TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO, ĮSISKOLINIMŲ PADENGIMO IR ATSKAITOMYBĖS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2018 m. lapkričio 7 d. Nr. 1-371
Tauragė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, 29 straipsnio 8 dalies 5 punktu, 50 ir 51 straipsniais, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos finansų ministro 2005 m. gegužės 25 d. įsakymu Nr. 1K-170 „Dėl Viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Tauragės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Patvirtinti Tauragės rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo, įsiskolinimų padengimo ir atskaitomybės taisykles (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Tauragės rajono savivaldybės tarybos 2010 m. spalio 13 d. sprendimo Nr.1-1693 „Dėl Tauragės rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo ir atskaitomybės taisyklių patvirtinimo“ 1 punktą su visais pakeitimais ir papildymais.
3. Paskelbti šį sprendimą Teisės aktų registre ir Tauragės rajono savivaldybės interneto svetainėje.
PATVIRTINTA
Tauragės rajono savivaldybės tarybos
2018 m. lapkričio 7 d. sprendimu Nr. 1-371
TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO, ĮSISKOLINIMŲ PADENGIMO IR ATSKAITOMYBĖS TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Tauragės rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo, įsiskolinimų padengimo ir atskaitomybės taisyklės (toliau – taisyklės) nustato Tauragės rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) biudžeto rengimo, tvirtinimo, vykdymo ir atskaitomybės procedūras, savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų (toliau – asignavimų valdytojai) teises ir pareigas.
2. Pagrindinės šiose taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, vartojamas Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir kituose biudžeto sudarymo, vykdymo tvarką reglamentuojančiuose teisės aktuose.
3. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu, Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintais savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, valstybinės statistikos duomenimis, Savivaldybės tarybos sprendimais, Savivaldybės strateginio planavimo dokumentais, kitais biudžeto rengimą ir vykdymą reglamentuojančiais teisės aktais, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų parengtais programų sąmatų projektais ir šiomis taisyklėmis.
II SKYRIUS
Savivaldybės biudžeto rengimas ir tvirtinimas
5. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis aukščiau paminėtais teisės aktais, valstybinės statistikos duomenimis, Savivaldybės tarybos priimtais sprendimais, Savivaldybės strateginiu veiklos planu, kitais norminiais aktais, asignavimų valdytojų programomis ir jų sąmatų projektais bei šiomis taisyklėmis.
6. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas pagal Savivaldybės administracijos direktorius nustatytą tvarką.
7. Savivaldybės biudžeto pajamos nustatomos Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintais ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Finansų ministerija) prognozuojamais savivaldybių biudžetams finansiniais rodikliais, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija) prognozuojamomis gauti pajamomis bei atsižvelgiant į praėjusių laikotarpių faktiškai gautų pajamų dinamikos analizės duomenis. Gyventojų pajamų mokestis planuojamas pagal Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintas šio mokesčio dalis. Savivaldybės biudžeto balanso rodiklis valdomas taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse. Savivaldybės biudžeto einamųjų metų pajamos koreguojamos pridedant nepanaudotą praėjusių metų biudžeto pajamų dalį.
8. Savivaldybės biudžeto apyvartinės lėšos sudaromos iš Savivaldybės biudžeto lėšų likučio, o kai jo nepakanka, – iš biudžeto pajamų. Savivaldybės biudžeto apyvartinės lėšos naudojamos Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.
9. Asignavimų valdytojai apskaičiuoja savo įstaigų programų įgyvendinimo lėšų poreikį ir sudaro programų sąmatų projektus, organizuoja jiems pavaldžių padalinių (skyrių) ir kitų subjektų programų sąmatų sudarymą pagal finansavimo šaltinius, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus. Programų sąmatų projektai sudaromi pagal finansų ministro įsakymu patvirtintas sutrumpintas formas, t. y. įrašomos tik tos eilutės, kuriose yra duomenų, ir Savivaldybės administracijos nustatytais terminais pateikiami Savivaldybės administracijos Finansų skyriui (toliau – Finansų skyrius). Kartu su programų sąmatų projektais pateikiami aiškūs ir tikslūs skaičiavimai ir paaiškinimai, įstaigų etatų, kita įstaigų charakteristika, susijusi su asignavimų planavimu.
10. Asignavimų valdytojai, jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vadovai yra tiesiogiai atsakingi už teisingą, laiku pateiktą lėšų poreikio apskaičiavimą, programų ir jų sąmatų sudarymą.
11. Asignavimų valdytojai programų sąmatas sudaro ir pateikia informacinėje sistemoje „FinNet“ pagal Savivaldybės strateginiame veiklos plane patvirtintas programas, priemones, finansavimo šaltinį, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus.
