LIETUVOS RESPUBLIKOS
RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS DIREKTORIAUS
2011 M. SPALIO 10 D. ĮSAKYMO NR. 1V-960 „DĖL PRIEIGOS, ĮSKAITANT TINKLŲ SUJUNGIMĄ, SUTEIKIMO IR TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“
PAKEITIMO
2022 m. vasario 24 d. Nr. (1.9E)1V-143
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 18 straipsniu, 23 straipsnio 14 dalimi bei 27 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įgyvendinamas 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas, ir atsižvelgdamas į Europos elektroninių ryšių reguliuotojų institucijos patvirtintas Minimalių kriterijų standartiniam pasiūlymui gaires Nr. BoR (19) 238:
1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2011 m. spalio 10 d. įsakymą Nr. 1V-960 „Dėl Prieigos, įskaitant tinklų sujungimą, suteikimo ir teikimo taisyklių patvirtinimo“:
1.1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:
„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 18 straipsniu, 23 straipsnio 14 dalimi bei 27 straipsnio 2 dalies 5 punktu, įgyvendindamas 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2018/1972, kuria nustatomas Europos elektroninių ryšių kodeksas, ir atsižvelgdamas į 2010 m. rugsėjo 20 d. Europos Komisijos rekomendaciją 2010/572/ES dėl naujos kartos prieigos (NKP) tinklų prieigos reguliavimo, Europos elektroninių ryšių reguliuotojų institucijos patvirtintas Minimalių kriterijų standartiniam pasiūlymui gaires Nr. BoR (19) 238:“.
1.2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintas Prieigos, įskaitant tinklų sujungimą, suteikimo ir teikimo taisykles:
1.2.1. Pakeičiu 1 punktą ir išdėstau jį taip:
„1. Prieigos, įskaitant tinklų sujungimą, suteikimo ir teikimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato standartinio pasiūlymo suteikti prieigą, įskaitant tinklų sujungimą (toliau – Prieiga) ir susijusias paslaugas (toliau – Standartinis pasiūlymas), paskelbimo sąlygas, reikalavimus Standartinio pasiūlymo turiniui, Standartiniame pasiūlyme nurodytų Prieigos ir susijusių paslaugų bei informacijos teikimo tvarką ir sąlygas, taip pat reikalavimus viešųjų ryšių tinklų sujungimo, didmeninės prieigos prie fizinės infrastruktūros, įskaitant visiškai ar iš dalies atsietą prieigą fiksuotoje vietoje ir prieigą prie ryšių kabelių kanalų sistemos, suteikimo Standartiniams pasiūlymams ir operatorių, turinčių didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, pagal skaidrumo įpareigojimą viešai skelbiamos informacijos apimties bei detalumo reikalavimus, informacijos paskelbimo sąlygas, bei reikalavimus pasiūlymui bendrai investuoti į naujo labai pralaidaus elektroninių ryšių tinklo, kurį sudaro optiniai kabeliai, nutiesti iki galutinių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjų (toliau – galutiniai paslaugų gavėjai) patalpų arba bazinės stoties, (toliau – labai pralaidus tinklas) sukūrimą (toliau – pasiūlymas bendrai investuoti).“
1.2.2. Pakeičiu 2 punktą ir išdėstau jį taip:
2. Taisyklės taikomos ūkio subjektams, teisės aktų nustatyta tvarka pripažintiems turinčiais didelę įtaką atitinkamoje rinkoje ir privalantiems vykdyti Įstatyme Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (toliau – Įstatymas) 18, 19, 21 ir (arba) 22 straipsniuose nustatytus įpareigojimus (toliau – teikėjas), išskyrus Taisyklių VI skyrių, kuris taikomas visiems ūkio subjektams, ir Taisyklių IX skyrių, kuris taikomas ūkio subjektams, pripažintiems turinčiais didelę įtaką atitinkamose rinkose ir siūlantiems Įstatymo 27 straipsnio nustatyta tvarka ir sąlygomis sudaryti galimybes kitiems ūkio subjektams bendrai investuoti į labai pralaidaus tinklo sukūrimą (tapti tokio tinklo bendrasavininkiais, dalytis rizika bendrai finansuojant tokio tinklo kūrimą ir panašiai).
