TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO, ĮSISKOLINIMŲ PADENGIMO IR ATSKAITOMYBĖS TAISYKLIŲ

PATVIRTINIMO

 

2024 m. balandžio 24 d. Nr. 1-129

Tauragė

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 4 dalimi, 65 ir 66 straipsniais, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos finansų ministro 2005 m. gegužės 25 d. įsakymu Nr. 1K-170 „Dėl Viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Tauragės rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Tauragės rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo, įsiskolinimų padengimo ir atskaitomybės taisykles (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Tauragės rajono savivaldybės tarybos 2018 m. lapkričio 7 d. sprendimą Nr. 1-371 „Dėl Tauragės rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo, įsiskolinimų padengimo ir atskaitomybės taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3. Pripažinti netekusiu galios Tauragės rajono savivaldybės tarybos 2011 m. balandžio 6 d. sprendimą Nr. 1-1907 „Dėl Tauragės rajono savivaldybės biudžeto apyvartos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

4. Pripažinti netekusiu galios Tauragės rajono savivaldybės tarybos 2014 m. lapkričio 26 d. sprendimą Nr. 1-288 „Dėl Tauragės rajono savivaldybės biudžetinių įstaigų pajamų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

5. Paskelbti šį sprendimą Teisės aktų registre ir Tauragės rajono savivaldybės interneto svetainėje.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                           Dovydas Kaminskas

 

PATVIRTINTA

Tauragės rajono savivaldybės tarybos

2024 m. balandžio 24 d. sprendimu Nr. 1-129

 

 

TAURAGĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO, ĮSISKOLINIMŲ PADENGIMO IR ATSKAITOMYBĖS TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Tauragės rajono savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo, įsiskolinimų padengimo ir atskaitomybės taisyklės (toliau – taisyklės) nustato Tauragės rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) biudžeto rengimo, tvirtinimo, pakeitimo, vykdymo ir atskaitomybės procedūras, savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų (toliau – asignavimų valdytojai) teises ir pareigas.

2. Pagrindinės šiose taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, vartojamas Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir kituose biudžeto sudarymo, vykdymo tvarką reglamentuojančiuose teisės aktuose.

3. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu, Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu, Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintais savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, Savivaldybės tarybos sprendimais, Savivaldybės strateginio planavimo dokumentais, kitais biudžeto rengimą ir vykdymą reglamentuojančiais teisės aktais, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų parengtais programų sąmatų projektais ir šiomis taisyklėmis.

4. Savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo, atskaitomybės rengimo metu naudojama Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacija bei Lietuvos Respublikos finansų ministro (toliau – finansų ministras) patvirtintos formos.

 

II SKYRIUS

Savivaldybės biudžeto rengimas ir tvirtinimas

 

5. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis aukščiau paminėtais teisės aktais, Savivaldybės tarybos priimtais sprendimais, Savivaldybės strateginiu veiklos planu, kitais norminiais aktais, asignavimų valdytojų programomis ir jų sąmatų projektais bei šiomis taisyklėmis.

6. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas pagal Savivaldybės mero nustatytą tvarką.

7. Savivaldybės biudžeto pajamos nustatomos Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintais ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Finansų ministerija) prognozuojamais savivaldybių biudžetams finansiniais rodikliais, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija) prognozuojamomis gauti pajamomis bei atsižvelgiant į praėjusių laikotarpių faktiškai gautų pajamų dinamikos analizės duomenis. Gyventojų pajamų mokestis planuojamas pagal Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintas šio mokesčio dalis. Savivaldybės biudžeto balanso rodiklis valdomas taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse. Savivaldybės biudžeto einamųjų metų pajamos koreguojamos pridedant nepanaudotą praėjusių metų biudžeto pajamų dalį.

8. Asignavimų valdytojai, vadovaudamiesi Savivaldybės administracijos Finansų skyriaus (toliau – Finansų skyrius) pateiktomis rekomendacijomis, apskaičiuoja savo įstaigų programų įgyvendinimo lėšų poreikį ir sudaro programų sąmatų projektus, organizuoja jiems pavaldžių padalinių (skyrių) ir kitų subjektų programų sąmatų sudarymą pagal finansavimo šaltinius, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus. Programų sąmatų projektai sudaromi pagal finansų ministro įsakymu patvirtintas sutrumpintas formas, t. y. įrašomos tik tos eilutės, kuriose yra duomenų, ir Savivaldybės mero nustatytais terminais pateikiami Finansų skyriui. Kartu su programų sąmatų projektais pateikiami aiškūs ir tikslūs skaičiavimai ir paaiškinimai, įstaigų etatų, kita įstaigų charakteristika, susijusi su asignavimų planavimu.

