ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. rugsėjo 25 d. Nr. T-(1.3 E)-374
Šalčininkai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, 15 straipsnio 4 dalimi, 16 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 35 straipsnio 9 dalimi, remdamasi Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. A1- 397 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, Šalčininkų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Mokėjimo už socialines paslaugas Šalčininkų rajono savivaldybėje tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Šalčininkų rajono savivaldybės tarybos 2021 m. balandžio 8 d. sprendimą Nr. T-595 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas Šalčininkų rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais papildymais ir pakeitimais.
3. Nustatyti, kad:
3.2. šiuo sprendimu nustatyti mokėjimo už socialines paslaugas dydžiai taikomi perskaičiuojant mokėjimą už socialines paslaugas nuo 2024 m. liepos 1 d.;
Sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Šalčininkų rajono savivaldybės tarybos
2024 m. rugsėjo 25 d.
sprendimu Nr. T-(1.3 E)-374
MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS ŠALČININKŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokėjimo už socialines paslaugas Šalčininkų rajono savivaldybėje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas sąlygas Šalčininkų rajono savivaldybės gyventojams (toliau – Savivaldybė), atleidimo nuo mokėjimo už socialines paslaugas sąlygas ir atvejus, pagalbos pinigų dydžio nustatymą ir jų mokėjimą, finansinių galimybių vertinimą, pajamų ir turto apskaičiavimą, socialinę priežiūrą, laikino atokvėpio paslaugą teikiančio socialinių paslaugų teikėjo ar socialinės globos įstaigos pasirinkimo tvarką.
2. Šis Aprašas taikomas mokėjimui už tas socialines paslaugas, kurias planuoja ir Savivaldybės teritorijos gyventojams organizuoja Savivaldybės meras ir kurios finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams. Tais atvejais, kai socialinių paslaugų kaina viršija Savivaldybės tarybos nustatytą maksimalų socialinių paslaugų išlaidų finansavimo savivaldybės teritorijos gyventojams dydį, šio dydžio ir socialinių paslaugų kainos skirtumas asmens (šeimos) pageidavimu mokamas paslaugas gaunančio asmens (jam atstovaujančio asmens) ir socialinių paslaugų įstaigos tarpusavio susitarimu.
3. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens (šeimos) pajamas, turtą, įvertinus asmens (šeimos) finansines galimybes, asmeniui (šeimai) teikiamų socialinių paslaugų rūšį. Socialines paslaugas, jų turinį pagal socialinių paslaugų rūšis apibrėžia socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtintas Socialinių paslaugų katalogas.
4. Konkretus asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydis nustatomas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu (toliau – Socialinių paslaugų įstatymas), socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtintu Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašu ir šiuo Aprašu.
5. Asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydis negali būti didesnis už asmeniui (šeimai) teikiamų socialinių paslaugų kainą.
6. Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigų teikiamų socialinių paslaugų kainos nustatomos Savivaldybės tarybos sprendimu. Kitos socialinės įstaigos nustato savo teikiamų socialinių paslaugų kainas ir informuoja Savivaldybę, jei ji finansuoja jų teikimą.
7. Asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydis gali būti nustatytas tik pinigine išraiška.
8. Asmens (šeimos) ir Savivaldybės administracijos teisės ir pareigos dėl mokėjimo už socialines paslaugas reglamentuojamos rašytine socialines paslaugas gaunančio asmens ar jo globėjo, rūpintojo, aprūpintojo, kito teisėto asmens atstovo (toliau – Paslaugų gavėjas) ir Savivaldybės administracijos sutartimi. Sutartyje turi būti nustatyta mokėjimo už socialines paslaugas tvarka, Savivaldybės apskaičiuoto asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydžio keitimo atvejai ir informacijos apie savivaldybės apskaičiuotą asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydį (pinigine išraiška) pateikimo Paslaugų gavėjui tvarka.
9. Informacija apie apskaičiuotą asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydį (pinigine išraiška) pateikiama formoje – Asmens (šeimos) mokėjimo už paslaugas paskaičiavimo pažymoje (toliau – pažyma), kurią rengia ir pasirašo atsakingas specialistas. Pažyma per tris darbo dienas pateikiama socialines paslaugas teikiančiai įstaigai. Įstaiga su pažyma pasirašytinai supažindina paslaugas gaunantį asmenį ar jo globėją, rūpintoją ar kitą teisėtą asmens atstovą. Pažyma yra neatsiejama sutarties dalis.
10. Lėšos, gautos už socialines paslaugas, apskaitomos ir naudojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais teisės aktais.
11. Šiame Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos šeimynų įstatyme, Lietuvos Respublikos gyvenamosios vietos deklaravimo įstatyme, kituose teisės aktuose vartojamos sąvokos.
II SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ PREVENCINES IR BENDRĄSIAS SOCIALINES PASLAUGAS
13. Prevencinės socialinės paslaugos ir bendrosios socialinės paslaugos, išskyrus transporto organizavimo ir maitinimo organizavimo paslaugas, finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams arba iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, asmeniui (šeimai) teikiamos nemokamai. Mokėjimo už transporto organizavimo ir maitinimo organizavimo paslaugas dydis nustatomas ir apskaičiuojamas Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka šių paslaugų teikimo ir apmokėjimo už jas tvarkų aprašuose.
III SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ SOCIALINĘ PRIEŽIŪRĄ
14. Socialinės reabilitacijos asmenims su negalia bendruomenėje paslaugos, vaikų dienos socialinė priežiūra, socialinė priežiūra šeimoms, psichosocialinė pagalba be apgyvendinimo, pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems ir nuolatiniams globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiesiems jais tapti, socialinių dirbtuvių paslaugos, intensyvi krizių įveikimo pagalba be laikino apgyvendinimo, palydėjimo paslauga jaunuoliams be apgyvendinimo, psichologinė ir socialinė reabilitacija vaikams bendruomenėje, kurios finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų ar iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams arba iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, teikiamos nemokamai.
15. Mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas dydis asmeniui (šeimai) nustatomas atsižvelgiant į asmens (šeimos) pajamas. Jeigu asmuo pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, nustatant asmens finansines galimybes mokėti už dienos socialinę globą į jo pajamas įskaitoma tik pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą paskirta individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacija ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirta slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija.
16. Mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas, išskyrus Aprašo 14 punkte nurodytas paslaugas, neturi viršyti 20 procentų šeimos pajamų, kai paslaugos paskirtos ir teikiamos šeimai.
17. Maksimalios apimties mokėjimo už kalendorinį mėnesį teikiamas socialinės priežiūros paslaugas asmeniui dydis yra:
17.1. Asmens, kuriam nenustatytas individualios pagalbos teikimo išlaidų ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų kompensacijos poreikis, kurio mėnesio pajamos yra:
17.1.2. 3 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 4 VRP dydžiai, – 10 procentų asmens pajamų;
17.1.3. 4 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 5 VRP dydžiai, – 15 procentų asmens pajamų.
17.2. Asmens, kuriam nustatytas individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų kompensacijos poreikis, yra:
17.2.1. 40 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu šios paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatytas slaugos išlaidų kompensacijos poreikis;
18. Maksimalios apimties mokėjimo už kalendorinį mėnesį teikiamas socialinės priežiūros paslaugas šeimai dydis yra:
šeimos, kurios mėnesio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui per mėnesį) yra:
18.2. 3 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 4 VRP dydžiai, – 10 procentų šeimos pajamų;
18.3. 4 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 5 VRP dydžiai, – 15 procentų šeimos pajamų.
19. Mokestis už socialinės priežiūros paslaugas skaičiuojamas vadovaujantis įstaigos steigėjo patvirtintomis socialinės priežiūros paslaugų kainomis. Mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas, teikiamas trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį, ne visą dieną ar trumpiau nei Socialinių paslaugų kataloge nustatyta maksimali galima socialinės priežiūros paslaugų teikimo trukmė, dydis nustatomas proporcingai teikiamų socialinės priežiūros paslaugų trukmei.
20. Asmeniui (šeimai), teisės aktų nustatyta tvarka gaunančiam (-iai) socialinę pašalpą, arba asmeniui (šeimai), kurio (kurios) pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam asmeniui) yra mažesnės kaip 2 VRP dydžiai, socialinė priežiūra teikiama nemokamai, išskyrus socialinę riziką patiriančius suaugusius asmenis ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvenančius socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gaunančius socialinę priežiūrą, ir asmenis, gaunančius individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją, mokamą pagal Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymą.
21. Atskaičius nustatytą asmens (šeimos) mokėjimo už transporto organizavimo, maitinimo organizavimo paslaugas ir (ar) socialinę priežiūrą dalį, asmens mėnesio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui per mėnesį ) negali likti mažesnės kaip 2 VRP dydžiai, o socialinę riziką patiriančio suaugusio asmens, ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvenančio socialinių paslaugų įstaigoje ir joje gaunančio socialinę priežiūrą, mėnesio pajamos negali likti mažesnės kaip 0,8 VRP dydžio.
22. Krizių atvejais, kai asmuo (šeima) patiria fizinį ar psichologinį smurtą arba kyla grėsmė jo (jos) fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, jam (jai) socialinės priežiūros paslaugos 7 pirmąsias kalendorines dienas teikiamos nemokamai.
23. Kai socialinės priežiūros paslaugų gavėjas yra gydomas arba jam teikiamos reabilitacijos paslaugos stacionarioje sveikatos priežiūros, reabilitacijos įstaigoje, socialinių paslaugų teikimas jam yra sustabdomas, jis yra atleidžiamas nuo mokėjimo už socialinės priežiūros paslaugas proporcingai gydymo trukmei.