1.2.5. Papildau 571 punktu:
„571. Operatoriai tinklų sujungimo sutartyse privalo numatyti nuostatas, susijusias su skambučių ir trumpųjų žinučių srauto, kuris gali daryti neigiamą įtaką viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimui, viešųjų elektroninių ryšių tinklų veikimui ar riboti galutinių paslaugų gavėjų galimybes naudotis viešosiomis elektroninių ryšių paslaugomis, valdymu, įskaitant šio srauto ribojimo, abipusio atsiskaitymo už tokį srautą tvarką ir sąlygas, atsižvelgdami į pavyzdinį Taisyklių priede pateikiamą skambučių ir trumpųjų žinučių srauto, kuris gali daryti neigiamą įtaką viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimui, viešųjų elektroninių ryšių tinklų veikimui ar riboti galutinių paslaugų gavėjų galimybes naudotis viešosiomis elektroninių ryšių paslaugomis, kriterijų sąrašą.“
1.2.6. Papildau 572 punktu:
1.2.7. Papildau nauju X skyriumi:
„X SKYRIUS
REIKALAVIMAI PASIŪLYMUI BENDRAI INVESTUOTI
89. Ūkio subjekto pasiūlymas bendrai investuoti turi būti parengtas laikantis sąžiningumo principo ir atitikti šiuos kriterijus:
89.1. pasiūlymas bendrai investuoti turi būti taikomas visiems viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams visu labai pralaidaus tinklo eksploatavimo laikotarpiu;
89.2. ūkio subjektas į pasiūlymą bendrai investuoti turi teisę įrašyti atitinkamas sąlygas, reglamentuojančias viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo finansinį pajėgumą, pavyzdžiui, kad ketinantis bendrai investuoti viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjas įrodytų, kad yra pajėgus mokėti finansinius įnašus, skirtus labai pralaidaus tinklo sukūrimui, patvirtintų, kad sutinka su ūkio subjekto strateginiu planu, numatančiu vidutinio laikotarpio labai pralaidaus tinklo sukūrimą, ir panašiai;
89.3. pasiūlymas bendrai investuoti turi būti skaidrus:
89.3.2. visos pasiūlymo bendrai investuoti sąlygos, įskaitant sutarties dėl bendro investavimo formą, bendro investavimo priemonės valdymo taisykles, turi būti pateiktos kiekvienam suinteresuotam viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjui, jam pareikalavus, nedelsiant, bet ne vėliau nei per 3 darbo dienas nuo reikalavimo dienos;
89.3.3. bendro investavimo procesas, įskaitant bendro investavimo projekto parengimo ir jo vykdymo planą, turi būti suderintas iš anksto, raštu apie jį informuojant visus bendrai investuojančius viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjus; visi viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai turi būti informuoti apie bendro investavimo etapus laikantis nediskriminavimo principo;
89.4. pasiūlyme bendrai investuoti turi būti nurodomos sąlygos, kuriomis siekiama skatinti ilgalaikę konkurenciją ir kurios turi atitikti šiuos reikalavimus:
89.4.1. siekiant apsaugoti bendrai investuojančių viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų investicijas, turi būti užtikrinta jų teisių apsauga labai pralaidaus tinklo sukūrimo ir jo eksploatavimo metu (pavyzdžiui, visam labai pralaidaus tinklo eksploatavimo laikotarpiui visiems bendrai investuojantiems viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams turi būti užtikrinta teisė naudotis tuo tinklu), prisijungimo prie sutarties dėl bendro investavimo ir jos nutraukimo sąlygos turi būti sąžiningos, pagrįstos ir nediskriminacinės, tai yra turi būti atsižvelgta į kiekvieno bendrai investuojančio viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjo investicijų dydį ir prisijungimo prie sutarties dėl bendro investavimo momentą;
89.4.2. Taisyklių 89.4.1 papunktyje nurodytas reikalavimas, kad sąlygos ketinantiems bendrai investuoti viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams būtų nediskriminacinės turi būti suprantamas kaip reikalavimas kiekvienam bendrai investuojančiam viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjui nustatyti tokias prisijungimo prie sutarties dėl bendro investavimo ir jos nutraukimo sąlygas, kurios būtų pagrįstos tais pačiais objektyviais, skaidriais, nediskriminaciniais ir iš anksto žinomais kriterijais;
