Kaunor-m

 

 

KAUNO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

2 POSĖDIS

 

SPRENDIMAS

DĖL KAUNO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2019 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2019 m. vasario 28 d. Nr. TS-62

Kaunas

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos 6 straipsnio 12 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi ir Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 33 punktu, Kauno rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti Kauno rajono savivaldybės 2019 m. socialinių paslaugų planą (pridedama).

Šis sprendimas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka gali būti skundžiamas Regionų apygardos administracinio teismo Kauno rūmams (A. Mickevičiaus g. 8A, LT-44312 Kaunas).

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                         Valerijus Makūnas

 

PATVIRTINTA

Kauno rajono savivaldybės tarybos

2019 m. vasario 28 d. sprendimu Nr. TS-62

 

 

KAUNO RAJONO SAVIVALDYBĖS

2019 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS

 

I. ĮVADAS

1. Bendra informacija

Kauno rajono savivaldybė (toliau – Savivaldybė) planuoja, organizuoja ir teikia savo teritorijos gyventojams socialines paslaugas, kurios yra finansuojamos iš Savivaldybės biudžeto lėšų, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir kitų lėšų. Socialinių paslaugų teikimo mastui ir rūšims pagal gyventojų poreikius nustatyti Savivaldybė rengia 2019 m. socialinių paslaugų planą. Socialinių paslaugų planas parengtas vadovaujantis Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“.

Planavimo tikslas – siekti užtikrinti darnią socialinę aplinką kiekvienam Kauno rajono gyventojui.

Kauno rajono savivaldybės 2019 m. socialinių paslaugų planas atitinka Kauno rajono tarybos 2013 m. birželio 27 d. sprendimu Nr. TS-256 patvirtinto Kauno rajono savivaldybės 2013–2020 m. strateginio plėtros plano B prioriteto – „Aukšta gyvenimo kokybė“ B. 4. tikslą – „Užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą“, Savivaldybės tarybos 2019 m. sausio 31 d. sprendimu Nr. TS-1 patvirtinto Kauno rajono savivaldybės
2019–2021 m. strateginio veiklos plano Socialinės paramos įgyvendinimo programą.

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai

Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslas – stiprinti socialinių paslaugų tinklą ir užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą bei tęstinumą kiekvienam Kauno rajono gyventojui.

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai

3.1.   Edita Ablačinskienė, Kauno rajono savivaldybės administracijos vyriausioji specialistė (tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorė);

3.2.   Evelina Davainienė, Socialinės paramos skyriaus vyriausioji specialistė;

3.3.   Rima Jusienė, Socialinės paramos skyriaus vedėjo pavaduotoja;

3.4.   Dovilė Bartašiūnaitė, Teisės skyriaus vyriausioji specialistė;

3.5.   Zita Riševičienė, Biudžeto ir finansų skyriaus vyriausioji specialistė;

3.6.   Daiva Ruseckienė, Socialinės paramos skyriaus vyriausioji specialistė;

3.7.   Kristina Stanislovaitienė, SBĮ Kauno rajono socialinių paslaugų centro direktoriaus pavaduotoja socialiniams reikalams;

3.8.   Margarita Venslovienė, Socialinės paramos skyriaus vedėja.

 

II. BŪKLĖS ANALIZĖ

4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:

 

Eil. nr.

Rodiklis

Gyventojų (šeimų) sk.

1.

Gyventojų skaičius* (vidutinis metinis)

93 622

 

iš jų:

 

1.1.

mieste

13 619

1.2.

kaime

80 003

2.

Iš bendro gyventojų skaičiaus:

 

2.1.

pensinio amžiaus gyventojai

16851

2.2.

suaugę asmenys, turintys negalią

7547

2.3.

vaikai

22652

2.4.

vaikai, turintys negalią

542

* Pateikti 2018-07-01 duomenys iš http://osp.stat.gov.lt.

 

4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai

 

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigų veiklos rezultatai

 

SBĮ Vaiko gerovės centras „Gynia“. Vaiko gerovės centrui „Gynia“ 2018-05-25 Tarybos sprendimu Nr. TS-155 „Dėl pavedimo vykdyti globos centro funkcijas“ pavesta vykdyti globos centro funkcijas. Pagrindinis globos centro veiklos tikslas – užtikrinti, kad visiems įvaikintiems vaikams, socialinių globėjų, globėjų giminaičių globojamiems (rūpinamiems) vaikams, bei socialiniams globėjams, globėjams giminaičiams, įtėviams ar asmenims, ketinantiems jais tapti, būtų prieinama ir suteikiama reikalinga konsultacinė, psichosocialinė, teisinė ir kita pagalba, siekiant tinkamo vaiko, įvaikio ugdymo ir auklėjimo šeimai artimoje aplinkoje. 2018 m. paruošti 8 globėjai, iš jų 3 socialiniai globėjai buvo įdarbinti Globos centre, 4 globėjai – dirbo pagal individualios veiklos pažymėjimus. Nuo 2018 m. rugpjūčio mėn. socialinių globėjų šeimose gyveno 12 vaikų. Centras gyventojams teikė įvairias socialines paslaugas: konsultavimo, informavimo ir kitos paslaugos buvo suteiktos asmenims, norintiems globoti, – 91 kartą, globėjams (rūpintojams) – 63 kartus, socialiniams globėjams – 324 kartus, globėjams giminaičiams – 74 kartus, globojamiems (rūpinamiems) vaikams – 257 kartus, kitiems asmenims – 640 kartų. Įstaiga teikia socialines paslaugas Centre apgyvendintiems vaikams, kol bus išspręstas jų grąžinimo tėvams arba globos (rūpybos) nustatymo klausimas. Vaiko gerovės centre įsikūrę 3 šeimynos, kiekvienoje iš jų gyvena iki 8 vaikų. Vieno vaiko socialinės globos kaina yra 1068,0 Eur per mėnesį. Nuo 2018-09-01 Centras atsisakė centralizuoto maitinimo. Kiekvienoje šeimynoje įrengtos virtuvės, kuriose maistas gaminamas kartu su vaikais ir atsižvelgiant į jų pageidavimus. Centre paruoštos papildomos 7 vietos vaikams, atsidūrusiems krizinėse situacijose, kur jie gali būti priimti bet kuriuo paros metu. Globos centras teikia ir atokvėpio paslaugas socialiniams globėjams ir šeimynų dalyviams.

 

Labdaros paramos fondas „Nemuno krašto vaikai“. Fondo laikinuosiuose vaikų globos namuose ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugas vienu metu gali gauti iki 30 vaikų. Per 2018 m. paslaugos buvo suteiktos 35 vaikams. Vieno vaiko socialinės globos kaina yra 879,39 Eur per mėnesį.

Labdaros paramos fondo Vaikų dienos centrą kiekvieną dieną lankė iki 40 vaikų. Vaikams teikiamos bendrosios socialinės paslaugos: informavimas, konsultavimas, tarpininkavimas, nemokamas maitinimas. Veikė dailės ir dailiųjų amatų būreliai, darbo kompiuteriu mokymai. Vyko socialinis darbas su šeimomis, sveikos gyvensenos ir socialinių įgūdžių ugdymas, psichoaktyvių medžiagų, smurto ir prekybos žmonėmis prevencija. Buvo teikiama socialinė pedagoginė ir psichologinė pagalba vaikui ir krizinėje situacijoje esančiai šeimai. Labdaros paramos fondas „Nemuno krašto vaikai„ 2018 m. vykdė SADM finansuojamą projektą „Dienos centre – atrask save“.

Šeimynos. Kauno rajone socialinės globos paslaugas vaikams, likusiems be tėvų globos, teikia trys šeimynos. Rasos Keturakienės šeimynoje per 2018 metus socialinės globos paslaugos buvo teikiamos 13 vaikų. Jančaičių šeimynoje 2018 m. buvo globojama 14 Kauno rajono vaikų. Šeimynoje „Mano vaikystė“ buvo globojama 17 vaikų. Vieno vaiko išlaikymas šeimynose Savivaldybei kainavo apie 67,0 Eur per mėnesį. Savivaldybė 2018 m. šeimynoms papildomai skyrė finansinę paramą 24,0 tūkst. Eur.

