LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRAS

 

įsakymas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS energetikos ministro 2012 m. lapkričio 28 d. įsakymo nr. 1-241 „DĖL NACIONALINIO GAMTINIŲ DUJŲ TIEKIMO SAUGUMO UŽTIKRINIMO PREVENCINIŲ VEIKSMŲ IR NACIONALINIO GAMTINIŲ DUJŲ TIEKIMO EKSTREMALIŲJŲ SITUACIJŲ VALDYMO PLANŲ PATVIRTINIMO“ pakeitimo 

 

2017 m. lapkričio 24 d. Nr. 1-295

Vilnius

 

 

1. P a k e i č i u Nacionalinį gamtinių dujų tiekimo saugumo užtikrinimo prevencinių veiksmų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2012 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 1-241 „Dėl Nacionalinio gamtinių dujų tiekimo saugumo užtikrinimo prevencinių veiksmų ir Nacionalinio gamtinių dujų tiekimo ekstremaliųjų situacijų valdymo planų patvirtinimo“:

1.1. Pakeičiu 18 punktą ir jį išdėstau taip:

18. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija) rengia ir savo interneto svetainėje viešai skelbia Gamtinių dujų rinkos stebėsenos ataskaitas Komisijos patvirtintuose teisės aktuose nustatytu periodiškumu.“

1.2. Pakeičiu 26 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

26. Prevencinių veiksmų plano 1 priedo 6 ir 10 punktuose nurodyti teisės aktai nustato prievolę dujų tiekimo įmonėms imtis priemonių užtikrinti nenutrūkstamą dujų tiekimą pažeidžiamiems vartotojams, kuriems jos privalo sukaupti ir laikyti dujų atsargas šiais atvejais:“.

1.3. Papildau 261 punktu:

261. Dujų tiekimo įmonės, sudariusios dujų pirkimo–pardavimo sutartis su pažeidžiamais vartotojais, tampa atsakingomis už tiekimo standarto, nustatyto Prevencinių veiksmų plano šiame skirsnyje, tinkamą įgyvendinimą. Dujų tiekimo įmonių sąrašas skelbiamas Licencijų informacinėje sistemoje ir Komisijos interneto svetainėje.“

1.4. Papildau 262 punktu:

262. Dujų tiekimo įmonės privalo Prevencinių veiksmų plano 26 punkte nurodytomis sąlygomis sukaupti ir laikyti tokį dujų atsargų kiekį, kurio užtektų pažeidžiamų vartotojų, kuriems jos teikia dujas, dujų poreikiui tenkinti. Dujų tiekimo įmonės kasmet, ne vėliau kaip iki rugsėjo 1 d., privalo Prevencinių veiksmų plano 26 punkte nurodytomis sąlygomis nustatyti ir sukaupti pažeidžiamiems vartotojams reikalingą dujų kiekį ir išlaikyti jį, iki nustatomos ir sukaupiamos kitų metų dujų atsargos pažeidžiamiems vartotojams.“

1.5. Papildau 263 punktu:

263. Kasmet, ne vėliau kaip iki gegužės 1 d., dujų tiekimo įmonės Prevencinių veiksmų plano 1 priedo 11 punkte nurodyto teisės akto nustatyta tvarka turi pateikti Komisijai ir Energetikos ministerijai duomenis apie pažeidžiamiems vartotojams sukauptus dujų kiekius.“

1.6. Papildau 271 punktu:

271. 2016 m. atliktame rizikos vertinimo atnaujinime tiekimo standarto apskaičiavimo rezultatai parodė, kad pažeidžiamų vartotojų bendras skaičius 2016 m. rugsėjo 1 d. planuojamas apie 568 tūkst. – iš jų 563 tūkst. buitinių vartotojų. Šalies dujų tiekimo įmonės, išskyrus UAB „Druskininkų dujos“, 2016 m. rugsėjo 1 d. buvo sukaupusios dujų kiekius Latvijos Inčiukalnio požeminėje dujų saugykloje ir (ar) dujų sistemos vamzdynuose, kurių reikia pažeidžiamų vartotojų poreikiam tenkinti. Bendras visų tiekimo įmonių saugomas dujų kiekis sudarė 334,6 GWh (32,18 mln. m3), iš kurių 83 proc. saugomo kiekio buvo sukaupta buitiniams vartotojams ir 17 proc. nebuitiniams vartotojams. Šio kiekio panaudojimas užtikrina iki 30 parų pažeidžiamų vartotojų poreikių tenkinimą bei atitinka Reglamento (ES) Nr. 994/2010 keliamus minimalius reikalavimus. Detalūs duomenys apie tiekimo įmonių sukauptus dujų atsargų kiekius ir pažeidžiamų vartotojų skaičius – pateikti Prevencinių veiksmų plano 4 priede.

