UTENOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

 

SPRENDIMAS

DĖL UTENOS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2019-2021 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2019 m. kovo 28 d. Nr. TS-82

Utena

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos patvirtinimo“, 39 punktu, Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 8 punktu ir atsižvelgdama į Utenos rajono savivaldybės antikorupcijos komisijos 2019 m. vasario 5 d. išvadą Nr. „Dėl Utenos rajono savivaldybės 2019-2021 metų korupcijos prevencijos programos projekto“, Utenos rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1Patvirtinti Utenos rajono savivaldybės 2019-2021 metų korupcijos prevencijos programą (pridedama).

2Nurodyti, kad šis sprendimas turi būti paskelbtas Teisės aktų registre ir Utenos rajono savivaldybės interneto svetainėje www.utena.lt.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                         Alvydas Katinas

 

 

PATVIRTINTA

Utenos rajono savivaldybės tarybos

2019 m. kovo 28 d. sprendimu Nr. TS-82

 

 

UTENOS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2019 – 2021 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMA

 

 

I skyrius

Bendrosios nuostatos

 

1.    Utenos rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) 2019–2021 metų korupcijos prevencijos programos (toliau – Programa) paskirtis yra užtikrinti Utenos rajono savivaldybės 2016–2018 metų korupcijos prevencijos programos, patvirtintos Utenos rajono savivaldybės tarybos 2015 m. gruodžio 22 d. sprendimu Nr. TS-341 „Dėl Utenos rajono savivaldybės 2016 - 2018 metų korupcijos prevencijos programos patvirtinimo" (2017 m. rugsėjo 28 d. sprendimo Nr. TS-228 redakcija), (toliau – 2016-2018 metų korupcijos prevencijos programa),  tęstinumą, intensyvinti korupcijos prevenciją, šalinti prielaidas korupcijai atsirasti ir plisti Savivaldybės administracijoje, Savivaldybės biudžetinėse įstaigose, viešosiose įstaigose, kurių viena iš steigėjų yra Savivaldybė (toliau – Savivaldybės įstaigos), taip pat Savivaldybės valdomose įmonėse (toliau – Savivaldybės įmonės). Programa siekiama aktyvinti visuomenės paramą įgyvendinant numatytas kovos su korupcija priemones, plėtoti glaudų Savivaldybės bendradarbiavimą su Savivaldybės įstaigomis, Savivaldybės įmonėmis, nevyriausybinėmis ar kitomis organizacijomis, fiziniais asmenimis, skatinti visuomenės nepakantumą korupcijai.

2.    Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos patvirtinimo“, Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais korupcijos prevencijos veiklą.

3.    Programos strateginės kryptys yra:

3.1. korupcijos prevencija;

3.2. antikorupcinis švietimas.

4.    Programoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos yra apibrėžtos Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose.

5.    Programos nuostatos yra privalomos visoms Savivaldybės įstaigoms ir Savivaldybės įmonėms.

6.    Programa parengta 3 metų laikotarpiui.

 

II SKYRIUS

APLINKOS ANALIZĖ

 

7.  Korupcija yra vienas iš pavojingiausių socialinių reiškinių, keliantis grėsmę žmogaus teisėms, demokratijai ir teisinei valstybei, iškreipiantis socialinį teisingumą, konkurenciją, verslo sąlygas, mažinantis ekonomikos augimą, keliantis pavojų valstybės valdymui, valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų stabilumui ir visuomenės moralei. Korupcijai įvertinti pasitelkiami sociologiniai ir ekspertiniai vertinimo būdai ir tyrimai ne visada atskleidžia ją visais įmanomais aspektais, nes korupcija yra latentinis reiškinys. Todėl vertinant korupciją tikslinga remtis įvairių tyrimų visuma ir faktiniais duomenimis apie padarytus korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus.

8.    Tarptautinė organizacija „Transparency International“ 2018 m. vasario 21 d. pristatė 2017 m. „Korupcijos suvokimo indekso“ rezultatus. Atlikus tyrimą buvo pateikta išvada, kad tiek privačios tiek viešos įstaigos turėtų skirti daugiau dėmesio tvarios institucinės aplinkos kūrimui diegdamos vidinius savikontrolės mechanizmus (etikos kodeksus, nulinės tolerancijos politiką ir pan.). Tyrimo metu taip pat nustatyta, jos savivaldos lygmenyje prioritetinis dėmesys turėtų būti skiriamas nepotizmo, protekcionizmo, interesų konfliktų, politinės korupcijos kontrolei ir prevencijai. Būtina užtikrinti pilietinės visuomenės įtraukimą į pastarųjų klausimų sprendimą.[1]

9.    Kitas „Transparency International“ atliktas tyrimas „Pasaulinis korupcijos barometras“ (angl. Global Corruption Barometer) – tai tyrimas apie požiūrį į korupciją ir korupcijos patirtį. Pasaulinio korupcijos barometro 2016 metų duomenimis, kas ketvirtas Lietuvos gyventojas per pastaruosius metus yra davęs kyšį, t. y. į klausimą „Ar jūs / jūsų šeimos narys davėte kyšį naudodamiesi tokiomis paslaugomis (sveikatos apsaugos, teismų, policijos, nedarbingumo lengvatos, kitos socialinės lengvatos, valstybės apmokamo išsilavinimo, oficialių dokumentų gavimas) per pastaruosius 12 mėnesių“ teigiamai atsakė 24 % apklaustų Lietuvos respondentų.[2]

