VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS
INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS VIRŠININKO 2010 M. BIRŽELIO 21 D. ĮSAKYMO Nr. 22.3-56 „DĖL BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMŲ BSR-1.4.1-2010 „VADYBOS SISTEMOS REIKALAVIMAI“ PATVIRTINIMO“ pakeitimo
2016 m. sausio 29 d. Nr. 22.3-13
Vilnius
1. P a k e i č i u Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2010 m. birželio 21 d. įsakymą Nr. 22.3-56 „Dėl branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.4.1-2010 „Vadybos sistemos reikalavimai“ patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMŲ BSR-1.4.1-2016 „VADYBOS SISTEMA“ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 4 straipsnio 9 punktu, 11 straipsnio 1 punktu, 23 straipsnio 1 dalimi ir 30 straipsnio 3 dalimi,
PATVIRTINTA
Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2010 m. birželio 21 d. įsakymu Nr. 22.3-56
(Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko 2016 m. sausio 29 d. įsakymo Nr. 22.3-13 redakcija)
BRANDUOLINĖS SAUGOS REIKALAVIMAI
BSR-1.4.1-2016
VADYBOS SISTEMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS, SĄVOKOS IR NUORODOS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.4.1-2016 „Vadybos sistema“ (toliau – Reikalavimai) nustato reikalavimus asmenų, vykdančių veiklą branduolinės energetikos ir kitoje su branduolinėmis ir daliosiomis medžiagomis, kurių kiekiai nustatyti 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 1 priede, ir (arba) su branduolinio kuro ciklo medžiagomis susijusioje srityje, kuriai vykdyti būtina Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos (toliau – VATESI) išduota 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalyje nurodyta licencija ir asmenų, pateikusių paraišką Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje nurodytai licencijai gauti (toliau šios veiklos vadinamos – licencijuojama veikla, o asmenys – organizacija), vadybos sistemoms kurti, įdiegti, taikyti, vertinti ir gerinti – atlikti veiksmus, kuriais gerinama branduolinė, radiacinė, fizinė sauga ir (arba) branduolinio ginklo neplatinimo įsipareigojimų įgyvendinimo kontrolė, įskaitant branduolinių medžiagų apskaitą ir kontrolę (toliau – sauga), organizacijos procesai ir organizacijos vadybos sistema.
ANTRASIS SKIRSNIS
SĄVOKOS
3. Reikalavimuose vartojamos šios sąvokos:
3.1. Integruota vadybos sistema (toliau – vadybos sistema) – vientisa saugos, aplinkos apsaugos, kokybės, darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistema, apjungianti visus, įskaitant ir ekonominius, organizacijos valdymo elementus, skirta organizacijos tikslams pasiekti ir iškelianti saugą organizacijos prioritetiniu tikslu.
3.2. Įsivertinimas – vadovų atliekama veiklos peržiūra, kurios metu nagrinėjamas procesų rezultatyvumas ir efektyvumas visose jų atsakomybės srityse.
3.3. Organizacijos vadovybė (toliau – vadovybė) – aukščiausias pareigas organizacijoje einantis asmuo (arba grupė tokių asmenų), kuris vadovauja organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai, ją vertina, atsako už jos rezultatus ir kontroliuoja organizacijos išteklius.
3.4. Organizacinė struktūra – atsakomybės, funkcijų, įgaliojimų ir ryšių paskirstymas organizacijoje įsteigiant padalinius, pareigybes, nustatant darbuotojų skaičių, pavaldumą bei darbuotojams keliamus kompetencijos ir kitus su pareigybe susijusius reikalavimus.
3.5. Saugai svarbus produktas (toliau – produktas) – tiekiama ir (ar) savo jėgomis gaminama prekė, paslauga, kompiuterių programa, rengiami dokumentai arba vykdomi darbai, kurių neatitiktis techniniuose dokumentuose, pirkimo dokumentuose, teisės aktuose ir (ar) branduolinės saugos normatyviniuose techniniuose dokumentuose produktui keliamiems reikalavimams gali turėti įtakos saugai.
3.6. Saugai svarbaus produkto tiekėjas (toliau – tiekėjas) – su organizacija bendradarbiaujantis asmuo ar asmenų grupė, nepriklausantys organizacijai, galintys jai tiekti ar tiekiantys produktą, įskaitant visus su organizacija bendradarbiaujančio tiekėjo tiekėjus – subtiekėjus, kuriuos su organizacija bendradarbiaujantis tiekėjas ar subtiekėjas pasitelkia savo prievolėms įvykdyti.