IV SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ DIENOS SOCIALINĘ GLOBĄ
24. Mokėjimo už dienos socialinę globą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens pajamas. Jeigu asmuo pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, mokėjimo už dienos socialinę globą dydis asmeniui nustatomas atsižvelgiant į šias kompensacijas.
25. Mokėjimo už dienos socialinės globos paslaugas dydis asmeniui neturi viršyti 20 procentų asmens pajamų. Jeigu asmuo pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, nustatant asmens finansines galimybes mokėti už dienos socialinę globą į jo pajamas įskaitoma tik pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą paskirta individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacija ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirta slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija.
26. Maksimalios apimties mokėjimo už kalendorinį mėnesį teikiamas dienos socialinės globos paslaugas asmens, kuriam nenustatytas individualios pagalbos teikimo išlaidų ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų kompensacijos poreikis, kurio mėnesio pajamos yra:
26.1. mažesnės kaip 2 VRP dydžiai, mokėjimo už dienos socialinę globą, asmens namuose ar institucijoje dydis – 10 procentų asmens pajamų;
26.2. 2 VRP dydžiai arba didesnės už juos, bet mažesnės kaip 3 VRP dydžiai, mokėjimo už dienos socialinę globą asmens namuose ar institucijoje, dydis – 15 procentų asmens pajamų;
27. Maksimalios apimties mokėjimo už kalendorinį mėnesį teikiamas dienos socialinės globos paslaugas asmens, kuriam nustatytas individualios pagalbos teikimo išlaidų ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų kompensacijos poreikis, mokėjimo dydis už dienos socialinės globos asmens namuose ar institucijoje yra:
27.1. 40 procentų šios kompensacijos dydžio, jeigu šios paslaugos teikiamos asmeniui, kuriam nustatytas pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatytos slaugos išlaidų kompensacijos poreikis;
28. Mokėjimo už vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą asmens namuose dydis asmeniui nustatomas proporcingai teikiamos dienos socialinės globos asmens namuose trukmei, atsižvelgiant į Socialinių paslaugų kataloge nustatytą maksimalią asmeniui taikomą dienos socialinės globos asmens namuose trukmę. Mokėjimo už trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį teikiamą dienos socialinę globą institucijoje dydis asmeniui nustatomas proporcingai jam teikiamos dienos socialinės globos trukmei.
V SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ TRUMPALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ
29. Mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens pajamas. Mokėjimo už asmeniui teikiamą trumpalaikę socialinę globą dydis neturi viršyti 80 procentų jo pajamų. Jeigu asmuo pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama trumpalaikės socialinės globos išlaidoms padengti.
30. Mokėjimo už trumpalaikės socialinės globos (iki 6 mėn. per kalendorinius metus) paslaugas institucijose dydis – 80 procentų asmens pajamų. Tais atvejais, kai asmuo pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama trumpalaikės socialinės globos išlaidoms padengti.
31. Mokėjimo už trumpalaikės socialinės globos (iki 5 parų per savaitę) paslaugas institucijoje dydis asmens, kuriam nustatytas individualios pagalbos teikimo išlaidų ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų kompensacijos poreikis, – 30 proc. asmens pajamų ir 100 procentų individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtos slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos.
32. Mokėjimo už trumpalaikės socialinės globos (iki 5 parų per savaitę) paslaugas institucijoje dydis asmens, kuriam nenustatytas individualios pagalbos teikimo išlaidų ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų kompensacijos poreikis, – 50 proc. asmens pajamų.
33. Mokestis už trumpalaikę socialinę globą skaičiuojamas atsižvelgiant į įstaigos steigėjo patvirtintą socialinės globos kainą. Mokėjimo už trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį teikiamą trumpalaikę socialinę globą dydis nustatomas proporcingai teikiamos trumpalaikės socialinės globos trukmei.
34. Trumpalaikė socialinė globa likusiam be tėvų globos vaikui ir socialinę riziką patiriančiam vaikui teikiama nemokamai.
35. Krizių atvejais, kai socialinę riziką patiriantis suaugęs asmuo patiria fizinį ar psichologinį smurtą arba kyla grėsmė jo fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, jam trumpalaikė socialinė globa 30 kalendorinių dienų teikiama nemokamai.
36. Asmeniui, laikinai Socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka išvykusiam iš trumpalaikę socialinę globą (iki 6 mėnesių per kalendorinius metus) teikiančios socialinių paslaugų įstaigos į stacionarias sveikatos priežiūros įstaigas, mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą dydis sumažinamas – už laiką, kai asmuo išvykęs, nuo ketvirtos paros, skaičiuojamos nuo išvykimo paros, asmuo moka 30 procentų jam nustatyto mokėjimo dydžio. Už 3 pirmąsias paras, skaičiuojamas nuo išvykimo paros (įskaitant ir tuos atvejus, kai išvykstama trumpiau kaip 3 paroms), mokėjimo už trumpalaikę socialinę globą dydis nemažinamas. Laikas, kai asmuo laikomas išvykusiu, pradedamas skaičiuoti nuo kitos paros, einančios po išvykimo paros.