9. Asignavimų valdytojai, jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vadovai yra tiesiogiai atsakingi už teisingą, laiku pateiktą lėšų poreikio apskaičiavimą, programų ir jų sąmatų sudarymą.

10. Asignavimų valdytojai programų sąmatas sudaro ir pateikia informacinėje sistemoje „FinNet“ pagal Savivaldybės strateginiame veiklos plane patvirtintas programas, priemones, finansavimo šaltinį, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus.

11. Finansų skyrius priima iš asignavimų valdytojų programų sąmatas, susistemina gautus duomenis ir rengia pirminį Savivaldybės biudžeto projektą. Atsižvelgdamas į finansines galimybes, Finansų skyrius gali patikslinti asignavimus.

12. Savivaldybės taryba svarsto biudžeto projektą atsižvelgdama į Savivaldybės mero pranešimus, tarybos komitetų pasiūlymus ir išvadas.

13. Savivaldybės taryba svarsto biudžeto projektą ir jį tvirtina sprendimu, kuriame nurodoma:

13.1. bendra vienų biudžetinių metų pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis;

13.2. planuojamos vienų biudžetinių metų biudžetinių įstaigų (asignavimų valdytojų) pajamos, gaunamos už teikiamas paslaugas, į Savivaldybės biudžetą;

13.3. bendra vienų biudžetinių metų asignavimų suma ir jų paskirstymas biudžetinėms įstaigoms ir seniūnijoms programoms vykdyti;

13.4. planuojama metinė įsiskolinimų (mokėtinų sumų, išskyrus paskoloms grąžinti) pokyčio suma;

13.5. Savivaldybės biudžeto rodikliai antriesiems ir tretiesiems biudžetiniams metams:

13.5.1. bendros antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų planuojamų pajamų sumos;

13.5.2. bendros antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų planuojamų asignavimų sumos.

14. Sudarant Savivaldybės biudžetą yra numatomas Savivaldybės mero rezervas, kuris turi būti ne mažesnis kaip 0,25 procento ir ne didesnis kaip 1 procentas patvirtintų Savivaldybės biudžeto pajamų (neįskaitant valstybės dotacijų savivaldybių biudžetams). Savivaldybės mero rezervas gali būti didesnis kaip 1 procentas, kai yra paskelbta valstybės ir (arba) Savivaldybės lygio ekstremalioji situacija ir (arba) įvesta nepaprastoji padėtis. Savivaldybės mero rezervo lėšos naudojamos Savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.

15. Einamųjų metų Savivaldybės biudžete turi būti numatyti asignavimai visiems trumpalaikiams įsipareigojimams.

16. Savivaldybės taryba biudžetą patvirtina per du mėnesius nuo Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo.

17. Savivaldybės tarybai patvirtinus biudžetą, asignavimų valdytojai arba jų įgalioti asmenys ne vėliau kaip per 15 darbo dienų Finansų skyriui pateikia įstaigos vadovų patvirtintas biudžeto programų sąmatas pagal finansavimo šaltinius, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus, finansų ministro patvirtintas sutrumpintas formas, su įstaigų informacija apie išlaidas asignavimų valdytojų darbo užmokesčiui pagal etatus.

18. Asignavimų valdytojai užtikrina, kad biudžeto programų sąmatose pateikti darbo užmokesčio duomenys būtų tikslūs, teisingi ir atitiktų patvirtintus teisės aktus arba teisės aktų projektus. Asignavimų valdytojų darbuotojams nustatyti pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai turi atitiktų programų sąmatų dokumentuose nurodytus koeficientus, kuriems skirtas finansavimas patvirtintame biudžete ir vėliau keičiami tik suderinus su Finansų skyriumi.

19. Kol patvirtinamas Savivaldybės biudžetas, asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų priemonei skirtų lėšų, išskyrus tuos atvejus, kai asignavimų valdytojas Finansų skyriui raštu pagrindžia didesnį lėšų poreikį.

20. Savivaldybės tarybos patvirtintą biudžetą meras per 30 darbo dienų pateikia Finansų ministerijai.

21. Sudarydami programų sąmatas, asignavimų valdytojai turi užtikrinti, kad jų ir jiems pavaldžių įstaigų ar kitų subjektų praėjusių metų turimi įsiskolinimai pagal jų įsipareigojimus būtų numatyti dengti planuojamais metais, neviršijant tiems metams skiriamų biudžeto asignavimų.