3.7. Saugos kultūra (angl. safety culture) – organizacijos ir jos darbuotojų ypatybių, žinių apie galimas veiklos pasekmes, saugai svarbių nuostatų bei vertybių visuma ir praktika, kuri lemia išskirtinį visų organizacijos darbuotojų dėmesį saugai.
3.8. Saugumo kultūra (angl. security culture) – organizacijos ir jos darbuotojų ypatybių, žinių apie galimas veiklos pasekmes, fizinei saugai svarbių nuostatų bei vertybių visuma ir praktika, leidžianti užtikrinti, kad fizinės saugos klausimams, atsižvelgiant į jų svarbą, būtų skiriamas pakankamas dėmesys.
3.9. Vadovybinė vertinamoji analizė (angl. management system review) – vadovybės sistemingai vykdomas organizacijos vadybos sistemos rezultatyvumo, efektyvumo ir tinkamumo vykdyti organizacijos politiką bei įgyvendinti organizacijos tikslus ir užduotis vertinimas.
TREČIASIS SKIRSNIS
NUORODOS
4. Reikalavimuose pateiktos nuorodos į šiuos dokumentus:
4.5. Branduolinės energetikos srities veiklos licencijų ir leidimų išdavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 20 d. nutarimu Nr. 722 „Dėl Branduolinės energetikos srities veiklos licencijų ir leidimų išdavimo taisyklių patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. sausio 27 d. nutarimo Nr. 103 „Dėl Veiklos branduolinėje energetikoje licencijavimo nuostatų patvirtinimo“ ir jį keitusio nutarimo pripažinimo netekusiais galios“;
4.8. Lietuvos standartas LST EN ISO 14001:2015 „Aplinkos apsaugos vadybos sistemos. Reikalavimai ir naudojimo gairės“;
4.9. Lietuvos standartas LST 1977:2008 (BS OHSAS 18001:2007) „Darbuotojų saugos ir sveikatos vadybos sistemos. Reikalavimai“;
4.10. Lietuvos standartas LST EN ISO 9000:2015 „Kokybės vadybos sistemos. Pagrindai ir aiškinamasis žodynas“;
4.11. Teisinei metrologijai priskirtų matavimo priemonių grupių ir laiko intervalų tarp periodinių patikrų sąrašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 1 d. įsakymu Nr. 4-523 „Dėl teisinei metrologijai priskirtų matavimo priemonių grupių ir laiko intervalų tarp periodinių patikrų sąrašo patvirtinimo“;
4.12. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.1.1-2014 „Branduolinės saugos reikalavimų ir branduolinės saugos taisyklių rengimo tvarkos aprašas“, patvirtinti VATESI viršininko 2009 m. birželio 15 d. įsakymu Nr. 22.3-58 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.1.1-2014 „Branduolinės saugos reikalavimų ir branduolinės saugos taisyklių rengimo tvarkos aprašas“ patvirtinimo“;
4.13. Branduolinės saugos reikalavimai BSR-1.8.2-2015 „Branduolinės energetikos objekto modifikacijų kategorijos ir modifikacijų atlikimo tvarkos aprašas“, patvirtinti VATESI viršininko 2011 m. spalio 7 d. įsakymu Nr. 22.3-99 „Dėl Branduolinės saugos reikalavimų BSR-1.8.2-2015 „Branduolinės energetikos objekto modifikacijų kategorijos ir modifikacijų atlikimo tvarkos aprašas“ patvirtinimo“.
II SKYRIUS
ORGANIZACIJOS VADYBOS SISTEMA
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI ORGANIZACIJOS VADYBOS SISTEMAI
5. Organizacija turi sukurti, dokumentuoti ir įdiegti organizacijos vykdomos licencijuojamos veiklos tikslus ir pobūdį atitinkančią vadybos sistemą bei šią sistemą, vadovaudamasi Reikalavimais, nuolat vertinti ir gerinti. Pagrindiniai gerinimo veiksmų tipai − nuolatinis gerinimas, prevencinis veiksmas, korekcinis veiksmas ir koregavimas.
7. Organizacija negali perleisti 51 punkte nurodytos atsakomybės tiekėjams, dalyvaujantiems kuriant, dokumentuojant, diegiant ar vertinant vadybos sistemą.
