ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2014 m. balandžio 24 d. Nr. T-117

Šiauliai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu ir Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 33 punktu, Socialinių paslaugų plano forma, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104, Šiaulių miesto savivaldybės taryba nusprendžia patvirtinti Šiaulių miesto savivaldybės 2014 metų socialinių paslaugų planą (pridedama).

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                  Justinas Sartauskas

 

 

 

PATVIRTINTA

Šiaulių miesto savivaldybės tarybos

2014 m. balandžio 24 d. sprendimu Nr. T-117

 

ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS 2014 METŲ

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS

 

I. ĮVADAS

 

1. Bendroji informacija.

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų planas parengtas vadovaujantis Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“ ir Socialinių paslaugų plano forma, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“.                     

Socialinių paslaugų plano tikslai atitinka:                                                

1.1. Šiaulių miesto 2007–2016 metų strateginio plėtros plano 1-ojo prioriteto „Atvira, kūrybinga ir atsakinga bendruomenė“ 1.5 tikslą: kurti socialinės apsaugos sistemą, mažinančią socialinę atskirtį ir užtikrinančią pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją, ir šio tikslo uždavinius:        

1.5.1. pagerinti socialinės paramos infrastruktūrą ir socialinių paslaugų kokybę;

1.5.2.  padidinti socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą pažeidžiamiausioms gyventojų grupėms;

1.5.3.  sudaryti sąlygas socialiai pažeidžiamoms grupėms integruotis į darbo rinką ir visuomenę.               

1.2. Šiaulių regiono 2007–2016 metų strateginio plano Sanglaudos skatinimo programos 7.3.2 prioriteto „Viešųjų paslaugų aukštos kokybės užtikrinimas ir prieinamumo didinimas: sveikatos, socialinės, švietimo ir kultūros įstaigų infrastruktūros plėtra“ 7.2.2 uždavinį: plėsti socialinių paslaugų įstaigų infrastruktūrą, didinti teikiamų paslaugų prieinamumą, diegti naujas paslaugas bei gerinti kokybę.

 

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai.

2.1. Teikti kokybiškas socialines paslaugas įvairioms klientų grupėms.

2.2. Bendradarbiauti su Šiaulių miesto nevyriausybinėmis ir kitomis organizacijomis teikiant socialines paslaugas.

 

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai.

Socialinių paslaugų plano rengimo darbo grupė:

Irena Kiurienė, Socialinės paramos skyriaus vedėja;

Dangorita Praspaliauskienė, Socialinės paramos skyriaus socialinė darbuotoja;

Aušra Gailiūnienė, Socialinės paramos skyriaus Socialinių paslaugų poskyrio vedėja;

Violeta Levickienė, Socialinės paramos skyriaus vyresnioji finansininkė;

Jolanta Žukauskienė, Vaiko teisių apsaugos skyriaus vedėjo pavaduotoja;

Vida Šalnienė, Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centro direktorė;

Danutė Akaveckienė, Šiaulių miesto savivaldybės globos namų direktorė;

Rimantas Žąsinas, Šiaulių miesto savivaldybės vaikų globos namų direktorius.

 

 

II. BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas.                       

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis.

 

Eil. Nr.

Rodiklis

Gyventojų (šeimų) skaičius

(2013 m. pradžioje)

1

2

3

1

Gyventojų skaičius (duomenys paimti iš http://www.stat.gov.lt), iš jo:

106 470

1.1

mieste

106 470

1.2

kaime

-

 

iš bendro gyventojų skaičiaus:

 

2.1

pensinio amžiaus gyventojų

23 520

2.2

suaugusių asmenų su negalia

 

2.3

vaikų

17 758

2.4

vaikų su negalia

704

2.5

socialinės rizikos vaikų

-

3

Socialinės rizikos šeimų

222

(2014-03-10 duomenys)

4

Vaikų skaičius socialinės rizikos šeimose

293

(2014-03-10 duomenys)

 

 

4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai.

Gyventojų socialinių paslaugų poreikius bei socialinio tinklo kūrimąsi lemia daug išorinių ir vidinių veiksnių.

Sociologiniai demografiniai tyrimai rodo, kad vienas esminių XX amžiaus pabaigos–XXI amžiaus pradžios Lietuvos  demografinės  raidos  bruožų  yra  gyventojų  senėjimas. Tam labiausiai įtakos turi gimstamumo mažėjimas ir vidutinės gyvenimo trukmės didėjimas. 2013 m. pradžioje Lietuvoje gyveno 2 971 905 gyventojai, iš jų – 667 102 sulaukę pensinio amžiaus asmenys, tai sudaro 22,45 proc. visų Lietuvos gyventojų. 2012 m. pensinio amžiaus asmenys sudarė 22,38 proc. visų Lietuvos gyventojų (Lietuvos Respublikos statistikos departamento duomenys).

2013 m. pradžioje Šiauliuose gyveno 106 470 asmenų, iš jų – 23 685 pensinio amžiaus, 17758 vaikai iki 18 metų, iš jų – 704 vaikai su negalia. Pensinio amžiaus asmenys sudaro 22,25 proc., vaikai iki 18 metų – 16,68 proc. bendro Šiaulių miesto gyventojų skaičiaus (Lietuvos Respublikos statistikos departamento duomenys).

Akivaizdu, kad didelę gyventojų dalį sudaro pensinio amžiaus, neįgalūs asmenys ir vaikai. Tai ir lemia vis didesnį socialinių paslaugų poreikį, nes šis poreikis įvertinamas pagal demografinę, ekonominę ir socialinę situaciją, besiklostančią mieste. Dauguma šių asmenų, ypač jaunimas, neturi ką veikti, su kuo bendrauti, didžiąją laiko dalį praleidžia namuose. Asmenims, turintiems vidutinę ar sunkią negalią, reikalinga globa ir priežiūra, kurios šeimos nariai užtikrinti negali, nes yra dirbantys arba pensinio amžiaus ir prastos sveikatos. Nemaža dalis neįgaliųjų turi kompleksinę negalią (aklumas, kurtumas ir t. t.), serga epilepsija, todėl likti be priežiūros ir nuolatinės globos negali. Nesuteikus nestacionarių paslaugų, šių žmonių perspektyva – socialinės globos namai.

Socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai analizuojami pagal santykinai išskirtas 3 žmonių socialines grupes:

1) vaikai ir šeimos, t. y. likę be tėvų globos, socialinės rizikos vaikai bei vaikai iš socialinės rizikos šeimų ir socialinių įgūdžių stokojančios šeimos;

2) senyvo amžiaus ir neįgalūs asmenys;

3) socialinės rizikos asmenys.

Vaikai ir šeimos. Šeimos priskyrimą socialinės rizikos grupei paprastai lemia keletas tarpusavyje susijusių veiksnių: piktnaudžiavimas alkoholiu, narkotinėmis medžiagomis ir pan., socialinių įgūdžių stoka prižiūrint vaikus, nedalyvavimas vaikų ugdyme, tinkamų gyvenimo sąlygų neužtikrinimas, gaunamos valstybinės paramos naudojimas ne šeimos, ne vaikų interesams, psichologinis, fizinis, seksualinis smurtas, nedarbas, finansiniai sunkumai, sveikatos, psichologinės problemos ir pan.

Tokiomis sąlygomis augantys vaikai patys neretai atsiduria socialinės rizikos grupėse – valkatauja, elgetauja, buriasi į nusikalstamas grupes, naudoja psichotropines medžiagas ir kt. Juos galima laikyti potencialiais bedarbiais, kadangi išsimokslinimo stoka jiems trukdo įsitvirtinti darbo rinkoje ir pan.

Šiuo požiūriu labai svarbi yra socialinių darbuotojų, teikiančių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas socialinės rizikos šeimoms, veikla, taip pat vaikų dienos centrų ar dienos užimtumo grupių veikla, t. y. prevencinis darbas apsaugant vaikus nuo gatvės įtakos, nusikalstamumo ir žalingų įpročių.

Senyvo amžiaus ir neįgalūs asmenys. Senyvo amžiaus žmonių socialinę grupę veikia įvairūs amžiaus nulemti faktoriai: pasitraukimas iš darbinės veiklos, santykinai žemas pragyvenimo lygis, sumažėję gebėjimai savarankiškai rūpintis asmeniniu gyvenimu ir dalyvauti visuomeninėje veikloje, sveikatos problemos, negalia, našlystė, dezorientacija greitai besikeičiančioje aplinkoje ir pan.

Negalios rūšys, asmens šeimyninė, finansinė padėtis yra glaudžiai susijusios su neįgaliųjų socialinių paslaugų poreikiu. Dėl objektyvių (nepakankamai pritaikytos aplinkos, neadekvataus visuomenės požiūrio į negalią, žemo užimtumo lygio) bei subjektyvių (socialinių-psichologinių) veiksnių neįgalieji dažnai būna prislėgti, suirzę, mažai bendraujantys, apatiški, patiria vienišumo, izoliacijos, susvetimėjimo jausmus. Jiems galima padėti teikiant įvairias socialines paslaugas.

Spartūs visuomenės senėjimo procesai, ilgėjanti vidutinė gyvenimo trukmė, neįgaliųjų asmenų, vyresnių kaip 18 metų amžiaus, skaičiaus didėjimas lemia augantį bendrųjų socialinių paslaugų (transporto organizavimo, sociokultūrinių paslaugų ir kt.), pagalbos į namus, apgyvendinimo nestacionariose globos įstaigose ar socialinės globos pačių asmenų namuose poreikį.

Svarbu paminėti pagalbos į namus paslaugų, kurios padeda asmenims tvarkytis buityje bei santykinai dalyvauti visuomenės gyvenime, reikalingumą. Šių paslaugų poreikis mieste didėja, ryškėja šių paslaugų gavėjų ir teikiamų paslaugų augimo tendencija.

