LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS BENDRADARBIAVIMO SU NEVYRIAUSYBINĖMIS ORGANIZACIJOMIS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2020 m. sausio 15 d. Nr. V-51
Vilnius
Siekdamas tinkamai įgyvendinti Septynioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 33 punktą bei atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 16 straipsnio 3 dalį ir Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 3 straipsnio 4, 5 ir 7 punktus:
1. T v i r t i n u Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos bendradarbiavimo su nevyriausybinėmis organizacijomis tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos
apsaugos ministro
2020 m. sausio 15 d.
įsakymu Nr. V-51
LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS BENDRADARBIAVIMO SU NEVYRIAUSYBINĖMIS ORGANIZACIJOMIS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos bendradarbiavimo su nevyriausybinėmis organizacijomis tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Ministerija) bendradarbiavimo su nevyriausybinėmis organizacijomis (toliau – NVO) sritis, tikslus, principus, bendradarbiavimo organizavimo tvarką, Ministerijos bei NVO teises ir pareigas.
2. Šis Aprašas nėra taikomas:
2.1. kai teisės aktų nustatyta tvarka Ministerija sudaro nuolatines komisijas, kurių nariais privalomai įtraukiami NVO atstovai ir šių komisijų veiklą reglamentuoja atskiri Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymai ir (arba) kiti teisės aktai;
2.2. bendradarbiaujant su tarptautinėmis NVO, kurios sudarė tarptautines sutartis ir (arba) pasirašė kitus bendradarbiavimo dokumentus su Ministerija ar kita kompetentinga valstybės institucija;
2.3. viešųjų pirkimų atvejais, kai NVO dalyvauja Ministerijos arba jos pavaldžios įstaigos paskelbtame viešajame pirkime kaip tiekėjas arba tiekėjų grupės dalyvis;
3. Šiame Apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Bendradarbiavimo sutartis – Ministerijos ir NVO sudaroma bendradarbiavimo sutartis (toliau – Bendradarbiavimo sutartis), kurios projektas pateikiamas šio Aprašo 2 priede.
3.2. Partneris – NVO, su kuria Ministerija sudarė Bendradarbiavimo sutartį. NVO suprantama taip, kaip ši sąvoka apibrėžta Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme.
3.3. Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatyme, Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos farmacijos įstatyme, Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatyme bei kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.
II SKYRIUS
MINISTERIJOS IR NVO BENDRADARBIAVIMO SRITYS, TIKSLAI IR PRINCIPAI
4. Šis Aprašas taikomas Ministerijai ir NVO bendradarbiaujant šiose srityse:
5. Ministerijos ir NVO kaip partnerių bendradarbiavimo tikslai:
5.1. paskatinti NVO aktyviau įsitraukti į Ministerijos sprendimų priėmimą, skatinti jų veiklos įvairovę įgyvendinant sveikatos apsaugos ministrui pavestų valdymo sričių politiką, užtikrinti dialogą tarp valstybinio ir nevyriausybinio sektorių ir taip skatinti pilietinės visuomenės vystymąsi bei stiprinti NVO institucinius gebėjimus;
5.2. sudaryti NVO galimybę dalyvauti sprendimų priėmimo procese, visuose sprendimų priėmimo etapuose sveikatos priežiūros sistemoje ir su ja susijusiose ar galinčiose ją veikti srityse, identifikuojant problemas ir (ar) poreikius, darant įtaką teisės aktų projektų turiniui, teikiant pasiūlymus ir vertinant numatomo teisinio reguliavimo teigiamas ir neigiamas pasekmes, svarstant atskirus veiksmus ir priemones;
5.3. plėtoti ilgalaikio ir tvaraus bendradarbiavimo tradicijas gerinant sveikatos priežiūros sistemą, gydymo prieinamumą ir jo kokybę, pacientų teisių ir teisėtų interesų apsaugą ir savalaikį įgyvendinimą;
6. Ministerijos ir NVO bendradarbiavimas grindžiamas remiantis šiais principais:
6.1. atvirumo – užtikrinti sveikatos sistemos viešojo valdymo procesų atvirumą ir skatinti visuomenę aktyviai juose dalyvauti;
