VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
DĖL AB „ENERGIJOS SKIRSTYMO OPERATORIAUS“ PREKYBOS LANKSTUMO PASLAUGOMIS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. gruodžio 29 d. Nr. O3E-1771
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 38 punktu bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Rinkos plėtros ir stebėsenos skyriaus 2022 m. gruodžio 22 d. pažymą Nr. O5E-1451 „Dėl AB „Energijos skirstymo operatorius“ prekybos lankstumo paslaugomis tvarkos aprašo patvirtinimo“, Taryba n u t a r i a:
PATVIRTINTA
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos
2022 m. gruodžio 29 d. nutarimu Nr. O3E-1771
PATVIRTINTA
AB „Energijos skirstymo operatorius“ vadovo
2022 m. gruodžio 19 d. sprendimu Nr. 2953
PREKYBOS LANKSTUMO PASLAUGOMIS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Prekybos lankstumo paslaugomis tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 401 straipsnio nuostatomis, taip pat remiantis 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2019/944 dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, kuria iš dalies keičiama Direktyva 2012/27/ES, 32 straipsniu.
2. Aprašas skirtas reglamentuoti elektros energijos skirstomųjų tinklų operatoriaus (toliau – Operatorius) iš elektros energijos rinkos dalyvių perkamų elektros energetikos sistemos lankstumo paslaugų įsigijimo ir naudojimosi elektros skirstomuosiuose tinkluose tvarką, bei lankstumo paslaugų specifikacijas.
3. Lankstumo paslaugos apima su elektros energijos pasiūlos ir paklausos valdymu, vartotojo paklausos pokyčio valdymu, paklausos telkimu, energijos kaupimu ir perkrovos valdymu susijusias paslaugas, taip pat Operatoriaus veikloje reikalingas kitas paslaugas, kurios būtinos nepertraukiamam ir efektyviam elektros energijos skirstymo paslaugų teikimui užtikrinti, įskaitant efektyviai vykdomą elektros tinklų plėtrą. Tuo tikslu, įsigyjant lankstumo paslaugas, atsižvelgiama į Operatoriaus 10 metų skirstomųjų tinklų plėtros, atnaujinimo, modernizavimo ir investicijų plane numatytų reikiamų vidutinės trukmės ir (ar) ilgalaikės trukmės lankstumo paslaugų poreikį.
4. Operatorius įsigyja lankstumo paslaugą siekdamas sumažinti elektros tinklo apkrovą arba valdyti elektros tinklo įtampą, taip užtikrindamas tiekiamos elektros energijos patikimumą ir tiekiamos elektros energijos kokybę pagal LST EN 50160 standartą. Lankstumo paslauga įsigyjama, siekiant išspręsti elektros tinkle kylančią konkrečią problemą (elektros tinklo perkrovas, įtampos problemas ir kt.), kurios atsiranda dėl išorinių veiksnių arba vykdant planinius ir neplaninius elektros tinklo remonto, gedimų šalinimo darbus.
5. Aprašas parengtas siekiant užtikrinti, kad lankstumo paslaugoms įsigyti būtų taikoma skaidri, dalyvavimu ir rinkos veikimu grindžiama procedūra, užtikrinanti veiksmingą ir nediskriminacinį visų susijusių rinkos dalyvių, įskaitant rinkos dalyvių, vykdančių elektros energijos gamybą iš atsinaujinančių išteklių, elektros energijos pasiūlos ir paklausos valdymą, paklausos telkimą ir energijos kaupimą, dalyvavimą.
6. Šiame Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip nurodyta Elektros energetikos įstatyme ir kituose teisės aktuose, įskaitant:
6.1. Elektros energetikos sistemos lankstumas (toliau – lankstumas) – galimybė elektros energetikos sistemoje koreguoti elektros energijos gamybos ir (ar) vartojimo apimtį reaguojant į numatomus ar nenumatomus išorės veiksnius, tarp jų elektros energijos paklausos ir (ar) pasiūlos pokyčius bei kainų pokyčius elektros energijos rinkoje, siekiant nepertraukiamo ir efektyvaus paslaugų elektros energetikos sistemoje teikimo.
6.2. Elektros energetikos sistemos lankstumo paslaugos (toliau – lankstumo paslaugos) – elektros energijos rinkos dalyvių teikiamos paslaugos, kurias skirstomųjų tinklų operatorius įsigyja reaguodamas į lankstumo poreikį savo valdomuose elektros tinkluose ir siekdamas užtikrinti nepertraukiamą ir efektyvų elektros energijos skirstymo paslaugų teikimą.
