HERB21

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2004 M. BALANDŽIO 29 D. ĮSAKYMO NR. D1-231 „DĖL ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIŲ DUJŲ APYVARTINIŲ TARŠOS LEIDIMŲ SKYRIMO IR PREKYBOS JAIS tvarkos aprašo patvirtinimo“ PAKEITIMO

 

2024 m. rugpjūčio 9 d. Nr. D1-270

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. balandžio 29 d. įsakymą
Nr. D1-231 „Dėl
Šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų skyrimo ir prekybos jais tvarkos aprašo patvirtinimoir jį išdėstau nauja redakcija:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIŲ DUJŲ APYVARTINIŲ TARŠOS LEIDIMŲ SKYRIMO IR PREKYBOS JAIS tvarkos aprašo patvirtinimo

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatymo 6–12 straipsniais, įgyvendindamas 2003 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB, nustatančios šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos leidimų sistemą Bendrijoje ir iš dalies keičiančios Tarybos direktyvą 96/61/EB, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. gegužės 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) Nr. 2023/959 ir 2023 m. gegužės 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) Nr. 2023/958, 2018 m. gruodžio 19 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2018/2066 dėl išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio stebėsenos ir ataskaitų teikimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2003/87/EB, kuriuo iš dalies keičiamas Komisijos reglamentas (ES) Nr. 601/2012, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. spalio 12 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu 2023/2122, 2018 m. gruodžio 19 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2019/331, kuriuo nustatomos suderinto nemokamų apyvartinių taršos leidimų suteikimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB 10a straipsnį pereinamojo laikotarpio Sąjungos taisyklės, 2019 m. spalio 31 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/1842, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB taikymo taisyklės, susijusios su tolesne nemokamų apyvartinių taršos leidimų paskirstymo koregavimo dėl veiklos lygio pokyčių tvarka, nuostatas ir 2023 m. spalio 17 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2023/2830, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/87/EB papildoma nustatant šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų pardavimo aukcionuose terminų, administravimo ir kitų aspektų taisykles, nuostatas:

1. T v i r t i n u Šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų skyrimo ir prekybos jais tvarkos aprašą (toliau – Tvarkos aprašas) (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad:

2.1. šiltnamio efektą sukeliančias dujas išmetančius įrenginius (toliau – ŠESD išmetantis įrenginys) valdantys asmenys, kuriems vadovaujantis Tvarkos aprašo 6–10 punktais išduotas leidimas išmesti šiltnamio efektą sukeliančias dujas (toliau – leidimas išmesti ŠESD) ir 2021–2030 m. prekybos laikotarpiu skirta nemokamų apyvartinių taršos leidimų (toliau – ATL), kasmet iki kovo 31 d. privalo pateikti Aplinkos apsaugos agentūrai (toliau – AAA) praėjusių kalendorinių metų kiekvienos ŠESD išmetančio įrenginio technologinio proceso dalies veiklos lygio duomenų ataskaitą kartu su tikrintojo patikrinimo ataskaita;

2.2. Tvarkos aprašo 6 punkte nurodyti ŠESD išmetančių įrenginių valdytojai privalo informuoti AAA, Aplinkos apsaugos departamentą prie Aplinkos ministerijos (toliau – AAD) ir Aplinkos projektų valdymo agentūrą (toliau – APVA) apie visus įvykusius pokyčius, susijusius su ŠESD išmetančio įrenginio eksploatacija, turinčius įtakos pagal 2018 m. gruodžio 19 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2019/331, kuriuo nustatomos suderinto nemokamų apyvartinių taršos leidimų suteikimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB 10a straipsnį pereinamojo laikotarpio Sąjungos taisyklės, ŠESD išmetančiam įrenginiui suteikiamų ATL kiekiui (įskaitant veiklos rūšies nutraukimą, bankrotą) per 10 darbo dienų nuo faktiškai įvykusio pokyčio;

2.3. ŠESD išmetančių įrenginių valdytojai, vykdantys veiklos rūšis nurodytas Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatymo (toliau – Įstatymas) 1 priede ir kurių valdomiems ŠESD išmetantiems įrenginiams taikomi reikalavimai atlikti energijos vartojimo auditą arba įgyvendinti sertifikuotą energijos naudojimo vadybos sistemą pagal Lietuvos Respublikos energijos vartojimo efektyvumo didinimo įstatymo 11 straipsnį, parengia neutralaus poveikio klimatui planus ir teikia juos tvirtinti AAA ne vėliau kaip iki 2018 m. gruodžio 19 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2019/331 4 straipsnio 1 dalyje nustatyto termino;

2.4. ŠESD išmetančių įrenginių valdytojai neutralaus poveikio klimatui planus rengia vadovaudamiesi 2023 m. spalio 31 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2023/2441, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB taikymo taisyklės, susijusios su neutralaus poveikio klimatui planų, reikalingų nemokamiems apyvartiniams taršos leidimams suteikti, turiniu ir formatu, reikalavimais;

2.5. reguliuojamieji subjektai, išleidžiantys vartoti kurą veiklos rūšims, nurodytoms Įstatymo 2 priede, iki 2025 m. sausio 1 d., arba nauji reguliuojamieji subjektai, ne vėliau kaip likus keturiems mėnesiams iki Įstatymo 2 priede nurodytos veiklos rūšių vykdymo pradžios, teikia AAA tvirtinti ŠESD stebėsenos planus pagal Tvarkos aprašo V skyriaus 17−21 punktų nuostatas;

2.6. reguliuojamieji subjektai kasmet nuo 2028 m. sausio 1 d. atsisako ATL už Įstatymo 2 priede nurodytoms veiklos rūšims per ankstesnius kalendorinius metus bendrai išleisto vartoti kuro išmesto ŠESD kiekį pagal Tvarkos aprašo 66 punkto ir XI skyriaus 55 ir 56 punktų nuostatas.

3. P a v e d u:

3.1. APVA:

3.1.1. iki kiekvienų kalendorinių metų birželio 30 d. išduoti ŠESD išmetančių įrenginių valdytojams ir komercinių oro transporto priemonių naudotojams (toliau – orlaivių naudotojai) einamiesiems kalendoriniams metams skirtus ATL ir užtikrinti visų Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre (toliau – Sąjungos registras) Lietuvos jurisdikcijai priklausančių sąskaitų atidarymą ir valdymą pagal 2019 m. kovo 12 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2019/1122, kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB nuostatos dėl Sąjungos registro veikimo, su visais pakeitimais, nuostatas;

3.1.2. per 10 darbo dienų nuo ATL atsisakymo termino pabaigos paskelbti APVA interneto svetainėje informaciją apie:

3.1.2.1. ŠESD išmetančių įrenginių valdytojus, orlaivių naudotojus, kurie iki kiekvienų kalendorinių metų rugsėjo 30 d. nustatyta tvarka neatsisakė ATL kiekio, kuris atitiktų per praėjusius kalendorinius metus faktiškai į atmosferą išmestą ir Tvarkos apraše nustatyta tvarka tikrintojo patikrintą ir patvirtintą anglies dioksido ekvivalento kiekį;

3.1.2.2. nuo 2025 m. − laivybos bendroves, kurios iki kiekvienų kalendorinių metų rugsėjo 30 d. nustatyta tvarka neatsisakė ATL kiekio, kuris atitiktų per praėjusius kalendorinius metus faktiškai į atmosferą išmestą ir Tvarkos apraše nustatyta tvarka tikrintojo patikrintą ir patvirtintą anglies dioksido ekvivalento kiekį;

3.1.2.3. nuo 2028 m. − reguliuojamuosius subjektus, kurie iki kiekvienų kalendorinių metų gegužės 31 d. nustatyta tvarka neatsisakė ATL kiekio, kuris atitiktų per praėjusius kalendorinius metus faktiškai į atmosferą išmestą ir Tvarkos apraše nustatyta tvarka tikrintojo patikrintą ir patvirtintą anglies dioksido ekvivalento kiekį;

3.1.3. per 10 darbo dienų nuo ATL atsisakymo termino pabaigos raštu informuoti AAA, AAD ir Aplinkos ministeriją apie ŠESD išmetančių įrenginių valdytojus, orlaivių naudotojus, laivybos bendroves ir reguliuojamuosius subjektus (toliau – veiklos vykdytojai), neįvykdžiusius Tvarkos aprašo 66 punkte nustatytos prievolės;

3.1.4. gavus iš AAA pranešimą dėl nemokamai skiriamų ATL kiekio pokyčio veiklos vykdytojams, kuriems skiriami nemokami ATL, ar informaciją apie veiklos vykdytojų leidimo išmesti ŠESD išdavimą ar galiojimo panaikinimą, per 10 darbo dienų paskelbti APVA interneto svetainėje informaciją apie veiklos vykdytojams, kuriems suteikti nemokami ATL, skirtą, papildomai padidintą, sumažintą ar panaikintą ATL kiekį ir (ar) visus Europos Sąjungos apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje (toliau – ES ATLPS) nebedalyvaujančius (pašalintus) veiklos vykdytojus;

3.2. AAA:

3.2.1. rengti, derinti su Aplinkos ministerija, Lietuvos Respublikos energetikos ministerija, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija ir tvirtinti ES ATLPS dalyvaujančių įrenginių valdytojų, kuriems suteikiami nemokami ATL, sąrašus;

3.2.2. išduoti leidimus išmesti ŠESD veiklos vykdytojams ir raštu per 10 darbo dienų pranešti AAD ir APVA apie leidimo išmesti ŠESD išdavimą, pakeitimą, galiojimo panaikinimą, sąlygų peržiūrėjimą, rekvizitų patikslinimą ir veiklos vykdytojo vykdomos veiklos rūšies nutraukimą;