8. Organizacijos vadybos sistemos tikslas – įgyvendinant organizacijos vykdomos licencijuojamos veiklos tikslus, užtikrinti ir gerinti BEO, kitos organizacijos vykdomos veiklos branduolinės energetikos srityje ir veikos su branduolinėmis, branduolinio kuro ciklo ir (arba) daliosiomis medžiagomis saugą taip, kad organizacijos poreikiai nebūtų vertinami atskirai nuo branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų ir kitų organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai taikomų teisės aktų reikalavimų (toliau – organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliami reikalavimai) ir organizacijos poreikių įgyvendinimas neturėtų neigiamo poveikio saugai.
10. Pakeitus ar priėmus naujus organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamus reikalavimus, organizacija privalo parengti ir įvykdyti pakeistų ir (ar) naujų reikalavimų įgyvendinimo priemones, pateikti bei paaiškinti pakeistus ir (ar) naujus reikalavimus su jų vykdymu susijusiems darbuotojams ir apie naujus ir (ar) pakeistus reikalavimus informuoti kitas suinteresuotąsias šalis bei pakeisti arba priimti naujus susijusius vadybos sistemos dokumentus.
11. Vadybos sistemos dokumentai turi detalizuoti organizacijos vykdomos licencijuojamos veiklos tikslų ir organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamų reikalavimų įgyvendinimą.
12. Vadybos sistemoje turi būti nurodytos procedūros, skirtos įvertinti ir valdyti su organizacijos vykdoma licencijuojama veikla susijusias rizikas, kylančias žmonėms, jų turtui ir aplinkai.
13. Organizacija privalo užtikrinti rezultatyvų visų organizacijos procesų vykdymą bei kontrolę pagal vadybos sistemos dokumentuose nustatytus reikalavimus.
14. Organizacija turi gebėti pademonstruoti vadybos sistemos įgyvendinimo rezultatyvumą ir efektyvumą.
16. Organizacija vadybos sistemos dokumentuose privalo nustatyti tokią sprendimų priėmimo tvarką, kad visada būtų aišku kas, kada ir kokia tvarka priima sprendimus. Darbuotojai, atsakingi už BEO technologinio proceso valdymą, gali būti pavaldūs tik asmenims, atsakingiems už BEO saugą.
17. Organizacija, įgyvendindama organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamus reikalavimus, turi vadovautis ir visuose organizacijos procesuose taikyti diferencijavimo (proporcingumo) principą (angl. graded approach), kuriuo užtikrinama, kad vadybos sistemos dokumentai rengiami, licencijuojama veikla planuojama ir vykdoma, ir jai vykdyti reikalingi darbuotojai, informacija, žinios, infrastruktūra, darbo aplinka, tiekėjai, turtas ir lėšos (toliau – ištekliai) paskirstomi atsižvelgiant į:
17.2. BEO, licencijuojamų veiklų ir jų rezultatų svarbą, sudėtingumą bei keliamą riziką žmonėms, jų turtui ir aplinkai;
17.3. BEO rūšį (branduolinė elektrinė, branduolinės elektrinės energijos blokas, neenergetinis branduolinis reaktorius, branduolinių medžiagų saugykla, radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginys);
17.6. galimas pasekmes neteisingai vykdant tam tikrą procesą, įvykus neįprastajam įvykiui ar atsiradus neatitikčiai;
18. Prieš priimdama su sauga susijusius sprendimus organizacija privalo išanalizuoti visus šių sprendimų saugos aspektus ir sprendimus priimti vadovaudamasi diferencijavimo (proporcingumo) principu.
19. Branduolinės saugos analizės ir pagrindimo rezultatai, kurie įforminami branduolinę saugą pagrindžiančiuose dokumentuose, ir kiti susiję dokumentai turi būti nepriklausomai patikrinti (toliau – nepriklausomas patikrinimas) asmenų, nedalyvavusių atliekant branduolinės saugos analizę ir pagrindimą bei įforminant jų rezultatus. Organizacija gali pasitelkti tiekėjus – mokslinės-techninės paramos organizacijas ir nepriklausomus ekspertus, specialistus, konsultantus nepriklausomam šių dokumentų patikrinimui atlikti. Organizacija, pasitelkdama vidinius išteklius nepriklausomam patikrinimui atlikti, privalo užtikrinti, kad nepriklausomą patikrinimą atliekantys asmenys nebūtų tiesiogiai pavaldūs asmenims, vykdžiusiems nepriklausomo patikrinimo metu tikrintiną branduolinės saugos analizę ir pagrindimą ir (ar) įforminusiems jų rezultatus.