SBĮ Čekiškės socialinės globos ir priežiūros namai. Įstaigoje ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugas gali gauti 22 gyventojai. 2018 m. socialinės globos paslaugos buvo suteiktos 26 gyventojams. Savarankiško gyvenimo skyriuje buvo teikiamos socialinės priežiūros paslaugos 9 senyvo amžiaus asmenims. Asmens, turinčio sunkią negalią, vieno mėnesio socialinės globos kaina 2018 m. buvo 825,0 Eur, senyvo amžiaus ar suaugusio asmens, turinčio negalią, – 584,0 Eur, apgyvendinimo Savarankiško gyvenimo skyriuje – 206,0 Eur. Gyventojų socialinei globai ir priežiūrai teikti 2018 m. panaudota 221,3 tūkst. Eur (iš jų: 83 tūkst. Eur Savivaldybės biudžeto lėšų, 80,1 tūkst. Eur spec. lėšų, 58,2 tūkst. Eur valstybės lėšų).

SBĮ Kauno rajono socialinių paslaugų centras (toliau – Socialinių paslaugų centras). Socialinių paslaugų centro veiklos tikslas – sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ar stiprinti gebėjimus ir galimybes spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį. Socialinių paslaugų centras Kauno rajono gyventojams teikia bendrąsias ir specialiąsias socialines paslaugas:

Ø  specialiojo transporto paslauga gydymosi ir reabilitacijos atvejais 2018 m. suteikta 59 Kauno rajono gyventojams 151 kartą. Transporto paslaugos 7 asmenims teiktos 2 kartus per savaitę nuvykti į hemodializės procedūras. Specialusis transportas taip pat buvo skirtas atvežti neįgalius paslaugų gavėjus, vaikus, lankančius dienos centrus, į sveikatinimo, meno užsiėmimus ir kitus Centre vykstančius renginius;

Ø  pagalba į namus – tai asmens namuose teikiamos paslaugos, padedančios asmeniui (šeimai) tvarkytis buityje ir dalyvauti visuomenės gyvenime, 2018 m. šią paslaugą gavo 214 asmenų;

Ø  Šeimos gerovės skyriaus Pagalbos šeimai tarnyba atvejo vadybą taikė 283 šeimoms, socialines paslaugas gavo 321 socialinę riziką patirianti šeima;

Ø  Šeimos gerovės skyriaus Vaikų dienos centrą lankė 31 vaikas, gyvenantys Domeikavos ir Lapių seniūnijose;

Ø  Krizių centre teikiamos apgyvendinimo paslaugos: nakvynės suteikimas, informavimas, konsultavimas, psichologo konsultavimas, tarpininkavimas ir atstovavimas, kasdienio gyvenimo įgūdžių ugdymas ir palaikymas. 2018 m. šias paslaugas gavo 26 moterys ir 34 jų vaikai. Laikino apnakvindinimo paslaugos Krizių centre 2018 m. suteiktos 6 klientėms ir 5 jų vaikams, konsultacijas priklausomybių klausimais gavo 29 asmenys;

Ø  Garliavos vaikų dienos centrą lankė 29 vaikai, gyvenantys Garliavos, Garliavos apyl. sen.;

Ø  Socialinių paslaugų skyriuje 2018 m. 167 suaugusiems asmenims, turintiems negalią ir 53 senyvo amžiaus asmenims, suteiktos sveikatos stiprinimo ir palaikymo paslaugos. Meniniuose užsiėmimuose dalyvavo 29 asmenys iš 3 seniūnijų;

Ø  Dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas teikia socialinio darbo organizatorius, socialinio darbuotojo padėjėjas, slaugytojo padėjėjas, kineziterapeutas. Paslauga teikiama iki 8 val. per dieną, iki 5 kartų per savaitę. 2018 m. paslaugas gavo 68 sunkią negalią turintys asmenys;

Ø  Kauno rajone gyvenantiems vaikams su negalia Dienos socialinės globos centre teikiamos dienos socialinės globos paslaugos. 2018 m. dienos socialinės globos paslaugas gavo 19 neįgalių vaikų; bendrąsias socialines paslaugas – 22 vaikai; socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas – 7 vaikai.

Kauno rajono seniūnijos. Kiekvienoje seniūnijoje dirba socialinio darbo organizatoriai, specialistai ir socialiniai darbuotojai darbui su šeimomis. Socialinio darbo organizatoriai konsultuoja seniūnijos gyventojus socialinių paslaugų skyrimo ir teikimo klausimais, priima iš seniūnijos gyventojų prašymus socialinėms paslaugoms gauti, nustato asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, įvertina asmens socialinį ir fizinį savarankiškumą, asmens finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas, renka informaciją apie socialinių paslaugų poreikį seniūnijoje. Socialiniai darbuotojai darbui su šeimomis padeda šeimoms ugdyti ar stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, įveikti socialinę atskirtį. Atvejo vadybininkai ir socialiniai darbuotojai, dirbantys su šeimomis, padeda gyventojams (šeimoms) ugdyti ar stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, įveikti socialinę atskirtį.

Asociacijos Lietuvos samariečių bendrijos Kauno skyriaus Kauno rajono vaikų dienos centras „Užuovėja“. Centre socialinės paslaugos (informavimas, konsultavimas, maitinimo organizavimas, asmens higienos ir priežiūros paslaugos, sociokultūrinės paslaugos, socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas, organizuojamas vaikų laisvalaikis) teikiamos 40 vaikų iš Samylų ir Taurakiemio seniūnijų. Centrą lanko 2 neįgalūs vaikai. Socialinės paslaugos teikiamos 5 kartus per savaitę nuo 12 val. iki 18 val.

Visuomeninė organizacija Domeikavos vaikų ir jaunimo centras „Neris”. Vaikų ir jaunimo centras „Neris“ organizuoja užimtumą ir laisvalaikį kaimo bendruomenės vaikams. 30 vaikų, gyvenančių Vandžiogalos seniūnijoje, teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos, organizuojami laisvalaikio užsiėmimai. Centras yra sudaręs bendradarbiavimo sutartį su Formaliojo ir neformaliojo ugdymo pedagogų asociacija ir vaikai dalyvauja „Išlikimo mokyklėlės“ programoje.

VšĮ „Juventa“. VšĮ „Juventa“ vykdo vaikų dienos centrų veiklą Domeikavos ir  Neveronių seniūnijose. Domeikavos seniūnijoje nuo 2015 m. veikia vaikų dienos centras „Sparnai“. Dienos centrą lanko 30 mokyklinio amžiaus vaikų, tarp kurių yra 5 vaikai, turintys specialiųjų poreikių. Centre visus metus vykdoma socialinių įgūdžių ugdymo programa, pravedamos viktorinos, vyksta užimtumo veikla būreliuose (šokių, dramos, dailės), vaikams organizuojamos ekskursijos ir vasaros poilsio stovyklos, organizuojami bendri vaikų ir tėvų renginiai.

VšĮ „Juventa“ vaikų dienos užimtumo centras „Neveronys“ nuo 2010 metų teikia socialines paslaugas Neveronių seniūnijoje gyvenantiems vaikams ir jų šeimoms. Vaikų dienos užimtumo centrą lanko 26 vaikai. Dienos centre paslaugos vaikams teikiamos visus metus, rengiami įvairūs būreliai (dailės ir darbelių, šokių, molio, medžio darbų). Paaugliams organizuojami prevenciniai susitikimai su įvairių sričių specialistais. Vasaros metu daugiau rengiama išvykų ir ekskursijų, iškylų į gamtą.

Nevyriausybinės organizacijos. Kauno rajono savivaldybė 2017 m. su 7 nevyriausybinėmis organizacijomis pasirašė Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektų finansavimo ir įgyvendinimo sutartis. Pagal pasirašytas sutartis socialinės reabilitacijos paslaugas gavo 519 Kauno rajono neįgaliųjų gyventojų ir 66 jų šeimos nariai. Tam buvo panaudota 145,8 tūkst. Eur. valstybės ir Savivaldybės biudžeto lėšų. Buvo sukurtos 44 darbo vietos, iš jų 18 neįgaliesiems. 2018 m. Socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektams įgyvendinti Kauno rajone iš valstybės biudžeto buvo skirta 137,9 tūkst. Eur, iš Savivaldybės biudžeto 25,8 tūkst. Eur (1,5 tūkst. Eur daugiau negu 2017 metais). Finansavimą projektams gavo 7 organizacijos (Kauno krašto nefrologinių ligonių draugija „Kauno gyvastis“, Lietuvos kurčiųjų draugijos Kauno teritorinė valdyba, Kauno rajono neįgaliųjų draugija, VšĮ Kauno ir Marijampolės regionų aklųjų centras, Garliavos neįgaliųjų draugija, Kauno krašto neįgaliųjų sąjunga ir Kauno rajono Vilkijos neįgaliųjų sąjunga). Paslaugos buvo suteiktos 481 Kauno rajono gyventojui, iš jų 11 neįgalių vaikų ir 60 šeimos narių. Projektų įgyvendinimo metu buvo sukurtos 37 darbo vietos, iš jų 17 darbo vietų neįgaliesiems. Buvo teikiamos šios socialinės reabilitacijos paslaugos: neįgaliųjų dienos užimtumas, asmeninio asistento pagalba, neįgaliųjų užimtumas įvairiuose amatų būreliuose ir klubuose, kuriuose neįgalieji mokosi gaminti įvairius dirbinius, išmoksta amato; meninių gebėjimų lavinimas būreliuose, kolektyvuose ir klubuose; pagalba neįgaliųjų šeimos nariams.

