LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS ŽUVININKYSTĖS SEKTORIAUS 2014–2020 METŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS ANTROJO SĄJUNGOS PRIORITETO „APLINKOSAUGOS POŽIŪRIU TVARIOS, EFEKTYVIAI IŠTEKLIUS NAUDOJANČIOS, INOVACINĖS, KONKURENCINGOS IR ŽINIOMIS GRINDŽIAMOS AKVAKULTŪROS SKATINIMAS“ PRIEMONĖS „GYVŪNŲ SVEIKATOS IR GEROVĖS PRIEMONĖS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2020 m. lapkričio 23 d. Nr. 3D-806
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programa, patvirtinta Europos Komisijos 2015 m. rugpjūčio 17 d. sprendimu Nr. C(2015)5897, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. rugsėjo 3 d. nutarimu Nr. 907 „Dėl institucijų, atsakingų už Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos valdymą ir kontrolę, paskyrimo“ ir atsižvelgdamas į Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 3D-75 „Dėl Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, nuostatas:
1. T v i r t i n u Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos antrojo Sąjungos prioriteto „Aplinkosaugos požiūriu tvarios, efektyviai išteklius naudojančios, inovacinės, konkurencingos ir žiniomis grindžiamos akvakultūros skatinimas“ priemonės „Gyvūnų sveikatos ir gerovės priemonės“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).
2. N u s t a t a u, kad:
2.1. Nacionalinis maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo institutas nuo 2020 m. lapkričio 25 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d. gali pateikti paramos paraišką pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos antrojo Sąjungos prioriteto „Aplinkosaugos požiūriu tvarios, efektyviai išteklius naudojančios, inovacinės, konkurencingos ir žiniomis grindžiamos akvakultūros skatinimas“ priemonę „Gyvūnų sveikatos ir gerovės priemonės“ (toliau – Priemonė);
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės
ūkio ministro 2020 m. lapkričio 23 d.
įsakymu Nr. 3D-806
LIETUVOS ŽUVININKYSTĖS SEKTORIAUS 2014–2020 METŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS ANTROJO SĄJUNGOS PRIORITETO „APLINKOSAUGOS POŽIŪRIU TVARIOS, EFEKTYVIAI IŠTEKLIUS NAUDOJANČIOS, INOVACINĖS, KONKURENCINGOS IR ŽINIOMIS GRINDŽIAMOS AKVAKULTŪROS SKATINIMAS“ PRIEMONĖS „GYVŪNŲ SVEIKATOS IR GEROVĖS PRIEMONĖS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos antrojo Sąjungos prioriteto „Aplinkosaugos požiūriu tvarios, efektyviai išteklius naudojančios, inovacinės, konkurencingos ir žiniomis grindžiamos akvakultūros skatinimas“ priemonės „Gyvūnų sveikatos ir gerovės priemonės“ (toliau – Priemonė) įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1303/2013, kuriuo nustatomos Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui, Europos žemės ūkio fondui kaimo plėtrai ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui bendros nuostatos ir Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui taikytinos bendrosios nuostatos ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1083/2006, su visais pakeitimais, 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 508/2014 dėl Europos jūrų reikalų ir žuvininkystės fondo ir kuriuo panaikinami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 2328/2003, (EB) Nr. 861/2006, (EB) Nr. 1198/2006 bei (EB) Nr. 791/2007 ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas Nr. 1255/2011, su visais pakeitimais (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 508/2014), 2013 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1380/2013 dėl bendros žuvininkystės politikos, kuriuo iš dalies keičiami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1954/2003 ir (EB) Nr. 1224/2009 bei panaikinami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 2371/2002 ir (EB) Nr. 639/2004 bei Tarybos sprendimas 2004/585/EB, su visais pakeitimais, 2017 m. kovo 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2017/625 dėl oficialios kontrolės ir kitos oficialios veiklos, kuri vykdoma siekiant užtikrinti maisto ir pašarų srities teisės aktų bei gyvūnų sveikatos ir gerovės, augalų sveikatos ir augalų apsaugos produktų taisyklių taikymą, kuriuo iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 999/2001, (EB) Nr. 396/2005, (EB) Nr. 