LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ TEISENOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. gruodžio 16 d. Nr. 2-241

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio 10 punktu bei 615 straipsnio 1 ir 3 dalimis:

1. T v i r t i n u Administracinių nusižengimų teisenos Specialiųjų tyrimų tarnyboje tvarkos aprašą (pridedama).

2.       S k e l b i u šį įsakymą Teisės aktų registre ir Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos interneto svetainėje.

3. Šis įsakymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

 

 

 

Direktorius                                                                                                      Žydrūnas Bartkus


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos specialiųjų

tyrimų tarnybos direktoriaus 

2022 m. gruodžio 16 d.

įsakymu Nr. 2-241

 

 

ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ TEISENOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOJE TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Administracinių nusižengimų teisenos Specialiųjų tyrimų tarnyboje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja administracinių nusižengimų tyrimą, administracinių nusižengimo protokolų surašymą, administracinių nusižengimų bylų nagrinėjimo Specialiųjų tyrimų tarnyboje (toliau – STT) tvarką, administracinių nusižengimų bylų tvarkymo reikalavimus.

2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksu (toliau – ANK) ir kitais teisės aktais.

3. Aprašas taikomas STT pareigūnams, įgaliotiems STT direktoriaus įsakymu vykdyti administracinių nusižengimų teisenos veiksmus (toliau – įgaliotieji pareigūnai).

4. Įgaliotieji pareigūnai pradeda administracinių nusižengimų teiseną, atlieka administracinių nusižengimų tyrimą, surašo administracinių nusižengimų protokolus ir nagrinėja administracinių nusižengimų bylas dėl ANK 505, 507, 224 straipsniuose nurodytų administracinių nusižengimų.

5. Veikų, už kurių padarymą atsakomybė nustatyta ANK, tyrimas vyksta pagal ANK nustatytas procesines teisės normas, galiojančias procesinių veiksmų atlikimo metu. Įgaliotieji pareigūnai, atlikdami administracinio nusižengimo tyrimą, privalo imtis visų priemonių, kad būtų visapusiškai, objektyviai ir kiek įmanoma per trumpesnį laiką ištirtos veikos aplinkybės.

6. Protokolas yra pagrindinis procesinis dokumentas, kuris surašomas užbaigus administracinio nusižengimo tyrimą ir kuriame įgaliotasis pareigūnas apibendrina administracinio nusižengimo tyrimo metu surinktus įrodymus ir, jais remdamasis, nustato administracinio nusižengimo padarymo faktą ir aplinkybes, administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens kaltę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes ir kitas aplinkybes, turinčias reikšmės bylai teisingai išnagrinėti. Protokole įgaliotasis pareigūnas formuluoja kaltinimą vienu metu padarius vieną ar kelis administracinius nusižengimus.

7. Duomenys apie visus administracinius nusižengimus ir priimtus sprendimus tvarkomi Administracinių nusižengimų registre (toliau – ANR), vadovaujantis Administracinių nusižengimų registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. gruodžio 28 d. nutarimu Nr. 1278 „Dėl Administracinių teisės pažeidimų registro reorganizavimo ir Administracinių nusižengimų registro nuostatų patvirtinimo“, naudojantis ANR funkcionalumu. STT Elektroninėje dokumentų valdymo sistemoje (toliau – EDVS) galima pildyti tuos dokumentus, kurių formavimas nėra galimas ANR.

8. Administracinio nusižengimo padarymo laikas yra asmens veikimo (neveikimo) laikas arba įstatymuose numatytų padarinių atsiradimo laikas, jeigu asmuo norėjo, kad padariniai atsirastų kitu laiku. Įgaliotieji pareigūnai, atlikdami įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas, užfiksuoja administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymo faktą ir laiką.

9. Asmuo laikomas padariusiu administracinį nusižengimą tik įvykdęs administracinį nurodymą arba ANK nustatyta tvarka įsiteisėjus nutarimui, kuriuo asmuo pripažįstamas padariusiu administracinį nusižengimą.

10. Jeigu administracinį nusižengimą padaręs asmuo per metus nuo administracinio nurodymo įvykdymo dienos arba nuo nutarimo administracinio nusižengimo byloje įsiteisėjimo dienos iki sueis vieni metai nuo administracinės nuobaudos arba administracinio poveikio priemonės įvykdymo dienos padaro tame pačiame ANK straipsnyje numatytą administracinį nusižengimą, laikoma, kad šis administracinis nusižengimas padarytas pakartotinai. Padarius pakartotinį administracinį nusižengimą, ANK 40 straipsnyje nurodytas vienų metų terminas skaičiuojamas iš naujo.

11.  Administracinius nusižengimus tiriantys įgaliotieji pareigūnai, siekdami užkirsti kelią administraciniams nusižengimams ir užtikrinti, kad būtų išsamiai tiriami administraciniai nusižengimai ir nagrinėjamos administracinių nusižengimų bylos bei vykdomi administracinių nusižengimų bylose priimami sprendimai, ANK XXX skyriuje nustatyta tvarka gali taikyti administracinių nusižengimų teisenos užtikrinimo prievartos priemones (pvz., daiktų ir (ar) dokumentų paėmimą). Paėmus daiktus ir (ar) dokumentus, ANR surašomas daiktų ir (ar) dokumentų paėmimo protokolas arba padaromas įrašas apie daiktų ir (ar) dokumentų paėmimą administracinio nusižengimo, asmens apžiūros, daiktų patikrinimo ar administracinio sulaikymo protokoluose ir ANR. Pagal ANK 618 straipsnio 3 dalį klausimai dėl paimtų daiktų ir (ar) dokumentų turi būti išspręsti priimant nutarimą arba ANK 607 straipsnyje nustatyta tvarka, kai teismas panaikina administracinio nusižengimo teisenos užtikrinimo prievartos priemonę.

12Apylinkės teisme nagrinėjant skundą dėl priimto nutarimo STT gali atstovauti įgaliotasis pareigūnas, atlikęs administracinio nusižengimą tyrimą, ar kitas įgaliotasis pareigūnas.

13Apraše vartojamos sąvokos ir jas įvardijantys terminai suprantami taip, kaip apibrėžti ANK, Administracinio nusižengimo protokolo, Nutarimo administracinio nusižengimo byloje, Nutarimo dėl administracinio nusižengimo, kai protokolas nesurašomas, formų pildymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 22 nutarimu Nr. 640 „Dėl Administracinio nusižengimo protokolo, Nutarimo administracinio nusižengimo byloje, Nutarimo dėl administracinio nusižengimo, kai protokolas nesurašomas, formų ir jų pildymo taisyklių patvirtinimo“, ir kituose teisės aktuose.

14Administracinėn atsakomybėn traukiamu asmeniu laikomas asmuo, kuris įtariamas administracinio nusižengimo padarymu ir kuriam administracinio nusižengimo tyrimą atliekantis pareigūnas surašė ar turi surašyti Protokolą.

15Nukentėjusiuoju administracinio nusižengimo byloje laikomas fizinis asmuo, kuriam administraciniu nusižengimu padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala, arba juridinis asmuo, kuriam administraciniu nusižengimu padaryta turtinė ar neturtinė žala. Asmuo pripažįstamas nukentėjusiuoju administracinį nusižengimą tiriančio pareigūno sprendimu, kuris administracinio nusižengimo tyrimo metu įforminamas įrašu administracinio nusižengimo protokole arba nutarimu nutraukti administracinio nusižengimo teiseną, arba nutarimu, kai protokolas nesurašomas, o administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo metu – administracinio nusižengimo bylą ne teismo tvarka nagrinėjančios institucijos (pareigūno) nutarimu. Administracinį nusižengimą tiriančio pareigūno atsisakymas pripažinti asmenį, kuris pranešė apie administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą ir nurodė, kad šia veika jam padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala, nukentėjusiuoju įrašomas į nutarimą administracinio nusižengimo byloje ir gali būti skundžiamas teismui ANK nustatyta tvarka.