6.2. viešumo ir skaidrumo – bendradarbiavimas yra viešas, supažindinant visuomenę ir interesų grupes su formuojama sveikatos politika ir sudarant teisę teikti pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo visose teisėkūros stadijose;
6.3. efektyvumo – partneriai į sveikatos politikos įgyvendinimą įtraukiami pagal savo kompetenciją ir dėl esminių kausimų;
III SKYRIUS
Reikalavimai nvo, ketinančiAI tapti partneriu
7. Partneriu gali tapti NVO, kuri atitinka šiuos pagrindinius kriterijus:
7.3. atitinka reikalavimus, numatytus Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme, ar Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatyme;
7.4. viešai skelbia savo interneto svetainėje, jeigu ją turi, metinių finansinių ataskaitų rinkinius, veiklos ataskaitas kartu su audito išvadomis (tais atvejais, kai finansinių ataskaitų auditas atliktas), paramos teikėjus, rėmėjus, partnerius ir (ar) kitą naudą teikusius juridinius asmenis, įskaitant, bet neapsiribojant, sveikatos priežiūros paslaugų teikėjus, medicinos prietaisų tiekėjus, farmacines kompanijas, maisto tvarkymo subjektus ir kt., išskyrus fizinių asmenų asmens duomenis, kurie pagal teisės aktus, reglamentuojančius fizinių asmenų asmens duomenų apsaugą, viešai neskelbiami. Jei NVO interneto svetainės neturi, informaciją pateikia kartu su teikiamu prašymu, vadovaujantis Aprašo 12 punkte numatyta tvarka;
8. Kai kelios NVO, atitinkančios Aprašo 7 punkto reikalavimus, pretenduoja tapti partneriu, pirmenybė pasirenkant partnerį teikiama tai NVO, kuri atitinka daugiausiai šių papildomų kriterijų:
8.1. NVO veiklos tikslas pagal įstatus yra pacientų teisių ir teisėtų interesų atstovavimas arba viešojo intereso tenkinimas, taip pat kitokia visuomenei naudinga veikla Aprašo 4 punkte įvardytose srityse;
8.5. NVO kaip nariai sudaro ne mažiau kaip 30 fizinių asmenų arba ne mažiau kaip 5 juridiniai asmenys (taikoma tik asociacijoms);
8.7. NVO tiesiogiai susijusi su Ministerijos svarstomu klausimu ar galimos problemos sprendimu ir turi atitinkamą kompetenciją;
8.8. NVO atstovauja visiems savo nariams, o ne vienai dominuojančiai narių grupei (taikoma tik asociacijoms);
IV SKYRIUS
PARTNERIŲ ATRANKA
9. NVO tampa partneriu šio Aprašo nustatyta tvarka, jeigu:
9.1. NVO gavo Ministerijos kvietimą arba savo iniciatyva pateikė prašymą sudaryti Bendradarbiavimo sutartį;
10. Prieš kviesdama NVO tapti partneriu, Ministerija nustato ir įvertina, kokių NVO ir kokio įsitraukimo masto tikisi. Nustatant NVO įtraukimo apimtis, būtina nustatyti NVO, veikiančias konkrečioje Aprašo 4 punkte nurodytoje srityje, įvertinti jų potencialų įsitraukimo lygį ir galimybes.
11. NVO paieška vykdoma viešai prieinamuose informacijos ir duomenų šaltiniuose (pvz., internete, juridinių asmenų registre, socialiniuose tinkluose, informacijos ir duomenų bazėse, skėtinių NVO tinklalapiuose, pranešimuose ir pan.).
12. NVO, ketinanti tapti partneriu, Ministerijai turi pateikti prašymą, kurio forma pateikiama šio Aprašo 1 priede. Kartu su prašymu gali būti pateikiami papildomi dokumentai ir (arba) informacija.
13. Ministerijai kviečiant NVO tapti partneriu, NVO turi pateikti tokią pat informaciją, kokia turėtų būti teikiama Ministerijai, kai NVO savo iniciatyva teikia Aprašo 1 priede patvirtintos formos prašymą.
14. SAM, priėmusi sprendimą pakviesti NVO tapti partneriu arba išnagrinėjusi NVO prašymą bei nustačiusi, jog NVO atitinka Aprašo 7 punkto keliamus reikalavimus, kviečia NVO atstovus į įvadinį susitikimą. Įvadinio susitikimo metu aptariamas Ministerijos bendradarbiavimo poreikis, NVO patirtis bei gebėjimai ir kompetencijos sprendžiant bendradarbiavimui aktualius klausimus, taip pat NVO galimybės skirti pakankamai atstovų kokybiškai ir operatyviai bendradarbiauti su Ministerija.
