Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, piešimas, iliustracija, Linijinis piešimas  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2023 M. KOVO 20 D. ĮSAKYMO NR. 3D-166 „DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR Kaimo plėtros 2023–2027 mETŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS priemoNĖS „LAUKINIŲ PAUKŠČIŲ APSAUGA UŽ „NATURA 2000“ TERITORIJOS RIBŲ“ ĮGYVENDINIMO taisyklIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2024 m. kovo 15 d. Nr. 3D-213

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencinės priemonės „Laukinių paukščių apsauga už „Natura 2000“ teritorijos ribų“ įgyvendinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. kovo 20 d. įsakymu Nr. 3D-166 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Laukinių paukščių apsauga už „Natura 2000“ teritorijos ribų“ įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                       Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. kovo 20 d. įsakymu Nr. 3D-166

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. kovo 15 d. įsakymo Nr. 3D-213

redakcija)

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR Kaimo plėtros 2023–2027 mETŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS priemoNĖS „LAUKINIŲ PAUKŠČIŲ APSAUGA UŽ „NATURA 2000“ TERITORIJOS RIBŲ“ ĮGYVENDINIMO taisyklės

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Laukinių paukščių apsauga už „Natura 2000“ teritorijos ribų“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su visais pakeitimais, 2021 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su visais pakeitimais, 2022 m. gegužės 4 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2022/1172, kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 nuostatos dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos ir su paramos sąlygomis susijusių administracinių nuobaudų taikymo ir apskaičiavimo, 2022 m. gegužės 31 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2022/1173, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 taikymo taisyklės dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano, patvirtinto 2022 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas), Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Strateginio plano administravimo taisyklės), Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3D-92 „Dėl Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių patvirtinimo“ (toliau – TI taisyklės), nuostatomis.

2.  Taisyklių tikslas – nustatyti paramos pagal Strateginio plano kaimo plėtros intervencinę priemonę „Laukinių paukščių apsauga už „Natura 2000“ teritorijos ribų“ (toliau – Intervencinė priemonė) skyrimo tvarką ir reikalavimus.

 

II SKYRIUS

SĄVOKOS

 

3.  Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Europos ekologinis tinklas „Natura 2000“ – vientisas buveinių apsaugai svarbių teritorijų tinklas, sudarytas iš teritorijų, kuriose yra tam tikro tipo Europos Bendrijos svarbos natūralių buveinių ir Europos Bendrijos svarbos rūšių buveinių, skirtas palaikyti, o kur reikia – atkurti iki palankios apsaugos būklės tam tikrų tipų natūralioms buveinėms ir rūšių buveinėms jų natūraliame areale. Į Europos ekologinį tinklą „Natura 2000“ įeina ir paukščių apsaugai svarbios teritorijos.

3.2. Natūrali pieva – savaime auganti, nearta ir nepersėta pieva.

3.3. Pusiau natūrali pieva – seniau kaip prieš penkerius metus arta arba įsėta pieva.

4.  Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Strateginiame plane, TI taisyklėse, Strateginio plano administravimo taisyklėse.

 

III SKYRIUS

INTERVENCINĖS PRIEMONĖS TIKSLAI IR POREIKIAI

 

5.  Intervencinė priemonė atitinka bendrosios žemės ūkio politikos tikslus:

5.1. prisidėti prie klimato kaitos švelninimo ir prisitaikymo prie jos, be kita ko, mažinant išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir didinant anglies dioksido sekvestraciją, taip pat plėtoti tvariąją energetiką;

5.2. prisidėti prie biologinės įvairovės nykimo sustabdymo, gerinti ekosistemų funkcijas ir išsaugoti buveines bei kraštovaizdžius.

6.  Intervencinė priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

6.1. taikyti technologijas, mažinančias šilumos efektą sukeliančių dujų emisijas ir didinančias organinės anglies kiekį dirvožemyje;

6.2. gerinti biologinės įvairovės būklę žemės ūkio naudmenose (toliau – naudmenos), taikant tvarias žemės ūkio praktikas;

6.3. saugoti biologinės įvairovės apsaugos požiūriu vertingus agrarinio kraštovaizdžio elementus.

 

IV SKYRIUS

REMIAMA VEIKLA

 

7Pagal Intervencinę priemonę remiama veikla, susijusi su biologinės įvairovės geros apsaugos būklės užtikrinimu, nustatant ir pritaikant ūkinės veiklos galimybes ir ūkininkavimo būdą taip, kad jis nekeltų pavojaus atskirų laukinių paukščių rūšių paplitimo arealams. Parama skiriama kasmet už daugiamečių pievų, natūralių ir pusiau natūralių pievų plotą, esantį laukinių paukščių apsaugos plotų už „Natura 2000“ teritorijos ribų erdvinių duomenų sluoksnyje, siekiant paramos gavėjams kompensuoti dėl prisiimtų įsipareigojimų patirtas papildomas išlaidas ir prarastas pajamas.

 

 

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

8Pareiškėjai privalo būti aktyvūs ūkininkai, kurie atitinka bendruosius reikalavimus, nustatytus TI taisyklių II skyriuje, ir kurių žemės ūkio valda (toliau – valda) ar jos dalis patenka į laukinių paukščių apsaugos plotų už „Natura 2000“ teritorijos ribų erdvinių duomenų sluoksnį.