16Įrodymai administracinio nusižengimo byloje yra bet kurie įstatymų nustatyta tvarka surinkti faktiniai duomenys, kuriais remdamiesi administracinio nusižengimo tyrimą atliekantys įgaliotieji pareigūnai nustato administracinio nusižengimo padarymo faktą ir aplinkybes, administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens kaltę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes ir kitas aplinkybes, turinčias reikšmės bylai teisingai išnagrinėti. Šie duomenys fiksuojami Protokolais, pareigūnų tarnybiniais pranešimais, pranešimais, aktais ar kitais dokumentais, kuriais asmenys, kurie nėra pareigūnai, užfiksavo administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą, nuotraukomis, garso ar vaizdo įrašais, liudytojų, nukentėjusiojo ir administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens parodymais ir paaiškinimais, ekspertizės aktu, specialisto išvada, daiktiniais įrodymais, daiktų ir (ar) dokumentų paėmimo protokolu ir kitais dokumentais. Elektroniniai duomenys teismui pateikiami Lietuvos Respublikos teisingumo ministro nustatyta tvarka ir forma. Elektroninių duomenų įrodomoji galia yra tokia pat kaip ir kitų įrodymų.

17Administraciniu nurodymu laikomas į Protokolą įrašomas pasiūlymas asmeniui per 15 kalendorinių dienų nuo Protokolo įteikimo dienos, o kai Protokolas su administraciniu nurodymu surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant, – per 30 kalendorinių dienų nuo Protokolo su administraciniu nurodymu išsiuntimo dienos, savo noru sumokėti baudą, lygią pusei minimalios baudos.

18Administracinio nusižengimo bylą sudaro procesinių dokumentų visuma apie administracinį nusižengimą ir administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį bei jam skirtas poveikio priemones (Protokolas, įrodymai administracinio nusižengimo byloje, Nutarimas administracinio nusižengimo byloje ir kiti dokumentai, susiję su administracinio nusižengimo tyrimu ir sprendimu administracinio nusižengimo byloje).

19Asmuo atvykti pas administracinį nusižengimą tiriantį įgaliotąjį pareigūną šaukiamas įteikiant ar ANK 573 straipsnio dalyje nustatyta tvarka išsiunčiant jam surašytą Šaukimą atvykti pas administracinį nusižengimą tiriantį įgaliotąjį pareigūną (Aprašo priedas). Tuo atveju, kai Šaukimas atvykti pas administracinį nusižengimą tiriantį įgaliotąjį pareigūną asmeniui nurodomas jam įteikiamame patikrinimo akte, akte turi būti nurodyta šaukiamojo asmens vardas ir pavardė, asmeniui suteikiamas administracinių nusižengimų teisenoje dalyvaujančio asmens statusas, šaukimo atvykti data, laikas, adresas, administracinio nusižengimo tyrimą atliekančio įgaliotojo pareigūno vardas, pavardė ir pareigos, tel., el. paštas, kabineto Nr. ir dokumentai, kuriuos su savimi šaukiamas asmuo turi ir (ar) gali turėti. Šaukimas gali būti įteikiamas taip pat ir elektroninių ryšių priemonėmis.

20. Šis Aprašas negali būti aiškinamas kaip pakeičiantis ir (ar) prieštaraujantis aukštesnės galios teisės aktams. Šis aprašas galioja tiek, kiek jis neprieštarauja aukštesnės galios teisės aktams.

 

II SKYRIUS

Administracinio NUSIŽENGIMO TEISENOS PRADŽIA IR ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO TYRIMAS

 

21. Administracinių nusižengimų bylas ne teismo tvarka nagrinėjantys ir nutarimus priimantys STT pareigūnai priima nutarimus per EDVS, gavę perduotą dokumentą paskiria STT pareigūną atlikti administracinio nusižengimo tyrimą dėl galimai padarytų administracinių nusižengimų, numatytų ANK 505, 507, 224 straipsniuose. Šiame punkte gautais dokumentais yra laikomi dokumentai, kuriuose nustatyti administraciniai pažeidimai, taip pat nutarimai atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą dėl nusikalstamos veikos ar nutraukti baudžiamąjį procesą, taip pat medžiaga iš teisėsaugos institucijų ar kitų kompetentingų institucijų, kurioje konstatuoti pažeidimai.

22. Įgaliotieji pareigūnai pradeda administracinių nusižengimų teiseną ANK 590 straipsnyje nurodytais pagrindais, t. y. atlikdami įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas, ar gavę pranešimą, aktą ar kitokį dokumentą, kuriuo asmuo, kuris nėra pareigūnas, užfiksavo administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą, ar ANK 592 straipsnyje nurodytais pagrindais, t. y. gavę ikiteisminio tyrimo institucijos ar prokuroro motyvuotu nutarimu perduotą turimą medžiagą pradėti administracinio nusižengimo teisenai ir administracinio nusižengimo protokolui surašyti ir tokiu atveju surinkti įrodymai, jei nereikia tirti papildomų aplinkybių, pakartotinai nerenkami. Dėl administracinio nusižengimo teisenos pradžios procesinis dokumentas nėra rašomas.

23. Kai įgaliotasis pareigūnas, atlikdamas įstatymų įgyvendinimo kontrolę ar kitas teisės aktuose nustatytas funkcijas, užfiksuoja administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymo faktą ar nustato tokius faktus iš gautų pranešimų, aktų ar kitų dokumentų, jis ANR suformuoja šio registro objekto (administracinio nusižengimo) identifikacinį kodą (toliau – ROIK) ir, vykdydamas Apraše nurodytus administracinio nusižengimo tyrimo veiksmus, procesiniuose dokumentuose nurodo ROIK.

24. Administracinių nusižengimų, numatytų ANK 505, 507 straipsniuose, administracinio nusižengimo tyrimas pradedamas gavus STT pareigūno pranešimą, kuriame pranešama apie kliudymą STT pareigūnams įgyvendinti jiems suteiktas teises ar atlikti jiems pavestas pareigas, teisėtų jų reikalavimų ar nurodymų nevykdymą ar STT pareigūno garbės ir orumo pažeminimą.

25. Įgaliotas pareigūnas administracinio nusižengimo tyrimą atlieka vadovaudamasis ANK XXIX – XXX skyrių nuostatomis.

26. Įgaliotas pareigūnas, nustatęs, kad administracinio nusižengimo teisena neturėtų būti pradėta, o pradėta turėtų būti nutraukta, Įgaliotas pareigūnas nurodo išsamius tokio sprendimo motyvus.

27. Administracinių nusižengimų teisena negali būti pradėta, o pradėtoji turi būti nutraukta, ANK 591 straipsnyje nurodytais pagrindais.

28Jeigu pradėjus administracinių nusižengimų teiseną nustatoma, kad padaryta veika turi nusikalstamos veikos požymių, įgaliotasis pareigūnas perduoda suformuotą motyvuotą nutarimą kartu su surinkta medžiaga ikiteisminio tyrimo institucijai ar prokurorui spręsti dėl ikiteisminio tyrimo pradėjimo. Nutarime turi būti nurodoma institucijos, kuriai perduodama administracinio nusižengimo bylos medžiaga, pavadinimas ir administracinio nusižengimo bylos perdavimo motyvai. Motyvuotas nutarimas gali būti išdėstomas siunčiamo rašto forma arba perduodamas per ANR.

