LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL TIFLOPEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2015 m. gruodžio 10 d. Nr. V-1267

Vilnius

 

 

                     Vadovaudamasi Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2014 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. V-774 „Dėl Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo patvirtinimo“, 12.6.3 papunkčiu,

                     t v i r t i n u  Tiflopedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programą (pridedama).

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                             Audronė Pitrėnienė

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2015 m. gruodžio 10 d. įsakymu

Nr. V-1267

 

 

TIFLOPEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Tiflopedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programa (toliau – Programa) skirta mokytojams, kurie per metus nuo darbo specialiosiose klasėse (grupėse), skirtose akliesiems ir silpnaregiams mokiniams (toliau – Mokiniai), pradžios turi išklausyti 40 valandų tiflopedagogikos kursą (toliau – Mokytojai).

2. Programa taip pat rekomenduojama mokyklų vadovams, jų pavaduotojams ugdymui (ypač atsakingiems už švietimo pagalbos organizavimą mokykloje) ir kitiems mokytojams, norintiems šioje srityje tobulinti savo kompetenciją.

3. Programos paskirtis – suteikti Mokytojams tiflopedagogikos ir tiflopsichologijos žinių, būtinų veiksmingai ugdyti Mokinius, atsižvelgiant į kiekvieno Mokinio regos sutrikimo laiką, laipsnį, pobūdį, ugdymosi poreikių ypatumus, pagalbos ir paslaugų reikmes, jo tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius, siekiant paskatinti kiekvieno Mokinio motyvaciją mokytis ir siekti kuo geresnių mokymosi pasiekimų, užkertant kelią anksti „iškristi“ iš švietimo sistemos.

4. Programos tikslas – formuoti pozityvų Mokytojų požiūrį į Mokinių ugdymą, specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įgimtų ar įgytų regos sutrikimų turinčių Mokinių gebėjimus, kalbos ir komunikacijos ypatumus, ugdymosi poreikius ir jų įvairovę, tobulinti Mokytojų kompetenciją ugdyti Mokinius, kuriant palankią ugdymosi aplinką, individualizuojant ugdymosi procesą, parenkant specialiąsias mokymo ir techninės pagalbos priemones, bendradarbiaujant, vertinant individualią kiekvieno Mokinio pažangą ir pasiekimus.

5. Programos uždaviniai:

5.1. supažindinti Mokytojus su Mokinių specialiųjų ugdymosi poreikių samprata, Lietuvos Respublikos teisės aktais, reglamentuojančiais Mokinių ugdymą, specialiosios pedagoginės pagalbos (tiflopedagoginės) ir specialiosios pagalbos jiems teikimą;

5.2. suteikti teorinių žinių apie regos sutrikimų klasifikaciją, specialiųjų ugdymosi poreikių, atsirandančių dėl regos sutrikimų, ypatumus, regos tyrimo metodus, specialiąsias mokymo ir  akliesiems bei silpnaregiams skirtas techninės pagalbos priemones, kompiuterines technologijas, lietuvišką Brailio rašto abėcėlę;

5.3. suteikti teorinių žinių apie tiflopedagogikos tikslus ir uždavinius;

5.4. išmokyti Mokytojus geriau pažinti priežastis, darančias įtaką aklųjų ir silpnaregių asmenybės ir bendravimo ypatumų formavimuisi, aptarti aklųjų ir silpnaregių psichologijos bruožus;

5.5. išmokyti Mokytojus pažinti Mokinių kalbos ir kitos komunikacijos, orientacijos ir judėjimo erdvėje, kasdienių gyvenimo įgūdžių ypatumus, suprasti juos lėmusias priežastis ir šių mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius;

5.6. formuoti Mokytojų praktinius įgūdžius kurti palankią Mokiniams ugdymosi aplinką: parinkti ugdymo metodus, pritaikyti ugdymo programas, ugdomąją veiklą (pamoką) Mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, regos sutrikimo ypatumus, parenkant specialiąsias mokymo ir akliesiems bei silpnaregiams skirtas techninės pagalbos priemones, kompiuterines technologijas, analizuoti ir vertinti individualią mokinių pažangą ir pasiekimus.

6. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (22 teorijos ir 13 praktinio darbo valandų, 5 savarankiško darbo valandos). Programą sudaro 2 sesijos (3 ir 2 dienų).            

 

II SKYRIUS

PROGRAMOS TURINYS

 

7. Programos turinys:

7.1. I tema. Regėjimo svarba. Akies anatomija. Regos tyrimo būdai, sutrikimai ir jų priežastys – 2 akademinės valandos (2 teorijos);

7.2. II tema. Regos sutrikimų klasifikacija, ypatumai ir veiksniai, lemiantys Mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius. Specialiųjų ugdymosi poreikių samprata – 5 akademinės valandos (3 teorijos ir 2 praktikos);

7.3. III tema. Tiflopedagogika, jos tikslai ir uždaviniai – 3 akademinės valandos (2 teorijos ir 1 praktikos);

7.4. IV tema. Aklųjų kultūra. Žymūs neregiai – 1 akademinė valanda (1 teorijos);

7.5. V tema. Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių Mokinių ugdymą, specialiosios pedagoginės pagalbos (tiflopedagoginės), psichologinės ir specialiosios pagalbos teikimą, analizė – 3 akademinės valandos (2 teorijos ir 1 praktikos);

7.6. VI tema. Pagrindiniai aklųjų ir silpnaregių kalbos ir kitos komunikacijos, orientacijos ir judėjimo erdvėje, kasdienių gyvenimo įgūdžių formavimo ypatumai – 4 akademinės valandos (3 teorijos ir 1 praktikos);

7.7. VII tema. Lietuviška Brailio abėcėlė. Brailio rašto mašinėlių rūšys – 3 akademinės valandos (1 teorijos ir 2 praktikos);

7.8. VIII tema. Specialiųjų mokymo priemonių, kompiuterinių akliesiems ir silpnaregiams skirtų technologijų ir techninės pagalbos priemonių įvairovė, parinkimas ir taikymas aklųjų ir silpnaregių ugdymo procese – 5 akademinės valandos (3 teorijos ir 2 praktikos);

7.9. IX tema. Regos sutrikimo įtaka vaiko ir jaunuolio asmenybės raidai, aklųjų ir silpnaregių psichologijos bruožai – 2 akademinės valandos (2 teorijos);

7.10. X tema. Palankios ugdymosi aplinkos kūrimas: ugdymo programų pritaikymas Mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, regos sutrikimo ypatumus, parenkant aklųjų ir silpnaregių ugdymui skirtas specialiąsias mokymo, techninės pagalbos priemones ir kompiuterines technologijas;  individualios Mokinių pažangos refleksija, žinių ir pasiekimų vertinimas – 7 akademinės valandos (3 teorijos ir 4 praktikos);

7.11. Savarankiško darbo užduotis. Parengti ir pristatyti pasirinkto Mokinio ugdymo atvejo analizę, atskleidžiant ugdymo programos pritaikymo, specialiųjų mokymo ir techninės pagalbos priemonių, kompiuterinių technologijų, skirtų akliesiems, parinkimo, reikiamos pagalbos, pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumus, būdus ir formas.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

8. Rekomenduojama, kad Programą įgyvendinantys lektoriai turėtų dalyvavimo specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymo kokybei gerinti ir pagalbai tobulinti skirtuose projektuose patirties ir ne mažesnę nei penkerių metų darbo specialiosiose klasėse (grupėse), skirtose akliesiems ir silpnaregiams mokiniams, patirtį ir (ar) ne mažesnę nei penkerių metų patirtį specialiosios pedagoginės (tiflopedagoginės)  ir (ar) psichologinės pagalbos jiems teikimo srityje.

9. Programos dalyvių tikėtinos kompetencijos, mokymo(si) metodai ir kompetencijų vertinimo būdai nurodyti 1 priede.

10. Programai vykdyti naudojama mokomoji medžiaga nurodyta 2 priede.

11. Literatūros šaltiniai ir teisės aktai, kuriais rekomenduojama naudotis, įgyvendinant Programą, nurodyti 3 priede.

12. Programos dalyviams, išklausiusiems visas Programoje numatytas temas, atlikusiems praktines užduotis ir savarankiškus darbus, išduodami kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimai.