22. Finansų skyrius, vadovaudamasis patvirtintu Savivaldybės biudžetu, sudaro biudžeto pajamų ir išlaidų paskirstymą ketvirčiais, atsižvelgiant į planuojamus pajamų srautus. Ketvirčio išlaidų planą, kuris sudaromas atsižvelgiant į asignavimų valdytojų sąmatas, programas ir išlaidų ekonominę klasifikaciją tvirtina Savivaldybės meras.

23. Savivaldybės meras tvirtina Savivaldybės administracijos bendras asignavimų sumas pagal priemones.

24. Asignavimų perkėlimą programų sąmatose iš vieno ketvirčio į kitą, atsižvelgdamas į asignavimų valdytojų prašymus, gali atlikti Finansų skyrius.

 

III SKYRIUS

Savivaldybės biudžeto vykdymas

 

25. Savivaldybės biudžeto vykdymą organizuoja Savivaldybės meras.

26. Valstybinė mokesčių inspekcija, mėnesiui pasibaigus, Savivaldybės administracijai pateikia Mokesčių ir kitų įmokų į biudžetus informaciją apie pervestas ir likusias nepervestas mokesčių ir kitų pajamų įmokų įplaukas į savivaldybės biudžetą, kuria vadovaujantis Savivaldybės biudžeto apskaitos programoje pagal ekonominius pajamų straipsnius paskirstomos iš VMI gautos pajamos savivaldybės biudžeto vykdymo pajamų ataskaitai suformuoti.

27. Laiku nepatvirtinus Savivaldybės biudžeto, asignavimai metų pradžioje iki biudžeto patvirtinimo kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šio biudžeto asignavimų. Šiuo atveju kiekvieno asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų, kurios skiriamos tik tęstinei veiklai, įstatymuose nustatytiems įsipareigojimams finansuoti (išskyrus programų asignavimų dalį, kurią sudaro Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos finansinės paramos lėšos) ir įsiskolinimams dengti.

28. Savivaldybės biudžetinės įstaigos ir kiti subjektai finansuojami vadovaujantis patvirtintomis asignavimų valdytojų programų sąmatomis pagal pateiktas paraiškas biudžeto asignavimams pervesti. Asignavimų valdytojų paraiškas biudžeto asignavimams pervesti pasirašo įstaigos vyr. finansininkas ir pateikia Finansų skyriui per biudžeto valdymo sistemą. Savivaldybės biudžeto lėšų pervedimo į asignavimų valdytojų, ministerijų, departamentų ir kredito įstaigų sąskaitas banke, mokėjimo pavedimus pasirašo Finansų skyriaus vedėjas ir šio skyriaus specialistas (jų atostogų, ligos, komandiruočių atvejais – kitas, turintis teisę pasirašyti, skyriaus specialistas). Finansų skyrius perveda lėšas į asignavimų valdytojų sąskaitas pagal pateiktas paraiškas ne rečiau kaip 2 kartus per mėnesį.

29. Savivaldybei gavus papildomų tikslinės paskirties dotacijų ar kitų lėšų iš valstybės biudžeto, Savivaldybės biudžetinės įstaigos ir seniūnijos gali būti finansuojamos viršijant patvirtintą programos sąmatą. Biudžeto tikslinimo metu, papildomai gautos tikslinės paskirties dotacijos ar kitos lėšos iš valstybės biudžeto, įtraukiamos į Savivaldybės biudžeto pajamų ir išlaidų planą.

30. Nevykdant pajamų surinkimo plano ir trūkstant apyvartos lėšų laikinam pajamų trūkumui padengti, sprendimą dėl biudžete numatytų išlaidų finansavimo priima Savivaldybės taryba.

31. Gautos viršplaninės pajamos skirstomos Savivaldybės tarybos sprendimu.

32. Asignavimų valdytojai privalo nuolat analizuoti savo ir jiems pavaldžių padalinių biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo ataskaitas, nustatyti netekusių tikslinės paskirties asignavimų sumas ir šią informaciją pateikti Finansų skyriui.

33. Biudžeto asignavimų valdytojai privalo:

33.1.  naudoti skirtus asignavimus savo vadovaujamos įstaigos programoms vykdyti;

33.2.  organizuoti iš biudžeto finansuojamų programų vykdymą;

33.3. užtikrinti programų vykdymo ir paskirtų asignavimų naudojimo teisėtumą, ekonomiškumą, efektyvumą ir rezultatyvumą.

34. Biudžeto asignavimų valdytojams ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų vadovams už šio įstatymo ir kitų biudžeto asignavimų paskirstymą ir panaudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus skiriamos Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse nustatytos administracinės nuobaudos.

