LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL FINANSŲ MINISTRO 2014 M. SPALIO 16 D. ĮSAKYMO NR. 1K-326 „DĖL finansINIŲ PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO taisyklių
PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2018 m. sausio 24 d. Nr. 1K-21
Vilnius
Pakeičiu Finansinių priemonių įgyvendinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. 1K-326 „Dėl Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo“:
1. Pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:
„22. Prieš įtraukiant priemonę (-es), kuri (-ios) įgyvendinama (-os) finansinės priemonės finansavimo forma, į priemonių įgyvendinimo planą, būtina atlikti išankstinį finansinių priemonių vertinimą (angl. ex ante assessment) (toliau – išankstinis vertinimas), kuriuo siekiama nustatyti rinkos trūkumus arba beveik optimalias investavimo situacijas ir apskaičiuoti viešųjų investicijų poreikio mastą ir apimtis, įskaitant finansuotinus finansinius produktus (paskolas, garantijas ar kt.). Atliekant išankstinį vertinimą rekomenduojama vadovautis Europos Komisijos užsakymu parengta 2014–2020 m. finansinių priemonių išankstinio vertinimo metodologija (toliau – išankstinio vertinimo metodologija), kuri skelbiama Europos Komisijos svetainėje http://ec.europa.eu/regional_policy. Lėšos projektams finansuoti negali būti skiriamos, kol nėra atliktas išankstinis vertinimas.“
2. Pakeičiu 23 punktą ir jį išdėstau taip:
„23. Už išankstinio vertinimo atlikimą ar atnaujinimą, atitiktį išankstinio vertinimo metodologijos reikalavimams, jei taikoma, ir išankstinio vertinimo ataskaitos bei išankstinio vertinimo rezultatų santraukos pateikimą susipažinti Veiksmų programos stebėsenos komitetui (toliau – Stebėsenos komitetas) atsakinga vadovaujančioji institucija. Išankstiniam vertinimui atlikti ar išankstinio vertinimo ataskaitai peržiūrėti ir prireikus išankstinam vertinimui atnaujinti bei atnaujintai išankstinio vertinimo ataskaitai parengti vadovaujančioji institucija iš ministerijų, pagal kompetenciją atsakingų už iš ES struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamus ūkio sektorius (toliau – ministerija), atstovų sudaro išankstinio vertinimo darbo grupę, į kurią gali būti įtraukti įsteigtų kontroliuojančiųjų fondų ir (ar) fondų fondų valdytojų atstovai. Į išankstinio vertinimo darbo grupės posėdžius, esant poreikiui, stebėtojų teisėmis gali būti kviečiami partnerių, nurodytų Reglamento (ES) Nr. 1303/2013 5 straipsnio 1 dalyje, kitų valstybės institucijų, įgyvendinančiųjų institucijų atstovai, nepriklausomi ekspertai.“
3. Pakeičiu 27 punktą ir jį išdėstau taip:
4. Pakeičiu 34 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:
„34. Jei projekto atranką numatyta vykdyti neatliekant viešojo pirkimo, vadovaujančioji institucija, atsižvelgdama į išankstinio vertinimo rezultatus ir Taisyklių 38 punkte nustatytus reikalavimus, ministerijos (-ų) patvirtintą (-us) priemonių įgyvendinimo planą (-us), Stebėsenos komiteto patvirtintus specialiuosius ir prioritetinius atrankos kriterijus, rengia projektų finansavimo sąlygas, kurias raštu suderina su ministerija (-omis) ir raštu su kopija ministerijai (-oms) išsiunčia galimam (-iems) pareiškėjui (-ams), kviesdama iki nustatyto termino, kuris negali būti trumpesnis nei 2 mėnesiai, išskyrus atvejus, kai vadovaujančiajai institucijai suderinus su pareiškėju ir jam sutikus tinkamai parengta paraiška gali būti pateikta per trumpesnį laikotarpį, pabaigos pateikti paraišką, ir per 7 dienas nuo jų išsiuntimo dienos projektų finansavimo sąlygas ar jų pakeitimą, esant Taisyklių 341 punkte nurodytiems atvejams, paskelbia ES struktūrinių fondų svetainėje. Projektų finansavimo sąlygose, kurios pateikiamos šiame Taisyklių punkte nurodytame rašte, turi būti:“.