6.3. Elektros energijos rinkos dalyvis (toliau – rinkos dalyvis) – sąvoka atitinka 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2019/943 dėl elektros energijos vidaus rinkos 2 straipsnio 25 punkte apibrėžtą sąvoką „rinkos dalyvis“.
6.4. Išmanioji elektros energijos apskaitos sistema (toliau – išmanioji apskaita) – į elektros tinklą perduotos elektros energijos kiekį ir (ar) iš šio tinklo suvartotos elektros energijos kiekį matuojanti išmanioji energijos apskaitos sistema. Išmanusis elektros energijos apskaitos prietaisas yra sudedamoji išmaniosios elektros energijos apskaitos sistemos dalis.
6.5. Išmanusis elektros energijos apskaitos prietaisas (toliau – išmanusis apskaitos prietaisas) – elektros energijos apskaitos prietaisas, kurio veikimas grindžiamas elektroninėmis technologijomis ir kuris elektroniniu ryšiu gali sąveikauti su vartotojo sistemomis beveik tikruoju laiku.
6.6. Elektros energijos paklausos telkimas (toliau – paklausos telkimas) – asmens veikla, apimanti jo paties ir (ar) grupės kitų vartotojų elektros energijos paklausos pokyčių ir (ar) elektros energijos pasiūlos (gamybos) derinimą, siekiant nesuvartotos arba pagamintos elektros energijos kiekį ir (ar) nesuvartotą arba patiektą galią parduoti, pirkti arba pateikti aukcionui viename ar daugiau elektros energijos rinkos segmentų.
6.7. Vartotojo elektros energijos paklausos pokytis (toliau – vartotojo paklausos pokytis) – vartotojo įprasto elektros energijos vartojimo režimo pasikeitimas, kai vartotojas suvartoja mažiau ar daugiau negu įprasta elektros energijos ir (ar) galios, reaguodamas į rinkos veiksnius, įskaitant pagal laiką kintančias elektros energijos kainas ar tinklų operatoriaus mokamas sumas, arba priimdamas individualiai ar per paklausos telkėją elektros energijos rinkoje pateiktą pasiūlymą už tam tikrą atlygį sumažinti arba padidinti savo elektros energijos vartojimą. Vartotojo elektros energijos paklausos pokytis išreiškiamas elektros energijos kiekiu ir (ar) galia.
6.8. Rekonstrukcijos kaina – Operatoriaus pagal turimus įkainius preliminariai įvertinta elektros tinklų dalies rekonstrukcijos projekto išlaidų suma.
6.9. Techninis pajėgumų išankstinis patikrinimas – Operatoriaus organizuojamas rinkos dalyvių, kurie nori teikti lankstumo paslaugas techninių pajėgumų tikrinimas, kuriuo metu testuojama ar lankstumo paslaugų teikėjų objektai atitinka visus techninius reikalavimus. Vertinimas atliekamas veikimo bandomuoju režimu būdu.
II SKYRIUS
LANKSTUMO PASLAUGŲ POREIKIO ĮVERTINIMAS
7. Operatorius, atnaujindamas Operatoriaus 10 metų skirstomųjų tinklų plėtros, atnaujinimo, modernizavimo ir investicijų planą, atlieka lankstumo paslaugų poreikio kiekio prognozę, t. y. vertina lankstumo paslaugų poreikį ir įsigijimo mastą nerečiau nei kartą per dvejus metus.
8. Lankstumo paslaugų poreikis apskaičiuojamas elektros tinklų daliai. Elektros tinklų dalis apima vieną ar kelis iš šių elementų: elektros skirstomojo tinklo liniją, linijos segmentą, transformatorinę, skirstomąjį punktą, transformatorių pastotę.
9. Lankstumo paslaugų poreikio kiekio apskaičiavimui naudojami išmaniosios apskaitos duomenys: elektros tinklo apkrovų duomenys, elektros tinklo įtampos duomenys ir kt.
10. Lankstumo paslaugų poreikis nėra skaičiuojamas ir prognozuojamas elektros tinklų dalyje, kai toje dalyje nėra tinklo parametrų matavimo įrangos (išmaniosios elektros energijos apskaitos sistemos, analizatorių ar kitų matavimo įrenginių), ir (ar) techniškai nėra įmanoma suskaičiuoti šį poreikį.