20. Saugą pagrindžiančiuose dokumentuose turi būti įdėta nepriklausomo patikrinimo atlikimą patvirtinanti žyma ir nuoroda į nepriklausomo patikrinimo ataskaitą.
21. Organizacijos vadybos sistemos dokumentuose turi būti nustatyta tvarka, pagal kurią vykdomas arba organizuojamas nepriklausomas patikrinimas.
22. Nepriklausomo patikrinimo metu turi būti:
22.1. patikrinta, ar išnagrinėti visi BEO ir (ar) planuojamos veiklos saugos aspektai, kurie, vadovaujantis organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamais reikalavimais turėjo būti įvertinti;
22.2. patikrinta, ar yra nurodyti pradiniai duomenys ir prielaidos, taikyti analizės metodai, gauti rezultatai ir jų priimtinumo kriterijai;
22.3. patikrintas pradinių duomenų ir prielaidų, taikytų analizės metodų bei gautų rezultatų patikimumą ir rezultatų priimtinumo kriterijų atitiktis organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamiems reikalavimams;
23. Nepriklausomo patikrinimo eiga ir rezultatai įforminami nepriklausomo patikrinimo ataskaitoje. Nepriklausomo patikrinimo ataskaita turi būti pateikiama VATESI 4.5 papunktyje nurodytame teisės akte ir VATESI viršininko tvirtintuose teisės aktuose numatytais atvejais.
ANTRASIS SKIRSNIS
SAUGOS KULTŪRA IR SAUGUMO KULTŪRA
26. Visų lygių vadovai privalo puoselėti asmenines ir kolektyvines darbo vertybes, kuriomis vadovaujantis būtų užtikrinama sauga bei vykdomos vadybos sistemos nuostatos, nustatyti ir vadybos sistemos dokumentuose nurodyti jas atitinkančius reikalavimus darbuotojų, įskaitant tiekėjus, požiūriui į saugą ir elgesiui.
27. Visų lygių vadovai turi palaikyti ir skatinti tokį darbuotojų, įskaitant tiekėjus, elgesį ir požiūrį į saugą, kuris stiprintų saugos kultūrą ir saugumo kultūrą, būti pavyzdys kitiems, kaip taikyti organizacijos vadybos sistemą, organizacijoje puoselėjamas vertybes ir demonstruoti nepritarimą veiksmams ir sąlygoms, nesuderinamiems su sauga.
28. Vadybos sistemos dokumentuose turi būti dokumentuoti saugos kultūros ir saugumo kultūros stebėsenos rodikliai bei saugos ir saugumo kultūros vertinimo metodikos.
29. Vadybos sistemos dokumentuose turi būti dokumentuotas saugos kultūros ir saugumo kultūros plėtros priemonių, skirtų skatinti ir įtvirtinti siekiamą darbuotojų požiūrį į saugą ir siekiamą jų elgesį bei skatinti ir plėtoti organizacijos ir tiekėjų saugos kultūrą ir saugumo kultūrą, aprašas.
30. Saugos kultūros ir saugumo kultūros plėtros priemonių apraše, nurodytame 29 punkte, nurodytų priemonių įgyvendinimas turi būti planuojamas, vykdomas ir dokumentuojamas saugos kultūros ir saugumo kultūros plėtros priemonių vykdymo plane.
31. Saugos kultūros ir saugumo kultūros stebėsenos rodiklių, vertinimo metodikų ir plėtros priemonių tinkamumas ir rezultatyvumas turi būti nuolatos vertinami organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatyta tvarka ir periodiškumu, o nustačius, kad rodikliai, metodikos ar priemonės nebetinkamos ar neveiksmingos, imamasi koreguojančių veiksmų.