13. Programą vykdo akredituotos kvalifikacijos tobulinimo įstaigos.

__________

 


 

Tiflopedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programos

1 priedas

 

 

TIKĖTINOS KOMPETENCIJOS, MOKYMO (MOKYMOSI) METODAI, KOMPETENCIJŲ VERTINIMO BŪDAI

 

 

Kompetencijos

 

Mokymosi modelis (mokymo(si) metodai, būdai)

 

Įgytų kompetencijų vertinimo būdai

 

Tiflopedagogikos žinių ir supratimo įgijimas (teorinė dalis)

 

Žinos apie regėjimo svarbą, regos sutrikimų priežastis, klasifikaciją, aklųjų ir silpnaregių specialiuosius ugdymosi poreikius. Supras regos sutrikimo laipsnio ir regos netekimo laiko įtaką asmenybės raidai. Išmanys ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumus. Žinos apie teisės aktus, reglamentuojančius  aklųjų ir silpnaregių mokinių (toliau – Mokiniai),  ugdymo organizavimą ir specialiosios pedagoginės (tiflopedagoginės), psichologinės ir specialiosios pagalbos teikimą.

 

Paskaitos, dokumentų analizė

 

 

Pokalbis, atsakymai į struktūruoto klausimyno klausimus

 

Gebėjimų įgijimas (praktinė dalis):

 

Mokinių pažinimo, jų individualios pažangos ir pasiekimų vertinimo gebėjimai

 

Gebės suprasti aklųjų ir silpnaregių asmenybės raidos ir identiteto („aklas“, „silpnaregis“) ypatumus ir regos sutrikimo įtaką Mokinių kalbos ir kitos komunikacijos, orientacijos ir judėjimo erdvėje, kasdienių gyvenimo įgūdžių formavimuisi; gebės atpažinti, analizuoti, vertinti ir atsižvelgti į mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, pastebėti ir vertinti individualią kiekvieno mokinio pažangą.

 

 

Paskaita, atvejų analizė, situacijų ir praktinės veiklos analizė, situacijų modeliavimas

 

Mokinio gebėjimų analizė (atvejo analizė)

 

Praktinio pobūdžio gebėjimai

 

Gebės atsižvelgti į skirtingus mokinių gebėjimus ir poreikius, planuoti ir organizuoti ugdymo procesą (ugdomąją veiklą, pamoką) pagal šiuolaikinės tiflopedagogikos principus, bendradarbiaudamas su Mokiniu, jo tėvais (globėjais, rūpintojais), pagalbos mokiniui specialistais, mokyklos vadovais ir pan.

 

Gebės individualizuoti ugdymo turinį, atsižvelgdamas į Mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas.

 

Gebės pastebėti ir vertinti individualią Mokinių pažangą ir pasiekimus.

 

Gebės atrinkti esminę informaciją apie vaikų, turinčių regos sutrikimų, raidos, komunikavimo, specialiųjų ugdymosi poreikių ypatumus, bendradarbiauti su tėvais (globėjais, rūpintojais), pagalbos mokiniui specialistais, mokytojais.

 

Situacijų modeliavimas. Situacijų ir praktinės veiklos reflektyvioji analizė

 

Mokinio ugdymo programos (jos dalies) parengimas ir pristatymas

 

Ugdymo(si) aplinkos kūrimo gebėjimai

 

 

Gebės analizuoti pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas ir, atsižvelgdamas į juose pateiktą informaciją, parinkti specialiąsias mokymo  priemones, kompiuterines technologijas, techninės pagalbos priemones, kurti saugią ir šio mokinio ugdymuisi palankią aplinką, teikti mokiniui bendradarbiavimu grįstą individualią pagalbą.

 

Situacijų modeliavimas

 

 

Veiklos analizė

 

Reflektavimo ir mokymosi mokytis gebėjimai

 

 

Gebės analizuoti ugdomosios veiklos (pamokos) struktūrą ir turinį, mokymo metodų ir specialiųjų mokymo priemonių, kompiuterinių technologijų ir techninės pagalbos priemonių parinkimo tikslingumą, atsižvelgdamas į Mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, pagalbos mokiniui specialistų rekomendacijas.