3.2.3. kasmet iki balandžio 30 d. raštu pateikti AAD ir APVA visų ŠESD išmetančių įrenginių suvestinę informaciją apie ŠESD išmetančių įrenginių pajėgumo, veiklos lygio ir eksploatacijos pokyčius. Suvestinėje taip pat nurodyti, ar ŠESD išmetančio įrenginio valdytojas laiku pateikė šio įsakymo 2.1 papunktyje nurodytą veiklos lygio duomenų ataskaitą;

3.2.4. administruoti laivybos bendroves neatsižvelgiant į vėlesnių laivybos bendrovės veiklos rūšies ar registracijos pokyčius, kol jie bus nurodomi 2024 m. sausio 30 d. Komisijos atnaujintame įgyvendinimo sprendime (ES) 2024/411 dėl laivybos bendrovių sąrašo, kuriame pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2003/87/EB nurodoma kiekvieną laivybos bendrovę administruojanti institucija;

3.2.5. administruoti orlaivių naudotojus, kurie priskirti administruoti Lietuvos Respublikai pagal 2009 m. rugpjūčio 5 d. Komisijos Reglamentą (EB) Nr. 748/2009 dėl orlaivių naudotojų, kurie 2006 m. sausio 1 d. arba vėliau vykdė Direktyvos 2003/87/EB I priede nurodytą aviacijos veiklos rūšį, sąrašo, kuriame nurodoma kiekvieno orlaivių naudotojo administruojanti valstybė narė;

3.2.6. tikrinti ŠESD išmetančių įrenginių valdytojų teikiamų neutralaus poveikio klimatui planų atitiktį Reglamento 2019/331 22b straipsnio reikalavimams ir suderintus planus tvirtinti.

3.3. AAD:

3.3.1. vykdyti Įstatymo 24 straipsnyje ir Reglamente (ES) 2018/2066 nurodytos kompetentingos institucijos funkcijas, susijusias su veiklos vykdytojams priskirtų funkcijų vykdymo priežiūros kontrole;

3.3.2. užtikrinti nustatytais teisiniais pagrindais pagal Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. liepos 15 d. įsakymu Nr. D1-528 „Dėl Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklių patvirtinimo“, ir Taršos leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. D1-259 „Dėl Taršos leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklių patvirtinimo“, išduotuose leidimuose išmesti ŠESD nustatytų sąlygų ir įsipareigojimų laikymąsi;

3.3.3. AAD nustatyta tvarka prižiūrėti ir kontroliuoti, ar ŠESD išmetančių įrenginių valdytojai tinkamai ir laiku teikia informaciją apie įrenginių pajėgumo, veiklos lygio ir eksploatacijos pokyčius, nurodytus šio įsakymo 2.1 ir 2.2 papunkčiuose, kontroliuoti, ar veiklos vykdytojai laiku pateikia prašymus gauti leidimą išmesti ŠESD, veiklos rūšis vykdo turėdami AAA patvirtintą leidimą išmesti ŠESD, kaip nurodyta Tvarkos aprašo 6, 15, 17, 18 ir 22 punktuose ir laiku atsisako ATL, kaip nurodyta Tvarkos aprašo 66 punkte, ir apie nustatytus pažeidimus bei skirtas baudas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų raštu informuoti AAA ir APVA;

3.3.4. derinti su AAA, APVA metines veiklos planų priemones, susijusias su planuojamų veiklos vykdytojų patikrinimais.“

 

 

 

Aplinkos ministras                                                  Simonas Gentvilas

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. balandžio 29 d. įsakymu Nr. D1-231 (Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2024 m. rugpjūčio 9 d. įsakymo Nr.  D1-270 redakcija)

 

ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIŲ DUJŲ APYVARTINIŲ TARŠOS LEIDIMŲ SKYRIMO IR PREKYBOS JAIS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų skyrimo ir prekybos jais tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato reikalavimus asmenims, dalyvaujantiems Europos Sąjungos apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje (toliau – ES ATLPS), siekiant, kad būtų skatinamas taupus ir ekonomiškai efektyvus išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau – ŠESD) kiekio mažinimas.

2. Tvarkos aprašas taikomas asmenims, kurie:

2.1. vykdo bet kurią Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatymo (toliau – Įstatymas) 1 priede nurodytą veiklos rūšį, tarp jų ir susijusią su bendro deginimo įrenginiais, nurodytais Atliekų deginimo aplinkosauginių reikalavimų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 699 „Dėl Atliekų deginimo aplinkosauginių reikalavimų patvirtinimo“, 6.2 papunktyje, ir (ar) išleidžia vartoti kurą Įstatymo 2 priede nurodytoms veiklos rūšims;

2.2. rengia, derina, tvirtina, pakeičia ir išduoda dokumentus, reglamentuojančius ŠESD išmetimą;

2.3. vykdo ŠESD stebėseną, apskaitą, tikrina apskaitos ataskaitas ar teikia ataskaitas apie iš ŠESD išmetančių įrenginių, orlaivių, laivų ir Įstatymo 2 priede nurodytų veiklos rūšių deginamo kuro išmetamą ŠESD kiekį;

2.4. vykdo Lietuvos jurisdikcijai priklausančių Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registro (toliau – Sąjungos registras) sąskaitų atidarymą ir administravimą;

2.5. vykdo Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos ir Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymuose nustatytais pagrindais Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimuose, patvirtintuose pagal Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. liepos 15 d. įsakymu Nr. D1-528 „Dėl Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – TIPK taisyklės), arba Taršos leidimuose, patvirtintuose pagal Taršos leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. D1-259 „Dėl Taršos leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taršos leidimų taisyklės), įrašytų sąlygų ir įsipareigojimų įgyvendinimą ir kontrolę pagal šio Tvarkos aprašo nuostatas;

3. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Vykdant aviacijos veiklą išmetamos šiltnamio efektą sukeliančios dujos – šiltnamio efektą sukeliančios dujos, išmetamos į atmosferą iš Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatymo 1 priede nurodytų rūšių aviacijos veiklai naudojamų orlaivių, kurie išskrenda iš ES valstybės narės teritorijoje esančio aerodromo ir (ar) atskrenda į ES valstybės narės aerodromą iš trečiosios šalies.

3.2. Komercinės oro transporto priemonės naudotojas – asmuo, kuris naudodamas oro transporto priemonę už atlygį visuomenei teikia reguliariojo ar nereguliariojo oro susisiekimo paslaugas, apimančias keleivių, krovinių ar pašto skraidinimą.

3.3. Laivo eksploatavimas sprendimų dėl laivu vežamo krovinio ir (arba) laivo maršruto ir greičio priėmimas.

4. Kitos Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Įstatyme, 2018 m. gruodžio 19 d. Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) 2018/2066 dėl išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio stebėsenos ir ataskaitų teikimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2003/87/EB, kuriuo iš dalies keičiamas Komisijos reglamentas (ES) Nr. 601/2012, su visais pakeitimais, Reglamente (ES) 2019/331, 2019 m. spalio 31 d. Komisijos įgyvendinamajame reglamente (ES) 2019/1842, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB taikymo taisyklės, susijusios su tolesne nemokamų apyvartinių taršos leidimų paskirstymo koregavimo dėl veiklos lygio pokyčių tvarka, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme, TIPK taisyklėse, Taršos leidimų taisyklėse ir kituose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

LEIDIMO IŠMESTI ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIAS DUJAS IŠDAVIMAS, PAKEITIMAS IR Galiojimo PANAIKINIMAS ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIAS DUJAS IŠMETANTIEMS ĮRENGINIAMS

 

5. Leidimas išmesti šiltnamio efektą sukeliančias dujas ŠESD išmetantiems įrenginiams (toliau leidimas išmesti ŠESD) išduodamas, pakeičiamas ir (ar) jo galiojimas panaikinamas Įstatymo 8 straipsnio, Aplinkos apsaugos įstatymo 191 arba 192 straipsniuose, TIPK taisyklių ir Taršos leidimų taisyklių, Reglamento (ES) 2019/331, Reglamento (ES) 2019/1842 ir Reglamento (ES) 2018/2066 nustatyta tvarka.

6. Leidimas išmesti ŠESD yra Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimo (toliau – TIPK leidimas) arba Taršos leidimo dalis. Įrenginio valdytojas, valdantis ir (ar) naudojantis stacionarius įrenginius, norintis gauti ar pakeisti leidimą išmesti ŠESD, teikia paraišką Aplinkos apsaugos agentūrai (toliau – AAA) TIPK arba Taršos leidimų taisyklėse nustatyta tvarka. Paraiškoje kartu su informacija ir duomenimis, nurodytais TIPK ar Taršos leidimų taisyklėse, turi būti nurodyta:

6.1. įrenginio netechninio aprašymo santrauka ir jame vykdomos veiklos rūšys;

6.2. įrenginyje naudojamos technologijos aprašymas;

6.3. įrenginio šaltiniai, iš kurių į atmosferą išmetamos ŠESD, nurodytos Įstatymo 1 priede;

6.4. kuras ir žaliavos, kurias naudojant išmetamos ŠESD, jų kiekis;

6.5. numatomos vykdyti ŠESD stebėsenos ir apskaitos principai ir metodai;

6.6. įrenginio valdytojo įsipareigojimas iki kiekvienų metų rugsėjo 30 d. atsisakyti apyvartinių taršos leidimų (toliau – ATL) kiekio, kuris yra lygiavertis per praėjusius kalendorinius metus į atmosferą išmestam ŠESD kiekiui, kurį patikrino ir patvirtino tikrintojas.

7. AAA išduoda įrenginio valdytojui, kuris valdo ir (ar) naudoja Lietuvos Respublikos teritorijoje esančius ŠESD išmetančius įrenginius, leidimą išmesti ŠESD, kuriuo suteikiama teisė iš viso įrenginio arba iš jo dalies išmesti ŠESD.