29Iš ikiteisminio tyrimo institucijos ar prokuroro gavus pranešimą apie ikiteisminio tyrimo pradžią, ANK 591 straipsnio 8 dalyje nustatytu pagrindu administracinių nusižengimų teisena nutraukiama Apraše nustatyta tvarka priimant nutarimą. Administracinio nusižengimo tyrimas yra tęsiamas, kai ikiteisminio tyrimo institucija ar prokuroras atsisako Baudžiamojo proceso kodekse nustatyta tvarka pradėti ikiteisminį tyrimą ir surinktą medžiagą grąžina įgaliotajam pareigūnui;

30Jei atlikus administracinio nusižengimo tyrimą nustatoma bent viena Apraše nurodyta aplinkybė, dėl kurių administracinių nusižengimų teisena negalima, įgaliotasis pareigūnas, atlikęs tyrimą (ar kitas įgaliotasis pareigūnas, jei nėra galimybės įgaliotajam pareigūnui), priima ANK 619 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytą nutarimą nutraukti administracinių nusižengimo teiseną.

31Administracinių nusižengimų tyrimo metu veikos aplinkybės tiriamos, įgaliotiesiems pareigūnams atliekant Apraše nurodytus tyrimo veiksmus ir Apraše nurodytomis priemonėmis fiksuojant įrodymus.

32Administracinius nusižengimus tiriantys įgaliotieji pareigūnai turi teisę atlikti ANK 593 straipsnyje nurodytus tyrimo veiksmus.

33Atliekant Apraše nurodytus administracinio nusižengimo tyrimo veiksmus, rašomi tyrimo veiksmų protokolai (pvz.: patikrinimo aktai, tarnybiniai pranešimai, laisvos formos apklausos protokolai ir kt.), gali būti fotografuojama, filmuojama, daromas garso ir vaizdo įrašas, sudaromi planai ir schemos ir kitokie tyrimo veiksmų fiksavimo būdai. Nuotraukos, negatyvai, skaitmeninės informacijos laikmenos, garso ir vaizdo įrašai ir kiti techninių priemonių panaudojimo atliekant tyrimo veiksmus rezultatai yra tyrimo veiksmo protokolo priedai ar Protokolo priedai, jei administracinio nusižengimo tyrimo metu rašomas tik Protokolas.

34Apraše nurodytuose tyrimo veiksmo protokoluose pakeitimai daromi ANK 594 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka.

35Įgaliotasis pareigūnas liudytojų parodymus fiksuoja individualiuose laisvos formos liudytojo apklausos protokoluose, tarnybiniame pranešime, Protokole, pagal liudytojų pateiktus paaiškinimus ar kt. Administracinio nusižengimo byloje liudytoju gali būti šaukiamas bet kuris asmuo, kuriam gali būti žinomos kokios nors šioje byloje nustatytinos aplinkybės. Nukentėjusysis ar asmuo, kuris pranešė apie administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą ir nurodė, kad šia veika jam padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala, ir kurį administracinį nusižengimą tiriantis pareigūnas atsisakė pripažinti nukentėjusiuoju, gali būti apklaustas kaip liudytojas.

36. Nustatęs, kad asmenų padarytose veikose yra ANK 505, 507, 224 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų sudėčių požymių visuma ir nėra kitų kliūčių administracinei atsakomybei taikyti, įgaliotas pareigūnas surašo administracinio nusižengimo protokolą.

37. Administracinių nusižengimų protokolai surašomi ANK XXXI skyriuje nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 6 (šešis) mėnesius nuo administracinės teisenos pradžios.

38. Įgaliotas pareigūnas, surašęs administracinio nusižengimo protokolą, kuriame yra įrašytas administracinis nurodymas, yra atsakingas už administracinio nurodymo vykdymo kontrolę.

 

III SKYRIUS

ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO TYRIMO PABAIGA IR ADMINISTRACINIŲ NUOBAUDŲ SKYRIMAS NENAGRINĖJANT ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO BYLOS

 

39Įgaliotasis pareigūnas baigia administracinių nusižengimų tyrimo veiksmus, kai surenka pakankamai įrodymų, patvirtinančių, kad yra padaryta veika, turinti administracinio nusižengimo ar nusikalstamos veikos požymių, arba kai nustato, kad nėra įrodymų, kad tokia veika galėjo būti padaryta:

39.1.    Apraše nustatyta tvarka motyvuotu nutarimu perduoda surinktą medžiagą ikiteisminio tyrimo institucijai ar prokurorui spręsti dėl ikiteisminio tyrimo pradėjimo;

39.2.    Apraše nustatyta tvarka priima nutarimą nutraukti administracinio nusižengimo teiseną;

39.3.    surašo Protokolą.

40Protokolas surašomas dalyvaujant administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui.

41Tuo atveju, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo buvo tinkamai informuotas apie šaukimą atvykti pas administracinį nusižengimą tiriantį įgaliotąjį pareigūną neatvyksta ir (ar) nedalyvauja surašant Protokolą, Protokolas, remiantis ANK 608 straipsnio 2 dalies 1 punktu, surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant ir išsiunčiamas asmeniui ANK 573 straipsnio nustatyta tvarka.

42Prieš Protokolo surašymą įgaliotasis pareigūnas:

42.1.       patikrina, ar fizinis asmuo, kuriam administraciniu nusižengimu padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala, arba juridinis asmuo, kuriam administraciniu nusižengimu padaryta turtinė ar neturtinė žala, yra pripažintas nukentėjusiuoju. Nustatęs, kad asmuo nukentėjusiuoju nepripažintas, įgaliotasis pareigūnas jį pripažįsta nukentėjusiuoju ir šį sprendimą įrašo į Protokolą. Jei įvertinus administracinio nusižengimo tyrimo metu surinktą medžiagą, nėra nustatomas asmuo, kurį ANK 608 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka yra pagrindas pripažinti nukentėjusiuoju, įgaliotasis pareigūnas į Protokolą taip pat įrašo informaciją apie tai;

42.2.       atsakomybėn traukiamam asmeniui išaiškina ANK 577 straipsnyje numatytas jo teises ir pareigas ir tai pažymi Protokole.

43Įgaliotasis pareigūnas remdamasis administracinio nusižengimo tyrimo metu surinktais duomenimis Protokole pagal ANK 609 straipsnio reikalavimus nurodo:

43.1.       Protokolo surašymo datą ir vietą,

43.2.       tyrimą atlikusio ir Protokolą surašiusio asmens pareigas, vardą ir pavardę;

43.3.       duomenis apie administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį (asmens vardas ir pavardė, asmens kodas, adresas, el. pristatymo dėžutės adresas, el. pašto adresas ar telefono numeris, darbo vieta ir kt., užsienio valstybių piliečių gimimo metai);

43.4.       administracinio nusižengimo padarymo vietą (gali būti nurodomos tik vietos koordinatės), laiką ir esmę. Įgaliotasis pareigūnas, Protokole aprašydamas administracinio nusižengimo esmę, nurodo, kada, kur ir kokiais veiksmais administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo padarė administracinį nusižengimą (t. y. kaip objektyviai pasireiškė pavojinga veika) ir kokiam teisės aktui tokia pavojinga veika prieštarauja. Įgaliotasis pareigūnas Protokole nurodo administracinio nusižengimo tyrimo metu surinktų dokumentų, kuriuose užfiksuoti įrodymai, patvirtinantys administracinio nusižengimo padarymo faktą ir aplinkybes, duomenis (pavadinimą, datą, Nr. ir kt.) ir tokiuose dokumentuose nurodytų faktinių aplinkybių esmę. Nuotraukos, negatyvai, skaitmeninės informacijos laikmenos, garso ir vaizdo įrašai ir kiti techninių priemonių panaudojimo atliekant tyrimo veiksmus rezultatai yra tyrimo veiksmo protokolo arba Protokolo priedai, jei tyrimo veiksmo protokolai nebuvo rašomi;

43.5.       ANK straipsnis, straipsnio dalis ar kitas atsakomybę už šį nusižengimą nustatantis teisės aktas, kurio reikalavimus pažeidė asmuo;