32. Siekdama pasiekti aukštą organizacijos bei tiekėjų saugos kultūros ir saugumo kultūros lygį, organizacija privalo:
32.1. užtikrinti, kad pagrindiniai saugos kultūros ir saugumo kultūros aspektai būtų žinomi ir suprantami organizacijos darbuotojams ir tiekėjams;
32.2. atsižvelgiant į darbuotojų, organizacijos ir technologijos sąveiką, suteikti atskirų darbuotojų ir darbo grupių saugiam ir sėkmingam darbui reikalingus išteklius bei priemones;
32.3. skatinti procesą, kurio metu būtų keliama darbuotojų kvalifikacija (toliau – mokymasis) ir kritinį požiūrį visuose organizacijos valdymo lygiuose;
33. Organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatyta tvarka ir periodiškumu turi būti atliekamas sistemingas saugos kultūros ir saugumo kultūros vertinimas. Šis vertinimas atliekamas analizuojant saugos ir saugumo kultūros stebėsenos rodiklius, darbuotojų apklausų ir stebėsenos, įsivertinimų rezultatus ir duomenis apie procesų bei vadybos sistemos rezultatyvumą ir efektyvumą bei kitą medžiagą, suteikiančią informacijos apie saugos kultūros ir saugumo kultūros lygį.
34. Organizacijoje turi būti sudarytos sąlygos darbuotojams, įskaitant tiekėjų darbuotojus, pateikti savo asmeninę nuomonę ir pasiūlymus saugos klausimais bei informuoti vadovybę apie saugos problemas bei procesų gerinimo galimybes. Organizacijoje turi būti užtikrinta tokia darbinė aplinka, kurioje kiekvienas darbuotojas galėtų kelti su sauga susijusius klausimus, dėl to nesusilaukdamas neigiamų pasekmių. Taip pat organizacijos vadybos sistemoje turi būti nurodytos priemonės, skirtos užtikrinti, kad darbuotojų iškelti su sauga susiję klausimai būtų registruojami ir prireikus būtų imamasi gerinimo veiksmų.
35. Vykdant organizacijos darbuotojų apklausą saugos kultūrai ir saugumo kultūrai įvertinti būtina apklausti darbuotojus, kurių pareigybėse numatytas saugos užtikrinimas ir (ar) dalyvavimas užtikrinant saugą. Tokios apklausos branduolinę elektrinę eksploatuojančioje organizacijoje turi būti atliekamos organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatytu periodiškumu, bet ne rečiau kaip kartą per trejus metus. Kitą, nei branduolinės elektrinės eksploatavimas, licencijuojamą veiklą vykdančios organizacijos privalo tokias apklausas vykdyti organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatytu periodiškumu, bet ne rečiau kaip kartą per penkerius metus.
TREČIASIS SKIRSNIS
REIKALAVIMAI VADYBOS SISTEMOS DOKUMENTAMS
37. Vadybos sistemos dokumentuose turi būti aprašyta visų organizacijos darbuotojų bei tiekėjų atsakomybė už organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamų reikalavimų vykdymą, jiems suteikti įgaliojimai, priskirtos vykdyti funkcijos, pavaldumas ir tarpusavio ryšiai. Su šiais dokumentais turi būti supažindintas kiekvienas darbuotojas.
38. Vadybos sistemos dokumentai organizacijoje nustatyta tvarka turi būti žymimi, apskaitomi, pasikeitus teisės aktams ar faktinėms aplinkybėms bei priėmus naujus teisės aktus atnaujinami ir paskirstomi, aiškūs ir suprantami bei lengvai pasiekiami jos naudotojams.
39. Organizacijos vadybos sistemos dokumentuose turi būti nurodyta, kaip ir kokia tvarka turi būti vykdomi procesai, taip pat procesų stebėjimo ir vertinimo tvarka, nustatanti atliekamos stebėsenos ir vertinimo kriterijus ir skirta stebėti, vertinti ir kontroliuoti, kad visi procesai būtų rezultatyvūs ir atitiktų organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamus reikalavimus.
