LIETUVOS RESPUBLIKOS Energetikos MINISTRAS
įsakymas
DĖL Lietuvos Respublikos ENERGETIKOS ministerijos
IR ENERGETIKOS MINISTRO VALDYMO SRIČIAI PRISKIRTŲ ĮSTAIGŲ
2021–2022 METŲ KOVOS SU KORUPCIJA programos patvirtinimo
2021 m. vasario 25 d. Nr. 1-23
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsniu ir Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, 40 ir 41 punktais,
t v i r t i n u Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir energetikos ministro valdymo sričiai priskirtų įstaigų 2021–2022 metų kovos su korupcija programą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos energetikos ministro
2021 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. 1-23
LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTERIJOS
IR ENERGETIKOS MINISTRO VALDYMO SRIČIAI PRISKIRTŲ ĮSTAIGŲ
2021–2022 METŲ KOVOS SU KORUPCIJA PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir energetikos ministro valdymo sričiai priskirtų įstaigų 2021–2022 metų kovos su korupcija programa (toliau – Programa) parengta siekiant užtikrinti nuolatinę ir veiksmingą korupcijos prevenciją Lietuvos Respublikos energetikos ministerijoje (toliau – Energetikos ministerija), taip pat energetikos ministro valdymo sričiai priskirtoje viešojoje įstaigoje Lietuvos energetikos agentūroje ir valstybės valdomose įmonėse (valstybės įmonė Ignalinos atominėje elektrinėje, UAB „EPSO-G“, akcinė bendrovė „Klaipėdos nafta“) (toliau kartu – įstaigos), kuriose Energetikos ministerija yra akcijų valdytoja arba įgyvendina savininko ar dalininko teises ir pareigas.
2. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“ (toliau – Nacionalinė kovos su korupcija programa), ir Valstybės įstaigos korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktorius 2014 m. balandžio 3 d. įsakymu Nr. 2-100 „Dėl Valstybės įstaigos korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.
3. Programa įgyvendinama pagal Programos priede pateiktą Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir energetikos ministro valdymo sričiai priskirtų įstaigų 2021–2022 metų kovos su korupcija programos įgyvendinimo priemonių planą (toliau – Priemonių planas).
II SKYRIUS
APLINKOS ANALIZĖ
5. Energetikos ministerija vykdo sistemingą ir kryptingą antikorupcinę politiką, kurios tikslas – stiprinti vykdomos veiklos skaidrumą atskleidžiant ir sumažinant arba pašalinant galimas korupcijos atsiradimo prielaidas.
6. Energetikos ministerija, atsižvelgdama į turimus žmogiškuosius išteklius, neturi specializuoto skyriaus, vykdančio išimtinai tik korupcijos prevencijos funkcijas, tačiau siekiant nuolatinės ir veiksmingos korupcijos prevencijos užtikrinimo, energetikos ministro įsakymu buvo sudaryta Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos kovos su korupcija įgyvendinimo ir tobulinimo darbo grupė (toliau – Darbo grupė), kuriai pavesta vykdyti korupcijos prevenciją ir kontrolę.
7. Energetikos ministerija turi informacijos apie pažeidimus teikimo kanalą, kuriuo užtikrinamas Lietuvos Respublikos pranešėjų apsaugos įstatymo įgyvendinimas ir, tuo pačiu, sudaromos sąlygos bet kuriam kitam asmeniui, kurio su Energetikos ministerija nesieja ar nesiejo tarnybos ir (ar) darbo, ir (ar) sutartiniai santykiai, anonimiškai ir konfidencialiai pateikti informaciją apie Energetikos ministerijos valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų veikas, kuriomis galimai pažeidžiamos teisės aktų normos.
8. Uždaroji akcinė bendrovė „VILMORUS“ 2019 m. rugsėjo–lapkričio mėnesiais atliko Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos (toliau – STT) inicijuotą tyrimą – „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2019“, kurio duomenimis:
8.1. 10 % gyventojų Energetikos ministeriją laiko visai nekorumpuota, 32 % apklaustų gyventojų Energetikos ministeriją laiko iš dalies korumpuota, 6 % apklaustų gyventojų mano, kad Energetikos ministerija yra labai korumpuota ir 52 % apklaustų gyventojų nežino arba neatsakė į šį klausimą;
8.2. 11 % įmonių vadovų Energetikos ministeriją laiko visai nekorumpuota, 33 % apklaustų įmonių vadovų Energetikos ministeriją laiko iš dalies korumpuota, 9 % apklaustų įmonių vadovų mano, kad Energetikos ministerija yra labai korumpuota ir 47 % apklaustų įmonių vadovų nežino arba neatsakė į šį klausimą;
8.3. 12 % valstybės tarnautojų Energetikos ministeriją laiko visai nekorumpuota, 35 % apklaustų valstybės tarnautojų Energetikos ministeriją laiko iš dalies korumpuota, 7 % apklaustų valstybės tarnautojų mano, kad Energetikos ministerija yra labai korumpuota ir 46 % apklaustų valstybės tarnautojų nežino arba neatsakė į šį klausimą.