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

9Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jeigu atitinka šiuos reikalavimus:

9.1. pareiškėjas atitinka aktyviam ūkininkui keliamus bendruosius reikalavimus, nustatytus TI taisyklių II skyriuje;

9.2. pareiškėjo, kaip valdos valdytojo, valda turi būti įregistruota Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre (toliau – Valdų registras) pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimu Nr. 1351 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“, reikalavimus ir jos duomenys atnaujinti Taisyklių 58 punkte nurodytais terminais ir tvarka;

9.3. pareiškėjui neiškelta byla dėl bankroto ir jis nėra likviduojamas. Atitiktis šiam reikalavimui gali būti tikslinama Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos (toliau – Paraiška) vertinimo metu;

9.4. deklaruotas bendras tinkamas paramai naudmenų plotas (Žemės ūkio naudmenų ir kitų plotų klasifikatoriaus (toliau – Klasifikatorius) kodai DGP, AGP (kai paramos prašoma pagal Intervencinę priemonę) arba EPT, SPT, 5PT-2, 5PT-3, MNP, MNŠ, MNN (kai paramos prašoma pagal Intervencinę priemonę ir pagal tęstinę Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonę (toliau – tęstinė KPP 2014–2020 m. priemonė) „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“), arba DGG (kai paramos prašoma pagal Intervencinę priemonę ir pagal Strateginio plano klimatui, aplinkai ir gyvūnų gerovei naudingą sistemą (toliau – ekologinė sistema) Ariamosios žemės keitimas pievomis, jų išlaikymas ir priežiūra), esantis laukinių paukščių apsaugos už „Natura 2000“ teritorijos ribų erdvinių duomenų sluoksnyje, turi būti ne mažesnis kaip 1 ha, sudarytas iš ne mažesnių kaip 0,1 ha ploto laukų.

10.  Pareiškėjas, pretenduojantis į paramą pagal Intervencinę priemonę, už tą patį plotą gali pretenduoti į paramą ir pagal tęstinę KPP 2014–2020 m. priemonę „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“ ar kitas Strateginio plano kaimo plėtros intervencines priemones ar ekologines sistemas, atsižvelgdamas į paramos priemonių suderinamumą, kuris pateikiamas TI taisyklių 2 priedo Paramos suderinamumo matricoje, jei laikosi savanoriškai prisiimtų įsipareigojimų pagal visas šias paramos priemones.

11Pareiškėjo atitiktis nustatytoms tinkamumo sąlygoms vertinama pagal Paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus, dokumentais pagrįstus bei viešuosiuose registruose esančius duomenis.

12.  Pareiškėjų sąsajų ir galimo valdų skaidymo nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2020 m. kovo 5 d. įsakymu Nr. 3D-154 „Dėl Pareiškėjų sąsajų ir galimo žemės ūkio valdų skaidymo nustatymo metodikos patvirtinimo“, Intervencinei priemonei netaikoma.

13.  Pareiškėjams ir jų sutuoktiniams, kurie dalyvavo arba dalyvauja įgyvendinant Kaimo plėtros 2004–2006 metų plano priemonę „Ankstyvo pasitraukimo iš prekinės žemės ūkio gamybos rėmimas“ arba Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonę „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“, parama neskiriama.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

14Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas įsipareigoja laikytis įsipareigojimų pagal Intervencinę priemonę nuo einamųjų metų Paraiškos pateikimo dienos iki paraiškų teikimo pradžios, einančios po paskutinių įsipareigojimų metų pabaigos. Įsipareigojimų laikotarpio trukmė – 5 metai, teikiant Paraišką kasmet ir deklaruojant tuos pačius plotus.

15.  Pareiškėjas visoje valdoje privalo laikytis paramos sąlygų, kurios apima Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimus (toliau – Valdymo reikalavimai), patvirtintus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 3D-109 „Dėl Žemės ūkio veiklos valdymo reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo ir kontrolės institucijų paskyrimo“, ir Geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimus (toliau – GAAB reikalavimai), patvirtintus Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-107 Dėl Žemės ūkio naudmenų geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų, taikomų nuo 2023 metų, aprašo patvirtinimo“.

16.  Pareiškėjas Paraiškoje privalo deklaruoti visus valdomus naudmenų ir kitus plotus, už kuriuos jis prašo paramos, taip pat ir visus kitus valdomus naudmenų plotus, nors už juos paramos neprašo, TI taisyklėse nustatyta tvarka. Žemės valdymo teisė gali būti įrodoma pateikiant tai patvirtinančius (nuosavybės, nuomos ar panaudos pagrindais) dokumentus, pagrindžiančius deklaruotų plotų valdymo teisę paskutinę paraiškų teikimo laikotarpio dieną. Parama skiriama tik už Lietuvos Respublikos teritorijoje esančius naudmenų ir kitus plotus.