11. Lankstumo paslaugų poreikio kiekio skaičiavimus vykdo Operatorius, vertindamas įvairius veiksnius: orų prognozes, elektros tinklo apkrovos didėjimą ar mažėjimą dėl vartotojų skaičiaus didėjimo ar mažėjimo, jų naudojamos galios didėjimo ar mažėjimo, jų turimų prietaisų bei kitus veiksnius.
III SKYRIUS
LANKSTUMO PASLAUGŲ EKONOMIŠKUMO ĮVERTINIMAS IR MAKSIMALIŲ IŠLAIDŲ NUSTATYMAS
13. Operatorius lankstumo paslaugų ekonomiškumo įvertinimą ir maksimalių išlaidų lankstumo paslaugų įsigijimui nustatymą vykdo kiekvienai elektros tinklų daliai, kuriai nustatytas lankstumo paslaugos poreikis, atskirai.
14. Operatorius, vertindamas lankstumo paslaugų ekonomiškumą nustato atitinkamos elektros tinklų dalies, kurioje nustatytas lankstumo paslaugos poreikis, rekonstrukcijos kainą. Maksimalios išlaidos, kurias Operatorius gali skirti lankstumo paslaugai, kartu su administracinėmis išlaidomis prilyginamos rekonstrukcijos kainai. Maksimalios išlaidos lankstumo paslaugai apskaičiuojamos pagal formulę:
|
(1) |
čia:
Išlaidosmax – maksimalios išlaidos skirtos lankstumo paslaugų įsigijimui atitinkamai elektros tinklo daliai, EUR;
– x nusako laikotarpį metais, kuriam laikui būtų atidėta rekonstrukcija įsigyjant lankstumo paslaugas, 40 nurodo rekonstrukcijos nusidėvėjimo laikotarpį, metai;
RekonstrukcijosKaina – Elektros tinklo dalies rekonstrukcijos kaina, EUR;
AdministracinėsIšlaidos – Operatoriaus patiriamos išlaidos organizuojant lankstumo paslaugų pirkimą, kurias sudaro viešojo pirkimo organizavimas, reikalingų vidinių sistemų išlaikymas, EUR.
15. Operatorius, įvertinęs lankstumo paslaugų maksimalią galimą kainą, priima sprendimą, ar įsigyti lankstumo paslaugas, ar taikyti kitą elektros tinklo nepertraukiamo ir efektyvaus elektros energijos skirstymo paslaugų teikimui būtiną užtikrinimo priemonę, pvz., elektros tinklo rekonstrukciją. Jeigu Operatorius turi galimybę už ne didesnę nei maksimalią nustatytą kainą rinkoje įsigyti lankstumo paslaugų, tuomet rekonstrukcija nėra daroma iki kito elektros tinklo lankstumo poreikio vertinimo. Jeigu rinkos dalyvių siūloma kaina lankstumo paslaugų suteikimui yra didesnė, tuomet Operatorius vykdo rekonstrukciją ar kitą jo pasirinktą priemonę.
16. Operatoriaus patiriamos sąnaudos, įsigyjant lankstumo paslaugas, įskaitant būtinų informacinių ir ryšių technologijų ir infrastruktūros sąnaudas, įvertinamos nustatant ar koreguojant skirstymo paslaugų kainų viršutines ribas. Operatoriui, Apraše nustatyta tvarka, nusprendus įsigyti lankstumo paslaugas, pirmaisiais lankstumo paslaugų įsigijimo metais vertinamos Operatoriaus faktiškai patirtos sąnaudos, įsigyjant lankstumo paslaugas, vėlesniais metais vertinamos pagrįstos planuojamos sąnaudos atsižvelgiant į Elektros energetikos perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų bei visuomeninės kainos viršutinės ribos nustatymo metodikos, patvirtintos Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba), 2015 m. sausio 15 d. nutarimu Nr. O3-3 „Dėl Elektros energijos perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų ir visuomeninės kainos viršutinės ribos nustatymo metodikos patvirtinimo“, nuostatas.