8. Atsižvelgdama į TIPK ir Taršos leidimų taisykles, AAA periodiškai peržiūri leidimus išmesti ŠESD. Leidimas išmesti ŠESD taip pat peržiūrimas įvertinus iš įrenginio valdytojo ar kitų asmenų gautą informaciją apie įrenginio eksploatacijos pokyčius, turinčius įtakos įrenginiui nemokamai skiriamų ATL kiekiui (įskaitant veiklos rūšies nutraukimą, laikiną veiklos rūšies sustabdymą, bankrotą). Peržiūrėjusi leidimą išmesti ŠESD, AAA, atsižvelgdama į Reglamento (ES) 2018/2066, Reglamento (ES) 2019/331, Reglamento 2019/1842, TIPK taisyklių ar Taršos leidimų taisyklių nuostatas, sprendime dėl prievolės keisti leidimą, priimtame TIPK ar Taršos leidimų taisyklėse nustatyta tvarka, nurodo būtinus atlikti pakeitimus ir (ar) patikslinimus.

9. Leidimą išmesti ŠESD galima išduoti vienam arba keliems to paties įrenginio valdytojo eksploatuojamiems įrenginiams (ar jų dalims), esantiems toje pačioje teritorijoje (t. y. sklype, su juo besiribojančiuose sklypuose ar tik inžinerine infrastruktūra atskirtuose sklypuose).

10. Leidime išmesti ŠESD nurodoma:

10.1. įrenginio pavadinimas, įrenginio valdytojo ryšio ir buveinės adreso duomenys;

10.2. įrenginyje vykdomos Įstatymo 1 priede išvardytos veiklos rūšys;

10.3. įrenginio šaltiniai, iš kurių į atmosferą išmetamos ŠESD;

10.4. kuras ir žaliavos, kuriuos naudojant išmetamos ŠESD, ir jų kiekis;

10.5. ŠESD stebėsenos, apskaitos vykdymo ir ataskaitų teikimo reikalavimai;

10.6. ŠESD stebėsenos planas, parengtas pagal Reglamente (ES) 2018/2066 nustatytus reikalavimus;

10.7. sąlyga, atitinkanti įrenginio valdytojo paraiškoje gauti TIPK leidimą arba Taršos leidimą pateiktą įsipareigojimą, kad įrenginio valdytojas kiekvienais metais iki rugsėjo 30 d. pagal Reglamento (ES) 2019/1122 reikalavimus ir Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registro naudojimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. lapkričio 6 d. įsakymu Nr. D1-817 „Dėl Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registro naudojimo taisyklių patvirtinimo ir kai kurių Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymų pripažinimo netekusiais galios“ (toliau – Sąjungos registro taisyklės), privalo atsisakyti ATL kiekio, kuris yra lygiavertis per praėjusius kalendorinius metus į atmosferą išmestam ŠESD kiekiui.

 

III SKYRIUS

ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIAS DUJAS IŠMETANČIŲ ĮRENGINIŲ NEUTRALAUS POVEIKIO KLIMATUI PLANŲ RENGIMAS

 

11. Neutralaus poveikio klimatui planai rengiami vadovaujantis 2023 m. spalio 31 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2023/2441, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB taikymo taisyklės, susijusios su neutralaus poveikio klimatui planų, reikalingų nemokamiems apyvartiniams taršos leidimams suteikti, turiniu ir formatu, kuriuo nustatomas minimalus 12.1–12.3 papunkčiuose nurodytos informacijos turinys ir neutralaus poveikio klimatui plano formatas.

12. Neutralaus poveikio klimatui planas turi atitikti 2021 m. birželio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1119, kuriuo nustatoma neutralaus poveikio klimatui pasiekimo sistema ir iš dalies keičiami reglamentai (EB) Nr. 401/2009 ir (ES) 2018/1999, 2 straipsnio 1 dalyje nustatytą neutralaus poveikio klimatui tikslą, būti parengtas pagal Reglamento (ES) 2023/2441 priedą. Į planą įtraukiama:

12.1. priemonės ir investicijos, kuriomis siekiama iki 2050 m. neutralizuoti poveikį klimatui įrenginio arba įmonės lygmeniu, išskyrus naudojimąsi anglies dioksido kompensavimu;

12.2. tarpiniai tikslai ir tarpinės reikšmės, pagal kuriuos iki 2025 m. gruodžio 31 d., o paskui kas penkerius kalendorinius metus iki gruodžio 31 d. vertinama pažanga, padaryta siekiant 12.1 papunktyje nurodyto neutralaus poveikio klimatui tikslo;

12.3. kiekvienos 12.1 papunktyje nurodytos priemonės ir investicijos poveikio išmetamam ŠESD kiekiui sumažinti įvertinimas.

13. Reikalavimai, nustatyti 12 punkte, suprantami kaip apimantys tik įrenginio lygmenį. Ar pasiekti 12.2 papunktyje nurodyti tikslai ir tarpinės reikšmės, tikrinama atsižvelgiant į laikotarpį iki 2025 m. gruodžio 31 d., o paskui – atsižvelgiant į laikotarpį, kuris baigiasi kiekvienų penktųjų kalendorinių metų gruodžio 31 d. Patikrinimas atliekamas laikantis 2018 m. gruodžio 19 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2018/2067 dėl duomenų patikros ir tikrintojų akreditavimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2003/87/EB, su visais pakeitimais, tikrinimo ir akreditavimo procedūrų.

14. Teikiant paraiškas gauti nemokamus ATL pagal Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2019 m. balandžio 17 d. įsakymo Nr. D1-220 „Dėl Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2019/331, kuriuo nustatomos suderinto nemokamų apyvartinių taršos leidimų suteikimo pagal Direktyvos 2003/87/EB 10 a straipsnį pereinamojo laikotarpio Sąjungos taisyklės, įgyvendinimo“ (toliau – Nemokamų ATL suteikimo taisyklės) nuostatas, kartu teikiama informacija apie 12.2 papunktyje nurodytų tikslų ir tarpinių reikšmių pasiekimą. Ši informacija turi būti patikrinta ir patvirtinta laikantis Reglamento (ES) 2018/2067 tikrinimo ir akreditavimo procedūrų.

 

IV SKYRIUS

LEIDIMO IŠMESTI ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIAS DUJAS IŠDAVIMAS komercinių ORO transporto priemonių NAUDOTOJAMS

 

15. Komercinių oro transporto priemonių naudotojo (toliau – orlaivių naudotojas) pagal Reglamento (ES) 2018/2066 nustatytus reikalavimus, kitus ES teisės aktus ir metodologines rekomendacijas parengtas, Europos Komisijos sukurtoje ŠESD duomenų teikimo sistemoje (toliau – ES ATLPS ataskaitų teikimo sistema) užpildytas ir AAA patvirtintas ŠESD stebėsenos planas suteikia teisę išmesti ŠESD šiame plane nustatyta tvarka ir sąlygomis ir yra tapatus leidimui.

16. Orlaivių naudotojai gali pasinaudoti 2017 m. gruodžio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2017/2392, kuriuo iš dalies keičiama Direktyva 2003/87/EB, siekiant išlaikyti dabartinius jos taikymo aviacijos veiklos rūšiai apribojimus ir pasirengti nuo 2021 m. įgyvendinti pasaulinę rinkos priemonę, 2019 m. liepos 18 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2019/1603, kuriuo dėl aviacijos išmetamųjų teršalų stebėsenos, ataskaitų teikimo ir tikrinimo priemonių, kurias Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija priėmė siekdama įgyvendinti pasaulinę rinkos priemonę, papildoma Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/87/EB, ir Įstatymo 10 straipsnyje numatytomis išimtimis, leidžiančioms nukrypti nuo ŠESD apskaitos reikalavimų.

 

V SKYRIUS

LEIDIMO IŠMESTI ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIAS DUJAS IŠDAVIMAS REGULIUOJAMIESIEMS SUBJEKTAMS

 

17. Nuo 2025 m. sausio 1 d. reguliuojamieji subjektai privalo turėti AAA patvirtintą, pagal Reglamento (ES) 2018/2066 VII a skyriaus 1 skirsnyje ir I priedo 2−4 skirsniuose nustatytus reikalavimus, kitus ES teisės aktus ir metodologines rekomendacijas parengtą, ES ATLPS ataskaitų teikimo sistemoje užpildytą ŠESD stebėsenos planą. AAA ŠESD stebėsenos planą tvirtina tik įsitikinusi, kad reguliuojamasis subjektas geba vykdyti Įstatymo 2 priede nurodytoms veiklos rūšims vartoti išleidžiamo kuro ŠESD stebėseną ir teikti ataskaitas. AAA patvirtintas ŠESD stebėsenos planas suteikia teisę šiame plane nustatyta tvarka ir sąlygomis išmesti ŠESD išleidžiant vartoti kurą Įstatymo 2 priede nurodytoms veiklos rūšims ir yra tapatus leidimui išmesti ŠESD. Kartu su stebėsenos planu reguliuojamasis subjektas pateikia rizikos vertinimo rezultatus, kuriais įrodoma, kad siūloma kontrolė ir jos procedūros yra proporcingos nustatytai būdinga rizikai ir kontrolės rizikai, remiantis Reglamento (ES) 2018/2066 75b straipsnio nuostatomis.

