herbas

ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE 2020 – 2024 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2021 m. balandžio 8 d . Nr. T-605

Šalčininkai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 22 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, remdamasi Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 23 d. nutarimu Nr. 1213 „Dėl Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos patvirtinimo“, 24 punktu ir atsižvelgdama į Šalčininkų rajono savivaldybės ir daugiabučių namų gyventojų iniciatyva atrinktų neefektyviausiai energiją vartojančių gyvenamųjų namų energinio efektyvumo didinimo rezultatus, Šalčininkų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Šalčininkų rajono savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose 2020 – 2024 metų programą (toliau – Programa) (pridedama).

2. Paskirti patvirtintos Programos administratoriumi UAB „Tvarkyba“.

3. Paskirti Programos įgyvendinimo administratoriaus veiklos koordinavimą atliksiantį asmenį Šalčininkų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Rajono savivaldybės meras                                                                               Zdzislav Palevič

 

 

PATVIRTINTA

Šalčininkų rajono

savivaldybės tarybos

2021 m. balandžio 8 d.

sprendimu Nr. T-605

 

ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS ENERGINIO EFEKTYVUMO DIDINIMO DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE 2020 – 2024 METŲ PROGRAMA

 

 

I SKYRIUS

 

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1.         Šalčininkų rajono savivaldybės energinio efektyvumo didinimo daugiabučiuose namuose 2020 – 2024 metų programos (toliau – Programa) paskirtis – atkurti ir pagerinti Šalčininkų rajone esančių daugiabučių namų technines ir energines normatyvines savybes, siekiant esminių statinio reikalavimų visumos išlaikymo, šiluminės energijos sąnaudų sumažinimo ir racionalaus energinių išteklių naudojimo, gyventojų išlaidų šildymui sumažinimo bei aplinkos ir gyvenimo kokybės pagerinimo.

2.         Programa parengta Šalčininkų rajono savivaldybei vykdant Lietuvos Respublikos statybos įstatymo ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo pavestą atlikti statinių naudojimo priežiūros atlikimo funkciją bei įgyvendinant vieną iš Lietuvos būsto strategijos tikslų – užtikrinti efektyvų esamo būsto naudojimą, priežiūrą, atnaujinimą ir modernizavimą, racionalų energijos išteklių naudojimą, taip pat vadovaujantis statybos techniniu reglamentu STR 2.01.02:2016 „Pastatų energinio naudingumo projektavimas sertifikavimas“, statybos techniniu reglamentu STR 2.01.01(6):2008 „Esminis statinio reikalavimas „Energijos taupymas ir šilumos išsaugojimas“ ir statybos techniniu reglamentu STR 1.07.03:2017 „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“.

3.         Įgyvendinant programą siekiama prisidėti prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos tikslo, iki 2024 metų pabaigos sumažinti šiluminės energijos sąnaudas daugiabučiuose namuose, pastatytose pagal iki 1993 metų galiojusius statybos techninius normatyvus. Programa atitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą.

 

II SKYRIUS

ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4.         Šalčininkų rajono savivaldybės statinių naudotojų sąraše įrašyti 324 daugiabučiai gyvenamieji namai, iš kurių 41 administruoja patys būsto savininkai, įsteigę daugiabučių namų savininkų bendrijas, 283 namus administruoja Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirti administratoriai: UAB „Tvarkyba“ ir UAB „Eišiškių komunalinis ūkis“.

5.         Daugiausia daugiabučių gyvenamųjų namų yra Šalčininkų mieste – 118. Tai sudaro 36,4 proc. visų rajone esančių daugiabučių gyvenamųjų namų. Didžioji dalis didesnių nei dviejų aukštų ir turinčių daugiau negu dešimt butų daugiabučių tenka Šalčininkų miestui. Būtent šie daugiabučiai gyvenamieji namai yra pagrindiniai šilumos vartotojai Šalčininkų rajone.

6.         Beveik visi Šalčininkų rajono savivaldybės teritorijoje esantys daugiabučiai namai pastatyti iki 1993 metų. Kaip ir daugelyje kitų tuo pačiu metu statytų pastatų Lietuvoje, namai buvo pastatyti pagal žemus energinio efektyvumo standartus ir laikui bėgant jų būklė dėl nepakankamos techninės priežiūros vis prastėjo.