1069/2009, (EB) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 ir (ES) 2016/2031, Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1/2005 ir (EB) Nr. 1099/2009 bei Tarybos direktyvos 98/58/EB, 1999/74/EB, 2007/43/EB, 2008/119/EB ir 2008/120/EB, ir kuriuo panaikinami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 854/2004 ir (EB) Nr. 882/2004, Tarybos direktyvos 89/608/EEB, 89/662/EEB, 90/425/EEB, 91/496/EEB, 96/23/EB, 96/93/EB ir 97/78/EB bei Tarybos sprendimas 92/438/EEB (Oficialios kontrolės reglamentas), su visais pakeitimais, 2014 m. gruodžio 16 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1388/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba įmonėms, kurios verčiasi žvejybos ir akvakultūros produktų gamyba, perdirbimu ir prekyba, skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnius, 2014 m. gruodžio 17 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2015/288, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 508/2014 dėl Europos jūrų reikalų ir žuvininkystės fondo papildomas nuostatomis dėl paraiškų nepriimtinumo laikotarpio ir datų, su visais pakeitimais, (toliau – Reglamentas (ES) 2015/288), Lietuvos Respublikos partnerystės sutartimi, patvirtinta Europos Komisijos 2014 m. birželio 20 d. sprendimu Nr. C(2014)4234, su paskutiniais pakeitimais, patvirtintais Europos Komisijos 2016 m. liepos 14 d. sprendimu Nr. C(2016)4359, Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programa, patvirtinta Europos Komisijos 2015 m. rugpjūčio 17 d. sprendimu Nr. C(2015)5897 (toliau – Veiksmų programa), Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. rugsėjo 3 d. nutarimu Nr. 907 „Dėl institucijų, atsakingų už Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos valdymą ir kontrolę, paskyrimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 744 „Dėl valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nuostatų patvirtinimo“, atsižvelgiant į Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. vasario 9 d. įsakymu Nr. 3D-75 „Dėl Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės), Lietuvos akvakultūros sektoriaus plėtros 2014–2020 metais plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 3D-393 „Dėl Lietuvos akvakultūros sektoriaus plėtros 2014–2020 metais plano patvirtinimo“ (toliau – Akvakultūros plėtros planas), nuostatas ir Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2011 m. birželio 8 d. įsakymą Nr. B1-245 „Dėl Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai pavaldžių biudžetinių įstaigų reorganizavimo, reorganizavimo sąlygų aprašų patvirtinimo ir Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto nuostatų patvirtinimo“ bei Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2020 m. balandžio 6 d. įsakymą Nr. B1-231 „Dėl Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto paskyrimo oficialiąja laboratorija“.
2. Taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Priemonę, numatytą Reglamento (ES) Nr. 508/2014 56 straipsnio 1 dalies d punkte. Taisyklėmis turi vadovautis pareiškėjas, rengdamas ir teikdamas paramos paraišką, ir paramos gavėjas, įgyvendindamas pagal Priemonę paramą gavusį žuvininkystės projektą (toliau – projektas), taip pat institucijos, atliekančios paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kiek to nereglamentuoja šios Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.
II SKYRIUS
SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS
3. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai ir sąvokos:
3.1. Sutrumpinimai:
3.2. Sąvokos:
3.2.1. Projekto bendrosios išlaidos – rengiant ir įgyvendinant projektą patiriamos išlaidos: atlyginimas konsultantams ir ekspertams, konsultuojantiems techniniais, technologiniais, ekonominiais, organizaciniais ir teisiniais projekto įgyvendinimo klausimais, kai tokios paslaugos nėra tęstinė veikla, susijusi su juridinio asmens įprastine veikla ir išlaidomis, taip pat projektą administruojančių ir vykdančių pareiškėjo darbuotojų darbo užmokestis, valstybinio socialinio draudimo įmokos, kitos su darbo santykiais susijusios išlaidos valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, kurių dalis arba visas darbo laikas yra skiriamas darbui, susijusiam su numatytos projekto veiklos įgyvendinimu.