Siekiant sudaryti kuo palankesnes socialinės integracijos neįgaliesiems, asmenims, turintiems judėjimo problemų, apsitarnavimo funkcijų sutrikimų, sąlygas, būtina ir toliau organizuoti būstų ir aplinkos pritaikymo darbus, t. y. gyvenamųjų patalpų pritaikymą neįgaliesiems panaudojant specialius elementus (keltuvus, nuovažas), koreguojant šiems žmonėms sunkiai prieinamas erdves (tualetus, vonias, virtuves ir kt.).

Socialinės rizikos asmenys. Vadovaujantis Socialinių paslaugų įstatymu, socialinės rizikos suaugusiems asmenims priskiriami elgetaujantys, valkataujantys, piktnaudžiaujantys alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis medžiagomis, linkę įsitraukti į nusikalstamą veiklą, patyrę psichologinę, fizinę ar kitokią prievartą, smurtą asmenys ir iš dalies ar visiškai netekę gebėjimų rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime asmenys.

Šių žmonių socialinės grupės išskirtinis bruožas – tarpusavyje susijusių socialinių problemų „paketas“. Dažnai siekdami patenkinti įvairius savo poreikius, jie linkę į nusikalstamumą, todėl patenka į įkalinimo įstaigas. Grįžę iš laisvės atėmimo vietų, jie susiduria su tokiais neigiamais padariniais kaip prarasta šeima, prarastas gyvenamasis būstas, susilpnėję socialiniai įgūdžiai, darbinės veiklos neturėjimas, socialinis statusas ir pan. Teistumas, piktnaudžiavimas alkoholiu, nedarbas yra esminiai faktoriai, lemiantys benamystę.

Siekiat padėti socialinės rizikos asmenims išsivaduoti ir „uždaro problemų rato“, būtina sudaryti kuo palankiausias sąlygas jų socialinei integracijai, kompleksiškai teikti asmens higienos, maitinimo, aprūpinimo būtiniausiais daiktais, sveikatos priežiūros, apgyvendinimo, įdarbinimo ir kitas paslaugas.

Šiaulių mieste 2013 m. pradžioje gyveno 18 888 vaikai (2011-01-01 – 21 108 vaikai; 2012-01-01 – 19 422 vaikai) (Lietuvos Statistikos departamento duomenys). Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus (toliau – Vaiko teisių apsaugos skyrius) socialinės rizikos šeimų apskaitoje (2014 m. kovo 10 d. duomenimis) Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu yra įrašytos 222 šeimos, kuriose auga 293 nepilnamečiai vaikai. Šioms šeimoms socialinės priežiūros paslaugas teikia 13 socialinių darbuotojų, dirbančių Socialinių paslaugų centre.

2014 m. kovo 10 d. duomenimis, vaikų globos įstaigose gyveno 125 Vaiko teisių apsaugos skyriaus apskaitoje esantys globojami (rūpinami) vaikai.

Šiaulių regione yra 4 vaikų globos namai. Iki 2010-07-01 jų steigėja – Šiaulių apskrities viršininko administracija. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2009 m. rugsėjo 16 d. nutarimu Nr. 1157 nuo 2010-07-01 perdavė vaikų globos namų steigėjų funkcijas: Šiaulių miesto savivaldybei – Šiaulių miesto savivaldybės vaikų globos namus ir Šiaulių miesto savivaldybės kūdikių namus; Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai – vaikų globos namus „Šaltinis“; Šiaulių rajono savivaldybei – Kuršėnų vaikų globos namus.

Šiuo metu Šiaulių miesto savivaldybės vaikų globos namuose gyvena 61 likęs be tėvų globos Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus apskaitoje esantis globojamas (rūpinami) vaikas bei 8 Šiaulių rajono savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyriaus apskaitoje esantys globojami (rūpinami) vaikai. Iš viso 2014 m. sausio 1 d. gyvena 69 vaikai.

 

4.3. Kiti rodikliai.

Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės duomenimis, 2013 m. pradžioje Šiauliuose gyveno 106470 gyventojų (2011 m. – 120969 gyventojai, 2012 m. – 107875 gyventojai,), t. y. 1405 gyventojais mažiau nei 2012 m. Gyventojų demografinės tendencijos Šiaulių mieste buvo panašios į kitų didžiųjų miestų. Per 2009–2013 m. (metų pradžioje) laikotarpį Šiaulių miesto gyventojų sumažėjo 15,64 proc., arba 19745 gyventojais, ir išlieka gyventojų mažėjimo tendencijos.

 

Šiaulių miesto gyventojų skaičiaus kitimo dinamika

(duomenų šaltinis – Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės)

 

 

2013 m. pradžioje Šiauliuose gyveno 16 399 vaikų nuo 0 iki 15 metų, 23 520 pensinio amžiaus asmenų ir 66 551 darbingo amžiaus asmuo, t. y. 0–15 metų vaikai sudarė 15,4 proc., darbingo amžiaus asmenys – 62,51 proc., pensinio amžiaus asmenys – 22,13 proc. visų Šiaulių miesto gyventojų. 2009 m. nuo 0 iki 15 metų gyventojų skaičius sudarė 15,03 proc., darbingo amžiaus – 67,28 proc., pensinio amžiaus – 17,68 proc. visų Šiaulių miesto gyventojų. Darbingo amžiaus gyventojų skaičius iš bendro gyventojų skaičiaus 2009–2012 m. laikotarpiu sumažėjo 4,77 procentiniais punktais.

 

 

 

Šiaulių teritorinės darbo biržos duomenimis, bedarbių dalis nuo darbingo amžiaus gyventojų per metus nepakito ir 2014 m. sausio 1 d. sudarė 11,9 proc., vyrų dalis sumažėjo 0,2 proc. punkto ir sausio 1 d. siekė 11,5 proc., moterų dalis padidėjo 0,2 proc. punkto ir sudarė 12,3 proc. Jaunimo registruotas nedarbas išliko mažiausias – 6,7 proc. Išliko dideli teritoriniai nedarbo lygio skirtumai tarp savivaldybių. Didžiausias registruotas nedarbas 2014 m. sausio 1 d. Kelmės (18,2 proc.) ir Akmenės (17,7 proc.) savivaldybėse, mažiausias Šiaulių mieste – 8 proc. Pakruojo rajono savivaldybėje registruotas nedarbas sudarė 12,5 proc., Šiaulių rajone – 11,6 proc., Radviliškio – 12,6 proc., Joniškio – 15,3 proc.

 

Bedarbių procento nuo darbingo amžiaus gyventojų dinamika

(duomenų šaltinis – Šiaulių teritorinė darbo birža)

 

 

2014%20m%201

 

 

 

             5. Savivaldybėje esamos socialinių paslaugų infrastruktūros analizė.

 

Eil. nr.

Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes[1]

Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas

Pavaldumas[2]

Vietų (gavėjų[3]) skaičius

iš viso

iš jų –finansuojamų Savivaldybės

1

Socialinės globos namai

Šiaulių miesto savivaldybės globos namai

Šiaulių miesto savivaldybės

42

34

Šiaulių miesto savivaldybės vaikų globos namai

Šiaulių miesto savivaldybės

69

51

2

Šeimynos

V. Gumuliausko šeimyna „Vaiko šviesa“

D. Gumuliauskienės šeimyna „Vaiko draugas“

M. Ramonienės šeimyna

R. Ramono šeimyna

 

Ratnikų šeimyna

(Kelmės r.)

Šiaulių miesto savivaldybės

6

 

 

8

 

 

8

 

6

 

2

(2014-03-10 duo-menys)

Dalinis finansavimas

 

Dalinis finansavimas

 

Dalinis finansavimas

Dalinis finansavimas

Dalinis finansavimas

3

Laikinojo gyvenimo namai

 

 

 

4

Dienos socialinės globos centrai

Šiaulių miesto savivaldybės globos namų Dienos socialinės globos centras „Goda“

Šiaulių miesto savivaldybės

64

64

5

Savarankiško gyvenimo namai

Šiaulių miesto savivaldybės globos namų Savarankiško gyvenimo namai

Šiaulių miesto savivaldybės

87

87

6

Socialinės priežiūros centrai

VšĮ Vaikų dienos centras „Mūsų draugas“

Nevalstybinis

20

12 000 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

Vaikų dienos centras „Dienos užimtumo grupė“

Nevalstybinis

12

0 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

Lietuvos vaiko teisių gynimo organizacija „Gelbėkit vaikus“

Nevalstybinis

35

7 000Lt Savivaldybės lėšų

 

 

Klubas „Tarp savų“

Nevalstybinis

30

10 000 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

 

 

Šv. Apaštalų Petro ir Pauliaus katedros parapijos Vaikų dienos centras „Vilties spindulys“

Nevalstybinis

35

 

(2013-12-31 duome-nys)

11 000 Lt Savivaldybės lėšų

7

Bendruomeninės įstaigos

Šiaulių artrito draugija ,,Artis“

Nevalstybinis

14 000 Lt

 

 

 

Šiaulių krašto žmonių, sergančiu cukriniu diabetu, klubas ,,Lemtis“

Nevalstybinis

40 000 Lt

 

 

 

Viešoji įstaiga Šiaulių kurčiųjų reabilitacijos centras

Nevalstybinis

53 000 Lt

7 000 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

VšĮ Šiaulių ir Tauragės regionų aklųjų centras

Nevalstybinis

80 000 Lt

12 000 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

Žmonių su fizine negalia sporto klubas ,,Entuziastas“

Nevalstybinis

26 000 Lt

4 000 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija ,,Šiaulių viltis“

Nevalstybinis

31 500 Lt

4 500 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

Šiaulių moterų krūtų patologijos asociacija ,,Salvija“

Nevalstybinis

18 000 Lt

 

 

 

Šiaulių kurčiųjų sporto klubas ,,Aidas“

Nevalstybinis

14 000 Lt

 

 

 

Asmenų su psichine negalia klubas ,,Dvasinė šiluma“

Nevalstybinis

30 000 Lt

 

 

 

Šiaulių miesto žmonių su negalia klubas ,,Židinys“

Nevalstybinis

14 000 Lt

 

 

 

Šiaulių miesto aklųjų ir silpnaregių sporto klubas ,,Perkūnas“

Nevalstybinis

30 000 Lt

 

 

 

Šiaulių miesto neįgaliųjų draugija

Nevalstybinis

60 000 Lt

10 000 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

Šiaulių miesto neįgaliųjų sporto klubas „Šiaulietis“

Nevalstybinis

12 000 Lt

910 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

Lietuvos neįgaliųjų draugija

Nevalstybinis

10 000 Lt

 

 

 

Šiaulių apskrities sergančiųjų išsėtine skleroze draugija

Nevalstybinis

73 000 Lt

11 000 Lt Savivaldybės lėšų

 

 

Šiaulių miesto neįgaliųjų sporto klubas „Šiaulietis“

Nevalstybinis

17 000

Lt

 

 

 

VšĮ „Motinos Teresės šeimų namai“

Nevalstybinis

23 000 Lt

 

8.

