Pasvalio rajono savivaldybės meras

 

potvarkis

DĖL ATSTOVAVIMO PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBEI VIEŠOSIOSE ĮSTAIGOSE TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2025 m. kovo 12 d. Nr. MV-112

Pasvalys

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 25 straipsnio 5 dalimi, 27 straipsnio 2 dalies 9 punktu, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 23 straipsnio 1 dalimi, įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugsėjo 26 d. nutarimo Nr. 1025 „Dėl valstybės ir savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo viešosiose įstaigose“ (su visais aktualiais pakeitimais), 4 punktą:

1Tvirtinu Atstovavimo Pasvalio rajono savivaldybei viešosiose įstaigose taisykles (pridedama).

2Nustatau, kad šis potvarkis skelbiamas Teisės aktų registre ir Pasvalio rajono savivaldybės interneto svetainėje www.pasvalys.lt

Potvarkis gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

Savivaldybės meras                                                                                         Gintautas Gegužinskas

 

PATVIRTINTA

Pasvalio rajono savivaldybės mero

2025 m. kovo 12 d. potvarkiu Nr. MV-112

 

ATSTOVAVIMO PASVALIO RAJONO SAVIVALDYBEI VIEŠOSIOSE ĮSTAIGOSE TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Atstovavimo Pasvalio rajono savivaldybei (toliau – Savivaldybė) viešosiose įstaigose taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja Savivaldybės, kaip viešųjų įstaigų dalininkės (savininkės), turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo šiose viešosiose įstaigose tvarką.

2.  Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugsėjo 26 d. nutarimu Nr. 1025 „Dėl valstybės ir savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo viešosiose įstaigose“ (su visais aktualiais pakeitimais).

3.  Šiose Taisyklėse nurodytos Savivaldybės mero, įgyvendinančio Savivaldybės turtines ir neturtines teises bei pareigas viešosiose įstaigose, teisės ir pareigos, balsavimo visuotiniame dalininkų susirinkime principai, kvalifikaciniai reikalavimai, kuriuos turi atitikti keliami kandidatai į kolegialių viešųjų įstaigų organų narius, visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimų projektų pateikimo tvarka, įgaliojimo atstovauti Savivaldybei viešosios įstaigos dalininkų susirinkime ir ne visuotinio dalininko susirinkimo metu išdavimo tvarka, asmenų, kuriems duodami įgaliojimai atstovauti Savivaldybei viešosiose įstaigose, teisės ir pareigos, atsiskaitymo tvarka.

4.  Savivaldybės meras įgyvendina Savivaldybės dalininko (savininko) turtines ir neturtines teises viešosiose įstaigose vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugsėjo 26 d. nutarimu Nr. 1025 „Dėl valstybės ir savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo viešosiose įstaigose“ (su visais aktualiais pakeitimais), kitais teisės aktais, viešųjų įstaigų įstatais ir šiomis Taisyklėmis.

5.  Šios Taisyklės sveikatos priežiūros viešosioms įstaigoms taikomos tiek, kiek neprieštarauja Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymui ir kitiems teisės aktams, reglamentuojantiems sveikatos priežiūros įstaigų veiklą.

 

II SKYRIUS

BALSAVIMO VISUOTINIAME DALININKŲ SUSIRINKIME PRINCIPO NUSTATYMAS VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS ĮSTATUOSE

 

6.  Įsteigtose viešosiose įstaigose, kurių dalininkė (savininkė) yra Savivaldybė, balsavimo visuotiniame dalininkų susirinkime principas lieka toks, koks numatytas tų viešųjų įstaigų įstatuose, jeigu dalininkai nesusitaria (savininkas nenusprendžia) kitaip.

7.  Savivaldybės meras privalo siekti (o įgyvendindamas viešosios įstaigos, kurios visuotiniame dalininkų susirinkime turi pakankamai įstatams pakeisti būtinų balsų – užtikrinti), kad viešosios įstaigos, kurios dalininkė yra Savivaldybė, bei naujai steigiamose įstaigose, kurių dalininkė bus Savivaldybė, įstatuose būtų nustatyta, jog vienas dalininkas visuotiniame dalininkų susirinkime turi balsų skaičių, proporcingą jo įnašo dydžiui, jeigu tai padidina Savivaldybės balsų dalį tos viešosios įstaigos visuotiniame dalininkų susirinkime. Be to, viešosios įstaigos įstatuose dėl balsavimo visuotiniame akcininkų susirinkime principo nustatymo turi būti įvertinti atvejai, kai viešajai įstaigai perduotas Savivaldybei nuosavybės teise priklausantis turtas panaudos pagrindais ir kt.

