visagino savivaldybės taryba
SPRENDIMAS
DĖL VISAGINO SAVIVALDYBĖS 2019 metų užimtumo didinimo programos patvirtinimo
2019 m. sausio 31 d. Nr. TS-8
Visaginas
Visagino savivaldybės taryba, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 18 punktu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 17 straipsniu, 48 straipsnio 3 dalimi, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 2 punktu, įgyvendindama Visagino savivaldybės strateginio 2018–2020 metų veiklos plano 9 programos „Visagino savivaldybės ekonominės plėtros programa“ 01 uždavinio „Sudaryti kuo palankesnes sąlygas pradėti ir plėtoti verslą, skatinti jaunimo verslumą bei didinti gyventojų užimtumą“ 09.01.01.06 priemonę „Visagino savivaldybės užimtumo didinimo programos įgyvendinimas“, nusprendžia:
2. Pavesti Visagino savivaldybės administracijos direktoriui organizuoti įmonių, įstaigų, organizacijų ar kitų organizacinių struktūrų, kurios vykdys Visagino savivaldybės 2019 m. užimtumo didinimo programoje numatytus darbus, atranką.
3. Įgalioti Visagino savivaldybės administracijos direktorių sudaryti su atrinktomis įmonėmis, įstaigomis, organizacijomis ar kitomis organizacinėmis struktūromis sutartis dėl Visagino savivaldybės 2019 m. užimtumo didinimo programoje numatytų darbų vykdymo ir finansavimo.
PATVIRTINTA
Visagino savivaldybės tarybos
2019 m. sausio 31 d. sprendimu Nr. TS-8
VISAGINO SAVIVALDYBĖS 2019 METŲ UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Visagino savivaldybės 2019 metų užimtumo didinimo programa (toliau – Programa) parengta siekiant užtikrinti savivaldybei pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktą priskirtos valstybinės funkcijos (dalyvavimas rengiant ir įgyvendinant darbo rinkos politikos priemones bei gyventojų užimtumo programas) vykdymą.
2. Programa įgyvendinamas Visagino savivaldybės 2018–2020 metų strateginio veiklos plano strateginis tikslas – kurti ekonominę aplinką, palankią pramonei, verslui, turizmui, investicijoms ir žinių ekonomikai plėtoti. Ši programa yra Visagino savivaldybės 2018–2020 metų strateginio veiklos plano Visagino savivaldybės ekonominės veiklos programos (09) uždavinio 01 „Sudaryti kuo palankesnes sąlygas pradėti ir plėtoti verslą, skatinti jaunimo verslumą bei didinti gyventojų užimtumą“ priemonė.
3. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymu, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir kitais teisės aktais.
4. Programą parengė Visagino savivaldybės administracija bendradarbiaudama su Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Visagino skyriumi, socialiniais partneriais, Visagino savivaldybės nevyriausybinių organizacijų ir vietos bendruomenių atstovais.
5. Programos tikslai:
5.1. padėti norintiems integruotis į darbo rinką ieškantiems darbo asmenims įsidarbinti ir uždirbti pragyvenimui būtinas lėšas;
6. Programos uždavinys – laisvus darbo išteklius integruoti į darbo rinką ir joje išlaikyti, didinti darbo ieškančių asmenų užimtumą, socialiai remtinų visuomenės grupių integraciją naudojant įvairias darbo rinkos politikos priemones.
7. Programa parengta vadovaujantis šiais principais:
7.1. bendradarbiavimo – aktyvus gyvenamosios vietovės bendruomenės įtraukimas į veiklą, skatinant jos iniciatyvą, bendradarbiavimas su visomis suinteresuotomis institucijomis, organizacijomis;
7.2. kompleksiškumo – įgyvendinant Programą, kompleksiškai sprendžiamos asmenų užimtumo problemos, įtraukiant savivaldybę, Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Visagino skyrių, socialinius partnerius ir organizacijas;
7.3. individualumo – Programoje numatomos priemonės organizuojamos ir paslaugos teikiamos atsižvelgiant į individualius asmenų poreikius bei jų motyvaciją integruotis į darbo rinką;
7.4. tęstinumo – Programoje numatytų veiklų tęstinumas, nuolatinė Programos įgyvendinimo priežiūra ir tikslinimas pagal kintančias aplinkybes;
7.5. efektyvumo – pagrindinis Programos priemonių ir paslaugų teikimo rezultatas ir vertinimo kriterijus yra asmens įsidarbinimas pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintinų teisinių santykių pagrindu, savarankiškos arba neatlygintinos veiklos vykdymas;
7.6. ekonomiškumo – maksimalus Programai įgyvendinti skirtų lėšų panaudojimas, vadovaujantis ekonominio naudingumo principu, tiek rengiant Programą, tiek ją įgyvendinant;
8. Programos dalyviai:
8.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų, asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;
8.4. asmenys, grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;
8.5. asmenys, priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
8.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
8.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipėsi į užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;
9. Pirmenybė dalyvauti Programoje bus teikiama ieškantiems darbo asmenims, praradusiems darbinius įgūdžius dėl ilgalaikio nedarbo, dėl įvairių socialinių priežasčių negalintiems ilgą laiką susirasti darbo ir dėl to atsidūrusiems sunkioje materialinėje padėtyje.