Pažymėtina, kad šio tyrimo metu apklausti asmenys nepriskyrė Energetikos ministerijos nei prie labiausiai, nei prie mažiausiai korumpuotų ministerijų tarpo.
9. Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos kovos su korupcija 2017–2020 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2016 m. gruodžio 28 d. Nr. 1-334 „Dėl Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos kovos su korupcija 2017–2020 metų programos patvirtinimo“ (toliau – 2017–2020 m. programa), įgyvendinimo metu korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų ir tarnybinių nusižengimų Energetikos ministerijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų veikloje nenustatyta, tačiau ir toliau būtina didelį dėmesį skirti korupcijos prevencijai Energetikos ministerijos ir įstaigų vykdomų viešųjų pirkimų srityje, taip pat nuolat ugdyti ir palaikyti antikorupcinę kultūrą bei užtikrinti teisėkūros procedūrų laikymąsi bei siekti teisėkūros procesų skaidrumo.
10. Energetikos ministerijos Vidaus audito skyriaus 2020 m. sausio 9 d. Korupcijos rizikos valdymo Lietuvos Respublikos energetikos ministerijoje vidaus audito ataskaitos Nr. (16.3-02)43-1 išvadoje buvo konstatuota, kad šios srities vidaus kontrolė vertinama kaip gera, ir buvo pateiktos šios korupcijos prevencijos efektyvumo didinimo rekomendacijos:
10.1. užtikrinti nuoseklią, reguliarią 2017–2020 m. programos įgyvendinimo priemonių plano stebėseną, analizę ir kontrolę;
11. Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2020 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 1-62 „Dėl Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos 2020-2021 metų rizikų registro patvirtinimo” buvo patvirtintas Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos 2020-2021 metų rizikų registras, kuriame nurodytos ir apibūdintos rizikos bei numatytos galimos šių rizikų sumažinimo priemonės.
12. Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2020 m. birželio 3 d. įsakymu Nr. 1-146 “Dėl viešųjų ir privačių interesų derinimo Lietuvos Respublikos energetikos ministerijoje” buvo patvirtintas Energetikos ministerijos pareigų, kurias einantys asmenys privalo deklaruoti privačius interesus, sąrašas bei pavesta Energetikos ministerijos Organizacijos valdymo skyriaus vedėjui ir Teisės ir personalo skyriaus darbuotojui, atsakingam už viešųjų pirkimų organizavimą ir vykdymą užtikrinti Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų laikymosi priežiūrą ir kontrolę.
13. 2020 m. dėl naujojo koronaviruso (COVID-19) plitimo grėsmės Lietuvos Respublikos Vyriausybei paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją visoje šalyje, taip pat kurį laiką paskelbus karantiną Lietuvos Respublikos teritorijoje, Energetikos ministerijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai prisitaikė prie pakitusių darbo sąlygų, korupcijos pasireiškimo rizika nepadidėjo. Be to, minėtu laikotarpiu, buvo gautos STT atsiųstos nuorodos į video paskaitas „Įvadinė antikorupcinio švietimo paskaita”, „Antikorupcinės aplinkos kūrimas”, „Pranešėjų apsauga”, “Korupcijos rizikos viešuosiuose pirkimuose”, „Interesų konfliktai ir jų valdymas” bei STT parengti tipiniai (rekomendacinio pobūdžio) Įstaigos dovanų, gautų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas, taip pat reprezentacijai skirtų dovanų perdavimo, vertinimo, registravimo, saugojimo ir eksponavimo ir Veiksmų įstaigoje gavus neteisėtą atlygį tvarkos aprašai. Nurodyta medžiaga elektroniniu paštu buvo pateikta susipažinti visiems Energetikos ministerijos valstybės tarnautojams ir darbuotojams. Vykdant STT rekomendacijas, nuorodos į minėtus aprašus buvo išsiųstos įstaigoms.