10.  Pasitelkiant sociologinį tyrimą „Lietuvos korupcijos žemėlapis“ buvo įvertintas Lietuvos gyventojų, verslininkų ir valstybės tarnautojų požiūris į korupciją. 2016 metais atliekamo sociologinio tyrimo metu išnagrinėta apklaustųjų asmeninė patirtis susiduriant su korupciniais atvejais bei įvertintas Lietuvos visuomenės antikorupcinis potencialas. Tyrimo tikslas – įvertinti korupcinę situaciją Lietuvoje, uždaviniai – įvertinti tikslinių grupių požiūrį į korupciją, nustatyti respondentų korupcinę patirtį bei įvertinti antikorupcinį potencialą. 56 % apklaustų gyventojų ir 35 % verslo atstovų korupciją įvardijo aktualiausia problema Lietuvoje. Apklausos duomenys taip pat padėjo nustatyti: 22 % apklaustų gyventojų bei 20 % apklaustų verslo atstovų mano, kad labiausiai korumpuotos institucijos Lietuvoje yra savivaldybės (daugiausiai korumpuotos – sveikatos apsaugos institucijos / ligoninės (pagal 51 % apklaustų gyventojų ir 27 % apklaustų verslo atstovų nuomonę), o mažiausiai korumpuotos institucijos – švietimas / aukštosios mokyklos / mokymo įstaigos (atsakė 4 % apklaustų gyventojų) ir verslas / verslo magnatai (atsakė 2 % apklaustų verslo atstovų)); net 68 % apklaustų gyventojų ir 48 % apklaustų verslo atstovų mano, kad kyšis padėtų išspręsti problemą, o 40 % gyventojų ir 20 % verslo atstovų yra pasirengę duoti kyšį; 33 % apklaustų gyventojų ir 15 % apklaustų verslo atstovų teigia, kad teko duoti kyšį per pastaruosius 5 metus, per pastaruosius 12 mėnesių tai padaryti teko 16 % apklaustų gyventojų ir 5 % apklaustų verslo atstovų; 23 % sociologiniame tyrime dalyvavusių verslo atstovų mano, kad savivaldybės gali prisidėti prie realaus korupcijos sumažinimo, tačiau gyventojai nepriskyrė savivaldybių prie institucijų ir socialinių grupių, galinčių prisidėti prie realaus korupcijos sumažinimo; Apie dalyvavimą antikorupcinėje veikloje 39 % sociologiniame tyrime dalyvavusių gyventojų ir 61 % verslo atstovų pažymėjo, kad žino, kur kreiptis, tik 23 % gyventojų ir 35 % verslo atstovų praneštų apie korupciją bei 12 % gyventojų ir 18 % verslo atstovų norėtų dalyvauti antikorupcinėje veikloje.[3]

11.     2018 metais „Transparency International“ Lietuvos skyrius (toliau – TILS) atliko savivaldybių skaidrumo tyrimą, kuriame Utenos rajono savivaldybė užėmė penktą vietą, iš 100 balo surinkusi – 79. Tyrime vertinta, kiek informacijos savivaldybės teikia apie savo darbuotojus, tarybos veiklą, antikorupcines priemones, savivaldybių įmones ir bendroves, metinius biudžetus, viešuosius pirkimus ir gyventojų galimybes dalyvauti sprendimų priėmime. Analizuota, ar savivaldybės skelbia ne tik privalomą viešinti, bet ir papildomą informaciją apie savo veiklą. Utenos rajono savivaldybės struktūra, pareigybės ir darbuotojai įvertinti – 50 %, tarybos veikla įvertinta maksimumu – 100 %, antikorupcinės politikos skaidrumas įvertintas – 93 %, Savivaldybės įmonių ir paslaugų skaidrumas – 83 %, Savivaldybės viešųjų pirkimų skaidrumas – 75 %, gyventojų įtraukimas į sprendimų priėmimą įvertintas – 67 %. TILS savivaldybių skaidrumo tyrimas rodo, kad lyginant su 2014 metais, Lietuvos savivaldybės tapo skaidresnės: 2018 m. jų skaidrumo vidurkis padidėjo nuo 56 iki 69 balų iš 100 galimų. Savivaldybių skaidrumo vertinimą ir savivaldybių reitingą galima rasti www.jurgiokepure.lt.