35. Metams pasibaigus, nepanaudotus biudžeto asignavimų likučius, išskyrus Europos Sąjungos paramos, kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšas, gautas ne iš Savivaldybės iždo, asignavimų valdytojai grąžina į Savivaldybės biudžeto sąskaitą ne vėliau kaip iki gruodžio 31 dienos.

36. Metams pasibaigus, likusias nepanaudotas tikslinės paskirties lėšas, kurios yra nustatytos Savivaldybės biudžetui priimant atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą, bei lėšas, kurios per metus buvo skirtos Savivaldybės biudžetui pagal atskirus įstatymus ar Vyriausybės nutarimus, iki sausio 10 dienos Finansų skyrius perveda iš Savivaldybės biudžeto sąskaitos į valstybės iždo sąskaitą, jeigu atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu nenustatyta kitaip.

37. Savivaldybė gali skolintis Vyriausybės nustatyta tvarka, neviršydama atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme patvirtintų savivaldybių skolinimosi limitų.

38. Asignavimų valdytojai savo vardu negali skolintis lėšų ir prisiimti jokių skolinių įsipareigojimų. Asignavimų valdytojai su įmonėmis, įstaigomis ir organizacijomis už atliktus darbus, suteiktas paslaugas ir patiektas prekes, numatytas sutartyse, atsiskaito iš asignavimų valdytojams patvirtintų asignavimų, įskaitant avanso mokėjimus, kurie turi būti ne didesni nei 30 procentų sutarties sumos. Apribojimai avanso dydžiui netaikomi asignavimų valdytojų pirkimams esant objektyviai rinkoje susiklosčiusiai situacijai (kai labai ribotas atitinkamas prekes tiekiančių, paslaugas teikiančių ar darbus atliekančių įmonių, įstaigų ir organizacijų skaičius ir kt.). Asignavimų valdytojas sutartyje turi numatyti priemones, kurios užtikrintų sumokėto avanso susigrąžinimą, jei avanso gavėjas nevykdo sutartyje nustatytų įsipareigojimų.

 

IV SKYRIUS

Savivaldybės biudžeto tikslinimas

 

39. Asignavimų valdytojai, suderinę su Finansų skyriumi, turi teisę biudžetiniais metais:

39.1.  ne vėliau kaip likus 10 dienų iki atitinkamo ketvirčio pabaigos, keisti patvirtintų asignavimų sąmatas pagal priemones, ekonominę ir funkcinę klasifikaciją, neviršijant patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų, sumų.

39.2. vieną kartą per ketvirtį keisti bendros asignavimų sumos ketvirtinį paskirstymą;

39.3. asignavimus darbo užmokesčiui tikslinti ketvirtame ketvirtyje (išskyrus tuos atvejus, kai asignavimų valdytojas Finansų skyriui raštu pagrindžia darbo užmokesčio fondo tikslinimo būtinumą). Asignavimus darbo užmokesčiui didinti tik iš sutaupytų asignavimų ir tik tais atvejais, kai toks padidinimas nelemia papildomo asignavimų poreikio kitais biudžetiniais metais.

40. Biudžetinės įstaigos vadovas prieš nustatant ir keičiant biudžetinės įstaigos struktūrą ir darbuotojų pareigybių sąrašą, suderina darbuotojų pareigybių sąrašą su Savivaldybės meru, Finansų skyriaus vedėju ir atitinkamą sritį kuruojančiu administracijos specialistu ar skyriaus vedėju.

41. Asignavimų valdytojai prašymą keisti asignavimų paskirtį ar ketvirtinį paskirstymą pagal Savivaldybės mero patvirtintą biudžeto asignavimų keitimo formą, kurioje turi būti nurodoma konkreti asignavimų keitimo priežastis, teikia Finansų skyriui.

42. Savivaldybės taryba savivaldybės biudžetą tikslina šiais atvejais:

42.1. gavus papildomų ar sumažinus tikslinės paskirties dotacijų ir kitų lėšų iš valstybės biudžeto ar šaltinių;

42.2. prognozuojant biudžeto pajamų plano neįvykdymą, sumažina skirtus asignavimus arba nustato finansavimo tvarką;

42.3. prognozuojant biudžeto viršplanines pajamas, didina pajamų planą ir skirsto papildomus asignavimus (ne anksčiau kaip po devynių mėnesių po biudžeto vykdymo ataskaitos sudarymo);

42.4. gavus asignavimų valdytojų prašymus pakeisti patvirtintų asignavimų pagal programas paskirtį;

42.5. gavus daugiau nei planuota pajamų už teikiamas paslaugas;

42.6. perskirstant mokymo lėšas vadovaujantis Mokymo lėšų paskirstymo ir panaudojimo tvarkos aprašu;

42.7. gavus kitų neplanuotų pajamų;

42.8. kitais atvejais, vykdant teisės aktus.