II SKYRIUS
GYVENTOJŲ UŽIMTUMO BŪKLĖS ANALIZĖ
11. 2018 m. rugpjūčio 1 d. Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Visagino skyriuje buvo registruoti 1498 bedarbiai. Moterys sudaro 58,41 % (875), vyrai – 41,59 % (623).
511 bedarbių turėjo vidurinį išsilavinimą su profesija, aukštąjį universitetinį – 184, aukštąjį neuniversitetinį –36, aukštesnįjį – 251, nekvalifikuoti – 516.
Bedarbiai nuo 16 iki 29 metų amžiaus – 170, vyresni kaip 50 metų – 798, vyresni kaip 55 metų – 599.
Ilgalaikiai bedarbiai – 553, asmenys, kurie iš dalies darbingi, – 90, grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų, – 35 asmenys.
2018 m. III ketvirtyje socialinės paramos gavėjai –946 asmenys, iš jų 370 nedirbantys asmenys, registruoti Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Visagino skyriuje.
2018 m. rugsėjo mėnesį Visagino savivaldybėje buvo 99 šeimos, patiriančios socialinę riziką, iš jų 37 suaugę asmenys, patiriantys socialinę riziką ir gaunantys socialinę pašalpą.
III SKYRIUS
PRIEMONIŲ PLANAS
13. Programa įgyvendinama didinant savivaldybės gyventojų užimtumą organizuojant užimtumą skatinančius darbus. Su sunkumais darbo rinkoje ypač susiduria žemą išsilavinimą ir kvalifikaciją, nepakankamą darbo patirtį turintys asmenys, kuriems sunku vietinėje darbo rinkoje rasti turimą kompetenciją atitinkantį darbą. Ypač sudėtinga į darbo rinką integruoti skurdo ir socialinės atskirties riziką patiriančius asmenis, nes jie paprastai ilgą laiką būna ekonomiškai neaktyvūs, praradę darbinius įgūdžius, kvalifikaciją ar socialinius gebėjimus arba jų neturintys. Kvalifikacijos nereikalaujančių ar reikalaujančių žemos kvalifikacijos darbų poreikis yra didelis, o atsižvelgiant į tai, kad nemaža dalis savivaldybės gyventojų, neturinčių darbo, yra sąlyginai žemos kvalifikacijos, tokie darbai jiems yra pati tinkamiausia užimtumo didinimo priemonė. Programoje numatomi šie darbai:
13.1. priežiūros, slaugymo ir kiti socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia pagalbiniai darbai socialinės paskirties biudžetinėse ir viešosiose (ne pelno siekiančiose) įstaigose;
13.2. pagalbiniai maisto ruošimo, patalpų smulkaus remonto, aplinkos tvarkymo ir kiti darbai savivaldybės teritorijoje veikiančiose įmonėse, įstaigose ir organizacijose, nepriklausomai nuo jų nuosavybės formos ar pavaldumo;
13.3. atliekų rūšiavimo, stichiškai susidariusių sąvartynų ir užterštų neprižiūrimų teritorijų valstybinėje žemėje sanitarinės priežiūros darbai;
13.4. želdinių, žaliųjų plotų, gėlynų ir kitų objektų valstybinėje žemėje tvarkymo ir priežiūros, kelių, pakelių ir viešojo naudojimo teritorijų aplinkos priežiūros ir tvarkymo darbai;
13.5. sporto ir turizmo objektų, dviračių takų, vaikų žaidimo aikštelių, poilsio zonų, ežerų ir kitų vandens telkinių pakrančių, paplūdimių valstybinėje žemėje tvarkymo ir priežiūros darbai;
13.7. archyvinių dokumentų tvarkymo darbai savivaldybės teritorijoje veikiančiose įmonėse, įstaigose ir organizacijose;
14. Vidutinė asmens dalyvavimo Programoje trukmė – 2 mėn. Darbų trukmė su kiekvienu Programos dalyviu pagal jo individualius poreikius ir galimybes derinama atskirai, tačiau bendra darbų trukmė per 11 mėnesių laikotarpį negali būti ilgesnė kaip 6 mėnesiai. Darbų trukmė skaičiuojama nuo Programos dalyvio darbo sutartyje terminuotiems darbams atlikti nurodytos pirmos darbo dienos iki jo atleidimo iš darbo dienos.