 

III SKYRIUS

VISUOTINIO DALININKŲ SUSIRINKIMO SPRENDIMŲ PROJEKTŲ PATEIKIMO TVARKA SAVIVALDYBĖS MERUI

 

8.  Viešoji įstaiga, kurios savininkė ar viena iš dalininkų yra Savivaldybė, pranešimą Savivaldybės merui apie visuotinio dalininkų susirinkimo sušaukimą kartu su visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimų projektais bei kitais dokumentais, susijusiais su susirinkimo darbotvarke, pateikia viešosios įstaigos įstatuose nustatytais terminais.

9.  Savivaldybės mero potvarkius, kuriais įgyvendinamos Savivaldybės dalininko (savininko) turtinės ir neturtinės teisės viešosiose įstaigose, projektus dalininkų susirinkimo kompetencijos klausimais rengia, nustatyta tvarka suderina ir teikia Savivaldybės merui, Savivaldybės politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai ar darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis su kurių atliekamomis funkcijomis yra susiję darbotvarkėje numatomi klausimai.

10.     Jeigu visuotinis dalininkų susirinkimas neįvyksta, apie pakartotinį dalininkų susirinkimą turi būti pranešta šių Taisyklių 8 punkte nustatyta tvarka ne vėliau kaip likus 5 (penkioms) dienoms iki šio visuotinio dalininkų susirinkimo dienos, jeigu viešųjų įstaigų įstatuose nenustatyta kitaip.

 

IV SKYRIUS

ATSTOVAVIMAS SAVIVALDYBEI ĮGYVENDINANT DALININKO (SAVININKO) TEISES IR ĮGALIOJIMO ATSTOVAUTI SAVIVALDYBEI VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS VISUOTINIAME DALININKŲ SUSIRINKIME IR NE VISUOTINIO DALININKŲ SUSIRINKIMO METU IŠDAVIMO TVARKA

 

11.  Viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra Savivaldybė, Savivaldybės mero potvarkiai prilygsta visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimams ir atskiras įgaliojimas nėra išduodamas.

12.  Viešosiose įstaigose, kuriose Savivaldybė yra dalininkė, dalininkės teises įgyvendina Savivaldybės meras suteikdamas įgaliojimus fiziniams asmenims – Savivaldybės politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojams, Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams ar darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartį (toliau – Įgaliotinis), atstovauti Savivaldybei viešosios įstaigos visuotiniame dalininkų susirinkime arba ne visuotinio dalininkų susirinkimo metu.

13.  Įgyvendindamas dalininko (savininko) teises, Savivaldybės meras:

13.1.  analizuoja viešosios įstaigos veiklą, veikia Savivaldybės ir viešosios įstaigos naudai, laikydamasis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnyje išdėstytų principų;

13.2.  siūlo visuotinam dalininkų susirinkimui spręsti visuotinio dalininkų susirinkimo darbotvarkės klausimus;

13.3.  teikia pasiūlymus dėl visuotinio dalininkų susirinkimo sušaukimo viešosios įstaigos įstatuose nustatyta tvarka;

13.4.  užtikrina, kad į visuotinio dalininkų susirinkimo renkamą organą būtų iškeliama tiek Savivaldybės kandidatų, kad jų skaičiaus santykis su viešosios įstaigos narių skaičiumi būtų ne mažesnis už Savivaldybės balsų dalį visuotiniame dalininkų susirinkime;

13.5.  atlieka būtinus veiksmus, kad viešosios įstaigos įstatai atitiktų Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugsėjo 26 d. nutarimo Nr.1025 „Dėl valstybės ir savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo viešosiose įstaigose“ nuostatas.