17. Jeigu vertinimo metu nustatyta taikyti kitą elektros tinklo efektyvumo užtikrinimo priemonę, pvz., elektros tinklo rekonstrukciją, Operatoriaus atliktos investicijos derinamos atsižvelgiant į Gamtinių dujų, elektros energetikos, suskystintos naftos dujų įmonių investicijų vertinimo ir derinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Tarybos 2009 m. liepos 10 d. nutarimu O3-100 „Dėl gamtinių dujų, elektros energetikos, suskystintų naftos dujų įmonių investicijų vertinimo ir derinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
IV SKYRIUS
LANKSTUMO PASLAUGŲ BENDRIEJI REIKALAVIMAI
18. Operatorius, siekdamas įsigyti lankstumo paslaugą savo valdomame elektros tinkle, iš rinkos dalyvių įsigyja lankstumo paslaugas, kai rinkos dalyviai atlieka konkrečius veiksmus arba susilaiko nuo veiksmų atlikimo, kiek tai susiję su savo elektros energijos vartojimu ir (ar) gamyba. Šis veiksmas apskaitomas energijos ir (ar) galios kiekiu, kuris matuojamas kW, kWh, kVAr, ir (ar) kVArh.
19. Operatorius, atlikęs lankstumo paslaugų vertinimą II skyriuje nustatyta tvarka, nustatęs šių paslaugų kiekį ir tipą, įvertina konkrečių lankstumo paslaugų poreikį ir skelbia šių paslaugų specifikacijas Operatoriaus tinklalapyje. Lankstumo paslaugos gali būti vidutinės trukmės (perkamos nuo dienos iki kelių mėnesių į priekį) ir (ar) ilgalaikės trukmės (perkamos nuo kelių mėnesių ar metų į priekį).
V SKYRIUS
LANKSTUMO PASLAUGŲ TEIKĖJAI
21. Lankstumo paslaugų teikėjais gali būti visi rinkos dalyviai, kurie turi technines galimybes susimažinti ir (ar) pasididinti savo aktyvios ir reaktyvios energijos vartojimą ir (ar) gamybą.
22. Operatorius sudaro vienodas sąlygas rinkos dalyviams, kurie atitinka lankstumo paslaugų technines specifikacijas, teikti lankstumo paslaugas ir suteikia galimybę visiems dalyvauti lankstumo rinkoje, neatsižvelgiant į paslaugų teikėjo naudojamą technologiją (t. y. Operatorius išlieka technologiškai neutralus).
23. Išmanusis apskaitos prietaisas ir išmanioji apskaita yra būtina lankstumo paslaugų teikimo sąlyga, todėl lankstumo paslaugų teikėjų energetikos objektuose, kurių pajėgumus jis sutelkia, privalo būti įrengta išmanioji apskaita.
24. Rinkos dalyviai, kurie siekia dalyvauti lankstumo paslaugų rinkoje, turi atitikti išankstinių techninių pajėgumų reikalavimus, kaip tai numatyta Aprašo VI skyriuje. Techninių pajėgumų reikalavimai yra taikomi individualių rinkos dalyvių arba jų grupių, veikiančioms per tarpininkus, objektams ir šių pajėgumų patikrinimas turi būti atliktas prieš lankstumo paslaugų pirkimo paskelbimą.
VI SKYRIUS
IŠANKSTINIAI TECHNINIŲ PAJĖGUMŲ REIKALAVIMAI
25. Lankstumo paslaugų teikėjai turi atitikti nustatytus išankstinių techninių pajėgumų reikalavimus, kurie pateikti Aprašo priede.
26. Techninių pajėgumų išankstinis tikrinimas gali būti atliekamas tik tiems objektams, kurie yra prijungti prie Operatoriaus elektros tinklo.
27. Lankstumo paslaugų teikėjas, siekiantis gauti techninės specifikacijos reikalavimų įgyvendinimo protokolą, kreipiasi į Operatorių oficialiu raštu ir pateikia šią informaciją:
27.2. Lankstumo paslaugą teiksiančių objektų aktyviąją galią (P, kW) ir (ar) reaktyviąją galią (Q, kVAr)
28. Operatorius gavęs oficialų raštą su lankstumo paslaugų teikėju suderina techninių pajėgumų išankstinio tikrinimo programą.
29. Techninių pajėgumų tikrinimo metu:
29.1. Atliekamas duomenų mainų testavimas tarp lankstumo paslaugų teikėjo ir Operatoriaus. Duomenų mainų testavimas turi būti sėkmingai atliktas iki natūrinio bandymo pradžios.
29.2. Operatorius tikrina, ar lankstumo paslaugų teikėjo objektas atitinka visas lankstumo paslaugos specifikacijoje nurodytas sąlygas.
