LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FINANSŲ MINISTRO 2009 M. GEGUŽĖS 29 D. ĮSAKYMO NR. 1K-173 „DĖL METODINIŲ PAŽEIDIMŲ TYRIMO IR NUSTATYMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2014 m. gruodžio 1 d. Nr. 1K-409

Vilnius

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. gegužės 29 d. įsakymą  Nr. 1K-173 „Dėl Metodinių pažeidimų tyrimo ir nustatymo rekomendacijų patvirtinimo“:

1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:

„Vadovaudamasis Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. 1225 „Dėl Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“, 74.1 papunkčiu,“

2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintas Metodines pažeidimų tyrimo ir nustatymo rekomendacijas:

2.1. Pakeičiu 1 punktą ir jį išdėstau taip:

„1. Metodinės pažeidimų tyrimo ir nustatymo rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) nustato tvarką, kuria turi vadovautis įgyvendinančiosios institucijos, visuotinių dotacijų valdytojai, vadovaujančioji institucija, kaip nustatyta Techninės paramos administravimo ir finansavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. liepos 23 d. nutarimu Nr. 780 „Dėl Techninės paramos administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Techninės paramos administravimo taisyklės), ir Finansų inžinerijos priemonių administravimo ir finansavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. spalio 24 d. įsakymu Nr. 1K-334 „Dėl Finansų inžinerijos priemonių administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Finansų inžinerijos priemonių administravimo ir finansavimo taisyklės) (toliau – institucijos), tirdamos, nustatydamos ir ištaisydamos projekto vykdytojo padarytus pažeidimus, ir ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos, pagal kompetenciją atsakingos už iš Europos Sąjungos fondų lėšų bendrai finansuojamus ūkio sektorius, priimdamos Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. gruodžio 19 d. nutarimu Nr. 1443 „Dėl Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės), 198 punkte nurodytus sprendimus.“

2.2. Pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:

2. Šios Rekomendacijos parengtos atsižvelgiant į 2006 m. liepos 11 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1083/2006, nustatantį bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo bei panaikinantį Reglamentą (EB) Nr. 1260/1999 (OL 2006 L 210, p. 25), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1297/2013 (OL 2013 L 347, p. 253) ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1298/2013 (OL 2013 L 347, p. 256), 2006 m. gruodžio 8 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1828/2006, nustatantį Tarybos reglamento (EB) Nr. 1083/2006, nustatančio bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo, ir Europos Parlamento bei Tarybos reglamento (EB) Nr. 1080/2006 dėl Europos regioninės plėtros fondo įgyvendinimo taisykles (OL 2006 L 371, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. lapkričio 29 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 1236/2011 (OL 2011 L 317, p. 24), Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Lietuvos 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir veiksmų programas, taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1139 „Dėl atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Lietuvos 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir veiksmų programas“, Projektų administravimo ir finansavimo taisykles, Techninės paramos administravimo ir finansavimo taisykles, Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. 1225 „Dėl Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklės), Visuotinių dotacijų priemonių administravimo ir finansavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. 1K-349 „Dėl Visuotinių dotacijų priemonių administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“, Finansų inžinerijos priemonių administravimo ir finansavimo taisykles.“

2.3. Pakeičiu 5 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

„5. Institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pažeidimo įtarimo ir (ar) informacijos apie įtariamą pažeidimą gavimo iš institucijų, nurodytų Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių 74 punkte, dienos įvertina visą turimą su įtariamu pažeidimu susijusią informaciją ir nusprendžia, ar įtariamas pažeidimas:“.

2.4. Pakeičiu 7 punktą ir jį išdėstau taip:

„7. Informacija apie įtariamus pažeidimus, gauta iš kitų institucijų, nurodytų Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių 74 punkte, registruojama Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinėje informacinėje valdymo ir priežiūros sistemoje (toliau – SFMIS) Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos naudojimo taisyklėse (2007–2013 metų laikotarpiui), patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. 1K-324 „Dėl Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos naudojimo taisyklių (2007–2013 metų laikotarpiui) patvirtinimo“ (toliau – SFMIS taisyklės), nustatyta tvarka, ir pažeidimų kontrolierius atlieka arba organizuoja pažeidimo tyrimą. Jei SFMIS neveikia, informacija apie įtariamą pažeidimą registruojama Įtariamų pažeidimų registravimo žurnale (Rekomendacijų 5 priedas). SFMIS pradėjus veikti, informacija apie įtariamus pažeidimus, registruota Įtariamų pažeidimų registravimo žurnale, suvedama į SFMIS.“