Kitos socialinių paslaugų įstaigos

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centras

Šiaulių miesto savivaldybė

8305

 

 

 

VšĮ Centro poliklinikos Psichikos sveikatos centras

Šiaulių miesto savivaldybės

1133

 

 

VšĮ Dainų pirminės sveikatos priežiūros centro Psichikos sveikatos centras

Šiaulių miesto savivaldybės

220

9

Trumpalaikės socialinės globos paslaugos

VšĮ Respublikinės Šiaulių ligoninės filialo Psichiatrijos ligoninė

Šiaulių miesto savivaldybės globos namų Dienos socialinės globos centras

„Goda“

Globos namai

Šiaulių miesto savivaldybės

 

 

Šiaulių miesto savivaldybės

 

 

 

 

Šiaulių miesto savivaldybės

 

20

 

 

 

64

 

 

 

 

 

42

20

 

 

 

64

 

 

 

 

 

34

 

 

Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis

 

Šiaulių mieste veikia 3 socialines paslaugas teikiančios įstaigos.

 

Socialinių paslaugų centras.

Teikiamos bendrosios paslaugos:

informavimo – klientams teikiama informacija apie socialinės pagalbos suteikimo galimybes mieste;

konsultavimo – kartu su klientu sprendžiama jo probleminė situacija ir ieškoma problemos sprendimo būdų;

maitinimo organizavimo – teikiama pagalba asmeniui (šeimai), dėl nepakankamų pajamų nepajėgiančiam maitintis namuose;

aprūpinimo būtiniausiais daiktais;

transporto organizavimo – teikiama asmenims, dėl negalios, ligos ar senatvės turintiems judėjimo problemų;

sociokultūrinės – siekiama, kad asmenys išvengtų socialinės atskirties;

asmens higienos ir sveikatos priežiūros;

kitos bendrosios paslaugos.

Teikiamos specialiosios paslaugos:

pagalbos į namus – siekiama sumažinti asmens (šeimos) socialinę atskirtį ir padėti tvarkytis buityje;

socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo – siekiama padėti šeimai (asmeniui) atkurti savarankiškumą, padėti vaikams, augantiems socialinės rizikos šeimose;

dienos socialinės globos asmens namuose – teikiama asmeniui, turinčiam sunkią negalią, nuolatinės priežiūros reikalaujanti pagalba;

trumpalaikės socialinės globos – teikiama asmenims (šeimoms), neturintiems gyvenamosios vietos;

laikinas apnakvindinimas – nakvynės ir minimalaus būtinųjų asmens higienos paslaugų teikimas benamiams.

Paslaugų skaičius, kurias suteikia Socialinių paslaugų centro darbuotojai, viršija 150 tūkst. per metus.

Per 2013 m. Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centras suteikė 151708 paslaugas 8305 paslaugų gavėjams. Minėtų paslaugų poreikis yra tenkinamas.

 

Globos namai.

Mieste teikiamos ilgalaikės socialinės globos ir slaugos paslaugos Globos namuose senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims. Pagrindinis uždavinys – užtikrinti ilgalaikę globą, sveikatos priežiūrą ir saugią aplinką senyvo amžiaus asmeniui ir suaugusiam asmeniui su negalia, kuriam nustatyta tvarka yra paskirta ilgalaikė globa, sudaryti Globos namų gyventojams tinkamas, žmogaus orumo nežeminančias gyvenimo sąlygas, paslaugomis siekti maksimalios žmonių integracijos į bendruomenę, skatinti įstaigos gyventojus pasirūpinti tiek savimi, tiek kitais įstaigos gyventojais. Tačiau šių paslaugų nepakanka, nes Globos namai įrengti sename pastate, kuris nepritaikytas seniems ir neįgaliems Globos namų gyventojams.

Globos namuose teikiamos trumpalaikės socialinės globos paslaugos. Jomis turi teisę naudotis Šiaulių miesto gyventojai, kuriems būtina globa ir slauga.

Socialinė priežiūra teikiama Šiaulių miesto savivaldybės Globos namų padalinyje -  Savarankiško gyvenimo namuose. Tai visuma paslaugų, kuriomis iš dalies nesavarankiškiems  senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims teikiama minimali specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba: informavimo ir konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, apgyvendinimo, kasdieninio gyvenimo įgūdžių ugdymo ir palaikymo, laisvalaikio ir užimtumo organizavimo, kultūrinių renginių, atsižvelgiant į gyventojo individualius poreikius ir interesus. Šiomis paslaugomis turi teisę naudotis iš dalies nesavarankiški senyvo amžiaus ir (ar) neįgalūs asmenys, kuriems teisės aktų tvarka nustatytas socialinės priežiūros poreikis ir kurie dėl sveikatos būklės negali gyventi visiškai savarankiškai savo namuose. Paslaugų poreikis tenkinamas.

Globos namų padalinyje dienos socialinės globos centre „Goda“ teikiamos nestacionarios specialiosios paslaugos, t. y. dienos ir trumpalaikės socialinės globos paslaugos suaugusiems asmenims, turintiems proto negalią. Centre klientams teikiama kompleksinė pagalba, palaikomi ir ugdomi kasdienio gyvenimo įgūdžiai, teikiamos užimtumo, maitinimo ir transporto paslaugos. Šių paslaugų poreikis yra tenkinamas.

Dienos socialinės globos centro „Goda“ savarankiško gyvenimo bute yra teikiamos trumpalaikės socialinės globos paslaugos. Čia apgyvendinami lengvą proto negalią turintys našlaičiai, kurie galėtų gyventi savarankiškai, tačiau neturi kur gyventi ir neturi savarankiško gyvenimo įgūdžių. Šios paslaugos gali būti teikiamos 5 jaunuoliams. Paslaugos trukmė iki dvejų metų. Poreikis tenkinamas tik vaikinams. Reikėtų buto našlaitėms merginoms.

Globos namuose pradėta teikti nauja paslauga: socialinė globa ir slauga senyvo amžiaus asmenims namuose, kuriems nustatytas slaugos poreikis. Tai kompleksinė specialistų pagalba, nuolatinės specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba dienos metu. Ją sudaro socialinė globa ir slauga namuose. Šios paslaugos teikiamos komandiniu principu: socialinis darbuotojas ir jo padėjėjai, slaugytojas ir jo padėjėjai. Poreikis tenkinamas.

 

Trumpalaikės socialinės globos paslaugos asmenims su psichine negalia teikiamos VšĮ Respublikinės Šiaulių ligoninės filialo Psichiatrijos ligoninės Socialinės globos skyriuje.

Šios paslaugos teikiamos globėjui laikinai išvykus, susirgus ir  t. t., kol asmuo sulaukia ilgalaikės socialinės globos paslaugų ar pagerėjus sveikatos būklei gali grįžti gyventi savarankiškai. 

Šių paslaugų poreikis nuolat didėja.

Šiaulių miesto savivaldybės vaikų globos namai teikia platų specialiųjų socialinių paslaugų spektrą.

 

Teikiamos ilgalaikės socialinės globos paslaugos:

 

Paslauga

Trumpas komentaras apie paslaugas

 

1. Informavimas

Laiku teikiama reikalinga informacija apie socialinę pagalbą, informuojama apie tuos darbuotojus ir žmones, į kuriuos vaikas gali kreiptis pagalbos ir patarimo įvairiais klausimais, rengiama, platinama informacinė medžiaga (atmintinės, skrajutės ir kt.). Vaikai informuoti žodžiu ir raštu (kontaktai, pareigybės) apie bendravimo galimybes ir būdus su VTAS specialistais, policijos darbuotojais, apie vaikų pagalbos linijos telefonus ir kt. (69 vaikai).

2. Konsultavimas

Nuolat kartu su vaiku analizuojama vaiko, jo aplinkos probleminė situacija, ieškoma veiksmingų problemos sprendimo būdų: individualus darbas (69 vaikai), vaikui grupėje teikiama socialinė pedagoginė, psichologinė pagalba (22 vaikai).

3. Atstovavimas, tarpininkavimas

Nuolat teikiama pagalba vaikams sprendžiant įvairias jų problemas (teisines, sveikatos, buitines), tvarkant dokumentus dėl išlaikymo, našlaičio pensijos, globos ar įsikūrimo išmokos ir kt.; vaikai registruojami pas specialistus, organizuojami ūkiniai darbai ir kt., tarpininkaujama sprendžiant vaiko problemas su kitomis institucijomis, specialistais, asmenimis.

