LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programos patvirtinio
2017 m. liepos 17d. Nr. V-579
Vilnius
1. T v i r t i n u Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro
2017 m. liepos 17 d. įsakymu Nr. V-579
LIETUVIŲ KALBOS IR LITERATŪROS
PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo programa (toliau – PUPP programa) parengta vadovaujantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąja programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. ISAK-2433 „Dėl Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrųjų programų patvirtinimo“ (toliau – Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendroji programa).
2. PUPP programos paskirtis – apibrėžti lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo tikslą, uždavinius, struktūrą, tikrinamus gebėjimus, turinį ir vertinimą.
3. PUPP programa skirta lietuvių kalbos ir literatūros mokytojams, pagrindinio ugdymo programos baigiamosios klasės mokiniams, jų tėvams (rūpintojams), mokyklų vadovams ir pasiekimų patikrinimo testo rengėjams.
4. Sudarant PUPP programą vadovautasi šiomis nuostatomis:
4.1. PUPP programa turi atitikti Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą;
4.2. turi būti tikrinami lietuvių kalbos ir literatūros (kultūros) pažinimas ir kalbėjimo, skaitymo bei rašymo gebėjimai;
5. Programoje vartojamos sąvokos:
5.1. Testas – tai užduočių sistema, kuria įvertinamas PUPP programos baigiamosios klasės mokinių lietuvių kalbos ir literatūros mokėjimas.
II SKYRIUS
PASIEKIMŲ PATIKRINIMO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
6. Pasiekimų patikrinimo tikslas – įvertinti kiekvieno mokinio lietuvių kalbos ir literatūros mokymosi pasiekimus ir teikti informaciją apie bendrąją pagrindinio ugdymo kokybę.
7. Pasiekimų patikrinimo uždaviniai:
7.1. įvertinti mokinių lietuvių kalbos ir literatūros bei kultūros žinias, supratimą ir gebėjimus, pasiektus įgyvendinant Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą ;
7.2. teikti mokiniams ir jų tėvams (rūpintojams) informaciją apie mokinių lietuvių kalbos ir literatūros mokymosi pasiekimus, reikalingą renkantis tolesnį šio dalyko mokymosi kursą ar / ir mokyklą;
7.3. teikti mokykloms informaciją, reikalingą rengiant mokinių mokymo(si) pažangos priemones, priimant mokinius į tolesnio mokymosi programas ir užtikrinant lygias mokinių galimybes;
7.4. teikti mokykloms ir savivaldybėms informaciją, kuri padėtų į(si)vertinti lietuvių kalbos ir literatūros mokymo(si) rezultatus;
III SKYRIUS
TIKRINAMI GEBĖJIMAI
8. Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimu siekiama įvertinti, kaip mokiniai geba:
8.3. remtis literatūros (kultūros) žiniomis, įgytomis mokantis pagal Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrąją programą;
IV SKYRIUS
PASIEKIMŲ PATIKRINIMO STRUKTŪRA
9. Pasiekimų patikrinimas organizuojamas ir vykdomas mokiniams, baigiantiems pagrindinio ugdymo programą.
10. Pasiekimų patikrinimą sudaro patikrinimas žodžiu ir raštu:
10.1. patikrinimas žodžiu: kalbėjimas, remiantis 10 (gimnazijos II) klasės literatūrinio ugdymo turiniu;
11. Pasiekimų patikrinimo struktūra ir trukmė pateikiama 1 lentelėje.
1 lentelė. Pasiekimų patikrinimo struktūra ir trukmė
Pasiekimų patikrinimo dalys |
Veiklos sritys |
Trukmė / laikas |
Žodžiu |
Literatūrinio ugdymo turinio supratimas |
10 (gimnazijos II) klasė
5–7 min. |
Kalbėjimas |
||
Raštu |
Teksto suvokimas |
100 min. |
Kalbos pažinimas ir vartojimas |
||
Teksto kūrimas |
150 min. |
13. Kalbinių gebėjimų pasiekimų patikrinimas žodžiu vykdomas 10 (gimnazijos II) klasės ugdymo procese ir vertinamas mokančio mokytojo pagal vertinimo normas, parengtas vadovaujantis PUPP programoje nurodytais kriterijais.
14. Kalbinių gebėjimų pasiekimų patikrinimo raštu teksto suvokimo bei kalbos pažinimo ir vartojimo dalys yra susijusios ir vykdomos kartu.