III SKYRIUS
PRIEMONĖS KONKRETUS TIKSLAS
IV SKYRIUS
REMIAMA VEIKLA
5. Pagal Priemonę, siekiant puoselėti gyvūnų sveikatą ir gerovę akvakultūros įmonėse, prevencijos ir biologinio saugumo aspektais, remiami veterinariniai arba farmaciniai tyrimai ir informacijos platinimas ir keitimasis ja bei geriausios praktikos pavyzdžiais, susijusiais su veterinarinėmis ligomis akvakultūros sektoriuje, siekiant skatinti tinkamą veterinarinių vaistų naudojimą.
V SKYRIUS
GALIMAS pareiškėjaS
6. Paramos paraišką pagal Priemonę gali teikti įstaiga, teisės aktais įgaliota atlikti laboratorinius tyrimus maisto ir pašarų saugos ir kokybės bei veterinarijos, taip pat hidrobiontų bei gamtinio vandens srityse (toliau – pareiškėjas).
VI SKYRIUS
PARAMOS DYDIS, INTENSYVUMAS IR TRUKMĖ
9. Lėšos šiai Priemonei įgyvendinti skiriamos iš EJRŽF (75 proc. bendrojo finansavimo) ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų Lietuvos Respublikos valstybės biudžete (25 proc. bendrojo finansavimo).
10. Suteikiamos paramos suma skaičiuojama atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas. Didžiausia galima paramos vienam projektui suma yra 1 600 000 eurų.
VII SKYRIUS
TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI
13. Tinkamumo gauti paramą sąlygos ir reikalavimai:
13.2. projekto veikla (-os) yra susijusi (-sios) su Priemonės remiama veikla, nurodyta Taisyklių IV skyriuje;
13.5. projektas nėra tinkamas paramai gauti, jeigu iki paramos paraiškos pateikimo dienos pareiškėjas įsigijo visas projekte numatytas investicijas (neįskaitant bendrųjų ir viešinimo išlaidų, jei tokios numatytos), kurioms prašoma paramos, net jei jos dar neapmokėtos;
13.6. pareiškėjas neturi skolų Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Lietuvos Respublikos valstybiniam socialinio draudimo fondui (išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas). Atitiktis šiam reikalavimui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu;
14. Pareiškėjas laikomas netinkamu ir parama jam negali būti suteikiama, jeigu:
14.2. paramos paraiškoje ir (arba) kituose teikiamuose dokumentuose ir (ar) pagal Agentūros paklausimą pateiktuose dokumentuose Agentūrai pateikė melagingą informaciją;
14.3. iki paramos paraiškos pateikimo dienos įvykdė su EŽF arba EJRŽF susijusį sukčiavimą ir nėra pasibaigęs Reglamente (ES) 2015/288 nurodytas paraiškų nepriimtinumo laikotarpis (teikdamas paramos paraišką, pareiškėjas pasirašytinai patvirtina, kad nėra įvykdęs su EŽF arba EJRŽF susijusio sukčiavimo bei atitiks šią sąlygą nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos);
15. Pareiškėjui netaikoma Galimai neteisėtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2016 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. 3D-285 „Dėl Galimai neteisėtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“.
16. Paramos paraiškos tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis ir kitų institucijų turimus duomenis, taip pat pagal dokumentus ir informaciją, gautą iš pareiškėjo po Agentūros paklausimo (-ų). Jei šie duomenys skiriasi, vadovaujamasi registruose esančiais duomenimis.