40. Organizacijos vadybos sistemos dokumentai turi būti suskirstyti į hierarchinius lygius. Šios hierarchijos lygiai turi apimti:
40.1. pirmojo lygmens vadybos sistemos dokumentus, kuriuose turi būti pateikta:
40.1.2. organizacijos politika arba politikos saugos, kokybės užtikrinimo ir žmogiškųjų išteklių valdymo srityse (toliau visos organizacijos politikos vadinamos vienu žodžiu – politika);
40.1.3. organizacinės struktūros, būtinos užtikrinti vykdomos licencijuojamos veiklos saugą, įskaitant ir neįprastųjų įvykių atvejais, aprašymas, kuriame nurodomi pagrindinių struktūrinių vienetų, visų vadovybės narių bei kitų organizacijos valdymo organų ir pareigybių, nepriklausančių struktūriniams vienetams, pavadinimai, suteikti įgaliojimai, priskirtos funkcijos bei pavaldumas, ir šios organizacinės struktūros pagrindimas;
40.2. antrojo lygmens vadybos sistemos dokumentus – vadovybės patvirtintus dokumentus, kuriuose aprašyti proceso vykdymo būdai, pateikta veiksmų atlikimo seka ir kiti su vykdomu procesu susiję aspektai (toliau – procedūrų aprašai), apibrėžiančius administravimo gaires visų lygių vadovams, kuriuose turi būti:
40.2.1. aprašyti visi procesai, kuriuose dalyvauja organizacijos padaliniai, funkciniai vienetai arba nesantys jos sudėtyje asmenys;
40.2.2. procese dalyvaujantiems organizacijos padaliniams, funkciniams vienetams arba nesantiems jos sudėtyje asmenims priskirtos atsakomybės;
40.2.3. pateikta informacija apie sąryšius tarp skirtingų procesų bei nuorodos į susijusius dokumentus;
40.3. trečiojo lygmens vadybos sistemos dokumentus, kuriuose turi būti pateikta informacija, nepatenkanti į pirmąjį ir antrąjį vadybos sistemos dokumentų lygmenį, apibrėžianti individualius arba darbo grupių veiksmus, įskaitant visų organizacijos darbuotojų pareigybių aprašymus, technologinį reglamentą;
40.4. organizacija gali parengti ir kitas veiklos sritis nei nurodyta 40.1.2 punkte apimančias politikas bei nustatyti daugiau vadybos sistemos dokumentų lygmenų, kuriems priskirtų dokumentus, nepatenkančius į 40.1–40.3 papunkčiuose nurodytus vadybos sistemos dokumentų lygmenis: įrašus apie nustatytų reikalavimų vykdymą, įskaitant įrašų formas, brėžinius, skaitinius modelius bei kompiuterines duomenų bazes.
41. Organizacijos pirmojo ir antrojo vadybos sistemos lygmens dokumentų, kuriuose pateikta informacija nurodyta 40.1.2 ir 40.2.1–40.2.4 papunkčiuose, pakeitimai prieš juos patvirtinant, turi būti suderinti su VATESI 150 punkte nurodyta tvarka.
42. Politikoje turi būti:
42.1. nurodyti vadovybės įsipareigojimai užtikrinti ir nuolat gerinti saugą, taip pat įsipareigojimai kokybės užtikrinimo ir žmogiškųjų išteklių valdymo srityse;
42.2. pateiktos organizacijos vykdomos veiklos saugai svarbiose srityse bei politikos vykdymo ir vertinimo gairės;
43. Politika turi atitikti organizacijos vykdomą veiklą bei tikslus, būti vadovybės patvirtinta, paskelbta, paaiškinta visiems darbuotojams bei praktiškai taikoma. Pagrindinės organizacijos politikos nuostatos turi būti perduodamos taip pat ir tiekėjams tokiu būdu, kad organizacijos lūkesčiai ir reikalavimai būtų suprasti ir naudojami tiekėjų veikloje.
44. Dokumentai, nurodyti 40.1–40.2 papunkčiuose, organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatyta tvarka turi būti peržiūrimi ne rečiau kaip kartą per trejus metus ir, jei peržiūrėjus nustatoma, kad dokumentai neatitinka teisės aktų, faktinių aplinkybių ir (ar) pakeitus dokumentus bus pagerintas saugos lygis, atnaujinami. SS KSK aptarnavimo procedūrų aprašai turi būti peržiūrimi ne rečiau kaip kartą per penkerius metus. Kiti vadybos sistemos dokumentai turi būti peržiūrimi ir atnaujinami organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatytu periodiškumu ir tvarka.