                 Kauno rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius (toliau – Socialinės paramos skyrius). Socialinės paramos skyrius administruoja socialinių paslaugų teikimą Kauno rajone.

2018 m. buvo gauti 105 Kauno rajono gyventojų prašymai dėl ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugų institucijoje skyrimo ir 34 prašymai dėl dienos socialinės globos paslaugos teikimo asmens namuose. Gyventojų dokumentai buvo patikrinti ir pateikti Kauno rajono savivaldybės specialiųjų poreikių nustatymo ir socialinių paslaugų skyrimo komisijai. Trumpalaikės ar ilgalaikės socialinės globos paslaugos, neįskaitant Savivaldybės biudžetinių įstaigų: Čekiškės socialinės priežiūros ir globos namų ir Vaiko gerovės centro „Gynia“, buvo teikiamos 219 suaugusių asmenų ir 99  vaikams, likusiems be tėvų globos. Socialinės globos teikimo sutartys pasirašytos su 44 socialinių paslaugų įstaigomis.

2018 m. buvo organizuotas dienos socialinės globos paslaugų teikimą gyventojams. Šios paslaugos buvo perkamos iš Kauno neįgaliojo jaunimo užimtumo centro 8 Kauno rajono neįgaliesiems, iš Vilijampolės socialinės globos namų – 2 sunkią negalią turintiems asmenims, iš Kauno „Arkos“ bendruomenės – 4 negalią turintiems asmenims, iš Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninės Kauno klinikų filialo Vaikų reabilitacijos ligoninės „Lopšelis“ – 4 negalią turintiems vaikams.

Apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose (asmenims su negalia) paslauga buvo perkama 6 asmenims iš Dovainonių darbo terapijos centro paramos ir labdaros fondo.

Socialinės priežiūros ir įgūdžių ugdymo paslauga asmenims turintiems negalią buvo perkama iš Kauno neįgaliojo jaunimo užimtumo centro – 3 Kauno rajono gyventojams.

Socialinėms paslaugoms teikti 2018 m. skirta 950,0 tūkst. Eur Savivaldybės biudžeto lėšų, 2017 m. skirta 868,0 tūkst. Eur, 2016 m. – 645,4 tūkst. Eur.

Nuo 2017 m. liepos mėn. Kauno rajono savivaldybė ir VšĮ „Darnūs namai“ įgyvendina projektą „Kauno rajono bendruomeniniai šeimos namai“. Projektu siekiama sudaryti sąlygas Kauno rajone gyvenančioms šeimoms gauti kompleksiškai teikiamas paslaugas kuo arčiau šeimos gyvenamosios vietos, siekiant įgalinti šeimą įveikti iškilusias krizes. Vykdomi pozityvios tėvystės mokymai, auginantiems įvairaus amžiaus vaikus – viena grupė tėvams, auginantiems sveikatos sutrikimų ar negalią turinčius vaikus, viena grupė kurtiems tėvams, auginantiems įvairaus amžiaus vaikus. Taip pat vyko trys tėvų paramos grupės (Šeimos klubai) pozityvios tėvystės mokymai, paskaitos tėvams pagal pageidaujamas temas, šeimos tarpusavio santykių gerinimo žygiai, streso valdymo grupės – savaitgalio dienos stovyklos tėvams. Psichologo-psichoterapeuto konsultacijomis pasinaudojo 300 asmenų. Šeimoms taip pat teikiamos mediacijos, pedagogo, socialinio darbuotojo konsultacijos. Teikiama vaikų priežiūros paslauga (vaikams nuo trejų metų, kol pradės lankyti mokyklą, tuo metu, kai jų tėvai (įtėviai, globėjai) dalyvauja mokymuose, individualiose konsultacijose); pavėžėjimo paslauga. Ja pasinaudojo apie 70 asmenų. Paaugliams buvo organizuojamos streso valdymo grupės – savaitgalio stovyklos; šeimoje reikalingų bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžių lavinimo grupės „Aš šeimoje“ savaitgalio stovyklos; vaikinų / merginų lytiškumo ugdymo grupės. 2018 m. šios paslaugos suteiktos 804 asmenims.

Informacija apie socialinių paslaugų poreikį

 

Kauno rajono gyventojų socialinių paslaugų poreikį lemia Savivaldybės gyventojų socialinė ir demografinė sudėtis, esama socialinių paslaugų infrastruktūra bei Kauno rajono savivaldybės geografinė padėtis. Didžiausios socialinių paslaugų gavėjų grupės Kauno rajone yra senyvo amžiaus asmenys, suaugę neįgalūs asmenys, ir vaikai, likę be tėvų globos. Socialinės paslaugos gerina ne tik šių asmenų, bet ir jų šeimų gyvenimo kokybę, sudaro galimybes aktyviau dalyvauti darbo rinkoje, derinti šeimos ir darbo įsipareigojimus, mažinti socialinę atskirtį.

Rajone nėra nakvynės namų, grupinio gyvenimo namų neįgaliesiems, bendruomeninių vaikų globos namų, palydimojo būsto, jaunimui, paliekančiam globos įstaigas, nepakanka vaikų socialinės priežiūros centrų, nuolatinių globėjų, dienos socialinės globos ir priežiūros paslaugų asmens namuose.

 

Savivaldybėje teikiamų socialinių paslaugų SSGG analizė

 

Stiprybės

·   Galimybė šeimoms gauti kompleksiškai teikiamas paslaugas kuo arčiau gyvenamosios vietos, siekiant įgalinti šeimą įveikti iškilusias krizes;

·    Skubus socialinių paslaugų suteikimas krizės ištiktoms moterims ir moterims su vaikais Socialinių paslaugų centro skyriuje Krizių centre;

·     Glaudus bendradarbiavimas su įstaigomis, teikiančiomis trumpalaikės ar ilgalaikės socialinės globos paslaugas suaugusiems asmenims;

·     Nuolatinis socialines paslaugas teikiančiųjų kvalifikacijos kėlimas, supervizijos, mokymai.

 

Silpnybės

·   Kauno rajone trūksta nevyriausybinių organizacijų, gebančių įsisavinti ES struktūrinių fondų lėšas, norinčių ir galinčių teikti socialines paslaugas vaikams;

·   Neišplėtotas nevyriausybinių organizacijų, teikiančių socialinės priežiūros paslaugas, tinklas;

·   Savivaldybės teritorijos išsidėstymas ir dideli atstumai tarp nutolusių seniūnijų apsunkina socialinių paslaugų organizavimą ir teikimą;

·   Nuolatinių globėjų stoka;

·   Socialines paslaugas teikiančių darbuotojų kaita;

·   Nėra nakvynės namų;

·   Nėra organizacijų iš kurių būtų galima pirkti trūkstamas socialines paslaugas Kauno rajono gyventojams.

 

Galimybės

·   Skatinti Kauno rajono savivaldybės bendruomenių vaidmenį, teikiant socialinę paramą;

·   Bendradarbiauti su NVO ir privačiais socialinių paslaugų teikėjais, skatinti savanorišką veiklą;

·   Gerinti socialinių paslaugų teikėjų materialinę bazę;

·   Formuoti teigiamą socialinių paslaugų teikėjų įvaizdį;

·   Didinti socialines paslaugas teikiančiųjų darbo užmokestį.

 

Grėsmės

·   Valstybės dotacijų ir ES lėšų paslaugoms teikti mažėjimas/ nutraukimas, vis didėjančios socialinės globos kainos ir socialinių paslaugų teikimo išlaidos taps per didele našta Savivaldybės biudžetui;

· Kvalifikuotų specialistų stoka mažina teikiamų paslaugų kokybę;

·   Nevyriausybinių organizacijų, galinčių teikti bendruomenines socialines paslaugas, trūkumas neužtikrins sklandaus institucinės globos pertvarkos proceso.