37. Kai trumpalaikės socialinės globos (5 parų per savaitę) paslaugų gavėjas yra gydomas arba jam teikiamos reabilitacijos paslaugos stacionarioje sveikatos priežiūros, reabilitacijos įstaigoje, jis yra atleidžiamas nuo mokėjimo už trumpalaikės socialinės globos paslaugas proporcingai gydymo trukmei.
VI SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ ILGALAIKĘ SOCIALINĘ GLOBĄ
38. Mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydis nustatomas atsižvelgiant į asmens pajamas, o tais atvejais, kai asmuo pradėjo gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., – ir į asmens turtą.
39. Mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą suaugusiam asmeniui dydis per mėnesį – 80 procentų asmens pajamų, įskaitant atvejus, kai asmens, pradėjusio gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., turto vertė yra mažesnė už jo gyvenamosios vietos savivaldybėje nustatytą turto vertės normatyvą. Jeigu asmuo pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama mokėjimui už ilgalaikę socialinę globą padengti.
40. Jeigu suaugusio asmens, pradėjusio gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., turto vertė yra didesnė už jo gyvenamosios vietos savivaldybėje nustatytą turto vertės normatyvą, mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą suaugusiam asmeniui dydis per mėnesį padidėja vienu procentu, skaičiuojant nuo turto vertės, viršijančios normatyvą.
41. Mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą vaikui su negalia dydis nustatomas, neatsižvelgiant į jo turtą, yra 80 procentų vaiko pajamų. Jeigu vaikas su negalia pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, visa šios kompensacijos suma (100 procentų) skiriama ilgalaikės socialinės globos išlaidoms padengti.
42. Ilgalaikė socialinė globa likusiam be tėvų globos vaikui ir socialinę riziką patiriančiam vaikui teikiama nemokamai.
43. Asmeniui, laikinai socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka išvykusiam iš ilgalaikę socialinę globą teikiančios socialinių paslaugų įstaigos, mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydis sumažinamas – už laiką nuo ketvirtos paros, skaičiuojamos nuo paros, kai asmuo išvykęs, asmuo moka 30 procentų jam nustatyto mokėjimo dydžio. Už 3 pirmąsias paras, skaičiuojamas nuo asmens išvykimo paros (įskaitant ir tuos atvejus, kai asmuo išvyksta trumpiau kaip 3 paroms), mokėjimo už ilgalaikę socialinę globą dydis nemažinamas. Laikas, kai asmuo laikomas išvykusiu, pradedamas skaičiuoti nuo kitos paros, einančios po išvykimo paros. Socialinės globos paslaugų gavėjui išvykus, socialinės globos įstaiga perskaičiuoja gautas išmokas ir susidariusį skirtumą grąžina įstaigoms, išmokėjusioms šias išmokas.
44. Mokestis už ilgalaikę socialinę globą skaičiuojamas atsižvelgiant į įstaigos steigėjo patvirtintą socialinės globos kainą. Mokėjimo už trumpiau nei vieną kalendorinį mėnesį teikiamą ilgalaikę socialinę globą dydis nustatomas proporcingai teikiamos ilgalaikės socialinės globos trukmei. Socialinės globos paslaugų gavėjui mirus, socialinės globos įstaiga perskaičiuoja gautas išmokas ir susidariusį skirtumą grąžina įstaigoms, išmokėjusioms šias išmokas.
45. Mokėjimo už ilgalaikės socialinės globos paslaugas šaltiniai – asmens pajamos ir turtas, išreikštas pinigais. Kai asmens turimų pajamų ir piniginių lėšų nepakanka, mokėjimo šaltiniu nustatomas asmens suaugusių vaikų, kitų suinteresuotų asmenų – turto perėmėjų ar būsimų paveldėtojų piniginės lėšos, kurios naudojamos sutartyje nustatyto asmens mokėjimo dydžio teikiamoms socialinės globos išlaidoms apmokėti.