VIII SKYRIUS
ĮSIPAREIGOJIMAI
18. Pareiškėjas (paramos gavėjas) prisiima šiuos įsipareigojimus:
18.1. po projekto įgyvendinimo pabaigos ir visą projekto kontrolės laikotarpį pagal projektą (neatlygintinai) atlikti akvakultūros veiklą vykdantiems (ūkio) subjektams laboratorinius tyrimus:
18.2. atsižvelgiant į po projekto įgyvendinimo padidėjusias Pareiškėjo laboratorinių tyrimų galimybes ir apimtis diagnostinių žuvų ligų, gamtinio vandens ir medžiagų liekanų žuvyse ir žuvininkystės produktuose srityse, per kalendorinius metus akvakultūros subjektams pagal projektą atliekamų laboratorinių tyrimų skaičius nurodomas paramos paraiškos VI skyriuje, bet ne mažesnis kaip trijų paskutinių kalendorinių metų iki paramos paraiškos pateikimo metų atliktų laboratorinių tyrimų vidurkį dauginant iš 3;
18.3. įgyvendinus projektą, visą projekto kontrolės laikotarpį turėti galimybę atlikti laboratorinius tyrimus:
18.3.1. diagnostinius žuvų ligų tyrimus pagal įgyvendinimo taisyklių 1 priede nurodytų žuvų ligų ir patogenų sąrašą;
18.3.2. žuvų gyvenamosios aplinkos (gamtinio vandens) tyrimus pagal tokias analites: 1. temperatūra; 2. ištirpęs deguonis; 3. aktyvi vandens reakcija pH; 4. suspenduotos (skendinčios) medžiagos; 5. azotas; 6. amonio azotas; 7. amoniakas; 8. nitritai; 9. nitratai; 10. anglies dioksidas; 11. fosforas; 12. fosfatai; 13. sieros vandenilis; 14. geležis; 15. cheminis deguonies suvartojimas; 16. biocheminis deguonies suvartojimas;
18.3.3. medžiagų liekanų žuvyse ir žuvininkystės produktuose tyrimus pagal 2017 m. kovo 15 d. Europos Parlamento ir tarybos reglamentą (ES) 2017/625 dėl oficialios kontrolės ir kitos oficialios veiklos, kuri vykdoma siekiant užtikrinti maisto ir pašarų srities teisės aktų bei gyvūnų sveikatos ir gerovės, augalų sveikatos ir augalų apsaugos produktų taisyklių taikymą, kuriuo iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 999/2001, (EB) Nr. 396/2005, (EB) Nr. 1069/2009, (EB) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 ir (ES) 2016/2031, Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1/2005 ir (EB) Nr. 1099/2009 bei Tarybos direktyvos 98/58/EB, 1999/74/EB, 2007/43/EB, 2008/119/EB ir 2008/120/EB, ir kuriuo panaikinami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 854/2004 ir (EB) Nr. 882/2004, Tarybos direktyvos 89/608/EEB, 89/662/EEB, 90/425/EEB, 91/496/EEB, 96/23/EB, 96/93/EB ir 97/78/EB bei Tarybos sprendimas 92/438/EEB (Oficialios kontrolės reglamentas); 2009 m. gruodžio 22 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 37/2010 dėl farmakologiškai aktyvių medžiagų, jų klasifikacijos ir didžiausios leidžiamosios koncentracijos gyvūniniuose maisto produktuose;
18.4. po projekto įgyvendinimo pabaigos ir visą projekto kontrolės laikotarpį, atlikus laboratorinius tyrimus, pagal juos teikti rekomendacijas akvakultūros ūkio subjektams dėl naudojamų veterinarinių priemonių efektyvumo infekuoto organizmo gydymo procese bei ligų prevencijos klausimais;
18.5. kasmet iki einamųjų metų kovo 1 d. Žemės ūkio ministerijai teikti apibendrintą informaciją apie praėjusiais metais vykdytus tyrimus ir jų rezultatus viešinimui (pagal Reglamento (ES) Nr. 508/2014 56 straipsnio 3 dalį);
18.6. nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus;
18.7. užtikrinti, kad investicijos atitinka ar atitiks ES darbo saugos reikalavimus (Techninis reglamentas „Mašinų sauga“, patvirtintas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2000 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 28 „Dėl techninio reglamento „Mašinų sauga“ patvirtinimo“), kai taikoma;