2.5. Pakeičiu 8 punktą ir jį išdėstau taip:

„8. Įvertinus įtariamo pažeidimo pobūdį, institucijos vidaus procedūrų apraše nustatyta tvarka imamasi veiksmų sprendimams, nurodytiems Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių 74.2 papunktyje, priimti.“

2.6. Papildau 81 punktu:

„81. Jei įtariamas pažeidimas, dėl kurio pradėtas pažeidimo tyrimas, yra susijęs su pirkimu, kuriam taikomas ar iš dalies taikomas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas, arba susijęs su pirkimu, kuriam Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymas netaikomas šiame įstatyme nustatytais atvejais, arba susijęs su pirkimu, kuriam taikomas Juridinių asmenų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo ir priežiūros tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. 1K-212 „Dėl Juridinių asmenų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo ir priežiūros tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – pirkimas), institucija, vidaus procedūrų apraše nustatyta tvarka nustačiusi, kad pirkimo sutartis yra susijusi su kitos institucijos administruojamu projektu, apie pradėtą pažeidimo tyrimą raštu informuoja šią instituciją ir bendradarbiauja su ja atlikdama pažeidimo tyrimą.“

2.7. Pakeičiu 9 punktą ir jį išdėstau taip:

„9. Siekiant kuo efektyviau ištirti pažeidimus rekomenduojama sudaryti darbo grupę pasitelkiant konkrečiam pažeidimui nagrinėti visų reikiamų sričių darbuotojus – teisininkus, viešųjų pirkimų, valstybės pagalbos ir kitų sričių specialistus, taip pat, jei reikia, gali būti kviečiami kitų įgyvendinančiųjų institucijų atstovai.“

2.8. Pakeičiu 10 punktą ir jį išdėstau taip:

„10. Pažeidimo tyrimas turi būti atliktas ir pažeidimas nustatytas (ar pripažinta, kad jo nėra) per Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių 74.3 papunktyje nustatytą terminą.“

2.9. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:

„11. Pažeidimo tyrimo metu institucijų vidaus procedūrų apraše nustatyta tvarka atliekami šie veiksmai:

11.1. projekto vykdytojo ar kitų institucijų ir (ar) įstaigų pateiktos informacijos, duomenų ir dokumentų tikrinimas, patikra vietoje, prašymas paaiškinti įtariamo pažeidimo aplinkybes ir (ar) kiti veiksmai, kuriais siekiama ištirti įtariamą pažeidimą. Žodiniai paaiškinimai turi būti užfiksuoti protokole ar kitame institucijos surašomame dokumente;

11.2. kreipimasis į kitas atsakingas institucijas, įstaigas ar kitus ūkio subjektus su prašymu pateikti išvadas, paaiškinimus apie įtariamo pažeidimo aplinkybes ir informaciją, susijusią su atliekamu pažeidimo tyrimu.“

2.10. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:

„12. Pažeidimo tyrimo išvados turi būti pagrįstos įrodymais. Įrodymai vertinami išsamiai ir nešališkai, išnagrinėjus visas su pažeidimu susijusias aplinkybes. Įrodymai atliekant pažeidimo tyrimą yra teisės aktuose nustatyta tvarka gauti duomenys, kuriais patvirtinamos arba paneigiamos aplinkybės, turinčios reikšmės tinkamam pažeidimo nustatymui arba pripažinimui, kad pažeidimo nėra.“

2.11. Pakeičiu 15 punktą ir jį išdėstau taip:

„15. Įsitikinus, kad tiriant pažeidimą surinkta pakankamai duomenų, kuriais pagrindžiamas pažeidimas, arba kad pažeidimo nėra, surašoma pažeidimo tyrimo išvada (Rekomendacijų 2 priedas), užpildyta pagal pažeidimo tyrimo išvados formos pildymo instrukciją (Rekomendacijų 4 priedas). Pažeidimo tyrimo išvada yra reglamento (EB) Nr. 1828/2006 27 straipsnio b dalyje nurodomas pirmasis rašytinis įvertinimas (pažeidimo nustatymo patvirtinimo dokumentas), kuriame remiantis konkrečiais faktais nurodyta, kad buvo padarytas pažeidimas, neatmetant galimybės šią išvadą vėliau patikslinti ar panaikinti administracinio ar teisminio proceso metu.“