 

4.3. Kiti rodikliai

 

Kauno rajonas yra žiedinė savivaldybė, jos teritorija – 1496 km2, pagal plotą yra 14-a Lietuvoje. Savivaldybę sudaro: 25 seniūnijos, 371 kaimas, 3 miestai ir 9 miesteliai. Kačerginės ir Kulautuvos miesteliams bei daliai Zapyškio miestelio 2017 m. suteiktos kurortinės vietovės statusas. Savivaldybėje gyvena 93,6 tūkst. žmonių (pateikti 2018-07-01 duomenys iš http://osp.stat.gov.lt.). Pagal gyventojų skaičių ir gyventojų tankumą – tai vienas tankiausiai apgyvendintų rajonų Lietuvoje. Kauno rajonas yra viena iš nedaugelio Lietuvos savivaldybių, kuriose stabiliai daugėja gyventojų: kasmet čia gimsta vis daugiau vaikų. Ypač sparčiai plečiasi Užliedžių, Domeikavos, Raudondvario, Ringaudų, Akademijos seniūnijos.

 

 

 

Vidutiniai metiniai Savivaldybės rodikliai

 

Lietuvoje 2018 m. pradžioje gyveno 2,8 mln. nuolatinių gyventojų, t. y. 39 tūkst. mažiau negu 2017 m. pradžioje. Daugiau kaip ketvirtadalis šalies nuolatinių gyventojų gyveno Vilniaus, penktadalis – Kauno apskrityje. Palyginti su 2017 m. pradžia, nuolatinių gyventojų skaičius, išskyrus Vilniaus apskritį, sumažėjo visose apskrityse. Savivaldybių lygiu nuolatinių gyventojų skaičius Kauno rajono savivaldybėse padidėjo 1,7 proc. 2018 m. pradžioje Lietuvoje vaikų (0–14 metų amžiaus) buvo 1,3 karto mažiau nei pagyvenusių (65 metų ir vyresnio amžiaus) žmonių. Vaikai sudarė 15 proc. šalies nuolatinių gyventojų, pagyvenę žmonės – 19,6 proc. Kauno rajono savivaldybėje vaikų (0–14 metų) ir pagyvenusių žmonių gyvena po 18 proc. nuo nuolatinių rajono gyventojų.

 

Gyventojų natūrali kaita Kauno rajono savivaldybėje

2016 m.

2017 m.

2018 m.

Gimusiųjų skaičius

Mirusiųjų skaičius

Gimusiųjų skaičius

Mirusiųjų skaičius

Mirusiųjų skaičius

Natūralus

prieaugis/ sumažėjimas

Gimusiųjų skaičius

Mirusiųjų skaičius

Natūralus

prieaugis/ sumažėjimas

1021

995

1021

995

995

26

1265

889

376

Šaltinis. Lietuvos statistikos departamentas (http://osp.stat.gov.lt/)

 

Kauno rajono savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos skyriuje per 2018  m. buvo užregistruota 1265 gimimai.

Senyvo amžiaus žmonių skaičius

Senyvo amžiaus žmonės pagal amžiaus grupes

2015-01-01

Senyvo amžiaus žmonės pagal amžiaus grupes

2016-01-01

Senyvo amžiaus žmonės pagal amžiaus grupes

2017-01-01

65+

75+

85+

65+

75+

85+

65+

75+

85+

7207

4953

1624

7312

5047

1624

7426

5058

1808

Šaltinis. Lietuvos statistikos departamentas (http://osp.stat.gov.lt/)

 

Lietuvos statistikos departamento duomenimis demografinės senatvės koeficientas – pagyvenusių (65 metų ir vyresnio amžiaus) žmonių skaičius, tenkantis šimtui vaikų iki 15 metų Kauno rajono savivaldybėje yra vienas mažiausiu Lietuvoje: 2016 m. – 96 asmenys, 2017 m. – 95 asmenys. 2018 m. – 95 asmenys. Kauno rajone didžiąją dalį gyventojų sudaro darbingo amžiaus asmenys.

 

Išlaikomo amžiaus žmonių koeficientas Kauno rajono savivaldybėje metų pradžioje

2015 m.

2016 m.

2017 m.

Vaikai

iki 14 m.

65 m. ir vyresni

asmenys

Vaikai

iki 14 m.

65 m. ir vyresni

asmenys

Vaikai

iki 14 m.

65 m. ir vyresni

asmenys

24

23

24

23

25

23

Šaltinis. Lietuvos statistikos departamentas (http://osp.stat.gov.lt/)

Išlaikomo amžiaus vaikų iki 15 metų skaičius, tenkantis šimtui 15–64 metų gyventojų Savivaldybėje mažai kinta. Išlaikomo amžiaus pagyvenusių žmonių (65 metų ir vyresnių) skaičius, tenkantis šimtui 15–64 metų gyventojų, Savivaldybėje nekinta.

Pagal Užimtumo tarnybos prie SADM duomenis, Kauno rajone 2018 m. sausio 1 d. buvo įregistruoti 3826 bedarbiai. Kauno rajono savivaldybės teritorijoje registruoto nedarbo rodiklis 2018 m. sausio 1 d. buvo 6,6 proc. visų darbingo amžiaus gyventojų, t. y. 1,3 proc. mažesnis nei šalies vidurkis – 7,9 proc.

Registruotas bedarbių skaičius 2015–2017 m.

 

2015 m.

tūkst.

2016 m.

tūkst.

2017 m.

tūkst..

3,7

3,6

3,8

 

Vidutinis metinis bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų skaičiaus Kauno r. sav., tūkst. (metų pradžioje):

 

2016 m.

2017 m.

2018 m.

6,3

6,6

7,4

Šaltinis. Užimtumo tarnyba prie SADM (http://www.ldb.lt/Informacija/DarboRinka/Puslapiai/statistika_tab.aspx)

 

 

Kiekvienais metais gyventi į Kauno rajoną atvyksta daugiau gyventojų, negu išvyksta.

 

Nuolatinių gyventojų vidaus migracija

 

Atvykusieji

Išvykusieji

Neto vidaus migracija

2015 m.

2016 m.

2017 m.

2015 m.

2016 m.

2017 m.

2015 m.

2016 m.

2017 m.

3915

4649

4961

2297

2340

2654

1618

2309

2307

 

Vaikų, kuriems pirmą kartą pripažinta negalia, skaičius:

 

2015 m.

2016 m.

2017 m.

47

49

71

 

 

5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros Savivaldybėje analizė

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes[1]

Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas

Pavaldumas[2]

Vietų (gavėjų) skaičius

iš viso

iš jų

finansuojamų savivaldybės

1

2

3

4

5

6

1.

Socialinės globos namai

 

 

SBĮ Vaiko gerovės centras „Gynia“

Sav.

24

24

LPF „Nemuno krašto vaikai“ filialo Vilkijos laikinieji vaikų globos namai

NVO

30

30

SBĮ „Čekiškės socialinės globos ir priežiūros namai“

Sav.

22

22

VšĮ „Ežerėlio slaugos namai“

VšĮ

40

33

VšĮ „Muniškių globos namai“

VšĮ

70

57

VšĮ „Senjorų vila“

VšĮ

40

19

VšĮ „Giraitės namai“

VšĮ

56

3

VšĮ „Šilavoto globos namai“

VŠĮ

40

1

VšĮ „Gintkosta“

VŠĮ

40

2

VšĮ „Šatijų rezidencija“

VšĮ

24

6

VšĮ „Ramučių globos namai“

VšĮ

15

3

2.

Šeimynos

Rasos Keturakienės šeimyna

Šeimyna

12

12

Šeimyna „Mano vaikystė“

Šeimyna

12

12

Jančaičių šeimyna

Šeimyna

12

11

3.

Laikino gyvenimo namai

SBĮ „Kauno rajono socialinių paslaugų centro skyrius Krizių centras“

Sav.

20

20

4.

Dienos socialinės globos centrai

SBĮ „Kauno rajono socialinių paslaugų centro skyrius Dienos socialinės globos centras“

Sav.

15

15

5.

Savarankiško gyvenimo namai

SBĮ „Čekiškės socialinės globos ir priežiūros namų Savarankiško gyvenimo skyrius“

Sav.

8

8

6.

