LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2016 M. BALANDŽIO 21 D. ĮSAKYMO NR. V-367 „DĖL GAMTOS MOKSLŲ, TECHNOLOGIJŲ, INŽINERIJOS, MATEMATIKOS TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS VEIKLOS ATVIROS PRIEIGOS CENTRO VEIKLOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2018 m. gegužės 31 d. Nr. V-534

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centro veiklos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2016 m. balandžio 21 d. įsakymu Nr. V-367 Dėl Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų ir eksperimentinės veiklos atviros prieigos centro veiklos aprašo patvirtinimo“, ir išdėstau jį nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                Jurgita Petrauskienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro

2016 m. balandžio 21 d. įsakymu Nr. V-367

(Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2018 m. gegužės 31 d. Nr. V-534 redakcija)

 

 

GAMTOS MOKSLŲ, TECHNOLOGIJŲ, INŽINERIJOS, MATEMATIKOS TYRIMŲ

ATVIROS PRIEIGOS CENTRO VEIKLOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų atviros prieigos centro veiklos apraše (toliau – Aprašas) nustatomi gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų atviros prieigos centrų (toliau – centrai) veiklos tikslai, uždaviniai, kūrimas ir koordinavimas, veiklos ir finansavimas.

 

2. Centrai kuriami, vadovaujantis atvirumo, aktualumo apskrities teritorijai ir šalies tvariajai plėtrai, gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos mokslų ir kūrybiškumo ugdymo (STEAMangl. Science, Technology, Engineering, Art (creative activities), Mathematics) (toliau – STEAM) integralumo ir sistemiškumo principais. Centrai kuriami, atsižvelgiant į Lietuvos pažangos strategijoje „Lietuva 2030“, Valstybinėje švietimo 2013–2022 metų strategijoje iškeltus iššūkius, atliepiant būtinybę jau mokykloje skatinti inovacijų kultūrą, ugdyti mokinių kūrybiškumą, iniciatyvumą ir verslumą, kompetencijas STEAM srityse, teikiant visas ugdymo pakopas apimančią valstybės paramą STEAM sričių plėtotei.

 

3. Centrai kuriami, įgyvendinant Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos priemones, siekiant sukurti bendrą, bendradarbiavimo principu veikiantį STEAM atviros prieigos centrų tinklą, kurį sudaro metodiniai centrai (toliau  ̶  Metodiniai centrai) ir regioniniai centrai (toliau  ̶  Regioniniai centrai).

 

4. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

 

II SKYRIUS

CENTRŲ VEIKLOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

5. Centrų veiklos tikslai:

 

5.1. ugdyti mokinius kaip ateities STEAM mokslų sričių tyrėjus, inovacijų kūrėjus ir diegėjus, naujų aukštos pridėtinės vertės produktų bei paslaugų kūrėjus ir gamintojus, stiprinant dalykines ir tarpdalykines, kūrybiškumo, iniciatyvumo, verslumo ir lyderystės kompetencijas, reikalingas jų sėkmingai profesinei karjerai;

 

5.2. ugdyti mokinių kompetencijas, gerinti pasiekimus ir stiprinti praktinius gebėjimus STEAM mokslų srityse;

 

5.3. ugdyti inovacijų kultūrą, skatinant mokinių ir visuomenės domėjimąsi STEAM mokslų naujausiais išradimais, su jais susijusių pramonės šakų pasiekimais bei vystymo galimybėmis Lietuvoje ir pasaulyje;

 

5.4. tobulinti mokytojų kompetencijas STEAM mokslų srityse.

 

6. Centrų veiklos uždaviniai:

 

6.1. skatinti mokinių domėjimąsi ir pasirengimą mokytis ar studijuoti STEAM mokslų srityse, sukurti sąlygas gerinti ugdymo(si) kokybę;

 

6.2. ugdyti mokinių bendrosiose programose numatytas kompetencijas tyrimų ir techninės kūrybos srityse;

 

6.3. sukurti STEAM tiriamosios veiklos ir techninės kūrybos mokomąsias aplinkas, kurios būtų aprūpintos šiuolaikinėmis technologijomis ir būtų viešai prieinamos;

 

6.4. tobulinti mokytojų dalykinę, tyrimų ir techninės kūrybos kompetencijas STEAM mokslų srityse;

 

6.5. vykdyti mokinių profesinį orientavimą;

 

6.6. populiarinti STEAM mokslinių tyrimų, inovacijų ir techninės kūrybos, ypač Lietuvos sumaniosios specializacijos srityse, pasiekimus.