17Jeigu šienavimo terminai konkrečioje teritorijoje nėra reglamentuojami (Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme, gamtotvarkos planuose, tvarkymo programose, rūšių apsaugos veiksmų planuose, invazinių rūšių tvarkymo planuose, tikslinėse programose), kai šienaujama – šienavimas pradedamas nuo birželio 20 d. ir užbaigiamas (nušienauta žolė turi būti išvežta iš lauko) iki spalio 30 d., kai ganomi ūkiniai gyvūnai – ganiavos laikotarpis nenustatomas, nuo 2024 m. prisiėmusiems įsipareigojimus − gali būti ganoma ne didesniu kaip 1 sutartinio gyvulio (toliau – SG)/ha intensyvumu įsipareigotame pagal Intervencinę priemonę plote.

18Pareiškėjas privalo laikytis Intervencinei priemonei nustatytų specifinių žemės ūkio veiklos vykdymo kriterijų ir reikalavimų:

18.1.  pievas (Klasifikatorius kodai DGP, AGP, DGG) nušienauti ir sutvarkyti bent 1 kartą per metus ir (ar) nuganyti (deklaruojamuose laukuose privalo būti aiškių ganymo požymių – ekskrementų liekanų, išguldytos ir (arba) nuėstos žolės ar kitų požymių) Taisyklių 17 punkte nustatytais šienavimo terminais ir ganymo intensyvumu.

Pareiškėjas, su tais pačiais plotais dalyvaujantis Intervencinėje priemonėje ir tęstinėje KPP 2014–2020 m. priemonėje „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“ (Klasifikatoriaus kodai EPT, SPT, 5PT-2, 5PT-3, MNP, MNŠ, MNN), privalo laikytis šienavimo ir ganymo terminų, nustatytų tęstinės KPP 2014–2020 m. priemonės „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“ įgyvendinimo taisyklėse:

18.1.1.   įsipareigojimus prisiėmusiems nuo 2023 m. − jeigu pareiškėjo arba jo valdos partnerio ar valdoje registruoto šeimos nario (toliau – valdos nariai) einamųjų metų laikotarpiu nuo sausio 1 d. iki gegužės 31 d. laikytų žolėdžių ūkinių gyvūnų vidurkis sudarė mažiau kaip 0,3 SG/ha (vertinamas visų pagal Intervencinę priemonę deklaruotų pievų (Klasifikatoriaus kodai DGP, AGP, DGG, EPT, SPT, 5PT-2, 5PT-3, MNP, MNŠ, MNN) plotų ir Ūkinių gyvūnų registre registruotų žolėdžių ūkinių gyvūnų, perskaičiuotų į SG pagal TI taisyklių 3 priedo lentelės 1–9 eilutes, santykis), likę po ganymo žolės likučiai (šienas, žalioji masė ar kt.) turi būti nušienauti ir sutvarkyti (nušienauta žolė turi būti išvežta iš lauko, žolę smulkinti ir paskleisti draudžiama) Taisyklių 17 punkte ir 18.1 papunktyje nustatyta tvarka ir terminais. Tais atvejais, kai minėtu laikotarpiu laikytų žolėdžių ūkinių gyvūnų vidurkis sudarė ne mažiau kaip 0,3 SG/ha, Taisyklių 17 punkte ir 18.1 papunktyje nustatyta tvarka ir terminais likusių po ganymo žolės likučių šienauti nebūtina, o po ganymo lauke likusi nenuėsta žolė nebus laikoma neatitiktimi reikalavimams, nenuėstos žolės likučiai gali būti smulkinami ir paskleidžiami;

18.1.2.   įsipareigojimus prisiėmusiems nuo 2024 m.− jei ganoma ne didesniu intensyvumu kaip 0,3 SG/ha įsipareigotame pagal Intervencinę priemonę plote (vertinamas visų pagal Intervencinę priemonę deklaruotų pievų (Klasifikatoriaus kodai DGP, AGP, DGG, EPT, SPT, 5PT-2, 5PT-3, MNP, MNŠ, MNN) plotų ir ganomų žolėdžių ūkinių gyvūnų, perskaičiuotų į SG pagal TI taisyklių 3 priedo lentelės 1–9 eilutes, santykis), žolės likučiai turi būti nušienauti ir sutvarkyti (nušienauta žolė turi būti išvežta iš lauko, žolę smulkinti ir paskleisti draudžiama) Taisyklių 17 punkte ir 18.1 papunktyje nustatyta tvarka ir terminais.

Jei ganoma ne mažesniu intensyvumu kaip 0,3 SG/ha ir ne didesniu intensyvumu kaip 1 SG/ha įsipareigotame pagal Intervencinę priemonę plote, Taisyklių 17 punkte ir 18.1 papunktyje nustatyta tvarka ir terminais žolės likučių šienauti nebūtina, o po ganymo lauke likusi nenuėsta žolė nebus laikoma neatitikimu reikalavimams, nenuėstos žolės likučiai gali būti smulkinami ir paskleidžiami;

18.2.  nenaudoti mineralinių ir organinių trąšų (įskaitant mėšlą ir (arba) srutas) ir augalų apsaugos produktų;