29.3. Techninių pajėgumų vertinamas atliekamas veikimo bandomuoju režimu būdu, t. y. tikrinimo metu, lankstumo paslaugų teikėjas turi atlikti bandomąsias paslaugų aktyvacijas ir pademonstruoti gebėjimą susimažinti ir (ar) pasididinti savo vartojimą ir (ar) gamybą, išlaikant visus techninės specifikacijos reikalavimus.
30. Jeigu lankstumo paslaugų teikėjas atitinka techninių pajėgumų reikalavimus paslaugai, kuri turi aukštesnius techninius reikalavimus, jam nėra taikoma pareiga atlikti techninių pajėgumų išankstinio tikrinimo paslaugai su žemesniais techniniais reikalavimais.
31. Techninių pajėgumų išankstinio tikrinimo įvykdymo protokolas turi būti suderintas ne vėliau kaip prieš 2 (dvi) savaites iki lankstumo paslaugų pirkimo pradžios.
32. Lankstumo paslaugų teikėjas padengia visus patiriamus kaštus dėl techninės specifikacijos reikalavimų įgyvendinimo, įskaitant ir natūrinio bandymo kaštus.
33. Techninės specifikacijos reikalavimų įgyvendinimo protokolas galioja 5 (penkerius) metus, jeigu nėra vykdomi įrenginių (generatorių, turbinų, katilų ir jų reguliavimo sistemų) atnaujinimo ar keitimo darbai. Pasibaigus bandymo protokolo galiojimui lankstumo paslaugų teikėjas neturi teisės teikti lankstumo paslaugas.
34. Operatoriui nustačius reikalavimų neatitikimą pagal techninėje specifikacijoje nustatytas sąlygas, po techninės specifikacijos reikalavimų įgyvendinimo protokolo išdavimo, jo galiojimas iš karto sustabdomas iki pakartotinio natūrinio bandymo atlikimo ir su Operatoriumi suderinto Techninės specifikacijos reikalavimų įgyvendinimo protokolo pateikimo. Neturint galiojančio Techninės specifikacijos reikalavimų įgyvendinimo protokolo lankstumo paslaugų teikėjas nebegali teikti lankstumo paslaugų.
VII SKYRIUS
LANKSTUMO PASLAUGŲ ĮSIGIJIMAS
36. Operatorius, įvertinęs lankstumo paslaugų poreikį (žr. II skyrių) įsigyja šias paslaugas Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme nustatyta tvarka, išskyrus tuos atvejus, kai remiantis galiojančiu teisiniu reglamentavimu, lankstumo paslaugų įsigijimui nėra taikomi viešųjų pirkimų reikalavimai.
37. Operatorius skelbia pirkimą iki einamųjų metų rugpjūčio 31 d., kai siekiama įsigyti lankstumo paslaugas ateinantiems metams.
38. Operatorius techninėje specifikacijoje pateikia šią informaciją:
40. Lankstumo paslaugų teikėjai siūlydami savo pasiūlymus, pateikia dvi kainas: pastoviąją kainos dedamąją už galios rezervavimą paslaugai suteikti ir kintamą kainos dedamąją už suteiktas paslaugas.
41. Operatorius iki einamųjų metų gruodžio 31 d. pasirašo sutartis dėl lankstumo paslaugos teikimo su visais pirkimą laimėjusiais rinkos dalyviais ar rinkos dalyviu. Sutartyje dėl lankstumo paslaugos teikimo Operatorius ir pirkimą laimėjęs rinkos dalyvis susitaria dėl lankstumo paslaugų teikimo, jų techninių reikalavimų, kainos, trukmės ir kitų sąlygų, būtinų tinkamam lankstumo paslaugų teikimui.
42. Lankstumo paslaugų teikimo standartinės sutarties forma skelbiama Operatoriaus internetinėje svetainėje.
43. Operatorius aktyvuoja lankstumo paslaugą pagal paslaugos techninėje specifikacijoje ir sutartyje nurodytus reikalavimus ir apmoka už faktinį produkto aktyvavimo laiką pagal sutartyje nustatytą kainą. Faktinis produkto aktyvavimo laikas ir kiekis yra apskaičiuojamas pagal lankstumo paslaugos suteikto kiekio apskaitos metodiką, nurodytą Aprašo VIII skyriuje.