 

 

III SKYRIUS

Centrų KŪRIMAS ir koordinavimas

 

7. Metodiniai centrai kuriami Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos miestuose, Regioniniai centrai  ̶  Alytaus, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės, Telšių, Utenos apskričių teritorijose, vadovaujantis STEAM atviros prieigos centro veiklos organizavimo ir įrengimo rekomendacijomis (Aprašo 1 priedas):

 

7.1. Metodinius centrus kuria mokslo ir studijų institucijos, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos (toliau – Ministerija) įgaliotos įstaigos, dalyvauja kuriant savivaldybių institucijos, asocijuotos verslo struktūros, verslo įmonės ir kt.;

 

7.2. Regioninius centrus kuria savivaldybių institucijos, dalyvauja kuriant kitos apskrities teritorijos savivaldybių institucijos, mokslo ir studijų institucijos, asocijuotos verslo struktūros, verslo įmonės ir kt.;

 

7.3. Metodinius ir Regioninius centrus kuriančios ir juos kuriant dalyvaujančios institucijos (savivaldybių institucijos, Ministerijos įgaliotos įstaigos, mokslo ir studijų institucijos, asocijuotos verslo struktūros, verslo įmonės ir kt.) vadinamos šalimis (toliau – Šalys).

 

8. Centrą ketinančios kurti Šalys susitaria dėl savo įsipareigojimų, centro veiklos koordinavimo ir sprendimą įformina, pasirašydamos Bendradarbiavimo sutartį (toliau – Bendradarbiavimo sutartis).   

 

9. Šalys Bendradarbiavimo sutartyje sutaria dėl šių nuostatų:

 

9.1. finansuoti visas ar dalį centro veiklų ir (ar) patalpų eksploatacinių išlaidų;

 

9.2. prisidėti prie centro žmogiškųjų išteklių išlaikymo, skiriant lėšas darbuotojų etatams išlaikyti;

 

9.3. pagal galimybes užtikrinti savo teritorijoje gyvenančių mokinių vežimą transportu ir bendradarbiauti su tos apskrities teritorijos savivaldybių administracijomis, organizuojant mokinių vežimą į centrą ir iš centro namo;

 

9.4. padėti centrui vykdyti tikslinio mokytojų kompetencijų tobulinimo ir mokinių profesinio orientavimo veiklas, rengti viešus renginius mokiniams ir visuomenei;

 

9.5. pagal poreikius ir galimybes centro veikloms įgyvendinti naudoti ir kitą Šalių turimą mokslinę ir mokomąją įrangą;

 

9.6. į Centro veiklas įtraukti Šalių mokytojus, kitus pedagoginius darbuotojus, mokslininkus ir kitus tyrėjus bei studentus;

 

9.7. teikti pagalbą centro darbuotojams, rengiantiems STEAM ugdymo programas ir metodinę medžiagą;

 

9.8. pagal savo galimybes skirti lėšų neformaliojo švietimo programoms įgyvendinti;

 

9.9. pagal savo kompetenciją ir galimybes bendradarbiauti su kitomis STEAM veiklas įgyvendinančiomis įstaigomis šalyje ir užsienyje;

 

9.10. viešinti centro veiklą.

 

10. Regioninio centro Bendradarbiavimo sutartyje tarp Šalių papildomai susitariama dėl Regioniniam centrui atstovaujančios šalies, kuri įgaliojama koordinuoti Regioninio centro kūrimą apskrities teritorijoje ir dalyvauti partnerio teisėmis 20142020 metų laikotarpio Europos Sąjungos fondų lėšomis finansuojamo projekto veiklose.

 

11. Kuriant Regioninį centrą, neatsiejama Bendradarbiavimo sutarties dalis su Ministerija raštu suderintas Regioninio STEAM atviros prieigos centro kūrimo pagrindimas (Aprašo 2 priedas).

 

12. Ministerija centrų kūrimą remia, skirdama lėšas:

 

12.1. Metodiniams centrams pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 1 prioriteto „Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų skatinimas“ 01.1.1-CPVA-V-701 priemonę „Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros ir inovacijų raidos infrastruktūros plėtra ir integracija į europines infrastruktūras“;

 

12.2. Regioniniams centrams pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 9 prioriteto „Visuomenės švietimas ir žmogiškųjų išteklių potencialo didinimas“ 09.1.3-CPVA-V-704 priemonę „Švietimo prieinamumo didinimas“.

 

13. Kiekviename centre, remiantis STEAM atviros prieigos centro veiklos organizavimo ir įrengimo rekomendacijomis (Aprašo 1 priedas), įrengiamos šios laboratorijos:

 

13.1. standartizuotos laboratorijos;

 

13.2. specializuota laboratorija ̶ atliepianti konkrečios apskrities teritorijos specifiką (mokslo,  technologijų ar verslo tendenciją);

 

13.3. Metodiniuose centruose įrengiamos laboratorijos aprūpinamos standartinės laboratorinės įrangos komplektą papildančia įranga (toliau – papildoma laboratorinė įranga), sudarančia sąlygas atlikti sudėtingesnius laboratorinius darbus, eksperimentus. Papildomos laboratorinės įrangos apimtys sudaro iki 20 procentų laboratorinei įrangai įsigyti skiriamos lėšų sumos. Papildomą laboratorinę įrangą pasirenka Metodinius centrus kuriančios Šalys.