43.6.       sprendimas pripažinti fizinį ar juridinį asmenį nukentėjusiuoju; nukentėjusiųjų, jeigu jų yra, vardai, pavardės (kai nukentėjusysis – fizinis asmuo), pavadinimai ir atstovų duomenys (kai nukentėjusysis – juridinis asmuo), jų adresai, elektroninio pašto adresai, telefono numeriai;

43.7.       liudytojų, jeigu jų yra, vardai ir pavardės, adresai, el. pristatymo dėžučių adresai, el. pašto adresai, telefono numeriai ir kt.;

43.8.       administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens paaiškinimas dėl administracinio nusižengimo, jo aplinkybių;

43.9.       administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens prašymas nerašyti administracinio nurodymo, jei asmuo dėl to kreipėsi į Protokolą rašantį pareigūną;

43.10.     bylos nagrinėjimo data, laikas ir vieta, jei tai žinoma Protokolo surašymo metu. Administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo data paprastai nurodoma ne vėlesnė kaip po 20 darbo dienų nuo Protokolo surašymo arba nuo administracinio nurodymo įvykdymo termino pabaigos, arba nuo administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens paaiškinimui pateikti skirtų 14 kalendorinių dienų, jei asmeniui siunčiamas prašymas pateikti paaiškinimą. Kitu atveju administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui apie administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo datą, laiką ir vietą pranešama Aprašo 20 punkte nurodytos formos šaukimu;

43.11.     administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens pageidavimu – jo prašymas siųsti ir gauti procesinius dokumentus elektroninių ryšių priemonėmis;

43.12.     administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens reikalavimas nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka, jei šis reikalavimas buvo pareikštas;

43.13.     kiti bylai išnagrinėti būtini duomenys.

44Įgaliotasis pareigūnas, surašęs Protokolą, į jį visada turi įrašyti administracinį nurodymą, išskyrus atvejus, jei:

44.1.       administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo prašo neįrašyti į Protokolą administracinio nurodymo; arba

44.2.       yra Apraše nurodyti pagrindai, kai negalima surašyti administracinio nurodymo; arba administracinis nurodymas negali būti rašomas.

45Administracinis nurodymas negali būti surašomas, jeigu yra bent vienas iš ANK 610 straipsnio 2 dalyje nurodytų pagrindų:

45.1.       ANK specialiosios dalies straipsnio ar straipsnio dalies sankcijoje konkrečiam administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui už administracinį nusižengimą nustatyta didesnė negu 1500 eurų maksimali bauda;

45.2.       asmuo per metus padarė pakartotinį administracinį nusižengimą;

45.3.       asmuo administracinį nusižengimą padarė būdamas neblaivus ar apsvaigęs nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų ir tai turėjo įtakos administracinio nusižengimo padarymui, vengė patikrinimo dėl neblaivumo ar apsvaigimo, vartojo alkoholį, narkotines, psichotropines ar kitas psichiką veikiančias medžiagas;

45.4.       administracinis nusižengimas sukėlė nežymų sveikatos sutrikdymą; taip pat administraciniu nusižengimu padaryta turtinė žala, kuri nėra visiškai atlyginta.

46Kai asmens vienu metu padaryta veika ar veikos užtraukia administracinę atsakomybę pagal kelis ANK straipsnius ar straipsnių dalis, pagal kuriuos atlikti tyrimą ir surašyti Protokolą turi teisę įgaliotieji pareigūnai, gali būti surašomas vienas Protokolas. Šiuo atveju, jei dėl vieno iš administracinių nusižengimų administracinis nurodymas negali būti surašomas, dėl visų administracinių nusižengimų surašomas Protokolas be administracinio nurodymo.

47Protokole su administraciniu nurodymu nurodoma, kokio dydžio piniginę baudą siūloma sumokėti administracinį nusižengimą padariusiam asmeniui, įmokos kodas, per kiek laiko ir į kokią sąskaitą asmuo turi sumokėti baudą, išaiškinama, kad nesumokėjus baudos administracinis nurodymas bus laikomas negaliojančiu ir Protokolas bus siunčiamas įgaliotajam pareigūnui administracinio nusižengimo bylai nagrinėti, ir nurodoma ANK specialiosios dalies straipsnio sankcijoje už asmens padarytą administracinį nusižengimą nustatytos baudos minimalus ir maksimalus dydžiai.

48Administracinį nurodymą surašęs įgaliotasis pareigūnas, remdamasis ANR duomenimis, kontroliuoja administracinio nurodymo įvykdymą. Kai Protokolas su administraciniu nurodymu surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui dalyvaujant, asmuo nurodymą turi įvykdyti per 15 kalendorinių dienų nuo Protokolo su administraciniu nurodymu įteikimo dienos, o kai Protokolas su administraciniu nurodymu surašomas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant, – per 30 kalendorinių dienų nuo Protokolo su administraciniu nurodymu išsiuntimo dienos. Asmeniui per šiame punkte nurodytą terminą sumokėjus administraciniame nurodyme nustatytą baudą, laikoma, kad administracinis nurodymas įvykdytas.

49Pasibaigus administracinio nurodymo įvykdymo terminui:

49.1.  administracinių nusižengimų teisena pasibaigia, jei asmuo laiku įvykdo administracinį nurodymą;

49.2.  administracinių nusižengimų teisena tęsiama, jei:

49.3.  asmuo neįvykdo administracinio nurodymo ir įgaliotasis pareigūnas ne anksčiau kaip po 5 (penkių) darbo dienų ir ne vėliau kaip po 10 (dešimt) darbo dienų nuo ANK 610 straipsnio 1 dalyje nustatytų terminų pabaigos perduoda administracinio nusižengimo bylą (Protokolą su administracinio nusižengimo tyrimo metu surinkta medžiaga) nagrinėti kitam įgaliotajam pareigūnui.

50Tuo atveju, kai Apraše nustatytais atvejais į Protokolą negali būti surašomas administracinis nurodymas, administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui surašomas Protokolas be administracinio nurodymo, kuris per 3 darbo dienas nuo jo administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui įteikimo dienos su lydraščiu ar tarnybiniu pranešimu pateikiamas įgaliotajam pareigūnui, nagrinėjančiam administracinio nusižengimo bylą.

51Jei administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, nelaukdamas administracinio nurodymo įvykdymui nustatyto termino pabaigos, kreipiasi su prašymu panaikinti Protokole surašytą administracinį nurodymą, Protokolas per 3 darbo dienas nuo tokio prašymo gavimo dienos su lydraščiu ar tarnybiniu pranešimu pateikiamas įgaliotajam pareigūnui, nagrinėjančiam administracinio nusižengimo bylą.

52Protokolą pasirašo jį surašęs įgaliotasis pareigūnas ir administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, išskyrus ANK 608 straipsnio 1 dalyje nustatytus atvejus, kai Protokolas gali būti surašytas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant. Kai yra liudytojų ir nukentėjusiųjų, Protokolą gali pasirašyti ir šie asmenys.

53Protokolas surašomas dviem egzemplioriais, iš kurių vienas nedelsiant įteikiamas ar išsiunčiamas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui. Protokolo kopija (nuorašas), laikantis asmens duomenų teisinės apsaugos reikalavimų, taip pat įteikiama arba išsiunčiama nukentėjusiajam. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo ar nukentėjusysis yra nepilnametis, apie Protokolo surašymą pranešama nepilnamečio atstovui pagal įstatymą.

54Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo atsisako suteikti duomenis apie save arba pasirašyti Protokolą, tai įrašoma Protokole. Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi teisę pateikti prie Protokolo pridedamus paaiškinimus ir pastabas dėl Protokolo turinio, taip pat išdėstyti savo atsisakymo pasirašyti Protokolą motyvus.

 

IV SKYRIUS

AdministraciniO nusižengimO bylOS nagrinėjimas

 

55. Administracinių nusižengimų bylas nagrinėja įgaliotas pareigūnas ar STT sudaryta komisija (toliau – nagrinėjantis subjektas).