4. Apgyvendinimas

Visi vaikai gyvena uždaro tipo patalpose (šeimynose). Vaikų skaičius kambariuose – 1 arba 2 vaikai.

Patalpos, kuriose vaikas gyvena, mokosi, leidžia laisvalaikį, yra artimos šeimos namų aplinkai, atitinka higienos reikalavimus. Kiekvienas vaikas turi galimybę išsidėlioti savo asmeninius daiktus, formuoti savo kambario aplinką. Baldai, daiktai, spalvos sukuria tam tikrą emocinę atmosferą, mikroklimatą. Vaikai apgyvendinami kambaryje atsižvelgiant į jų amžių, giminystės ryšius, lytį, interesus, poreikius, suderinamumą su kitų kartu gyvenančių vaikų interesais.

 

5. Maitinimas

Organizuotas maitinimas 5 kartus per dieną, įskaitant maitinimo paslaugas mokymo įstaigose. Valgiaraštis sudaromas atsižvelgiant į rekomenduojamas paros maisto medžiagų ir energijos normas vaikams, suderinus su Visuomenės sveikatos centru. Vieno vaiko paros mitybai skirta 11,50 Lt, papildomai skiriama produktų vaikų gimtadieniams (tortams, saldumynams).

6. Sveikatos priežiūra

Pirminės vaikų ir paauglių psichikos sveikatos priežiūros paslaugos  teikiamos visose Šiaulių miesto sveikatos priežiūros įstaigose.

Surengta 12 paskaitų ir užsiėmimų sveikatos profilaktikos temomis. Be sveikatos priežiūros specialistų, 100 proc. darbuotojų (nuo privalomojo parengimo sk.) parengti teikti pirmąją medicininę pagalbą.

7. Socialinis ir pedagoginis darbas, bendravimas

Vaikų socialiniai ryšiai: palaiko ryšius su broliais, seserimis, tėvais, giminaičiais, globėjais 35 proc. vaikų. Be kasdieninio kalbėjimosi su socialiniais darbuotojais, vaiko bendravimo įgūdžiams formuoti yra sudaromos sąlygos dalyvaujant socialinių įgūdžių ugdymo programose „Gyvenimo įgūdžių ugdymas“ ir kt., organizuojami susitikimai su bendraamžiais iš Šiaulių mokyklų, ŠU studentais; vykdant projektinę veiklą, rengiami užsiėmimai, diskusijos, bendri šeimynų renginiai. 55 proc. vaikų turi ,,savo asmenį“. Vieniems toks žmogus yra socialinis darbuotojas, kitiems socialinis pedagogas, medikas, įstaigos vadovas ar kitas žmogus, kuriuo vaikas pasitiki, su juo sprendžia iškilusias problemas, iš kurio gauna emocinę paramą ir palaikymą. Vaikams teikiama pagalba: specialiojo pedagogo (logopedo) mokyklose; individuali ir grupinė socialinio pedagogo, psichologo asistento pagalba vaikų globos namuose ir mokykloje. Teikiama socialinio darbuotojo pagalba pradinių klasių vaikams ir turintiems specialiųjų mokymosi poreikių ruošiant pamokas, kai kurie vyresnieji vaikai pamokas ruošia savarankiškai. ISGP vykdymas, peržiūra ir koregavimas atliekamas pagl įstaigoje nustatytą tvarką.

7.1. Kasdieninio gyvenimo įgūdžių ugdymas ir palaikymas

Šiaulių vaikų globos namuose buvo vykdomos ilgalaikės 14–18 metų vaikų ir paauglių socialinių ir savarankiško gyvenimo įgūdžių ugdymo, prevencinio darbo grupės veiklos, vaikų ir paauglių rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo tikslinės socializacijos programos. Tai kryptingas bendrųjų gebėjimų (asmeninių, socialinių, komunikacinių, kritinio mąstymo bei problemų sprendimo, darbinių ir veiklos) ir socialinių kompetencijų ugdymas, kuris derinamas su šeimynų socialinių darbuotojų teminiais veiklos planais. Vaikams teiktos informavimo, konsultavimo ir karjeros planavimo paslaugos, padedančios pasirinkti savąjį kelią švietimo, mokymo bei užimtumo srityse ir pradėti kurti savo profesinę karjerą. Teikta informacija ugdytiniams jų teisių apsaugos, globos (rūpybos), įvaikinimo, socialinių paslaugų ir teisės pažeidimų prevencijos klausimais, organizuotos socialinės pratybos. Užsiėmimų metu sudarytos sąlygas vaikams išreikšti stresinės situacijos sukeltas emocijas ir mintis, vaikams ir socialiniams darbuotojams teiktos žinios apie krizinės situacijos išgyvenimą ir pagalbą, saugų elgesį. Dalyvaujant muzikos, fotografijos, medžio apdirbimo būreliuose, turtinama asmeninė emocinė patirtis, atveriami asmeniniai paauglio resursai: emociniai, vaizduotės, kūrybiniai, intelektualiniai, kognityviniai.

Ikimokyklinio ir jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų kasdieninio gyvenimo įgūdžių ugdymas ir palaikymas vykdomas per užsiėmimus naudojant gyvenimo įgūdžių ugdymo programas, skirtas visų amžiaus tarpsnių vaikams, mokomuosius žaidimų rinkinius; paaugliai ugdomi pagal socialinių įgūdžių ugdymo programą. Sudaromos sąlygos vaikams savarankiškai tvarkyti asmeninius reikalus (naudotis banko paslaugomis, apsilankyti pas gydytoją, nusifotografuoti, nusikirpti, įsigyti pirkinių ir kt.) ir tai vaikams gerai sekasi.

Organizuotas socialinių įgūdžių ugdymas, parenkant tinkamas metodikas ir programas, padėjo didinti vaikų psichologinį-socialinį atsparumą, lavinti pozityvią saviraišką, ugdyti atviro ir geranoriško bendravimo, savarankiškumo įgūdžius.

Vaiko (-ų) savarankiškumo lygmens įvertinimas vykdomas pildant vaiko poreikių įvertinimo ir individualius socialinių paslaugų teikimo vaikui planus. Atsižvelgiant į kylančius sunkumus, pasirengimo savarankiškam gyvenimui lygį, organizuojama individuali pagalba vaikui. Rengiant vaikus savarankiškam gyvenimui, išskiriamos prioritetinės sritys: stiprinama vaikų atsakomybė ir iniciatyvumas įtraukiant juos į įvairius namų ruošos darbus; vaikams teikiamos profesinio orientavimo paslaugos; ugdomi vaikų bendravimo ir tarpasmeninės sąveikos, biudžeto tvarkymo įgūdžiai disponuojant kišenpinigiais; vaikai rengiami šeimyniniam gyvenimui ir atsakingai tėvystei.

7.2. Darbinių įgūdžių ugdymas (užimtumas)

7.3. Laisvalaikio organizavimas

Laisvalaikis organizuojamas prevenciniais tikslais, siekiant mažinti socialinę atskirtį, užtikrinti struktūruotą laisvalaikį.

Įstaigoje veikia 4 būreliai: muzikos, fotografijos, medžio apdirbimo, sporto – kuriuose užimta 80 proc. vaikų. Socialiniai darbuotojai vykdo darbinių įgūdžių ugdymo programas, moko technologijų. Vykdoma projektinė veikla, lankomi kultūriniai renginiai (filmai, spektakliai, koncertai), dalyvaujama susitikimuose su žymiais žmonėmis ir pan. renginiuose, skaitomos knygos, dalyvaujama sportinėse varžybose, grupiniuose socialinių įgūdžių ugdymo užsiėmimuose.

7.4. Pagalba maitinantis, prausiantis ir kt.

Daugelis Šiaulių vaikų globos namuose gyvenančių vaikų geba patys tenkinti savo fiziologinius ir higieninius poreikius. Vienam vaikui su fizine negalia bei 10 ikimokyklinio amžiaus vaikų teikiama tokia pagalba.

7.5. Asmeninės higienos paslaugų organizavimas

Kiekviena šeimyna turi įrengtas berniukams ir mergaitėms atskiras asmens higienos patalpas, atitinkančias higienos normos reikalavimus. Asmeninės higienos patalpos turi vidinius užraktus. Vaikai aprūpinami reikalingomis higienos priemonėmis, jiems sudaromos galimybės privačiai naudotis asmeninės higienos paslaugomis.

7.6. Kitos paslaugos pagal asmens savarankiškumo lygį ir poreikius

Vaikai mokosi pagal jų galimybes ir sveikatos būklę atitinkančią ugdymo programą su atitinkamų sričių specialistų išvadomis ir rekomendacijomis. Globos namų darbuotojai lankosi mokykloje, tėvų susirinkimuose, organizuojamose šventėse.

Vaiko turto ir asmeninių lėšų apskaitos ir kontrolės tvarka (trumpi duomenys);

57 vaikai naudojosi kišenpinigiais, jais disponuoja pagal įstaigoje priimtą asmeninėms išlaidoms skirtų pinigų (kišenpinigių) tvarką ir šeimynose nustatytas taisykles, naudojasi mokėjimo kortelėmis – ZOOM jaunimo programa, internetine bankininkyste. Vaikams, turintiems didesnes pinigų sumas, sudaromos terminuotos jaunimo indėlių sutartys (7 v.).

 

Vaikų dienos centrai.

2013 m. Šiaulių mieste veiklą vykdė 5 vaikų dienos centrai, iš kurių 4 priklauso NVO sektoriui:

viešosios įstaigos „Mūsų draugas“ Vaikų dienos centras, esantis Dainų g. 35, Šiauliuose, kurį lanko 20 vaikų;    

Lietuvos vaikų teisių gynimo organizacijos „Gelbėkit vaikus“ Šiaulių skyriaus Dienos centras, esantis Darbininkų g. 30, Šiauliuose, kurį lanko 35 vaikai;

klubas „Tarp savų“, esantis Aušros al. 64, Šiauliuose, kurį lanko 30 vaikų;

Šv. Apaštalų Petro ir Pauliaus katedros parapijos Vaikų dienos centras „Vilties spindulys“,  esantis Aušros t. 3, Šiauliuose, kurį lanko 35 vaikai.