5. Papildau 341 punktu:
„341. Jeigu, išsiuntus projektų finansavimo sąlygas galimam (-iems) pareiškėjui (-ams), paaiškėja nuo jo (jų) nepriklausančios aplinkybės, dėl kurių projektai negalėtų būti įgyvendinti tinkamai, turi būti keičiamos projektų finansavimo sąlygos (pavyzdžiui, kai keičiamos remtinos veiklos, projektų atrankos kriterijai, reikalavimai, susiję su stebėsenos rodikliais, tinkamomis finansuoti išlaidomis, ir (ar) kiti pareiškėjams ir projektams taikomi reikalavimai). Tokiu atveju paraiškos pateikimo terminas turi būti pratęstas ne mažiau kaip 7 dienomis.“
6. Pakeičiu 50 punktą ir jį išdėstau taip:
„50. Finansinės priemonės gali būti derinamos su negrąžinamosiomis subsidijomis, grąžinamosiomis subsidijomis ir kitomis finansinėmis priemonėmis laikantis reikalavimų, nustatytų Reglamente (ES) Nr. 1303/2013. Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1303/2013 37 straipsnio 9 dalimi, kartu sudėjus visas finansavimo formas, konkrečioms išlaidoms finansuoti negali būti skirta daugiau nei 100 procentų šių išlaidų dydžio sumos, taip pat turi būti nepažeidžiami valstybės pagalbos taisyklėse nustatyti reikalavimai. Derinant finansines priemones, negali būti naudojamos kelios finansinės priemonės toms pačioms išlaidoms finansuoti, jei dėl to tos pačios išlaidos ar jų dalis būtų deklaruojamos Europos Komisijai kelis kartus. Kai finansinės priemonės derinamos su negrąžinamąja subsidija ir (ar) grąžinamąja subsidija, kaip nurodyta Taisyklių 52.1 papunktyje, už šiame punkte nurodytų reikalavimų įgyvendinimą ir stebėseną atsakingi projektų vykdytojai. Už šiame punkte nurodytų reikalavimų įgyvendinimą ir stebėseną, kai finansinės priemonės derinamos su negrąžinamąja subsidija ir (ar) grąžinamąja subsidija, kaip nurodyta Taisyklių 52.2 papunktyje, atsakingi projektų vykdytojai ir įgyvendinančiosios institucijos, atsakingos už negrąžinamosios subsidijos ir (ar) grąžinamosios subsidijos finansavimo forma įgyvendinamas priemones, kurie keičiasi tarpusavyje informacija siekdami užtikrinti minėtų reikalavimų įgyvendinimą.“
7. Pakeičiu 51 punktą ir jį išdėstau taip:
„51. Galutiniai naudos gavėjai gali gauti negrąžinamąsias subsidijas, grąžinamąsias subsidijas ar kitą finansavimą, kaip nurodyta Reglamento (ES) Nr. 1303/2013 37 straipsnio 8 dalyje, tačiau negrąžinamosios subsidijos ir (ar) grąžinamosios subsidijos negali būti naudojamos padengti įsipareigojimams, prisiimtiems gavus finansavimą pagal finansines priemones, o finansinių priemonių finansavimo lėšos negali būti naudojamos apmokėti išlaidoms, kurioms skiriama negrąžinamoji subsidija ir (ar) grąžinamoji subsidija, kaip nurodyta Reglamento (ES) Nr. 1303/2013 37 straipsnio 9 dalyje.“
8. Pakeičiu 52 punktą ir jį išdėstau taip:
„52. Finansinės priemonės gali būti derinamos su negrąžinamosiomis ir (ar) grąžinamosiomis subsidijomis:
52.1. vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 1303/2013 37 straipsnio 7 dalimi ir Deleguotojo reglamento 5 straipsniu, kai negrąžinamosios subsidijos, grąžinamosios subsidijos ir finansinės priemonės, skirtos tiems patiems galutiniams naudos gavėjams, yra tiesiogiai susijusios, finansinės priemonės gali būti įgyvendinamos vykdant vieną projektą kartu su palūkanų normos negrąžinamąja subsidija, garantijos mokesčio negrąžinamąja subsidija ir (ar) remtinų galutinių naudos gavėjų būsimoms investicijoms techniškai parengti skirta techninės paramos ir kitos formos negrąžinamąja ir (ar) grąžinamąja subsidijomis. Tokiu atveju, kai vienas projektas apima kelias finansavimo formas, visoms finansavimo formoms taikomos Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklės;