14.     Įgyvendindamas dalininko teises ir pareigas, Savivaldybės meras privalo siekti (o įgyvendindamas savininko teises ir pareigas – užtikrinti), kad:

14.1.  viešosios įstaigos įstatuose visuotinio dalininkų susirinkimo kompetencijai būtų priskirti šie klausimai:

14.1.1. sprendimo dėl viešosios įstaigos tapimo kitų juridinių asmenų steigėja ar dalyve priėmimas;

14.1.2. sprendimo dėl naujų dalininkų priėmimo priėmimas;

14.1.3. viešosios įstaigos veiklos strategijos tvirtinimas;

14.1.4. viešosios įstaigos valdymo struktūros ir pareigybių sąrašo tvirtinimas;

14.1.5. viešosios įstaigos veiklos vertinimo kriterijų nustatymas;

14.2.  viešosios įstaigos dalininkų susirinkimas nustatytų, kad viešosios įstaigos:

14.2.1. veiklos ataskaitoje būtų vertinamas jos ekonominis, socialinis ir pagal viešosios įstaigos veiklos tikslus kitoks poveikis;

14.2.2. vadovas renkamas konkurso būdu.

15.  Įgaliojimų projektus rengia Savivaldybės politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai ar darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, su kurių atliekamomis funkcijomis yra susiję darbotvarkėje numatomi klausimai.

16. Įgaliotiniui įgaliojimas įforminamas Savivaldybės mero potvarkiu ir tvirtinamas antspaudu.

17.  Įgaliojime atstovauti Savivaldybei viešosios įstaigos visuotinio dalininkų susirinkimo metu nurodoma:

17.1.  Įgaliotinis;

17.2.  įgaliojimo registracijos numeris ir data;

17.3.  viešosios įstaigos pavadinimas ir kodas;

17.4.  viešosios įstaigos visuotinio dalininkų susirinkimo data;

17.5.  įgaliojimo galiojimo laikas;

17.6.  kaip Įgaliotinis turi balsuoti kiekvienu visuotinio dalininkų susirinkimo darbotvarkės klausimu, taip pat dėl kitų tokią teisę turinčių asmenų pasiūlytų visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimų projektų, papildomų kandidatų į visuotinio dalininkų susirinkimo renkamų viešosios įstaigos organų narius ar audito įmonės. Prireikus įgaliojime taip pat nurodoma, kokius naujus visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimų projektus, papildomus kandidatus į visuotinio dalininkų susirinkimo renkamo viešosios įstaigos organo narius arba audito įmonę turi siūlyti Įgaliotinis susirinkimo metu ir už juos balsuoti;

17.7.  kokius veiksmus Įgaliotinis įgaliojamas atlikti.

18.  Įgaliojimui įgyvendinti neturtines teises ne visuotiniame dalininkų susirinkime taikomi šių Taisyklių 17 punkto reikalavimai, išskyrus 17.4 ir 17.6 papunkčių nuostatas.

19.  Įgaliojime dėl balsavimo už kandidatus į visuotinio dalininkų susirinkimo renkamą kolegialų viešosios įstaigos organą, be Taisyklių 17 punkte nurodytų reikalavimų, turi būti nurodyti:

19.1.  siūlomi kandidatai, jų eiliškumas ir kiek už kiekvieną siūlomą kandidatą skiriama balsų;

19.2.  nustatyta, kad keliems kandidatams surinkus po lygiai balsų, pakartotinio balsavimo metu Įgaliotinis visus balsus skirtų už tą Savivaldybės iškeltą kandidatą, kuris įgaliojime nurodytoje keliamų kandidatų eilėje yra pirmesnis, o už kitų dalininkų iškeltus kandidatus neskirtų nė vieno balso.

20.  Įgaliojime neturi būti suteikta galimybė Įgaliotiniui perįgalioti kitą asmenį atlikti veiksmus, kuriuos jis yra įgaliotas atlikti.

21.  Sprendimus, kaip balsuoti procedūriniais visuotinio dalininkų susirinkimo klausimais, Įgaliotinis priima savarankiškai.

22.  Įgaliotinio kvalifikaciniai reikalavimai yra šie:

22.1.  turėti aukštąjį išsilavinimą;

22.2.  žinoti Įgaliotinio teises, pareigas ir atsakomybę;

22.3.  išmanyti ir mokėti taikyti Lietuvos Respublikos įstatymus, Vyriausybės nutarimus ir kitus teisės aktus, reglamentuojančius viešųjų įstaigų veiklą;

22.4.  būti susipažinusiam su viešosios įstaigos, kurioje turi įgaliojimą atstovauti Savivaldybei, įstatais.