Šiaulių miesto savivaldybės biudžetinės įstaigos Socialinių paslaugų centro Vaikų dienos centro Dienos užimtumo grupė, esanti Stoties g. 9 C, Šiauliuose, kurią lanko 12 vaikų.

Iš viso vaikų dienos centrus, 2013-12-31 duomenimis, lankė 132 vaikai.

Dienos centruose organizuojamas vaikų socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas, pamokų ruoša, laisvalaikio užimtumas ir maitinimas, teikiamos sociokultūrinės paslaugos, vaikai turi galimybę bendrauti ir ugdyti kūrybiškumą.

Šiuo metu mieste veikiančių vaikų dienos centrų veikla iš esmės yra pakankama, tačiau, esant didesniam jų kiekiui ar finansavimui, būtų galima padėti didesniam vaikų skaičiui.

 

Pirminės sveikatos priežiūros centrų psichikos sveikatos centruose teikiamos užimtumo, atstovavimo, informavimo, konsultavimo ir kt. paslaugos.

 

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas.

 

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes[4]

Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems nustatytas socialinių paslaugų poreikis

1000 gyventojų tenka vietų

Iš jų finansuoja Savivaldy-bė

įvertintas

nepatenkintas

 

1

2

3

4

5

6

1

Ilgalaikė socialinė globa:

vaikų globa (rūpyba)

69

-

0,65

0,49

 

suaugusiųjų socialinė globa

36

66

0,34

0,34

2

Trumpalaikė socialinė globa

22

-

0,208

0,208

3

Dienos socialinė globa įstaigoje

64

-

0,605

0,605

4

Socialinė globa ir slauga asmens namuose

26

-

0,25

-

5

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

87

_

0,813

0,813

6

Pagalba namuose

227

-

2,17

1,79

7

Trumpalaikė socialinė globa (socialinės rizikos suaugusiems asmenims)

162

-

1,53

-

8

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose

249 šeimos

-

2,35

1,69

9

Laikinasis apnakvindinimas

30

-

0,28

0,28

10

Kitos socialinės priežiūros paslaugos

 

 

 

 

11

Bendrosios socialinės paslaugos

7331

-

69,2

68

12

Aplinkos ir būsto pritaikymas neįgaliesiems

4

23

0,04

20 % finansuo-jama iš Savival-dybės lėšų

 

Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė

Šiaulių miesto savivaldybėje socialinės paslaugos yra teikiamos labai įvairioms klientų grupėms, tai:

senyvo amžiaus ir neįgalūs asmenys,

suaugę asmenys su negalia ir jų šeimos,

socialinės rizikos šeimos,

vaikai su negalia ir jų šeimos,

likę be tėvų globos vaikai ir kt.

Ilgalaikės socialinės globos ir slaugos paslaugas senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims Šiaulių mieste teikia Globos namai. Šiuose namuose gyvena 34 gyventojai – seni ir neįgalūs asmenys, kurie yra vieniši ar dėl sveikatos būklės nebegali savarankiškai pasirūpinti savimi. Pagal gyventojų skaičių Šiauliuose ir pateiktus normatyvus ilgalaikei socialinei globai Šiaulių mieste turėtų būti 49 vietos, tad  reikėtų dar 15 vietų.

Globos namuose teikiamos trumpalaikės socialinės globos paslaugos. Jomis turi teisę naudotis Šiaulių miesto gyventojai, kuriems būtina priežiūra ir slauga, jei turi Socialinės paramos skyriaus siuntimą arba tiesiogiai kreipiasi į Globos namų administraciją nustatyta tvarka ir moka visą paslaugos kainą. Šia paslauga gali naudotis senyvo amžiaus ir (ar) neįgalūs asmenys. Tai visuma paslaugų, kuriomis nesavarankiškam asmeniui teikiama kompleksinė specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba. Asmuo Globos namuose gali būti nuo paros iki šešių mėnesių. 2013 metais šia paslauga pasinaudojo jau 22 klientai.

Socialinė priežiūra teikiama Savarankiško gyvenimo namuose. Tai visuma paslaugų, kuriomis iš dalies nesavarankiškiems senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims teikiama minimali specialistų priežiūros reikalaujanti pagalba: informavimo ir konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, apgyvendinimo, kasdieninio gyvenimo įgūdžių ugdymo ir palaikymo, laisvalaikio ir užimtumo organizavimo atsižvelgiant į gyventojo individualius poreikius ir interesus. Šia paslauga nuo Savarankiško gyvenimo namų atidarymo pasinaudojo 89 klientai.

Dienos socialinės globos paslaugos institucijoje asmenims su proto negalia teikiamos Globos namų padalinyje Dienos socialinės globos centre „Goda“. 2013 m. centrą lankė 64    klientai. Centre pradėtos teikti dienos socialinės globos paslaugos  suaugusiems autizmo sindromą turintiems asmenims.

Taip pat šios grupės klientams paslaugos teikiamos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Šiaulių viltis“ Paramos šeimai centre, kurį lanko 4–6 klientai.

Trumpalaikė socialinė globa senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims teikiama VšĮ Respublikinės Šiaulių ligoninės Psichiatrijos ligoninės Socialinės globos skyriuje, kur yra 20 lovų. Šių paslaugų poreikis nuolat didėja, jas būtina plėsti. Šios paslaugos yra teikiamos ir dienos socialinės globos centro „Goda“ savarankiško gyvenimo bute, kuriame gali gyventi ir savarankiško gyvenimo įgūdžių mokytis 5 jaunuoliai, turintys proto negalią. Taip pat 20 vietų įsteigta Šiaulių miesto savivaldybės globos namuose.

2012 m. pradėtos teikti dienos socialinės globos paslaugos kompleksinę negalią turintiems 5 asmenims Specialiojo ugdymo centro padalinio Dienos socialinės globos skyriuje.

Socialinių paslaugų centro teikiamų bendrųjų ir specialiųjų socialinių paslaugų poreikis mieste iš esmės tenkinamas, paslaugų kokybė gera. Gerinant trumpalaikės socialinės globos paslaugas, nuo 2013 m. Socialinių paslaugų centro Laikinojo apgyvendinimo tarnyboje pradėtas vykdyti projektas „Nestacionarių socialinių paslaugų infrastruktūros plėtra Šiaulių regione, įkuriant nestacionarių socialinių paslaugų padalinį socialinės rizikos asmenims Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centre“.

2013 m. gruodžio 31 d. Šiaulių mieste buvo 380 vaikų, kuriems įstatymų nustatyta tvarka įsteigta laikinoji ar nuolatinė globa (rūpyba). 234 vaikai buvo globojami šeimose, tai sudarė 62 proc. visų globojamų vaikų skaičiaus, 121 vaikas buvo globojamas vaikų globos įstaigose (32 proc. visų globojamų vaikų skaičiaus), 25 – šeimynose. Šie duomenys rodo, kad vaikų, globojamų šeimose, skaičius yra žymiai didesnis nei vaikų, globojamų institucijose. 2013 m. 73 Šiaulių miesto vaikams, netekusiems tėvų globos, buvo nustatyta globa: 29 vaikų apgyvendinta Šiaulių vaikų globos įstaigose, 36 vaikams nustatyta globa šeimose, 8 – šeimynose. Suteikiant vaikams, kuriais tinkamai nesirūpina jų tėvai, laikinąją ar nuolatinę globą, yra užtikrinama jų priežiūra, sprendžiamos vaikų patirtos krizės, elgesio ir kitos problemos, teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, darbo įgūdžių ugdymo, laisvalaikio organizavimo, asmeninės higienos ir priežiūros bei kitos paslaugos.

Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir kitos paslaugos vaikams organizuojamos ir vaikų dienos centruose arba šeimose.

Šiaulių mieste 2013 m. veikė 5 vaikų dienos centrai, kuriuos lankė 132 vaikai. Iš savivaldybės biudžeto buvo skiriama lėšų projektams finansuoti ir materialinei bazei stiprinti.

Vaikų dienos centrų darbu yra nuolat domimasi, lankomasi jų organizuojamuose renginiuose, bendradarbiaujama su vaikais ir tėvais, pagal galimybes stiprinama centrų materialinė bazė.

Iš savivaldybės biudžeto 2009 m. skirta 50,0 tūkst. Lt, 2010 m. – 40,2 tūkst. Lt, 2011 m. – 50,0 tūkst. Lt, 2012 m. – 59,800 Lt, 2013 m. – 40,0 Lt.

Vaikų dienos centrų veiklą, jų finansavimą koordinuoja ir kontroliuoja Vaiko teisių apsaugos skyrius bendradarbiaudamas su nevyriausybinėmis ir kitomis organizacijomis.

Dienos centruose vaikams užtikrinama saugi aplinka, jie neatitraukiami nuo šeimos, apsaugomi nuo smurto, valkatavimo, elgetavimo, nusikaltimų, kartu suteikiama materialinė, pedagoginė, socialinė, psichologinė, teisinė pagalba. Vaikams, paaugliams, kurie stokoja priežiūros, kenčia nuo fizinės, psichologinės ar kitokios prievartos, turi bendravimo problemų arba priklauso rizikos grupei, teikiama individuali pagalba. Šiuose centruose darbui su socialinės rizikos šeimomis ruošiamos ir įgyvendinamos socialinės, pedagoginės, švietimo ir reabilitavimo programos.

Vaikų užimtumo jų laisvalaikio metu poreikis nuolat didėja, todėl būtina skatinti plėsti vaikų dienos centrų veiklą didinant Savivaldybės indėlį į jų veiklos programų finansavimą.