12.  2018 metais Savivaldybėje atliktas Savivaldybės administracijos darbuotojų tolerancijos korupcijai lygio nustatymas. Buvo gauta 100 atsakymų į apklausos anketoje pateiktus klausimus apie požiūrį apie korupciją. 99 % apklaustų Savivaldybės darbuotojų nurodė, kad žino, kas yra korupcija ir kaip ji pasireiškia. Dauguma Savivaldybės apklaustų darbuotojų 85 % žino, kur reikia kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį. 63 % apklausoje dalyvavusių darbuotojų praneštų apie korupcijos atvejį, 16 % darbuotojų nurodė, kad nepraneštų, o 21 % darbuotojų nurodė, kad tai „ne mano reikalas‘. Dauguma darbuotojų nurodė, kad apie Lietuvos Respublikos nacionalinę kovos su korupcija programą yra girdėję iš žiniasklaidos 67 %, iš interneto 36 %, iš seminarų 25%, 11 % darbuotojų nurodė, kad nežino apie ją. 82 % darbuotojai žino, kad yra patvirtinta ir vykdoma Utenos rajono savivaldybės 2016-2018 metų korupcijos prevencijos programa ir jos įgyvendinimo priemonių planas, 18 % apklaustų darbuotojų teigė, kad nežino. 72 % apklaustų darbuotojų žino, kad Utenos rajono savivaldybėje yra anoniminis pasitikėjimo telefonas bei 93 % apklaustų darbuotojų žino, kad Savivaldybėje yra „anoniminė dėžutė“, kurioje kiekvienas gyventojas gali palikti anoniminį pranešimą dėl korupcinio pobūdžio veikų, pastebėtų Utenos rajone. Darbuotojų nuomone, svarbiausios korupcijos paplitimo priežastys – piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi arba įgaliojimų viršijimas 47 %, maži pareigūnų ir valstybės tarnautojų atlyginimai 34 %, visuomenės aktyvumo stoka kovojant su korupcija 32 %, per didelis biurokratizmas 31 %, teisinės bazės silpnumas 15 %. 87 % apklaustų darbuotojų nurodė, kad žino, jog Savivaldybėje veikia Utenos rajono savivaldybės antikorupcijos komisija, sudaryta Utenos rajono savivaldybės tarybos 2015 m. gegužės 28 d. sprendimu Nr. TS-128 „Dėl Utenos rajono savivaldybės antikorupcinės komisijos sudarymo ir jos veiklos nuostatų patvirtinimo” (2015 m. rugpjūčio 27 d. sprendimo Nr. TS-223, 2015 m. gruodžio 22 d. sprendimo Nr. TS-340, 2018 m. vasario 22 d. sprendimo Nr. TS-40 redakcijos) (toliau - Antikorupcijos komisija).

13.       Korupcija pirmiausia sietina su pernelyg dideliu biurokratijos ir reglamentavimo mastu, sprendimų diskrecijos pusiausvyros nebuvimu. Priimamu sprendimų proceso viešumas ir galimybė dalyvauti šiame procese neretai padeda veiksmingai sumažinti korupciją, nes viešumas, kaip viena iš kovos su korupciją priemonių, yra nukreipiama ne į korupcijos padarinius, o į jos prielaidas.

14.     Bendrosios korupcijos prielaidos:

14.1   socialinės (nedarbas, santykinai maži valstybės tarnautojų ir kitų darbuotojų atlyginimai, neefektyvi motyvacinė karjeros sistema viešajame sektoriuje);

14.2   teisinės (teisės aktų netobulumas, dažnas jų keitimas bei kolizijos, kontrolės sistemų, teisinių procedūrų ir priemonių netobulumas);

14.3   institucinės (nepakankamos vidaus ir išorės auditų apimtys, žinančių apie korupcijos atvejus darbuotojų baimė pranešti ne anonimiškai, nenoras dalyvauti antikorupcinėje veikloje);

14.4   visuomenės pilietiškumo stoka (visuomenės požiūrio į korupciją neapibrėžtumas ir prieštaringumas, nesipriešinimas korumpuotiems asmenims, piliečių pasyvumas antikorupcinėje veikloje).

15.     Galimos vidinės korupcijos pasireiškimo prielaidos Savivaldybėje:

15.1     nepakankamai aktyvūs gyventojai kovojant su korupcija, nesulaukiama pranešimų apie korupcinio pobūdžio pažeidimus;

15.2     galimybė politikams dėl asmeninio suinteresuotumo daryti įtaką priimamiems sprendimams;

15.3     organizuojant ir vykdant viešuosius pirkimus;

15.4     priimant valstybės tarnautojus (darbuotojus) į darbą valstybės tarnyboje, skiriant Savivaldybės įstaigų, Savivaldybės įmonių vadovaujančius asmenis;

15.5     atliekant statybos, rekonstrukcijos, remonto darbų priežiūrą ir kontrolę;

15.6     teritorijų planavimo, statybos leidimų išdavimo sritis;

15.7     priimant sprendimus, susijusius su turto valdymu, privatizavimu, nuoma ir panauda;

15.8     išduodant leidimus ir licencijas;

15.9     priimant sprendimus, nustatančius mokesčių (rinkliavų ir pan.) lengvatas;

15.10   skiriant savivaldybės gyventojams lengvatas (kompensacijas, pašalpas ir pan.);

15.11   atliekant kitas viešojo administravimo ir paslaugų teikimo funkcijas.