 

Gebės vertinti individualią Mokinių pažangą ir pasiekimus, vadovautis mokymosi visą gyvenimą nuostata.

 

Atvejų analizė, situacijų ir praktinės veiklos reflektyvioji analizė. Situacijų modeliavimas

 

Individualaus ir (ar) grupinio projekto parengimas

 

Perkeliamieji (bendrieji) gebėjimai

 

Gebės kurti partnerystės ryšius su mokytojais, pagalbos mokiniui specialistais, mokinio tėvais (globėjais, rūpintojais), spręsti specialiųjų ugdymosi poreikių lemtas problemas.

 

Gebės empatiškai bendrauti su Mokiniais ir taikyti ugdymo metodus, atsižvelgdamas į individualius Mokinių ugdymosi poreikius.

 

Gebės veiksmingai dalyvauti grupės (komandos) veikloje, pavyzdžiui, mokyklos Vaiko gerovės komisijos darbe.

 

 

Paskaita, praktikumas, situacijų modeliavimas

 

Savo patirties pratybose analizė

__________

 


 

Tiflopedagogikos  kvalifikacijos tobulinimo programos

2 priedas

 

TIFLOPEDAGOGIKOS

KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMAI VYKDYTI NAUDOJAMA MOKOMOJI MEDŽIAGA

 

 

Temos

 

Mokomosios medžiagos pavadinimas

 

Regėjimo svarba. Akies anatomija. Regos tyrimo būdai, sutrikimai ir jų priežastys.

 

Medžiagos konspektas, išskiriant pedagogams esminę informaciją, vaizdo įrašas. Gebėjimo žiūrėti ir matyti (suvokti regimą vaizdą) fenomenas

 

Regos sutrikimų klasifikacija, ypatumai ir veiksniai, lemiantys aklųjų ir silpnaregių mokinių (toliau – Mokiniai) specialiuosius ugdymosi poreikius. Specialiųjų ugdymosi poreikių samprata

 

Medžiagos konspektas, išskiriant pedagogams esminę informaciją. Regos sutrikimų priežastys, klasifikacija, specialiųjų ugdymosi poreikių apibrėžimas

 

 

 

Tiflopedagogika, jos tikslai ir uždaviniai

 

Medžiagos konspektas. Neregių švietimo raida. Tiflopedagogikos mokslas

 

Aklųjų kultūra. Žymūs neregiai

 

Medžiagos konspektas. Aklųjų sportas, menas, organizacijos, žymūs aklieji

 

Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių aklųjų ir silpnaregių mokinių ugdymą, specialiosios pedagoginės pagalbos (tiflopedagoginės), psichologinės ir specialiosios pagalbos teikimą, analizė

 

Dokumentų sąrašas su nuorodomis

 

Pagrindiniai aklųjų ir silpnaregių kalbos ir kitos komunikacijos, orientacijos ir judėjimo erdvėje, kasdienių gyvenimo įgūdžių formavimo ypatumai

 

Medžiagos konspektas, išskiriant pedagogams esminę informaciją

 

Lietuviška Brailio abėcėlė. Brailio rašto mašinėlių rūšys

 

Brailio rašto mašinėlių, knygų, skrajučių, skirtų Brailio rašto vartotojams, pavyzdžiai.

 

Specialiųjų mokymo priemonių, kompiuterinių akliesiems skirtų technologijų ir techninės pagalbos priemonių įvairovė, parinkimas ir taikymas aklųjų ir silpnaregių ugdymo procese

 

Specialiųjų mokymo priemonių, įskaitant ir ugdymui skirtas techninės pagalbos priemones, pavyzdžiai.

 

Tėvų, surdopedagogų, kitų pagalbos mokiniui specialistų, mokytojų bendradarbiavimo svarba

 

Regos sutrikimo įtaka vaiko ir jaunuolio asmenybės raidai, aklųjų ir silpnaregių psichologijos bruožai

 

Regos sutrikimo laiko ir laipsnio įtaka asmenybės raidai. Eriksono psichosocialinės raidos studijos

 

Palankios ugdymosi aplinkos kūrimas: ugdymo programų pritaikymas akliesiems ir silpnaregiams mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, regos sutrikimo ypatumus, parenkant aklųjų ir silpnaregių ugdymui skirtas specialiąsias mokymo, techninės pagalbos priemones ir kompiuterines technologijas; individualios Mokinių pažangos refleksija, žinių ir pasiekimų vertinimas

 

Ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumai.