 

14. Siekiant užtikrinti kolegialią ir veiksmingą centrų veiklą bei centrų tarpusavio dermę, sudaroma STEAM centrų koordinavimo taryba (toliau – koordinavimo taryba) iš Metodinių ir Regioninių centrų, Ministerijos ir kitų suinteresuotų institucijų deleguotų atstovų. Koordinavimo tarybos sudėtį tvirtina švietimo ir mokslo ministras.

 

 

IV SKYRIUS

CENTRŲ VEIKLOS

 

15. Metodiniai centrai vykdo šias veiklas:

 

15.1. vadovaudamiesi bendrosiomis ugdymo programomis, rengia centruose vykdomas programas, metodinę medžiagą;

 

15.2. rengia STEAM dalykų neformalaus ugdymo programas visoms skirtingų gebėjimų mokinių grupėms, kartu užtikrina galimybes veiklose dalyvauti motyvaciją ir ypatingus gebėjimus turintiems mokiniams, rengia mokinius Lietuvos ir tarptautiniams konkursams, olimpiadoms;

 

15.3. įgyvendina parengtas programas, užtikrina jų atnaujinimą bei tobulinimą ir prireikus konsultuoja rengiant ir derina Regioninių centrų parengtus tiriamųjų darbų aprašus;

 

15.4. užtikrina apskrities teritorijos (pagal galimybes – ir visos šalies) visų mokinių galimybes dalyvauti formaliojo ugdymo veiklose ir visos šalies mokinių galimybes pasirinktinai dalyvauti išskirtinėse neformaliojo ugdymo veiklose;

 

15.5. teikia metodinę pagalbą Regioniniams centrams, vykdo Regioninių centrų darbuotojų kompetencijų tobulinimą;

 

15.6. vykdo apskrities teritorijos mokyklų mokytojų kompetencijų tobulinimą ir konsultavimą, vykdo kitų regionų mokytojų kompetencijų tobulinimą, atsižvelgiant į poreikį, galimybes ir specializuotos laboratorijos tematiką;

 

15.7. organizuoja renginius mokiniams, mokinių tėvams, mokytojams STEAM tematika ir pan.;

 

15.8. organizuoja nacionalinius ir tarptautinius STEAM renginius, į kuriuos aktyviai įtraukia ir Regioninius centrus;

 

15.9. vykdo STEAM srities mokslinius tyrimus aktualiomis švietimo srities temomis, užtikrina rezultatų sklaidą;

 

15.10. inicijuoja centrų įsitraukimą į tarptautinius bendradarbiavimo STEAM srityje tinklus, nacionalinę ir tarptautinę projektinę veiklą;

 

15.11. kaupia ir analizuoja centrų gaunamus statistinius duomenis;

 

15.12. bendradarbiauja su šalies ir užsienio mokslo, verslo, pramonės ir kitais partneriais;

 

15.13. prireikus teikia rekomendacijas dėl centrų veiklos kokybės gerinimo.

 

16. Regioniniai centrai vykdo šias veiklas:

 

16.1. užtikrindami savo apskrities teritorijos visų mokinių galimybes dalyvauti centro veiklose, vykdo formaliojo ir neformaliojo ugdymo veiklas;

 

16.2. įgyvendina pasirinktas Metodinių centrų parengtas programas;

 

16.3. vadovaudamiesi bendrosiomis ugdymo programomis, metodine medžiaga, rengia centruose vykdomų tiriamųjų darbų aprašus, kuriuos prireikus derina su Metodiniais centrais;

 

16.4. rengia ir įgyvendina neformaliojo ugdymo programas;

 

16.5. organizuoja renginius mokiniams, mokinių tėvams, mokytojams STEAM tematika ir pan.;

 

16.6. vykdo apskrities teritorijos STEAM mokytojų kompetencijų tobulinimą;

 

16.7. kaupia ir analizuoja Regioninio centro gaunamus statistinius duomenis;

 

16.8. bendradarbiauja su Metodiniais ir kitais Regioniniais centrais, šalies ir užsienio mokslo, verslo ir pramonės bei kitais partneriais.

 

 

V SKYRIUS

CENTRŲ FINANSAVIMAS

 

17. Centrų veiklų finansavimą sudaro:

 

17.1. Lietuvos Respublikos biudžeto lėšos;

 

17.2. savivaldybių biudžetų lėšos;

 

17.3. Europos Sąjungos, užsienio šalių finansinės paramos lėšos;

 

17.4. kitos teisėtai gaunamos lėšos.

 

 

–––––––––––––––––––

 

Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų atviros prieigos centro veiklos aprašo

1 priedas

 

 

STEAM ATVIROS PRIEIGOS CENTRO VEIKLOS ORGANIZAVIMO IR ĮRENGIMO REKOMENDACIJOS

 

I. Bendrieji principai

 

1. STEAM atviros prieigos centro (toliau centras) laboratorijų pavadinimai, įranga ir minimalūs reikalavimai patalpoms ir žmogiškiesiems ištekliams nurodomi šių rekomendacijų II dalyje STEAM atviros prieigos centro (APC) laboratorijų įrengimo ir priemonių aprašas“.