12. Finansų skyrius priima iš asignavimų valdytojų programų sąmatas, susistemina gautus duomenis ir rengia pirminį Savivaldybės biudžeto projektą. Atsižvelgdamas į finansines galimybes, Finansų skyrius gali patikslinti asignavimus.
13. Savivaldybių tarybos svarsto biudžetų projektus atsižvelgdamos į savivaldybių vykdomųjų institucijų pranešimus, tarybos komitetų pasiūlymus ir išvadas.
15. Savivaldybės taryba svarsto biudžeto projektą ir jį tvirtina sprendimu, kuriame nurodoma:
15.2. planuojamos biudžetinių įstaigų (asignavimų valdytojų) pajamos, gaunamos už teikiamas paslaugas, į Savivaldybės biudžetą;
16. Sudarant Savivaldybės biudžetą yra numatomas Savivaldybės administracijos direktoriaus rezervas, kuris turi būti ne didesnis kaip vienas procentas patvirtintų Savivaldybės biudžeto asignavimų sumos. Savivaldybės administracijos direktoriaus rezervo lėšos naudojamos Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.
17. Sudarant rajono Savivaldybės biudžetą yra nustatomas Savivaldybės mero fondas, kuris naudojamas pagal nustatytą tvarką.
18. Einamųjų metų Savivaldybės biudžete turi būti numatyti asignavimai visiems trumpalaikiams įsipareigojimams.
19. Savivaldybės taryba biudžetą patvirtina per du mėnesius nuo Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo.
20. Asignavimų valdytojai arba jų įgalioti asmenys ne vėliau kaip per 15 darbo dienų Finansų skyriui pateikia įstaigos vadovų patvirtintas biudžeto programų sąmatas pagal finansavimo šaltinius, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus, finansų ministro patvirtintas sutrumpintas formas, su įstaigų informacija apie išlaidas asignavimų valdytojų darbo užmokesčiui pagal etatus.
21. Savivaldybės tarybos patvirtintą biudžetą Savivaldybė per 30 darbo dienų pateikia Finansų ministerijai.
22. Sudarydami programų sąmatas, asignavimų valdytojai turi užtikrinti, kad jų ir jiems pavaldžių įstaigų ar kitų subjektų praėjusių metų turimi įsiskolinimai pagal jų įsipareigojimus būtų numatyti dengti planuojamais metais, neviršijant tiems metams skiriamų biudžeto asignavimų.
23. Finansų skyrius, vadovaudamasis patvirtintu Savivaldybės biudžetu, sudaro biudžeto pajamų ir išlaidų paskirstymą ketvirčiais, atsižvelgiant į planuojamus pajamų srautus. Ketvirčio išlaidų ir pajamų planą, kuris sudaromas atsižvelgiant į asignavimų valdytojus sąmatas, programas ir finansavimo šaltinius, tvirtina Savivaldybės administracijos direktorius.
III SKYRIUS
Savivaldybės biudžeto vykdymas
26. Valstybinė mokesčių inspekcija, mėnesiui pasibaigus, Savivaldybės administracijai pateikia pajamų ataskaitas apie surinktas pajamas.
27. Laiku nepatvirtinus Savivaldybės biudžeto, asignavimai metų pradžioje iki biudžeto patvirtinimo kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šio biudžeto asignavimų. Šiuo atveju kiekvieno asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų, kurios skiriamos tik tęstinei veiklai, įstatymuose nustatytiems įsipareigojimams finansuoti (išskyrus programų asignavimų dalį, kurią sudaro Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos finansinės paramos lėšos) ir įsiskolinimams dengti.
28. Savivaldybės biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai finansuojami vadovaujantis patvirtintomis asignavimų valdytojų programų sąmatomis pagal pateiktas paraiškas biudžeto asignavimams pervesti. Savivaldybės biudžeto lėšų pervedimo į asignavimų valdytojų sąskaitas banke mokėjimo pavedimus pasirašo Finansų skyriaus vedėjas ir šio skyriaus specialistas, atsakingas už apskaitos tvarkymą (jų atostogų, ligos, komandiruočių atvejais – kitas, turintis teisę pasirašyti, skyriaus specialistas). Finansų skyrius perveda lėšas į asignavimų valdytojų sąskaitas pagal pateiktas paraiškas ne rečiau kaip 1 kartą per savaitę.
29. Nevykdant pajamų surinkimo plano ir trūkstant apyvartos lėšų laikinam pajamų trūkumui padengti, sprendimą dėl biudžete numatytų išlaidų finansavimo priima Savivaldybės taryba.
31. Asignavimų valdytojai privalo nuolat analizuoti savo ir jiems pavaldžių padalinių biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo ataskaitas, nustatyti netekusių tikslinės paskirties asignavimų sumas ir šią informaciją pateikti Finansų skyriui.