Atsižvelgiant į tai, kad Druskininkų dujų skirstymo sistema geografiškai izoliuota, UAB „Druskininkų dujos“ 2016 m. neturėjo techninių galimybių kaupti ir laikyti dujų savo 2683 pažeidžiamiems vartotojams (įmonė veiklą vykdė iki 2016 m. lapkričio 1 d.).

1.7. Papildau 272 punktu:

272. 2016 m. atliktame rizikos vertinimo atnaujinimo ataskaitoje numatyta, kad pažeidžiamų vartotojų bendras skaičius 2017 m. rugsėjo 1 d. planuojamas apie 576 tūkst. – iš jų 570 tūkst. buitinių vartotojų. Bendras visų tiekimo įmonių saugomas dujų kiekis pažeidžiamiems vartotojams turėtų būti apie 335,0 GWh (34,83 mln. m3). Nuo 2018 m. sausio 1 d. pradėjus eksploatuoti SGD pakartotinio išdujinimo įrenginį Druskininkų mieste bus užtikrintas saugus ir patikimas dujų tiekimas Druskininkų miesto pažeidžiamiems vartotojams.“

1.8. Pakeičiu 58 punktą ir jį išdėstau taip:

58. Gamtinių dujų tiekimo patikimumo užtikrinimo priemonių apraše yra nustatyta pažeidžiamų vartotojų grupė, kuriai priskiriami buitiniai vartotojai, taip pat nebuitiniai vartotojai, per metus suvartojantys iki 208 MWh (20 tūkst. m3) dujų. Pažeidžiamų vartotojų grupei numatytas prioritetinis dujų tiekimas, esant daliniam arba dideliam dujų tiekimo sutrikimui.“

1.9. Pakeičiu 61 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

61. Nebuitiniai vartotojai, kurie per metus suvartoja daugiau kaip 208 MWh (20 tūkst. m3) dujų, energijos išteklių rezervo atsargų kaupimo variantą renkasi patys. Jie gali:“.

1.10. Pakeičiu 62 punktą ir jį išdėstau taip:

62. Dujų atsargas kaupiantys nebuitiniai vartotojai, kurie per metus suvartoja daugiau kaip 208 MWh 20 tūkst. m3) dujų, kaupia dujų atsargų kiekį, nustatytą Energetikos įstatymo 29 straipsnio 3 dalyje.“

1.11. Pakeičiu 76 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

76. Nebuitinių dujų vartotojų (suvartojančių daugiau kaip 208 MWh (20 tūkst. m3) dujų per metus) pagrindinės funkcijos įgyvendinant Prevencinių veiksmų planą:“.

1.12. Pakeičiu 4 priedo 1 lentelės 1 pastabą ir ją išdėstau taip:

1. Nebuitiniai vartotojai, kurie suvartoja iki 208 MWh (20 000 m3) dujų per metus;“.

2. P a k e i č i u Nacionalinį gamtinių dujų tiekimo ekstremaliųjų situacijų valdymo planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2012 m. lapkričio 28 d. įsakymu
Nr. 1-241 „Dėl Nacionalinio gamtinių dujų tiekimo saugumo užtikrinimo prevencinių veiksmų ir Nacionalinio gamtinių dujų tiekimo ekstremaliųjų situacijų valdymo planų patvirtinimo“:

2.1. Pakeičiu 12.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

12.4. gamtinių dujų biržos operatoriaus ir (ar) perdavimo sistemos operatoriaus informacija Energetikos ministerijai apie galimas grėsmes dujų tiekimo saugumui Lietuvoje, kuri, Energetikos ministerijos nuomone, gali būti priežastimi skelbti krizės išankstinio įspėjimo lygį;“.

2.2. Pakeičiu 14.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

14.4. gamtinių dujų biržos operatoriaus ir (ar) perdavimo sistemos operatoriaus informacija Energetikos ministerijai apie galimas grėsmes dujų tiekimo saugumui Lietuvoje, kuri, Energetikos ministerijos nuomone, gali būti priežastimi skelbti krizės pavojaus lygį;“.

2.3. Pakeičiu 16.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

16.4. gamtinių dujų biržos operatoriaus ir (ar) perdavimo sistemos operatoriaus informacija Energetikos ministerijai apie galimas grėsmes dujų tiekimo saugumui Lietuvoje, kuri, Energetikos ministerijos nuomone, gali būti priežastimi skelbti krizės ekstremalų lygį;“.

2.4. Pakeičiu 19 punkto 2 lentelės trečiąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

 

„Dujų tiekimo įmonės

Jei reikia, pranešti nebuitiniams vartotojams, suvartojantiems daugiau kaip 208 MWh (20 tūkst. m3) dujų per metus, kad krizės išankstinio įspėjimo lygis yra paskelbtas.“

 

2.5. Pakeičiu 26 punkto 2 lentelės trečiąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

 

„Dujų tiekimo įmonės

1. Pranešti nebuitiniams vartotojams, suvartojantiems daugiau kaip 208 MWh (20 tūkst. m3) dujų per metus, kad krizės pavojaus lygis yra paskelbtas.