 

Ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo ir bendrojo ugdymo  programų pritaikymas, atsižvelgiant į mokinio regos sutrikimo pobūdį, pedagoginės psichologinės tarnybos išvadas ir rekomendacijas, tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius.

 

Individualios mokinio pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumai

Savarankiško darbo užduotis. Parengti ir pristatyti pasirinkto mokinio ugdymo atvejo analizę, atskleidžiant ugdymo programos pritaikymo, specialiųjų mokymo ir techninės pagalbos priemonių, kompiuterinių technologijų, skirtų akliesiems, parinkimo, reikiamos pagalbos, pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumus, būdus ir formas

 

 

 

Savarankiško darbo atlikimo gairės

__________

 


 

Tiflopedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programos

3 priedas

 

LiteratūrOS ŠALTINIAI IR TEISĖS AKTAI, KURIAIS REKOMENDUOJAMA NAUDOTIS, ĮGYVENDINANT TIFLOPEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMĄ

 

1.   Ališauskas A., Ališauskienė S., Gerulaitis D., Kaffemanienė I., Melienė R., Miltenienė L. Specialiųjų ugdymo(si) poreikių tenkinimas: Lietuvos patirtis užsienio šalių kontekste. Šiauliai, 2011.

2.   Ališauskas J. Specialiojo ugdymo pagrindai. Vadovėlis edukologijos specialybės studentams. Šiauliai: VšĮ Šiaulių universitetas, 2003.

3.   Ališauskienė S., Gudonis V., Mikulėnaitė L., Petrulytė J., Radzevičienė L. Ankstyvasis ugdymas: dabartis ir perspektyvos. Šiauliai: VšĮ Šiaulių universiteto leidykla, 2003.

4.   Ambrukaitis J. Specialiojo ugdymo kaitos bruožai. Šiauliai, 2005.

5.   Birgerytė A. Neįgalaus kūno asmens tapatybės kaita XX amžiaus pirmoje pusėje: Prano Daunio vargo keliais. Atsiminimai iš kovų dėl nepriklausomybės ir aklųjų gyvenimo. Literatūra, 2006, 48 (6).

6.   Buliuolis A., Kragnienė I., Skučas K.  Neįgaliųjų lengvosios atletikos ir golbolo teorija ir metodika. Kaunas, 2008.

7.   Cowley S. Mokymo klinika. Vilnius, 2007.

8.   Daktaravičienė E., Juodkaitė G., Sukarevičius K. Akių ligos. Vilnius, 1992.

9.   Daunys P. Vargo keliais (ištrauka iš knygos). Mūsų žodis, 2010, Nr. 9.

10. Daunys, P. Raštai: knygos, straipsniai, eilėraščiai, laiškai. – Vilnius: Lietuvos katalikiškas Prano Daunio fondas akliesiems remti, 1996.

11. Gendvilas V. Jis buvo ir Vilniuje. Mūsų žodis, 2008, Nr. 8.

12. Genienė V. Tamsą nugali muzika ir meilė. Mūsų žodis, 2011, Nr. 11.

13. Gerulaitis V. Tenorų karalius iš tenorų šalies. Mūsų žodis, 2007, Nr. 2.

14. Gudonis V., Kaffemanas R., Kaffemanienė I. Orientacijos erdvėje ugdymas, 1995.

 

15. Hallahan D. P., Kauffman J. H. Ypatingieji mokiniai: specialiojo ugdymo įvadas. Vilnius, 2003.

 

16. Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas. Švietimo ir mokslo ministerijos  Švietimo    aprūpinimo centras. Vilnius, 2014.

 

17. Ikimokyklinio ugdymo metodinės rekomendacijos. Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras. Vilnius, 2015.