32. Asignavimų valdytojai įstatymų nustatyta tvarka atsako už:
32.2. atsiskaitymą laiku su darbuotojais, mokesčių administravimo institucijomis, visų rūšių energijos ir kitų darbų, paslaugų bei prekių tiekėjais;
33. Asignavimų valdytojai Europos Sąjungos finansinės paramos, kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšas gali naudoti tik Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos projektams ir programoms arba pagal atitinkamas sutartis nustatytiems projektams ir programoms finansuoti.
34. Metams pasibaigus, nepanaudotus biudžeto asignavimų likučius, įskaitant Europos Sąjungos paramos, kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšas, gautas ne iš Savivaldybės iždo, asignavimų valdytojai grąžina į Savivaldybės biudžeto sąskaitą ne vėliau kaip iki gruodžio 31 dienos.
35. Metams pasibaigus, likusias nepanaudotas tikslinės paskirties lėšas, kurios yra nustatytos Savivaldybės biudžetui priimant atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą, bei lėšas, kurios per metus buvo skirtos Savivaldybės biudžetui pagal atskirus įstatymus ar Vyriausybės nutarimus, iki sausio 10 dienos Finansų skyrius perveda iš Savivaldybės biudžeto sąskaitos į valstybės iždo sąskaitą, jeigu atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu nenustatyta kitaip.
36. Savivaldybė gali skolintis Vyriausybės nustatyta tvarka, neviršydama atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme patvirtintų savivaldybių skolinimosi limitų.
IV SKYRIUS
Savivaldybės biudžeto tikslinimas
38. Asignavimų valdytojai, suderinę su Finansų skyriumi, turi teisę:
38.1. biudžetiniais metais, ne vėliau kaip likus 10 dienų iki atitinkamo ketvirčio pabaigos, keisti patvirtintų asignavimų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį, neviršijant bendrųjų asignavimų išlaidoms, išskyrus darbo užmokesčiui, turtui įsigyti, sumų;
39. Asignavimų valdytojai prašymą keisti asignavimų paskirtį ar ketvirtinį paskirstymą teikia Finansų skyriui. Prašyme turi būti nurodoma konkreti asignavimų keitimo priežastis.
40. Savivaldybės taryba savivaldybės biudžetą tikslina šiais atvejais:
40.1. gavus papildomų ar sumažinus tikslinės paskirties dotacijų ir kitų lėšų iš valstybės biudžeto ar šaltinių;
40.2. prognozuojant biudžeto pajamų plano neįvykdymą, sumažina skirtus asignavimus arba nustato finansavimo tvarką;
40.3. prognozuojant biudžeto viršplanines pajamas, didina pajamų planą ir skirsto papildomus asignavimus (ne anksčiau kaip po devynių mėnesių po biudžeto vykdymo ataskaitos sudarymo);
40.6. perskirstant mokymo lėšas vadovaujantis Mokymo lėšų paskirstymo ir panaudojimo tvarkos aprašu;
42. Savivaldybės administracijos direktorius savo įsakymu lėšas perskirsto:
43. Pakeitimai asignavimų valdytojų sąmatose pagal ekonominę biudžeto išlaidų klasifikaciją prekių ir paslaugų naudojimo išlaidų straipsniuose leidžiami suderinus su Finansų skyriumi.
44. Asignavimų valdytojai pažymas apie biudžeto asignavimų pakeitimus pateikia Finansų skyriui. Jei pažyma nederinama, biudžeto asignavimai nekeičiami.
45. Vadovaudamasis šių taisyklių 40 ir 41 punktais, Finansų skyrius per dokumentų valdymo sistemą asignavimų valdytojams pateikia pažymą-pranešimą apie biudžeto asignavimų pakeitimus pagal Savivaldybės administracijos direktoriaus patvirtintą formą.
46. Asignavimų valdytojai, pasibaigus biudžetiniams metams, pateikia Finansų skyriui patikslintas išlaidų sąmatas ne vėliau kaip iki kitų metų sausio 20 d.
47. Savivaldybės administracijos padaliniai privalo suderinti su Finansų skyriumi rengiamų Savivaldybės tarybos sprendimų, Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymų projektus, galinčius turėti įtakos patvirtinto Savivaldybės biudžeto asignavimų (iš jų asignavimų darbo užmokesčiui ir turtui) pasikeitimams.