16.       2016 - 2018 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo rezultatai:

16.1.    2016 – 2018 metais veiklą vykdė Antikorupcijos komisija. 2016-2018 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo laikotarpiu Antikorupcijos komisija surengė 12 posėdžių. Antikorupcijos komisija koordinavo ir kontroliavo šioje programoje ir jos įgyvendinimo priemonių plane nurodytų priemonių vykdymą, rengė šios programos įgyvendinimo priemonių plano vykdymo ataskaitas, teikė jas Savivaldybės tarybai bei skelbė jas viešai.

16.2.    Utenos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2016 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. AĮ-729 „Dėl veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo“, buvo nuspręsta 2016 metais korupcijos pasireiškimo tikimybės analizę atlikti šiose srityse: 1) paramos smulkaus ir vidutinio verslo rėmimo teikimo srityje, paramos viešiesiems ir privatiems juridiniams asmenims pagal kultūrinės veiklos plėtros programą teikimo srityje; 2) vietinių rinkliavų nustatymo srityje. Utenos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2017 m. liepos 18 d. įsakymu Nr. AĮ-759 „Dėl veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo“, buvo nuspręsta 2017 metais korupcijos pasireiškimo tikimybės analizę atlikti šiose srityse: 1) socialinio būsto fondo sudarymo, jo remonto ir socialinio būsto nuomos srityje; 2) Utenos rajono savivaldybės veikloje organizuojant saugų eismą, skirstant ir naudojant iš savivaldybės biudžeto skirtas lėšas vietinės reikšmės keliams ir gatvėms tiesti, taisyti (remontuoti), prižiūrėti bei vietinės reikšmės kelių ir gatvių rekonstravimo, taisymo (remontavimo) priežiūros procedūrų kontrolės srityse. Utenos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2018 m. rugsėjo 5 d. įsakymu Nr. AĮ-870 „Dėl veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo“, buvo nuspręsta 2018 metais korupcijos pasireiškimo tikimybės analizę atlikti šiose srityse: 1) viešųjų pirkimų inicijavimo, organizavimo, vykdymo kontrolės srityje; 2) leidimų kirsti, genėti ar pertvarkyti saugotinus želdinius, augančius ne miško žemėje, išdavimo bei savivaldybei (valstybei) nuosavybės teise priklausančių nukirstų medžių tvarkymo ir naudojimo srityje.

16.3 2017 m. sausio 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio 3 dalies nuostatoms, Savivaldybės įmonės (UAB „Utenos šilumos tinklai“, UAB „Utenos vandenys“, UAB „Utenos komunalininkas“, UAB „Utenos butų ūkis“, UAB „Utenos autobusų parkas“) atliko korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą ir vertinimą įmonėms aktualiose srityse. 2017 metais UAB „Utenos šilumos tinklai“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko viešųjų pirkimų vykdymo srityje; UAB „Utenos vandenys“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko viešųjų pirkimų srityje, užterštumo koncentracijos nuotekose kontrolės vykdymo srityje bei planavimo ir prisijungimo sąlygų išdavimo srityje; UAB „Utenos komunalininkas“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko supaprastintų viešųjų pirkimų srityje; UAB „Utenos butų ūkis“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko paramos teikimo, viešinimo, panaudojimo kontrolės srityje; UAB „Utenos autobusų parkas“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko keleivių vežimo miesto ir priemiesčio maršrutais srityje. 2018 metais UAB „Utenos šilumos tinklai“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko UAB „Utenos šilimos tinklai“ vykdomų teisinių paslaugų viešųjų pirkimų srityje; UAB „Utenos vandenys“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko mobiliomis transporto priemonėmis atvežamų nuotekų kiekio fiksavimo srityje; UAB „Utenos komunalininkas“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko UAB „Utenos komunalininkas“ įmonės atliekų tvarkymo skyriaus pagrindinės veiklos srityje; UAB „Utenos butų ūkis“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko mokamų paslaugų (avarinės tarnybos, centrinio šildymo, vandentiekio, nuotekų tinklų, elektros įrenginių priežiūros ir remonto, taip pat statybos darbų) teikimo srityje; UAB „Utenos autobusų parkas“ korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymą atliko keleivių vežimo miesto ir priemiesčio maršrutais srityje.

16.4.  Antikorupciniu požiūriu vertinti norminių teisės aktų projektai. 2016-2018 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo laikotarpiu įvertinta 66 norminių teisės aktų projektų.

16.5.  Savivaldybės administracijos Centralizuotas vidaus audito skyrius 2016-2018 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo laikotarpiu atliko šešis korupcijos rizikos valdymo vertinimus: 2016 metais – Utenos vaikų ir jaunimo užimtumo centre (vidaus audito metu – Utenos jaunimo mokykla) ir Utenos daugiafunkciame sporto centre, 2017 metais – Utenos vaikų lopšelyje-darželyje „Šaltinėlis“ ir Utenos kultūros centre, 2018 metais – Utenos Adolfo Šapokos gimnazijoje ir Utenos rajono Saldutiškio pagrindinėje mokykloje.