18. ŠESD stebėsenos planas turi būti parengtas ir užpildytas ES ATLPS ataskaitų teikimo sistemoje ne vėliau kaip likus keturiems mėnesiams iki Įstatymo 2 priede nurodytos veiklos rūšies vykdymo pradžios. ŠESD plane nurodoma:

18.1. reguliuojamojo subjekto pavadinimas ir kontaktiniai duomenys;

18.2. kuro rūšių, kurias reguliuojamasis subjektas išleidžia vartoti ir kurios naudojamos deginant kurą Įstatymo 2 priede nurodytoms veiklos rūšims, ir būdų, kuriais jis išleidžia tą kurą vartoti Įstatymo 2 priede nurodytoms veiklos rūšims, aprašymas;

18.3. kuro, kurį reguliuojamasis subjektas išleidžia vartoti Įstatymo 2 priede nurodytoms veiklos rūšims, rūšių sąrašas;

18.4. galutinė (-s) vartoti išleidžiamo kuro paskirtis (-ys) išleidžiant vartoti kurą Įstatymo 2 priede nurodytoms veiklos rūšims;

18.5. priemonės, kuriomis numatyta stebėti išmetamą ŠESD kiekį ir teikti ataskaitas laikantis Reglamento (ES) 2018/2066 nuostatų;

18.6. ataskaitų teikimo reikalavimai, nustatyti Reglamento (ES) 2018/2066 X ir Xb prieduose;

18.7. šios dalies 18.1–18.6 papunkčiuose nurodytos informacijos netechninio pobūdžio santrauka;

19. AAA tvirtina ŠESD stebėsenos planą, kuris suteikia teisę reguliuojamajam subjektui, kuris išleidžia vartoti kurą veiklos rūšims, nurodytoms Įstatymo 2 priede, išmesti ŠESD.

20. Reguliuojamieji subjektai reguliariai tikrina, ar taikomą stebėsenos metodiką galima patobulinti, ir atitinkamai atnaujina ŠESD stebėsenos planus, pakeistus teikia AAA tvirtinti ES ATLPS ataskaitų teikimo sistemoje.

21. Reguliuojamieji subjektai praneša AAA apie visus numatomus veiklos rūšies ar vartoti išleidžiamo kuro veiklos rūšims, nurodytoms Įstatymo 2 priede, pakeitimus, dėl kurių gali reikėti atnaujinti leidimą išmesti ŠESD. Stebėsenos plano pakeitimų svarbą ir poreikį atnaujinti leidimą išmesti ŠESD AAA įvertina pagal Reglamento (ES) 2018/2066 nustatytas sąlygas. Jeigu keičiasi reguliuojamojo subjekto tapatybė, AAA atnaujina leidimą išmesti ŠESD – įrašo jame naujo reguliuojamojo subjekto pavadinimą ir adresą.

 

VI SKYRIUS

LEIDIMO IŠMESTI ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIAS DUJAS IŠDAVIMAS LAIVYBOS BENDROVĖMS

 

22. Laivybos bendrovių pagal Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2023/2449 1 straipsnio ir 2015 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2015/757 dėl jūrų transporto išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio stebėsenos, ataskaitų teikimo ir tikrinimo, kuriuo iš dalies keičiama Direktyva 2009/16/EB, su visais pakeitimais, padarytais Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2023/2849, 6 straipsnio nustatytus reikalavimus, kitus ES sprendimus ir metodologines rekomendacijas parengtas, užpildytas Europos jūrų saugumo agentūros tvarkomoje automatinėje Sąjungos stebėsenos, ataskaitų teikimo ir tikrinimo informacijos sistemoje THETIS (THETIS SATT sistema) esančioje elektroninės formos versijoje ir AAA patvirtintas ŠESD stebėsenos planas suteikia teisę išmesti ŠESD šiame plane nustatyta tvarka ir sąlygomis ir yra tapatus leidimui išmesti ŠESD.

 

VII SKYRIUS

APYVARTINIŲ TARŠOS LEIDIMŲ SKYRIMAS ESAMIEMS ŠILTNAMIO EFEKTĄ SUKELIANČIAS DUJAS IŠMETANTIEMS ĮRENGINIAMS

 

23. Nemokamai skiriamų ATL paskirstymas esamiems ŠESD išmetantiems įrenginiams atliekamas vadovaujantis Nemokamų ATL suteikimo taisyklėmis ir Reglamento (ES) 2019/331 nuostatomis;

24. Nuo 2013 m. sausio 1 d. ŠESD išmetančių įrenginių valdytojai, valdantys ir (ar) naudojantys stacionarius ŠESD išmetančius įrenginius, ATL, išskyrus suteikiamus nemokamai, įsigyja aukciono būdu pagal 2010 m. lapkričio 12 d. Komisijos reglamento (ES) 1031/2010 dėl šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų pardavimo aukcione pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB, nustatančios šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos leidimų sistemą Bendrijoje, terminų, administravimo ir kitų aspektų, reikalavimus.

25. Sektoriai ir jų pošakiai priskiriami prie anglies dioksido nutekėjimo riziką patiriančių sektorių, jei, įvertinus jų prekybos su trečiosiomis šalimis intensyvumą, kuris apibrėžiamas kaip bendros eksporto į trečiąsias šalis vertės ir importo iš tų šalių vertės santykis su bendra Europos ekonominės erdvės rinkos apimtimi (metinė apyvarta ir bendra importo iš trečiųjų šalių vertė), padauginus iš jų teršalų išmetimo intensyvumo, išreikšto CO2 kg, padalytais iš jų bendrosios pridėtinės vertės (eurais), gaunamas rezultatas viršija 0,2. Tokiems sektoriams ir jų pošakiams laikotarpiui iki 2030 m. paskirstoma 100 % nemokamai skiriamų ATL kiekio, taikant linijinį ATL mažinimo koeficientą.

26. Nemokamai suteiktų ATL kiekis nuo 2021 m. sausio 1 d. koreguojamas taikant 2,2 % linijinį koeficientą, išskyrus metus, kuriais nemokamai suteiktų ATL kiekis koreguojamas vienoda tvarka, atsižvelgiant į tai, kad bendras Europos Sąjungos suteiktų nemokamų ATL kiekis viršija aukcionuose parduodamų ATL kiekį.

27. ŠESD išmetantiems įrenginiams, kurių eksploatacija nutraukta ir (ar) kurių leidimas išmesti ŠESD panaikintas, ATL nemokamai neskiriami. Laikoma, kad ŠESD išmetančių įrenginių, kurių leidimas išmesti ŠESD panaikintas ir (ar) kurių eksploatuoti ar eksploatacijos atnaujinti techniškai neįmanoma, eksploatacija nutraukta.

28. Nutraukus ŠESD išmetančio įrenginio eksploataciją, nemokamai skiriami ATL neišduodami nuo kalendorinių metų, einančių po kalendorinių metų, kuriais nutraukta eksploatacija. AAA gali teikti prašymą, kad APVA sustabdytų nemokamai skiriamų ATL išdavimą ŠESD išmetantiems įrenginiams, kurių eksploatacija nutraukta, kol AAA atskirai informuos APVA apie eksploatacijos atnaujinimą.

29. Jei nustatoma, kad ŠESD išmetančio įrenginio valdytojas, kurio įrenginiui taikomas Tvarkos aprašo 2.3 papunkčio reikalavimas, neįgyvendino jo audito ataskaitoje arba sertifikuotoje energijos naudojimo vadybos sistemoje pateiktų rekomendacijų, išskyrus atvejus, kai atitinkamų investicijų atsipirkimo laikotarpis viršija trejus kalendorinius metus arba kai tų investicijų sąnaudos yra neproporcingos, nemokamų ATL skaičius sumažinamas 20 %. Nemokamų ATL skaičius nesumažinamas, jei ŠESD išmetančio įrenginio valdytojas įrodo, kad įgyvendino kitas priemones, kuriomis išmetamas ŠESD kiekis sumažintas tiek pat, kiek rekomenduojama atitinkamo ŠESD išmetančio įrenginio audito ataskaitoje arba sertifikuotoje energijos naudojimo vadybos sistemoje. Pripažįstamos įgyvendintos energijos vartojimo efektyvumo priemonės, taip pat alternatyvios priemonės, kuriomis mažinamas išmetamas ŠESD kiekis ir kurios atitinka Reglamento (ES) 2019/331 22a straipsnio reikalavimus.

30. Jeigu iki Reglamento (ES) 2019/331 22b straipsnio 1 dalyje nurodyto termino ŠESD išmetančių įrenginių, kurių išmetamų ŠESD kiekis yra didesnis už 80 procentilių išmetamo ŠESD kiekio, susijusio su atitinkamais produktų santykiniais taršos rodikliais, lygį, valdytojai nėra parengę kiekvieno iš tų įrenginių neutralaus poveikio klimatui plano, skirto jų veiklos rūšiai, kuriai taikomi Įstatymo reikalavimai, ATL skaičius sumažinimas, kaip nurodyta 29 punkte. Nemokami ATL, viršijantys 80 % ŠESD išmetančio įrenginiui apskaičiuoto kiekio, neskiriami, jei nepatikrinta, ar pasiekti laikotarpio iki 2025 m. pabaigos arba 2026–2030 m. klimato neutralumo planuose nurodyti tarpiniai tikslai ir tarpinės reikšmės.

31. Nemokami ATL neskiriami ŠESD išmetantiems įrenginiams tuose sektoriuose ar pošakiuose, kuriuose taikomos kitos anglies dioksido nutekėjimo rizikos mažinimo priemonės, nustatytos 2023 m. gegužės 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamente (ES) 2023/956, kuriuo nustatomas pasienio anglies dioksido korekcinis mechanizmas.

32. Atsižvelgiant į Reglamento (ES) 2023/956 I priede išvardytų prekių gamybą, nemokamai skiriamų ATL paskirstymui taikomas koeficientas, pagal kurį mažinamas tų prekių gamybai skiriamų nemokamų ATL skaičius (toliau – PADKM koeficientas), kuris:

32.1. per laikotarpį nuo Reglamento (ES) 2023/956 įsigaliojimo iki 2025 m. pabaigos yra lygus 100 %;

32.2. 2026 m. – 97,5 %;

32.3. 2027 m. – 95 %;

32.4. 2028 m. – 90 %;

32.5. 2029 m. –77,5 %;

32.6. 2030 m. – 51,5 %;

32.7. 2031 m. – 39 %;

32.8. 2032 m. – 26,5 %;

32.9. 2033 m. – 14 %;

33. Nemokamų ATL skaičiaus mažinimas apskaičiuojamas kasmet kaip Reglamento (ES) 2023/956 I priede išvardytų prekių gamybai skiriamų nemokamų ATL paklausos procentinės dalies vidurkis, palyginti su apskaičiuota visų ŠESD išmetančių įrenginių bendra nemokamų ATL paklausa atitinkamu laikotarpiu, kaip nurodyta Įstatymo 6 straipsnyje. Atliekant šį skaičiavimą, taikomas PADKM koeficientas.