7.         Dalį išlaidų šilumai ir karštam vandeniui mažas pajamas gaunančioms šeimoms kompensuoja valstybė. Šiuo metu kompensacijų už šildymą ir karštą vandenį skyrimo sistema nėra racionali. Ji neskatina mažas pajamas gaunančias šeimas taupyti energiją. Didėjant energijos kainoms, vis daugiau biudžeto lėšų reikia skirti kompensacijoms. Senstant Šalčininkų rajono savivaldybės gyvenamųjų namų fondui ir brangstant energijos ištekliams, racionalaus energijos vartojimo problema tampa vis aštresnė. Jos negali išspręsti pavieniai butų savininkai. Todėl būtina savivaldybės pagalba, siekiant paskatinti ir paspartinti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) procesą.

8.         Siekdama įgyvendinti daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą, Šalčininkų rajono savivaldybės ir daugiabučių namų gyventojų inciatyva, buvo atrinkti 8 daugiausia energijos suvartojantys daugiabučiai namai, kuriems yra parengti investicijų planai bei energinio naudingumo sertifikatai. Vertinimo rezultatai parodė, kad daugųma atrinktų pastatų energinio naudingumo klasė yra F, vidutinis šilumos sunaudojimas yra 468,08 kWh/m2 per metus. Kai kuriuose atrinktuose namuose energijos sunaudojimas yra labai didelis ir siekia net 592,13 kWh/m² per metus.

9.         Atnaujintų daugiabučių namų patirtis rodo, kad kompleksiškas energinio efektyvumo didinimo priemonių įgyvendinimas daugiabučiuose namuose leidžia sutaupyti nuo 30 iki 60 proc. energijos, sunaudojamos iki šių priemonių įgyvendinimo. Taip atsiranda galimybė šildymo išlaidų sutaupytas lėšas nukreipti investicijų, reikalingų minėtoms priemonės įgyvendinti, padengimui. Šalčininkų rajono savivaldybėje pagal I-III etapų programas renovuota 18 daugiabučių namų.

10.       Sparčiai brangstant energijos ištekliams, racionalus energijos vartojimas daugiabučiuose namuose tampa ne tik būsto savininkų, bet ir Savivaldybės problema, kurią siekiama spręsti šios Programos dėka. Programos įgyvendinimas įtakotų Šalčininkų rajono socialinių problemų sprendimą, mažintų gyventojų sąskaitas už šilumą, sudarytų prielaidas užtikrinti statinių reikalavimų visumą daugiabučiuose namuose, leistų pagerinti vidaus patalpų temperatūrinio režimo sąlygas, skatintų būsto savininkus racionaliai vartoti energiją, prisidėtų prie pastatų techninės būklės gerinimo, įneštų svarų indėlį į miesto ir rajono situacijos gerinimą, paskatintų kitus gyventojus atnaujinti daugiabučius namus, ir taip užtikrintų kokybiškesnes gyvenimo sąlygas daugiabučių gyventojams bei gerintų miesto ir rajono gyvenamąją aplinką.

11.       Vykdant techninį ir energinį atrinktų daugiabučių namų įvertinimą, buvo nustatyta, kad šie daugiabučiai namai neatitinka Lietuvos Respublikos statybos įstatyme ir statybos techniniame reglamente STR 1.03.07:2017 „Statinių techninės ir naudojimo priežiūros tvarka. Naujų nekilnojamojo turto kadastro objektų formavimo tvarka“ nustatytų esminių reikalavimų visumos: dėl nepakankamos priežiūros ir klimatinio poveikio yra pažeistos atitvarų konstrukcijos, per kurias patiriami dideli šilumos nuostoliai, ištrupėjęs plytų mūras, pažeistos tarpplokštinės siūlės, stogas neapšiltintas, danga nesandari, vietomis susidariusios pūslės, parapetų apskardinimai paveikti korozijos, susidėvėjusios lietaus surinkimo bei nuleidimo sistemos, nepakeisti langai, blogai izoliuoti magistraliniai šilumos vamzdžiai rūsiuose, nesubalansuota šildymo sistema, kanalizacijos vamzdžiai nekeisti, sujungimai nesandarūs ir kt.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