VIII SKYRIUS
LANKSTUMO PASLAUGOS SUTEIKTO KIEKIO APSKAITOS METODIKA
44. Lankstumo paslaugos suteikto kiekio apskaitos metodika (toliau – Apskaitos metodika) yra skirta nustatyti lankstumo paslaugos teikėjo suteiktos paslaugos kiekį. Šis kiekis apskaičiuojamas įvertinant lankstumo paslaugos teikėjo pradinę elektros energijos paklausą bei elektros energijos paklausos pokytį, siekiant įsitikinti, ar lankstumo paslaugos teikėjas atliko veiksmus, kurie buvo reikalingi norint suteikti lankstumo paslaugas Operatoriui.
46. Lankstumo paslaugos suteiktas kiekis yra skaičiuojamas 15 minučių intervalu. Kai negalima gauti duomenų 15 minučių tikslumu, naudojami valandiniai duomenys ir lankstumo paslaugos suteiktas kiekis skaičiuojamas 1 valandos intervalu. Lankstumo paslaugos suteiktas kiekis nustatomas naudojant išmaniojo elektros energijos apskaitos prietaiso duomenis.
47. Rinkos dalyvio Operatoriui suteiktas lankstumo paslaugos produkto kiekis pt valandai t apskaičiuojamas kaip faktinio elektros energijos kiekio ct ir pradinės elektros energijos paklausos kiekio bt skirtumas:
|
(2) |
čia:
ct – faktinis elektros energijos kiekis: išmaniosios apskaitos užfiksuotas elektros energijos kiekis;
bt – pradinis paklausos kiekis: pagal Apskaitos metodiką apskaičiuotas menamas suvartojimo grafikas.
48. Pradinis elektros energijos paklausos kiekis bt valandai t vartotojo objektui nustatomas kaip n dienų didžiausių reikšmių vidurkio dt valandai t ir pataisos koeficiento at valandai t suma ir išreiškiamas formule:
|
(3) |
čia:
bt – pradinis elektros energijos paklausos kiekis;
dt – n dienų didžiausių reikšmių vidurkis;
at – pataisos koeficientas valandai t.
49. n dienų didžiausių reikšmių vidurkis dt valandai t apskaičiuojamas vertinant:
50. Objektui neturint pakankamai istorinių duomenų, kad būtų galima apskaičiuoti pradinį kiekį bt, kiekvienam periodui, kuomet buvo aktyvuota lankstumo paslauga, pradinis kiekis bt nustatomas pagal anksčiausio praėjusio periodo faktinius apskaitos parodymus.
52. Pataisos koeficientas at apskaičiuojamas kaip vidurkis skirtumų tarp faktinio suvartoto kiekio ir nustatyto pradinio energijos kiekio dvi valandas prieš lankstumo paslaugos suteikimą (valandą t).
53. Pataisos koeficiente at vertinamas dviejų paskutinių valandų faktinis suvartojimo kiekis, kai nebuvo aktyvuota lankstumo paslauga.
54. Pataisos koeficientas at valandai t nustatomas pagal formulę:
|
(5) |
čia:
ct-n – faktinis suvartojimas laiko intervale n valandą, kai nebuvo aktyvuota lankstumo paslauga, prieš aktyvavimo valandą t.
bt-n – pradinis kiekis laiko intervale n valandą, kai nebuvo aktyvuota lankstumo paslauga, prieš lankstumo paslaugos aktyvavimo.
IX SKYRIUS
INFORMACIJOS MAINAI TARP OPERATORIAUS IR RINKOS DALYVIŲ
55. Operatorius, įsigydamas lankstumo paslaugas ir jomis naudodamasis, keičiasi visa būtina informacija ir koordinuoja veiksmus su perdavimo sistemos operatoriumi (toliau – PSO), siekdamas užtikrinti optimalų išteklių naudojimą, taip pat saugų, patikimą ir efektyvų elektros energetikos sistemos darbą ir sudaryti palankesnes sąlygas elektros energijos rinkai plėtoti.
56. Operatorius elektroninėmis priemonėmis, jeigu su PSO nėra sutarta kitaip, teikia informaciją PSO apie planuojamus aktyvuoti lankstumo paslaugos pajėgumus ne vėliau kaip 24 valandas prieš aktyvaciją, jei suminė aktyvacijos galia lygi ar didesnė nei 1 MW su PSO suderinta tvarka ir sąlygomis.
57. Lankstumo paslaugų teikėjai pateikia Operatoriui visą reikalingą informaciją techninių pajėgumų išankstinio tikrinimo metu pagal VI skyriaus nuostatas. Lankstumo paslaugų teikėjas įsipareigoja informuoti Operatorių šios informacijos pasikeitimo atvejus.