34. Nuo 2034 m. PADKM koeficientas netaikomas, o pagal Reglamentą (ES) 2023/956, nemokami ATL, susiję su šio reglamento I priede išvardytų prekių gamyba, nebeskiriami.

35. Nemokami ATL neskiriami ŠESD išmetantiems įrenginiams, kurie atitinka Klimato kaitos valdymo įstatymo 1 priedo 2.2 papunkčio reikalavimus. ŠESD išmetančių įrenginių valdytojai turi teisę raštu kreiptis į AAA dėl leidimo išmesti ŠESD panaikinimo.

 

VIII SKYRIUS

Apyvartinių taršos leidimų skyrimas Naujiems šiltnamio efektą sukeliančias dujas išmetantiems įrenginiams IŠ BENDRIJOS REZERVO

 

36. Nemokamai skiriamų ATL paskirstymas naujiems ŠESD išmetantiems įrenginiams atliekamas vadovaujantis aplinkos ministro nustatytos tvarkos dėl Nemokamų ATL suteikimo taisyklių ir Reglamento (ES) 2019/331 nuostatomis.

37. Nauji ŠESD išmetantys įrenginiai paraiškas skirti nemokamų ATL kartu su tikrintojo patikros ataskaitomis turi pateikti AAA tvirtinti kitais einamaisiais metais po kalendorinių metų, kai pradėta įprasta ŠESD išmetančio įrenginio arba ŠESD išmetančio įrenginio technologinio proceso dalies eksploatacija, kaip tai apibrėžta Reglamento (ES) 2019/331 2 straipsnio 12 dalyje.

38. AAA teikia patvirtintą naujo ŠESD išmetančio įrenginio paraišką gauti nemokamus ATL Europos Komisijai per 5 darbo dienas nuo paraiškos patvirtinimo. Paraiškos naudojantis Europos Komisijos parengtomis elektroninėmis formomis ir priemonėmis Europos Komisijai teikiamos per Europos Komisijos elektroninę duomenų teikimo sistemą. Kartu Europos Komisijai pranešama apie preliminarų bendrą metinį naujam ŠESD išmetančiam įrenginiui nemokamai suteikiamų ATL kiekį.

39. AAA, atsižvelgdama į Europos Komisijos sprendimą dėl nemokamų ATL suteikimo naujiems ŠESD išmetantiems įrenginiams  iš Bendrijos rezervo pagal AAA pateiktą preliminarų bendrą metinį naujam  ŠESD išmetančiam įrenginiui nemokamai suteikiamų ATL kiekį, informuoja APVA apie būtinus atlikti veiksmus Sąjungos registre. APVA, gavusi informaciją iš AAA, informuoja naują  ŠESD išmetančio įrenginio valdytoją apie jo valdomam įrenginiui skirtą galutinį metinį nemokamai suteikiamų ATL kiekį, kuris kasmet koreguojamas taikant linijinį mažinimo koeficientą.

40. Naujo ŠESD išmetančio įrenginio vykdomai elektros energijos gamybos veiklai nemokami ATL neskiriami.

41. ATL neišduodami už išmestą ŠESD kiekį iš įrenginių, kuriais surenkamas ir transportuojamas anglies dioksidas į anglies dioksido geologinę saugyklą, kuri turi galiojantį leidimą saugoti anglies dioksidą, išduotą vadovaujantis Lietuvos Respublikos anglies dioksido geologinio saugojimo įstatymo nuostatomis.

 

IX SKYRIUS

Apyvartinių taršos leidimų skyrimas KOmercinių oro transporto priemonių naudotojams

 

42. Orlaivių naudotojų, kurie 2006 m. sausio 1 d. arba vėliau vykdė aviacijos veiklos rūšį, kuri patenka į ES ATLPS, sąrašas kasmet tikslinamas atsižvelgiant į 2022 m. kovo 14 d. Europos Komisijos reglamentą (ES) 2022/455, kuriuo dėl orlaivių naudotojų, kurie 2006 m. sausio 1 d. arba vėliau vykdė Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB I priede nurodytą aviacijos veiklos rūšį, sąrašo, kuriame nurodoma kiekvieno orlaivių naudotojo administruojanti valstybė narė, atnaujinimo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 748/2009.

43. Nemokami ATL orlaivių naudotojams suteikiami proporcingai pagal jų praneštą ir tikrintojo patikrintą  2023 m. išmestą ŠESD kiekį vykdant Įstatymo 1 priede nurodytos aviacijos veiklos rūšį. AAA atliekant skaičiavimą, taip pat atsižvelgiama į patikrintą išmestą ŠESD kiekį, susijusį su skrydžiais, kuriems Įstatymo nuostatos vykdomoms aviacijos veiklos rūšims taikomos tik nuo 2024 m. sausio 1 d.

44. Gavusi Europos Komisijos pritarimą dėl nemokamų ATL suteikimo orlaivio naudotojui, AAA per 5 darbo dienas apie tai informuoja APVA.

45. Orlaivių naudotojai gali kasmet teikti paraišką skirti ATL už 46 punkte nurodytų ir Reglamento (ES) 2018/2066 54a straipsnio reikalavimus atitinkančių aviacinių degalų rūšies sunaudotą kiekį. ATL gali būti skiriami naudoti degalus vykdant skrydžius, už kurių išmetamas ŠESD būtina atsisakyti ATL kasmet nuo 2024 m. sausio 1 d. iki 2030 m. gruodžio 31 d. , išskyrus skrydžius, kai  tas reikalavimas laikomas įvykdytu pagal Įstatymo 10 straipsnio nuostatas. Jei konkrečiais metais ATL naudoti tokius degalus poreikis yra didesnis už turimą ATL kiekį, ATL kiekis vienodai sumažinamas visiems atitinkamiems orlaivių naudotojams, kuriems skirti tų metų ATL.

46. Nuo 2024 m. sausio 1 d. iki 2030 m. gruodžio 31 d., laikantis skaidrumo, vienodų sąlygų ir nediskriminavimo principų, ne daugiau kaip 20 mln. ATL iš bendro jų skaičiaus ES lygiu rezervuojama tvariems aviaciniams degalams ir kitiems ne iš iškastinio kuro gautiems aviaciniams degalams, nurodytiems 2023 m. spalio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2023/2405, kuriuo užtikrinamos vienodos veiklos vykdymo sąlygos tvariam oro transportui, naudoti. Taip užtikrinama pagal tą reglamentą reikalaujama minimali tvarių aviacinių degalų dalis įprastuose aviaciniuose degaluose, kuriuos orlaivių naudotojams Sąjungos oro uostuose tiekia aviacinių degalų tiekėjai ikigarsiniams skrydžiams vykdyti ir už kurių išmetamą ŠESD turi būti atsisakyta ATL. Jei oro uoste reikalavimus atitinkančių aviacinių degalų negalima fiziškai priskirti konkrečiam skrydžiui, pagal šį punktą rezervuoti ATL skiriami reikalavimus atitinkantiems aviaciniams degalams, kurie pildomi tame oro uoste, proporcingai orlaivių naudotojo skrydžių iš to oro uosto metu išmetamam ŠESD kiekiui, už kurį turi būti atsisakyta ATL pagal 66 punktą.

47. Rezervuoti ATL, nurodyti 46 punkte, paskirstomi taip, kad būtų padengtas kainų skirtumas tarp iškastinio žibalo naudojimo ir atitinkamų reikalavimus atitinkančių aviacinių degalų kainos arba jo dalis, atsižvelgiant į paskatas, susijusias su anglies dioksido kaina ir suderintais minimaliais iškastinio kuro apmokestinimo lygiais. Padengiamos dalies kainų skirtumą apskaičiuoja Komisija atsižvelgdama į Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros pagal Reglamentą (ES) 2023/2405, kuriuo užtikrinamos vienodos veiklos vykdymo sąlygos tvariam oro transportui, paskelbtą techninę ataskaitą. Degalams kompensuoti skiriamų ATL kiekis skelbiamas viešai.

48. Pagal 47 punktą tvariems ir kitiems ne iškastiniams aviaciniams degalams kompensuoti skiriami ATL apima:

48.1. 70 % likusio kainų skirtumo tarp iškastinio žibalo ir iš atsinaujinančių energijos išteklių gauto vandenilio bei pažangiųjų biodegalų, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 2 straipsnio 24 punkte, kurių ŠESD koeficientas pagal Veiklos vykdytojų, dalyvaujančių Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje, ir kito jūrų transporto išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio stebėsenos, apskaitos ir ataskaitų teikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2015 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. D1-168 „Dėl Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje dalyvaujančių veiklos vykdytojų ir orlaivių naudotojų šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo, stebėsenos, apskaitos ir ataskaitų teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 1 priedo 7 punktą arba Reglamentą (ES) 2018/2066 yra lygus nuliui;

48.2. 95 % likusio kainų skirtumo tarp iškastinio žibalo ir aviacijoje naudojamų iš atsinaujinančių išteklių gaunamų nebiologinės kilmės degalų, atitinkančių Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 16 straipsnio reikalavimus, kurių ŠESD koeficientas pagal Veiklos vykdytojų, dalyvaujančių Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje, ir kito jūrų transporto išmetamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio stebėsenos, apskaitos ir ataskaitų teikimo tvarkos aprašo 1 priedo 7 punktą arba atitinkamai priimtą Komisijos įgyvendinamąjį reglamentą yra lygus nuliui;

48.3. 100 % likusio kainų skirtumo tarp iškastinio žibalo ir bet kokių reikalavimus atitinkančių ne iš iškastinio kuro gautų aviacinių degalų, kuriems taikoma Tvarkos aprašo 47 punkto nuostata, naudojimo oro uostuose, esančiuose mažesnėse nei 10 000 km2 salose ir nesujungtose su žemynine dalimi, oro uostuose, kurie nėra pakankamai dideli, kad juos būtų galima apibrėžti kaip Sąjungos oro uostus pagal Reglamentą, kuriuo užtikrinamos vienodos veiklos vykdymo sąlygos tvariam oro transportui, ir atokiausiame regione esančiuose oro uostuose;

48.4. kitais atvejais, nei nurodyti 48.1–48.3 papunkčiuose, – 50 % likusio kainų skirtumo tarp iškastinio žibalo ir bet kokių reikalavimus atitinkančių ne iš iškastinio kuro gautų aviacinių degalų, kuriems taikoma Tvarkos aprašo 47 punkto nuostata.