2. Atsižvelgiant į laboratorijų pobūdį, bus sukomplektuotos ir regioniniams centrams pateiktos projekto „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis“ (toliau – projektas) lėšomis nupirktos laboratorijų mokymo priemonės ir įranga. Regioninių centrų specializuotų laboratorijų mokymo priemones ir įrangą centro kūrėjai komplektuoja bendradarbiaudami su Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centru (toliau – ŠAC), kuris už projekto lėšas perka suderintas priemones ir įrangą.

3. Metodiniai centrai, vadovaudamiesi bendrosiomis ugdymo programomis, parengs centruose vykdomas užsiėmimų programas, metodinę medžiagą, regioniniai centrai formaliojo ugdymo tiriamųjų darbų (eksperimentų / laboratorinių darbų) aprašus. Neformalaus ugdymo užsiėmimo programas, laboratorinių darbų aprašus ir pan. centrai rengia patys.

4. Parenkant centro vietą, pirmenybė teikiama patalpoms, išdėstytoms viename aukšte, būtinai turi būti užtikrinta galimybė į jas patekti judėjimo negalią turintiems asmenims.

5. Centre turi būti sudarytos galimybės vykdyti formalaus ir neformalaus ugdymo užsiėmimus, atlikti eksperimentus, laboratorinius darbus ir pan. (toliau užsiėmimai).

6. Centro patalpose turi būti sąlygos įrengti visas laboratorijas, kitas privalomas erdves, o kiekvienoje laboratorijoje – galimybė įrengti ne mažiau kaip po 15 darbo vietų.

7. Rytinis užsiėmimų laikas yra skiriamas mokiniams, centralizuotai atvyksiantiems į formalaus ugdymo užsiėmimus iš mokyklų, popietinis individualiam atvykimui į neformalaus ugdymo užsiėmimus (neformalaus ugdymo užsiėmimai organizuojami po pamokų).

8. Rekomenduojama vieno formalaus užsiėmimo trukmė 3 val., vienoje laboratorijoje 15 mokinių. Neformaliojo ugdymo užsiėmimų trukmę, grupių dydį nustato centras.

9. Prieš atvykdami į formalaus ugdymo užsiėmimą, mokiniai kartu su dalyko mokytoju turi užsiregistruoti centre, pasirinkti pageidaujamą užsiėmimą ir jam pasirengti mokykloje (reikalavimai pasirengimui aprašomi tiriamųjų darbų (eksperimentų / laboratorinių darbų) aprašuose).

10. Užsiėmimų grupės formuojamos, atsižvelgiant į konkretaus užsiėmimo ir atvykstančiųjų mokinių tikslus. Centras turi užtikrinti laboratorijų užimtumą, registruojant dalyvauti tame pačiame užsiėmime ir skirtingų mokyklų mokinius.

11. Kiekvienas užsiėmimas turi turėti baigtinį uždavinį (rezultatą).

12. Formalaus ugdymo užsiėmimų uždaviniai bus orientuoti į bendrąsias atitinkamų mokomųjų dalykų programas.

13. Tas pats mokinys per vieną dieną gali integruotai dalyvauti dviejuose užsiėmimuose dviejose skirtingose laboratorijose (2 x 3 val., iš viso 6 val. per dieną).

14. Greit gendančias, vieno užsiėmimo metu sunaudojamas ir reikalingas atnaujinti priemones centras turi įsigyti savo, atvykstančių mokinių mokyklų, rėmėjų lėšomis. Reinvesticijos į įrangą taip pat vykdomos centrą kuriančių šalių lėšomis.

 

 

 

II. STEAM atviros prieigos centro laboratorijų įrengimo ir priemonių aprašas

 

A alternatyva

Trys standartinės laboratorijos:  biologijos-chemijos, fizikos-inžinerijos, robotikos-IT; ketvirta – specializuota, kurią numato centro kūrėjas (pagrindus jos poreikį); papildoma erdvė (m)FabLab (skaitmeninės gamybos).

Visose laboratorijose turi būti įrengta po 15 darbo vietų mokiniams.

 

Laboratorijos patalpų schema

Laboratorija / Erdvė

Įrangos principas

Reikalavimai patalpų įrengimui

Minimalus personalo poreikis įveiklinimui

Bendroji erdvė

Svečių (mokinių grupės / mokytojai) laukimo / lankytojų poilsio erdvė (minkštasuoliai, suolai, televizorius) su lauko rūbų pasidėjimo vieta (spintelės / kabyklos)

Min. 35 m2

 

 

WC

 

 

 

Biologija-Chemija

Laboratoriniai stalai ir priemonės, skirti atlikti tyrimus naudojant tirpalus, chemines medžiagas, biologinius objektus.