2.12. Pakeičiu 171 punktą ir jį išdėstau taip:

„171. Jei atlikdama pažeidimo tyrimą ar nustačiusi pažeidimą institucija įtaria sisteminį pažeidimą, apie tai nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo pažeidimo įtarimo ar nustatymo dienos, priklausomai nuo to, kada kilo įtarimas dėl sisteminio pažeidimo, raštu informuoja vadovaujančiąją, tvirtinančiąją institucijas, ministeriją ir (ar) kitą valstybės instituciją.“

2.13. Pakeičiu 17² punktą ir jį išdėstau taip:

17². Institucija, įtarusi sisteminį pažeidimą ir (ar) gavusi informaciją apie įtariamą sisteminį pažeidimą iš institucijų, nurodytų Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių 74 punkte, vidaus procedūrų apraše nustatyta tvarka peržiūri su įtariamu sisteminiu pažeidimu susijusius institucijos administruojamus projektus, įvertina, ar juose yra pagrindo įtarti sisteminių pažeidimų, ir, nustačiusi sisteminių pažeidimų, atlieka tokių projektų pažeidimų tyrimus Rekomendacijų III skyriuje nustatyta tvarka bei atlieka kitus būtinus veiksmus siekdama apsaugoti Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos finansinius interesus. Apie atliktus pažeidimų tyrimus ir kitus veiksmus institucija informuoja vadovaujančiąją ir tvirtinančiąją institucijas.“

2.14. Pakeičiu 18 punktą ir jį išdėstau taip:

„18. Jei tenkinamos visos keturios Rekomendacijų 5.1–5.4 papunkčiuose nurodytos sąlygos, įtariamas pažeidimas gali būti ištaisomas vadovaujantis Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 196 punktu ir Rekomendacijų 19–20 punktais, neįtraukiant pažeidimų kontrolieriaus. Informacija apie tokius pažeidimus nėra registruojama SFMIS.“

2.15. Pakeičiu 19 punktą ir jį išdėstau taip:

„19. Pažeidimą institucijos sprendimu gali ištaisyti projekto vykdytojas arba pati institucija, patvirtindama tik tinkamą finansuoti išlaidų sumą. Institucijos sprendimas patvirtinti tik tinkamą finansuoti išlaidų sumą turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 8 straipsnio reikalavimus ir ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos jo kopija pateikiama projekto vykdytojui. Jeigu institucija nusprendžia, kad pažeidimą turi ištaisyti projekto vykdytojas, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pažeidimo nustatymo dienos institucija raštu informuoja projekto vykdytoją apie nustatytą pažeidimą, jo ištaisymo būdus ir nurodo projekto vykdytojui terminą, per kurį nustatytas pažeidimas turi būti ištaisytas ir apie atliktus veiksmus raštu informuota institucija.“

2.16. Pakeičiu 25 punktą ir jį išdėstau taip:

„25. Rekomendacijų III skyriuje nustatyta tvarka atlikusi pažeidimo tyrimą ir nustačiusi pažeidimą, institucija priima sprendimą dėl nustatyto pažeidimo, kaip nustatyta Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 197 punkte, ir teikia jo kopiją ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai bei projekto vykdytojui.“