46. Skiriant asmeniui ilgalaikės socialinės globos institucijoje paslaugą, asmens suinteresuotų asmenų piniginės lėšos gali būti naudojamos asmens ilgalaikės socialinės globos išlaidoms iš dalies apmokėti (padengiant privalomo mokėti turto mokesčio dalį. Tais atvejais, jei asmens turtas nerealizuotas (neparduotas), o asmeniui jau teikiama ilgalaikė socialinė globa, tai:
46.1. socialinių paslaugų įstaiga tarpininkauja dėl asmens turto realizavimo (pardavimo) asmens prašymu;
46.2. mokėjimo už ilgalaikę socialinę globa dydis skaičiuojamas ir už praėjusio laikotarpio suteiktas paslaugas. Realizavus (pardavus) asmens turtą, skola už suteiktą ilgalaikę socialinę globą yra atstatoma;
46.3. tais atvejais, jei asmuo įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka dovanoja nuosavybės teise priklausantį turtą savivaldybei, savivaldybė įsipareigoja išlaikyti asmenį socialinių paslaugų įstaigoje, teikiančioje ilgalaikę socialinę globą iki gyvos galvos. Savivaldybė asmens dovanotą turtą panaudoja socialinėms reikmėms.
VII SKYRIUS
MOKĖJIMAS UŽ LAIKINO ATOKVĖPIO PASLAUGĄ
47. Mokėjimo už laikino atokvėpio paslaugą dydis nustatomas atsižvelgiant į individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, mokamą pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą laikino atokvėpio paslaugos gavėjo prižiūrimam asmeniui.
48. Mokėjimo už laikino atokvėpio paslaugą, teikiamą trumpiau nei Socialinių paslaugų kataloge nustatyta maksimali galima laikino atokvėpio paslaugos teikimo trukmė, dydis nustatomas proporcingai teikiamos laikino atokvėpio paslaugos trukmei.
49. Maksimalios apimties mokėjimo už kalendorinį mėnesį teikiamas laikino atokvėpio paslaugą dydis yra:
49.1. 40 procentų pirmo arba antro lygio individualios pagalbos teikimo išlaidų ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatytos slaugos išlaidų kompensacijos, mokamos pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą laikino atokvėpio paslaugos gavėjo prižiūrimam asmeniui, dydžio;
VIII SKYRIUS
ASMENS (ŠEIMOS) FINANSINIŲ GALIMYBIŲ, MOKĖTI UŽ SOCIALINES PASLAUGAS, VERTINIMAS
51. Asmens (šeimos) finansinės galimybės vertinamos nustačius asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį. Pasikeitus asmens (šeimos) pajamoms (jų rūšiai, dydžiui ir kt.) ir (ar) turtui (jį ar jo dalį pardavus, padovanojus, įsigijus turtą ir kt.), asmens (šeimos) finansinės galimybės vertinamos iš naujo.
52. Asmens (šeimos) finansinės galimybės nevertinamos, kai:
53. Išskirtiniais atvejais, kai socialinės paslaugos asmeniui (šeimai) skiriamos siekiant išvengti grėsmės asmens (šeimos) fiziniam ar emociniam saugumui, sveikatai ar gyvybei, asmens (šeimos) finansinės galimybės vertinamos po to, kai nustatomas asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikis ir jam (jai) skiriamos socialinės paslaugos.
54. Socialinės priežiūros, socialinės globos (dienos, trumpalaikės, ilgalaikės) paslaugas pageidaujantis gauti asmuo ar jo globėjas, rūpintojas, teikdamas Prašymą-paraišką gauti socialines paslaugas (SP-8) (toliau - Prašymas) dėl socialinių paslaugų skyrimo asmens (šeimos) gyvenamosios vietos Savivaldybės administracijos seniūnijos darbuotojui, atsakingam už prašymų gauti socialines paslaugas priėmimą, turi pateikti informaciją apie asmens pajamas (sumas), nurodytas Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnyje.
55. Asmens (šeimos), pageidaujančio (-ios) gauti socialinės priežiūros paslaugas, finansines galimybes mokėti už socialinės priežiūros paslaugas vertina ir konkretų asmens (šeimos) mokėjimo dydį apskaičiuoja socialinių paslaugų įstaigos atsakingas specialistas gavęs Sprendimą dėl socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) skyrimo/neskyrimo/teikimo sustabdymo/nutraukimo SP-9 forma (toliau – Sprendimas), asmens Prašymą, asmens šeimos socialinių paslaugų poreikio vertinimo ir kitus pridedamus dokumentus iš Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir sveikatos apsaugos skyriaus (toliau - Skyrius), paslaugų teikimo laikotarpiu – pasikeitus asmens pajamoms, mokėjimo dydžiams ir tvarkai.
56. Ilgalaikę socialinę globą pageidaujantis gauti asmuo ar jo globėjas, rūpintojas, teikdamas Prašymą dėl socialinių paslaugų skyrimo asmens (šeimos) gyvenamosios vietos Savivaldybės administracijos seniūnijos darbuotojui, atsakingam už prašymų gauti socialines paslaugas priėmimą, turi pateikti informaciją apie asmens pajamas (sumas), nurodytas Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnyje, o tais atvejais, kai asmuo pradėjo gauti ilgalaikę socialinę globą po 2007 m. sausio 1 d., – ir apie turimą turtą (vertę), nurodytą Socialinių paslaugų įstatymo 40 straipsnyje.