56. Administracinio nusižengimo protokolą surašęs įgaliotas pareigūnas parengia administracinio nusižengimo bylai nagrinėti būtinus dokumentus, nutarimo administracinio nusižengimo byloje projektą ir ne vėliau kaip prieš 2 (dvi) darbo dienos iki numatytos administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo dienos pateikia juos administracinio nusižengimo bylą nagrinėsiančiam subjektui.

57Nagrinėjantys subjektai nagrinėja administracinio nusižengimo bylas pagal:

57.1.  Protokolus be administracinio nurodymo;

57.2.  Protokolus su administraciniu nurodymu, kuris nėra įvykdytas;

57.3.  Protokolus su administraciniu nurodymu, kuris yra įvykdytas, tačiau pagal ANK 33 straipsnio 1 dalies 4 punktą turi būti priimtas ir nutarimas skirti administracinio poveikio priemonę (daiktų konfiskavimą).

58Jeigu ANK 589 straipsnyje numatyta, kad atlikti to paties ANK specialiosios dalies straipsnyje ar straipsnio dalyje numatyto administracinio nusižengimo tyrimą ir dėl jo surašyti Protokolą turi teisę kelių institucijų pareigūnai, įskaitant įgaliotuosius pareigūnus, atlikus tyrimą ir surašius Protokolą, byla ANK 619 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytu nutarimu gali būti perduota nagrinėti tai institucijai, kuriai pagal Lietuvos Respublikos įstatymus ar kitus teisės aktus pavesta atlikti atitinkamų įstatymų ar kitų teisės aktų priežiūrą.

59Administracinių nusižengimų byla nagrinėjama rašytinio proceso tvarka, nekviečiant administracinių bylų teisenoje dalyvaujančių asmenų į bylos nagrinėjimą pagal administracinio nusižengimo padarymo vietą, išskyrus atvejį, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, laikydamasis ANK 616 straipsnio 3 dalyje nustatytos tvarkos, ne vėliau kaip iki administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo pradžios pateikia prašymą bylą nagrinėti žodinio proceso tvarka.

60Administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens reikalavimu bylos nagrinėjimas vyksta žodinio proceso tvarka. Apie administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimą žodinio proceso tvarka pranešama administracinių nusižengimų teisenoje dalyvaujantiems asmenims.

61Jeigu Protokole nenurodyta, kad administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo reikalauja nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka, ir jeigu iki administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo pradžios nepateiktas reikalavimas nagrinėti bylą žodinio proceso tvarka arba jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo ir nukentėjusysis neatvyksta į žodinį bylos nagrinėjimą, byla nagrinėjama jiems nedalyvaujant rašytinio proceso tvarka.

62Kai yra gautas administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens prašymas atidėti bylos nagrinėjimą, administracinio nusižengimo byla gali būti išnagrinėta nedalyvaujant asmeniui, jeigu administracinio nusižengimo bylą nagrinėjantis įgaliotasis pareigūnas, pripažinęs neatvykimo į bylos nagrinėjimą priežastis nesvarbiomis, atmeta šį administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens prašymą.

63Rengdamasis nagrinėti administracinio nusižengimo bylą, nagrinėjantis subjektas išnagrinėja ir išsprendžia šiuos klausimus:

63.1.  ar gauta administracinio nusižengimo byla priklauso jo kompetencijai nagrinėti;

63.2.  ar nėra aplinkybių, dėl kurių administracinių nusižengimų teisena negalima;

63.3.  ar administraciniu nusižengimu buvo padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala, ar fizinis asmuo, kuriam administraciniu nusižengimu padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala, arba juridinis asmuo, kuriam administraciniu nusižengimu padaryta turtinė ar neturtinė žala, pripažintas nukentėjusiuoju. Nagrinėjantis subjektas, nustatęs, kad fizinis asmuo, kuriam administraciniu nusižengimu padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala, arba juridinis asmuo, kuriam administraciniu nusižengimu padaryta turtinė ar neturtinė žala, nepripažintas nukentėjusiuoju, privalo atidėti administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimą, fizinį ar juridinį asmenį pripažinti nukentėjusiuoju, nukentėjusiajam ANK nustatyta tvarka įteikti Protokolą, nukentėjusiajam ir kitiems administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantiems asmenims pranešti apie nustatytą naują bylos nagrinėjimo datą, laiką ir vietą;

63.4.  ar reikia į posėdį iškviesti specialistą, ekspertą ir liudytojus;

63.5.  ar administracinių nusižengimų teisenoje dalyvaujantiems asmenims buvo tinkamai pranešta apie administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo posėdžio datą ir valandą;

63.6.  nustatęs, kad administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo nepateikė paaiškinimo, arba nusprendęs, kad paaiškinimas nėra išsamus ir būtina jį papildyti, ANK 573 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka siunčia administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui ir nukentėjusiajam prašymą pateikti paaiškinimus dėl administracinio nusižengimo, jo aplinkybių. Prireikus prašymas pateikti parodymus, eksperto ar specialisto išvadą pateikiamas ir liudytojams, ekspertams ir specialistams. Šiame papunktyje nurodyti paaiškinimai ir parodymai turi būti pateikti per keturiolika kalendorinių dienų nuo prašymo išsiuntimo dienos. Paaiškinimų ar parodymų nepateikimas laiku neužkerta kelio nagrinėti administracinio nusižengimo bylą;

63.7.  nustatęs, kad administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nebuvo išaiškintos ANK 577 straipsnyje nurodytos jo procesinės teisės ir pareigos, organizuoja, kad šių teisių ir pareigų išaiškinimas jam būtų išsiųstas kartu su Apraše nurodytu šaukimu ar Apraše nurodytu prašymu pateikti paaiškinimus;

63.8.  tenkintini ar atmestini administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens, nukentėjusiojo, jų atstovų pagal įstatymą, advokatų ar kitų įgaliotųjų atstovų prašymai ir nušalinimai;

63.9.  nustato, ar yra ANK 35 ir 36 straipsniuose nurodytų atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių.

64Jei nagrinėjantis subjektas, rengdamasis nagrinėti administracinio nusižengimo bylą, nustato, kad Protokole nurodyta administracinio nusižengimo esmė yra įrodyta, tačiau byloje trūksta įrodymų, juos išreikalauja arba įpareigoja Protokolą surašiusį įgaliotąjį pareigūną ne vėliau kaip per 10 (dešimt) darbo dienų pateikti įrodymus arba grąžina bylą įgaliotajam pareigūnui, surašiusiam Protokolą, esminiams Protokolo turinio trūkumams ištaisyti, kai reikia atlikti didelės apimties papildomą bylos aplinkybių tyrimą arba administracinio nusižengimo bylą nagrinėjančiam subjektui sunku nustatyti papildomas bylos aplinkybes, arba Protokolas buvo surašytas iš esmės pažeidus Protokolo surašymui ANK nurodytas procesines taisykles.

65Nagrinėjantis subjektas, nagrinėdamas administracinio nusižengimo bylą, privalo nustatyti, ar buvo padarytas administracinis nusižengimas, ar asmuo kaltas dėl jo padarymo, ar asmuo trauktinas administracinėn atsakomybėn, ar nėra ANK 591 straipsnyje nurodytų aplinkybių, taip pat kitas Aprašo 59 punkte nurodytas ir nenurodytas aplinkybes, turinčias reikšmės bylai teisingai išnagrinėti.

66Administracinių nusižengimų bylos paprastai išnagrinėjamos per 20 darbo dienų nuo Protokolo įteikimo dienos, o kai surašomas Protokolas su administraciniu nurodymu, – nuo administraciniam nurodymui įvykdyti nustatyto termino pabaigos arba nuo paaiškinimui pateikti skirtų 14 dienų pabaigos, jei asmeniui pagal Aprašą siunčiamas prašymas pateikti paaiškinimą.