Socialinės priežiūros centrai

SBĮ „Kauno rajono socialinių paslaugų centro Šeimos gerovės skyrius“

Sav.

35

20

SBĮ „Kauno rajono socialinių paslaugų centro Dienos socialinės priežiūros skyrius“

Sav.

30

30

7.

Bendruomeninės įstaigos

VšĮ „Sugrįžimas“ priklausomybės ligų reabilitacijos bendruomenė

VšĮ

20

0

VŠĮ „TC Laisva Valia“ reabilitacijos bendruomenė

VšĮ

13

0

8.

Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras ir kt.)

 

SBĮ „Kauno rajono socialinių paslaugų centras“

Sav.

6531

6463

Labdaros ir paramos fondo „Nemuno krašto vaikai“ dienos centras

NVO

40

 

 

0

Vaikų dienos centras „Užuovėja“*

NVO

40

0

Vaikų dienos centras „Neris“*

NVO

30

0

VšĮ „Juventa“ vaikų dienos užimtumo centras „Neveronys“

NVO

26

0

VšĮ „Juventa“ vaikų dienos užimtumo centras „Sparnai“*

NVO

30

0

„Kauno rajono neįgaliųjų draugija“

NVO

391

0

„Garliavos neįgaliųjų draugija“

NVO

356

0

„Kauno krašto neįgaliųjų sąjunga“

NVO

100

0

Kauno rajono „Vilkijos neįgaliųjų sąjunga“

NVO

71

0

* Savivaldybė skiria finansavimą socialinio darbuotojo darbo užmokesčiui.

 

5.1 Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis

 

Visose 25-iose Savivaldybės seniūnijose gyventojams yra teikiamos bendrosios socialinės paslaugos: informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, sociokultūrinės, specialiojo transporto organizavimo, asmeninės higienos ir priežiūros paslaugas, aprūpinimą techninės pagalbos priemonėmis. Taip pat teikiamos specialiosios socialinės paslaugos: socialinė priežiūra ir socialinė globa. Vaikams, suaugusiems asmenims ir šeimoms teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos, seniūnijose vyksta prevencinis ir intervencinis socialinis darbas su šeimomis, atliekamas socialinių paslaugų ir socialinės globos poreikio vertinimas. 2018 m. 68 asmenims iš 18 seniūnijų, turintiems sunkią negalią, buvo teikiamos dienos socialinės globos asmens namuose paslaugos ir 214 asmenų teikiamos pagalbos į namus paslaugos. Sveikatinimo ir meno užimtumo paslaugos suteiktos 237 asmenims iš 18 seniūnijų. 8 seniūnijose veikia 10 vaikų dienos centrų, kuriuose 323 vaikams teikiamos socialinės priežiūros paslaugos, 25 asmenims teikta intensyvi krizių įveikimo pagalba. Socialinės paslaugos nėra tolygiai išplėtotos visose 25-iose Kauno rajono seniūnijose. Atokių kaimų gyventojai susiduria su socialinių paslaugų prieinamumo problema dėl nepakankamai išvystytos viešojo transporto infrastruktūros ir kvalifikuotų darbuotojų trūkumo.

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis

1000 gyventojų tenka vietų

Iš jų finansuoja Savivaldybė

Įvertintas

2018 m.

Nepatenkintas

2018 m.

1.

Ilgalaikė socialinė globa

69

6

4,4

2,3

2.

Trumpalaikė socialinė globa

64

1

0,2

0,1

3.

Dienos socialinė globa institucijoje

19

2

0,2

4.

Dienos socialinė globa asmens namuose

34

11

5.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

9

0

0,1

0,1

6.

Pagalba į namus

62

5

7.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje

73

0

1,4

1,4

8.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose

39

0

9.

Laikinas apnakvindinimas

6

0

0,2

0,2

10.

Apgyvendinimas Krizių centre

25

0

0,3

0,3

11.

Kitos socialinės priežiūros paslaugos

12.

Bendrosios socialinės paslaugos

69

0

 

6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė

Savivaldybėje socialinių paslaugų teikimas grindžiamas prieinamumo principu: siekiama užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą asmeniui (šeimai) kuo arčiau jo gyvenamosios vietos. Socialinės paslaugos teikiamos visose seniūnijose, asmens namuose, Socialinių paslaugų centre ir jo skyriuose (Krizių centre, Šeimos gerovės skyriuje, Socialinės priežiūros skyriuje, Dienos socialinės globos centre), Čekiškės socialinės globos ir priežiūros namuose, Vaiko gerovės centre „Gynia“, LPF „Nemuno krašto vaikai“ laikinuose vaikų globos namuose ir dienos centre, šeimynose, viešosiose socialinių paslaugų įstaigose, nevyriausybinėse organizacijose. Šeimoje kylančios psichosocialinės problemos sprendžiamos bendradarbiaujant su VšĮ „Darnūs namai“.

Savivaldybėje teikiamos šios socialinės paslaugos:

Bendrosios socialinės paslaugos:

·   Informavimas;

·   Konsultavimas;

·   Tarpininkavimas ir atstovavimas;

·   Transporto organizavimas;

·   Sociokultūrinės paslaugos;

·   Asmeninės higienos ir priežiūros organizavimas;

·   Kitos bendrosios socialinės paslaugos.

Specialiosios socialinės paslaugos:

Socialinė priežiūra:

·    Pagalba į namus;

·    Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas;

·    Intensyvi krizių įveikimo pagalba;

·    Laikinas apnakvindinimas (moterų, moterų su vaikais);

·    Apgyvendinimas Krizių centre;

·    Psichosocialinė pagalba;

·      Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose.

Socialinė globa:

·    Dienos socialinė globa institucijoje;

·    Dienos socialinė globa asmens namuose;

·    Trumpalaikė socialinė globa;

·    Ilgalaikė socialinė globa.

Savivaldybėje socialinės paslaugos teikiamos:

·       Vaikams, laikinai likusiems be tėvų globos;

·       Vaikams, turintiems negalią;

·       Senyvo amžiaus asmenims ir jų šeimoms;

·       Suaugusiems asmenims, turintiems negalią, ir jų šeimoms;

·       Šeimoms, auginančioms vaikus.

Šeimos, auginančios vaikus. Kiekvienoje seniūnijoje socialines paslaugas teikia socialiniai darbuotojai, dirbantys su šeimomis. Darbuotojai tarpininkauja ir atstovauja šioms šeimoms tvarkant dokumentus, padeda spręsti šeimoje kylančias problemas, teikia psichologines konsultacijas į krizinę situaciją patekusiam vaikui ir jo šeimai, ugdo šeimos narių socialinius įgūdžius, siekia įgalinti šeimas savarankiškai susidoroti su iškilusiomis kliūtimis. Atvejo vadybos procesą rajone organizuoja 7 atvejo vadybininkai, bendrą darbą su šeimomis koordinuoja Savivaldybės tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius.

 

Likusiems be tėvų globos vaikams nustatoma laikinoji ar nuolatinė globa, parenkami globėjai. Dirbama su vaiko šeima, kad vaikas kuo greičiau galėtų grįžti į biologinę šeimą. Globėjams mokama globos (rūpybos) išmoka, tikslinis priedas, pagalbos pinigai, skiriama vienkartinė parama, pradėjus globoti vaiką, ar parama globojant vaiką, kai reikalingos lėšos vaiko poreikiams.

Senyvo amžiaus žmonėms ir asmenims, turintiems negalią, teikiamos bendrosios, pagalbos į namus, transporto organizavimo, socialinės priežiūros paslaugos ir dienos socialinė globa asmens namuose. Darbuotojai nuolat informuoja apie esamų problemų sprendimo galimybes, tarpininkauja ir atstovauja tvarkant dokumentus. Jei bendrųjų ar priežiūros paslaugų nepakanka, negalintys savimi pasirūpinti asmenys apgyvendinami socialinės globos įstaigose.

7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius Savivaldybėje

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų skaičius

Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius

Iš viso

Iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto

1.

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose:

 

 

 

1.1.

biudžetinėse 

47

33

57

1.2.

viešosiose

2.

Savivaldybės administracijoje (seniūnijose)

21

 

Iš viso:

 

68

33

57

 

 

8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga

Kauno rajono savivaldybės 2016 m. socialinių paslaugų plane buvo iškeltas tikslas – užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą ir sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ar stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas. Tikslui įgyvendinti buvo iškelti 4 uždaviniai ir 25 priemonės. Viena priemonė nebuvo įgyvendinta, nes nebuvo skirtas finansavimas Lietuvos samariečių draugijos Kauno skyriaus pateiktam socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektui.

