LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ANTIKORUPCIJOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATŲ TVIRTINIMO
2021 m. liepos 20 d. Nr. 5TS-805
Lazdijai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 1, 4, 6, 61, 7 ir 9 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lazdijų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Pripažinti netekusiu galios Lazdijų rajono savivaldybės tarybos 2019 m. birželio 21 d. sprendimą Nr. 5TS-45 „Dėl Lazdijų rajono savivaldybės antikorupcijos komisijos veiklos nuostatų patvirtinimo“ su visais jo pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Lazdijų rajono savivaldybės tarybos
2021 m. liepos 20 d.
sprendimu Nr. 5TS-805
LAZDIJŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ANTIKORUPCIJOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lazdijų rajono savivaldybės antikorupcijos komisijos veiklos nuostatai (toliau – nuostatai) reglamentuoja Lazdijų rajono savivaldybės antikorupcijos komisijos (toliau – Komisija) tikslus, uždavinius, funkcijas, sudarymo ir darbo organizavimo principus, atsakomybę ir kitus su Komisijos veikla susijusius klausimus.
2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis, ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo, ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), kitais teisės aktais ir šiais nuostatais.
3. Pagrindiniai Komisijos veikimo principai: teisingumas, nešališkumas, skaidrumas, viešumas, atskaitomybė.
II. KOMISIJOS SUDARYMAS
5. Komisiją savo įgaliojimų laikui sudaro Lazdijų rajono savivaldybės taryba (toliau – Taryba). Komisijos sudėtį ir Nuostatus tvirtina Taryba.
6. Komisija sudaroma laikantis proporcinio savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principo. Komisija sudaroma iš devynių narių. Komisijoje seniūnaičiai arba seniūnaičiai ir visuomenės atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 komisijos narių. Komisijų sudėtis, išlaikant proporcinio savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos atstovavimo principą, turi būti pakeista ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo savivaldybės tarybos daugumos ir mažumos pasikeitimo. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą. Komisijos atsakingasis sekretorius nėra Komisijos narys.
7. Komisijos pirmininką iš šių komisijos narių – Tarybos narių – deleguoja Tarybos opozicija raštu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų Tarybos opozicijos narių ir viešai įteiktu Tarybos posėdžio pirmininkui. Jeigu Tarybos opozicija per du mėnesius nuo pirmojo išrinktos naujos Tarybos posėdžio sušaukimo dienos arba nuo tiesiogiai išrinkto mero priesaikos priėmimo dienos nedeleguoja Komisijos pirmininko arba deleguoja Tarybos narius, neatitinkančius Vietos savivaldos įstatymo 151 straipsnyje nustatytų reikalavimų, arba jeigu nėra paskelbta Tarybos opozicija, Komisijos pirmininką Taryba mero siūlymu skiria iš šių komisijų narių – Tarybos narių.
8. Komisijos pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Vietos savivaldos įstatymo 151 straipsnyje, Tarybos narys. Komisijos pirmininkas Vietos savivaldos įstatymo 151 straipsnyje nustatytu pagrindu netenka įgaliojimų prieš terminą mero siūlymu, Tarybos sprendimu, o jeigu Komisijos pirmininkas buvo deleguotas Tarybos opozicijos, – jį opozicijos raštu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų Tarybos opozicijos narių ir viešai įteiktu artimiausio Tarybos posėdžio pirmininkui, atšaukus. Jeigu artimiausiame Tarybos posėdyje Tarybos opozicija raštu neatšaukia savo deleguoto Komisijos pirmininko ir nustatyta tvarka nedeleguoja kito Komisijos pirmininko ar deleguoja Tarybos narį, neatitinkantį nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Vietos savivaldos įstatymo 151 straipsnyje nustatytų reikalavimų, sprendimą dėl Komisijos pirmininko įgaliojimų netekimo ir naujo Komisijos pirmininko skyrimo mero siūlymu priima Taryba.
9. Siekiant užtikrinti, kad Komisijos pirmininkas būtų skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji apibrėžta Vietos savivaldos įstatyme, Tarybos narys, pretenduojantis tapti Komisijos pirmininku, privalo užpildyti Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro patvirtintos formos deklaraciją, joje pateikdamas duomenis dėl jo atitikties nepriekaištingos reputacijos reikalavimams. Ši deklaracija pateikiama merui ir Tarybos reglamento nustatyta tvarka skelbiama viešai savivaldybės interneto svetainėje tol, kol Tarybos narys eina pareigas, kurioms keliami nepriekaištingos reputacijos reikalavimai.