67Nagrinėjantis subjektas išnagrinėja administracinio nusižengimo bylą per vieną posėdį. Išimtiniais atvejais dėl objektyvių priežasčių (pvz., kai posėdyje ar vieną dieną iki posėdžio gautas didelis kiekis papildomos medžiagos, kurios nespėjama išnagrinėti, ar pan.) gali būti organizuojamas papildomas posėdis, kuriame administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens prašymu byla nagrinėjama žodinio proceso tvarka, jei nenusprendžiama bylą nagrinėti rašytinio proceso tvarka.

68Nagrinėdamas administracinio nusižengimo bylą nagrinėjantis subjektas turi teisę pakeisti nuorodą į ANK straipsnį, straipsnio dalį, kuriame nustatyta atsakomybė už šį nusižengimą, jeigu Protokole nurodyta administracinio nusižengimo esmė yra įrodyta, tačiau suklysta nurodant ANK straipsnį, straipsnio dalį, kuriame nustatyta atsakomybė už padarytą administracinį nusižengimą.

69Jei nagrinėjantis subjektas, nagrinėdamas administracinio nusižengimo bylą, nustato, kad yra ANK 610 straipsnyje nustatyti pagrindai (t. y. buvo pagrindas Protokole surašyti administracinį nurodymą, tačiau tai nebuvo padaryta), surašo asmeniui administracinį nurodymą. Asmeniui laiku neįvykdžius šio administracinio nurodymo, byla nagrinėjama ANK XXXIII skyriuje nustatyta tvarka.

70Nagrinėjantis subjektas, išnagrinėjęs administracinio nusižengimo bylą, vadovaudamasis ANK 619 straipsniu, priima vieną iš šių nutarimų:

70.1.  skirti administracinę nuobaudą;

70.2.  nutraukti administracinių nusižengimų teiseną;

70.3.  motyvuotai perduoti bylos nagrinėjimą kitai institucijai, kurios pareigūnas įgaliotas nagrinėti administracinio nusižengimo bylą, jei yra ANK 615 straipsnio 2 dalyje nurodytos sąlygos.

71Nutarime turi būti nurodyta:

71.1.  nutarimą priėmusio pareigūno pareigos, vardas ir pavardė;

71.2.  administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo data;

71.3.  duomenys apie administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį;

71.4.  sprendimas pripažinti ar atsisakyti pripažinti fizinį ar juridinį asmenį nukentėjusiuoju, jų vardai ir pavardės (kai nukentėjusysis – fizinis asmuo), pavadinimai ir atstovų duomenys (kai nukentėjusysis – juridinis asmuo), jų adresai, elektroninio pašto adresai, telefono numeriai;

71.5.  duomenys apie kitus administracinių nusižengimų teisenoje dalyvaujančius asmenis;

71.6.  išdėstytos ir motyvuotai įvertintos bylos nagrinėjimo metu nustatytos aplinkybės;

71.7.  nurodytas ANK straipsnis, straipsnio dalis, kuriuose nustatyta atsakomybė už asmens padarytą administracinį nusižengimą;

71.8.  nurodytas specialusis įstatymas ar kitas teisės aktas, kurio reikalavimus asmuo pažeidė;

71.9.  administracinio nusižengimo byloje priimtas sprendimas;

71.10.  išspręstas klausimas dėl paimtų daiktų ir dokumentų;

71.11.  nurodyta nutarimo apskundimo tvarka ir terminas.

 

V SKYRIUS

AdministraciniŲ NUOBAUDŲ IR ADMINISTRACINIO POVEIKIO PRIEMONIŲ SKYRIMAS IŠNAGRINĖJUS ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO BYLĄ

 

72Išnagrinėjus administracinio nusižengimo bylą, administracinės nuobaudos parenkamos iš ANK specialiosios dalies straipsnyje nurodyto administracinių nuobaudų ir administracinio poveikio priemonių sąrašo, atsižvelgiant į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes.

73Baudos dydis nustatomas pagal ANK specialiosios dalies straipsnio sankcijoje numatytų minimalios ir maksimalios baudų vidurkį, atsižvelgiant į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes. Kai nustatoma vien ANK 35 straipsnyje numatytų atsakomybę lengvinančių aplinkybių ir kitų asmens padėtį gerinančių aplinkybių, kurias tokiomis pripažino administracinio nusižengimo bylą nagrinėjantis įgaliotasis pareigūnas, asmeniui skiriama ne didesnė negu vidurkis bauda, o kai nustatoma vien ANK 36 straipsnyje numatytų atsakomybę sunkinančių aplinkybių ir kitų asmens padėtį sunkinančių aplinkybių, kurias tokiomis pripažino administracinio nusižengimo bylą nagrinėjantis įgaliotasis pareigūnas – ne mažesnė negu vidurkis bauda. Kai nustatoma ANK 35, 36 straipsniuose atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, taip pat kitų asmens padėtį gerinančių ir bloginančių aplinkybių, asmeniui bauda skiriama atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą.

74Skirdamas administracinę nuobaudą, nagrinėjantis subjektas neatsižvelgia į tokią atsakomybę lengvinančią ar sunkinančią aplinkybę, kuri ANK specialiosios dalies straipsnyje nurodyta kaip administracinio nusižengimo požymis (pvz., ANK 36 straipsnio 1 dalies 12 punkte nurodyta atsakomybę sunkinanti aplinkybė (administracinis nusižengimas padarytas pakartotinai) negali būti laikoma sunkinančia aplinkybe traukiant asmenį administracinėn atsakomybėn pagal ANK 45 straipsnio 2 dalį). Baudos dydžio mažinimas ar didinimas asmeniui turi būti motyvuojamas Nutarime administracinio nusižengimo byloje.

75Jeigu nagrinėjantis subjektas, atsižvelgdamas į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes ir vadovaudamasis teisingumo ir protingumo principais, nusprendžia paskirti mažesnę baudą, negu ANK specialiosios dalies straipsnio sankcijoje numatyta minimali bauda, arba paskirti švelnesnę administracinę nuobaudą ar administracinio poveikio priemonę, negu numatyta ANK specialiosios dalies straipsnio sankcijoje, arba administracinės nuobaudos ar administracinio poveikio priemonės neskirti, Nutarimo administracinio nusižengimo byloje rezoliucinėje dalyje turi būti papildomai nurodoma siūlomos administracinės nuobaudos rūšis ir, jeigu skiriama bauda, baudos dydis (skaičiais ir žodžiais) bei tokio sprendimo motyvai. Tokiu atveju Nutarimas administracinio nusižengimo byloje pateikiamas sankcionuoti apylinkės teismo teisėjui.

76Nutarimas sušvelninti administracinę nuobaudą ar administracinio poveikio priemonę palyginti su sankcijoje numatyta arba jos visai neskirti, priimtas remiantis ANK 34 straipsnio 6 dalimi, įsigalioja tik apylinkės teismo teisėjui priėmus sprendimą jį sankcionuoti. Apylinkės teismo sankcijos negavus, Nutarimo administracinio nusižengimo byloje dalis dėl administracinės nuobaudos sušvelninimo ar neskyrimo neįsigalioja; tokiu atveju turi būti vykdoma pirmoji Nutarimo administracinio nusižengimo byloje rezoliucinė dalis dėl administracinės nuobaudos paskyrimo.

77Administraciniu nusižengimu nukentėjusiam padarytą žalą administracinį nusižengimą padaręs asmuo gali atlyginti savo noru. Tokiu atveju padarytos žalos dydis nustatomas nukentėjusiojo ir administracinį nusižengimą padariusio asmens rašytiniu susitarimu, kuriame nukentėjusysis patvirtina padarytos žalos atlyginimo faktą.