2.17. Pakeičiu 26 punktą ir jį išdėstau taip:

„26. Institucija, nustatydama pažeidimą, susijusį su pirkimu ir kai neįmanoma tiksliai apskaičiuoti su tokiu pažeidimu susijusių netinkamų finansuoti išlaidų, vadovaujasi Europos Komisijos 2013 m. gruodžio 19 d. sprendimu Nr. C(2013) 9527 patvirtintomis Gairėmis dėl Komisijos finansinių korekcijų, taikytinų Sąjungos išlaidoms, valdomoms pagal pasidalijamojo valdymo principą, kai nesilaikyta viešojo pirkimo taisyklių, nustatymo (angl. k. „Guidelines for determining financial corrections to be made by the Commission to expenditure financed by the Union under shared management, for non-compliance with the rules on public procurement“) bei Finansinių korekcijų taikymo aprašu (Rekomendacijų 8 priedas). Jei pirkimas susijęs su kitos įgyvendinančiosios institucijos administruojamu projektu, sprendimas dėl nustatyto pažeidimo priimamas bendradarbiaujant su kitą projektą administruojančia institucija arba, jei pastaroji jau yra priėmusi sprendimą dėl to paties pažeidimo, turi būti atsižvelgiama į jos anksčiau priimtą sprendimą, išskyrus atvejus, kai pirminio pažeidimo tyrimo metu nebuvo įvertintos aplinkybės, dėl kurių galėtų būti priimtas kitoks sprendimas. Apie priimtą sprendimą dėl nustatyto pažeidimo informuojama anksčiau (pirminį) pažeidimo tyrimą atlikusi institucija.“

2.18. Pakeičiu 261 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

„261. Įgyvendinus projekto veiklas, tačiau nepasiekus projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytų projekto stebėsenos rodiklių ir (arba) fizinių veiklos įgyvendinimo rodiklių (toliau – rodikliai) reikšmių (išskyrus atvejus, kai įgyvendinami iš ES fondų lėšų bendrai finansuojami techninės paramos projektai), pažeidimas yra nustatomas:“.

2.19. Pakeičiu 26².1 papunktį ir jį išdėstau taip:

„26².1. nebuvo galutinai atsiskaityta už rodiklio pasiekimą vadovaujantis konkrečios veiksmų programos priemonės rodiklio skaičiavimo ir matavimo metodika, patvirtinta projekto finansavimo sąlygų apraše, ir (arba) Veiksmų programų įgyvendinimo stebėsenos rodiklių skaičiavimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. gegužės 12 d. įsakymu Nr. 1K-159 „Dėl Veiksmų programų įgyvendinimo stebėsenos rodiklių skaičiavimo rekomendacijų patvirtinimo“;“.

2.20. Pakeičiu 264 punktą ir jį išdėstau taip:

„264. Jei nustatomas pažeidimas dėl to, kad projekto vykdytojas iki projekto finansavimo ir administravimo sutarties pasirašymo, įgyvendindamas projektą ar nepraėjus 5 metams (arba trumpesniam laikotarpiui, nustatytam projekto finansavimo ir administravimo sutartyje) po projekto finansavimo pabaigos nustojo vykdyti projektą ar jo veiklą, perleido, perdavė, įkeitė ar kitokiu būdu suvaržė daiktines teises į turtą, kuriam įsigyti ar sukurti buvo skirtos Europos Sąjungos fondų ir bendrojo finansavimo lėšos (toliau – suvaržytas turtas), ir pažeidė reglamento (EB) Nr. 1083/2006 57 straipsnio reikalavimus (išskyrus atvejus, kai teisės į turtą buvo suvaržytos dėl nuo projekto vykdytojo nepriklausančių aplinkybių), taikomos finansinės korekcijos apskaičiuojamos vadovaujantis šiais principais:

264.1 kai projekto turtas suvaržytas iki pasirašant projekto administravimo ir finansavimo sutartį arba projektas ar jo veiklos nustotos vykdyti bei turtas suvaržytas projekto įgyvendinimo metu, taikoma 100 proc. netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo norma nuo projektui įgyvendinti, veiklai vykdyti ar suvaržytam turtui įsigyti panaudotos tinkamų finansuoti išlaidų sumos;

264.2 kai projekto administravimo ir finansavimo sutartyje numatytas 5 metų investicijų tęstinumo laikotarpis:

Projektas ar projekto veiklų vykdymas sustabdytas ir (ar) turtas suvaržytas po projekto finansavimo pabaigos nepraėjus:

1 metams

2 metams

3 metams

4 metams

5 metams

Netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo norma nuo projektui įgyvendinti, veiklai vykdyti ar suvaržytam turtui įsigyti panaudotos tinkamų finansuoti išlaidų sumos

100 %

80 %

60 %

40 %

20 %

 

264.3 kai projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytas trumpesnis nei 5 metų investicijų tęstinumo laikotarpis, netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo norma apskaičiuojama proporcingai nustatytam investicijų tęstinumo laikotarpiui, t. y. trumpėjant investicijų tęstinumo laikotarpiui atitinkamai didėja už kiekvienus metus taikoma netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo norma;