10. Komisijos pirmininko pavaduotoją mero siūlymu iš šių komisijų narių – Tarybos narių – skiria Taryba.
11. Komisijos nariai, kurie nėra Tarybos nariai, Komisijos posėdžių metu atleidžiami nuo tiesioginio darbo ar pareigų bet kurioje institucijoje, įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje, išsaugant jiems darbo vietą. Už darbą Komisijoje Komisijos nariams, kurie nėra Tarybos nariai, apmokama Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų ir komisijų narių darbo apmokėjimo įstatymo nustatyta tvarka.
III. KOMISIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
12. Komisijos uždaviniai yra:
12.1. analizuoti korupcijos lygį Lazdijų rajono savivaldybėje, siekti efektyvaus Korupcijos prevencijos programos priemonių įgyvendinimo;
12.2. skatinti nepakantumą korupcijos apraiškoms, įgyvendinant šį tikslą glaudžiai bendradarbiauti su bendruomene ir žiniasklaidos atstovais;
13. Komisija, vykdydama jai pavestus uždavinius, atlieka šias funkcijas:
13.1. reglamento nustatyta tvarka Tarybos ar mero iniciatyva dalyvauja atliekant savivaldybės institucijų parengtų teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą;
13.2. dalyvauja rengiant kovos su korupcija programas ir teikia išvadas Tarybai dėl šių programų ir jų įgyvendinimo;
13.3. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl kovos su korupcija priemonių vykdymo;
13.4. informuoja visuomenę apie savo veiklą, vykdomas korupcijos prevencijos priemones savivaldybėje, taip pat apie kovos su korupcija rezultatus;
13.5. korupcijos prevencijos tikslais analizuoja savivaldybės administracijos, biudžetinių ir viešųjų įstaigų, kurių savininkė yra savivaldybė, ir savivaldybės valdomų įmonių atliktus viešuosius pirkimus ir apie galimus korupcijos atvejus informuoja Tarybą ir kompetentingas institucijas ar įstaigas. Komisijos pirmininkas ir nariai turi teisę susipažinti su visa analizuojamų viešųjų pirkimų informacija;
13.6. rengia šviečiamuosius seminarus korupcijos prevencijos ir antikorupcinių teisės aktų taikymo klausimais Tarybos nariams, kitų savivaldybės institucijų ir įstaigų valstybės tarnautojams ir darbuotojams;
13.7. analizuoja savivaldybės institucijų, įstaigų ir įmonių sprendimus, sudarančius sąlygas korupcijai ar kitiems teisės pažeidimams, ir teisės aktų nustatyta tvarka siekia panaikinti tokius sprendimus;
13.8. pagal savo kompetenciją teikia pasiūlymus ir rekomendacijas Tarybai bei kitoms institucijoms dėl teisės aktų priėmimo ir tobulinimo;
13.9. bendradarbiauja su valstybinėmis institucijomis, vykdančiomis korupcijos prevenciją ir kontrolę;
13.10. savo iniciatyva arba Tarybos pavedimu kartu su kitomis institucijomis įgyvendina korupcijos prevencijos priemones;
13.11. Specialiųjų tyrimų tarnybai atlikus savivaldybės veiklos analizę antikorupcijos požiūriu ir pateikus motyvuotą išvadą, teikia Tarybai pasiūlymus dėl būdų ir konkrečių priemonių korupcijos prevencijai užtikrinti;
IV. KOMISIJOS TEISĖS
14. Komisija turi teisę:
14.1. gauti Komisijos įgaliojimams vykdyti reikalingą informaciją iš valstybės ar savivaldybės institucijų, įstaigų ir valstybės ar savivaldybės valdomų įmonių;
14.2. kviesti į Komisijos posėdžius Tarybos narius, savivaldybės administracijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, savivaldybės įmonių ir įstaigų vadovus ir darbuotojus;
14.3. esant reikalui, suderinus su savivaldybės administracijos direktoriumi, pasitelkti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojus ar darbuotojus atlikti tyrimus ir gauti konsultacijas;
V. KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
16. Pagrindinė Komisijos veiklos forma yra posėdžiai. Komisijos posėdžiai yra vieši, išskyrus atvejus, kai posėdžio metu svarstomas klausimas, susijęs su informacija, kuri sudaro valstybės, tarnybos, komercinę ar kitą įstatymų saugomą paslaptį. Viešuose Komisijos posėdžiuose gali dalyvauti bei pareikšti nuomonę nagrinėjamais klausimais visuomenės atstovai. Uždaruose Komisijos posėdžiuose gali dalyvauti tik Komisijos pakviesti asmenys.