52.2. finansinės priemonės ir negrąžinamosios ir (ar) grąžinamosios subsidijos gali būti skirtos toms pačioms ar susijusioms galutinių naudos gavėjų veikloms bendrai finansuoti, įgyvendinant susijusias priemones. Gali būti taikomos abi finansavimo formos arba kurios nors finansavimo formos taikymas gali būti išankstinė kitos finansavimo formos taikymo sąlyga, nepažeidžiant Taisyklių 50 punkte nustatytų reikalavimų, kai ministerija nustato tam tikrus skirtingų finansavimo formų derinimo reikalavimus, susijusius su kompleksišku visų veiklų įgyvendinimu, konkretaus objekto sukūrimu ar atnaujinimu, siekdama didesnio skiriamų finansavimo lėšų poveikio ir efektyvaus lėšų panaudojimo.“
9. Pakeičiu 63 punktą ir jį išdėstau taip:
„63. Projekto vykdytojas vadovaujančiajai institucijai per DMS teikia mokėjimo prašymus, parengtus pagal Taisyklių 3 priede pateiktą formą, kaip nurodyta mokėjimo prašymų teikimo grafike. Su antru ir paskesniais mokėjimo prašymais projekto vykdytojas taip pat teikia detalizuojančius duomenis pagal ketvirtinės ataskaitos darbo grupės formą bei auditorių vadovaujantis tarptautiniais susijusių paslaugų standartais atlikto patikrinimo ataskaitą, rengiamą pagal finansavimo sutartyje nurodytus reikalavimus, kurioje pateikiami faktiniai pastebėjimai (toliau – auditorių patikrinimo ataskaita), jei finansavimo sutartyje nurodyta, kad tokia ataskaita teikiama. Vadovaujančioji institucija tikrina projekto išlaidas ir tvirtina išlaidų tinkamumą finansuoti, atlikdama atrankinę išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų patikrą pagal su tvirtinančiąja institucija suderintą atrankinės išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų patikros metodiką, atsižvelgdama į auditorių patikrinimo ataskaitoje pateiktus faktinius pastebėjimus. Atrankinė išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentų patikros metodika su tvirtinančiąja institucija nėra derinama, kai vadovaujančioji institucija patikrai atlikti pasitelkia auditorių (-ius) ir (arba) audito įmonę. Į galutinį mokėjimo prašymą įtraukiami duomenys apie visas likusias projekto tinkamomis finansuoti prašomas pripažinti išlaidas, nurodytas Reglamento (ES) Nr. 1303/2013 42 straipsnyje.“
10. Pakeičiu 77.5 papunktį ir jį išdėstau taip:
„77.5. negali būti anksčiau finansuotos (apmokėtos) iš ES struktūrinių fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų, dėl kurių lėšos tam tikroms išlaidoms būtų skiriamos ne vieną kartą. Valdymo išlaidoms ir valdymo mokesčiams bei negrąžinamosioms ir (ar) grąžinamosioms subsidijoms, finansuojamoms vadovaujantis Taisyklių 52.1 papunkčiu, taikomi Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių VI skyriuje „Projektų išlaidų reikalavimai“ nustatyti apribojimai dėl lėšų tam tikroms išlaidoms skyrimo ne vieną kartą.“
11. Pakeičiu 103 punktą ir jį išdėstau taip:
„103. Projekto vykdytojo įgyvendinamose informavimo apie projektą priemonėse turi būti naudojamas ES 2014–2020 metų struktūrinės paramos ženklas, atitinkantis technines charakteristikas, nustatytas Įgyvendinimo reglamento 4 straipsnyje, kurio pavyzdys skelbiamas ES struktūrinių fondų svetainėje, ir pateikiama nuoroda į ES bei ES struktūrinį (-ius) fondą (-us), kurio (-ių) lėšomis bendrai finansuojamas projektas. Tais atvejais, kai informavimo arba komunikacijos priemonė susijusi su projektu, kuris bendrai finansuojamas daugiau kaip vieno ES struktūrinio fondo lėšomis, nuorodą į ES struktūrinį (-ius) fondą (-us) galima pakeisti nuoroda į Europos struktūrinius ir investicinius fondus. Kiekvienos finansinės priemonės pavadinime turi būti nurodoma, kad priemonė finansuojama iš konkretaus ES struktūrinio fondo lėšų.“