18.3jei valdoje kituose plotuose yra naudojamos organinės ir (arba) mineralinės (neorganinės) trąšos, išskyrus neorganines antrinių augalų maisto medžiagų (kalcio, magnio, natrio, sieros) bei mikroelementines trąšas, taip pat jei naudojami mėšlas ir (arba) srutos, Paraiškų priėmimo informacinėje sistemoje (toliau – PPIS) (adresu https://paseliai.vic.lt) visiems tręšiamiems plotams įvesti duomenis apie einamaisiais metais panaudotas trąšas (įskaitant mėšlą ir (arba) srutas): lauko atpažinimo numerį (kontrolinio žemės sklypo (toliau – KŽS) ir lauko numerį arba lauko eilės numerį), pasėlio kodą arba augalo pavadinimą, tręšiamą plotą, trąšos pavadinimą, panaudotos trąšos kiekį (kg), panaudotos trąšos kiekį (kg į ha), tręšimo datą. Duomenys turi būti užpildyti per 20 darbo dienų nuo trąšų panaudojimo. Ši nuostata netaikoma ekologiškai ūkininkaujantiems pareiškėjams.

Ekologiškai ūkininkaujantys pareiškėjai privalo pildyti Ekologinės gamybos žurnalą, kaip nustatyta Ekologinės gamybos žurnalo pildymo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2021 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 3D-857 „Dėl Ekologinės gamybos žurnalo ir jo pildymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Ekologinės gamybos žurnalo pildymo aprašas).

Jei tręšimo darbai buvo atliekami iki Paraiškos pateikimo dienos, duomenys apie einamaisiais metais panaudotas trąšas turi būti užpildyti ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo pirmos paraiškų teikimo laikotarpio dienos;

18.4.  jei valdoje kituose plotuose naudojami profesionaliajam ir (ar) neprofesionaliajam naudojimui skirti augalų apsaugos produktai, privaloma pildyti Augalų apsaugos produktų naudojimo apskaitos žurnalą Augalų apsaugos produktų saugojimo, tiekimo rinkai, naudojimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 3D-564 „Dėl Augalų apsaugos produktų saugojimo, tiekimo rinkai, naudojimo taisyklių patvirtinimo“, nustatytais terminais ir būdais einamaisiais metais visiems apdorotiems plotams. Ši nuostata netaikoma ekologiškai ūkininkaujantiems pareiškėjams.

Ekologiškai ūkininkaujantys pareiškėjai privalo pildyti Ekologinės gamybos žurnalą, kaip nustatyta Ekologinės gamybos žurnalo pildymo tvarkos apraše.

Jei apdorojimo augalų apsaugos produktais darbai buvo atliekami iki Paraiškos pateikimo dienos, duomenys turi būti užpildyti ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo pirmos paraiškų teikimo laikotarpio dienos;

18.5.  pareiškėjas privalo tvarkyti buhalterinę apskaitą teisės aktų nustatyta tvarka;

18.6.  jei šienaujama, pildyti Atliktų ūkio darbų žurnalą, kurio forma pateikta TI taisyklių 8 priede, nurodant nušienavimo ir nušienautos žolės išvežimo iš lauko laikotarpius. Šienavimo duomenys Atliktų ūkio darbų žurnale užpildomi ne vėliau kaip per 20 darbo dienų PPIS (adresu https://paseliai.vic.lt);

18.7.  jei ganoma, pildyti Atliktų ūkio darbų žurnalą, kurio forma pateikta TI taisyklių 8 priede, pateikiant duomenis apie deklaruotame plote ganomus ūkinius gyvūnus (nurodomas kiekvieno ūkinio gyvūno ženklinimo ar mikroschemos numeris, ar bandos numeris (jei numeris suteikiamas tik bandai)) ir ganymo pradžios bei pabaigos laikotarpius. Ganymo duomenys Atliktų ūkio darbų žurnale pradedami pildyti pradėjus ganyti ir turi būti užpildyti ne vėliau kaip iki einamųjų metų spalio 1 d. PPIS (adresu https://paseliai.vic.lt). Šiame papunktyje nustatytas reikalavimas taikomas pareiškėjams, įsipareigojimus prisiėmusiems nuo 2024 m.;

18.8dokumentai, nurodyti Taisyklių 18.4, 18.5 papunkčiuose, turi būti saugomi visą įsipareigojimų laikotarpį.

19Per įsipareigojimų laikotarpį pareiškėjas pagal Intervencinę priemonę pirmaisiais metais deklaruoto ploto negali padidinti daugiau kaip 10 proc., bet ne daugiau kaip 1 ha, ir sumažinti jo daugiau kaip 10 proc. Po deklaruoto ploto sumažinimo bendras tinkamas paramai plotas negali būti mažesnis, nei nustatytas Taisyklių 9.4 papunktyje. Kai pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas nesilaikė įsipareigojimų dėl objektyvių aplinkybių (kai lauke ar jo dalyje buvo tvarkomas valstybės turtas ir pan.) ir jeigu pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas nuo šiame punkte nurodytų aplinkybių sužinojimo ne vėliau kaip per 15 darbo dienų raštu informavo Nacionalinę mokėjimo agentūrą prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra), sankcijos dėl įsipareigoto ploto sumažėjimo (padidėjimo) netaikomos.

20.  Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas įsipareigoja sudaryti sąlygas asmenims, turintiems teisę audituoti ir (ar) kontroliuoti, tikrinti, kaip yra vykdoma veikla, laikomasi sąlygų, už ką skiriama parama.

21Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas įsipareigoja teikti visą informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams ir Strateginio plano įgyvendinimo stebėsenai bei reikalingiems vertinimams atlikti.

 

VIII SKYRIUS

PARAMOS DYDIS

 

22Kompensacinės išmokos (išmokos iš Europos Sąjungos biudžeto lėšų, mokamos paramos gavėjams už deklaruotą plotą, atitinkantį Intervencinei priemonei nustatytus reikalavimus) pagal Intervencinę priemonę skiriamos kasmet už daugiametes pievas, natūralias ir pusiau natūralias pievas – 74 Eur už ha.

23.  Paramos suma pagal Intervencinę priemonę apskaičiuojama atitinkamai pagal deklaruotą plotą, patenkantį į laukinių paukščių apsaugos plotų už „Natura 2000“ teritorijų ribų erdvinių duomenų sluoksnį. Pareiškėjui neteisingai nurodžius valdos ar jos dalies buvimo paukščių apsaugos plote faktą, paramos suma apskaičiuojama pagal nustatytą faktą, tačiau sankcijos netaikomos. Jeigu dalis pagal Intervencinę priemonę deklaruoto lauko ploto patenka į laukinių paukščių apsaugos plotų už „Natura 2000“ teritorijų ribų erdvinių duomenų sluoksnį, parama gali būti skiriama tik už tą plotą, kuris yra šiame sluoksnyje.

 

IX SKYRIUS

PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

24.  Pareiškėjas (arba teisės aktų nustatyta tvarka pareiškėjo įgaliotas asmuo), pretenduojantis į paramą už deklaruotą (-us) plotą (-us) pagal Intervencinę priemonę, pateikia Paraišką, vadovaudamasis Paraiškos teikimo metu galiojančiomis TI taisyklių nuostatomis. Pareiškėjas elektroniniu būdu įbraižo laukus, esančius tik laukinių paukščių apsaugos plotų už „Natura 2000“ teritorijos ribų erdvinių duomenų sluoksnio ribose, ir Paraiškos antrojo lapo 1 lentelės 10 stulpelyje pasirenka sutartinį kodą LP.

25.  Paraiškų teikimo laikotarpis nustatomas kiekvienais metais atskiru Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu. Paraiškų pildymas, deklaruojamų laukų įbraižymas, paraiškų teikimas, pavėluotas paraiškų teikimas ir paraiškų duomenų keitimas vykdomas TI taisyklėse nustatyta tvarka.

26Informacija apie pareiškėjo pateiktą Paraišką pateikiama Agentūros informaciniame portale https://portal.nma.lt (toliau – Portalas), taip pat minėta informacija gali būti gaunama ir kitais TI taisyklėse nurodytais būdais. Pareiškėjas laikomas informuotu apie Paraiškoje esančias klaidas, apie patikros vietoje nustatytas neatitiktis nuo informacijos apie jas paskelbimo Portale dienos.

27.  Kvietimą teikti paraiškas skelbia Agentūra pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau − Ministerija) sudarytą grafiką Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt. Kvietimas taip pat skelbiamas Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lt.

28Kvietimas gali būti skelbiamas ir kituose leidiniuose, internete bei kitais būdais.

29.  Teikdamas Paraišką, kai deklaruojami plotai yra valdomi kelių bendraturčių (žemės sklypas valdomas pagal idealiąsias dalis) ir nėra notariškai patvirtinta ir įregistruota viešajame registre naudojimosi žemės sklypu tvarka, pareiškėjas privalo pateikti rašytinius visų bendraturčių sutikimus, kuriuose būtų aiškiai nurodyta valdoma žemės sklypo dalis.

 

X SKYRIUS

PARAIŠKŲ ADMINISTRAVIMO TVARKA

 

30.  Intervencinę priemonę administruoja Agentūra pagal Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintus administravimo tvarkos aprašus.

31.  Savivaldybės (seniūnijos), VĮ Žemės ūkio duomenų centras (toliau – ŽŪDC) ir Agentūra vykdo TI taisyklėse nurodytas funkcijas.

 

XI SKYRIUS

SANKCIJOS

 

32.  Už GAAB reikalavimų ir Valdymo reikalavimų pažeidimus sankcijos dydis apskaičiuojamas pagal Sankcijų už paramos sąlygų pažeidimą taikymo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. balandžio 7 d. įsakymu Nr. 3D-232 Dėl Sankcijų už paramos sąlygų reikalavimų pažeidimą taikymo metodikos patvirtinimo.

33.  Jei deklaruoto ploto skirtumas yra mažesnis arba lygus 0,1 hektaro, remiamas plotas prilyginamas deklaruotam plotui. Ši nuostata netaikoma, jeigu minėtas skirtumas yra didesnis kaip 20 proc. bendro ploto atitinkamai paramai gauti deklaruoto ploto.

34Sankcijos dėl vėlavimo pateikti paraiškas, taip pat dėl ne visų naudmenų, išskyrus esančius užstatytoje teritorijoje (KŽS (atpažinties kodas bl6) plotai), plotų deklaravimo taikomos TI taisyklėse nustatyta tvarka.