Trumpas priemonių sąrašas: mikroskopai, mikroskopavimo priemonės, reagentai mikrobiologijai, spektrofotometras, neurobiologijos (nervinių signalų registravimo) rinkiniai, biomolekulių tyrimo įranga (elektroforezės, PGR aparatai, transliuminatorius, pipetės; distiliatorius, svarstyklės, džiovinimo spinta, duomenų surinkimo moduliai su sensoriais (pH, deguonies, CO2), liepsnos spektrofotometras, laboratoriniai indai, Diuaro indas, cheminiai reagentai.

Min. 60 m2

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 2 kriauklės, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

Oro ištraukimas (reagentų traukos spinta).

Skysčiams atspari grindų danga.

Tiesioginis išėjimas į paruošiamąjį 1.

1 met. + 0,5 lab.

Paruošiamasis 1

Laikyti / ruošti tirpalus / chemines medžiagas (šlapius, korozyvius reagentus, biologinius objektus).

Stelažai, spintos, reagentų spinta su oro ištraukimu.

Min. 25 m2

Tiesioginis išėjimas į biologijos-chemijos laboratoriją.

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 2 kriauklės, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

Oro ištraukimas (reagentų traukos spinta).

 

Fizika-Inžinerija

Laboratoriniai stalai, elektros instaliacija, vanduo, juodos užuolaidos (patalpos užtamsinimas).

Trumpas priemonių sąrašas: šviesos banginių charakteristikų tyrimo įranga, elementariųjų dalelių registravimo įranga, elektrinių grandinių ir daviklių konstravimo įranga, šiluminių bei energetinių reiškinių ir medžiagų savybių tyrimas; paprastų įtaisų konstravimo rinkiniai, IR termometrai, žaliosios energetikos rinkiniai, apšvietos matavimo prietaisai.

Min. 40 m2

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 2 kriauklės, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220V

Skysčiams atspari grindų danga.

Tiesioginis išėjimas į paruošiamąjį 1.

1 met. + 0,5 lab.

Paruošiamasis 2

su kompiuterine įranga

Laikyti / ruošti elektronikos-robotikos priemones (darbas be korozyvių / šlapių reagentų ir priemonių). Nešiojamų kompiuterių laikymas.

Stelažai, spintos, kompiuteriai, projektorius, spausdintuvai.

 

Min. 25 m2

Tiesioginis išėjimas į robotikos-IT laboratoriją.

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 1 kriauklė, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

Oro ištraukimas (litavimui).

 

Robotika-IT

Stalai, baldai ir priemonės, skirti eksperimentuoti, naudojant elektronikos, robotikos konstravimo rinkinius, nagrinėti informacinių technologijų, fizikos (elektra), technologijų (elektronikos programa) temas. Specialus eksperimentavimo stalas robotikai. Spintos, darbastaliai.

Trumpas priemonių sąrašas: stacionarūs kompiuteriai su monitoriais, elektronikos mokomieji rinkiniai, mikrovaldiklių rinkiniai, robotikos konstruktoriai ir mokomieji rinkiniai, mikrokompiuteriai eksperimentavimui, įvairūs elektronikos komponentai (varikliai, jutikliai) mechatroninių sistemų prototipavimui, matavimo testavimo įranga, konstravimo priemonės.

Min. 40 m2

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 2 kriauklės, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

Skysčiams atspari grindų danga.

Tiesioginis išėjimas į paruošiamąjį 2.

1 met. + 0,5 lab.

(m)FabLAB (Skaitmeninės gamybos)

Speciali skaitmeninės gamybos technologijų erdvė. Stalai / darbastaliai, skirti įrangai išdėstyti, spintos priemonėms, medžiagoms sudėti. Įrengiama apie 10 darbo vietų mokiniams.

Trumpas priemonių sąrašas: 3D spausdintuvai, 2D lazerinė pjaustyklė su priedais, 3D frezavimo mini staklės, 2D vinilo plėvelės pjaustyklė, siuvimo-siuvinėjimo mašina, karštos vielos pjovimo staklės CNC, universalios medžio pjovimo staklės, plastiko vakuuminio formavimo staklės, dulkių surinkimo įrenginys. Kompiuteriai įrangos valdymui.

Min. 45 m2

Vandentiekis (šiltas+šaltas vanduo), min. 1 kriauklė, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

Oro ištraukimas (dulkės, litavimo dūmai).

 

Specializuota laboratorija (jei kuriama)

1 met. + 0,5 lab.

Sandėlis

Rezervinių, patvarių priemonių sandėliavimas (stelažai, spintos)

 

 

Metodininkų poilsio kabinetas

 

Min. 15 m2

 

Administracinis kabinetas

 

Min. 10 m2

1 vad.