89.4.3. pasiūlymo bendrai investuoti sąlygos būtų nustatomos atsižvelgiant į visų bendrai investuojančių viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų įsipareigojimų apimtis ir konkretų etapą, kuomet buvo prisijungta prie bendro investavimo proceso, pavyzdžiui, nustačius sutartą ir galimai didėjantį vietinių linijų tam tikroje vietovėje procentinį dydį, bendrai investuojantys viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai tam tikrose vietovėse galėtų prisiimti įsipareigojimus investuoti palaipsniui, kad bendrai investuojantys viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai, neturintys didelių finansinių išteklių, galėtų prisidėti prie bendro investavimo proceso proporcingai savo turimoms finansinėms galimybėms ir savo dalyvavimą didinti palaipsniui, tačiau būtų užtikrintas prisiimtų įsipareigojimų vykdymas; sprendžiant, kokio dydžio investicijas turi atlikti kiekvienas bendrai investuojantis viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjas, reikia atsižvelgti į tai, kad anksčiau investuojantys viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai prisiima didesnę riziką ir anksčiau skiria kapitalą, reikalingą labai pralaidžiam tinklui sukurti;
89.4.4. įsipareigojimams, kurie prisiimami vėlesniais bendro investavimo etapais, ir naujiems bendrai investuojantiems viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams, kurie prie bendro investavimo į labai pralaidaus tinklo sukūrimą prisijungia ne nuo jo sukūrimo pradžios, turėtų būti taikomi ilgainiui didėjantys finansiniai įnašai, atsižvelgiant į mažėjančią riziką ir siekiant užkirsti kelią bet kokioms paskatoms neinvestuoti pirminiais bendro investavimo etapais;
89.4.5. bendrai investuojantys viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai turi turėti galimybę savo teises perduoti kitiems bendrai investuojantiems viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams arba tretiesiems asmenims, norintiems prisijungti prie sutarties dėl bendro investavimo, jei teises perimantis asmuo įsipareigoja vykdyti visus pirminius teisių perleidėjo įsipareigojimus pagal sutartį dėl bendro investavimo;
89.4.6. bendrai investuojantys viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai, laikydamiesi sąlygų, nustatytų pasiūlyme bendrai investuoti ir sutartyje dėl bendro investavimo, turi vieni kitiems suteikti lygiavertes teises sąžiningomis ir pagrįstomis sąlygomis gauti prieigą prie labai pralaidaus tinklo elektroninių ryšių infrastruktūros, sukurtos pasinaudojant bendromis investicijomis, kad galėtų teikti mažmenines viešąsias elektroninių ryšių paslaugas, įskaitant paslaugas galutiniams paslaugų gavėjams; jei sukuriama bendro investavimo priemonė, pagal ją prieiga prie labai pralaidaus tinklo visiems bendrai investuojantiems viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams turi būti tiesiogiai arba netiesiogiai suteikiama remiantis indėlio lygiavertiškumo principu ir laikantis sąžiningų ir pagrįstų sąlygų, įskaitant finansines, nustatytų atsižvelgiant į atskirų bendrai investuojančių viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjų prisiimtą riziką;
1.2.10. Papildau priedu:
„Prieigos, įskaitant tinklų sujungimą,
suteikimo ir teikimo taisyklių
priedas
PAVYZDINIS SKAMBUČIŲ IR TRUMPŲJŲ ŽINUČIŲ SRAUTO, KURIS GALI DARYTI NEIGIAMĄ ĮTAKĄ VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ TINKLŲ IR (ARBA) VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ TEIKIMUI, VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ TINKLŲ VEIKIMUI AR RIBOTI GALUTINIŲ VIEŠŲJŲ ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGŲ GAVĖJŲ GALIMYBES NAUDOTIS VIEŠOSIOMIS ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ PASLAUGOMIS, KRITERIJŲ SĄRAŠAS
1. Skambučių srautu, kuris gali daryti neigiamą įtaką viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimui, viešųjų elektroninių ryšių tinklų veikimui ar riboti galutinių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjų galimybes naudotis viešosiomis elektroninių ryšių paslaugomis, laikomas srautas, atitinkantis ne mažiau kaip vieną šio priedo 1.1 papunktyje nustatytą kriterijų ir ne mažiau kaip vieną iš kriterijų, nustatytų šio priedo 1.2 – 1.17 papunkčiuose:
1.1. siunčiami nacionaliniai skambučiai arba skambučiai naudojant tarptautinį tarptinklinį ryšį:
1.1.1. išimtinai į vieno iš operatorių naudojamus ryšio numerius iš kito ar keleto kitų operatorių naudojamų ryšio numerių;