58. Lankstumo paslaugų teikėjai gauna informaciją apie savo turimų objektų vartojimą iš Operatoriaus informacinių sistemų .
59. Operatorius, skaičiuodamas suteiktų lankstumo paslaugų kiekį, naudoja duomenis iš savo informacinių sistemų .
60. Operatorius skelbia informaciją apie būsimus pirkimus, lankstumo paslaugų vietoves savo internetinėje svetainėje ir periodiškai ją atnaujina.
61. Lankstumo paslaugų teikėjų ir jų klientų duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB , ir kitais aktualiais teisės aktais.
X SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
62. Aprašo nuostatos įsigalioja, kai Taryba teisės aktuose nustatyta tvarka patvirtina Operatoriaus Aprašą. Tarybos patvirtintas Aprašas skelbiamas Operatoriaus interneto svetainėje.
63. Operatorius periodiškai, ne rečiau kaip kartą per dvejus metus, įvertina Aprašo nuostatų aktualumą ir poreikį keisti Aprašo nuostatas. Tokiu atveju Operatorius, rengdamas Aprašo pakeitimus, vykdo viešąsias konsultacijas su rinkos dalyviais, derina Aprašo keitimus su PSO ir Taryba. Aprašas taip pat gali būti keičiamas Tarybai ir (ar) kitiems rinkos dalyviams pateikus argumentuotus siūlymus ar pastabas dėl poreikio tobulinti Aprašą.
64. Operatoriaus teisė įsigyti lankstumo paslaugas Apraše nurodytu būdu ir jas naudoti gali būti ribojama Tarybos sprendimu, kuris priimamas Tarybos iniciatyva arba Operatoriaus pagrįstu prašymu patvirtinti Aprašą ir (ar) riboti jo teisę įsigyti ir naudoti lankstumo paslaugas, jeigu tokių paslaugų pirkimas nėra ekonomiškai veiksmingas arba dėl tokio pirkimo atsirastų didelių rinkos iškraipymų arba didesnė perkrova.
Prekybos lankstumo paslaugomis tvarkos aprašo
priedas
ILGO LAIKOTARPIO AKTYVIOS GALIOS LANKSTUMO PASLAUGOS APRAŠYMAS IR TECHNINĖ SPECIFIKACIJA
1. Ilgo laikotarpio aktyvios galios lankstumo paslauga – įsigyjama nuo kelių mėnesių ar metų prieš lankstumo paslaugos poreikį.
3. Ilgo laikotarpio aktyvios galios lankstumo paslauga skirta padėti Operatoriui valdyti elektros tinklo perkrovų problemas rinkos dalyviams susimažinus / pasididinus savo vartojimo arba gamybos apimtis.
4. Paslauga perkama tose elektros tinklo vietose, kur Operatorius iš anksto numatytų galimas elektros tinklo perkrovų problemas, kurios kyla dėl padidėjusio klientų vartojimo ar per didelės atsinaujinančių energijos šaltinių gamybos.
5. Paslauga gali būti įsigyjama ir planuojat įvairius elektros tinklo priežiūros darbus, siekiant visiškai neatjungti konkrečios elektros tinklo vietos.
7. Šios paslaugos specifikacija pateikta 1 lentelėje.