78Tais atvejais, kai administracinį nusižengimą padaręs asmuo neatlygina turtinės žalos savo noru arba nesusitariama dėl turtinės žalos dydžio ir jos atlyginimo būdo, žalos atlyginimas priteisiamas tuo pačiu nutarimu administracinio nusižengimo byloje, kuriuo skiriama administracinė nuobauda.

79Kai administraciniu nusižengimu padaryta fizinė ar neturtinė žala ir jos neatlygino administracinį nusižengimą padaręs asmuo, nutarime administracinio nusižengimo byloje konstatuojama, kad buvo padaryta fizinė ar neturtinė žala, ir klausimas dėl šios žalos dydžio nagrinėjamas civilinio proceso tvarka.

80Jeigu nagrinėjant administracinio nusižengimo bylą padarytos turtinės žalos dydį galima nustatyti neatidėjus šios bylos nagrinėjimo, administracinio nusižengimo bylą nagrinėjantis subjektas gali priteisti nukentėjusiajam žalos atlyginimą. Nagrinėjantis, priteisdamas nukentėjusiajam žalą, nustato žalos atlyginimo terminą. Nustatant šį terminą, būtina atsižvelgti į turtinės žalos dydį ir administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens finansinę padėtį. Įgaliotasis pareigūnas, priimdamas nutarimą, gali pripažinti nukentėjusiajam teisę į civilinio ieškinio patenkinimą, o klausimą dėl turtinės žalos dydžio perduoti nagrinėti civilinio proceso tvarka.

81Vadovaudamasis ANK 675 straipsnio 3 dalimi, atsižvelgdamas į administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens turtinę padėtį, kitas reikšmingas aplinkybes ir rašytinį prašymą, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo pateikia įrodymus (nekilnojamojo ir kilnojamojo turto pažymas, turto deklaracijas, pažymas apie darbo užmokestį ir gaunamas socialines išmokas ar pan.), nagrinėjantis subjektas, priimdamas Nutarimą administracinio nusižengimo byloje, gali paskirtos baudos mokėjimą išdėstyti per laikotarpį iki 2 (dvejų) metų (atsižvelgdamas į paskirtos baudos dydį).

82Išnagrinėjus administracinio nusižengimo bylą žodinio proceso tvarka, nutarimo rezoliucinė dalis paskelbiama žodžiu, taip pat trumpai išdėstomi sprendimo motyvai. Kai nagrinėjama sudėtinga byla ir reikalinga įvertinti papildomus bylos nagrinėjimo metu pateiktus byloje duomenis, nutarimo rezoliucinė dalis paskelbiama ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo bylos nagrinėjimo dienos, bylos nagrinėjimo dieną (paskutinę) pranešant nutarimo paskelbimo laiką. Rašytinio proceso tvarka priimti nutarimai ir nutartys administracinių nusižengimų bylose laikomi paskelbtais jų priėmimo dieną.

83Nutarimo administracinio nusižengimo byloje kopija (nuorašas) per 3 (tris) darbo dienas nuo Nutarimo administracinio nusižengimo byloje priėmimo dienos išduodama arba ANK 573 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka išsiunčiama administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui ir nukentėjusiajam.

84Jeigu nagrinėjantis subjektas ANK 592 straipsnio 3 ir 4 dalyse nustatytais atvejais pradėtą administracinių nusižengimų teiseną, nutarimo nutraukti administracinių nusižengimų teiseną kopija (nuorašas) išsiunčiama ir prokurorui, surašiusiam nutarimą perduoti turimą medžiagą įgaliotai institucijai administracinių nusižengimų teisenai pradėti ir Protokolui surašyti.

85Nutarimo nutraukti administracinio nusižengimo teiseną ANK 591 straipsnio 1 punkte nustatytu pagrindu (kai padaryta veika neturi administracinio nusižengimo požymių) kopija (nuorašas) išsiunčiama ir asmeniui, kuris pranešė apie administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą, jeigu jis yra nurodęs, kad šia veika jam padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala.

86Nagrinėjantis subjektas gali savo iniciatyva ar pagal administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujančių asmenų prašymus ištaisyti nutarime administracinio nusižengimo byloje esančius rašymo apsirikimus, aiškias aritmetines klaidas ar kitus netikslumus, kurių ištaisymas nekeičia nutarimo (nutarties) esmės. Klaidų nutarime administracinio nusižengimo byloje ištaisymo klausimui nagrinėti gali būti rengiamas posėdis, apie kurį pranešama administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantiems asmenims. Klaidų nutarime administracinio nusižengimo byloje ištaisymo klausimu priimtas administracinis sprendimas turi būti ANK 637 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka išsiųstas administracinio nusižengimo teisenoje dalyvaujantiems asmenims.

 

VI SKYRIUS

NUTARIMO ADMINISTRACINIO NUSIŽENGIMO BYLOJE APSKUNDIMAS

 

87Nagrinėjantis subjektas, gavęs skundą dėl Nutarimo administracinio nusižengimo byloje:

87.1.       per 5 (penkias) darbo dienas gali visiškai ar iš dalies sutikti su skundu dėl priimto Nutarimo administracinio nusižengimo byloje, panaikinti skundžiamą Nutarimą administracinio nusižengimo byloje ir, netaikydamas ANK 616 straipsnyje nurodytų procedūrų, priimti naują Nutarimą administracinio nusižengimo byloje;

87.2.       nesutikti su skundu dėl priimto Nutarimo administracinio nusižengimo byloje ir per 5 (penkias) darbo dienas skundą kartu su byla persiųsti atitinkamam apylinkės teismui elektroninių ryšių priemonėmis, registruotąja pašto siunta arba pateikti tiesiogiai.

88Kai nagrinėjantis subjektas sutinka su skundu ir priima naują Nutarimą administracinio nusižengimo byloje, ANK 623 straipsnyje nustatytas 20 (dvidešimties) kalendorinių dienų skundo apskundimo terminas skaičiuojamas nuo naujo Nutarimo administracinio nusižengimo byloje priėmimo dienos.

89Asmeniui apskundus naują Nutarimą administracinio nusižengimo byloje, jį priėmęs nagrinėjantis subjektas negali priimti kito naujo Nutarimo administracinio nusižengimo byloje, tačiau privalo nustatyta tvarka skundą dėl nagrinėjančio subjekto priimto Nutarimo administracinio nusižengimo byloje kartu su byla pateikti apylinkės teismui.

90Kai nagrinėjantis subjektas nustato, kad skundas dėl Nutarimo administracinio nusižengimo byloje paduotas praleidus 20 (dvidešimties) kalendorinių dienų terminą, jis apylinkės teismui pateikdamas skundą su byla pateikia informaciją ir apie praleistą skundo pateikimo terminą.  

 

VII SKYRIUS

DOKUMENTŲ IR DUOMENŲ APIE ADMINISTRACINIUS NUSIŽENGIMUS TVARKYMAS

 

91Duomenys apie visus administracinius nusižengimus ir priimtus sprendimus bei apie taikomą administracinių nusižengimų teisenos užtikrinimo prievartos priemonę – daiktų paėmimą tvarkomi ANR, vadovaujantis ANR nuostatais.

92Įgaliotasis pareigūnas, ne ANR surašęs Protokolą, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po surašymo šių dokumentų duomenis suveda į ANR. 

93Teismų priimtų sprendimų kopijas į ANR sprendimų administracinio nusižengimo bylose skiltį įkelia ir jų duomenis į ANR suveda Protokolą surašęs ar kitas įgaliotasis pareigūnas.