16.6Utenos rajono savivaldybės tarybos 2016 m. gegužės 26 d. sprendimu Nr. TS-167 „Dėl tarnybinių lengvųjų automobilių naudojimo Utenos rajono savivaldybės biudžetinėse įstaigose“ patvirtintos Tarnybinių lengvųjų automobilių naudojimo Utenos rajono savivaldybės biudžetinėse įstaigose taisyklės.

16.7.  Utenos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2017 m. spalio 2 d. įsakymu Nr. AĮ-1005 „Dėl Utenos rajono savivaldybės administracijos darbuotojų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas gautų dovanų perdavimo, įvertinimo, apskaitos, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašo tvirtinimo“ patvirtintas Utenos rajono savivaldybės administracijos darbuotojų pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas gautų dovanų perdavimo, įvertinimo, apskaitos, saugojimo ir eksponavimo tvarkos aprašas.

16.8.  2016-2018 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo laikotarpiu buvo vykdomas Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, Savivaldybės įstaigų, Savivaldybės įmonių darbuotojų antikorupcinis švietimas.

16.9.  2016-2018 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo laikotarpiu buvo siekiama didinti viešumą ir atskaitingumą. Savivaldybės interneto svetainėje www.utena.lt, skiltyje „Korupcijos prevencija“, viešai skelbiami Antikorupcijos komisijos narių kontaktiniai duomenys, posėdžių protokolai. Taip pat skelbiama visa teisės aktais nustatyta būtina skelbti informacija. Savivaldybės interneto svetainėje viešinamos galimybės ir būdai (telefonu ar el. paštu) pranešti apie Savivaldybės institucijose, Savivaldybės įstaigose ar Savivaldybės įmonėse pastebėtus galimus korupcijos atvejus.

 

III skyrius

PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

17.  Programos strateginis tikslas – sumažinti prielaidas pasireikšti korupcijai Savivaldybėje ir Savivaldybės įstaigose, Savivaldybės įmonėse.

18.  Programos tikslai ir uždaviniai:

18.1.  įgyvendinti veiksmingą antikorupcinių priemonių sistemą Savivaldybėje ir Savivaldybės įstaigose, Savivaldybės įmonėse.

18.2.  šalinti prielaidas, kurios sudaro Savivaldybės, Savivaldybės įstaigų, Savivaldybės įmonių darbuotojams pasinaudoti tarnybine padėtimi savanaudiškiems tikslams;

18.3.  plėtoti antikorupcinę kultūrą, į antikorupcinę veiklą įtraukti visuomenę, didinti visuomenės pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis, Savivaldybės įstaigomis, Savivaldybės įmonėmis.

19. Programos uždaviniai:

19.1.    užtikrinti veiksmingą ir kryptingą ilgalaikį korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą Savivaldybės administracijos struktūriniuose padaliniuose ir Savivaldybės įstaigose, Savivaldybės įmonėse;

19.2.    užtikrinti, kad gyventojams būtų sudaryta galimybė anonimiškai pateikti informaciją apie Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės įstaigų, įmonių tarnautojų ir darbuotojų teikiamų paslaugų kokybę, galimą korupcinę veiką;

19.3.    vykdyti akcijas, renginius, seminarus korupcijos prevencijos klausimais Savivaldybės administracijoje ir Savivaldybės įstaigose, įmonėse.

20.       Programos rezultatyvumas ir efektyvumas nustatomas vadovaujantis kiekybės ir kokybės kriterijais:

20.1.    korupcijos prevencijos:

20.1.1. didėjančiu nepakantumu korupcijai;

20.1.2. įvykdytų ar neįvykdytų Programos įgyvendinimo priemonių skaičiumi;

20.1.3. Programos priemonių įgyvendinimui nustatytais terminais;

20.1.4. anoniminių ir oficialių pranešimų apie galimus Savivaldybės administracijos, Savivaldybės įstaigų, Savivaldybės įmonių korupcinio pobūdžio veiksmus ir pranešimų, kuriuos ištyrus pasitvirtino korupcinio pobūdžio veikos, skaičiumi;

20.1.5. būtinų įvertinti antikorupciniu požiūriu teisės aktų projektų skaičiaus ir faktiškai įvertintų teisės aktų projektų skaičiaus santykiu;

20.1.6. viešai skelbiamų pranešimų apie korupcijos priemones didėjimu kiekvienais programos įgyvendinimo metais;

20.1.7. privalomai tikrinti asmenų ir faktiškai tikrintų asmenų, priimant į pareigas, kai vertinimas Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos yra būtinas, skaičius;

20.2.    antikorupcinio švietimo:

20.2.1. renginių, straipsnių, pranešimų, seminarų ir kt. skaičiumi;

20.2.2. antikorupciniuose renginiuose dalyvavusių asmenų skaičiumi.

21.  Pagrindiniu Programos įgyvendinimo rodikliu laikytinas išaugęs pasitikėjimas Savivaldybės institucijomis, Savivaldybės įstaigomis, Savivaldybės įmonėmis.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS,

ATSKAITOMYBĖ, KONTROLĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

22.  Už korupcijos prevencijos politikos įgyvendinimą, kontrolę, įskaitant šios Programos nuostatų vykdymą, metodinės pagalbos teikimą korupcijos prevencijos srityje pagal kompetenciją yra atsakingas Savivaldybės administracijos direktorius ir Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vedėjai, Savivaldybės įstaigų, Savivaldybės įmonių vadovai.