Savivaldybės 2017 m. socialinių paslaugų plane buvo iškeltas tikslas – užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą ir sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ar stiprinti socialinius įgūdžius ir gebėjimus, mažinti socialinę atskirtį, vykdant valstybės ir Savivaldybės socialinę politiką. Tikslui įgyvendinti buvo iškelti 4 uždaviniai ir 18 priemonių. Visos priemonės buvo įgyventinos. Pagrindinė problema įgyvendinant numatytas priemones buvo ta, kad trūksta asmenų, norinčių tapti vaikų globėjais, ypač vaikų, turinčių vidutinę ar sunkią negalią. Daugėjant vaikų, turinčių specialiuosius poreikius, trūksta profesionalių specialistų, galinčių suteikti savalaikę pagalbą. Taip pat vis daugiau neįgaliųjų ir senyvo amžiaus asmenų patenka į globos įstaigas, nes dėl didėjančių kainų, mažų atlyginimų, migracijos ir darbo praradimo grėsmės gyventojai nelinkę patys prižiūrėti senyvo amžiaus tėvus ar giminaičius. Didėjančios socialinių paslaugų kainos, reikalauja papildomo finansavimo.

Savivaldybės 2018 m. socialinių paslaugų plane buvo iškeltas tikslas – užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą ir sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ar stiprinti socialinius įgūdžius ir gebėjimus, mažinti socialinę atskirtį, vykdant valstybės ir Savivaldybės socialinę politiką. Tikslui įgyvendinti buvo iškelti 4 uždaviniai ir 18 priemonių.

 

III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

9.  Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys

Prioritetinės Savivaldybės gyventojų socialinės grupės:

·     Šeimos, auginančios vaikus;

·     Globėjų, įtėvių, įvaikintojų šeimos;

·     Gyventojai, turintys negalią, ir jų šeimos.

 

Prioritetinės socialinių paslaugų rūšys:

·    Bendrosios socialinės paslaugos;

·    Socialinės priežiūros paslaugos;

·    Socialinės globos paslaugos.

 

 

 

 

10. Priemonių planas

 

1 tikslas, įrašytas Socialinių paslaugų plano I dalyje

Stiprinti socialinių paslaugų tinklą ir užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą bei tęstinumą kiekvienam Kauno rajono gyventojui.

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos Eur

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

Užtikrinti bendrųjų ir specialiųjų socialinių paslaugų prieinamumą

 

 

Teikti bendrąsias ir specialiąsias socialines paslaugas Savivaldybės gyventojams

1045,0 tūkst. Eur

Sav. biudžeto lėšos,

659,9 tūkst. Eur

spec. tikslinės dotacijos,

46,0 tūkst. Eur biudžetinių įstaigų pajamos.

Socialinių paslaugų centro direktorius

Paslaugų gavėjams teikiamos socialinės paslaugos, sudaromos sąlygos ugdyti ar stiprinti socialinius įgūdžius ir gebėjimus savarankiškai spręsti savo socialines problemas.

Teikti integralios pagalbos į
namus paslaugas sunkią negalią turintiems Savivaldybės gyventojams

84,0 tūkst. Eur.

ES struktūrinių fondų lėšos

Socialinių paslaugų centro direktorius

Įgyvendinamas projektas Nr. 08.4.1-ESFA-V-418-01-0011 „Integralios pagalbos į
namus teikimas“

Kauno rajone“ , kurio metu  55 sunkią negalią turintiems vaikams, suaugusiems ir senyvo amžiaus asmenims suteiktos integralios dienos socialinės globos, slaugos ir kineziterapijos paslaugos.

Teikti vaikams bendrąsias ir socialinės priežiūros paslaugas

Asociacijos Lietuvos samariečių bendrijos Kauno skyriaus Vaikų dienos centre „Užuovėja“

20,0 tūkst. Eur

Sav. biudžeto lėšos

 

 

Vaikų dienos centro „Užuovėja“ socialinis darbuotojas, Socialinės paramos skyriaus vedėjas

40 vaikų teikiamos bendrosios ir socialinių įgūdžių ugdymo paslaugos. Vaikai ruošia pamokas, organizuojamos kelionės, išvykos.

Teikti vaikams bendrąsias ir socialinės priežiūros paslaugas

visuomeninės organizacijos Domeikavos vaikų ir jaunimo centre „Neris“

10,0 tūkst. Eur

Sav. biudžeto

lėšos

Vaikų dienos centro vadovė,

Socialinės paramos skyriaus vedėjas

30 vaikų teikiama

psichologinė pagalba, kultūrinis ir meninis ugdymas, pamokų ruoša, laisvalaikio užimtumas, gyvenimo ir bendravimo įgūdžių ugdymas.

Teikti vaikams bendrąsias ir socialinės priežiūros paslaugas

VšĮ „Juventa“ vaikų dienos centre „Sparnai“

10,0 tūkst. Eur

Sav. biudžeto

lėšos

VšĮ „Juventa“ direktorė

Socialinės paramos skyriaus vedėjas

30 vaikų teikiamos bendrosios ir socialinių įgūdžių ugdymo paslaugos. Vaikai ruošia pamokas, organizuojamos kelionės, išvykos

Įgyvendinti projektą „Kompleksinės paslaugos šeimai“

100,0 tūkst. Eur

ES struktūrinių fondų lėšos

 

Socialinės paramos skyriaus vedėjas,

VšĮ „Darnūs namai“ vadovas

Kauno rajone gyvenančioms  šeimoms teikiami pozityvios tėvystės mokymai, psichosocialinė pagalba, mediacijos, vaikų priežiūros paslaugos, pavėžėjimo paslauga. Paslaugos suteiktos 400 gavėjų.

Užtikrinti socialinės globos paslaugų prieinamumą

Teikti ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugas SBĮ Čekiškės socialinės globos ir priežiūros namuose

 

 

 

131,9 tūkst. Eur

Sav. biudžeto lėšos,

30,2 tūkst. Eur spec. tikslinės dotacijos,

75,0 tūkst. Eur

biudžetinių įstaigų pajamos

Įstaigos direktorius

Teikiama globos normas atitinkanti, kompleksinė pagalba, garantuojanti visavertį 22 senyvo amžiaus ir neįgalių asmenų gyvenimą. Savarankiško gyvenimo skyriuje teikiamos socialinės priežiūros paslaugos 8 gyventojams.

Organizuoti ir teikti socialinės globos paslaugas vaikams, likusiems be tėvų globos

581,1 tūkst. Eur Sav. biudžeto lėšos

SBĮ Vaiko gerovės centro „Gynia“

direktorius,

Socialinės paramos skyriaus vedėjas

Vaiko gerovės centre „Gynia“  apgyvendintiems vaikams teikiamos socialinės paslaugos, ieškomi globėjai ar įtėviai. Globėjams teikiamos atokvėpio ir kitos paslaugos. 

Finansuoti vaikų, likusių be tėvų globos, socialinę globą šeimose, šeimynose, globos įstaigose

690,0 tūkst. Eur valst.  biudž. lėšos,

463,0 tūkst. Eur Sav. biudžeto lėšos

Socialinės paramos skyriaus vedėjas

Skirtas finansavimas vaikams, augantiems globėjų šeimose,

šeimynose. Mažėja vaikų augančių

socialinės globos įstaigose.

Užtikrinti socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems ir jų šeimos nariams teikimą

Finansuoti

nevyriausybines organizacijas ir viešąsias įstaigas, teikiančias socialinės reabilitacijos paslaugas Kauno rajono gyventojams

149,0 tūkst. Eur valst. biudž. lėšos,

28,5 tūkst. Eur Sav. biudž. lėšos

Savivaldybės administracija,

NVO, VšĮ

470 neįgaliųjų teikiamos

paslaugos, kurios palaiko jų socialinius ir savarankiško gyvenimo įgūdžius, didina savarankiškumą ir užimtumą bei galimybes dalyvauti visuomenės gyvenime.

Stiprinti socialinių paslaugų tinklą

Bendradarbiauti su viešosiomis  įstaigomis, NVO, labdaros ir paramos fondais

modernizuojant ir plečiant socialinių paslaugų infrastruktūrą Kauno rajone

10,0 tūkst. Eur

Sav. biudž.

Socialinės paramos skyriaus

vedėjas

Sudarytos sąlygos Kauno rajone veikiančioms įstaigoms dalyvauti projektinėje veikloje, modernizuoti ir plėsti socialinių paslaugų infrastruktūrą.