18.8. apdrausti ilgalaikį turtą, kuriam įsigyti ar sukurti panaudota parama, nuo turto įsigijimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos (didžiausiu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų projekto įgyvendinimo laikotarpiui, o įgyvendinus projektą – likutinei vertei, atsižvelgiant į atitinkamos rūšies turto naudojimo laiką ir taikomas turto nusidėvėjimo normas, esant draudimo paslaugų prieinamumui);
18.9. nekeisti su projekto įgyvendinimu susijusios veiklos pobūdžio, numatytų išlaidų, projekto įgyvendinimo sąlygų nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos (leidžiami tik su Agentūra raštu suderinti projekto keitimai Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka);
18.10. be rašytinio Agentūros sutikimo neįkeisti, neparduoti ir kitaip neperduoti kitam asmeniui už paramos lėšas įgyto ilgalaikio turto nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos;
18.11. įvykus įvykiui, kurio metu buvo sugadintas ar sunaikintas paramos lėšomis įsigytas ilgalaikis turtas, paramos gavėjas įsipareigoja savo lėšomis atkurti turtą ne mažesne negu atkuriamąja turto verte ir neblogesnių techninių parametrų;
18.12. leisti, kad institucijų, atliekančių paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą, Veiksmų programos įgyvendinimo priežiūrą, atstovai ar jų įgalioti asmenys patikrintų pateiktus duomenis, esant poreikiui atliktų patikrą vietoje, gautų papildomos informacijos apie projektą ir su juo susijusią veiklą, bei sudaryti tam sąlygas nuo paramos paraiškos pateikimo dienos, taip pat audituoti, kontroliuoti, tikrinti, kaip yra laikomasi paramos gavimo sąlygų, kaip yra vykdomas projektas ir veikla, kuriai buvo skirta parama, po paramos paraiškos pateikimo dienos iki galutinės lėšų išmokėjimo dienos;
18.13. teikti informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams ir Veiksmų programos įgyvendinimo stebėsenai bei reikalingiems vertinimams atlikti;
18.14. viešinti paramą pagal Suteiktos paramos pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programą viešinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2016 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. 3D-89 „Dėl Suteiktos paramos pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programą viešinimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Viešinimo taisyklės), nustatytą tvarką;
18.15. nedaryti kliūčių, kad duomenys apie gaunamą (gautą) paramą būtų viešinami visuomenės informavimo tikslais, skelbiant Agentūros interneto tinklapyje pareiškėjo pavadinimą, projekto pavadinimą, paramos paraiškos kodą ir skirtą paramos sumą, taip pat gali būti perduoti kitoms ES struktūrinius ir investicinius fondus administruojančioms institucijoms, Europos Komisijai, audito ir teisėsaugos institucijoms siekiant apsaugoti ES finansinius interesus ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatyta tvarka;
IX SKYRIUS
TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
20. Rengdamas projektą, pareiškėjas gali numatyti visas išlaidas, kurios yra tiesiogiai susijusios ir būtinos projektui įgyvendinti, tačiau iš paramos lėšų bus bendrai finansuojamos tik tinkamos finansuoti ir būtinos projektui įgyvendinti išlaidos, neviršijant nustatyto paramos dydžio ir intensyvumo. Tinkamų finansuoti išlaidų, kurių nepadengia paramos lėšos, dalį paramos gavėjas privalo finansuoti savo lėšomis. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti aiškiai išvardytos pagal išlaidų kategorijas, o ne pateikiamos kaip bendra suma. Tinkamoms finansuoti išlaidoms pagrįsti turi būti pateikiami bent 3 (trys) komerciniai pasiūlymai, o tinkama finansuoti išlaidų suma nustatoma pagal mažiausią pasiūlytą kainą, jei iki paramos paraiškos pateikimo šių prekių ar paslaugų pirkimai nėra pradėti vykdyti.