35.  Intervencinei priemonei taikomos specifinės sankcijos:

35.1.  jei pareiškėjas nesilaiko Taisyklių 18.3 arba 18.5−18.7 papunkčiuose nustatytų reikalavimų, einamaisiais metais parama pagal Intervencinę priemonę sumažinama po 1 proc. už kiekvieno reikalavimo nesilaikymą atskirai;

35.2.       jei patikrų vietoje metu deklaruotame lauke nustatoma neatitiktis, susijusi bent su vieno reikalavimo, nustatyto Taisyklių 18.2 papunktyje, įgyvendinimu, einamaisiais metais parama sumažinama po 5 proc. nuo pagal Intervencinę priemonę apskaičiuotos paramos sumos už kiekvieno draudimo nesilaikymą atskirai;

35.3.  jei pareiškėjas nesilaiko Taisyklių 18.4 papunktyje nustatytų reikalavimų, jam taikomos sankcijos Taisyklių 32 papunktyje nustatyta tvarka;

35.4jei patikrų vietoje metu deklaruotame lauke nustatoma neatitiktis, susijusi su bent vieno žemės ūkio veiklos vykdymo kriterijaus, nustatyto Taisyklių 18.1.1, 18.1.2 papunkčiuose, įgyvendinimu, už plotą, kuriame nustatytas pažeidimas, einamaisiais metais parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama;

35.5.  einamaisiais metais parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama už sumažintą (padidintą) plotą ir grąžinama per įsipareigojimų laikotarpį už sumažintą (padidintą) plotą, viršijantį leistiną ribą, kaip nustatyta Taisyklių 19 punkte, pagal Intervencinę priemonę gauta parama;

35.6kai nutraukiami Taisyklių 14 punkte nustatyti įsipareigojimai dalyvauti Intervencinėje priemonėje, einamaisiais metais parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama, o už visus ankstesnius metus parama pagal Intervencinę priemonę susigrąžinama.

36.  Jei nesilaikoma įsipareigojimo pateikti žemės valdymo teisės (nuosavybės, nuomos ar panaudos pagrindais) patvirtinimo dokumentų, taikomos sankcijos TI taisyklėse nustatyta tvarka.

37.  Pareiškėjui neleidus atlikti patikros vietoje bent viename jo deklaruotų laukų, parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama. Jei pareiškėjas patikros vietoje metu nepateikia dokumentų, susijusių su prisiimtų įsipareigojimų vykdymu, laikoma, kad jis įsipareigojimo nesilaiko (išskyrus teisės aktuose nustatytus atvejus, kai pareiškėjui, neturinčiam reikiamų dokumentų patikros vietoje metu, leidžiama per nustatytą laikotarpį pateikti juos Agentūrai).

38.  Gavusi informacijos (skundą, pranešimą ar kt.) apie pareiškėją ir (ar) paramos gavėją iš sklypo (-ų) savininko (su nurodytu kadastro arba unikaliu numeriu) arba iš anoniminio asmens apie valstybinės žemės plotą dėl netiksliai ir (arba) neteisėtai deklaruotų plotų (t. y. plotų, kuriuos pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas deklaravo neturėdamas šių plotų teisėto valdymo teisės ir (arba) šiuose plotuose nevykdo žemės ūkio veiklos), Agentūra ją įvertina ir priima sprendimą dėl sankcijų taikymo. Jeigu deklaruoti plotai valdomi kelių bendraturčių (žemės sklypas valdomas pagal idealiąsias dalis) ir nėra notariškai patvirtinta ir įregistruota viešajame registre naudojimosi žemės sklypu tvarka, kartu su valdymo dokumentais pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas privalo pateikti rašytinius visų bendraturčių sutikimus, kuriuose būtų aiškiai išskirta valdoma žemės sklypo dalis. Agentūra, remdamasi žemės sklypo planu ir valdymo teisės pagrindimo dokumentais, rašytiniais bendraturčių sutikimais, nustato, ar pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas teisėtai deklaruoja minėtus plotus. Už paramai deklaruotus plotus, kuriuos pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas deklaravo neturėdamas žemės valdymo teisės, taikomos nuostatos dėl deklaravimo neturint valdymo teisės, kaip numatyta TI taisyklėse, ne daugiau kaip už ketverius metus.

39.  Agentūra turi teisę ankstesniais ar einamaisiais metais pateiktas paraiškas administruoti iš naujo bei priimti sprendimus dėl reikalavimo grąžinti visą ar dalį išmokėtos paramos sumos ir (ar) taikyti kitas poveikio priemones už su prašoma arba gauta parama susijusių įsipareigojimų nevykdymą ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymą atlikusi administracinį patikrinimą ir (arba) patikrą vietoje tada, kai pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas nesilaikė paramos suteikimo ar Paraiškoje nustatytų reikalavimų, ar pažeidė paramos gavimo ir naudojimo sąlygas, kaip nustatyta TI taisyklėse.

40.  Už paramai netinkamą plotą, nustatytą einamųjų metų patikros vietoje metu, arba atnaujinus Lietuvos Respublikos teritorijos M 1:5000 kontrolinių žemės sklypų erdvinių duomenų rinkinį KŽS_DR5LT (toliau – KŽS_DR5LT), išskyrus atvejus, kai ploto būklė vietovėje nepakinta, o minėtas plotas tampa paramai netinkamu dėl pasikeitusių teisės aktų reikalavimų, parama pagal Intervencinę priemonę neskiriama.