57. Asmens, pageidaujančio gauti ilgalaikės socialinės globos paslaugas, asmens, gaunančio ilgalaikės socialinės globos paslaugas ne savivaldybės pavaldumo socialinių paslaugų įstaigose (valstybės, kitų savivaldybių pavaldumo, viešosiose, privačiose, kita), pajamas ir turtą vertina, finansinių galimybių mokėti už socialinės globos paslaugas pažymą rengia Skyriaus atsakingas specialistas. Asmens, gaunančio ilgalaikės socialinės globos paslaugas Savivaldybės pavaldumo socialinių paslaugų įstaigose, pajamas ir turtą vertina, finansinių galimybių mokėti už socialinės globos paslaugas pažymą rengia socialinių paslaugų įstaigos atsakingas specialistas.
58. Socialines paslaugas gaunantis asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas, kitas teisėtas asmens atstovas pagal Aprašo 8 punkte nurodytoje sutartyje numatytas sąlygas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo įvykusių asmens pajamų ir (ar) turto pokyčių dienos praneša socialines paslaugas teikiančiai įstaigai apie asmens (šeimos) pajamų, išskyrus Socialinių paslaugų įstatymo 39 straipsnio 1 dalies 5–9, 13, 15, 17–19 punktuose nurodytas pajamas, asmens turto pokyčius po ankstesnio (paskutinio) vertinimo.
59. Savivaldybės pavaldumo socialinių paslaugų įstaigų atsakingi specialistai, gavę informaciją apie asmens (šeimos), gaunančio (-ios) socialines paslaugas, pajamų ir (ar) turto pokyčius per paslaugų gavimo laiką, finansines galimybes iš naujo įvertina likus ne mažiau kaip 3 mėnesiams nuo minėtos informacijos gavimo dienos. Naujai nustatytas mokėjimo už socialines paslaugas asmeniui (šeimai) dydis taikomas nuo pajamų ir (ar) turto pokyčio dienos.
60. Skyrius, gavęs informaciją apie asmens (šeimos), gaunančio (-ios) socialines paslaugas ne savivaldybės pavaldumo socialinių paslaugų įstaigose (valstybės, kitų savivaldybių pavaldumo, viešosiose, privačiose, kita), pajamų ir (ar) turto pokyčius per paslaugų gavimo laiką, finansines galimybes iš naujo įvertina likus ne mažiau kaip 3 mėnesiams nuo minėtos informacijos gavimo dienos. Naujai nustatytas mokėjimo už socialines paslaugas asmeniui (šeimai) dydis taikomas nuo pajamų ir (ar) turto pokyčio dienos.
61. Skyrius ir Savivaldybės pavaldumo socialinių paslaugų įstaigos turi teisę asmens (šeimos), gaunančio socialines paslaugas, finansines galimybes iš naujo vertinti savo iniciatyva.
62. Finansinių galimybių mokėti už socialinės priežiūros, socialinės globos ir laikino atokvėpio paslaugas vertinimo pažymos formą tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius įsakymu.
63. Skyrius su finansinių galimybių mokėti už socialinės globos, laikino atokvėpio paslaugas vertinimo pažyma, kurioje nurodyta informacija apie Skyriaus apskaičiuotą Asmens mokėjimo už socialinės globos paslaugas dydį (pinigine išraiška), Asmenį arba jo globėją, rūpintoją, kitą teisėtą Asmens atstovą supažindina pasirašytinai, savo parašu jis patvirtina, kad sutinka mokėti pažymoje nustatytą mokėjimo už socialines paslaugas dydį.
64. Skyriaus specialistai, socialinių paslaugų įstaigų socialiniai darbuotojai, nustatantys asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, asmens (šeimos) gyvenamosios vietos Savivaldybės administracijos seniūnijų darbuotojai, atsakingi už prašymų gauti socialines paslaugas priėmimą, konsultuoja asmenis, jų globėjus, rūpintojus, kitus teisėtus asmens atstovus, finansinių galimybių mokėti už socialines paslaugas, vertinimo klausimais.
IX SKYRIUS
MOKESČIO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS SUMAŽINIMAS AR ATLEIDIMAS NUO MOKESČIO
65. Asmuo (šeima), pageidaujantis (-i), kad būtų atleistas nuo mokesčio už socialines paslaugas, ar mokestis už gaunamas socialines paslaugas jam būtų sumažintas, pateikia laisvos formos prašymą Skyriui, kuriame išdėsto mokesčio sumažinimo ar atleidimo nuo mokesčio priežastis, motyvus. Pateikiant prašymą Skyriui asmeniui tarpininkauja paslaugas teikiančios socialinių paslaugų įstaigos darbuotojas ir (ar) asmens gyvenamosios vietos seniūnijos darbuotojas, atsakingas už prašymų gauti socialines paslaugas priėmimą.