23.  Savivaldybės administracijos Centralizuotas vidaus audito skyrius, įgyvendindamas savo funkcijas, atlieka korupcijos rizikos valdymo vertinimą Savivaldybės įstaigose.

24.  Programai įgyvendinti sudaromas priemonių planas (priedas), kuris nustato įgyvendinimo priemones, jų vykdymo terminus bei vykdytojus ir yra neatskiriama šios Programos dalis.

25.  Antikorupcijos komisija parengia Programos įgyvendinimo priemonių plano vykdymo ataskaitą už praėjusius metus ir iki kovo 31 d. pateikia ją Savivaldybės tarybai bei skelbia viešai Savivaldybės interneto svetainėje www.utena.lt, skyriuje „Korupcijos prevencija“.

26.  Savivaldybės institucijos, Savivaldybės įstaigos, Savivaldybės įmonės, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys gali teikti pasiūlymus Antikorupcijos komisijai dėl naujo laikotarpio Programos ir Programos įgyvendinimo priemonių plano.

27.  Programoje nurodytų priemonių vykdymą koordinuoja ir kontroliuoja Antikorupcijos komisija, o įgyvendina Savivaldybės administracija, Savivaldybės įstaigų, Savivaldybės įmonių vadovai ir jų įgalioti asmenys.

28.  Už konkrečios Programos priemonės įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako Programos priemonių plane nurodyti vykdytojai.

29.  Programos įgyvendinime dalyvaujančios Savivaldybės įstaigos, Savivaldybės įmonės Programos įgyvendinimo priemonių plane numatytas priemones įtraukia į savo veiklos planus ir juos paskelbia savo interneto svetainėse.

30.  Programos veiksmingumo stebėseną atlieka Antikorupcijos komisija.

31.  Programa vykdoma iš Savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių. Atskiroms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti gali būti numatytas papildomas finansavimas.

32.  Už šios Programos įgyvendinimą atsakingi asmenys, nesilaikantys šioje Programoje nustatytų reikalavimų, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

33.  Atsižvelgiant į antikorupcinių teisės aktų pakeitimus, kompetentingų institucijų išvadas ir rekomendacijas, Programa gali būti keičiama ir papildoma Savivaldybės tarybos sprendimu.

34.  Rengiant naujo laikotarpio Savivaldybės korupcijos prevencijos programos projektą, atsižvelgiama į Programos įgyvendinimo vertinimo rezultatus. Naujo laikotarpio Savivaldybės korupcijos prevencijos programa teikiama Savivaldybės tarybai tvirtinti ne vėliau kaip praėjus 3 mėnesiams po Programos galiojimo pabaigos.

35Parengtas Programos projektas skelbiamas Savivaldybės interneto svetainėje. Pastabas ir pasiūlymus dėl Programos projekto suinteresuoti subjektai gali teikti vieną mėnesį nuo Programos projekto paskelbimo Savivaldybės interneto svetainėje dienos.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

36.  Su patvirtinta Programa supažindinami Savivaldybės administracijos struktūriniai padaliniai, Savivaldybės administracijos direktoriui tiesiogiai pavaldūs valstybės tarnautojai ir Savivaldybės įstaigos, įmonės.

37.  Patvirtinta Programa skelbiama Teisės aktų registre ir Savivaldybės interneto svetainėje www.utena.lt.

38.  Programa įsigalioja Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka.

___________________________

 

Utenos rajono savivaldybės korupcijos

prevencijos 2019–2021 metų programos priedas

 

 

UTENOS RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2019–2021 METŲ PROGRAMOS

ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

Eil. Nr.

Priemonės pavadinimas

Priemonės vykdytojai

Priemonės įgyvendinimo terminai

Laukiami rezultatai

Priemonės vertinimo kriterijai

Finansavimas

Kontrolė (atskaitomybė)

 

PIRMASIS TIKSLAS – įgyvendinti veiksmingą antikorupcinių priemonių sistemą Utenos rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė), Savivaldybės biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, kurių viena iš steigėjų yra Savivaldybė (toliau – Savivaldybės įstaigos), Savivaldybės valdomose įmonėse (toliau – Savivaldybės įmonės).

 

I     UŽDAVINYS

UŽTIKRINTI VEIKSMINGĄ IR KRYPTINGĄ ILGALAIKĮ KORUPCIJOS PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMĄ SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS STRUKTŪRINIUOSE PADALINIUOSE IR SAVIVALDYBĖS ĮSTAIGOSE, SAVIVALDYBĖS ĮMONĖSE

1.

Atlikti Savivaldybės veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą.

Utenos rajono savivaldybės administracijos (toliau – Administracija) direktoriaus įgalioti asmenys

Kiekvienų metų III ketvirtis

Veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymas

atliktas ne mažiau kaip dvejose Savivaldybės, veiklos srityse bei pateikiamos rekomendacijos.