49. Skiriant ATL pagal Tvarkos aprašo 47 punkto reikalavimus, gali būti atsižvelgiama į galimą paramą pagal kitas nacionalinio lygmens programas.

 

X SKYRIUS

KOMPENSAVIMAS ORLAIVIŲ NAUDOTOJAMS UŽ SKRYDŽIUS Į TARPTAUTINĘ AVIACIJOS IŠMETAMO ANGLIES DIOKSIDO KIEKIO KOMPENSAVIMO IR MAŽINIMO SISTEMĄ (CORSIA) ĮGYVENDINANČIAS VALSTYBES

 

50. AAA pagal atitinkamai priimtą Komisijos įgyvendinamąjį aktą kasmet apskaičiuoja kompensacijas už praėjusius kalendorinius metus už skrydžius į valstybes, išvardytas 2024 m. vasario 22 d. Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) 2024/622, kuriame išvardijamos CORSIA įgyvendinančios valstybės, iš tų valstybių ir tarp jų, ir už skrydžius tarp Šveicarijos arba Jungtinės Karalystės ir valstybių, Komisijos pripažintų Tarptautinės aviacijos išmetamo anglies dioksido kiekio kompensavimo ir mažinimo sistemą (toliau – CORSIA) įgyvendinančiomis valstybėmis, ir kasmet ne vėliau kaip lapkričio 30 d. informuoja orlaivių naudotojus.

51. AAA taip pat apskaičiuoja bendras galutines kompensacijas už konkretų CORSIA reikalavimų vykdymo laikotarpį ir ne vėliau kaip kitų metų, einančių po atitinkamo CORSIA reikalavimų vykdymo laikotarpio paskutinių kalendorinių metų, lapkričio 30 d. apie tai informuoja Lietuvos Respublikai priskirtus administruoti orlaivių naudotojus, kurie (turi atitikti abi sąlygas):

51.1. turi Lietuvos Respublikoje išduotą oro vežėjo pažymėjimą arba yra įregistruoti Lietuvos Respublikoje;

51.2. nuo 2021 m. sausio 1 d. per metus išmeta daugiau kaip 10 000 tonų CO2, susidarančio naudojant lėktuvus, kurių didžiausia sertifikuotoji kilimo masė yra didesnė kaip 5 700 kg, skrydžiams, kuriems taikomas Įstatymo 1 priedas, išskyrus skrydžius, kurie prasideda ir baigiasi toje pačioje ES valstybėje narėje, įskaitant tos pačios ES valstybės narės atokiausius regionus.

52. Taikant 51.2 papunktį neatsižvelgiama į CO2 kiekį, išmetamą vykdant šiuos skrydžius:

52.1. valstybiniu orlaiviu;

52.2. humanitarinius;

52.3. medicininius;

52.4. karinius;

52.5. gaisro gesinimo;

52.6. prieš humanitarinį, medicininį ar gaisrų gesinimo skrydį ar po jo, jei tokie vykdyti tuo pačiu orlaiviu ir buvo reikalingi susijusiai humanitarinei, medicininei ar gaisrų gesinimo veiklos rūšiai vykdyti arba orlaiviui po tos veiklos rūšies perkelti kitur kitai jo veiklai rūšiai vykdyti.

53. Orlaivių naudotojai, kurie turi Lietuvos Respublikos išduotą oro vežėjo pažymėjimą arba yra įregistruoti Lietuvos Respublikoje, panaikina tik 73 punkte nurodytų kreditų kiekį, apie kurį pranešta pagal Tvarkos aprašo 51 ir 52 punktus, už atitinkamą CORSIA reikalavimų vykdymo laikotarpį. 2021–2023 m. už išmestą ŠESD kiekį atsiskaitoma iki 2025 m. sausio 31 d., 2024–2026 m.  – iki 2028 m. sausio 31 d.

 

XI SKYRIUS

Apyvartinių taršos leidimų ATSISAKYMO REIKALAVIMAI REGULIUOJAMIESIEMS SUBJEKTAMS

 

54. Nemokami ATL reguliuojamiesiems subjektams neskiriami.

55. Reguliuojamieji subjektai kasmet iki gegužės 31 d. atsisako tokio ATL kiekio, kuris lygus ankstesnių kalendorinių metų bendram reguliuojamojo subjekto išmestam ŠESD kiekiui ir atitinka Įstatymo 2 priedo veiklos rūšims vartoti išleisto kuro kiekį, kurį patikrino ir patvirtino tikrintojas. Pirmasis atsisakymas vykdomas 2028 m. už 2027 m. išmestą ŠESD kiekį.

56. Reguliuojamieji subjektai neturi atsisakyti ATL už išmestą ŠESD kiekį už Įstatymo 1 priedo 1 dalyje nurodytų veiklos rūšių vartojamą kurą.

 

xII SKYRIUS

Apyvartinių taršos leidimų ATSISAKYMO reikalavimai laivybos bendrovėms

 

57. Laivybos bendrovės privalo atsisakyti ATL:

57.1. už 40 % patikrinto ŠESD ataskaitose pateikto 2024 m. ŠESD kiekio, kuriam būtų taikomi atsisakymo reikalavimai pagal 66 punkto nuostatas;

57.2. už 70 % patikrinto ŠESD ataskaitose pateikto 2025 m. ŠESD kiekio, kuriam būtų taikomi atsisakymo reikalavimai pagal Tvarkos aprašo 66 punkto nuostatas;

57.3. už 100 % patikrinto ataskaitose pateikto 2026 m. ir visų vėlesnių metų ŠESD kiekio pagal Tvarkos aprašo 66 punkto nuostatas.

58. ATL atsisakymo reikalavimai jūrų transporto veiklos rūšims už išmestą ŠESD kiekį yra :

58.1. 50 % ŠESD kiekio, kai laivai vykdo reisus iš ES valstybės narės jurisdikcijai priklausančio įplaukimo uosto į ES valstybės narės jurisdikcijai nepriklausantį įplaukimo uostą;

58.2. 50 % ŠESD kiekio, kai laivai vykdo reisus iš ES valstybės narės jurisdikcijai nepriklausančio įplaukimo uosto į ES valstybės narės jurisdikcijai priklausantį įplaukimo uostą;

58.3. 100 % ŠESD kiekio, kai laivai vykdo reisus iš ES valstybės narės jurisdikcijai priklausančio įplaukimo uosto į ES valstybės narės jurisdikcijai priklausantį įplaukimo uostą,

58.4. 100 % ŠESD kiekio, kurį laivai išmeta valstybės narės jurisdikcijai priklausančiame įplaukimo uoste.

59. Laivybos bendrovės gali atsisakyti 5 % mažiau ATL nei jų patikrintas išmetamas ŠESD kiekis, išmestas ledo klasės laivų iki 2030 m. gruodžio 31 d., jei tokie laivai yra IA arba IA Super ledo klasės arba lygiavertės ledo klasės, nustatytos remiantis Baltijos jūros aplinkos apsaugos komisijos (HELCOM) rekomendacija 25/7.

60. Laivybos bendrovės vykdo savo pareigas pagal Tvarkos aprašo nuostatas atsisakyti ATL, net jei ir laivybos bendrovių galutinė atsakomybė už kuro pirkimą ir (arba) laivo eksploatavimą perkeliama pagal sutartį kitiems subjektams.

61. APVA, vykdydama savo funkcijas ir bendradarbiaudama su AAA, informuoja Lietuvos Respublikos uostų kapitonus, Europos Komisiją, Europos jūrų saugumo agentūrą (EMSA), kitas ES valstybes nares ir atitinkamą valstybę, su kurios vėliava plaukioja laivas, apie laivybos bendroves ir konkrečius jų laivus, kurie nesilaikė ATL atsisakymo įpareigojimų du ar daugiau vienas po kito einančius ATL atsisakymo terminus per 10 darbo dienų nuo paskutinio ATL atsisakymo termino. Kai kitomis ATL atsisakymo vykdymo užtikrinimo priemonėmis ATL atsisakymo reikalavimų laikymosi užtikrinti nepavyksta suteikus galimybę atitinkamai laivybos bendrovei pateikti savo pastabas, Lietuvos Respublikos uosto kapitonas gali neleisti įplaukti į uostą laivams pagal Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. rugsėjo 10 d. įsakymo Nr. 3-327 „Dėl Klaipėdos valstybinio jūrų uosto laivybos taisyklių patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2000 m. rugsėjo 18 d įsakymo Nr. 248 Dėl Būtingės naftos terminalo laivybos taisyklių patvirtinimo nuostatas.

62. Lietuvos Respublikos uosto kapitonui neleidus įplaukti į uostą laivui, taikant Tvarkos aprašo 61 punkto nuostatas, atsisakoma į bet kurį Lietuvos Respublikos uostą įleisti tos laivybos bendrovės laivus, už kuriuos atsako atitinkama laivybos bendrovė, kol laivybos bendrovė įvykdo atsisakymo įpareigojimus pagal Reglamento (ES) 2015/757 nuostatas, išskyrus laivus, kurie plaukioja su Lietuvos Respublikos vėliava.