V SKYRIUS
Savivaldybės biudžeto atskaitomybė ir biudžeto vykdymo vertinimas
48. Savivaldybės biudžeto įvykdymo ketvirtinių ir metinių aukštesniojo lygio ataskaitų rinkinius rengia Finansų skyrius, remdamasis Savivaldybės biudžeto apskaitos duomenimis – į Savivaldybės biudžetą gautų pajamų ir Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų panaudotų asignavimų bei asignavimų valdytojų pateiktomis biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo ataskaitomis. Asignavimų valdytojai sudaro ir Finansų skyriaus nustatytais terminais pateikia Finansų skyriui įstaigos žemesniojo lygio biudžeto įvykdymo ataskaitų rinkinius, vadovaujantis finansų ministro patvirtintomis tvarkomis ir formomis.
49. Finansų skyrius pagal asignavimų valdytojų pateiktą žemesniojo lygio biudžeto įvykdymo atskaitomybę sudaro konsoliduotus Savivaldybės I ketvirčio, pusmečio, devynių mėnesių ir metinių biudžeto įvykdymo ataskaitų rinkinius ir Finansų ministerijos nustatytais terminais bei forma juos pateikia Finansų ministerijai.
50. Savivaldybės biudžeto įvykdymo metinių ataskaitų rinkinys pateikiamas Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai auditui atlikti.
VI SKYRIUS
BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ GAUNAMA PARAMA (PINIGINĖS LĖŠOS) PAGAL LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMĄ, BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ DEPOZITAI IR KITOS LĖŠOS
52. Biudžetinės įstaigos pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą gautą paramą (pinigines lėšas) gali naudoti biudžetinių įstaigų uždaviniams įgyvendinti ir funkcijoms atlikti.
53. Gautos paramos apskaita tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu ir naudojama pagal atskirą biudžetinės įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą. Sąmata turi būti suderinta su paramos teikėju tuo atveju, kai sudaroma paramos teikimo sutartis, kurioje ši sąlyga numatyta.
54. Biudžetinių įstaigų depozitai – laikinai šių įstaigų saugomos ir tam tikrų aplinkybių arba susitarimų sąlygojamos lėšos. Depozitinės lėšos laikomos atskiroje banko sąskaitoje ir, susidarius atitinkamoms aplinkybėms, grąžinamos asmenims arba organizacijoms (toliau – depozitoriai), kuriems jos priklauso.
55. Biudžetinės įstaigos depozitus saugo ribotą laiką:
55.1. lėšas, kurios turi būti grąžintos fiziniams asmenims, – 3 metus po šių lėšų grąžinimo sąlygose nustatyto termino;
56. Depozitoriams nustatytu laiku neatsiėmus savo lėšų, biudžetinės įstaigos perveda jas į atitinkamo biudžeto pajamas.
57. Kitoms biudžetinių įstaigų lėšoms priskiriamos:
57.2. kompensacijos, gautos iš šalies ir užsienio renginių organizatorių ankstesniais biudžetiniais metais turėtoms dalyvavimo šiuose renginiuose išlaidoms padengti;
57.3. tarptautinių ir užsienio organizacijų lėšos, skirtos ankstesniais biudžetiniais metais turėtoms dalyvavimo jų organizuojamose programose, projektuose ir tyrimuose išlaidoms kompensuoti;
57.6. lėšos, teisės aktų nustatyta tvarka gautos konkretiems gavėjams – fiziniams asmenims – išlaikyti (globos (rūpybos) išmokos, nustatytos Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme);
58. Kitos biudžetinių įstaigų lėšos naudojamos pagal atskirą įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą įstaigos funkcijoms atlikti.
VII SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS GAUTINŲ IR MOKĖTINŲ PADENGIMO TVARKA
60. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai įpareigojami:
60.1. iki sausio 31 dienos atlikti debetinių ir kreditinių skolų inventorizaciją, t. y. su debitoriais ir kreditoriais turi būti pasirašyti skolų tarpusavio suderinimo aktai;
60.2. sudarant programų sąmatas einamiesiems metams, numatyti reikiamus asignavimus praėjusių metų įsiskolinimams dengti, neviršijant tiems metams skirtų asignavimų;
61. Kai Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai visiems per metus atsiradusiems piniginiams įsipareigojimams įvykdyti neturi pakankamai lėšų, pirmiausia padengiami anksčiausiai atsiradę įsiskolinimai:
62. Asignavimai paskoloms grąžinti ir palūkanoms mokėti numatomi tvirtinant Savivaldybės biudžeto projektą, atsižvelgiant į galiojančias paskolų grąžinimo sutartis.
63. Asignavimų valdytojai Finansų skyriaus nustatytais terminais, vadovaujantis finansų ministro nustatytomis tvarkomis ir formomis, teikia Finansų skyriui mokėtinų ir gautinų sumų ataskaitas. Jų pagrindu rengiama ir teikiama Finansų ministerijai Savivaldybės konsoliduota mokėtinų ir gautinų sumų ataskaita.