12.       Programos įgyvendinimo tikslai:

12.1.    užtikrinti, kad būtų sumažintas sunaudojamos šiliumos energijos kiekis daugiabučiuose namuose;

12.2.    pagerinti estetinį vaizdą ir gyvenamąją aplinką;

12.3.    užtikrinti, kad daugiabučiai namai atitiktų teisės aktuose numatytų esminių statinio reikalavimų visumą bei sunaudojamos šilumos energijos kiekį, atsižvelgiant į vietovės klimato sąlygas ir gyventojų poreikius, neviršytų reikiamos ribos. Užtikrinti pastatų konstrukcinių elementų stabilumą bei gyventojų ir visuomenės saugumą;

12.4.    užtikrinti racionalų energinių išteklių vartojimą ir sumažinti išmetamų, šiltnamio efektą sukeliančių, dujų kiekį.

13.       Programos uždaviniai:

13.1.    sumažinti daugiabučiuose namuose suvartojamos šiluminės energijos sąnaudas ne mažiau nei 40 proc., pasiekiant ne mažesnę kaip C energinio naudingumo klasę, sumažinti daugiabučių namų gyventojų patiriamas išlaidas už suvartotą šilumos energiją, pagerinti šių namų gyventojų gyvenimo kokybę bei komforto sąlygas;

13.2.    sukurti organizacinę struktūrą, kuri būtų atsakinga už Programos įgyvendinimo koordinavimą, teiktų organizacinę, teisinę, techninę paramą daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti, taip pat rengti ir įgyvendinti kitų savivaldybės daugiabučių namų energinio efektyvumo didinimo programas;

13.3.    siekti, kad daugiabučiuose namuose būtų atlikti statybos darbai, užtikrinantys šių namų atitikimą teisės aktuose nustatytų privalomųjų (esminių) statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimų visumai.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLO IR UŽDAVINIŲ ĮGYVENDINIMO VERTINIMO

KRITERIJAI

 

14.       Programos tikslui ir uždaviniams vertinti nustatyti šie kriterijai:

14.1.    atnaujintų namų skaičius;

14.2.    skaičiuojamasis šiluminės energijos sutaupymas (vertinama pagal Investicijų planuose numatomą skaičiuojamąjį šiluminės energijos sutaupymą);

14.3.    išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimas – (vertinama pagal Investicijų plane apskaičiuotą išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimą);

14.4.    sukurta organizacinė struktūra.

 

V SKYRIUS

PRIEMONĖS, NUMATOMOS ĮGYVENDINTI DAUGIABUČIUOSE NAMUOSE

 

15.       Siekiant gerinti gyvenamąją aplinką, mažinti energinių išteklių sąnaudas ir užtikrinti daugiabučių namų atitiktį esminiams statinio reikalavimams, Šalčininkų rajono savivaldybės atrinktuose daugiabučiuose namuose numatoma įgyvendinti šias energinį efektyvumą didinančias priemones (toliau – priemonės) būtinas statinių naudojimo ir priežiūros esminiams reikalavimams užtikrinti ir leisiančias sumažinti bendras visų daugiabučių namų energijos sąnaudas ne mažiau kaip 40 %, ir juose pasiekti ne mažesnę kaip C energinio naudingumo klasę. Pagal Programą yra numatomas šių pagrindinių priemonių įgyvendinimas: fasado sienų (taip pat ir cokolio) šiltinimas, įskaitant sienų (cokolio) konstrukcijos defektų pašalinimą ir nuogrindos sutvarkymą; stogo šiltinimas įskaitant stogo konstrukcijos, kaminų ir lietaus nuotekų sistemos defektų pašalinimą ir naujos dangos įrengimas; senų butų langų ir balkono durų keitimas; bendro naudojimo patalpų langų ir durų keitimas, balkonų ar lodžijų įstiklinimas (pagal vieną projektą); šildymo sistemos modernizavimas; ventiliacijos sistemų pertvarkymas.