23.  Įgaliotiniu negali būti:

23.1.  asmuo, kuriam neišnykęs teistumas;

23.2.  asmuo, įstatymų nustatyta tvarka pripažintas kaltu dėl baudžiamojo nusižengimo valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ar korupcinio pobūdžio baudžiamojo nusižengimo padarymo ir nuo apkaltinamojo nuosprendžio įsiteisėjimo dienos nepraėjo 3 (treji) metai;

23.3.  asmuo, kuris yra viešosios įstaigos dalininkas;

23.4.  asmuo, kurio įgaliojimas atstovauti valstybei ar savivaldybei per pastaruosius 5 (penkerius) metus panaikintas dėl netinkamo atstovavimo Savivaldybei;

23.5.  asmuo, kuris per pastaruosius 5 (penkerius) metus buvo atšauktas iš bet kurios bendrovės stebėtojų tarybos, valdybos, valstybės ar Savivaldybės įmonės valdybos ar viešosios įstaigos kolegialaus valdymo organo dėl netinkamo pareigų atlikimo;

23.6.  asmuo, dėl kurio ar dėl jo artimųjų giminaičių gali kilti viešųjų ir privačių interesų konfliktas.

24.  Ketinamas skirti arba paskirtas Įgaliotiniu asmuo privalo nedelsdamas pranešti jį įgaliojančiai institucijai apie šių Taisyklių 23 punkte nurodytų aplinkybių buvimą arba atsiradimą.

25.  Įgaliotinis privalo:

25.1.  vykdyti veiksmus, kuriuos atlikti jis yra įgaliotas;

25.2.  neatskleisti įstaigos komercinės (gamybinės) paslapties bei saugoti konfidencialią informaciją, kurią sužinojo atstovaudamas Savivaldybei;

25.3.  informuoti bei atsiskaityti įgaliojusiai institucijai apie atliktus veiksmus, kuriuos įgaliojimas jam suteikia teisę atlikti, ir visuotinio dalininkų susirinkimo priimtus sprendimus ne vėliau kaip per 3 (tris) darbo dienas po veiksmų atlikimo ar visuotinio dalininkų susirinkimo sprendimų priėmimo;

25.4.  užtikrinti, kad visuotinio dalininkų susirinkimo protokolas būtų pateiktas įgaliojusios institucijos vadovui ne vėliau kaip kitą darbo dieną po jo pasirašymo.

26.  Įgaliotinis turi teisę gauti iš įgaliojusios institucijos bei viešosios įstaigos informaciją, reikalingą atlikti veiksmus, kuriuos atlikti jis yra įgaliotas.

27. Tik vadovaudamasis Savivaldybės tarybos sprendimu dėl konkrečios viešosios įstaigos Savivaldybės meras gali suteikti įgaliojimą balsuoti visuotinio dalininkų susirinkimo darbotvarkės klausimais už viešosios įstaigos:

27.1. likvidavimą;

27.2. likvidavimo atšaukimą, jeigu sprendimą likviduoti viešąją įstaigą buvo priėmęs visuotinis dalininkų susirinkimas;

27.3. reorganizavimą;

27.4. pertvarkymą.

 

V SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS KELIAMŲ KANDIDATŲ Į KOLEGIALIŲ VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ORGANŲ NARIUS KVALIFIKACINIAI IR KITI REIKALAVIMAI

 

28.  Kandidatų į kolegialių organų narius bendrieji kvalifikacijos reikalavimai:

28.1.  turėti aukštąjį išsilavinimą;

28.2.  išmanyti ir mokėti taikyti įstatymus, kitus teisės aktus, reglamentuojančius viešųjų įstaigų veiklą;

28.3.  būti susipažinusiam su viešosios įstaigos įstatais.

29.  Savivaldybės meras privalo siekti (o įgyvendindamas viešosios įstaigos, kurios visuotiniame dalininkų susirinkime turi pakankamai balsų – užtikrinti), kad kiekvienos viešosios įstaigos valdybos, jei tokia, pagal viešosios įstaigos įstatus yra sudaroma, sudėtyje būtų asmenų, turinčių bent vieną iš žemiau nurodytų sričių kompetenciją:

29.1.  finansų (finansų valdymo, finansų analizės ar audito (šią kompetenciją patvirtina įmonės vyriausiojo buhalterio (finansininko), finansų konsultavimo, buhalterinių paslaugų, audito srities darbo patirtis, finansų, apskaitos arba audito srities aukštasis išsilavinimas ar kita pagal pobūdį panaši patirtis arba išsilavinimas);