12. Pakeičiu 1 priedą:
12.1. Pakeičiu lentelės 3 punktą ir jį išdėstau taip:
„
3. Projektas (finansinė priemonė) atitinka išankstinio vertinimo rezultatus |
3.1. Fondų fondo valdytojo investavimo strategijoje ir (arba) paraiškoje, jei taikoma, nurodyta, kad fondų fondo valdytojo planuojamas įgyvendinti projektas (finansinė priemonė) atitinka išankstinio vertinimo rezultatus, remiantis Reglamento 1303/2013 37 straipsnio 2 dalyje nurodytais požymiais ir Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse nustatytais reikalavimais, pavyzdžiui: 3.1.1. finansinė (-ės) priemonė (-ės) bus įgyvendinama (-os) tiksliai pagal atlikus išankstinį vertinimą nustatytą rinkos trūkumą ar investavimo poreikį; 3.1.2. finansinei (-ėms) priemonei (-ėms) skiriamos finansavimo lėšos neviršija išankstinio vertinimo metu nustatytų apimčių; 3.1.3. finansinis (-iai) produktas (-ai) (paskolos, garantijos ar kt.) atitinka išankstinio vertinimo metu nustatytą produktą (-us); 3.1.4. numatoma finansuoti išankstinio vertinimo metu įvardytus galutinius naudos gavėjus.
Kai fondų fondo valdytojas vertina finansinės priemonės valdytoją, žiūrima, ar finansinė priemonė atitinka fondų fondo investavimo strategiją ir (arba) paraišką, jei taikoma, teigiamai įvertintą pagal anksčiau nurodytus kriterijus, ir atitinkamas finansinių priemonių atrankos sąlygas:
Finansinės priemonės valdytojo verslo plane ir (ar) lygiaverčiuose dokumentuose nurodyta, kad finansinės priemonės valdytojas įgyvendins finansinę priemonę, atitinkančią fondų fondo investavimo strategiją ir paskelbtas finansinių priemonių atrankos sąlygas, pavyzdžiui: 3.1.1. finansinė priemonė bus įgyvendinama tiksliai pagal atlikus išankstinį vertinimą nustatytą rinkos trūkumą ar investavimo poreikį, įvardytą investavimo strategijoje; 3.1.2. finansinei priemonei skiriamos finansavimo lėšos neviršija investavimo strategijoje ir finansinių priemonių atrankos sąlygose numatytų apimčių; 3.1.3. finansinis produktas atitinka bent vieną iš investavimo strategijoje ir finansinių priemonių atrankos sąlygose įvardytą finansinių produktų; 3.1.4. numatoma finansuoti investavimo strategijoje ir finansinių priemonių atrankos sąlygose nurodytus galutinius naudos gavėjus.
|
“
12.2. Pakeičiu lentelės 7.3.3 papunktį ir jį išdėstau taip:
„
7.3.3. fondų fondo valdytojo ir (arba) finansinės priemonės valdytojo organizacijos vadovas, ūkinės bendrijos tikrasis narys (-iai) ar mažosios bendrijos atstovas, turintis (-ys) teisę juridinio asmens vardu sudaryti sandorį, ar buhalteris (-iai), ar kitas (-i) asmuo (asmenys), turintis (-ys) teisę surašyti ir pasirašyti apskaitos dokumentus, neturi neišnykusio arba nepanaikinto teistumo arba dėl fondų fondo valdytojo ir (arba) finansinės priemonės valdytojo per paskutinius 5 metus nebuvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už dalyvavimą bendrininkų grupėje, organizuotoje grupėje, nusikalstamame susivienijime, jų organizavimą ar vadovavimą jiems, kyšininkavimą, prekybą poveikiu, papirkimą, piktnaudžiavimą, tarnybos pareigų neatlikimą, sukčiavimą, turto pasisavinimą, turto iššvaistymą, turtinės žalos padarymą apgaule, turto sunaikinimą ar sugadinimą, neteisėtą praturtėjimą, kontrabandą, muitinės apgaulę, neteisėtą disponavimą akcizais apmokestinamomis prekėmis, neteisėtą prekių ar produkcijos neišvežimą iš Lietuvos Respublikos, neteisėtą vertimąsi ūkine, komercine, finansine ar profesine veikla, neteisėtą juridinio asmens veiklą, svetimo prekių ar paslaugų ženklo naudojimą, apgaulingą pareiškimą apie juridinio asmens veiklą, mokesčių nesumokėjimą, kredito, paskolos ar tikslinės paramos