21. Jei pareiškėjas iki paramos paraiškos pateikimo patyrė ir apmokėjo dalį su projekto įgyvendinimu susijusių išlaidų, kurioms finansuoti prašoma paramos, kartu su paramos paraiška pateikiami pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymas) įvykdyto konkurso arba apklausos prekėms, paslaugoms ar darbams pirkti dokumentai.
22. Įsigyjamos prekės turi būti naujos, nenaudotos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus.
23. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:
23.1. tiesiogiai susijusios su remiama veikla, prisidedančios prie Taisyklių 4 punkte nurodyto Priemonės konkretaus tikslo įgyvendinimo bei patirtos ne anksčiau nei 2018 m. sausio 1 d.;
23.2. nurodytos paramos paraiškoje, faktiškai patirtos, užregistruotos paramos gavėjo apskaitoje (turėtų būti nustatyta atskira apskaitos sistema arba tinkamas visų su projektu susijusių išlaidų apskaitos kodas) ir pagrįstos išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentais ir kurios gali būti nustatytos patikros vietoje metu.
24. Pagal Priemonę finansuojamos šias išlaidų kategorijas atitinkančios prekių ir paslaugų įsigijimo išlaidos:
24.1. įrangos, įrenginių, technikos (išskyrus transporto priemones), mechanizmų, skirtų atlikti bakteriologiniams, virusologiniams, parazitologiniams, cheminiams, hematologiniams, antimikrobinio atsparumo bei vandens tyrimams įsigijimo ir įrengimo projekto įgyvendinimo vietoje išlaidos;
24.3. projekto bendrosios išlaidos. Finansuojama bendrųjų išlaidų dalis gali sudaryti iki 3 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Nefinansuojamos su darbo santykiais susijusios išeitinės išmokos, mokamos, kai darbuotojas atleidžiamas iš pareigų, į tas pareigas teismo sprendimu grąžinus anksčiau jas ėjusį darbuotoją, arba paaiškėjus, kad priimant darbuotoją į pareigas, buvo pažeisti teisės aktų reikalavimai ir šių pažeidimų neįmanoma pašalinti, ir įmokos į pensijų ir kitus fondus;
25. Netinkamos finansuoti išlaidos:
25.1. paramos gavėjo patirtos išlaidos, tiesiogiai nesusijusios su projektu ir remiama veikla, neatitinkančios Taisyklių 20–22 punktų nuostatų ir nepriskirtinos prie Taisyklių 24 punkte nustatytų kategorijų, nepagrįstos;
X SKYRIUS
PARAMOS PARAIŠKOS TEIKIMAS IR ADMINISTRAVIMAS, SPRENDIMO DĖL PARAMOS SKYRIMO ARBA NESKYRIMO PRIĖMIMO IR PARAMOS SUTARTIES SUDARYMO TVARKA
26. Paramos paraiška priimama taikant tiesioginio paramos paraiškų priėmimo procedūrą, kaip nurodyta Administravimo taisyklėse. Paramos paraiškas priima ir registruoja Agentūros Kaimo plėtros ir paramos regionams departamento teritoriniai paramos administravimo skyriai adresais, nurodytais Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt.
27. Paramos paraiškos forma pateikiama Taisyklių 2 priede ir skelbiama Agentūros interneto svetainėje.
28. Paramos paraiška turi būti pildoma lietuvių kalba. Kita kalba užpildytos paramos paraiškos nepriimamos.
29. Paramos paraiška turi būti pateikta spausdintine forma (surinkta kompiuteriu). Ranka užpildytos paramos paraiškos nepriimamos.
30. Paramos paraiška ir (arba) kiti teikiami dokumentai turi būti pateikti per pareiškėjo įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz.: paštu, per kurjerį, faksu arba el. paštu ir t. t.) arba kitais adresais pateiktos paramos paraiškos nepriimamos, išskyrus atvejus, numatytus Administravimo taisyklėse.
31. Paramos paraiška, pateikta pasibaigus kvietime teikti paramos paraiškas nurodytam paramos paraiškų priėmimo terminui, neregistruojamos ir nevertinamos.