29.2.  strateginio planavimo ir valdymo (šią kompetenciją patvirtina valdybos nario, juridinio asmens vadovo, strateginio valdymo srities darbo patirtis ar kita pagal pobūdį panaši patirtis arba išsilavinimas);

29.3.  ūkinės veiklos, kurią vykdo viešoji įstaiga (ūkinės veiklos, kurią vykdo viešoji įstaiga, kompetenciją patvirtina darbo atitinkamoje ūkio šakoje ar atitinkamą ūkinę veiklą vykdančiame juridiniame asmenyje patirtis, taip pat aukštasis atitinkamos srities ir krypties išsilavinimas, susijęs su viešosios įstaigos veiklos sritimis).

 

VI SKYRIUS

KOLEGIALIŲJŲ VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ORGANŲ NARIŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

30.  Asmuo, deleguotas į viešosios įstaigos kolegialius organus, privalo:

30.1.  laikytis įstatymų bei kitų teisės aktų;

30.2.  veikti viešosios įstaigos ir Savivaldybės naudai;

30.3.  saugoti viešosios įstaigos komercines (gamybines) paslaptis, konfidencialią informaciją, kurią sužinojo būdamas kolegialaus organo nariu;

30.4.  nedelsiant per 3 (tris) darbo dienas raštu informuoti jį delegavusią instituciją apie priimtus kolegialaus organo sprendimus;

30.5.  užtikrinti, kad viešosios įstaigos kolegialaus organo posėdžio protokolas būtų pateiktas jį delegavusios institucijos vadovui ne vėliau kaip kitą dieną po jo pasirašymo;

30.6.  užtikrinti, kad jį delegavusios institucijos vadovas laiku gautų informaciją apie viešajai įstaigai iškilusias problemas bei kitą svarbią informaciją apie viešosios įstaigos ūkinę-finansinę veiklą;

30.7.  ne vėliau kaip per 5 (penkias) darbo dienas po viešosios įstaigos kolegialaus organo sprendimo priėmimo informuoti jį delegavusią instituciją apie sprendimus, kurie turėtų būti ginčijami teismine tvarka, pateikti dokumentus.

31.  Asmuo, deleguotas į visuotinio dalininkų susirinkimo renkamus kolegialius organus, turi teisę:

31.1.  dalyvauti visuotiniuose dalininkų susirinkimuose, viešosios įstaigos kolegialaus organo posėdžiuose;

31.2.  gauti informaciją apie viešosios įstaigos ūkinę-finansinę veiklą;

31.3.  prašyti viešosios įstaigos vadovo pateikti su viešosios įstaigos veikla susijusius dokumentus ir informaciją;

31.4.  atsistatydinti iš pareigų kadencijai nesibaigus, apie tai ne vėliau kaip prieš 14 (keturiolika) dienų raštu įspėjęs viešąją įstaigą.

 

VII SKYRIUS

SAVIVALDYBEI ATSTOVAUJANČIŲ ASMENŲ ATSAKOMYBĖ IR

ATSISKAITYMO TVARKA

 

32.  Įgaliotinis ar viešosios įstaigos kolegialaus organo narys, atlikęs veiksmus, kurių atlikti nebuvo įgaliotas, ar priėmęs sprendimą, neatitinkantį įgaliojimo, ir (ar) padaręs žalą Savivaldybei ir (ar) viešajai įstaigai atsako įstatymų nustatyta tvarka.

33.  Įgaliotinis, kolegialaus organo narys įstatymų nustatyta tvarka atsako už pateiktą klaidingą informaciją, pagal kurią priimti sprendimai padarė žalą Savivaldybei ir (ar) viešajai įstaigai.

34.  Įgaliotinis, kolegialaus organo narys už viešosios įstaigos komercinės (gamybinės) paslapties ar konfidencialios informacijos atskleidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.

35.  Įgaliotinis ar kolegialaus organo narys atskaitingas Savivaldybės merui ir atsiskaito jam Taisyklių 25.3 ir 29.5 papunkčiuose nustatyta tvarka.

36.  Savivaldybės meras gali bet kuriuo metu pasiūlyti atšaukti savo paties pasiūlytą kolegialaus viešosios įstaigos organo narį.

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

37.  Taisyklės keičiamos Savivaldybės mero potvarkiu.

38.  Visi Taisyklėse nereglamentuoti klausimai sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

_____________________________