43. Tarybos sprendimų projektus dėl biudžeto pakeitimo rengia Finansų skyrius.

44. Savivaldybės meras savo potvarkiu lėšas perskirsto:

44.1. kai skiriamos lėšos iš Savivaldybės mero rezervo;

44.2. kai skiriamos tikslinės lėšos Savivaldybės biudžeto programų priemonėms vykdyti pagal Savivaldybės tarybos sprendimais patvirtintas tvarkas.

44.3. kai skiriamos lėšos iš priemonės „Savivaldybės pastatų ir kitų objektų remontas, materialinės bazės atnaujinimas ir plėtra.

44.4. kai keičiama Savivaldybės administracijos patvirtintų asignavimų pagal priemones paskirtis, neviršijant patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų.

45. Finansų skyrius per dokumentų valdymo sistemą asignavimų valdytojus supažindina su biudžeto asignavimų pakeitimų teisės aktais.

46. Savivaldybės administracijos padaliniai privalo suderinti su Finansų skyriumi rengiamų Savivaldybės tarybos sprendimų, Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymų, mero potvarkių projektus, galinčius turėti įtakos patvirtinto Savivaldybės biudžeto asignavimų pasikeitimams.

 

V SKYRIUS

Savivaldybės biudžeto atskaitomybė ir biudžeto vykdymo vertinimas

 

47. Savivaldybės biudžeto įvykdymo ketvirtinių ir metinių aukštesniojo lygio ataskaitų rinkinius rengia Finansų skyrius, remdamasis Savivaldybės biudžeto apskaitos duomenimis – į Savivaldybės biudžetą gautų pajamų ir Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų panaudotų asignavimų bei asignavimų valdytojų pateiktomis biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo ataskaitomis. Asignavimų valdytojai sudaro ir Finansų skyriaus nustatytais terminais pateikia Finansų skyriui įstaigos žemesniojo lygio biudžeto įvykdymo ataskaitų rinkinius, vadovaujantis finansų ministro patvirtintomis tvarkomis ir formomis.

48. Finansų skyrius pagal asignavimų valdytojų pateiktą žemesniojo lygio biudžeto įvykdymo atskaitomybę sudaro konsoliduotus Savivaldybės I ketvirčio, pusmečio, devynių mėnesių ir metinių biudžeto įvykdymo ataskaitų rinkinius ir Finansų ministerijos nustatytais terminais bei forma juos pateikia Finansų ministerijai.

49. Savivaldybės biudžeto įvykdymo metinių ataskaitų rinkinys pateikiamas Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai auditui atlikti.

50. Biudžeto įvykdymo metinių ataskaitų rinkinys teikiamas tvirtinti Savivaldybės tarybai Savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka.

 

VI SKYRIUS

BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ DEPOZITAI IR KITOS LĖŠOS

 

51. Gautos paramos apskaita tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu ir naudojama pagal atskirą biudžetinės įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą. Sąmata turi būti suderinta su paramos teikėju tuo atveju, kai sudaroma paramos teikimo sutartis, kurioje ši sąlyga numatyta.

52. Biudžetinių įstaigų depozitai – laikinai šių įstaigų saugomos ir dėl tam tikrų aplinkybių arba susitarimų turimos lėšos. Depozitinės lėšos laikomos atskiroje banko sąskaitoje ir, susidarius atitinkamoms aplinkybėms, grąžinamos asmenims arba organizacijoms (toliau – depozitoriai), kuriems jos priklauso.

53. Biudžetinės įstaigos depozitus saugo ribotą laiką:

53.1. lėšas, kurios turi būti grąžintos fiziniams asmenims, – 3 metus po šių lėšų grąžinimo sąlygose nustatyto termino;

53.2. lėšas, kurios turi būti grąžintos biudžetinėms įstaigoms, – iki biudžetinių metų pabaigos;

53.3. lėšas, kurios turi būti grąžintos kitiems juridiniams asmenims, – metus po šių lėšų grąžinimo sąlygose nustatyto termino.

54. Depozitoriams nustatytu laiku neatsiėmus savo lėšų, biudžetinės įstaigos perveda jas į atitinkamą biudžetą.

55. Kitos biudžetinių įstaigų lėšos yra:

55.1. lėšos, gautos įvykus draudžiamajam įvykiui, kai draudimo išmokos gavėjas yra biudžetinė įstaiga.