Didinti socialinių globėjų skaičių

19,0 tūkst. Eur

Sav. biudžeto lėšos

 

Socialinės paramos skyriaus vedėjas,

SBĮ Vaiko gerovės centro „Gynia“ direktorius

 

Vykdoma vaiko socialinės globos sklaida, rengiami mokymai, norintiems globoti, likusius be tėvų globos vaikus, teikiamos konsultacijos, organizuojamos tarpusavio pagalbos grupės.

Vykdyti projektą „Vaikų gerovės ir saugumo didinimo, paslaugų šeimai, globėjams (rūpintojams) kokybės didinimo bei prieinamumo plėtra“

214,7 tūkst. Eur ES lėšos

Savivaldybės administracija; SBĮ Vaiko gerovės centras "Gynia"

ES lėšomis sukurtos naujos darbo vietos, padidėjęs paslaugų, teikiamų globėjams, skaičius ir kokybė.

Vykdyti projektą „Bendruomeninių vaikų globos namų ir vaikų dienos centrų tinklo plėtra Kauno rajono savivaldybėje“

301,5 tūkst. Eur ES lėšos

Savivaldybės administracija, Vaiko gerovės centras „Gynia“, Labdaros paramos fondas "Nemuno krašto vaikai", Linksmakalnio kaimo bendruomenė

 

Kauno rajone įsigyti du būstai bendruomeninių vaikų globos namų veiklai vykdyti. Linksmakalnio seniūnijoje pritaikytos patalpos vaikų dienos centro veiklai.

Administruoti socialinių paslaugų teikimą

 

 

 

 

 

 

 

Organizuoti specialiųjų socialinių paslaugų teikimą Kauno rajono gyventojams

279,5 tūkst. Eur Sav. biudžeto lėšos

 

Socialinės paramos skyriaus vedėjas,

socialinių paslaugų įstaigų vadovai

 

Kauno r. sav. gyventojams specialiosios socialinės paslaugos teikiamos įstaigose, kurių savininkė nėra Savivaldybė.

Organizuoti socialinės globos paslaugų teikimą asmenims, turintiems sunkią negalią

 

504,0 tūkst. Eur valst. biudž. spec. tikslinės dotacijos

 

Socialinės paramos skyriaus vedėjas, vedėjo pavaduotojas

 

Kauno r. sav. gyventojams, turintiems sunkią negalią, teikiamos socialinės globos paslaugos įstaigose, kurių savininkė nėra Savivaldybė.

Informuoti, konsultuoti, teikti metodinę pagalbą, socialines paslaugas teikiantiems darbuotojams

Socialinės paramos skyriaus

vedėjas, vedėjo pavaduotojas, Socialinių paslaugų centro direktorius, vyr. specialistas (tarpinstitucinio) bendradarbiavimo koordinatorius)

Pateikiama naujausia informacija apie teisės aktus, reglamentuojančius socialinių paslaugų organizavimą ir teikimą. Sprendžiamos susidariusios problemos, vykdomas tarpinstitucinis bendradarbiavimas, specialistams teikiama metodinė pagalba, organizuojami metodiniai renginiai.

Didinti vaikams ir jų šeimoms teikiamų paslaugų kokybę ir efektyvumą

Vyr. specialistas (tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius)

Vykdoma vaikams ir jų šeimoms teikiamų socialinių paslaugų prieinamumo ir kokybės stebėsena, tikrinamas ir vertinamas paslaugų šeimai organizavimo ir teikimo veiksmingumas.

Konsultuoti seniūnijų socialinio darbo organizatorius socialinių paslaugų teikimo, bendro darbo su šeimomis klausimais

Socialinės paramos skyriaus vedėjas,

vedėjo pavaduotojas,

vyr. specialistas (tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius)

Socialiniams darbuotojams pateikiama naujausia informacija apie socialinių paslaugų skyrimą ir teikimą, vykdomos konsultacijos ir teikiama metodinė parama bendro darbo su šeimomis klausimais.

Bendradarbiauti su organizacijomis, teikiančiomis pagalbą šeimai ir vaikui 

Socialinės paramos skyriaus vedėjas,

Socialinių paslaugų centro direktorius, vyr. specialistas (tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius)

Pasirašytos bendradarbiavimo sutartis su įvairiomis organizacijomis,

sprendžiamos šeimoje kylančios psichosocialinės problemos, organizuojamos konsultacijos, tarpinstituciniai susitikimai, pasitarimai paslaugų teikimo efektyvumo didinimo, tarpinstitucinio bendradarbiavimo gerinimo klausimais.

Rengti Tarybos sprendimų projektus ir direktoriaus įsakymus, kurie užtikrintų socialinių paslaugų teikimą Savivaldybės gyventojams

Socialinės paramos skyriaus

vedėjas, vedėjo pavaduotojas, socialinių paslaugų

įstaigų direktoriai

Parengti dokumentai, būtini socialinėms paslaugoms teikti.

 

11.    Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2019 m.

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Socialinės globos įstaiga

Mastas

(vietų sk.)

1.

Ilgalaikė socialinė globa

Specializuoti socialinės globos namai (Asmenų, turinčių proto ar psichikos sutrikimus)

4

 

2.

Ilgalaikė socialinė globa

Vaikų, turinčių negalią, socialinės globos namai

2

3.

Dienos socialinė globa

Dienos socialinės globos centrai

(Suaugusių asmenų, turinčių negalią, ir vaikų, turinčių negalią)

4

4.

Laikinas apnakvindinimas (vyrams)

laikino apnakvindinimo įstaigose

10

6.

Apgyvendinimas nakvynės namuose ir krizių centruose

Nakvynės namuose, krizių centruose

10

7.

Socialinė priežiūra savarankiško gyvenimo namuose

Savarankiško gyvenimo namai suaugusiems asmenims su negalia

2

 

IV. FINANSAVIMO PLANAS

12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

Pagal faktines išlaidas

Pagal planines išlaidas

2017 m.

2018 m.

2019 m.

1.

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, tūkst. Eur

1880,9

2305,4

2598,0

1.1.

palyginti su bendru Savivaldybės biudžetu, proc.

5,2 %

36218,0

4,6 %

50049,0

4,9 %

52565,6

2.

LR valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, tūkst. Eur

1729,8

1968,5

1884,1

iš jų:

 

 

 

2.1.

šeimų socialinei priežiūrai organizuoti

287,9

376,3

450,4

2.2.

asmenų, turinčių sunkią negalią, socialinei globai organizuoti

718,3

923,8

743,7

2.3.

vaikų globos (rūpybos) išmokoms

723,6

668,4

690,0

3.

ES struktūrinių fondų lėšos,

tūkst. Eur

263,7

282,1

700,2

4.

Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas, tūkst. Eur

80,5

110,6

121,0

5.

Kitos lėšos, tūkst. Eur

 

24,3

25,7

28,5

Iš viso, tūkst. Eur

 

3979,2

4692,3

5825,7

 

12.1. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas

 

Pagrindiniai socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai yra Savivaldybės ir valstybės biudžeto lėšos, ES struktūrinių fondų lėšos. Nedidelę dalį lėšų sudaro paslaugų gavėjų mokamos lėšos. Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms kiekvienais metais didėja. 2019 m. Savivaldybės biudžeto išlaidos planuojamos 292,6 tūkst. Eur didesnės, nei buvo planuotos 2018 m.

 

13.  Socialinių paslaugų savivaldybės biudžeto finansavimas

Eil. Nr.

Finansavimo būdai

Pagal faktines išlaidas, (tūkst. Eur)

2017 m.

2018 m.

1.

Socialinių paslaugų pirkimas

17,8

61,0

2.

Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas

1813,1

1975,0

Iš jo:

 

 

2.1.

Savivaldybės pavaldumo įstaigoms

1080,8

1289,4

2.2.

Valstybės pavaldumo įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų kompensavimo sutartis

187,5

157,1

2.3.

nevyriausybinių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis

544,8

528,5

3.

Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms

25,7

33,2

4.