18. Komisijos posėdžius šaukia ir posėdžio darbotvarkę sudaro Komisijos pirmininkas. Jei Komisijos pirmininkas dėl atostogų, ligos, komandiruotės ar kitų svarbių priežasčių negali sušaukti posėdžio, posėdį šaukia ir darbotvarkę sudaro Komisijos pirmininko pavaduotojas.
Komisijos posėdis taip pat šaukiamas, jei yra gautas ne mažiau kaip 1/3 (vienos trečiosios) Komisijos narių prašymas. Tokiu atveju, posėdis privalo būti sušauktas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tokio prašymo užregistravimo savivaldybės dokumentų valdymo sistemoje dienos.
Sudarytą darbotvarkę, su ja susijusią medžiagą bei informaciją apie posėdžio datą, laiką ir vietą, ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas Komisijos nariams elektroniniu paštu pateikia Komisijos atsakingasis sekretorius Komisijos pirmininko pavedimu, o jam nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojo pavedimu. Darbotvarkė tvirtinama posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma.
19. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas. Jei pirmininkas negali dalyvauti Komisijos posėdyje dėl atostogų, ligos, komandiruotės ar kitų svarbių priežasčių, posėdžiui pirmininkauja pirmininko pavaduotojas.
20. Komisijos nariai privalo dalyvauti Komisijos posėdžiuose. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje dėl svarbių priežasčių, turi apie tai iš anksto pranešti Komisijos pirmininkui, o jo nesant, – pirmininko pavaduotojui, nurodydamas nedalyvavimo priežastį.
21. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus iš eilės, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti Tarybai jį pakeisti.
22. Jei dėl nepaprastosios padėties, ekstremaliosios situacijos ar karantino komisijos posėdis negali vykti komisijos nariams posėdyje dalyvaujant fiziškai, posėdis gali vykti nuotoliniu būdu. Nuotoliniu būdu vyksiančio Tarybos komisijos posėdžio klausimai rengiami ir posėdis vyksta laikantis visų Vietos savivaldos įstatyme nustatytų reikalavimų ir užtikrinant Vietos savivaldos įstatyme nustatytas Tarybos nario teises. Nuotoliniu būdu priimant komisijos sprendimus, turi būti užtikrintas komisijos nario tapatybės ir jo balsavimo rezultatų nustatymas.
23. Komisijos posėdžių eigai fiksuoti yra daromas garso įrašas. Vieši Komisijos posėdžiai gali būti transliuojami savivaldybės interneto tinklalapyje. Komisijos posėdžiai yra protokoluojami. Protokolą rašo Komisijos atsakingasis sekretorius. Protokole nurodoma protokolo pavadinimas, posėdžio data, protokolo numeris, posėdžio dalyviai, svarstomų klausimų pavadinimai, svarstymo eiga ir svarstyti dokumentai, priimti sprendimai bei balsavimo rezultatai. Protokolą pasirašo Komisijos posėdžiui pirmininkavęs asmuo ir Komisijos atsakingasis sekretorius.
24. Jeigu dėl Komisijos posėdžio metu priimto sprendimo Komisijos narys (nariai) pareiškia atskirąją nuomonę, ji įrašoma į posėdžio protokolą.
25. Komisijos atsakingasis sekretorius per 3 darbo dienas nuo posėdžio dienos privalo užregistruoti protokolą Lazdijų rajono savivaldybės administracijos kompiuterizuotoje dokumentų valdymo sistemoje.
26. Komisijos sprendimai priimami atviru balsavimu posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma. Balsuojant kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos posėdžiui pirmininkaujančiojo balsas.
27. Komisijos pirmininkas:
28. Komisijos narys turi teisę:
29. Komisijos nario pareigos:
29.1. neskelbti informacijos, saugomos Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, taip pat sudarančios valstybės, tarnybos, komercinę ar kitą įstatymų saugomą paslaptį;
30. Komisija priima sprendimus, susijusius su Komisijos vykdomomis funkcijomis bei sprendimus organizaciniais klausimais.
31. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra galimas viešųjų ar privačių interesų konfliktas. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, jis privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo rengimo, svarstymo ir priėmimo. Nusišalinimo faktas, nurodant nusišalinusio Komisijos nario vardą ir pavardę, užfiksuojamas posėdžio protokole.
32. Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas, jo nesant, – Komisijos pirmininko pavaduotojas ar kitas Komisijos įgaliotas Komisijos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl Komisijos priimtų sprendimų, taip pat turi teisę apie tai pateikti informaciją visuomenės informavimo priemonėms.
33. Komisija gali priimti šiuos rekomendacinio pobūdžio sprendimus:
33.1. siūlyti pradėti tarnybinio nusižengimo tyrimą savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, savivaldybės įstaigų bei įmonių darbuotojams;
33.3. atsisakyti nagrinėti gautą skundą ar prašymą kaip nepagrįstą ar nepatenkantį į Komisijos kompetencijos ribas;
33.4. nutraukti skundo ar prašymo nagrinėjimą, kai aplinkybės, nurodytos 33.4 punkte, paaiškėja nagrinėjimo metu;
VI. GAUTŲ SKUNDŲ, PRAŠYMŲ IR PASIŪLYMŲ NAGRINĖJIMAS
38. Komisija, vykdydama jai priskirtas funkcijas, nagrinėja asmenų skundus, prašymus ir pasiūlymus (toliau – skundai), adresuotus Komisijai ir patenkančius į Komisijos kompetencijos ribas. Anoniminiai skundai nagrinėjami Komisijos sprendimu.
39. Skundai gali būti teikiami elektroniniu paštu, kurio adresas nurodytas savivaldybės interneto tinklalapio skiltyje, skelbiančioje informaciją apie Komisijos veiklą, taip pat įteikiant tiesiogiai ar per savivaldybės institucijas.
40. Gautas skundas užregistruojamas savivaldybės administracijos kompiuterizuotoje dokumentų valdymo sistemoje, savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtinta tvarka ir perduodamas Komisijai.
41. Komisija, vadovaudamasi šių Nuostatų nuostatomis, privalo išnagrinėti gautą skundą ir priimti galutinį sprendimą per 20 darbo dienų nuo skundo gavimo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą sprendimas negali būti priimtas, Komisija šį terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 10 darbo dienų.
42. Pratęsusi skundo nagrinėjimo terminą, Komisija privalo asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešti raštu ir nurodyti pratęsimo priežastis.
43. Komisija turi teisę apklausti skundą padavusį asmenį, kviesti jį į Komisijos posėdžius, reikalauti papildomų paaiškinimų žodžiu ir raštu. Komisija, nusprendusi skundą padavusį asmenį kviesti į Komisijos posėdį, privalo jį informuoti apie Komisijos posėdžio laiką ir vietą ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki posėdžio pradžios.
44. Priėmusi galutinį sprendimą dėl gauto skundo, Komisija, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, apie sprendimą turi informuoti skundą padavusį asmenį. Jeigu skundas buvo paduotas dėl kito asmens veikimo ar neveikimo, Komisija apie priimtą sprendimą tuo pačiu terminu turi informuoti ir asmenį, kurio veiksmai buvo skundžiami.
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
45. Komisijos siunčiamus ir kitus, su Komisijos veikla susijusius, dokumentus pasirašo Komisijos pirmininkas, jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas.
46. Komisijos atsakingasis sekretorius, be kitų šiuose Nuostatuose įvardintų pareigų, atlieka šias funkcijas:
46.1. teisės aktų nustatyta tvarka rengia, tvarko, registruoja Komisijos dokumentus ir juos saugo iki dokumentų perdavimo į archyvą;
46.2. Komisijos pirmininko pavedimu teikia informaciją, susijusią su Komisijos sudėtimi, veikla bei priimtais sprendimais Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai, valstybinės valdžios ir valdymo institucijoms ir kitiems viešiesiems asmenims;
47. Komisijos veiklos klausimai, neaptarti šiuose Nuostatuose, sprendžiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymų, įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų bei Tarybos priimtų sprendimų nuostatomis.
48. Jei šių Nuostatų atskiri punktai tampa prieštaraujančiais Lietuvos Respublikos norminiams aktams, tai nedaro negaliojančiais kitų Nuostatų punktų, o prieštaraujančiuose punktuose įtvirtinti klausimai sprendžiami pagal Lietuvos Respublikos norminių teisės aktų reikalavimus.