15. Ministerija po įvadinio susitikimo su NVO vertina potencialius kandidatus į partnerius (NVO kompetenciją, patirtį, iniciatyvas, susidomėjimą bendradarbiavimu ir kt.) bei atitiktį Aprašo 8 punkto reikalavimams.
16. Sprendimas su NVO sudaryti Bendradarbiavimo sutartį arba motyvuotas atsisakymas sudaryti sutartį turi būti priimtas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Ministerijos kvietimo tapti partneriu gavimo dienos arba nuo NVO prašymo tapti partneriu įregistravimo Ministerijoje dienos.
17. Bendradarbiavimo sutartis tarp Ministerijos ir NVO turi būti sudaryta ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo NVO pripažinti Ministerijos partneriu priėmimo dienos.
V SKYRIUS
PARTNERIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
19. Partnerio teisės ir pareigos apibrėžiamos Bendradarbiavimo sutartyje, komisijų, darbo grupių, kitų Ministerijos sudaromų ar siūlomų sudaryti kolegialių organų, kurių nariu tampa partneris arba jo įgaliotas atstovas, darbo (veiklos) reglamentuose ir (arba) kituose norminiuose dokumentuose.
20. Partnerių teisės ir pareigos gali skirtis priklausomai nuo partnerio vaidmens bendradarbiavimo metu, bendradarbiavimo formos bei lūkesčių, kuriuos partneris ir Ministerija kelia vienas kitam konkretaus bendradarbiavimo atveju.
21. Partneriui, be teisės aktų nustatytų teisių (pvz., teisė gauti informaciją iš valstybės institucijų, teisė kelti iniciatyvas, teisė teikti pastabas ir pasiūlymus teisės aktams ir pan.), suteikiamos šios teisės:
21.1. sprendimų priėmimo teisė, kuri suteikiama įgyvendinant Bendradarbiavimo sutartį planavimo ir stebėsenos etapuose ir, jei tai tikslinga, kituose etapuose;
22. Partneris privalo užtikrinti, kad jo atstovas, deleguotas Bendradarbiavimo sutarties pagrindu ir dalyvaujantis Ministerijos sudarytų komisijų arba darbo grupių veikloje:
22.1. pasirašytų nešališkumo deklaracijas ir konfidencialumo pasižadėjimus, jeigu jų pasirašymas bus privalomas šių komisijų arba darbo grupių nariams;
22.2. užpildytų ir pateiktų privačių interesų deklaraciją, jeigu tokia pareiga komisijų arba darbo grupių nariams nustatyta Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme;
VI SKYRIUS
BENDRADARBIAVIMO SUTARTIES NUTRAUKIMO SĄLYGOS
23. Bendradarbiavimo sutartis įsigalioja nuo jos pasirašymo dienos ir galioja neterminuotai. Visi tarp Ministerijos ir partnerio kylantys ginčai sprendžiami derybų būdu, vadovaujamasi protingumo, sąžiningumo ir dalykinės praktikos kriterijais. Nesusitarus derybų keliu, ginčai sprendžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
24. Bendradarbiavimo sutartis gali būti nutraukta:
24.3. Ministerijos ar partnerio iniciatyva, raštu įspėjus kitą šalį apie Bendradarbiavimo sutarties nutraukimą ne vėliau kaip prieš 14 dienų iki numatomo nutraukimo dienos;
24.4. SAM iniciatyva vienašališkai, kai paaiškėja, kad partneris nebeatitinka Aprašo 7 punkte nurodytų kriterijų, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme ar Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme, ar Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatyme numatytų reikalavimų, raštu įspėjus partnerį apie Bendradarbiavimo sutarties nutraukimą ne vėliau kaip prieš 7 dienas iki numatomo nutraukimo dienos.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
25. Šio Aprašo pagrindu vykstantis Ministerijos ir partnerio bendradarbiavimas yra neatlygintinis, savanoriškumo pagrindu ir nėra finansuojamas iš Ministerijos veiklai skirtų lėšų.
26. Informacija apie Ministerijos ir NVO sudarytas Bendradarbiavimo sutartis, bendradarbiavimo apimtį su NVO ir jo rezultatus viešinami Ministerijos interneto svetainėje adresu http://www.sam.lt.