Finansavimas vykdant socialinių paslaugų programas

24,3

25,7

Iš viso tūkst. Eur

 

1880,9

2094,9

 

 

 

14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai

 

Vaiko gerovės centre „Gynia“ 2019 m. planuojama įsteigti 3 naujus globos koordinatoriaus etatus, kurie užtikrintų globos centro funkcijų vykdymą, ir pirkti dviejų psichologų paslaugas. Šiems etatams finansuoti numatoma skirti 65,41 tūkst. Eur ES struktūrinių fondų lėšų. SBĮ Kauno rajono socialinių paslaugų centre įsteigtas 1 etatas slaugytojo padėjėjo ir 1,5 etato socialinio darbuotojo padėjėjo darbui su neįgaliais vaikais, teikiant dienos socialinės globos paslaugas institucijoje. Lėšos žmogiškiesiems išteklias 2019 m. didėja dėl naujų etatų įsteigimo 17,9 tūkst. Eur, dėl darbo užmokesčio reformos 20,9 tūkst. Eur, dėl didėjančio MMA 1,7 tūkst. Eur.  Taip pat 2019 m. keliamas darbo užmokesti SBĮ Kauno rajono socialinių paslaugų centro darbuotojams (didėjimas 112,4 tūkst. Eur.)

 

15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu

·          Kauno rajono savivaldybė, atsižvelgdama į finansines galimybes, socialinėms paslaugoms organizuoti, teikti ir plėsti skiria Savivaldybės biudžeto lėšų. Skiriamų lėšų nepakanka patenkinti visus socialinių paslaugų poreikius. Dėl šios priežasties išskiriamos prioritetinės gyventojų socialinės grupės: vaikai, likę be tėvų globos, šeimos, auginančios vaikus; gyventojai, turintys negalią, ir jų šeimos; globėjų, įtėvių, įvaikintojų šeimos.

·      Nustatomos prioritetinės socialinių paslaugų rūšys: bendrosios socialinės paslaugos, socialinės priežiūros paslaugos, socialinės globos paslaugos.

 

15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas

Savivaldybėje teikiama daug bendrųjų ir specialiųjų socialinių paslaugų: transporto organizavimo, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, pagalbos į namus, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo neįgaliems asmenims, trumpalaikės, ilgalaikės ir dienos socialinės globos. Savivaldybėje veikia Krizių centras, kuriame teikiamos laikino apnakvindinimo ir apgyvendinimo paslaugos krizinėje situacijoje esančioms moterims, moterims ir jų vaikams. SBĮ Kauno rajono socialinių paslaugų centre įkurtas Šeimos gerovės skyrius, kuriame veikia Pagalbos šeimai tarnyba ir Vaikų dienos centras. Socialinių paslaugų centro Dienos socialinės priežiūros skyriuje Kauno rajono senyvo amžiaus ir neįgalūs gyventojai dalyvauja kineziterapijos ir sporto veiklose, meninėje veikloje, įvairiuose renginiuose ir šventėse. Čekiškės socialinės globos ir priežiūros namuose veikia Savarankiško gyvenimo skyrius pagyvenusiems (senyvo amžiaus) asmenims, kuriame vienu metu gali gyventi 8 asmenys. Geriausiai išvystytas ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugų suaugusiems asmenims tinklas. Šias paslaugas teikia institucinės socialinės globos licencijas turinčios įstaigos: VšĮ Muniškių globos namai, VšĮ Ežerėlio slaugos namai, VšĮ „Senjorų vila“, VšĮ „Giraitės namai‘‘, VšĮ „Šatijų rezidencija“, VšĮ „Ramučių globos namai“, VšĮ „Šilavoto globos namai“ ir kt. Savivaldybėje plėtojamos dienos socialinės globos (slaugos) paslaugos asmens namuose.

2018 m. vasario 1 d. – kovo 24 d. Kauno rajono savivaldybėje buvo vykdomas Kauno rajono gyventojų pasitenkinimo Kauno rajono savivaldybės teritorijoje teikiamomis viešosiomis paslaugomis tyrimas. Tyrimas atskleidė, kad didžioji dalis Kauno rajono savivaldybėje teikiamų socialinių paslaugų yra vertinamos gerai. Palankiausiai vertinama socialinių darbuotojų darbo kokybė (7,93 balo), pagalba socialinę riziką patiriančioms šeimoms / asmenims (7,61 balo), socialinių paslaugų senyvo amžiaus ir / ar vienišiems asmenims kokybė (7,49 balo), teikiamų paslaugų įvairovė (7,45 balo). Pastebėta, kad labiau nutolusiose ir mažiau urbanizuotose seniūnijose buvo pateikiami geresni šių paslaugų vertinimai nei tarp priemiesčių gyventojų.

 

V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

16. Socialinių paslaugų plėtros vizija

Savivaldybės ateinančių trejų metų socialinių paslaugų plėtros vizija:

·    Stiprinamas prevencinis darbas su vaikais ir jų šeimomis, siekiant išvengti socialinės rizikos veiksnių;

·    Gerinama paslaugų šeimoms ir jose augantiems vaikams kokybė;

·    Plečiamas vaikų dienos centrų tinklas;

·    Vaikui, likusiam be tėvų globos, socialinės globos paslaugos teikiamos šeimai artimoje aplinkoje: pas globėjus, šeimynoje ar bendruomeniniuose vaikų globos namuose;

·    Patenkintas dienos socialinės globos asmens namuose paslaugų poreikis.

 

17. Prognozuojamos socialinės paslaugos

Per ateinančius trejus metus Savivaldybėje bus gerinama teikiamų socialinių paslaugų kokybė ir prieinamumas, ieškoma naujų socialinių paslaugų teikimo būdų, vykdoma institucinės socialinės globos pertvarką, bus išplėtotos bendruomeninės paslaugos. Savivaldybėje veiks daugiau vaikų dienos centrų, ankstyvosios intervencijos priemonės bus prieinamos visoms šeimoms, užtikrinant sąlygas vaikui augti saugioje aplinkoje, bus teikiama asmeninio asistento paslauga neįgaliems Kauno rajono gyventojams, palydimoji globa – jaunimui, paliekančiam globos įstaigas.

 

18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis

 

Savivaldybės biudžetas

2019 m.

2020 m.

2021 m.

Savivaldybės biudžeto augimas tūkst. Eur

 

52566,0

 

53500,0

 

 

54500,0

 

Iš jų skiriama socialinėms paslaugoms tūkst. Eur

2598,0

2950,0

 

3050,0

 

 

19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams

Lėšų poreikis socialinėms paslaugoms teikti auga kiekvienais metais, jų reikės daugiau. Lėšos bus skirstomos pagal prioritetus. Daugės Kauno rajono gyventojų, gaunančių socialines paslaugas, mažės paslaugų laukimo laikas ir eilės, gerės socialines paslaugas teikiančių darbuotojų darbo sąlygos ir darbo motyvacija.

 

20.  Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas

mastas

 

Socialinių paslaugų rūšys (nurodomos pagal

žmonių socialines grupes)

Mastas (vietų skaičius)

Socialinės priežiūros paslaugos asmenims, turintiems psichikos negalią

20

Palydimoji globa jaunuoliams, paliekantiems globos įstaigą

5

Laikinas apnakvindinimas asmenims, patiriantiems socialinę riziką

10

 

VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai

 

Už Kauno rajono savivaldybės 2019 m. socialinių paslaugų plano įgyvendinimą atsakinga Kauno rajono savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius, socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovai, nevyriausybinių organizacijų vadovai.

Kauno rajono savivaldybės 2019 m. socialinių paslaugų plano įgyvendinimą prižiūrės Kauno rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius.

 

22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai

 

Kauno rajono savivaldybės 2019 m. socialinių paslaugų plano įgyvendinimas bus įvertintas iki 2020 m. balandžio 6 d. Plano vertinimo rezultatai bus skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje, aptariami su Savivaldybės ir socialinių paslaugų įstaigų vadovais, Savivaldybės administracijos atstovais, nevyriausybinių organizacijų vadovais.

 

 

23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas

 

Vertinant Kauno rajono savivaldybės 2019 m. socialinių paslaugų planą bus stebima, ar pasiekti laukiami rezultatai, tikslai ir uždaviniai, ar įgyvendintos visos priemonės laukiamiems rezultatams pasiekti, ar skirtos numatytos lėšos. Socialinės paslaugos Kauno rajono gyventojams bus teikiamos atsižvelgiant į paslaugų poreikį, finansavimą, paslaugas reglamentuojančius teisės aktus ir jų pasikeitimus bei kitas aplinkybes.

 

______________________



[1]Lentelė užpildoma pagal Socialinių paslaugų kataloge numatytu socialinių paslaugų įstaigų tipus.

[2]Apskrities, savivaldybės, nevyriausybinių organizacijų, privačios ir kt.