14. Energetikos ministerija įgyvendino STT 2017 m. lapkričio 9 d. korupcijos rizikos analizės išvadoje Nr. 4-01-855 pateiktus pasiūlymus, susijusius su įstaigomis.
III SKYRIUS
PROGRAMOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI
16. Programos tikslas – šalinti korupcijos atsiradimo ir plitimo rizikas Energetikos ministerijoje ir energetikos ministro valdymo sričiai priskirtose įstaigose bei tokiu būdu prisidėti prie bendro korupcijos mažinimo valstybėje.
17. Programos uždaviniai (Programos tikslui pasiekti):
17.2. užtikrinti Energetikos ministerijos ir energetikos ministro valdymo sričiai priskirtų įstaigų priimamų sprendimų ir procedūrų skaidrumą bei veiklos viešumą;
18. Programoje nustatyto tikslo pasiekimas vertinamas, atsižvelgiant į Programoje numatytų uždavinių įgyvendinimo rezultatyvumą, o Programos uždavinių įgyvendinimas vertinamas pagal Priemonių plane nustatytus laukiamo rezultato vertinimo kriterijus ir Energetikos ministerijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų tolerancijos korupcijai indeksą, kuris nustatomas kiekvienais metais vykdant anonimišką valstybės tarnautojų ir darbuotojų apklausą.
IV SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, KONTROLĖ, ATSKAITOMYBĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS
19. Programa įgyvendinama pagal Priemonių planą. Energetikos ministerija koordinuoja įstaigų vykdomą korupcijos prevencijos veiklą bei dalinasi su įstaigomis turima korupcijos prevencijos metodine medžiaga.
20. Lėšos Programai įgyvendinti skiriamos iš patvirtintų bendrųjų biudžeto asignavimų ir kitų teisėtų finansavimo šaltinių.
21. Programos įgyvendinimo kontrolę vykdo ir Priemonių plano vykdymo priežiūrą atlieka Darbo grupė, kuri taip pat kiekvienais metais organizuoja Energetikos ministerijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų tolerancijos korupcijai indekso nustatymą.
22. Programos priemones įgyvendina Priemonių plane nurodyti vykdytojai (jeigu vykdytoju nurodyta įstaiga ar administracijos padalinys, atsakingu už priemonės įgyvendinimą laikomas atitinkamos įstaigos ar atitinkamo administracijos padalinio vadovas).
23. Siekiant nuosekliai vertinti korupcijos prevencijos srityje pasiektą pažangą, nustatyti kliūtis ir problemas įgyvendinant Programą, Energetikos ministerijos administracijos padaliniai ir energetikos ministro valdymo sričiai priskirtos įstaigos, atsakingos už Priemonių plano įgyvendinimą, Darbo grupei teikia informaciją apie priemonių įgyvendinimą:
24. Darbo grupė, esant poreikiui pasitelkusi Energetikos ministerijos ir įstaigų bei jų struktūrinių padalinių vadovus ir (ar) kitus už korupcijos prevenciją atsakingus asmenis, iki kiekvienų metų liepos 30 d. parengia tarpinę pusmečio, o iki kiekvienų metų sausio 30 d. parengia metinę Priemonių plano įgyvendinimo ataskaitas, kuriose įvertinamas Priemonių plane numatytų priemonių įgyvendinimo sėkmingumas bei esant poreikiui suformuluojami siūlymai dėl Priemonių plano keitimo.
25. Darbo grupė, gavusi duomenų apie tai, kad Priemonių planas netinkamai vykdomas arba paaiškėjus aplinkybėms, lemiančioms ar galinčioms lemti korupcijos pasireiškimą, neatidėliotinai sprendžia dėl to kokių papildomų priemonių reikia imtis siekiant mažinti korupcijos pasireiškimo galimybes.
26. Kiekvienas Energetikos ministerijos ir energetikos ministro valdymo sričiai priskirtų įstaigų valstybės tarnautojas ar darbuotojas, taip pat kiti asmenys turi teisę teikti pasiūlymus ir pastabas dėl Programos ir (ar) Priemonių plano pakeitimo ar patobulinimo. Pastabos ir pasiūlymai turi būti pateikti Darbo grupei raštu arba elektroniniu paštu info@enmin.lt.