63. Kai pagal Tvarkos aprašo 61 punktą laivybos bendrovei priklausantis laivas plaukioja su ES valstybės narės vėliava ir įplaukia arba yra viename iš Lietuvos Respublikos uostų, atitinkamai laivybos bendrovei suteikiama galimybė pateikti savo pastabas, o laivas sulaikomas pagal Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. rugsėjo 10 d. įsakymo Nr. 3-327 „Dėl Klaipėdos valstybinio jūrų uosto laivybos taisyklių patvirtinimo ir 2000 m. rugsėjo 18 d. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymo Nr. 248 Dėl Būtingės naftos terminalo laivybos taisyklių patvirtinimo nuostatas, kol laivybos bendrovė įvykdo atsisakymo įpareigojimus.

64. Kai nustatoma, kad laivas ar laivybos bendrovė, nesilaikę atsisakymo įpareigojimų du ar daugiau vienas po kito einančius ataskaitinius laikotarpius ir kai kitomis vykdymo užtikrinimo priemonėmis, tarp jų ir suteikus atitinkamai laivybos bendrovei galimybę pateikti savo pastabas, šių reikalavimų laikymosi užtikrinti nepavyko ir kai laivas, kuris plaukioja su Lietuvos Respublikos vėliava yra viename iš Lietuvos Respublikos uostų, atitinkamo uosto kapitonas gali neleisti laivui, plaukiojančiam su Lietuvos Respublikos vėliava, išplaukti iš uosto pagal Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. rugsėjo 10 d. įsakymo Nr. 3-327 „Dėl Klaipėdos valstybinio jūrų uosto laivybos taisyklių patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2000 m. rugsėjo 18 d. įsakymo Nr. 248 Dėl Būtingės naftos terminalo laivybos taisyklių patvirtinimo nuostatas, kol laivybos bendrovė įvykdo savo atsisakymo įpareigojimus. Neleidus išplaukti iš uosto laivui su Lietuvos Respublikos vėliava, kiekviena ES valstybė narė gali imtis tų pačių priemonių, kokių reikia imtis paskelbus draudimo įplaukti nurodymą pagal Tvarkos aprašo 61 ir 62 punktų nuostatas. APVA, vykdydama savo funkcijas ir bendradarbiaudama su AAA, praneša kitų ES valstybių narių kompetentingoms institucijoms apie visus laivus, plaukiojančius su Lietuvos Respublikos vėliava, kuriems neleista išplaukti iš Lietuvos Respublikos uostų.

65. Tvarkos aprašo 61−64 punktų nuostatomis nedaromas poveikis tarptautinėms laivybos taisyklėms, taikytinoms nelaimės ištiktiems laivams.

 

XIII SKYRIUS

APYVARTINIŲ TARŠOS LEIDIMŲ IR KREditų naudojimas

 

66. ŠESD išmetančių įrenginių valdytojai, orlaivių naudotojai ir nuo 2025 m. laivybos bendrovės kiekvienais kalendoriniais metais iki rugsėjo 30 d. privalo atsisakyti tokio ATL kiekio, kuris yra lygiavertis per praėjusius kalendorinius metus jų išmestam į atmosferą anglies dioksido ekvivalento kiekiui, išreikštam tonomis. Reguliuojamieji subjektai ATL atsisako iki kiekvienų metų gegužės 31 d. kiekvienais kalendoriniais metais nuo 2028 m. už praėjusius kalendorinius metus, už vartoti išleisto kuro Įstatymo 2 priede nurodytoms veiklos rūšims išmestą ŠESD kiekį.

67. Reikalavimas atsisakyti ATL pagal Tvarko aprašo 66 punktą netaikomas Reglamento (ES) 2018/2066 reikalavimus atitinkančiam išmestam ŠESD kiekiui, kuris laikomas surinktu ir panaudotu taip, kad liktų chemiškai surištas produkte, kuris įprastai naudojamas (įskaitant įprastą veiklos rūšį, vykdomą pasibaigus produkto gyvavimo ciklui) į atmosferą nepateks.

68. Tvarkos aprašo 66 punkto nuostatos netaikomos orlaivių naudotojams dėl ŠESD, išmesto iki 2030 m. gruodžio 31 d. vykdant skrydžius, nurodytus Įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 4 punkte.

69. ATL atsisakymas, nurodytas Tvarkos aprašo 66 punkte, atliekamas veiklos vykdytojų atidarytose Sąjungos registro sąskaitose Reglamento (ES) 2019/1122 nustatyta tvarka.

70. APVA užtikrina, kad atsisakyti ATL būtų panaikinti iš Sąjungos registro. ATL gali būti panaikinti bet kada, jeigu to prašo jų turėtojas.

71. Veiklos vykdytojas ir (ar) kitas asmuo, kuris nori įsigyti ATL, jais naudotis ar disponuoti, privalo atsidaryti sąskaitą Sąjungos registre Reglamento (ES) 2019/1122 ir Sąjungos registro taisyklėse nustatyta tvarka. Veiklos vykdytojų ir kitų asmenų turimi ATL registruojami ir kaupiami Sąjungos registro sąskaitose.

72. Veiklos vykdytojas ir (ar) kitas asmuo, turintis ATL, gali juos perleisti kitiems asmenims Europos ekonominės erdvės valstybėse ir (ar) trečiosiose valstybėse, nurodytose Jungtinių Tautų bendrosios klimato kaitos konvencijos I priede, jeigu tie ATL yra Lietuvos Respublikos ir kitos valstybės pripažinti.

73. Orlaivių naudotojai, kurie turi ES valstybės narės išduotą oro vežėjo pažymėjimą arba yra įregistruoti ES valstybėje narėje, įskaitant tos ES valstybės narės atokiausius regionus, priklausomas teritorijas ir teritorijas, kad įvykdytų savo įsipareigojimus atsiskaityti už išmestą ŠESD kiekį pagal Įstatymo 6 straipsnio reikalavimus, gali naudoti:

73.1. kreditus, kuriuos leidžia naudoti šalys, dalyvaujančios pagal Paryžiaus susitarimo 6 straipsnio 4 dalį nustatytame mechanizme;

73.2. kreditus, kuriuos leidžia naudoti šalys, dalyvaujančios Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos tarybos tinkamomis laikomose kreditų programose;

73.3. kreditus, kuriuos leidžiama naudoti pagal su trečiosiomis šalimis sudarytus susitarimus;

73.4. kreditus, suteiktus už Sąjungos lygmens projektus, skirtus mažinti ŠESD, kurių neapima ES ATLPS.

74. Kreditai, nurodyti Tvarkos aprašo 73 punkte, gali būti naudojami, jeigu:

74.1. jie suteikti valstybėje, kuri jų naudojimo metu yra Paryžiaus susitarimo šalis;

74.2. jie suteikti valstybėje, kuri įtraukta į Komisijos priimtą įgyvendinimo aktą kaip CORSIA dalyvaujanti šalis. Ši sąlyga netaikoma teršalų kiekiui, išmestam iki 2027 m., taip pat Jungtinių Tautų apibrėžtoms mažiausiai išsivysčiusioms šalims arba mažoms besivystančioms salų valstybėms, išskyrus tas, kurių bendrasis vidaus produktas vienam gyventojui yra lygus Sąjungos vidurkiui arba už jį didesnis.

75. Kreditai, nurodyti Tvarkos aprašo 73 punkte, gali būti naudojami, jei yra nustatytos reikiamos priemonės dėl dalyvaujančių šalių leidimo juos naudoti, laiku koreguojamos iš atskirų šaltinių dėl žmogaus veiklos rūšies išmetamų ŠESD kiekio ir absorbentais pašalinamo jų kiekio, įtraukto į dalyvaujančių šalių nacionaliniu lygmeniu nustatytus įpareigojančius veiksmus, ataskaitos ir išvengiama dvigubos apskaitos bei grynojo pasaulyje išmetamų ŠESD kiekio didėjimo.

76. APVA, raštu gavusi veiklos vykdytojo prašymą, panaikina veiklos vykdytojo sąskaitoje sukauptus ATL vadovaudamasi 2013 m. gegužės 2 d. Komisijos reglamento (ES) 389/2013, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2003/87/EB ir Europos Parlamento ir Tarybos sprendimus Nr. 208/2004/EB ir 406/2009/EB įsteigiamas Sąjungos registras ir panaikinami Komisijos reglamentai (ES) Nr. 920/2010 ir Nr. 1193/2011, ir Reglamento (ES) 2019/1122 nuostatomis.

77. Nuo 2013 m. veiklos vykdytojui išduoti ATL galioja neribotą laiką. Nuo 2021 m. sausio 1 d. išduotuose ATL nurodoma, kuriuo dešimties metų laikotarpiu, skaičiuojant nuo 2021 m. sausio 1 d., jie išduoti, ir kad galioja nuo pirmųjų to laikotarpio metų.

78. ATL gali būti perkelti į kitus kalendorinius metus per tą patį prekybos laikotarpį, į kitą prekybos laikotarpį vadovaujantis Europos Sąjungos teisės aktuose nustatytais reikalavimais.

79. Veiklos vykdytojams kitos valstybės narės kompetentingos institucijos suteikti ATL laikomi lygiaverčiais nemokamai išduotiems ar įsigytiems aukciono būdu.