1.1.2. generuojami iš užsienio operatorių naudojamų ryšio numerių į vieną ar keletą ryšio numerių ar į ryšio numerių seriją, įskaitant atvejus, kai šie skambučiai siunčiami tranzitu;
1.1.3. iš užsienio operatorių naudojamų ryšio numerių, įskaitant skambučius, siunčiamus tranzitu, yra būdingi tik vienam operatoriui, tai yra kiti operatoriai analogiškų skambučių srautų negauna (vertinant gaunamą skambučių srauto intensyvumą bei skambučių srauto kilmės šalį), išskyrus atvejus, jei dėl šio skambučių srauto šalys susitarė iš anksto;
1.1.6. gaunami iš užsienio operatorių naudojant Nacionaliniame ryšio numeracijos plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2005 m. gruodžio 13 d. įsakymu Nr. 1V-1104 „Dėl Ryšio numerių skyrimo ir naudojimo taisyklių ir Nacionalinio ryšio numeracijos plano patvirtinimo“, nurodytus operatoriams skirtus ryšio numerius, kurių paskirtis nėra susijusi su tarptautinio tarptinklinio ryšio paslaugų teikimu;
1.9. skambučiai į vieną ryšio numerį ar ryšio numerių seriją, tai yra sugrupavus pagal ryšio numerį ar ryšio numerių seriją, galima išskirti reikšmingą srautą; skambučių srautas siunčiamas į eilę ryšio numerių tame pačiame viešajame elektroninių ryšių tinkle;
1.10. skambučių srautas nukreipiamas į ryšio numerį, kuriam aptarnauti naudojami ryšio sprendimai, siekiant dirbtinai ilginti skambučio trukmę (pavyzdžiui, atsiliepia atsakiklis ar girdimas garso turinys, kuris nėra identifikuojamas kaip paslauga);
1.12. skambučiai, inicijuojami iš skirtingų operatorių naudojamų ryšio numerių, yra užbaigiami į vieną ar kelis ryšio numerius;
1.13. iš ryšio numerio, į kurį siunčiamas skambučių srautas, negeneruojamas išeinančio skambučių srautas arba jis nereikšmingas lyginant su įeinančiu skambučių srautu;
1.14. skambučiai, inicijuojami iš ryšio numerio ar į ryšio numerį, kuris naudojamas be asmens, kuriam skirtas ryšio numeris, žinios ar sutikimo arba kurio Ryšių reguliavimo tarnyba nėra skyrusi naudoti;
1.15. skambučiai generuojami iš neegzistuojančių ryšio numerių ar ryšio numerių iš numeracijos, pagal kurią neįmanoma identifikuoti ją naudojančios šalies;
1.16. skambučiai, inicijuojami naudojant galinę įrangą, kurios tarptautinis mobiliojo ryšio įrangos identifikatorius (toliau – IMEI) yra pakeistas;
2. Neteisėtų trumpųjų žinučių (toliau – SMS) srautu, kuris gali daryti neigiamą įtaką viešųjų elektroninių ryšių tinklų ir (arba) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikimui, viešųjų elektroninių ryšių tinklų veikimui ar riboti galutinių viešųjų elektroninių ryšių paslaugų gavėjų galimybes naudotis viešosiomis elektroninių ryšių paslaugomis, laikomas srautas, atitinkantis ne mažiau kaip vieną šio priedo 2.1 papunktyje nustatytą kriterijų ir ne mažiau kaip vieną iš kriterijų, nustatytų šio priedo 2.2 – 2.16 papunkčiuose:
2.1. siunčiami nacionaliniai SMS arba SMS naudojant tarptautinį tinklinį ryšį:
2.1.1. išimtinai į vieno iš operatorių naudojamus ryšio numerius iš kito ar keleto kitų operatorių naudojamų ryšio numerių;
2.1.2. generuojami iš užsienio operatorių naudojamų ryšio numerių į vieną ar keletą ryšio numerių ar į ryšio numerių seriją, įskaitant atvejus, kai SMS siunčiami tranzitu;
2.1.3. SMS, siunčiamų į užsienio operatorių naudojamus ryšio numerius, srautas yra neproporcingai didelis;
2.4. SMS srautas siunčiamas iš vieno operatoriaus viešojo elektroninių ryšių tinklo į kito operatoriais viešojo elektroninių ryšių tinklo eilę ryšio numerių;
2.8. SMS, tarp kurių siuntimo yra itin trumpas laiko tarpas, tai yra trumpesnis, nei asmeniui reikalingas surinkti ir išsiųsti SMS;
2.11. SMS, inicijuojami iš skirtingų operatorių naudojamų ryšio numerių, yra siunčiami į vieną ar kelis ryšio numerius;
2.12. iš ryšio numerio, į kurį siunčiamas SMS srautas, negeneruojamas išeinančių SMS srautas arba jis nereikšmingas lyginant su įeinančiu SMS srautu, jei dėl tokio srauto nebuvo susitarta iš anksto;
2.13. į ryšio numerį, iš kurio siunčiamas SMS srautas, negeneruojamas įeinančių SMS srautas arba jis nereikšmingas lyginant su išeinančiu SMS srautu, jei dėl tokio srauto nebuvo susitarta iš anksto;
2.14. SMS, inicijuojami iš ryšio numerio ar į ryšio numerį, kuris naudojamas be asmens, kuriam skirtas ryšio numeris, žinios ar sutikimo arba kurio Ryšių reguliavimo tarnyba nėra skyrusi;