2. Įgyvendinti rinka pagrįstas paklausos priemones:

2.1. krizės pavojaus dujų sektoriuje metu teikti informaciją Energetikos ministerijos ekstremaliųjų situacijų operacijų centrui (toliau – EMESOC) EMESOC apie užsakytus, nupirktus ir gabenamus SGD kiekius bei prireikus dalyvauti EMESOC rengiamuose posėdžiuose;

2.2. palaikyti operatyvius ryšius su SGD terminalo operatoriumi ir PSO dėl papildomų SGD kiekių užsakymų, pirkimo ir jų atgabenimo į Klaipėdos SGD terminalą.“

 

2.6. Pakeičiu 35 punkto 3 lentelės trečiąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

 

„EMESOC

1. Įgyvendinti Ekstremaliųjų situacijų valdymo planą.

2. Koordinuoti veiksmus ir vadovauti civilinės saugos sistemos pajėgoms, šalinant valstybės lygio ekstremaliosios situacijos dujų sektoriuje padarinius (kai Vyriausybės ekstremaliųjų situacijų komisijos pavedimu EMESOC vadovauja pajėgoms ir koordinuoja veiksmus valstybės lygiu).

3. Sušaukti visą operacijų centrą arba tik atskiras jo grupes, priklausomai nuo ekstremaliosios situacijos pobūdžio.

4. Bendradarbiauti su krizės valdytoju, SGD sistemos operatoriumi, dujų įmonėmis ir kitomis energetikos įmonėmis, dėl kurių veiklos sutrikdymo paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija dujų sektoriuje.

5. Rinkti, analizuoti, vertinti ir sisteminti informaciją, gaunamą iš savivaldybių, krizės valdytojo, energetikos įmonių ir kitų civilinės saugos sistemos subjektų apie valstybės lygio ekstremaliąją situaciją dujų sektoriuje, prognozuoti jos eigą, galimus padarinius ir jų mastą.

6. Jei reikia, parengti galutinę ataskaitą.“

 

2.7. Pakeičiu 35 punkto 3 lentelės aštuntąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

 

„Dujų tiekimo įmonės

1. Pranešti nebuitiniams vartotojams, suvartojantiems daugiau kaip 208 MWh (20 tūkst. m3) dujų per metus, kad ekstremalioji situacija dujų sektoriuje paskelbta.

2. Gresiant ekstremaliajai situacijai dujų sektoriuje ir (ar) jos metu teikti informaciją EMESOC apie užsakytus, nupirktus ir gabenamus SGD kiekius bei prireikus dalyvauti EMESOC rengiamuose posėdžiuose.

3. Palaikyti operatyvius ryšius su SGD terminalo operatoriumi ir PSO dėl papildomų SGD kiekių užsakymų, pirkimo ir jų atgabenimo į Klaipėdos SGD terminalą.

4. Laikytis perdavimo sistemos operatoriaus nurodymų tiekiant dujas.“

 

2.8. Papildau 521 punktu:

521. Dujų tiekimo įmonės naudojasi visais jungiamųjų dujotiekių ir Klaipėdos SGD terminalo pakartotinio dujinimo pajėgumais, kad būtų galima importuoti papildomus dujų kiekius.“

2.9. Pakeičiu 54 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

54. Teisės aktų nustatyta tvarka paskelbus ekstremaliąją situaciją dujų sektoriuje gali būti taikomos papildomos priemonės. Energetikos ministerija, rengdama VESK pasiūlymus dėl Ekstremaliųjų situacijų valdymo plano 54.1–54.5 papunkčiuose nurodytų priemonių įgyvendinimo, įvertina ir teikia kiekvienos siūlomos konkrečios priemonės galimą poveikį visam energetikos sektoriui (centralizuotam šildymui ir elektros energijos, pagamintos iš dujų tiekimui, padariniams šalies ūkiui ir k. t.). Prieš rengiant pasiūlymus dėl Ekstremaliųjų situacijų valdymo plano 54.4 papunktyje nurodytų priemonių įgyvendinimo (dujų kainų įšaldymo ar reguliavimo) Energetikos ministerija konsultuojasi su dujų tiekimo įmonėmis, Krizės valdytoju, SGD terminalo operatoriumi ir Komisija, siekiant panaudoti visas jungiamųjų dujotiekių ir Klaipėdos SGD terminalo pakartotinio dujinimo pajėgumus, kad būtų galima importuoti papildomą dujų kiekį. Energetikos ministerija pasiūlymus dėl Ekstremaliųjų situacijų valdymo plano 54.4 papunktyje nurodytų priemonių įgyvendinimo, prieš teikdama VESK, suderina su Komisija. Ekstremalios situacijos laikotarpiu Energetikos ministerija turi teisę rengti ir teikti VESK pasiūlymus dėl šių priemonių įgyvendinimo:“.

 

 

 

Energetikos ministras                                                                                      Žygimantas Vaičiūnas