Atliktų Savivaldybėje veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, skaičius.

Surašytų motyvuotų išvadų dėl Savivaldybės veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, skaičius.

Nereikalingas

Utenos rajono savivaldybės antikorupcijos komisija (toliau – Antikorupcijos komisija)

2.

Vykdyti korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo Savivaldybės įmonėse stebėseną.

Asmuo, atsakingas

už korupcijos prevenciją Savivaldybėje

Kiekvienų metų IV ketvirtyje

Visos Savivaldybės įmonės pateikia korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo išvadas. Išvados atitinka tokio pobūdžio dokumentams keliamus reikalavimus.

Savivaldybės įmonių pateiktų motyvuotų išvadų skaičius.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

3.

Parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai (toliau - STT) apibendrintą ir Savivaldybės mero pasirašytą motyvuotą išvadą dėl Savivaldybės ir Savivaldybės įmonių veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė.

Administracijos direktoriaus įgalioti asmenys

Kiekvienų metų IV ketvirtis

Kasmet nustatomos korupcijos rizikos įvertinimo būtinumas.

Nustatyta tvarka parengtų apibendrintų motyvuotų ir išsiųstų STT išvadų skaičius.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

4.

Atlikti korupcijos rizikos valdymo vertinimą ne mažiau kaip vienoje Savivaldybės įstaigoje per metus.

Administracijos Centralizuoto vidaus audito skyrius

Kasmet

Įvertinamas korupcijos rizikos valdymas, pateikiamos rekomendacijos veiklai gerinti.

Atliktų korupcijos rizikos valdymo vertinimų skaičius.

Nereikalingas

Administracijos direktorius

5.

Atlikti antikorupcinį teisės aktų ir jų projektų vertinimą.

Teisės aktų projektų rengėjai, Administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus vyr. specialistai

Nuolat

Mažinamos prielaidos galimam korupcijos pasireiškimui reguliuojamuose visuomeniniuose santykiuose.

Antikorupciniu požiūriu įvertintų teisės aktų projektų skaičius per vienerius metus.

Nereikalingas

Administracijos direktorius, asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją Savivaldybėje

6.

Vykdyti asmenų, siekiančių eiti arba einančių Administracijoje ar Savivaldybės įstaigose pareigas, priėmimo į pareigas tikrinimo tvarką, vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalimi.

Savivaldybės įstaigos vadovas, Administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyrius

Prieš skiriant į pareigas

Įvertinamas asmens patikimumas ir mažinama korupcijos pasireiškimo tikimybė priimant į pareigas tik nepriekaištingos reputacijos asmenys.

Kreipimųsi į STT skaičius.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

7.

Savivaldybės įmonių interneto svetainėse skelbti ir viešinti informaciją apie Savivaldybės įmonių suteiktą paramą (kam parama skiriama ar neskiriama).

Savivaldybės įmonių vadovai

Nuolat / pagal poreikį

Visuomenė turės galimybę susipažinti su Savivaldybės įmonių teikiama parama (kam parama skiriama ar neskiriama).

Savivaldybės įmonių interneto svetainėse paskelbtos informacijos apie skiriama / neskiriama paramą skaičius.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

8.

Atlikti patikrinimą dėl Savivaldybės įmonių korupcijos prevencijos programų ir priemonių planuose numatytų priemonių įgyvendinimo.

Antikorupcijos komisija

Kiekvienų metų IV ketvirtyje

Visos Savivaldybės įmonės turės parengtas ir patvirtintas korupcijos prevencijos programas ir priemonių įgyvendinimo planus.

Savivaldybės įmonių patvirtintų programų skaičius / Priemonių planuose numatytų, įgyvendintų priemonių skaičius.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

9.

Savivaldybės interneto svetainėje skelbti Utenos rajono savivaldybės 2019-2021 metų korupcijos prevencijos programos (toliau – Programa) įgyvendinimo priemonių ataskaitą.

Administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyrius

Kiekvienų metų I ketvirtis

Gyventojai bus supažindinti su Korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo rezultatais.

Paskelbta ataskaita.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

10.

Skelbti informaciją apie Administracijos rengiamus konkursus valstybės tarnautojo, darbuotojo ar Savivaldybės įstaigos vadovo pareigoms užimti.

Administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyrius

Nuolat

Siekiant didinti Savivaldybės gyventojų pasitikėjimą Administracijos organizuojamų konkursų skaidrumu, visuomenė bus plačiau informuojama apie Savivaldybės rengiamus konkursus valstybės tarnautojo, darbuotojo ar Savivaldybės įstaigos vadovo pareigoms užimti.

Organizuotų konkursų valstybės tarnautojo, darbuotojo ar įstaigos vadovo pareigoms užimti skaičiaus ir skelbimų paskelbtų Savivaldybės interneto svetainėje skaičiaus santykis.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

 

ANTRASIS TIKSLAS – šalinti prielaidas, kurios sudaro Savivaldybės įstaigų, įmonių darbuotojams pasinaudoti tarnybine padėtimi savanaudiškiems tikslams.