 

VIII SKYRIUS

pRAŠYMŲ IR SKUNDŲ DĖL VYKDOMOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ TEISENOS NAGRINĖJIMAS

 

94Įgaliotasis pareigūnas, gavęs asmens prašymą leisti susipažinti su administracinio nusižengimo bylos medžiaga, turi nustatyti, ar šį prašymą pateikęs asmuo turi administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens, nukentėjusiojo ar jų atstovo statusą, vadovaudamasis atitinkamai ANK 577 straipsnio 2 dalies 1 punktu ar ANK 579 straipsnio 1 dalies 1 punktu. Įgaliotasis pareigūnas, nustatęs, kad prašymą leisti susipažinti su administracinio nusižengimo bylos medžiaga pateikė administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, nukentėjusysis ar jų atstovas, vadovaudamasis ANK 570 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka, baigęs administracinio nusižengimo tyrimą, t. y. surašęs Protokolą, suteikia prašymą pateikusiam asmeniui galimybę susipažinti su visa pareigūnų atlikto tyrimo medžiaga ir administracinio nusižengimo bylos medžiaga, pateikta bylos nagrinėjimo metu.

95Administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi teisę iki Protokolo surašymo jam dienos susipažinti su dalimi administracinio nusižengimo bylos medžiagos, t. y. tiesiogiai su juo susijusiu faktinių aplinkybių fiksavimo protokolu (patikrinimo aktu ir jo priedais (pvz., nuotraukomis)). 

96Gavęs administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens prašymą įgyvendinti ANK 577 straipsnio 2 dalyje nurodytas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui suteiktas teises, įgaliotasis pareigūnas priima sprendimą tenkinti prašymą arba netenkinti prašymo, nurodydamas atsisakymo tai padaryti priežastis.

97Gavęs administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens prašymą administracinio nusižengimo bylą nagrinėti žodinio proceso tvarka, įgaliotasis pareigūnas, vadovaudamasis ANK įvertina, ar prašymas pateiktas laiku, ir, vadovaudamasis ANK, priima sprendimą tenkinti prašymą arba netenkinti prašymo, nurodydamas atsisakymo tai padaryti priežastis.

98.     Gavęs administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens prašymą dėl objektyvių priežasčių perkelti posėdžio, į kurį yra šaukiamas atvykti, datą, nagrinėjantis subjektas turi teisę perkelti posėdžio datą. Tokiu atveju rekomenduojama perkelti posėdžio datą ne vėlesniam kaip 5 darbo dienų terminui, išskyrus atvejus, kai dėl objektyvių priežasčių reikalingas ilgesnis laikotarpis ir nebus pažeidžiamas ANK 39 straipsnyje nustatytas 2 (dvejų) metų administracinių nuobaudų skyrimo terminas.

99.     Gavęs asmens, kuris nori įgyvendinti ANK 578 straipsnio 1 dalyje nukentėjusiajam asmeniui suteiktas teises, prašymą, įgaliotasis pareigūnas įvertina, ar pagal prašyme pateiktus duomenis ir ANK 578 straipsnio 1 dalį yra pagrindas asmenį laikyti nukentėjusiuoju asmeniu, ir sprendžia prašymo patenkinimo klausimą bei priima sprendimą tenkinti prašymą arba netenkinti prašymo, nurodydamas atsisakymo tai padaryti priežastis. Nukentėjusysis turi teisę įgyvendinti ANK 578 straipsnio 1 dalyje nukentėjusiajam asmeniui suteiktas teises.

100.   Įgaliotasis pareigūnas, išnagrinėjęs asmens prašymą pateikti ANK 608 straipsnio 6 dalyje nurodyto nutarimo nutraukti administracinio nusižengimo teiseną ANK 591 straipsnio 1 punkte numatytu pagrindu (nustačius, kad padaryta veika neturi administracinio nusižengimo požymių) kopiją (nuorašą) ir nustatęs, kad asmuo atitinka ANK 620 straipsnio 1 dalyje nurodytus požymius, išsiunčia asmeniui prašomo nutarimo kopiją (nuorašą).

101.   Asmuo, kuris pranešė apie administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą ir nurodė, kad šia veika jam padaryta fizinė, turtinė ar neturtinė žala, ir kurį administracinį nusižengimą tiriantis įgaliotas pareigūnas atsisakė pripažinti nukentėjusiuoju toje administracinio nusižengimo byloje, turi ANK 579 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytas teises ir pareigas. Įgaliotasis pareigūnas sudaro asmeniui galimybę įgyvendinti ANK 579 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytas teises ir pareigas, tik nustatęs, kad asmuo atitinka ANK 579 straipsnio 4 dalyje nurodytus požymius.

102.   Gavęs asmens, kurio atžvilgiu taikoma ANK 595 straipsnyje nurodyta administracinių nusižengimų teisenos užtikrinimo prievartos priemonė, skundą dėl tokios priemonės taikymo ar prašymą nutraukti tokios priemonės taikymą (pvz., prašymą grąžinti iš asmens paimtus daiktus (gyvūnus) ir (ar) dokumentus), įgaliotasis pareigūnas, vadovaudamasis ANK 607 straipsnyje nustatyta tvarka, asmens prašymą ar skundą per 2 darbo dienas su lydraščiu persiunčia atitinkamam apylinkės teismui.

 

IX SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

103.   Įgaliotieji pareigūnai vykdo Nutarimus administracinio nusižengimo byloje ir administracinius nurodymus laikydamiesi ANK XL skyriaus ir kitų teisės aktų nuostatų.

104.   Administracinis nurodymas laikomas įvykdytu, kai laiku sumokama nurodyto dydžio bauda į administraciniame nurodyme nurodytą sąskaitą.

105.   Nutarimas skirti įspėjimą įvykdomas jį paskelbiant ar įteikiant administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui.

106.   Kai administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens buvimo vieta nežinoma, administracinio nusižengimo tyrimą atliekantis įgaliotasis pareigūnas turi teisę motyvuotu nutarimu kreiptis dėl administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens paieškos paskelbimo.

107.   Pasikeitusių įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų nuostatomis yra vadovaujamasi iš karto, nelaukiant šio Aprašo pakeitimo ar papildymo.

__________________

part_c9b747b2ab114dfb860022f22fed73c9_end


 

Administracinių nusižengimų teisenos Specialiųjų tyrimų tarnyboje tvarkos aprašo

priedas

 

 

 

(Šaukimo atvykti pas administracinį nusižengimą tiriantį pareigūną formos pavyzdys)

 

 

 

 

SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS

 

................................................................................................

(padalinio pavadinimas)

 

 

 

 

 

 

 

ŠAUKIMAS

 

ATVYKTI PAS ADMINISTRACINĮ NUSIŽENGIMĄ TIRIANTĮ PAREIGŪNĄ

 

20__ m. __________ __ d. Nr. ________

_____________________

(parengimo vieta)

 

 

Aš, Specialiųjų tyrimų tarnybos __________________________________

(teritorinio padalinio pavadinimas)

______________________________________________________________________,

(administracinį nusižengimą tiriančio įgaliotojo pareigūno vardas, pavardė, pareigos)

 

vadovaudamasis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 608 ir 573 straipsniu, š a u k i u

 

 

 

 

Jus : ..................................................................................................................................................................................

(šaukiamojo vardas ir pavardė)

...........................................................................................................................................................................................

(šaukiamojo adresas (deklaruota ar kita žinoma gyv. vieta (ar darbovietė))

 

 

 

 

 

 

 

 

atvykti į  .............................................................................................................................................................................

(institucijos pavadinimas, adresas, kabineto Nr.)

 

20_____m. ...........................................  ........ d.  ............ val.

(atvykimo data ir laikas)

pas administracinį nusižengimą tiriantį įgaliotąjį pareigūną 

................................................................................................................................................................................

(pareigos, vardas, pavardė, telefonas, el. paštas)

Šaukiamojo statusas (procesinė padėtis):

         administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo arba jo atstovas;

          nukentėjusysis arba jo atstovas;

          kita (nurodyti) ______________________________________________________________________

 

Šaukimo tikslas: _____________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________

 

 

____________________

part_77d050425b194463b43daefc27615dc5_end