66. Skyriaus specialistas patikrina paslaugų gavėjo buities ir gyvenimo sąlygas, surašo buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą ir išvadas pateikia savivaldybės merui.
68. Asmuo (šeima) atleidžiamas (-a) nuo mokėjimo už socialines paslaugas šiais atvejais:
68.1. kai vienas asmuo su negalia augina vaiką su negalia, kuriam nustatyta I ar II lygio individualios , 6 mėnesius per kalendorinius metus;
68.2. sunkios ligos, gaisro, stichinės nelaimės, vagystės, paslaugos gavėjo šeimos nario mirties ar kitais ypatingais atvejais, 6 mėnesius per kalendorinius metus;
68.3. kol asmeniui, kuriam teikiamos ilgalaikės socialinės globos paslaugos globos namuose, teismo keliu bus paskirta institucinė globa (rūpyba) ir parduotas jo turimas turtas bei grąžintas globos namams savivaldybės sumokėtas turto mokestis nuo jo apgyvendinimo datos, asmuo atleidžiamas nuo apskaičiuoto turimo turto, viršijančio normatyvą, mokesčio mokėjimo 12 mėnesių per metus;
68.4. netekus pragyvenimo šaltinio už teikiamas socialinės priežiūros, laikino atokvėpio, dienos ar trumpalaikės, ilgalaikės socialinės globos paslaugas, 3 mėnesius per kalendorinius metus;
X SKYRIUS
PAGALBOS PINIGŲ SKYRIMAS IR MOKĖJIMAS
69. Pagalbos pinigai skiriami Socialinių paslaugų įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais ir sąlygomis.
70. Pagalbos pinigai vaiko globėjui (rūpintojui), budinčiam globotojui, nuolatiniam globotojui, šeimynai Savivaldybėje skiriami ir skaičiuojami proporcingai dienų, kurias vaikas gyvena budinčio ar nuolatinio globotojo šeimoje, skaičiui.
71. Pagalbos pinigai vaiko globėjui (rūpintojui), budinčiam globotojui, nuolatiniam globotojui, šeimynai Savivaldybėje skiriami, mokami, prižiūrimi ar pagal paskirtį naudojami, nutraukiamas jų mokėjimas vadovaujantis Savivaldybės tarybos patvirtintu Pagalbos pinigų globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, nuolatiniams globotojams, šeimynoms, globojantiems (rūpinantiems) be tėvų globos likusius vaikus, skyrimo ir panaudojimo Šalčininkų rajono savivaldybėje tvarkos aprašu.
72. Asmeniui (šeimai) gali būti mokama piniginė išmoka – pagalbos pinigai susimokėti už pagalbą, analogišką bendrosioms socialinėms paslaugoms ar socialinės priežiūros paslaugoms, tik su asmens (šeimos) Skyriui pateiktu sutikimu raštu (laisvos formos), šiais atvejais:
72.2. šeimos narys, globėjas, rūpintojas ar kitas asmuo laikinai dėl tam tikrų priežasčių (ligos, komandiruotės, atostogų, mokymosi ir kt.) negali prižiūrėti asmens, kuriam reikalinga priežiūra;
73. Pagalbos pinigai skiriami atsižvelgiant į socialinių paslaugų įstaigos socialinių darbuotojų, nustačiusių asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, vertinimo išvadą, rekomendaciją bendrąsias socialines paslaugas ar socialinę priežiūrą asmeniui (šeimai) teikti skiriant pagalbos pinigus. Prašymus dėl pagalbos pinigų skyrimo svarsto Savivaldybės socialinių paslaugų teikimo komisija.
74. Pagalbos pinigai susimokėti už pagalbą, analogišką bendrosioms socialinėms paslaugoms ar socialinės priežiūros paslaugoms, gali būti skiriami asmeniui (šeimai), kurio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui) yra mažesnės kaip 3 VRP dydžiai.
75. Pagalbos pinigų suma asmeniui (šeimai) negali būti didesnė už bendrųjų socialinių paslaugų, socialinės priežiūros paslaugų, kurių poreikis asmeniui (šeimai) nustatytas, kainą. Pagalbos pinigų mokėjimas skiriamas Savivaldybės administracijos direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimu.
76. Pagalbos pinigų, skirtų susimokėti už pagalbą, analogišką bendrosioms socialinėms paslaugoms ar socialinės priežiūros paslaugoms, skyrimo terminas – 1 kalendoriniai metai.
77. Pagalbos pinigai negali būti skiriami asmeniui, kuris pagal Tikslinių kompensacijų įstatymą gauna individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensaciją ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. nustatyta tvarka paskirtą slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją.