 

18. Janulevičiūtė J. Apie Valentiną Toločką dar kartą. Mūsų žodis, 2000, Nr. 6.

19. Kaip atpažinti vaiko gabumus? Parengė Aida Šimelionienė, 2008.

20. Kairys J. Du šviesos taškai: prisiminimai apie A. Jonyną ir B. Grincevičiūtę. Klaipėda,   1993.

21. Kišonienė R., Dudzinskienė R. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymo(si) poreikių, ugdymo turinio individualizavimas. Vilnius, 2007.

 

22. Kiušaitė J. Socialinis darbas su specialiųjų poreikių turinčiais asmenimis. Vilnius, 2013.

 

23. Kompleksiškai teikiamos švietimo pagalbos, socialinės paramos, sveikatos priežiūros paslaugų ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams ir jų tėvams (globėjams) tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. lapkričio 4 d. įsakymu Nr. V-2068/A1-467/V-946 „Dėl Kompleksiškai teikiamos švietimo pagalbos, socialinės paramos, sveikatos priežiūros paslaugų ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams ir jų tėvams (globėjams) tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

24. Koršunovienė U. Bendradarbiavimo galimybės mokykloje teikiant psichologinę pedagoginę pagalbą mokiniams. Rekomendacijos mokyklų specialistams ir klasių auklėtojams. Vilnius, 2008.

 

25. Lesinskienė S., Karalienė V. Emocinės raidos įtaka tolimesniam vaiko asmenybės vystymuisi. Vilnius, 2008.

26. Liaudanskienė V., Mikulėnaitė L., Ulevičiūtė R., Vilūnienė V. Padėkime vaikams mokytis. Metodinės rekomendacijos mokytojams ir švietimo pagalbos specialistams. Vilnius, 2013.

27. Logvinovienė K. Jos vieta buvo ypatinga: Beatričės Grincevičiūtės 100-osioms gimimo metinėms. 7 meno dienos, 2011, Nr. 42 (964).

28. Mandeikienė N. Ikimokyklinio amžiaus sutrikusios regos vaikų sensomotorinio ugdymo programa. Vilnius, 1996.

29. Mokymo priemonių kūrimas. Mokymo priemonių neįgaliems mokiniams kūrimo gairės. Vilnius, 2005.

30. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. V-1265/V-685/A1-317 „Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašo patvirtinimo“.

31. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. rugsėjo 30 d. įsakymu Nr. V-1795 „Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

32. Nematomi regėjimai. Projekto „Ilsėkimės su mūzom“ leidinys. Lietuvos dailininkų sąjunga: Vilnius, 2005.

33. Nemunytė D. Pažinkime savo vaiką. Vilnius, 1995.

 

34. Orientacija ir mobilumas: bendroji aklų ir silpnaregių moksleivių mokymo programa. Vilnius, 2000.

 

35. Priėmimo į valstybinę ir savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklą, profesinio mokymo įstaigą bendrųjų kriterijų sąrašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. ISAK-1019 „Dėl Priėmimo į valstybinę ir savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklą, profesinio mokymo įstaigą bendrųjų kriterijų sąrašo patvirtinimo“.

 

36. Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 5 d. įsakymu Nr. V-1215 „Dėl Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

37. Sakalauskas T. Beatričė. Marijampolė, 2004.

 

38. Skučaitė V., Karmazienė E. G. Padėkite vaikui įveikti sunkumus: geroji bendradarbiavimo mokyklose patirtis. Metodinės rekomendacijos švietimo pagalbos specialistams ir mokytojams. Vilnius, 2011.

 

39. Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymu Nr. V-1229 „Dėl Specialiosios pagalbos mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

40. Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymu Nr. V-1228 „Dėl Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

41. Toločka V. V. Prano Daunio gyvenimas, veikla, kūryba. Pranas Daunys. Vilnius: Lietuvos katalikiškas Prano Daunio fondas akliesiems remti, 1996.

42. Toločka V. V. Pranui Dauniui – 100. Mūsų žodis, 2000, Nr. 9.

43. Venclova T. Vilniaus vardai. Vilnius: R. Paknio leidykla, 2006.

 

44. Zaveckienė Ž. V. V. Toločkos darbai. Mūsų žodis, 2005, Nr. 7.

 

45. William R. Wiener,  Richard L. Welsh,  Bruce B. Blasch. Foundations of Orientation and Mobility: Instructional Strategies and Practical Applications, 2010.

___________