LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

NUTARIMAS

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 22 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3799

 

2024 m. spalio 30 d. Nr. 901

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 4 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo 2024 m. rugsėjo 17 d. rytinio posėdžio metu priimtą sprendimą (protokolas Nr. SPP-412), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3799 (toliau – Įstatymo projektas) dėl toliau nurodytų priežasčių.

Juridinių asmenų registro (toliau – JAR) tvarkytojui inicijavus juridinio asmens likvidavimą ir juridiniam asmeniui įgijus juridinio asmens, kuriam inicijuojamas likvidavimas, statusą, šis juridinis asmuo, priešingai nei tuo atveju, kai juridinis asmuo likviduojamas, gali toliau nevaržomai vykdyti veiklą dar vienus metus. Per šį vienų metų laikotarpį, vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.70 straipsnio 5 dalies nuostatomis, inicijuojamas likvidavimas gali būti atšauktas, jei juridinis asmuo nesikreipia į teismą ir JAR tvarkytojui pateikia reikiamus dokumentus, kuriais remiantis paneigiamas Civilinio kodekso 2.70 straipsnio 1 dalyje nurodytų aplinkybių, dėl kurių JAR tvarkytojas iniciavo juridinio asmens likvidavimą, buvimas. Be to, juridinio asmens kreditoriai, turintys jų naudai išduotą vykdomąjį dokumentą, kuris nėra visiškai įvykdytas, taip pat turi galimybę per vienų metų laikotarpį kreiptis dėl inicijuojamo juridinio asmens likvidavimo atšaukimo ir taip nutraukti likvidavimo JAR tvarkytojo iniciatyva procedūrą.

Civilinio kodekso 2.70 straipsnyje numatytas juridinio asmens likvidavimas JAR tvarkytojo iniciatyva yra kraštutinė priemonė, jei juridinis asmuo nesilaiko įstatymuose nustatytų juridinio asmens pareigų. Juridinio asmens dalyviai pirmiausia turi aktyviai rūpintis savo nuosavybe (juridiniu asmeniu, kurio dalyviai jie yra), tinkamai įgyvendinti ir vykdyti teisės aktuose nustatytas teises ir pareigas bei likviduoti juridinį asmenį, laiku priimdami Civilinio kodekso 2.106 straipsnio 1 punkte nurodytą juridinio asmens dalyvių sprendimą nutraukti juridinio asmens veiklą. Pažymėtina, kad juridinio asmens dalyviams nevykdant šių pareigų, JAR tvarkytojo – valstybės įmonės Registrų centro – duomenimis, 2023 m. valstybė patyrė 1,32 mln. eurų išlaidų, juridinius asmenis likviduodama JAR tvarkytojo iniciatyva (vien likvidavimo procedūroms vykdyti).

Taigi, kol juridinis asmuo nebus įgijęs likviduojamo juridinio asmens statuso, individualios įmonės savininkas, mažosios bendrijos narys ar tikrosios ūkinės bendrijos, ar komanditinės ūkinės bendrijos tikrasis narys neturėtų būti pripažinti bedarbiais ir gauti nedarbo socialinio draudimo išmokas, nes, juridiniam asmeniui įgijus juridinio asmens, kuriam inicijuojamas likvidavimas, statusą, galimi tokie atvejai, kai šie asmenys gaus ne tik nedarbo socialinio draudimo išmokas, bet ir pajamų iš veiklą vykdančio juridinio asmens, o valstybė patirs išlaidų, priverstinai likviduodama pareigų nevykdančius juridinius asmenis, tokių juridinių asmenų dalyviams nepagrįstai mokėdama nedarbo socialinio draudimo išmokas ir valstybės lėšomis drausdama juos privalomuoju sveikatos draudimu.

 

 

 

Ministrė Pirmininkė                                                                            Ingrida Šimonytė

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras                                               Vytautas Šilinskas