storis

ne rečiau kaip kas 200 m

 

IX SKYRIUS

KELIŲ (GATVIŲ) SU DANGOS SLUOKSNIU BE RIŠIKLIŲ, APDOROTU DULKĖJIMĄ MAŽINANČIOMIS PRIEMONĖMIS, PRIEŽIŪRA

 

80.    Atliekant DSBR, apdorotų dulkėjimą mažinančiomis priemonėmis nuolatinę ir periodinę priežiūrą, būtina atsižvelgti į dulkėjimą mažinančios priemonės tiekėjo arba gamintojo rekomendacijas. Bendruoju atveju, vykdant nuolatinę ir periodinę priežiūrą, reikia atsižvelgti į šiuos aspektus:

80.1.  DSBR, apdorotų higroskopiškomis druskomis arba kalcio lignosulfonatu, profiliavimas neturėtų būti atliekamas esant sausai dangai. Tai gali pažeisti apdorotą sluoksnį, o dulkėjimo mažinimo efektyvumui atkurti bus reikalingas pakartotinis DSBR apdorojimas dulkėjimą mažinančia priemone. Jeigu DSBR sausas, prieš atliekant profiliavimo darbus jis turi būti sudrėkintas vandeniu.

80.2.  DSBR, apdorotas bitumine emulsija, įprastai sukietėja ir negali būti profiliuojamas jo nepažeidus. Dulkėjimo mažinimo efektyvumui atkurti bus reikalingas pakartotinis DSBR apdorojimas dulkėjimą mažinančia priemone.

 

LITERATŪROS SĄRAŠAS

 

Barnes, D., & Connor, B. (2014). Managing Dust on Unpaved Roads and Airports (Issue 4000096).

Federal Highway Administration. (2015). Gravel Roads. Construction and maintenance guide (Vol. 30, Issue 1).

Federation of Canadian Municipalities and National Research Council. (2005). Dust Control for Unpaved Roads. In Infraguide (Vol. 10, Issue October).

Jones, D. (2017). Guidelines for the Selection, Specification and Application of Chemical Dust Control and Stabilization Treatments on Unpaved Roads (Issue November).

Jones, D., Kociolek, A., Surdahl, R. & Bolander, P. (2013). Unpaved Road Dust Management. A Successful Practitioner’s Handbook (Issue January).

Kiran, R., Huang, Y., & Thanki, N. (2021). Fugitive Dust Suppression in Unpaved Roads : State of the Art Research Review. Sustainability, 13(2399). https://doi.org/https://doi.org/10.3390/ su13042399

Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos. (2004). Kelių su žvyro danga dulkėjimo mažinimo metodiniai nurodymai.

______________________