 

B alternatyva (tik regioniniams centrams)

 

Dvi standartinės laboratorijos:  gamtamokslinė; mechatronikos / IT (inžinerija, robotika); trečia – specializuota, kurią numato centro kūrėjas (pagrindus jos poreikį); papildoma erdvė (m)FabLab (skaitmeninės gamybos).

Visose laboratorijose turi būti įrengta po 15 darbo vietų mokiniams.

 

Laboratorijos patalpų schema

 

Laboratorija / Erdvė

Įrangos principas

Reikalavimai patalpų įrengimui

Minimalus personalo poreikis įveiklinimui

Bendroji (priėmimo) erdvė

Svečių (mokinių grupės / mokytojai) laukimo / poilsio erdvė (minkštasuoliai, suolai, televizorius) su lauko rūbų pasidėjimo vieta (spintelės / kabyklos).

 

 

WC

 

 

 

Gamtos mokslų lab.

Laboratoriniai stalai ir priemonės, skirti atlikti tyrimus naudojant tirpalus, chemines medžiagas, biologinius objektus, elektros instaliacija, juodos užuolaidos.

Trumpas priemonių sąrašas: mikroskopai, mikroskopavimo priemonės, reagentai mikrobiologijai, spektrofotometras, neurobiologijos (nervinių signalų registravimo) rinkiniai, biomolekulių tyrimo įranga (elektroforezės, PGR aparatai, transliuminatorius, pipetės;  distiliatorius, svarstyklės, džiovinimo spinta, duomenų surinkimo moduliai su sensoriais (pH, deguonies, CO2), liepsnos spektrofotometras, laboratoriniai indai, Diuaro indas, cheminiai reagentai; šviesos banginių charakteristikų tyrimo įranga, elementariųjų dalelių registravimo įranga, elektrinių grandinių ir daviklių konstravimo įranga, šiluminių bei energetinių reiškinių ir medžiagų savybių tyrimas.

Min. 50 m2

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 2 kriauklės, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

Oro ištraukimas (reagentų traukos spinta.

Skysčiams atspari grindų danga.

Tiesioginis išėjimas į paruošiamąjį 1.

1 met. + 0,5 lab.

Paruošiamasis 1

Laikyti / ruošti tirpalus / chemines medžiagas (šlapius, korozyvius reagentus, biologinius objektus).

Stelažai, spintos, reagentų spinta su oro ištraukimu, elektros instaliacija.

Min. 30 m2

Tiesioginis išėjimas į biologijos-chemijos laboratoriją.

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 2 kriauklės, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

Mechatronikos-IT lab.

Stalai, baldai ir priemonės, skirti eksperimentuoti, naudojant elektronikos, robotikos konstravimo rinkinius, nagrinėti informacinių technologijų, fizikos (elektra), technologijų (elektronikos programa) temas. Specialus eksperimentavimo stalas robotikai. Spintos, darbastaliai.

Trumpas priemonių sąrašas: stacionarūs kompiuteriai su monitoriais, elektronikos mokomieji rinkiniai, mikrovaldiklių rinkiniai, robotikos konstruktoriai ir mokomieji rinkiniai, mikrokompiuteriai eksperimentavimui, įvairūs elektronikos komponentai (varikliai, jutikliai) mechatroninių sistemų prototipavimui, matavimo testavimo įranga, konstravimo priemonės,  paprastų įtaisų konstravimo rinkiniai, IR termometrai, žaliosios energetikos rinkiniai, apšvietos matavimo prietaisai.

Min. 50 m2

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 2 kriauklės, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

Skysčiams atspari grindų danga.

Tiesioginis išėjimas į paruošiamąjį 2.

1 met. + 0,5 lab.

Paruošiamasis 2

su kompiuterine įranga

Laikyti / ruošti elektronikos–robotikos priemones (darbas be korozyvių / šlapių reagentų ir priemonių)

Kompiuteriai, projektorius, spausdintuvai.

Min. 30 m2

Tiesioginis išėjimas į mechatronikos IT laboratoriją.

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 1 kriauklė, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

(m)FabLAB (Skaitmeninės gamybos) erdvė

Speciali skaitmeninės gamybos technologijų erdvė. Stalai / darbastaliai, skirti įrangai išdėstyti spintos priemonėms, medžiagoms sudėti. Įrengiama apie 10 darbo vietų mokiniams.

Trumpas priemonių sąrašas: 3D spausdintuvai, 2D lazerinė pjaustyklė su priedais, 3D frezavimo mini staklės, 2D vinilo plėvelės pjaustyklė, siuvimo-siuvinėjimo mašina, karštos vielos pjovimo staklės CNC, universalios medžio pjovimo staklės, plastiko vakuuminio formavimo staklės, dulkių surinkimo įrenginys. Kompiuteriai įrangos valdymui.

Min. 45 m2

Vandentiekis (šiltas + šaltas vanduo), min. 1 kriauklė, nuotėkos.

Elektros prievadai: 220 V.

Oro ištraukimas (dulkės, litavimo dūmai).