264.4 kai turto nusidėvėjimo trukmė yra trumpesnė už projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytą investicijų tęstinumo laikotarpį, netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo norma apskaičiuojama proporcingai turto nusidėvėjimo trukmei.“

2.21. Pakeičiu 271 punktą ir jį išdėstau taip:

271. Paaiškėjus naujoms aplinkybėms (pvz., ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai, pateikus prašymą institucijai įvertinti paaiškėjusias naujas aplinkybes, gavus informaciją iš institucijos, audito institucijos ar iš kitų šaltinių), kurios nebuvo nagrinėtos pažeidimo tyrimo metu, pažeidimo tyrimas gali būti atnaujinamas. Atnaujintas pažeidimo tyrimas atliekamas Rekomendacijų III, IV ir V skyriuose nustatyta tvarka ir terminais.“

2.22. Pakeičiu 29 punktą ir jį išdėstau taip:

„29. Institucija ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo kiekvieno ataskaitinio ketvirčio pabaigos teikia vadovaujančiajai institucijai informaciją apie visus per ataskaitinį ketvirtį nustatytus pažeidimus, dėl kurių yra priėmusi Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 197 punkte nurodytą sprendimą, ir atnaujintą informaciją apie anksčiau praneštus nustatytus pažeidimus, naudodama Rekomendacijų 17 punkte nurodytą pranešimo apie pažeidimą formą. Jei naujos informacijos apie anksčiau jau praneštus nustatytus pažeidimus nėra, tai pranešimas apie pažeidimą neteikiamas. Jei įtariamas ar nustatytas pažeidimas gali sukelti pasekmių už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų ar buvo naudoti nauji pažeidimo būdai ir (ar) įtariamas ar nustatytas sisteminis pažeidimas, apie tokį pažeidimą vadovaujančiajai institucijai ir tvirtinančiajai institucijai pranešama per 3 darbo dienas nuo pažeidimo įtarimo ir (ar) nustatymo dienos, nelaukiant ataskaitinio ketvirčio pabaigos.“

2.23. Pakeičiu 30 punktą ir jį išdėstau taip:

„30. Jei per ataskaitinį ketvirtį nėra pažeidimų, apie kuriuos reikėtų pranešti pagal Rekomendacijų 29 punktą, institucija užtikrina, kad apie šį faktą vadovaujančioji institucija būtų informuota raštu ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo kiekvieno ataskaitinio ketvirčio pabaigos.“

2.24. Pakeičiu 32 punktą ir jį išdėstau taip:

32. Informacija apie pažeidimų tyrimą, nustatytus pažeidimus, priimtus sprendimus ir sprendimų įgyvendinimą, jei yra įdiegtos funkcinės galimybės, registruojama ir pranešimai apie pažeidimus yra teikiami SFMIS taisyklėse nustatyta tvarka (apie atvejus, kai įtariamas ar nustatytas pažeidimas gali sukelti pasekmių už Lietuvos Respublikos teritorijos ribų ar buvo naudoti nauji pažeidimo būdai ir (ar) įtariamas ar nustatytas sisteminis pažeidimas, informacija pateikiama ir raštu).“

2.25. Pakeičiu 33 punktą ir jį išdėstau taip:

„33. Pasibaigus kalendoriniams metams arba institucijos vidaus darbo tvarkos apraše nustatytam trumpesniam laikotarpiui, įtariamų pažeidimų registravimo žurnalai, jei jie nurodytu laikotarpiu buvo pildyti vadovaujantis Rekomendacijų 7 punktu, atspausdinami ir pasirašomi pažeidimų kontrolieriaus ir institucijos vadovo ar jo įgalioto asmens.“

2.26. Pakeičiu 4 priedo 10 punktą ir jį išdėstau taip:

 

„10. PAŽEIDIMO TIPAS

10. Nustačius pažeidimą, iš sąrašo galima pasirinkti vieną ar kelis tipus, nurodant kodą (-us) ir pavadinimą (-us), arba įrašyti savo tipą (-us) ir pažymėti kodu – 999:

101 – nėra apskaitos dokumentų;

102 – apskaitos dokumentai yra su klaidomis;