Šeimoms teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos.

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centre dirba 13 darbo su socialinės rizikos šeimomis socialinių darbuotojų, kurie šioms šeimoms teikia socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, kitas paslaugas.

 

7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius Savivaldybėje.

 

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų skaičius

Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius

iš viso

iš jų – finansuojamų iš valstybės biudžeto

1

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose

 

 

 

1.1

biudžetinėse:

 

 

 

 

Socialinių paslaugų centre

25

13

38

 

Socialinių paslaugų centro Laikinojo apgyvendinimo tarnyboje

5

 

4

 

Globos namuose

3

_

11

 

Savarankiško gyvenimo namuose

6

-

10

 

Dienos socialinės globos centre „Goda“

10

-

9

 

Šiaulių vaikų globos namuose

19

6

14

1.2

viešosiose sveikatos priežiūros įstaigose

9

9

2

Savivaldybės administracijoje

5

 

8. Ankstesnių metų Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga.

Šiaulių miesto savivaldybės globos namuose suteiktos ilgalaikės globos ir slaugos paslaugos 2013 metais 42 klientams. Į namus išvyko 4 klientai, kuriems pradėta teikti nauja paslauga – socialinė globa ir slauga asmens namuose.

Globos namų padalinyje „Goda“ teikiamos socialinės paslaugos asmenims su proto negalia. Per 2013 m. suteikta socialinės globos paslaugų 64 klientams. 8 klientai teikiamų paslaugų atsisakė. 2013 m. paslaugos pradėtos teikti 7 naujiems klientams. 17 asmenų buvo teikiamos ne visos dienos socialinės globos paslaugos, 43 – dienos socialinės globos ir 4 – trumpalaikės socialinės globos paslaugos. 19 klientų naudojosi specialiojo transporto paslaugomis.  

Centre teikiamų socialinės globos paslaugų poreikis yra tenkinamas. Per 2012 m. buvo pradėtos teikti paslaugos asmenims, turintiems autizmo sindromą. Grupę lanko 4 klientai.

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centre plečiamos bendrosios bei specialiosios paslaugos. Per 2013 m. suteikta 151708 paslaugos. Didėjo dėmesys socialinės rizikos šeimoms. Jei 2012 m. socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos buvo teikiamos 181 socialinės rizikos šeimai, tai 2013 m. – 249 šeimoms.

Populiarinant globą šeimoje ir įvaikinimą, skatinant šeimas įvaikinti ir globoti, Socialinių paslaugų centro atestuoti socialiniai darbuotojai vykdo projektą „Globėjų ir įtėvių paieška, rengimas, atranka, konsultavimas ir pagalbos jiems teikimas Šiaulių mieste ir rajone“.

Išaugo dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas gaunančių klientų skaičius. 2012 m. tokias paslaugas gavo 13 klientų.  2013 m., pradėjus vykdyti projektą „Darbo ir šeimos įsipareigojimų derinimas: integralios pagalbos plėtra“, dienos socialinės globos ir slaugos asmens paslaugas namuose gavo 26 klientai.                  

2012 m. trumpalaikės socialinės globos paslaugomis pasinaudojo 85 asmenys, o 2013 m. – 162 asmenys. 2012 m. laikinojo apnakvindinimo (vienos nakties apnakvindinimas šaltuoju metų periodu, nuo lapkričio 1 d. iki balandžio 30 d.) paslaugomis pasinaudojo 451 asmuo 2961 kartą.  2013 m. šaltuoju metų periodu šia paslauga pasinaudojo 266 asmenys 2655 kartus.

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centre toliau vykdoma Būsto ir gyvenamosios aplinkos pritaikymo neįgaliesiems programa.

 

Bendrosios socialinės paslaugos, suteiktos per 2013 m.:

 

Eil. Nr.

Paslaugų rūšys

 

Paslaugų

gavėjų

skaičius

Suteiktų

paslaugų

skaičius

Įgyvendinimo apibūdinimas

1

Informavimo ir konsultavimo

1538

1538

Reikalingos informacijos suteikimas, klientų probleminių situacijų sprendimas

2

Maitinimo organizavimas

693

33598

Suteikta pagalba asmenims (šeimoms), kurie dėl nepakankamo savarankiškumo ar pajamų nepajėgia tinkamai maitintis namuose

 

 

3

Aprūpinimas būtiniausiais drabužiais ir avalyne

2033

2216

Būtiniausių drabužių, avalynės ir kitų reikmenų skurstantiems asmenims teikimas

4

Transporto organizavimas

465

2683

Teikta paslauga pagal poreikius asmenims, kurie dėl negalios, ligos ar senatvės turi judėjimo problemų, nepakankamų pajamų, todėl negali naudotis visuomeniniu transportu

5

Sociokultūrinės paslaugos:

- užsiėmimai grupėse

- užsiėmimai sporto salėje

- biliardas

- dailės terapija

- rankdarbių būrelis

- dainavimo užsiėmimai

- mezgimo būrelis

- dainavimo užsiėmimai

- meninio odos apipavidalini-mo būrelis

- pynimas iš vytelių

- karoliukų vėrimo būrelis

221

11168

Paslaugos teiktos siekiant išvengti socialinių problemų (prevencijos tikslais), mažinant socialinę atskirtį. Asmenys gali bendrauti, dalyvauti grupinio socialinio darbo užsiėmimuose, užsiimti mėgstama veikla, gauti psichologo konsultacijas ir pan.

6

Asmeninės higienos ir sveikatos priežiūros paslaugų organizavimas

696

2037

Teikta pagalba asmenims (šeimoms), kurie dėl nepakankamų pajamų ar skurdo ir kitų priežasčių neturi galimybės pasirūpinti savo higiena ar sveikata

7

Kitos bendrosios socialinės

paslaugos:

- neįgaliųjų aprūpinimas techninės pagalbos priemonėmis;

- dušo, skalbimo paslaugos;

- vaikų dienos užimtumo grupė;

- psichologo konsultacijos ir kt.

1685

5382

Neįgaliųjų aprūpinimas

techninėmis pagalbos priemonėmis, leidžiančiomis lengviau įveikti negalią, traumas, ligą ir kt.

Iš viso

7331

58622

 

 

Specialiosios socialinės paslaugos, suteiktos per 2013 m.:

 

Eil. Nr.

Paslaugos

 

Paslaugų

gavėjų

skaičius

Suteiktų

paslaugų

skaičius

Įgyvendinimo apibūdinimas

1

Pagalba į namus

 

227

 

 

30770

Asmens namuose teikiamos paslaugos, padedančios asmeniui (šeimai) tvarkytis buityje, tuo pat metu išvengti stacionarios globos

2

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas (socialinė priežiūra socialinės rizikos šeimoms)

 

249 šeimos

 

20294

Paslaugos teikiamos socialinės rizikos asmenims (šeimoms) siekiant palaikyti ir grąžinti savarankiškumą, padėti tose šeimose augantiems vaikams

3

Dienos socialinė globa asmens namuose

26

29624

Visuma paslaugų, kuriomis asmeniui teikiama nuolatinės priežiūros reikalaujanti pagalba dienos metu asmens namuose

4

Trumpalaikė socialinė globa

162

9639

Visuma paslaugų, kuriomis asmeniui (šeimai) teikiama kompleksinė, specialistų nuolatinės priežiūros reikalaujanti pagalba, benamystės ar krizių atvejais, taip pat socialinės rizikos asmenims (šeimoms) ir jų vaikams

5

Krizių centro paslauga

44

107

Pagalba krizių atvejais

6

Laikinasis apnakvindinimas

266

2655

Nakvynės ir minimalaus būtinųjų asmens higienos paslaugų teikimas benamiams, asmenims, piktnaudžiaujantiems alkoholiu ir pan., esant krizinei situacijai, kai, nesuteikus paslaugų, iškyla grėsmė asmens sveikatai ir gyvybei

Iš viso:

974

93086

 

Galutinė suma

(bendrosios ir specialiosios paslaugos)

8305

151708

 

 

Šiaulių vaikų globos namai – stacionari biudžetinė įstaiga, teikianti ilgalaikės socialinės globos paslaugas ir vykdanti globėjo (rūpintojo) funkcijas  tėvų globos netekusiems vaikams nuo 0 iki 18 metų. 2013 m. sausio 1 d. duomenimis, Globos namuose socialines paslaugas gavo 58 vaikai: 54 vaikai mokyklinio, 4 priešmokyklinio ir ikimokyklinio amžiaus. Jų priežiūra vykdoma 7 šeimynose, kurių kiekvienoje yra vidutiniškai 8,3 vaikai. 2014 m. patvirtintas vidutinis metinis vaikų skaičius – 84, iš jų 21 išlaikomas iš valstybės biudžeto lėšų, 37 išlaikomi iš savivaldybių biudžetų lėšų. Įstaiga siekia kokybiškai vykdyti vaiko globėjo (rūpintojo) pareigas, ugdyti ir rengti savarankiškam gyvenimui, užtikrinti fizinį ir psichinį vaiko saugumą. Globos namų funkcionavimas užtikrinamas naudojant valstybės biudžeto lėšas ir iš savivaldybių už socialines paslaugas gautas lėšas. 2013 metais buvo  patvirtinta  53,5 etatų  , iš jų  buvo užimti 53,5 etatai.

2013 m. etatų skaičius, palyginti su 2012 m., sumažėjo 2,76 et. Pagal LR socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintus socialinę globą teikiančių darbuotojų darbo laiko sąnaudų normatyvus mums reikėtų papildomai 10 socialinių darbuotojų padėjėjų etatų. 

 

III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys.