15. Darbdaviai, vykdysiantys terminuotus darbus, pasibaigus Programoje numatytoms veikloms, turės įdarbinti asmenis savo lėšomis papildomai 1 mėnesiui, jei asmuo dirbo pagal Programą 4 mėnesius ir daugiau.
16. Jei darbdaviai neįvykdys Programos 15 punkte numatytos sąlygos, privalės grąžinti jam Programos įgyvendinimo metu skirtas lėšas už tuos asmenis, kurie pagal Programą dirbo 4 mėnesius ir daugiau.
17. Laukiami Programos rezultatai įgyvendinus šioje Programoje iškeltą tikslą:
17.1. bus laikinai įdarbinta apie 80 ieškančių darbo asmenų, tikimasi, kad dalis asmenų susiras nuolatinį darbą;
17.2. socialiai pažeidžiami asmenys turės galimybę laikinai įsidarbinti, atkurti darbo įgūdžius bei užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų, sumažės socialinių pašalpų mokėjimas, dalis asmenų susiras nuolatinį darbą;
18. Programos dalyvių atranka:
18.1. informacija apie galimybę dalyvauti Programoje skelbiama vietos spaudoje ir savivaldybės interneto svetainėje. Skelbime nurodomas laikino pobūdžio darbų sąrašas, planuojamų įdarbinti asmenų skaičius, darbdavių pasiūlymų numatytiems darbams įgyvendinti pateikimo terminas ir kita reikalinga informacija;
18.2. užimtumą skatinančius darbus gali vykdyti visos savivaldybės teritorijoje veikiančios įmonės, įstaigos ir organizacijos, nepriklausomai nuo jų nuosavybės formos ar pavaldumo;
18.3. pasiūlymuose dėl darbų įgyvendinimo darbdaviai nurodo įmonės (įstaigos, organizacijos) pavadinimą ir rekvizitus, darbų pobūdį, numatomų sukurti laikinų darbo vietų ir į jas įdarbinti ieškančių darbo asmenų skaičių, keliamus reikalavimus jų kvalifikacijai ar kompetencijai, lėšų poreikį, darbų apimtis, darbo ir darbo apmokėjimo sąlygas, įgyvendinimo terminus;
18.4. darbdavių atranką organizuoja ir vykdo Darbdavių atrankos komisija (toliau – Komisija), sudaryta Visagino savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu. Atrankos dalyvių pateikti pasiūlymai svarstomi Komisijos posėdžiuose ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pasiūlymų pateikimo pasibaigimo dienos. Atrankos rezultatai įforminami protokolais, kuriuos pasirašo visi Komisijos nariai;
18.5. Komisija, išnagrinėjusi pateiktus pasiūlymus ir atsižvelgdama į Programos įgyvendinimui numatytas lėšų sumas, atrenka darbdavius Programoje numatytiems darbams įgyvendinti. Apie atrankos rezultatus darbdavius, pateikusius pasiūlymus, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas informuoja Komisijos pirmininkas.
19. Visagino savivaldybės biudžeto lėšos, numatytos šiai Programai finansuoti, vadovaujantis darbdavių atrankos rezultatais darbdaviams paskirstomos Visagino savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu. Prireikus per metus lėšos darbdaviams gali būti patikslinamos.
20. Įgyvendinus Programą tikimasi, kad ne mažiau kaip 5 proc. Programos veiklose dalyvavusių asmenų pavyks įsitvirtinti darbo rinkoje, jie bus įdarbinti pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu.
21. Asmenys dalyvauti Programoje numatytose veiklose atrenkami bendradarbiaujant su Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Visagino skyriumi, įvertinus ieškančių darbo asmenų teisę dalyvauti programoje ir atsižvelgiant į jų galimybes dirbti šį darbą (profesinį pasirengimą ir sveikatos būklę). Darbdaviai su ieškančiais darbo asmenimis sudaro terminuotas darbo sutartis Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir kitų norminių teisės aktų nustatyta tvarka.
22. Asmenims, dirbantiems pagal terminuotą darbo sutartį, bandomasis laikotarpis neskiriamas; mokama už faktiškai dirbtą laiką pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalųjį valandinį atlygį, ne rečiau kaip 2 kartus per mėnesį; darbo sutarčiai pasibaigus ar ją nutraukus, išmokama piniginė kompensacija už nepanaudotas kasmetines atostogas.