103 – apskaitos dokumentai suklastoti;

104 – nepateikti projekto išlaidų pagrindimo apskaitos dokumentai;

199 – kiti su apskaitos dokumentais susiję pažeidimai;

201 – trūksta dokumentų arba jie neišsamūs;

210 – išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai yra neišsamūs arba šių dokumentų trūksta;

211 – išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai turi klaidų;

213 – suklastoti išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai;

325 – netinkamos finansuoti išlaidos;

401 – pateikta neteisinga ar nuslėpta informacija apie pareiškėją;

402 – netinkamas pareiškėjas;

601 – terminų nesilaikymas;

602 – vykdoma nenumatyta projekto veikla;

606 – neteisėta ar netinkamai taikoma valstybės pagalba;

608 – projekto vykdytojas neteikia informacijos, neleidžia ar nesudaro sąlygų tikrinti projekto įgyvendinimą ir veiklą vietoje, susipažinti su dokumentais, susijusiais su projekto įgyvendinimu ir apskaita;

611 – tos pačios išlaidos buvo apmokėtos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, ES arba trečiųjų šalių valstybės institucijų lėšų, dėl kurių ES fondų lėšos būtų skiriamos ne vieną kartą;

614 – teisės aktų, reglamentuojančių viešuosius pirkimus, nuostatų pažeidimas;

741 – nepradėtos vykdyti projekto veiklos;

810 – projektas neįgyvendintas;

811 – projektas neužbaigtas;

822 – išlaidos nesusijusios su projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpiu;

840 – nedeklaruotos pajamos;

850 – nusikalstama veika;

851 – piktnaudžiavimas

(suprantamas pagal l995 m. gruodžio 18 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas)
Nr. 2988/95 dėl Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius,
1 tomas, p. 1) 4 straipsnio 3 dalį);

999 – kiti pažeidimai (nurodyti kokie);

1000 – projekto vykdytojo bankrotas;

1001 – tęstinumo reikalavimų nesilaikymas;

1002 – rodiklių nepasiekimas.

Jei pažeidimas nebuvo nustatytas, šis laukas nepildomas.“

 

2.27. Pakeičiu 7 priedą:

2.27.1. Pakeičiu 1.6 papunktį ir jį išdėstau taip:

„1.6. Metai ir ketvirtis, už kuriuos

atsiskaitoma

1.6. Nurodomi metai ir ketvirtis, kurį nustatytas pažeidimas. Metai ir ketvirtis atskiriami ženklu „/“. Ketvirčiui žymėti naudojami arabiški skaitmenys. Pvz., 2009/3. Jei teikiamas patikslinantis pranešimas (pranešimas teikiamas pagal Reglamento (EB) Nr. 1828/2006 30 straipsnį), nurodomi metai ir ketvirtis, už kuriuos teikiama informacija.“

 

2.27.2. Pakeičiu 3.8 papunktį ir jį išdėstau taip:

„3.8. Pažeidimo tipas (-ai)

3.8. Iš sąrašo galima pasirinkti vieną ar kelis tipus, nurodant kodą (-us) ir pavadinimą (-us), arba įrašyti savo tipą (-us) ir pažymėti kodu – 999:

101 – nėra apskaitos dokumentų;

102 – apskaitos dokumentai yra su klaidomis;

103 – apskaitos dokumentai suklastoti;

104 – nepateikti projekto išlaidų pagrindimo apskaitos dokumentai;

199 – kiti su apskaitos dokumentais susiję pažeidimai;

201 – trūksta dokumentų arba jie neišsamūs;

210 – išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai yra neišsamūs arba šių dokumentų trūksta;

211 – išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai turi klaidų;

213 – suklastoti išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai;

325 – netinkamos finansuoti išlaidos;

401 – pateikta neteisinga ar nuslėpta informacija apie pareiškėją;

402 – netinkamas pareiškėjas;

601 – terminų nesilaikymas;

602 – vykdoma nenumatyta projekto veikla;

606 – neteisėta ar netinkamai taikoma valstybės pagalba;

608 – projekto vykdytojas neteikia informacijos, neleidžia ar nesudaro sąlygų tikrinti projekto įgyvendinimą ir veiklą vietoje, susipažinti su dokumentais, susijusiais su projekto įgyvendinimu ir apskaita;