 

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų plane numatomu laikotarpiu išskiriamos šios klientų grupės, kurioms labiausiai trūksta paslaugų:

senyvo amžiaus ir neįgalūs asmenys;

rizikos grupės asmenys;

socialinės rizikos šeimos ir jų vaikai.

Numatomos prioritetinės socialinės paslaugos ir jų plėtra:

vystyti ir plėsti dienos socialinės globos paslaugas neįgaliems asmenims;

plėsti trumpalaikės socialinės globos, dienos užimtumo, socialinės priežiūros, socialinių įgūdžių ugdymo paslaugas senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims Savarankiško gyvenimo namuose Rėkyvoje ir dienos socialinės globos centre „Goda“;

plėsti dienos socialinės priežiūros paslaugas socialinės rizikos vaikams ir jų šeimų nariams vaikų dienos centruose;

plėsti socialinių įgūdžių formavimo ir ugdymo, užimtumo paslaugas socialinės rizikos asmenims Laikinojo apgyvendinimo tarnyboje;

bendradarbiaujant su nevyriausybinėmis organizacijomis, plėsti paslaugas motinai ir vaikui, socialinės reabilitacijos paslaugas neįgaliems asmenims;

plėsti dienos socialinės globos paslaugas;

plėsti darbo su socialinės rizikos šeimomis tarnybos veiklą.

 

10. Priemonių planas.

 

1 tikslas, įrašytas Socialinių paslaugų plano I dalyje:

teikti kokybiškas socialines paslaugas įvairioms klientų grupėms

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos (Lt),

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

 

1

2

3

4

5

Plėsti bendrųjų paslaugų teikimą:

 

 

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centras

 

Informavimas ir konsultavimas

Teikti informaciją apie Centro teikiamas paslaugas, konsultuoti klientus socialiniais klausimais sprendžiant jų problemas

Savivaldybės biudžeto lėšos

≈ 1500 paslaugų per metus

Maitinimo organizavimas

Organizuoti nemokamą maitinimą socialiai remtiniems žmonėms ir socialinės rizikos asmenims

Savivaldybės biudžeto lėšos, paramos fondo lėšos

 

≈ 33000 paslaugų per metus

Aprūpinimas būtiniausias drabužiais ir avalyne

Organizuoti būtiniausių daiktų teikimą skurstantiesiems

Savivaldybės biudžeto lėšos, labdaros fondų drabužiai ir avalynė

 

≈ 2100 paslaugų per metus

Transporto organizavimas

Organizuoti transporto paslaugos teikimą neįgaliesiems

Savivaldybės biudžeto lėšos,

klientų

lėšos

 

≈ 2500 paslaugų per metus

Sociokultūrinės paslaugos, tarp jų ir užsiėmimai grupėse

Organizuoti paslaugas siekiant padėti asmenims išvengti socialinių problemų, užtikrinti užimtumą, mažinti socialinę atskirtį

Savivaldybės biudžeto lėšos

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centras

≈ 12000 paslaugų per metus

Asmens higienos ir sveikatos priežiūros paslaugos (dušai, vaistai ir kt.)

Organizuoti pagalbą asmenims, neturintiems galimybės pasirūpinti savo higiena ar sveikata

Savivaldybės biudžeto lėšos

 

≈ 2000 paslaugų per metus

Kitos bendrosios paslaugos (techninės pagalbos priemonės, skalbimas ir kt.)

Neįgaliųjų aprūpinimas techninėmis pagalbos priemonėmis ir kt.

Savivaldybės biudžeto lėšos

 

≈ 5000 paslaugų per metus

Plėsti pagal porei-kį specialiąsias socialines paslaugas:

 

 

 

 

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centras

 

 

Pagalba į namus

Organizuoti paslaugas, kurios padėtų asmenims tvarkytis buityje jų namuose

Savivaldybės biudžeto lėšos

≈ 30000 paslaugų per metus

Dienos socialinė globa asmens namuose

Organizuoti visumą paslaugų asmenims, kuriems reikalinga nuolatinė priežiūra jų namuose

Valstybės lėšos

 

≈ 30000 paslaugų per metus

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas

Organizuoti paslaugų teikimą socialinės rizikos šeimoms, padėti tose šeimose augantiems vaikams

Savivaldybės biudžeto lėšos,

valstybės lėšos

 

≈ 20000 paslaugų per metus

Laikinasis apnakvindinimas

Organizuoti apnakvindinimo paslaugas benamiams ir kt. socialinės rizikos asmenims

Savivaldybės biudžeto lėšos

 

≈ 2000 paslaugų per metus

Trumpalaikė socialinė globa

Organizuoti visumą paslaugų, kuriomis teikiama kompleksinė nuolatinės priežiūros reikalaujanti pagalba benamystės ar krizių atvejais

Savivaldybės biudžeto lėšos

 

≈ 9000 paslaugų per metus

Pritaikyti būstus ir gyvenamąją aplinką žmonėms, turintiems sunkią negalią

Organizuoti gyvenamųjų patalpų pritaikymą, keltuvų ir nuovažų įrengimą, sunkiai prieinamų erdvių koregavimą

80 % valstybės lėšų,

20 % – savivaldybės biudžeto lėšų

Socialinės paramos skyrius,

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centras

Būstai bus pritaikyti pagal finansines galimybes

Užtikrinti pagyvenusių, senų ir neįgalių asmenų globą

Šiaulių miesto savivaldybės globos namuose, kur vykdoma ilgalaikė socialinė

globa

Įsteigti naujus stacionarius Globos

namus senyvo amžiaus ir neįgaliems

asmenims Rėkyvoje

 

Biudžeto lėšos,

valstybės dotacija,

klientų įmokos, projekto lėšos

Globos namai,

Socialinės paramos skyrius

Pagerės stacionarių ir nestacionarių paslaugų infrastruktūra,

gyvenimo

sąlygos seniems ir

neįgaliems

asmenims

Užtikrinti proto negalią turinčių asmenų socialinę integraciją į visuomenę

Teikti dienos ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas proto negalią turintiems asmenims

Biudžeto lėšos,

valstybės dotacija,

klientų įmokos

Šiaulių miesto savivaldybės dienos socialinės globos centras „Goda“

 

Sudarytos sąlygos asmenims su proto negalia integruotis į visuomenę, gerinti gyvenimo kokybę

Suteikti trumpalaikės / ilgalaikės socialinės globos paslaugas vaikams, likusiems be tėvų globos

Kompensuoti socialinių paslaugų teikimo išlaidas vaikų globos namams, šeimynoms

Savivaldybės biudžeto lėšos, valstybės dotacija

 

Socialinės paramos skyrius,

Vaiko teisių apsaugos skyrius

Be tėvų globos likę vaikai gaus priežiūrą ir jų poreikius atitinkančias socialines paslaugas, pagerės vaikų gyvenimo kokybė

Suteikti ilgalaikės ar trumpalaikės socialinės globos paslaugas neįgaliesiems

Kompensuoti socialinių paslaugų teikimo išlaidas socialinės globos namams

Savivaldybės biudžeto lėšos, valstybės dotacija

Socialinės paramos skyrius

Asmenims, kurie negali likti gyventi savo namuose, bus teikiamos socialinės globos paslaugos

Plėsti  specialiųjų socialinių paslaugų teikimą vaikams

Įgyvendinti Socialinės globos normų aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. A1-46

 

Valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų lėšos

Šiaulių vaikų globos namai

Bus teikiamos socialinės paslaugos, sudarančios galimybę asmeniui (vaikui) ruoštis savarankiškam gyvenimui, ugdyti ar stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį

Gerinti įstaigų materialinę bazę

 

Organizuoti einamuosius patalpų remontus, palaikyti patalpų ir aplinkos tvarką, sutvarkyti priešgaisrinės apsaugos sistemą ir kt. darbai

Savivaldybės biudžeto lėšos,

nebiudžetinės įstaigos lėšos

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centras

Darbai bus atlikti pagal finansines galimybes

Šildymo sistemos ir šildymo punkto, lauko nuotekų sistemos renovacija

Savivaldybės biudžeto lėšos

 

Šiaulių miesto savivaldybės dienos socialinės globos centras „Goda“

 

Pritaikyta aplinka neįgaliesiems, pagerinta materialinė bazė leis padidinti teikiamų paslaugų kokybę, patalpos atitiks higienos reikalavimus

1. Suremontuoti trijų šeimynų gyvenamąsias patalpas (595 m2)

2. Ne iki galo įrengtose medžio apdirbimo dirbtuvėlėse (labai reikalingos berniukų užimtumui) reikia įsigyti darbastalį ir medžio tekinimo stakles

3. Reikia įrengti 2819 m2 patalpose priešgaisrinę signalizaciją

Valstybės biudžeto lėšos – 1414,5 tūkst. Lt

Šiaulių miesto savivaldybės vaikų globos namai

Sudarytos palankios, atitinkančios higienos normas sąlygos klientams, besinaudojantiems ilgalaikės socialinės globos paslaugomis

2 tikslas, įrašytas Socialinių paslaugų plano I dalyje:

bendradarbiauti su Šiaulių miesto nevyriausybinėmis ir kitomis organizacijomis teikiant socialines paslaugas

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos (Lt),

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

Gerinti socialinės rizikos grupės vaikų, socialinės rizikos šeimose augančių vaikų gyvenimo kokybę

Teikti užimtumo, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas

Savivaldybės biudžeto lėšos

Vaikų dienos centrai

Vaikams užtikrinama saugi aplinka, jie neatitraukiami nuo šeimos, apsaugomi nuo valkatavimo, elgetavimo, nusikaltimų, suteikiama socialinė, psichologinė pagalba

 

11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2014 metais.

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Socialinės globos įstaiga

Mastas

(vietų sk.)