1 lentelė. Ilgo laikotarpio aktyvios galios lankstumo paslaugos specifikacija
Eil. Nr. |
Atributas |
Atributų paaiškinimas |
Vertė |
1. |
Galia / energija (angl. Capacity/energy) |
Atributas nurodo, ar perkama galia ar energija. |
Galia + energija |
2. |
Aktyvioji / reaktyvioji energija (angl. Active / reactive energy) |
Atributas nurodo, ar perkama aktyvioji ar reaktyvioji galia/energija. |
Aktyvi energija |
3. |
Reikalinga lokacija (taip/ne) (angl. Location required (Y/N)) |
Atributas nurodo, ar perkant šią paslaugą yra svarbi konkreti paslaugos suteikimo lokacija. |
Taip |
4. |
Pasiekiamumo lygis (angl. Level of availability) |
Atributas nurodo, koks turi būti produkto pasiekiamumo lygis (t. y. kokia procentine dalimi jis turi būti pasiruošęs suteikti paslaugą bet kurio laiko momentu). |
100% |
5. |
Pasirengimo laikotarpis (angl. Preparation period) |
Laikotarpis nuo Operatoriaus prašymo pateikimo iki kitimo pradžios. |
24 val. |
6. |
Suaktyvinimo laikas (angl. Ramping period) |
Laikotarpis nuo Operatoriaus aktyvinimo prašymo pateikimo iki paslaugos suaktyvinimo. |
15 – 60 min |
7. |
Minimalus privalomas laikotarpis produkto tiekimui (angl. Minimum required duration of delivery period) |
Minimalus laiko tarpas, kurį lankstumo paslauga turi būti aktyvuota pilnu pajėgumu. |
60 min – 12 val. (konkretus laikotarpis nusakomas kiekvieno pirkimo metu atskirai) |
8. |
Tiekimo laikotarpis (angl. Delivery period) |
Laikotarpis, kurį lankstumo paslaugų teikėjas užtikrina visą prašomą energijos tiekimo į sistemą pakeitimą arba visą prašomą energijos vartojimo iš sistemos pakeitimą. |
Apibrėžta pirkime |
9. |
Pasyvinimo laikotarpis (angl. Deactivation period) |
Laikotarpis, per kurį energijos tiekimas arba vartojimas visu pajėgumu vėl sumažinamas iki nuostačio. |
15 – 60 min |
10. |
Atsigavimo laikotarpis (angl. Recovery period) |
Laikotarpis tarp išjungimo laikotarpio ir kitos aktyvacijos. |
24 val. |
11. |
Maksimalus aktyvacijų skaičius (per dieną, savaitę) (Maximum number of activations (per day, week…)) |
Maksimalus aktyvacijų skaičius per nurodytą laikotarpį. |
1 kartą per dieną, 2 kartus per savaitę |
12. |
Aktyvacijos metodas (automatinis / rankinis) (Required mode of activation) |
Atributas nurodo, ar paslauga turi būti aktyvuota automatiškai ar rankiniu būdu. |
Galimi abu variantai |
13. |
Dalumas (turi nurodyti / neturi nurodyti) (angl. Divisibility (Y accepted / Y required /N)) |
Lankstumo paslaugos teikėjas turi nurodyti, ar jo paslaugos pasiūlymas gali būti padalintas. T. y., ar jis gali paslaugą aktyvuoti dalinai ar tik pilnu pajėgumu. Galimybė Operatoriui panaudoti tik dalį lankstumo paslaugų teikėjo energijos arba pajėgumo siūlymo, galios aktyvinimo arba trukmės atžvilgiu. |
Turi nurodyti |
14. |
Rezoliucija (angl Granularity) |
Galios / energijos mažiausias galimas pasiūlymo apimties padidėjimas. |
1 kW |
16. |
Maksimali kaina (angl. Maximum price) |
Maksimali kaina. |
Apibrėžta pirkime |
17. |
Rezervacijos kaina (taip/ne) (angl. Availability price (Y/N)) |
Atributas nurodo, ar paslauga turi kainos dedamąją už lankstumo paslaugos prieinamumą (rezervacija). |
Taip |
18. |
Aktyvacijos kaina (taip/ne) (angl. Activation price (Y/N)) |
Atributas nurodo, ar paslauga turi kainos dedamąją už realiai pristatytą paslaugą. |
Taip |
19. |
Simetrinė / asimetrinė paslauga (angl. Symmetric/asymmetric product) |
Atributas nurodo ar paslauga gali būti aktyvuota simetriškai ir (ar) asimetriškai. Simetrinė paslauga gali būti aktyvuota tokia pačia galia tiek prašant susimažinti ar pasididinti savo vartojimą / gamybą. Asimetrinė paslauga nurodo, kad galios susimažinimas ir padidinimas nebus vienodi. |
Galimi abu variantai |
20. |
Leidžiamas telkimas (taip/ne) (angl. Aggregation allowed (Y/N)) |
Atributas nurodo, ar paslaugos galia / energija gali būti pasiekiama telkiant skirtingus objektus. |
Taip |
21. |
Kryptis (angl. Direction) |
Galimos dvi kryptys: + (up), kai pakeliama gamyba ar sumažinimas vartojimas ir – (down), kai sumažinama gamyba arba padidinimas vartojimas. |
Galios pasididinimas ir susimažinimas |
22. |
Kainos žingsnis (angl. Price step) |
Nurodo kainos žingsnį už galią/energiją. |
0,01 EUR/vienetas (kW arba MW) |