611 – tos pačios išlaidos buvo apmokėtos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, ES arba trečiųjų šalių valstybės institucijų lėšų, dėl kurių ES fondų lėšos būtų skiriamos ne vieną kartą;

614 – teisės aktų, reglamentuojančių viešuosius pirkimus, nuostatų pažeidimas;

741 – nepradėtos vykdyti projekto veiklos;

810 – projektas neįgyvendintas;

811 – projektas neužbaigtas;

822 – išlaidos nesusijusios su projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpiu;

840 – nedeklaruotos pajamos;

850 – nusikalstama veika;

851 – piktnaudžiavimas

(suprantamas pagal l995 m. gruodžio 18 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 2988/95 dėl Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius,
1 tomas, p. 1) 4 straipsnio 3 dalį);

999 – kiti pažeidimai (nurodyti kokie);

1000 – projekto vykdytojo bankrotas;

1001 – tęstinumo reikalavimų nesilaikymas;

1002 – rodiklių nepasiekimas.“

 

2.28. Papildau 8 priedu (pridedama).

 

 

 

Finansų ministras                                                                                            Rimantas Šadžius

 


 

Metodinių pažeidimų tyrimo

ir nustatymo rekomendacijų

8 priedas

 

FINANSINIŲ KOREKCIJŲ TAIKYMO APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Finansinių korekcijų taikymo apraše (toliau – Aprašas), kuriuo vadovaujasi pažeidimą nustačiusi institucija, nustatoma Europos Komisijos 2013 m. gruodžio 19 d. sprendimu Nr. C(2013) 9527 patvirtintose Gairėse dėl Komisijos finansinių korekcijų, taikytinų Sąjungos išlaidoms, valdomoms pagal pasidalijamojo valdymo principą, kai nesilaikyta viešojo pirkimo taisyklių, nustatymo (angl. k. „Guidelines for determining financial corrections to be made by the Commission to expenditure financed by the Union under shared management, for non-compliance with the rules on public procurement“) (toliau – Gairės) nustatytų finansinių korekcijų taikymo tvarka, kai nežinoma tiksli su pažeidžiant teisės aktus sudaryta ir (ar) vykdyta projekto pirkimo sutartimi susijusių netinkamų finansuoti projekto išlaidų suma arba neproporcinga visas su šia pirkimo sutartimi susijusias išlaidas pripažinti netinkamomis finansuoti.

2. Finansinių korekcijų taikymo tikslas – nustatyti su pažeidimu susijusias netinkamas finansuoti projekto išlaidas ir atkurti situaciją, kad visos projekto išlaidos (arba jų dalis) atitiktų teisės aktų, nustatančių veiksmų programų projektų išlaidų ir finansavimo reikalavimus, nuostatas, atitinkamame projektų finansavimo sąlygų apraše ir (ar) kituose teisės aktuose išdėstytus išlaidų tinkamumo finansuoti reikalavimus.

3. Pažeidimas nenustatomas ir finansinės korekcijos netaikomos, kai įtariamas pažeidimas yra formalus, t. y. kai nebuvo pažeisti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 3 straipsnyje ar Juridinių asmenų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo ir priežiūros tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. 1K-212 „Dėl Juridinių asmenų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo ir priežiūros tvarkos aprašo patvirtinimo“, 3–5 punktuose nustatyti principai ir įtariamas pažeidimas negalėjo turėti arba neturėjo įtakos pirkimo rezultatui.

 

II SKYRIUS

FINANSINIŲ KOREKCIJŲ DYDŽIŲ NUSTATYMAS

 

4. Gairėse nustatytas netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo normos dydis, atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį, yra taikomas pagal pirkimo sutartį projekto vykdytojo patirtoms išlaidoms, kurios buvo pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai, ir pagal tą pačią pirkimo sutartį patirtoms išlaidoms, prieš šias išlaidas pripažįstant deklaruotinomis Europos Komisijai.

5. Netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo norma taikoma:

5.1. nuo galutinės pirkimo sutarties vertės su pridėtinės vertės mokesčiu (toliau – PVM) arba be PVM (jei PVM yra netinkamas finansuoti projekto lėšomis);

5.2. nuo projektui įgyvendinti skirtos galutinės pirkimo sutarties vertės dalies, jei pirkimo sutartis apima ir kitus, projekto lėšomis nefinansuojamus, objektus;

5.3. nuo papildomai įsigytų darbų, prekių ir (ar) paslaugų vertės, jei darbai, prekės ir (ar) paslaugos įsigyti neatliekant tinkamo pirkimo.