panaudojimą ne pagal paskirtį ar nustatytą tvarką, kreditinį sukčiavimą, skolininko nesąžiningumą, nusikalstamą bankrotą, netikros elektroninės mokėjimo priemonės gaminimą, tikros elektroninės mokėjimo priemonės klastojimą ar neteisėtą disponavimą elektronine mokėjimo priemone arba jos duomenimis, neteisėtą elektroninės mokėjimo priemonės ar jos duomenų panaudojimą, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimą, deklaracijos, ataskaitos ar kito dokumento nepateikimą, apgaulingą ar aplaidų apskaitos tvarkymą, nusikalstamu būdu gauto turto įgijimą ar realizavimą, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimą, netikrų pinigų ar vertybinių popierių pagaminimą, laikymą arba realizavimą, dokumento suklastojimą ar disponavimą suklastotu dokumentu, antspaudo, spaudo ar blanko suklastojimą, dalyvavimą kokioje nors kitoje neteisėtoje veikloje, kenkiančioje Lietuvos Respublikos ir (arba) ES finansiniams interesams (šis apribojimas netaikomas, jei pareiškėjo veikla finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, ir (arba) valstybės pinigų fondų, taip pat Europos investicijų fondui ir Europos investicijų bankui); |
“.
13. Pakeičiu 2 priedo 21 dalies 7 punktą ir jį išdėstau taip:
„7. Mano atstovaujamo ūkio subjekto vadovas, ūkinės bendrijos tikrasis (-ieji) narys (-iai) ar mažosios bendrijos atstovas, turintis (-ys) teisę juridinio asmens vardu sudaryti sandorį, ar buhalteris (-iai) arba kitas (-i) asmuo (asmenys), turintis (-ys) teisę surašyti ir pasirašyti pareiškėjo apskaitos dokumentus, neturi neišnykusio arba nepanaikinto teistumo arba dėl pareiškėjo per paskutinius 5 metus nebuvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už dalyvavimą bendrininkų grupėje, organizuotoje grupėje, nusikalstamame susivienijime, jų organizavimą ar vadovavimą jiems, kyšininkavimą, prekybą poveikiu, papirkimą, piktnaudžiavimą, tarnybos pareigų neatlikimą, sukčiavimą, turto pasisavinimą, turto iššvaistymą, turtinės žalos padarymą apgaule, turto sunaikinimą ar sugadinimą, neteisėtą praturtėjimą, kontrabandą, muitinės apgaulę, neteisėtą disponavimą akcizais apmokestinamomis prekėmis, neteisėtą prekių ar produkcijos neišvežimą iš Lietuvos Respublikos, neteisėtą vertimąsi ūkine, komercine, finansine ar profesine veikla, neteisėtą juridinio asmens veiklą, svetimo prekių ar paslaugų ženklo naudojimą, apgaulingą pareiškimą apie juridinio asmens veiklą, mokesčių nesumokėjimą, kredito, paskolos ar tikslinės paramos panaudojimą ne pagal paskirtį ar nustatytą tvarką, kreditinį sukčiavimą, skolininko nesąžiningumą, nusikalstamą bankrotą, netikros elektroninės mokėjimo priemonės gaminimą, tikros elektroninės mokėjimo priemonės klastojimą ar neteisėtą disponavimą elektronine mokėjimo priemone arba jos duomenimis, neteisėtą elektroninės mokėjimo priemonės ar jos duomenų panaudojimą, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimą, deklaracijos, ataskaitos ar kito dokumento nepateikimą, apgaulingą ar aplaidų apskaitos tvarkymą, nusikalstamu būdu gauto turto įgijimą ar realizavimą, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimą, netikrų pinigų ar vertybinių popierių pagaminimą, laikymą arba realizavimą, dokumento suklastojimą ar disponavimą suklastotu dokumentu, antspaudo, spaudo ar blanko suklastojimą, dalyvavimą kokioje nors kitoje neteisėtoje veikloje, kenkiančioje Lietuvos Respublikos ir (arba) ES finansiniams interesams (šis apribojimas netaikomas, jei pareiškėjo veikla finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės ir (arba) savivaldybių biudžetų ir (arba) valstybės pinigų fondų, taip pat Europos investicijų fondui, Europos investicijų bankui).