41.  Kilus abejonių, kad pareiškėjas pateikė neteisingus duomenis, Agentūra gali sustabdyti Paraiškos administravimą, kol bus gautos išvados dėl jų teisingumo. Jei dėl pareiškėjo veiklos yra pradėtas ikiteisminis tyrimas, Agentūra gali sustabdyti Paraiškos administravimą, kol bus baigti teisiniai procesai.

42.  Einamaisiais metais taikomų sankcijų suma negali viršyti 100 proc. pagal Intervencinę priemonę mokėtinos paramos sumos.

43Parama pagal Intervencinę priemonę einamaisiais metais neskiriama, kai pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas, kurio prisiimti įsipareigojimai nėra pasibaigę, yra bankrutuojantis ar jo veikla likviduojama.

44.  Paramos susigrąžinimas pagal Intervencinę priemonę netaikomas, kai, nepasibaigus įsipareigojimų laikotarpiui:

44.1.  valdos perėmėjas su valda arba jos dalimi perima perleidėjo prisiimtus įsipareigojimus;

44.2.  nuomojamos ar panaudos sutarties pagrindu valdomos valstybinės žemės nuomos ar panaudos sutartis nutraukiama (nepratęsiama) valstybės iniciatyva arba kai valstybės valdžios institucijos savo veiksmais arba neveikimu neužtikrina valstybinės žemės naudojimo teisėtais pagrindais valdymo įteisinimo;

44.3pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas nesilaiko įsipareigojimų dėl objektyvių aplinkybių (laukas ar jo dalis paimami visuomenės poreikiams, laukui ar jo daliai nustatomas servitutas ar pan.) ir tik sužinojęs apie jas raštu informuoja Agentūrą;

44.4nuomojamos ar panaudos sutarties pagrindu valdomos privačios žemės nuomos ar panaudos sutartis nutraukiama nuomotojo reikalavimu (iniciatyva) arba nepratęsiama suėjus nuomos terminui;

44.5.  atnaujinus Lietuvos KŽS_DR5LT, ploto būklė vietovėje nepakinta, o minėtas plotas tampa paramai netinkamas dėl pasikeitusių teisės aktų reikalavimų ir dėl to sumažėja deklaruoti plotai;

44.6Aplinkos ministerija ar jos įgaliota institucija patikslina laukinių paukščių apsaugos plotų už „Natura 2000“ teritorijos ribų erdvinių duomenų sluoksnį ir dėl to sumažėja arba panaikinami nustatyti pagal Intervencinę priemonę deklaruoti plotai;

44.7.  deklaruojamo lauko dalys patenka į kito asmens nuomos pagrindais valdomus valstybinės žemės plotus, kurie ankstesniais metais buvo paramos gavėjo deklaruojami pagal dirbimo (priežiūros) faktą;

44.8.  pagal Intervencinę priemonę įsipareigotiems plotams esant paramai netinkamais tiesioginėms išmokoms gauti, pasibaigus įsipareigojimų laikotarpiui pagal tęstinės KPP 2014–2020 m. priemonės „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“ veiklas „Ekstensyvus šlapynių tvarkymas“ ir (ar) „Nykstančio paukščio meldinės nendrinukės buveinių saugojimas šlapynėse“ (deklaruojama Klasifikatoriaus kodais 5PT-3, MNN) (kai paramos prašoma pagal Intervencinę priemonę ir pagal minėtas tęstinės KPP 2014–2020 m. priemonės „Agrarinė aplinkosauga ir klimatas“ veiklas).

45.  Sankcijos netaikomos, jei nustatytų reikalavimų ir apribojimų nesilaikoma dėl nuo pareiškėjo valios nepriklausančių aplinkybių (nenugalimos jėgos (force majeure) ar Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“, apibrėžtų išimtinių aplinkybių (toliau – išimtinės aplinkybės), jei pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas per 15 darbo dienų nuo tada, kai sužinojo ar turėjo sužinoti apie šią aplinkybę, raštu informavo ir pateikė tai įrodančius dokumentus Agentūrai. Išnykus nuo pareiškėjo valios nepriklausančioms aplinkybėms (nenugalimos jėgos bei išimtinėms aplinkybėms), pareiškėjai ir (arba) paramos gavėjai privalo toliau laikytis prisiimtų įsipareigojimų ir (arba) teisės aktuose nustatytų reikalavimų.