 

II   UŽDAVINYS

UŽTIKRINTI, KAD GYVENTOJAMS BŪTŲ SUDARYTA GALIMYBĖ ANONIMIŠKAI PATEIKTI INFORMACIJĄ APIE SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS IR SAVIVALDYBĖS ĮSTAIGŲ, ĮMONIŲ DARBUOTOJŲ TEIKIAMŲ PASLAUGŲ KOKYBĘ, GALIMĄ KORUPCINĘ VEIKĄ

11.

Tirti skundus, pranešimus, kitą gautą informaciją apie korupcinio pobūdžio pažeidimus.

Antikorupcijos komisija

Gavus skundą, pranešimą ar kitą informaciją

Nustatomi korupcinio pobūdžio pažeidėjai ir šalinami pažeidimai, įgyvendinami teisinės atsakomybės neišvengiamumo principai.

Išnagrinėtų skundų skaičius.

 

Nereikalingas

Administracijos direktorius

12.

Užtikrinti, kad Administracijos interesantai turėtų galimybę pareikšti savo nuomonę apie juos aptarnavusių Administracijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų elgesį.

Administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyrius

Nuolat

Gyventojai galės anonimiškai informuoti Administraciją apie jų aptarnavimą

Gaunamų pranešimų skaičius ir jo dinamika. Neigiamų ir teigiamų pranešimų santykis.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija, Administracijos direktorius

 

TREČIAS TIKSLAS – plėtoti antikorupcinę kultūrą, į antikorupcinę veiklą įtraukti visuomenę, didinti visuomenės pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis, Savivaldybės įstaigomis, Savivaldybės įmonėmis.

 

III  UŽDAVINYS

VYKDYTI AKCIJAS, RENGINIUS, SEMINARUS KORUPCIJOS PREVENCIJOS KLAUSIMAIS SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOJE IR SAVIVALDYBĖS ĮSTAIGOSE, IMONĖSE

13.

Informuoti visuomenę apie Savivaldybėje vykdomą korupcijos prevencijos veiklą ir vykdomas antikorupcines priemones.

Asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją Savivaldybėje

Nuolat pagal vykdomų priemonių skaičių

Savivaldybės interneto svetainėje skelbiama informacija skirta šviesti Savivaldybės gyventojus apie vykdomas korupcijos prevencijos priemones ir didinti pasitikėjimą Administracijos darbu.

Reguliariai Savivaldybės interneto svetainėje www.utena.lt viešinama informacija apie vykdomas priemones.

Nereikalingas

Administracijos direktorius

14.

Vykdyti korupcijos prevencijai skirtą švietimą Savivaldybės įstaigose, įmonėse.

Savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai, asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją Savivaldybėje

Nuolat

Ugdyti pilietiškumą ir nepakantumą korupcijai.

Korupcijos prevencijai skirtų renginių bei juose dalyvavusių asmenų skaičius.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

15.

Atlikti korupcijos toleravimo indekso tyrimą Administracijoje, apklausiant valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis, pateikiant klausimus apie požiūrį į korupciją, korupcinę patirtį, pasirengimą pranešti apie jiems žinomą korupcijos atvejį, apie jiems žinomas Savivaldybėje įgyvendinamas korupcijos prevencijos priemones.

Asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją Savivaldybėje

Kiekvienų metų IV ketvirtis

Nustatytas korupcijos toleravimo indeksas Administracijoje.

Apibendrinta informacija apie tyrimo metu nustatytą Administracijos valstybės tarnautojų, darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis požiūrį į korupciją.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

16.

Vykdyti korupcijos prevencijai skirtą švietimą Savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklose ir neformaliojo švietimo įstaigose.

Organizuoti moksleivių antikorupcinių iniciatyvų konkursą (piešinių, rašinių ir pan.) Savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklose ir neformaliojo švietimo įstaigose.

Administracijos Švietimo, sporto ir jaunimo reikalų skyrius, Savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų ir neformaliojo švietimo įstaigų vadovai

 

Kiekvienais metais iki gruodžio 31 d.

Ugdyti pilietiškumą ir nepakantumą korupcijai.

Bendrojo ugdymo mokyklų ir neformaliojo švietimo įstaigų, organizavusių moksleivių antikorupcinių iniciatyvų konkursus, skaičius.

 

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

17.

Teikti Savivaldybės įstaigoms, įmonėms pasiūlymus ir metodinę informaciją korupcijos prevencijos klausimais.

Asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją Savivaldybėje

2019-2021 metais

Savivaldybės įstaigų, įmonių darbuotojai supažindinami su korupcijos prevencijos veikla.

Pateiktos informacijos, pasiūlymų skaičius.

Nereikalingas

Antikorupcijos komisija

 

_____________________________



[1] Prieiga per internetą: https://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2017

[2] Prieiga per internetą: https://www.stt.lt/lt/menu/tyrimai-ir-analizes/

[3] Prieiga per internetą: https://www.stt.lt/lt/menu/tyrimai-ir-analizes/