 

VI SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR VYKDYTOJAI

 

16.       Programos vykdytojai:

16.1.    Šalčininkų rajono savivaldybės administracija;

16.2.    UAB „Tvarkyba“.

17.       Programos įgyvendinimo eiga:

17.1.    visuomenės informavimas ir švietimas (Programos vykdytojai);

17.2.    daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) investicijų planų parengimas (Šalčininkų rajono savivaldybės administracija);

17.3.    parengtų investicijų planų aptarimas su gyventojais (Programos vykdytojai);

17.4.    techninių projektų parengimas, rangos darbų ir statybos techninės priežiūros paslaugų viešųjų pirkimų organizavimas (UAB „Tvarkyba“);

17.5.    atliekamų daugiabučių namų atnaujinimo darbų kontrolė (Programos vykdytojai);

17.6.    atliktų daugiabučių namų atnaujinimo darbų kredito grąžinimo administravimas (UAB „Tvarkyba“);

17.7.    nuolatinio kontakto su atnaujinamų namų bendrojo naudojimo objektų valdytojais palaikymas, teikiant konsultacinio lygio pagalbą (Programos vykdytojai).

 

 

VII SKYRIUS

PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

18.       Rengiant investicijų planus, nustatyta, kad vertinant skaičiuojamosiomis kainomis šiai Programai įgyvendinti reikėtų apie 1,217 mln. eurų.

19.       Programos įgyvendinimui teisės aktų nustatyta tvarka numatoma gauti finansavimą iš Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos, Klimato kaitos specialiosios programos ir kitų šaltinių:

19.1.    daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje numatytomis lėšomis galėtų būti teikiamas lengvatinis kreditas ne ilgesniam kaip 240 mėn. laikotarpiui, pirmiems 5 (penkiems) paskolos metams 3 % fiksuota palūkanų norma, likusiems 15 (penkiolikai) metų 3 % marža + 6 mėn. EURIBOR (esant neigiamam EURIBOR bus traktuojama, kad jis lygus 0 (nuliui)).

19.2.    30 procentų investicijų, tenkančių investicijų plane nurodytoms valstybės remiamoms energinį efektyvumą didinančioms priemonėms įgyvendinti, t. y. Daugiabučių gyvenamųjų namų atnaujinimo (modernizavimo) programos lėšomis kompensuojama 15 procentų investicijų planuose numatytų energiją taupančių priemonių įgyvendinimo (kai pasiekiama ne mažesnė kaip C energinio naudingumo klasė ir sumažinamos skaičiuojamosios šiluminės energijos sąnaudos ne mažiau kaip 40 proc., palyginti su skaičiuojamomis šiluminės energijos sąnaudomis iki atnaujinimo projekto įgyvendinimo), esant lėšų Klimato kaitos specialiojoje programoje, šios programos lėšomis prioriteto tvarka Vyriausybės nustatytais terminais papildomai kompensuojama 15 procentų investicijų, tenkančių Vyriausybės nustatytoms energinį efektyvumą didinančioms priemonėms. Šios paramos dydis pagal parengtus investicijų planus sudarytų apie 328,44 tūkst. eurų;

19.3.    100 procentų valstybės paramos lėšomis padengiama techninio darbo projekto parengimo, projekto ekspertizės, projekto vykdymo priežiūros, statybos techninės priežiūros ir administravimo išlaidos daugiabučių gyvenamųjų namų butų ir patalpų savininkams, dalyvaujantiems daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) programoje;

19.4.    100 procentų apmokamos investicijų padengimo įmokos nepasiturintiems gyventojams pagal Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymą;

19.5.    esant galimybei, galėtų būti panaudojamos ir iš kitų piniginių šaltinių gautos lėšos.

20.       Visų šiame skyriuje nurodytų finansavimo šaltinių parama Programai įgyvendinti skiriama vadovaujantis paramą reglamentuojančiais teisės aktais (Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymu, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymu ir kitais teisės aktais).

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21.       Programos įgyvendinimą koordinuoja ir jos įgyvendinimo stebėseną atlieka Šalčininkų rajono savivaldybės administracija. Programos stebėsena gali būti vykdoma remiantis Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos įgyvendinimo stebėsenos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. D1-1055.

22.       Programa tvirtinama ir keičiama Šalčininkų rajono savivaldybės tarybos sprendimu.

_________________________