46.  Paramos sumažinimo, neskyrimo ir sankcijų taikymo eilės tvarka nustatyta TI taisyklėse.

 

XII SKYRIUS

ŽEMĖS ŪKIO VALDOS PERDAVIMAS

 

47Jei valda ar valdos dalis perduodama po to, kai valdos perdavėjas jau yra pateikęs Paraišką pagal Intervencinę priemonę, bet dar neįvykdęs visų reikalavimų, parama skiriama valdos perėmėjui, kai:

47.1valdos perėmėjas nuo paraiškų teikimo laikotarpio pabaigos iki lėšų pervedimo pareiškėjui dienos praneša Agentūrai apie valdos perėmimą, pateikdamas pranešimą apie valdos perėmimą, prašymą skirti paramą. Valdos perdavimo atveju, kai valdos perdavėjas yra miręs, valdos perėmėjas pateikia valdos perėmimo fakto patvirtinimo dokumentus (žemės, kito nekilnojamojo turto pirkimo–pardavimo, nuomos, panaudos ar kitos sutarties kopiją, paveldėjimo teisės liudijimo kopiją ar pan.) bei, esant daugiau nei vienam paveldėtojui, jų sutikimus, kad valdos perėmėjas perimtų valdą ir gautų paramą;

47.2.  valdos perėmėjas privalo toliau laikytis įsipareigojimų ir vykdyti reikalavimus, kurie kyla iš valdos perdavėjo Paraiškos pagal Intervencinę priemonę;

47.3.  valdos perdavėjas (išskyrus valdos perdavėjo mirties atvejį) neturi įsiskolinimų Agentūrai, Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui.

48Valdos ir (arba) dalies valdos perdavėjas privalo atnaujinti pasikeitusius valdos registravimo duomenis Valdų registre, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro nuostatų reikalavimais.

49.  Jei visa valda arba dalis valdos perduodama po to, kai valdos perdavėjas jau yra pateikęs Paraišką ir įvykdęs visus reikalavimus, nustatytus pagal Intervencinę priemonę, jis turi informuoti Agentūrą apie valdos perdavimą. Valdos perdavėjo mirties atveju valdos duomenis atnaujinti ir Agentūrą informuoti apie valdos perėmimą (po valdos perdavėjo mirties) privalo valdos perėmėjas, kuris valdoje tęsia ekonominę veiklą.

50Valdos perdavimo atveju, kai valda yra perduodama kitam pareiškėjui, kuris buvo įregistravęs valdą iki perdavimo, sujungtoms valdoms paliekamas perėmėjo valdos atpažinties kodas, o valdos perdavėjo valdos atpažinties kodas pripažįstamas negaliojančiu.

51.  Valdos išregistravimo atveju, kai valda išregistruojama iki einamųjų metų gruodžio 31 d., pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas nebetenka teisės į jam priklausiusią paramą, o tais atvejais, kai parama ar jos dalis iki einamųjų metų gruodžio 31 d. pareiškėjui ir (ar) paramos gavėjui jau išmokėta, jis privalo paramą grąžinti.

 

XIII SKYRIUS

ATSAKOMYBĖ

 

52.  Už Paraiškos bei kitus duomenis atsako juos pateikęs pareiškėjas.

53Už pareiškėjų informavimą paramos skyrimo klausimais, Paraiškos duomenų įvedimą ir patvirtinimą PPIS, kai Paraiška pateikiama seniūnijos darbuotojui, atsakingos savivaldybės.

54Už tinkamą PPIS veikimą, paraiškų priėmimo ir keitimo darbų organizavimą ir perdavimą Agentūrai atsakingas ŽŪDC.

55.  Už paraiškų administravimą, administracinę patikrą, patikrą vietoje ir nuotolinę patikrą, stebėjimą Automatine laukų nuolatinio stebėjimo sistema, paramos dydžio apskaičiavimą ir išmokėjimą paramos gavėjams, lėšų apskaitą, ataskaitų teikimą atsakinga Agentūra.

56.  Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas, nesilaikęs Taisyklėse nurodytų įsipareigojimų ir reikalavimų, taip pat gavęs kompensacines išmokas neteisėtai, arba asmuo, prisidėjęs prie neteisėtų kompensacinių išmokų gavimo (sąmoningai patvirtinęs klaidingus duomenis), atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Neteisėtai išmokėtos ir (arba) panaudotos paramos lėšos susigrąžinamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 13 d. nutarimo Nr. 137 „Dėl Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio ir žuvininkystės fondų priemones, administravimo taisyklių patvirtinimo“ nustatyta tvarka.

57.  Pareiškėjo pateikti duomenys Lietuvos Respublikos institucijų, kitų Europos Sąjungos valstybių institucijų, Europos Komisijos, Europos kovos su sukčiavimu tarnybos (OLAF) ir Europos Audito Rūmų bus apdoroti elektroniniu būdu ir panaudoti kontrolės tikslais.

58Pareiškėjas vieną kartą per kalendorinius metus iki rugpjūčio 1 d. per Elektroninių valdžios vartų portalą arba seniūnijoje atnaujina savo valdos registracijos duomenis Valdų registre.

 

XIV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

59Asmenys, nesutinkantys su Agentūros ir ŽŪDC priimtais sprendimais, taip pat Agentūros ar ŽŪDC vilkinimu atlikti jų kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Agentūros ar ŽŪDC vadovui, Ministerijai, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.

60.  Asmenys, nesutinkantys su Ministerijos priimtais sprendimais, taip pat Ministerijos vilkinimu atlikti jos kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministrui, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.

61.  Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos. Pasikeitus Taisyklėms, nauji reikalavimai taikomi vienodai visiems paramos gavėjams, išskyrus atvejus, kai Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakyme nustatyta kitaip.

__________________