V SKYRIUS
PASIEKIMŲ PATIKRINIMO TURINYS
16. Literatūrinio ugdymo turinio supratimo bei kalbėjimo gebėjimų patikrinimo turinys:
16.1. šia užduotimi susiejamas Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo programos 10 (gimnazijų II) klasės literatūrinio ugdymo turinys, t. y. programinių – grožinių ir negrožinių – tekstų bei jų kontekstų supratimas, su kalbėjimu monologu (kalba vienas mokinys) ir dialogu (mokinys atsako į klasės draugų ir / ar mokytojo(ų) klausimus);
16.2. 10 (gimnazijų II) klasės mokymo proceso metu mokytojas su mokiniais aptaria kalbėjimo užduotį, susiedamas ją su konkrečiomis pamokomis / mokomąja veikla;
17. Teksto suvokimo gebėjimų patikrinimo turinys:
17.1. pateikiami du (ar daugiau) bendrine kalba parašyti tekstai, kurių bendra apimtis 800–1000 žodžių; bent vienas tekstas – programinis (privalomas) grožinis arba negrožinis kūrinys (ištrauka);
17.2. teksto suvokimo gebėjimams patikrinti pateikiamos atviro pobūdžio užduotys / klausimai, apimantys esminius tekstų aspektus;
18. Kalbos pažinimo ir vartojimo gebėjimų patikrinimo turinys:
18.1. kalbos pažinimo gebėjimams patikrinti pateikiamos 4–5 užduotys, susijusios su lietuvių kalbos fonetikos, morfologijos ir rašybos bei sintaksės ir skyrybos pažinimu;
19. Teksto kūrimo gebėjimų patikrinimo turinys:
19.1. teksto kūrimo raštu gebėjimai patikrinami viena atvirojo tipo užduotimi; minimali kuriamo teksto apimtis – 250 žodžių;
19.2. pateikiamos trys teksto kūrimo užduotys iš 9–10 (gimnazijų I–II) klasių kurso; mokinys renkasi vieną iš jų ir kuria tekstą pagal temos formuluotę, remdamasis literatūros (kultūros) žiniomis ir savo patirtimi;
VI SKYRIUS
VERTINIMAS
20. Kalbėjimo ir literatūrinio ugdymo turinio supratimo (25 proc. galimų testo taškų) atliktis vertinama pagal NEC parengtą instrukciją, parengtą vadovaujantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos 81.10.1 papunktyje numatytais skaitymo ir rašymo gebėjimais literatūros (kultūros) pažinimo ugdymo srityje, kalbėjimo ir klausymo ir kalbos pažinimo gebėjimais:
20.1. kalbėjimo turinys: kūrinio idėjų / motyvų / vaizdinių / siužeto / personažų / kompozicijos ir pan. nagrinėjimas; perteikiamų idėjų siejimas su vertybinėmis kūrinio autoriaus nuostatomis / istoriniu (kultūriniu) kontekstu / kitais tekstais; tekstų lyginimas / vertinimas / savo įžvalgų argumentavimas / apibendrinimas; raiškos priemonių atpažinimas bei jų paskirties atskleidimas ir pan. / teiginių pagrįstumas, faktų ir sąvokų tikslumas, argumentuotas atsakymas į klausimus (svarba – 50 proc.);
20.2. kalbėjimo aiškumas, sklandumas, nuoseklumas; kūrybiškumas / stiliaus tinkamumas (svarba – 20 proc.);
20.3. gramatikos ir žodyno taisyklingumas, tarties, kirčiavimo, intonacijos atitiktis bendrinės kalbos normoms (svarba – 20 proc.);
21. Teksto suvokimo atliktis (15 proc. galimų testo taškų) vertinama pagal Nacionalinio egzaminų centro (toliau – NEC) vertinimo instrukciją, parengtą remiantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos 81.10.1 papunktyje numatytais skaitymo ir rašymo gebėjimais teksto suvokimo ugdymo srityje:
21.1. tekstų apibūdinimas pagal tipą / žanrą / funkcinį stilių / struktūrą / paskirtį arba teksto pagrindinių savybių / raiškos būdo priklausymą nuo teksto paskirties / adresato / tipo / kūrinio autoriaus individualybės (svarba – 10 proc.);
21.2. tekstų nagrinėjimas ir interpretavimas, lyginimas ir vertinimas; pagrįstų klausimų / hipotezių kėlimas pagal teksto(-ų) temą / idėjas; teksto sąsajų su kontekstu / teksto įtakos atpažinimas ir apibūdinimas; pagrįstų išvadų darymas (svarba – 40 proc.);
21.3. tekstų susiejimas su savo patirtimi ir nuostatomis / su anksčiau skaitytais tekstais; argumentuotas teksto(-ų) idėjų palaikymas ar prieštaravimas keliamoms idėjoms, savo įžvalgų formulavimas ir argumentavimas (svarba – 40 proc.);
22. Kalbos pažinimo ir vartojimo (20 proc. galimų testo taškų) atliktis vertinama pagal NEC vertinimo instrukciją, parengtą remiantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos 81.10.1 papunktyje numatytais kalbos pažinimo gebėjimais:
22.1. lietuvių kalbos fonetikos, morfologijos ir rašybos pažinimas: žodžių fonetinė, sandaros ar darybos analizė; kalbos dalių ir formų darybos nustatymas bei gramatinis nagrinėjimas; žodžių rašybos aiškinimas (atraminė forma) ir pan. (svarba – 40 proc.);
22.2. lietuvių kalbos sintaksės ir skyrybos pažinimas: vientisinio ir sudėtinio sakinio sintaksinis nagrinėjimas; atskiriamųjų ir išskiriamųjų sintaksinių konstrukcijų (privaloma) skyryba (jos aiškinimas, sakinių transformavimas) ir pan. (svarba – 40 proc.);
23. Teksto kūrimo (40 proc. galimų testo taškų) atliktis vertinama pagal NEC vertinimo instrukciją, parengtą remiantis Lietuvių kalbos ir literatūros pagrindinio ugdymo bendrosios programos 81.11.5 papunktyje numatytu rašinio vertinimu IX–X (gimnazijų I–II) klasėse:
23.1. klausimo suvokimas ir plėtojimas, teiginių pagrindimas; argumentų tinkamumas ir vertė; mokinio individualybės atsiskleidimas (svarba – 40 proc.);
25. Kalbos taisyklingumo ir kalbinės raiškos normų aprašas kandidatų iš mokyklų lietuvių mokomąja kalba ir tautinės mažumos mokomąja kalba darbams vertinti pereinamuoju laikotarpiu yra nustatomas pagal NEC tyrimų duomenis ir skelbiamas svetainėje www.nec.lt atitinkamai iki 2017 m., 2018 m., 2019 m. lapkričio 15 d.