78. Pagalbos pinigų, skirtų asmeniui (šeimai) susimokėti už pagalbą, savo pobūdžiu analogišką bendrosioms socialinėms paslaugoms ar socialinei priežiūrai, naudojimą pagal paskirtį kontroliuoja seniūnijų vyresnieji specialistai. Nustačius, kad pagalbos pinigai naudojami ne pagal paskirtį, seniūnijos vyresnysis specialistas raštu informuoja Skyrių dėl pagalbos pinigų mokėjimo nutraukimo. Pagalbos pinigų mokėjimas nutraukiamas nedelsiant ir toliau teikiamos bendrosios ar socialinės priežiūros paslaugos. Skyrius per 5 darbo dienas nuo paaiškėjimo apie pagalbos pinigų naudojimą ne pagal paskirtį dienos išsiunčia reikalavimą asmeniui (šeimai) grąžinti neteisėtai gautus pagalbos pinigus. Asmuo, gavęs reikalavimą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo reikalavimo gavimo dienos raštu gali pateikti Skyriui sutikimą dėl pagalbos pinigų grąžinimo arba pateikti prašymą leisti neteisėtai gautus pinigus sumokėti dalimis pagal su Skyriumi suderintą grafiką. Pagalbos pinigų gavėjas neteisėtai gautą visą pagalbos pinigų sumą grąžina arba sumoka dalimis pervedant į nurodytą sąskaitą banke. Jeigu neteisėtai gauti pagalbos pinigai negrąžinami, išieškotina suma išieškoma Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, jeigu su išieškojimu susijusios administravimo išlaidos neviršija išieškotinos sumos.
79. Kontroliuodami pagalbos pinigų naudojimo tikslingumą, seniūnijų vyresnieji specialistai ne rečiau kaip kartą per metus lankosi pagalbos pinigų gavėjų gyvenamojoje vietoje, rašo apsilankymo aktus, kurių kopijas pateikia Skyriaus atsakingam specialistui.
80. Pagalbos pinigų, skirtų susimokėti už pagalbą, analogišką bendrosioms socialinėms paslaugoms ar socialinės priežiūros paslaugoms, mokėjimas gali būti nutraukiamas Savivaldybės administracijos direktoriaus ar jo įgalioto asmens sprendimu šiais atvejais:
80.4. esant asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo išvadai, kad nebėra poreikio bendrosioms socialinėms paslaugoms ar socialinei priežiūrai;
XI SKYRIUS
SOCIALINĘ PRIEŽIŪRĄ, LAIKINO ATOKVĖPIO PASLAUGĄ TEIKIANČIO SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKĖJO AR SOCIALINĖS GLOBOS ĮSTAIGOS PASIRINKIMO TVARKA
82. Paslaugų gavėjas akredituotą socialinę priežiūrą, akredituotą laikino atokvėpio paslaugą teikiantį socialinių paslaugų teikėją ar socialinę globą teikiančią įstaigą pasirenka pats. Paslaugų gavėjui (jo šeimai) turi būti nustatomas šių socialinių paslaugų poreikis.
83. Paslaugų gavėjas pageidaujamą teikėją ar įstaigą (juridinio asmens pavadinimą arba fizinio asmens vardą, pavardę) nurodo pildydamas Prašymą.
84. Jei Paslaugų gavėjas nenurodė pageidaujamo teikėjo ar įstaigos, teikėją ar įstaigą parenka Skyrius šiais būdais:
85. Savivaldybės administracija informuoja gyventojus apie Savivaldybės teritorijoje teikiamas socialines paslaugas, Savivaldybės interneto svetainėje viešina Socialinių paslaugų įstatymo 14 straipsnio 5 dalies 6 punkte nurodytą informaciją (Savivaldybės teritorijoje veikiančius socialinių paslaugų teikėjus, jų teikiamas socialines paslaugas, kainas, turimą licenciją teikti socialinę globą, suteiktą ar panaikintą teisę teikti akredituotą socialinę priežiūrą, akredituotą laikiną atokvėpio paslaugą ir kt.).
XII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
86. Skyrius ir socialinių paslaugų įstaigos teisės aktų nustatyta tvarka užtikrina asmens (šeimos) pateiktų duomenų konfidencialumą. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Aprašu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą.
87. Dokumentai ir duomenys saugomi:
87.2. duomenys, kuriuos privaloma registruoti Socialinės paramos šeimai informacinės sistemoje - šios sistemos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2008 m. gegužės 29 d. įsakymu Nr. A1-172 „Dėl Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos nuostatų ir socialinės paramos šeimai informacinės sistemos duomenų saugos nuostatų patvirtinimo“, nustatyta tvarka ir terminais.
88. Klausimai, neaptarti šiame Apraše, sprendžiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos Socialiniu paslaugų įstatymu, Tvarkos aprašu, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos rekomendacijomis dėl asmens mokėjimo už socialines paslaugas dydžio nustatymo, kitais teisės aktais.