Specializuota laboratorija (jei kuriama)

 

 

1 met. + 0,5 lab.

Sandėlis

Rezervinių, patvarių priemonių sandėliavimas (stelažai, spintos)

Min. 15 m2.  Gali būti atskirai nuo visų laboratorijų.

 

Metodininkų poilsio kabinetas

 

Min. 15 m2

 

Administracinis kabinetas

 

Min. 10 m2

1 vadybininkas

 

PASTABOS:

1Specializuota laboratorija atliepia konkrečios apskrities teritorijos specifiką (mokslo, technologijų ar verslo tendenciją).

2.  Regioniniai centrai specializuotos laboratorijos aktualumą, įveiklinimą ir finansavimą privalo pagrįsti Regioninio STEAM atviros prieigos centro kūrimo pagrindimu.

3.   Centrų patalpos pagal galimybes turi būti pritaikytos žmonėms su judėjimo negalia (nuovažos, durys, tualetai ir pan.).

 

–––––––––––––––––––

 

Gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos tyrimų atviros prieigos centro veiklos aprašo 2 priedas

 

(Regioninio STEAM atviros prieigos centro kūrimo pagrindimo forma)

 

Regioninio STEAM atviros prieigos centro

kūrimo pagrindimas

_______________________________

(savivaldybės pavadinimas)

 

_________________

(data)

 

 

(Įrašyti pasirinktą alternatyvą, nurodant specializuotą laboratoriją, arba be jos)

ICentro patalpos, veikla, lankytojai

Nr.

Informacija

Atsakymas

Pastabos

1.

Centro steigimo aktualumo pagrindimas

 

Trumpai pagrįsti centro steigimo poreikį ir vaidmenį savivaldybėje

2.

Centro steigimo vietos ir patalpų pasirinkimo pagrindimas

 

Pagrįsti centro vietos ir patalpų pasirinkimą švietimo įstaigų regioniniu kontekstu

3.

Centro pavaldumas, teisinė forma

 

 

4.

Centro patalpų, kuriose planuojama vykdyti veiklas, adresas, esamas patalpų valdytojas

 

 

5.

Centro patalpų plotas

 

Nurodyti bendrą patalpų, kuriose bus steigiamas centras, plotą ir atskirų patalpų plotus (plotą sudaro laboratorijų patalpos, pagalbinės patalpos ir bendro naudojimo patalpos). Detalizuoti numatomų patalpų paskirtį, pagrįsti patalpų atitiktį STEAM atviros prieigos centro veiklos organizavimo įrengimo rekomendacijoms

6.

Centro patalpų būklė (patalpos suremontuotos / reikia paprastojo remonto / reikia kapitalinio remonto / kitas apibūdinimas)

 

Patalpų remonto poreikis ir darbų finansavimas nurodomas žemiau esančioje lentelėje

7.

Regioninio bendradarbiavimo partneriai ir veiklos (planuojamas bendradarbiavimas su apskrities savivaldybėmis, kitomis institucijomis), jų įsipareigojimus užtikrinantis pagrindimas

 

 

Išvardyti regioninio bendradarbiavimo institucijas, nurodyti jų veiklas ir pagrįsti jų įsipareigojimus, vykdant centro veiklas (pvz., pavėžėjimas iš kitų savivaldybių (nurodomos savivaldybės, srautai, transportas, laikas))

8.

Planuojamas bendradarbiavimas su apskrities verslo organizacijomis (įmonės, asocijuotos verslo struktūros ir pan.)

 

Nurodyti numatytus bendradarbiavimo su verslo organizacijomis formą, laikotarpį, finansinius ir kitus įsipareigojimus, t. t.

9.

Mokinių, kuriems būtų teikiamos formaliojo ugdymo paslaugos, skaičius apskrities teritorijoje

 

Nurodomas skaičius turi būti pagrįstas skaičiavimais, atsižvelgiant į bendrą mokinių skaičių apskrities teritorijoje, patalpų galimybes, planuojamų veiklų skaičių ir kt.

10.

Formaliojo ugdymo veiklų per savaitę skaičius

 

Nurodomas skaičius turi būti pagrįstas skaičiavimais, darant prielaidas, kad 1 laboratorijai tenka bent 2 veiklos kasdien, kiekvienos jų trukmė yra bent 3 val. Įvertinti numatomus dienos ir metinius užimtumo srautus

11.

Mokinių, kuriems būtų teikiamos neformaliojo ugdymo paslaugos, skaičius apskrities teritorijoje

 

Nurodyti grupių, asmenų skaičių, pagrindžiant skaičiavimais

12.

Neformaliojo ugdymo veiklų per savaitę skaičius

 

Nurodomas skaičius turi būti pagrįstas skaičiavimais. Veiklos trukmė nustatoma, remiantis savivaldybės nustatyta tvarka, poreikiais, patalpų užimtumu. Įvertinti numatomos dienos ir metinius užimtumo srautus

13.