55.2. pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą gauta parama (lėšos);

55.3. biudžetinių įstaigų skelbiamų konkursų dalyvių mokesčiai;

55.4. netesybos;

55.5. lėšos, teisės aktų nustatyta tvarka gautos konkretiems gavėjams – fiziniams asmenims – išlaikyti (globos (rūpybos) išmokos, nustatytos Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme);

55.6. lėšos, gautos iš kitos biudžetinės įstaigos už šiai įstaigai teikiamas paslaugas;

55.7. kitos lėšos, gautos iš juridinių ir fizinių asmenų, taip pat tarptautinių ir užsienio organizacijų tam tikroms nenumatytoms biudžetinių įstaigų programų sąmatose išlaidoms padengti kurios nėra gautos kaip asignavimai.

56. Kitos biudžetinių įstaigų lėšos naudojamos pagal atskirą įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą įstaigos funkcijoms atlikti.

57. Biudžeto finansuojamų įstaigų gaunama negrąžintina finansinė parama biudžetinių įstaigų apskaitoje registruojama atskiroje sąskaitoje.

 

VII SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS GAUTINŲ IR MOKĖTINŲ SUMŲ PADENGIMO TVARKA

 

58. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai įpareigojami:

58.1. iki sausio 31 dienos atlikti gautinų ir mokėtinų sumų inventorizaciją, t.y. su debitoriais ir kreditoriais turi būti pasirašyti skolų tarpusavio suderinimo aktai;

58.2. sudarant programų sąmatas einamiesiems metams, numatyti reikiamus asignavimus praėjusių metų įsiskolinimams dengti, neviršijant tiems metams skirtų asignavimų;

58.3. metų pabaigoje iš sutaupytų asignavimų pirmiausia dengti įsiskolinimus. Nesant įsiskolinimų, nepanaudotos sumos gali būti skiriamos ir kitoms įstaigoms reikmėms vykdyti.

59. Kai Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai visiems per metus atsiradusiems piniginiams įsipareigojimams įvykdyti neturi pakankamai lėšų, pirmiausia padengiami anksčiausiai atsiradę įsiskolinimai:

59.1. darbo užmokesčiui ir su darbo santykiais susijusios išlaidos;

59.2. įnašai socialiniam draudimui, gyventojų pajamų mokestis;

59.3. mitybos išlaidos;

59.4. socialinės išmokos;

59.5. išlaidos už elektros energiją, šildymą ir kurą šildymui, vandenį;

59.6. prekėms, paslaugoms, kitoms išlaidoms ir turtui įsigyti.

60. Asignavimai paskoloms grąžinti ir palūkanoms mokėti numatomi tvirtinant Savivaldybės biudžeto projektą, atsižvelgiant į galiojančias paskolų grąžinimo sutartis.

61. Asignavimų valdytojai Finansų skyriaus nustatytais terminais, vadovaujantis finansų ministro nustatytomis tvarkomis ir formomis, teikia Finansų skyriui mokėtinų sumų ataskaitas. Jų pagrindu rengiama ir teikiama Finansų ministerijai Savivaldybės konsoliduota mokėtinų sumų ataskaita.

 

VIII SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO APYVARTOS LĖŠŲ NAUDOJIMAS

 

62. Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšos sudaromos iš Savivaldybės biudžeto lėšų likučio, o kai jo nepakanka, – iš Savivaldybės biudžeto pajamų.

63. Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšas sudaro:

63.1. nepaskirstytos asignavimų valdytojams praėjusiais metais viršplaninės pajamos;

63.2. kiti biudžeto lėšų likučiai Savivaldybės administracijos Finansų skyriaus sąskaitoje einamųjų biudžetinių metų pradžioje.

64. Biudžeto apyvartos lėšos yra naudojamos:

64.1. einamųjų metų Savivaldybės biudžeto lėšų stygiui apmokėti, kai nepakanka į Savivaldybės biudžetą (atitinkamu laikotarpiu) gautų pajamų arba kai nevykdomas atitinkamo laikotarpio Savivaldybės biudžeto pajamų planas;

64.2. einamųjų metų Savivaldybės biudžetui subalansuoti, kai nepakanka Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintų prognozuojamų pajamų;

64.3. kreditoriniam įsiskolinimui dengti;

64.4. investiciniams projektams ir programoms finansuoti;

64.5. projektų įgyvendinimui, kurie finansuojami kompensavimo būdu;

64.6. kitais 63 punkte neišvardytais atvejais kai būtinas finansavimas iki biudžeto patikslinimo.

65. Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšos skiriamos Savivaldybės mero potvarkiu.

66. Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšos grąžinamos į Savivaldybės iždo sąskaitą iki einamųjų metų gruodžio 31 d.

67. Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšos gali būti mažinamos metų eigoje tikslinant biudžetą ir perskirstant lėšas nenumatytiems poreikiams.

68. Savivaldybės biudžeto apyvartos lėšos numatomos Savivaldybės biudžeto priemonėje 01.03.01.02.05. – Kita tikslinė veikla.

 

IX SKYRIUS

BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ PAJAMŲ NAUDOJIMAS

 

69. Biudžetinių įstaigų pajamos – tai Savivaldybės biudžetinių įstaigų, atliekančių funkcijas, numatytas jų veiklą reglamentuojančiuose dokumentuose, gaunamos lėšos (išskyrus rinkliavas) ir pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio turto nuomą, tėvų įmokos už vaikų papildomą mokymą bei teikiamas paslaugas.

70. Savivaldybės biudžetinių įstaigų pajamų už teikiamas paslaugas įkainius ir tarifus tvirtina Tauragės rajono savivaldybės taryba (toliau – Savivaldybės taryba), jeigu teisės aktai nenustato kitaip.

71. Savivaldybės biudžetinių įstaigų pajamos yra Savivaldybės biudžeto pajamos, kurios skiriamos šių lėšų įgyvendinimo išlaidoms padengti, neviršijant iš šios veiklos gautų pajamų.

72. Biudžetinių įstaigų pajamas sudaro:

72.1. pajamos už prekes ir paslaugas,

72.2. pajamos už patalpų nuomą,

72.3. įmokos už išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose,

72.4. pajamos už atsitiktines paslaugas.

73. Pajamų už teikiamas paslaugas sąmatas rengia ir vykdo asignavimų valdytojai, gaunantys pajamų už teikiamas paslaugas, patalpų nuomą ir įmokas už išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose.

74. Pajamas ir išlaidas už teikiamas paslaugas kartu su Savivaldybės biudžetu tvirtina Savivaldybės taryba.

75. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai kasmet kartu su Savivaldybės biudžeto asignavimų projektu rengia ir teikia programų, vykdomų iš biudžetinių įstaigų pajamų, gautų už teikiamas paslaugas, sąmatų projektus, o jei yra kelios programos – suvestines ir pateikia Savivaldybės administracijos Finansų skyriui. Sąmatų projektai sudaromi pagal programas, priemones, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus.

76. Išlaidų sąmatose planuojamos išlaidos negali viršyti planuojamų pajamų.

77. Praėjusių metų pajamų už teikiamas paslaugas lėšų likučiai įtraukiami į biudžetinės įstaigos sąmatas.

78. Programų sąmatas sudaro, tvirtina ir už jų teisingumą atsako biudžetinių įstaigų asignavimų valdytojai.

79. Biudžetinių įstaigų pajamos pagal patvirtintas programų sąmatas naudojamos šių įstaigų išlaidoms, susijusioms su paslaugų teikimu, dengti, taip pat pagrindinės veiklos išlaidoms – darbo užmokesčiui mokėti, prekėms ir paslaugoms (įskaitant komunalinėms išlaidas), bei turtui įsigyti.

80. Pajamos už gyvenamųjų patalpų nuomą naudojamos Savivaldybės socialinio būsto remontui bei jo atnaujinimui, patalpų administravimui ar laikinai neapgyvendintų patalpų išlaidoms padengti.

81. Pajamos už negyvenamųjų patalpų nuomą naudojamos komunalinėms, patalpų remonto, materialinės bazės atnaujinimo ir ugdymo įstaigų renginių organizavimo išlaidoms padengti.

82. Įstaigos vykdomų programų išlaidoms padengti pirmiausia naudojami asignavimai, gauti iš biudžetiniais metais įmokėtų į rajono savivaldybės biudžetą biudžetinių įstaigų pajamų, įskaitant ankstesniais metais nepanaudotus šių lėšų likučius, o tik po to rajono Savivaldybės biudžeto lėšas, išskyrus konkretiems tikslams numatytas lėšas.

83. Biudžetinei įstaigai grąžintos lėšos ar likusios nepanaudotos lėšos naudojamos pirmiausia įstaigos kreditiniam įsiskolinimui dengti, nesant kreditinio įsiskolinimo – kitoms įstaigos reikmėms.

84. Biudžetinės įstaigos gautas pajamas kaupia atskirose banko sąskaitose.

85. Gautos pajamos į Savivaldybės biudžeto sąskaitą pervedamos vieną kartą per mėnesį (metų pabaigoje pajamos į Savivaldybės biudžeto sąskaitą gali būti pervedamos daugiau nei vieną kartą).