33. Informacija apie pateiktą paramos paraišką skelbiama Agentūros interneto svetainėje, nurodant pareiškėjo pavadinimą, projekto pavadinimą, paramos paraiškos kodą ir prašomą paramos sumą.
34. Sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo priima Ministerija, vadovaudamasi Ministerijos projektų atrankos komiteto rekomendacijomis, ir apie jį informuoja Agentūrą Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
35. Agentūra, gavusi Ministerijos sprendimą skirti paramą arba jos neskirti, per 5 darbo dienas nuo sprendimo gavimo dienos informuoja apie tai pareiškėją. Jeigu pareiškėjui parama yra skiriama, Administravimo taisyklių nustatyta tvarka ir terminais sudaroma paramos sutartis.
XI SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA
38. Mokėjimo prašymai teikiami Agentūros Kaimo plėtros ir paramos regionams departamento teritoriniams paramos administravimo skyriams ir administruojami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Mokėjimo prašymo forma ir informacija apie pridedamus dokumentus pateikiama Agentūros interneto svetainėje http://www.nma.lt/.
39. Paramos gavėjas gali pateikti neribotą mokėjimo prašymų kiekį (įskaitant paskutinį mokėjimo prašymą). Konkretus mokėjimo prašymų skaičius bei mokėjimo prašymų pateikimo terminai nurodomi paramos sutartyje.
40. Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Agentūrai paskutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas, kurios nebuvo deklaruotos ankstesniuose mokėjimo prašymuose, bei galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą.
41. Siekdamas, kad paramos lėšos būtų išmokėtos iki 2023 m. gruodžio 31 d., paramos gavėjas turi suplanuoti projekto veiklas taip, kad paskutinį mokėjimo prašymą pateiktų Agentūrai ne vėliau kaip iki 2023 m. rugsėjo 29 d.
42. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių, paramos gavėjas turi Agentūrai raštu paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti dokumentus, pagrindžiančius vėlavimo priežastis.
43. Jeigu paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, jis iki paramos sutartyje nustatyto termino pabaigos turi Agentūrai pateikti argumentuotą prašymą dėl termino pratęsimo. Agentūrai priėmus sprendimą atidėti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, keičiama paramos sutartis.
45. Priemonei taikomi paramos lėšų išmokėjimo būdai – išlaidų kompensavimas su avanso mokėjimu ir sąskaitų apmokėjimas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
46. Didžiausias projektui taikomas avanso dydis – 50 procentų visos projektui įgyvendinti skirtos sumos. Gavęs avansą paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą ir pirmąjį mokėjimo prašymą kartu su ataskaitinio laikotarpio išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo dokumentais ir (arba) patvirtintomis jų kopijomis teikia Agentūrai ne vėliau kaip po 3 (trijų) mėnesių nuo avanso gavimo dienos. Jeigu per 3 (tris) mėnesius nuo avanso gavimo dienos projektas nepradedamas įgyvendinti ir nepadaroma išlaidų, paramos gavėjas per 5 darbo dienas, pasibaigus 3 mėnesių laikotarpiui, privalo grąžinti avansą Agentūrai. Projektas laikomas pradėtu įgyvendinti, jei paramos gavėjas patiria 24.1 ar 24.2 papunkčiuose nurodytas išlaidas.
XII SKYRIUS
SANKCIJOS
48. Paramos gavėjui, netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą, taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos sankcijos.
49. Detali sankcijų apskaičiavimo ir taikymo tvarka nustatoma vadovaujantis Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos priemones taikymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. rugpjūčio 13 d. įsakymu Nr. 3D-639 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos priemones taikymo metodikos patvirtinimo“.
XIII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
50. Projekto įgyvendinimo priežiūra ir patikros vietoje vykdomos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
51. Pareiškėjai dėl paramos paraiškos, mokėjimo prašymo administravimo ir (arba) įgyvendinamo projekto administravimo turi teisę apskųsti Agentūros ir (arba) Ministerijos veiksmus arba neveikimą Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.