1

2

3

4

1

Ilgalaikė socialinė globa asmenims su psichine negalia

Socialinės globos namai

52

 

Ilgalaikė socialinė globa be tėvų globos likusiems vaikams

Šiaulių miesto savivaldybės vaikų globos namai,

Kuršėnų vaikų globos namai,

Šiaulių vaikų globos namai „Šaltinis“,

Šiaulių miesto savivaldybės sutrikusio vystymosi kūdikių namai,

šeimynos

30

 

5

5

20

 

15

2

Trumpalaikė socialinė globa suaugusiems asmenims

VšĮ Šiaulių ligoninės filialas Psichiatrijos ligoninė

Šiaulių miesto savivaldybės globos namai

Šiaulių miesto savivaldybės dienos socialinės globos centras „Goda“

20

 

20

 

5

3

Kitos socialinės paslaugos: laikinojo apgyvendinimo paslaugos vaikams, laikinai likusiems be tėvų globos

Šiaulių miesto savivaldybės sutrikusio vystymosi kūdikių namai

 

30

 

IV. FINANSAVIMO PLANAS

 

12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai.

 

Eil. Nr.

 

Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

2012 m. išlaidos

2013 m. patikslintas biudžetas

2014 m. patvirtintos išlaidos

1

2

3

4

5

1

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms tūkst. Lt

10241,1

13755,9

16144,0

 

palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc.

8,91

6,1

6,2

2

Valstybės biudžeto lėšos tūkst. Lt, iš jų:

2942,7

2632,1

2972,1

2.1

socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti

312,5

405,0

405,00

2.2

asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti

774,7

707,7

876,1

2.3

vaikų globai (rūpybai)

1855,5

1519,4

1691,0

3

Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas tūkst. Lt

847,5

699,0

1047,00

 

Iš viso tūkst. Lt

14031,3

17087,0

20163,1

 

Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas.

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms:

2013 m. – 10241,1 tūkst. Lt,

2014 m. – 13755,9 tūkst. Lt,

didėjimas – 3514,8 tūkst. Lt.

 

13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai.

 

Eil. Nr.

Finansavimo būdai

Lėšos

tūkst. Lt

2013 m.

2014 m.

planas

1

Socialinių paslaugų pirkimas

825,0

891,0

2

Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas, iš jo:

6359,6

6851,70

2.1

savivaldybės pavaldumo įstaigoms

5942,6

6301,70

2.2

regioninių socialinių paslaugų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis 

417,0

550,00

2.3

nevyriausybinių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis

0

-

3.

Finansavimas vykdant socialinių paslaugų programas

74,8

86,2

 

Iš viso

7259,4

7828,9

 

14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai.

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centro Socialinės priežiūros socialinės rizikos šeimoms tarnybai papildomai reikia 3 socialinių darbuotojų, teikiančių socialinę priežiūrą socialinės rizikos šeimoms, etatų, finansuojamų iš valstybės biudžeto lėšų.

 

15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu.

Šiaulių miesto socialinių paslaugų plane numatytas priemones tikimasi įgyvendinti priklausomai nuo Savivaldybės finansinių galimybių.

Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas.

Šiaulių mieste visos socialines paslaugas teikiančios įstaigos paslaugas teikia skirtingoms klientų grupėms.

Socialinių paslaugų centro teikiamų bendrųjų ir specialiųjų socialinių paslaugų poreikis iš esmės yra tenkinamas. Tam tikslui naudojamos ir maksimaliai turi būti panaudotos valstybės dotuojamos lėšos socialinėms paslaugoms. Plečiamos paslaugos socialinės rizikos šeimoms ir dienos socialinės  globos ir slaugos asmens namuose paslaugos (nuo 2013 m. Socialinių paslaugų centre ir Šiaulių miesto savivaldybės globos namuose pradėtas vykdyti projektas „Darbo ir šeimos įsipareigojimų derinimas: integralios pagalbos plėtra“).

Ilgalaikės socialinės globos paslaugų poreikis yra nepatenkinamas, nes mieste yra tik 34 vietų bendrojo profilio Globos namai, o šiuo metu eilėje yra 15 laukiančių asmenų. Todėl nuo 2013 metų vykdomas projektas „Stacionarių socialinių paslaugų plėtra Šiaulių mieste, įrengiant naujas Šiaulių miesto savivaldybės globos namų patalpas“ (Nr. VP3-2.4-SADM-03-V-01-039).

Dienos socialinės globos paslaugas suaugusiems asmenims su proto negalia ir autizmo sindromą turintiems asmenims teikia Šiaulių miesto savivaldybės dienos socialinės globos centras „Goda“. Šių paslaugų poreikis tenkinamas ir atitinka nustatytus šalies socialinių paslaugų išvystymo normatyvus. 2013 metais ši paslauga teikta 64 klientams.

Trumpalaikės socialinės globos (socialinės rizikos suaugusiems asmenims) paslaugų poreikis vis didėja, todėl nuo 2013 m. vykdomas projektas „Nestacionarių socialinių paslaugų infrastruktūros plėtra Šiaulių regione, įkuriant nestacionarių socialinių paslaugų padalinius socialinės rizikos asmenims Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų centre“.

 

V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

16. Socialinių paslaugų plėtros vizija.

Išplėtotas socialinių paslaugų tinklas įvairioms klientų grupėms leis vis geriau patenkinti visų bendruomenės narių socialinių paslaugų poreikius ir pagerins jų gyvenimo kokybę. Didėjanti socialinių darbuotojų kompetencija, darbuotojų kaitos nebuvimas leis nuolat gerinti teikiamų paslaugų kokybę.

 

17. Prognozuojamos socialinės paslaugos.

Šiaulių mieste, atsižvelgiant į gyventojų poreikius, numatoma plėsti bendrąsias paslaugas, dienos užimtumo, pagalbos namuose ir ypač dienos socialinės globos paslaugas namuose; kompleksiškai ir racionaliai plėsti paslaugas rizikos grupių asmenims, rizikos grupių šeimoms ir vaikams; ypatingą dėmesį atkreipti į asmenų su sunkia negalia ir be tėvų globos likusių vaikų poreikius.

Šiems tikslams įgyvendinti numatoma:

steigti naujus 40 vietų Globos namus senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims;

plėsti trumpalaikės socialinės globos paslaugas Globos namuose bei dienos socialinės globos ir slaugos asmens namuose paslaugas;

teikti dienos ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas asmenims su proto negalia;     

plėsti ilgalaikės socialinės globos paslaugas be tėvų globos likusiems vaikams;

plėsti paslaugas socialinės rizikos grupių asmenims;

organizuoti globėjų (rūpintojų) ir įtėvių rengimo, atrankos ir konsultavimo paslaugas.

 

18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis.

Numatomas savivaldybės biudžeto augimas per 3 metus:

2012 m. – –11 proc.;            

2013 m. – +6,9 proc;

2014 m. – +6,0 proc.

 

19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams.

Šiaulių mieste, atsižvelgiant į gautą finansavimą, nuolat siekiama geresnio socialinių paslaugų poreikio tenkinimo. Šiam tikslui įgyvendinti numatomi ištekliai: socialinių darbuotojų skaičiaus didinimas (t. y. papildomų etatų įsteigimas); socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų kvalifikacijos kėlimas, numačius lėšų, skiriamų kvalifikacijai kelti, didinimą, ir šių darbuotojų atlyginimų didinimas; išlaidų, skiriamų socialinėms paslaugoms, didėjimas; naujų įstaigų steigimas artinant paslaugas prie gyventojų.

 

20. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas.

 

Socialinių paslaugų rūšys (nurodomos pagal žmonių socialines grupes)

Mastas (vietų skaičius)

Ilgalaikė socialinė globa asmenims su psichine negalia

41

                                                                                              

 

VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai.

Šiaulių miesto savivaldybės socialinių paslaugų planą įgyvendina Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius ir Vaiko teisių apsaugos skyrius kartu su kitais Savivaldybės administracijos padaliniais ir socialines paslaugas teikiančiomis įstaigomis.

 

22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai.

Numatomi du socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai. 2 kartus per metus (po 6 mėn. ir metams pasibaigus) teikiamos ataskaitos apie numatytų priemonių įvykdymą ir aptariami plano įgyvendinimo rezultatai su socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovais ir nevyriausybinių organizacijų atstovais.

 

23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas.

Du kartus per metus, atsižvelgus į pateiktus duomenis, bus atliekama pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė. Bus įvertinamos susidariusios aplinkybės ar kliūtys, turinčios įtakos socialinių paslaugų planui įgyvendinti. Bus analizuojama, ar tenkinamas gyventojų poreikis socialinėms paslaugoms, jei ne – ieškoma alternatyvių paslaugų siekiant sumažinti poreikį kuriai nors paslaugų rūšiai. Taip pat bus kontroliuojama, ar visos plane numatytos priemonės įgyvendinamos, jei ne – analizuojamos priežastys.

Atliekant plano priežiūrą ar vertinant numatytų priemonių efektyvumą, bus vertinamas plano ir jo priemonių tikslingumas atsižvelgiant į kintančias aplinkybes ir veiksnius.

Vertinant vykdomų numatytų priemonių efektyvumą, bus vadovaujamasi socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintais socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijais dėl pasiektų pokyčių.

Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatai bus aptarti viešai surengtoje diskusijoje ir skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje.

 

 

____________________________

 



[1]     Lentelė užpildyta pagal Socialinių paslaugų kataloge (Žin., 2006, Nr. 43-1570) numatytus socialinių paslaugų įstaigų tipus.

[2]    Apskrities, savivaldybės, nevyriausybinių organizacijų, privačios ir kt.

[3]     Maksimalus lankytojų skaičius per dieną.

[4]  Lentelė užpildyta pagal Socialinių paslaugų kataloge (Žin., 2006, Nr. 43-1570) žmonių socialinėms grupėms numatytas socialinių paslaugų rūšis.