 

XIV SKYRIUS

INFORMACIJOS TEIKIMAS

 

80. Visuomenė informuojama, jai sudaromos sąlygos dalyvauti rengiant ES ATLPS dalyvaujančių veiklos vykdytojų sąrašą pagal Visuomenės informavimo ir dalyvavimo rengiant planus ir programas, skirtas klimato kaitos valdymui aplinkos oro ir vandens apsaugai bei atliekų tvarkymui, tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2005 m. liepos 26 d. įsakymu Nr. D1-381 „Dėl Visuomenės informavimo ir dalyvavimo rengiant planus ir programas, skirtas aplinkos oro ir vandens apsaugai bei atliekų tvarkymui, tvarkos aprašo patvirtinimo“.

81. Su ATL skyrimu susiję sprendimai, Aplinkos ministerijos parengtos ataskaitos Europos Komisijai dėl Direktyvos 2003/87/EB įgyvendinimo yra prieinamos ir visuomenei suteikiama informacija pagal Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo nuostatas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. spalio 22 d. nutarimą Nr. 1175 „Dėl Informacijos apie aplinką Lietuvos Respublikoje teikimo visuomenei tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

XV SKYRIUS

Nemokamai skiriamų apyvartinių taršos leidimų paskirstymo koregavimas atsižvelgiant į veiklos lygio pokyčius

 

82. ŠESD išmetančiam įrenginiui nemokamai skiriamų ATL kiekis koreguojamas atsižvelgiant į Reglamento (ES) 2019/331 23–26 straipsnių ir Reglamento (ES) 2019/1842 5–6 straipsnių nuostatas.

83. AAA prireikus pakoreguoja nemokamų ATL kiekį, suteiktą ŠESD išmetantiems įrenginiams, kuriuose veiklos rūšies lygis pagal AAA atliktą įvertinimą, grindžiamą dvejų kalendorinių metų slankiuoju vidurkiu, padidėjo arba sumažėjo daugiau kaip 15 %, palyginti su veikla, kurios duomenimis remtasi nustatant atitinkamam laikotarpiui nemokamai suteiktų ATL kiekį pagal Tvarkos aprašo 23–41 punktų nuostatas, apie tai pranešdama Europos Komisijai. Papildomas ATL kiekis suteikiamas iš Bendrijos rezervo, o sumažintas ATL kiekis perkeliamas į Bendrijos rezervą atsižvelgiant į Europos Komisijos sprendimą dėl nemokamų ATL kiekio koregavimo.

84. Pirmus trejus kalendorinius metus naujoms ŠESD išmetančio įrenginio technologinio proceso dalims ir naujiems rinkos dalyviams paskirstytinų nemokamų ATL kiekis nekoreguojamas. Pirmaisiais ir antraisiais veiklos kalendoriniais metais nemokamų ATL kiekis nustatomas atitinkamai pagal kiekvienų metų veiklos lygį, trečiaisiais grindžiamas ankstesnio laikotarpio veiklos lygiu, pagal kurį nustatytas paskirstytinas nemokamų ATL kiekis.

85. AAA gali priimti sprendimą nurodyti APVA sustabdyti nemokamų ATL skyrimą ŠESD išmetančio įrenginio valdytojo valdomam ŠESD išmetančiam įrenginiui, kol nustatoma, kad tam ŠESD išmetančiam įrenginiui skiriamų ATL kiekio koreguoti nereikia arba Europos Komisija pagal Reglamento (ES) 2019/331 23 straipsnio 4 dalį priima sprendimą dėl ATL skyrimo tam ŠESD išmetančiam įrenginiui koregavimo.

86. Jeigu nustatoma, kad ŠESD išmetančio įrenginio valdytojui ar orlaivių naudotojui ATL paskirstyta per daug, AAA per 5 darbo dienas nurodo APVA, vadovaujantis Reglamento (ES) 2019/1122 48 straipsnio ir 50 straipsnio nuostatomis, siekti, kad būtų susigrąžintas ŠESD išmetančio įrenginio valdytojui ar orlaivio naudotojui išduotas perteklinis ATL kiekis.

87. ŠESD išmetančio įrenginio valdytojo valdomam ŠESD išmetančiam įrenginiui nemokamai skiriamų ATL kiekis nedidinamas, jeigu ŠESD išmetančio įrenginio valdytojas iki Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2015 m. vasario 26 d. įsakyme Nr. D1-168 „Dėl Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje dalyvaujančių veiklos vykdytojų ir orlaivio naudotojų šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo stebėsenos, apskaitos ir ataskaitų teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ nustatyto termino nepateikė AAA patikrintos veiklos lygio duomenų ataskaitos ir ATL skyrimas nebuvo sustabdytas.

88. ŠESD išmetančio įrenginio valdytojai, nurodyti Tvarkos aprašo 6 punkte, privalo informuoti AAA, AAD ir APVA apie visus įvykusius pokyčius, susijusius su ŠESD išmetančio įrenginio eksploatacija, turinčius įtakos valdomam ŠESD išmetančiam įrenginiui suteikiamų ATL kiekiui (įskaitant veiklos nutraukimą, laikiną sustabdymą, bankrotą), per 10 darbo dienų nuo įvykusio ŠESD išmetančio įrenginio pokyčio.

89. Jei ŠESD išmetančio įrenginio valdytojas pakeitė kuro deginimo įrenginius,  gamybos procesus, kad būtų sumažintas jo išmetamas ŠESD, ir nebesiekia didesnės kaip 20 MW bendros vardinės šiluminės galios, jis  gali pasirinkti, kad ir toliau būtų taikoma ES ATLPS iki nurodyto dabartinio ir kito penkerių metų laikotarpio, nurodyto Įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje, pabaigos. ŠESD išmetančio įrenginio valdytojas gali nuspręsti, kad ŠESD išmetančiam įrenginiui, pakeitus jo gamybos procesus, ES ATLPS reikalavimai taikoma tik iki dabartinio penkerių metų laikotarpio pabaigos arba ir kitą penkerių metų laikotarpį. Apie sprendimą ir toliau dalyvauti ES ATLPS ŠESD išmetančio įrenginio valdytojas praneša AAA per 10 darbo dienų nuo įvykusio ŠESD išmetančio įrenginio pokyčio. AAA šią informaciją įtraukia į ES ATLPS dalyvaujančių veiklos vykdytojų, kuriems suteikiami nemokami ATL, sąrašą.

90. AAA, atsižvelgdama į Reglamento (ES) 2019/1842 5 ir 6 straipsnių reikalavimus, įvertina pagal 88 ir 89 punktus pateiktą informaciją; nustačiusi, kad ŠESD išmetančio įrenginio valdytojo nurodyti pokyčiai turi įtakos valdomam ŠESD išmetančiam įrenginiui nemokamai suteiktų ATL kiekiui, apie tai per 5 darbo dienas informuoja APVA ir nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas pateikia ją Europos Komisijai. AAA pateiktą informaciją skelbia viešai savo interneto svetainėje per 5 darbo dienas.

91. Jei ŠESD išmetančio įrenginio valdytojas, remdamasis veiklos lygio duomenų ataskaitoje pateiktais duomenimis ir visais papildomais duomenimis, kurių prašo pateikti AAA, įrodo, kad ŠESD išmetančio įrenginio technologinio proceso dalies, kurios nemokamų ATL kiekis nustatytas remiantis šilumos ar kuro santykiniu taršos rodikliu, veiklos lygis sumažėjo daugiau kaip 15 %, palyginti su bazinių duomenų arba naujo ŠESD išmetančio įrenginio duomenų ataskaita, ne dėl gamybos lygio pokyčio, o dėl energijos vartojimo efektyvumo padidėjimo pagal Reglamento (ES) 2019/1842 6 straipsnio 3 dalį, nemokamų ATL kiekis nekoreguojamas.

92. Jei ŠESD išmetančio įrenginio valdytojui, remiantis veiklos lygio duomenų ataskaitoje pateiktais duomenimis ir visais papildomais duomenimis, kurių prašo pateikti AAA, nepavyksta įrodyti, kad ŠESD išmetančio įrenginio technologinio proceso dalies, kurios nemokamų ATL kiekis nustatytas remiantis šilumos ar kuro santykiniu taršos rodikliu, veiklos lygis padidėjo daugiau kaip 15 %, palyginti su bazinių duomenų arba naujo rinkos dalyvio duomenų ataskaita, dėl gamybos lygio pokyčio, o ne dėl energijos vartojimo efektyvumo sumažėjimo, nemokamai suteikiamų ATL kiekis nekoreguojamas.

93. AAA per 10 darbo dienų nuo priimto atitinkamo Europos Komisijos sprendimo informuoja APVA apie ŠESD išmetančių įrenginių valdytojams skirtą, sumažintą, padidintą ar panaikintą ATL kiekį atsižvelgdama į Europos Komisijos sprendimą dėl Tvarkos aprašo 87 ir 94 punktuose nurodytų duomenų tvirtinimo. APVA, gavusi šią informaciją, skelbia ją savo interneto svetainėje (nurodomas ŠESD išmetančio įrenginio valdytojas, įrenginio pavadinimas, įrenginio identifikacinis numeris, įrenginio valdytojui skirtas, sumažintas, padidintas, panaikintas ATL kiekis per kalendorinius metus).

94. APVA, gavusi informaciją iš AAA apie ŠESD išmetančio įrenginio valdytojo leidimo išmesti ŠESD panaikinimą, per 10 darbo dienų savo interneto svetainėje skelbia informaciją apie ES ATLPS nebedalyvaujantį (pašalintą) įrenginio valdytoją, jo įrenginio pavadinimą, įrenginio identifikacinį numerį, leidimo išmesti ŠESD galiojimo panaikinimo datą.

95. ŠESD išmetančių įrenginių valdytojai ir orlaivių naudotojai ne trumpiau kaip 10 metų nuo paraiškos suteikti nemokamų ATL pateikimo dienos, vadovaudamiesi Reglamento (ES) 2019/331 7 straipsnio 3 dalimi, saugo išsamius ir aiškius visų Reglamento (ES) 2019/331 IV priede nurodytų duomenų įrašus ir patvirtinamuosius dokumentus.

________________________