IV SKYRIUS
PROGRAMOS FINANSAVIMAS IR FINANSAVIMO ŠALTINIAI
24. Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams. Visagino savivaldybė 2019 metais Programai numato skirti 97500 eurų (tarp jų ir Programos administravimo lėšos – 3750 eurų) iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybės biudžetams lėšų, skirtų valstybinei (valstybės perduotai savivaldybėms) funkcijai – užimtumo didinimo programai įgyvendinti. Vieno asmens dalyvavimui programos veiklose planuojama skirti vidutiniškai 582 Eur per mėnesį.
25. Darbdaviui, įdarbinusiam pagal terminuotą darbo sutartį Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Visagino skyriaus siųstą asmenį, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokama subsidija darbo užmokesčiui:
25.1. darbo užmokesčiui už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką, apskaičiuotą pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalųjį valandinį atlygį;
25.2. draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokoms, apskaičiuotoms nuo šios dalies 25.1 papunktyje nurodyto darbo užmokesčio;
26. Lėšos pervedamos:
26.1. Darbdaviui, kuris nėra savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas, su Visagino savivaldybės administracija pasirašius finansavimo sutartį, kuri parengiama vadovaujantis šia Programa, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir kitais teisės aktais. Sutartyje numatomi terminai dėl lėšų pervedimo ir atsiskaitymo už lėšų naudojimą tvarka.
26.2. Darbdaviui, kuris yra savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas, lėšos programai įgyvendinti skiriamos savivaldybės tarybos sprendimu, tikslinant asignavimų valdytojo biudžetą. Skirtos lėšos pervedamos pagal pateiktą gautinų lėšų paraišką. Ataskaitiniam ketvirčiui pasibaigus Visagino savivaldybės administracijai iki kito mėnesio 8 dienos pateikiama Savivaldybių dalyvavimo rengiant ir įgyvendinant užimtumo didinimo programas ataskaita, kurios forma patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. liepos 5 d. įsakymu Nr. A1-360 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. birželio 9 d. įsakymo Nr. A1-381 „Dėl Savivaldybių funkcijoms atlikti skirtų lėšų paskirstymo, pervedimo, naudojimo ir duomenų pateikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“.
27. Visagino savivaldybės administracija ir darbdaviai privalo užtikrinti efektyvų ir racionalų Programai įgyvendinti reikalingų ir skirtų lėšų panaudojimą.
V SKYRIUS
prOGRAMOS TĘSTINUMAS IR PROGNOZĖ
30. Programos dalyviai bus įdarbinti, įgis socialinės atsakomybės ugdymo bei darbo socialinių paslaugų teikimo srityje patirties, atkurs darbo įgūdžius bei užsidirbs pragyvenimui būtinų lėšų, sumažės socialinių pašalpų mokėjimas. Programos dalyviai bus sugrąžinti į darbo rinką, o tai padidins jų galimybes tapti aktyviems, atnaujinti darbinius įgūdžius, įgyti motyvaciją tolimesnei darbo paieškai ir rasti nuolatinį darbą. Gerai dirbantiems asmenims didės tikimybė likti nuolatiniam darbui.
VI SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
32. Programos įgyvendinimo priežiūros tikslas – sudaryti prielaidas efektyviai įgyvendinti Programos tikslus ir uždavinius. Programos priežiūra bus vykdoma atliekant Programos įgyvendinimo ir Programos dalyvių atitikties nustatytiems kriterijams bei jų siuntimo dalyvauti Programoje lėšų panaudojimo stebėseną, sutartinių įsipareigojimų vykdymo bei efektyvumo analizes.
33. Visagino savivaldybės administracijos atsakingi asmenys nuolat vykdys:
33.1. lėšų panaudojimo pagal patvirtintą sąmatą stebėjimą ir apie problemas nedelsdami informuos Visagino savivaldybės administracijos direktorių;
33.3. kontroliuos dalyvių ir tikslinėms grupėms priklausančių asmenų skaičių, laikinų darbo vietų užpildymą, lėšų panaudojimą. Asmenims nutraukus dalyvavimą Programoje, apie tai ne vėliau kaip per tris darbo dienas bus informuojamas Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Visagino skyrius.
VII SKYRIUS
PROGRAMOS VIEŠINIMAS
35. Informacija apie Programą, pasiektus rezultatus, Trišalės tarybos įvertintus rezultatus, gerosios patirties pavyzdžius bus skelbiama savivaldybės interneto svetainėje, vietos spaudoje, Užimtumo tarnybos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Visagino skyriuje atviro informavimo zonose bei aptariama susitikimų su darbdaviais ir socialiniais partneriais metu.