86. Asignavimų valdytojai, pervedę biudžetinių įstaigų pajamas į Savivaldybės biudžeto sąskaitą, nustatytais terminais teikia gautinų lėšų paraiškas grąžinti lėšas.

87. Finansų skyrius pagal pateiktas asignavimų valdytojų paraiškas nustatytais terminais perveda lėšas asignavimų valdytojams.

88. Į kitus biudžetinius metus perkeliama ir naudojama programoms finansuoti nepanaudota įmokėtų biudžetinių įstaigų pajamų dalis.

 

X SKYRIUS

LĖŠŲ NAUDOJIMO SUTARČIŲ SUDARYMAS

 

89. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas, skirdamas biudžeto lėšų biudžetinei įstaigai, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina kitas asignavimų valdytojas ir (arba) kuri yra atskaitinga kitam asignavimų valdytojui, ir (arba) kitam subjektui, kuris priklauso kitai viešojo sektoriaus subjektų grupei nei šis asignavimų valdytojas arba nepriskiriamas viešojo sektoriaus subjektams, pasirašo su jais biudžeto lėšų naudojimo sutartį. Biudžeto lėšų naudojimo sutartis gali būti sudaroma ne ilgesniam nei 3 biudžetinių metų laikotarpiui. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų iniciatyva gali būti pasirašomos biudžeto lėšų naudojimo sutartys ir su tai pačiai viešojo sektoriaus subjektų grupei priklausančiais viešojo sektoriaus subjektais, kurie nėra biudžetinės įstaigos. Biudžeto lėšų naudojimo sutartyje nurodoma:

89.1. subjektui skiriamų biudžeto lėšų suma ir asignavimų valdytojo programa ir priemonė, pagal kurias skiriamos lėšos;

89.2. biudžeto lėšų naudojimo tikslinė paskirtis;

89.3. veiklos, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos stebėsenos rodikliai (ne mažiau kaip vienas);

89.4. planuojamas detalus biudžeto lėšų paskirstymas pagal išlaidų ekonominės klasifikacijos straipsnius.

89.5. atsiskaitymo asignavimų valdytojui tvarka už veiklą, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos, ir jos stebėsenos rodiklių įvykdymą;

89.6. atsiskaitymo asignavimų valdytojui tvarka už biudžeto lėšų panaudojimą (nurodant išlaidų ekonominės klasifikacijos straipsnius) ir asignavimų valdytojui pareikalavus finansinės apskaitos dokumentų, kuriais pagrindžiamas lėšų panaudojimas, sąrašo, kuriame pateikiami asignavimų valdytojo nustatyti duomenys, arba šių dokumentų kopijų pateikimo tvarka;

89.7. kad biudžetiniams metams arba sutartiniams įsipareigojimams, jeigu biudžeto lėšų naudojimo sutartis sudaroma ilgesniam nei vienų biudžetinių metų laikotarpiui, pasibaigus nepanaudotos biudžeto lėšos grąžinamos asignavimų valdytojui, skyrusiam biudžeto lėšas;

89.8. jeigu biudžeto lėšų naudojimo sutartis sudaroma ilgesniam nei vienų biudžetinių metų laikotarpiui, – sąlyga, kad sutarties suma gali būti peržiūrėta ir keičiama, jeigu keičiasi atitinkamam savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojui patvirtintos biudžetinių metų savivaldybės biudžeto asignavimų sumos;

89.9. prireikus kitos nuostatos, padedančios asignavimų valdytojui užtikrinti programų vykdymo ir paskirtų valstybės biudžeto asignavimų naudojimo teisėtumą, ekonomiškumą, efektyvumą ir rezultatyvumą.

90. Biudžeto lėšų naudojimo sutartis nepasirašoma, kai iš Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojui patvirtintų asignavimų:

90.1. skiriamos Savivaldybės mero rezervo lėšos;

90.2. skiriamos Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšos, jeigu teisės aktuose nustatyta kitokia šių lėšų skyrimo tvarka;

90.3. pervedamos valstybės biudžeto specialios tikslinės dotacijos;

90.4. skiriamos lėšos kitokiais teisės aktuose numatytais atvejais ir kitokia biudžeto lėšų skyrimo tvarka (kai Savivaldybės tarybos sprendimais patvirtintos tvarkos nenumato sutarčių sudarymo reikalavimo).

 

XI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

91. Savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo veiksmai, neaprašyti šiose taisyklėse, atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais ir kitais biudžeto sudarymo ir vykdymo tvarką reglamentuojančiais teisės aktais.

__________________________________