6. Kai pažeidimo tyrimo išvados surašymo metu nėra žinoma galutinė projekto vykdytojo pagal pirkimo sutartį patirtų išlaidų suma, netinkamos finansuoti išlaidos, atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį, apskaičiuojamos pritaikant netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo normą nuo pirkimo sutarties vertės, tenkančios projektui įgyvendinti. Projekto vykdytojui pateikus galutinį mokėjimo prašymą, įsitikinama, ar nepasikeitė sutarties vertė, tenkanti projektui, ir, jei reikia, perskaičiuojama nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma.

7. Kai dėl nustatyto pažeidimo pagal Gaires galėtų būti taikomos skirtingos netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo normos, dėl atitinkamo normos dydžio taikymo, laikantis proporcingumo principo, sprendžiama atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį ir su juo susijusias aplinkybes:

7.1. ar pirkimas nekelia tarptautinio susidomėjimo (išskyrus tarptautinį pirkimą) (pvz., vertinama, ar kitose valstybėse narėse esantys ūkio subjektai siekė pateikti pasiūlymą dėl pirkimo, arba, kai apie tai nėra duomenų, vertinama, ar panašiuose pirkimuose (vadovaujantis turima analogiškų projektų informacija) tokie ūkio subjektai dalyvavo, ir kt.);

7.2. ar nebuvo neteisėtai ribojama rangovų, prekių tiekėjų ir (ar) paslaugų teikėjų konkurencija (pvz., vertinama, ar sudarytos sąlygos bet kuriam potencialiam rangovui, prekių tiekėjui ir (ar) paslaugų teikėjui pateikti pasiūlymą, pateiktų pasiūlymų skaičius ir kt.);

7.3. ar dėl nustatytų diskriminuojančių reikalavimų nebuvo atmestų pasiūlymų;

7.4. kitas, atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį ir jo sunkumą, laikantis proporcingumo principo sprendimą dėl nustatyto pažeidimo priimančios institucijos nustatytas aplinkybes (pretenzijų ir skundų nebuvimas savaime nėra lengvinanti aplinkybė).

8. Pažeidimą nustačiusi institucija, įvertinusi su pažeidimu susijusias aplinkybes ir su pirkimu susijusiuose Gairių lentelių punktuose nurodytų taikytinų netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo normos dydžių proporcingumą nustatytam pažeidimui, pagrįstais atvejais gali taikyti kitus, nei nustatyti Gairėse, netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo normos dydžius.

9. Kai dėl to paties pirkimo nustatomi keli pažeidimai, su pirkimu susijusiuose Gairių lentelių punktuose nurodyti netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo normos dydžiai nesumuojami, o yra taikomas didžiausias iš jų.

10. Jei atliekant atnaujintą pažeidimo tyrimą nustatomi papildomi su pirkimu susiję pažeidimai, įvertinus su pažeidimu susijusias aplinkybes, sprendime dėl pažeidimo nurodytas netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo normos dydis gali būti padidintas iki Gairėse nurodyto pažeidimui taikomo maksimalaus netinkamų finansuoti išlaidų apskaičiavimo normos dydžio.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

11. Pažeidimus tirianti institucija vidaus procedūrų aprašuose detalizuoja Aprašo 5–10 punktų taikymo atvejus.

12. Kai finansinės korekcijos buvo apskaičiuotos pagal Europos Komisijos parengtas Finansinių korekcijų taikymo dėl pažeidimų viešųjų pirkimų srityje gaires (2007 m. lapkričio 29 d. galutinė redakcija, COCOF 07/ 0037/03-ES), atliekant pakartotinį pažeidimo tyrimą taikomos Gairės, jeigu pagal jas dėl to paties pažeidimo apskaičiuojama mažesnė finansinė korekcija.

13. Institucijų interneto svetainėse pateikiama informacija apie finansinių korekcijų nustatymą ir taikymą institucijoje, kai yra nustatyta su pirkimu susijusių pažeidimų.

______________________________________