Būtini žmogiškieji ištekliai (pedagogų ir kitų specialistų įvardijimas, skaičius, pagrindinės funkcijos)

 

Planuojamas etatų skaičius turi užtikrinti optimalią laboratorijų veiklą.

Detalizuoti savivaldybės užtikrinamų žmogiškųjų išteklių skaičiavimus: šiuo metu savivaldybės turimi ir ateityje planuojami žmogiškieji (pedagogų ir kitų specialistų) ištekliai, gebėjimo ateityje užtikrinti veiklos tęstinumą pagrindimas, specialistų kompetencijos tobulinimo galimybės ir kt.

14.

Specializuotos laboratorijos kūrimo atveju: laboratorijos pavadinimas, pagrindimas, apimantis atitiktį regiono specifikai

 

 

Pagrįsti specializuotos laboratorijos aktualumą savivaldybei, numatyti, kas užtikrins metodinę pagalbą

 

II.   Lėšų poreikio centro veiklai finansuoti pagrindimas

Pastaba. Visos nurodytos lėšos turi būti pagrįstos skaičiavimais ir įsipareigojimais.

Nr.

Išlaidų pavadinimas

 

 

Lėšų poreikis mėnesiui, Eur

Lėšų poreikis vieneriems kalendoriniams metams, Eur

 

Lėšų poreikis penkeriems kalendoriniams metams, Eur

Finansavimo šaltiniai projekto vykdymo metu ir 5 metams po projekto pabaigos (maždaug 20202026 m.)

Pastabos

1.

Personalo išlaikymas

 

 

 

 

1.1, 1.2, 1.3 eilučių suma

1.1.

Administravimas

 

 

 

 

Planuojamas etatų skaičius turi užtikrinti optimalią laboratorijų veiklą

1.2.

Formalusis ugdymas

 

 

 

 

Planuojamas etatų skaičius turi užtikrinti optimalią laboratorijų veiklą

1.3.

Neformalusis ugdymas

 

 

 

 

Nurodoma pagal poreikį ir galimybes

2.

Veiklos išlaidos:

2.1.

2.2.

.....

 

 

 

 

Detalizuoti veiklas (renginiai, konkursai, išvykos, stovyklos ir pan.) ir joms skiriamas lėšas

3.

Medžiagos, priemonės laboratoriniams darbams, eksperimentams (mokymo, saugos ir kt.)

 

 

 

 

Turi būti įvertintos išlaidos visoms medžiagoms, reagentams, saugumo priemonėms, kt. (rekomenduojama ne mažiau nei 700  Eur per mėn.)

4.

Įrangos, priemonių ir baldų atnaujinimas (reinvesticijos) kiekvienai laboratorijai

 

 

 

 

Turi būti įvertintos išlaidos įrangos remontui, atnaujinimui, detalių pakeitimui.

Rekomenduojama metams ne mažiau nei 15 proc. bendros įrangos ir baldų lėšų sumos

5.

Įrangos draudimas

 

 

 

 

Nurodoma, jei planuojama drausti

6.

Kitos ...

 

 

 

 

Nurodyti kitas planuojamas išlaidas (kam ir kiek)

7.

Patalpų eksploatavimas ir priežiūra

 

 

 

 

Išlaidas nurodyti pagal jų pobūdį

 

IIIPatalpų remontas, pritaikymas centro veiklai

Nr.

Būtiniausių išlaidų pavadinimai

Išlaidos, Eur

Šaltiniai (projekto lėšos, kitas finansavimas)

Pastabos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IVPlanuojamos centro pajamos

Pastaba. Planuojamos gauti pajamos turi būti pagrįstos skaičiavimais.

Nr.

Pajamų pavadinimas

Pajamos eurais per metus

Pagrindimas

Pastabos

1.

Kitų savivaldybių įmokos / kompensacija

 

 

Nurodomas skaičius turi būti pagrįstas skaičiavimais, taip pat kitų savivaldybių įsipareigojimų patvirtinimu. Skaičiavimai turėtų apimti: patirtas patalpų ir įrangos išlaikymo, metodininkų, administravimo ir medžiagų išlaidas, vykdant formaliojo ugdymo veiklas

2.

Neformaliojo ugdymo veiklų mokestis

 

 

Mokami tėvų ar iš kitų finansavimo šaltinių.

Skaičiavimai turėtų būti pagrįsti panašių paslaugų regione rinkos analize ir tėvų galimybėmis mokėti už neformaliojo švietimo veiklas

3.

Stovyklų vaikams mokestis

 

 

 

4.

Kitos pajamos (nurodyti)

 

 

 

 

Savivaldybės įgaliotas asmuo ______________________________________

(vardas ir pavardė, parašas)

 

Kitų Šalių atstovai ................

 

Dokumentą rengė:

____________________________________________________________________________

(pareigos, vardas ir pavardė, telefono numeris, el. paštas)