45. Kiekviename vadybos sistemos procedūros apraše turi būti:
45.1. dokumento identifikavimo duomenys, informacija apie jo galiojimą, patvirtinimą, suderinimą su dokumente aprašomame procese dalyvaujančiais bei jį prižiūrinčiais padaliniais;
45.8. proceso planavimo, priežiūros ir vertinimo tvarka, proceso rezultatyvumo vertinimo atsakomybė, vertinimo kriterijai, periodiškumas ir vertinimo rezultatų dokumentavimo ir naudojimo tvarka;
45.10. sąveika su kitais procesais bei nuorodos į proceso vykdymui bei gerinimui svarbius dokumentus ir informacija kas, kaip ją rengia, naudoja, tvarko, taip pat kas, kur ir kiek laiko organizacijoje saugo atitinkamo proceso dokumentus;
46. Organizacijoje turi būti sukurta, dokumentuota ir taikoma dokumentų valdymo tvarka, nustatanti reikalavimus:
46.1. dokumentų ir jų pakeitimų rengimui, priimtinumo patvirtinimui, įforminimui, žymėjimui, derinimui, tvirtinimui, saugojimui, pripažinimui netekusiais galios ir naikinimui bei paskirstymui organizacijoje ir suinteresuotosioms šalims. Pakeitimai turi būti tvarkomi tokia pat tvarka kaip ir keičiamas dokumentas;
46.2. išorės kilmės dokumentų, kuriuos organizacija gauna iš tiekėjų, priėmimui, įvertinimui, priimtinumo patvirtinimui ir jų ženklinimui prieš juos naudojant;
46.4. dokumentų pakeitimų patvirtinimui, kontrolei bei atsekamumui. Keičiant vadybos sistemos dokumentus, pakeitimai turi būti dokumentuojami bei tvirtinami tokia pat tvarka, kaip ir keičiamas dokumentas;
46.6. dokumentų apsaugojimui, kad jie išliktų įskaitomi ir lengvai naudojami visą jų naudojimo bei numatytą saugojimo laiką;
47. Visi darbuotojai bei kiti asmenys, dalyvaujantys rengiant, peržiūrint arba patvirtinant organizacijos vadybos sistemos dokumentus, turi būti paskirti šiam darbui ir turėti tam reikalingą kompetenciją.
48. Vadybos sistemos dokumentuose būtina apibrėžti visas organizacijoje naudojamų įrašų rūšis bei formas bei nurodyti jų valdymo tvarką.
49. Procedūrų aprašuose nurodyti įrašai turi leisti nustatyti duomenis nurodžiusį asmenį, dokumentuojamus faktus ir įrašo datą.
III SKYRIUS
VADOVŲ ATSAKOMYBĖ
51. Vadovybė atsako už vadybos sistemos sukūrimą, įdiegimą, taikymą, vertinimą ir jos gerinimą. Visų lygių vadovai turi dalyvauti kuriant, įgyvendinant, vertinant ir nuolat gerinant vadybos sistemą. Vadovybė turi užtikrinti, kad vadybos sistemos kūrimui, įgyvendinimui, vertinimui ir nuolatiniam gerinimui yra skiriama pakankamai išteklių.
52. Vadovybė turi užtikrinti pamatuojamų tikslų visiems procesams ir juose dalyvaujantiems struktūriniams ir (arba) funkciniams organizacijos vienetams arba nesantiems organizacijos sudėtyje asmenims nustatymą. Tokie tikslai turi atitikti politiką, organizacijos strategijas bei planus.
53. Vadovybė turi užtikrinti, kad organizacijos vykdoma licencijuojama veikla yra vykdoma saugiai ir vadovaujantis organizacijos vadybos sistemos dokumentais ir organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamais reikalavimais.
54. Vadovybė turi užtikrinti, kad saugai yra teikiama pirmenybė kitų tikslų ir suinteresuotųjų šalių reikalavimų atžvilgiu.
55. Vadovybė turi užtikrinti, kad organizacijoje yra nustatytos priemonės, leidžiančios tinkamai vykdyti saugos lygio stebėseną, taip pat, kad sauga, saugos kultūra ir saugumo kultūra yra nuolat gerinamos.
56. Vadovybė privalo vykdyti organizacijos politikoje nustatytus savo įsipareigojimus užtikrinti ir nuolat gerinti saugą ir vadybos sistemą:
56.1. informuodama organizacijos darbuotojus, tiekėjus ir kitas suinteresuotąsias šalis apie organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamus reikalavimus ir jų vykdymo svarbą;
56.2. politikos pagrindu rengdama veiklos planus suderintus su veiklos tikslais ir prižiūrėdama jų įgyvendinimą;
56.4. vadovaudama įsipareigojimų ir nustatytų tikslų įgyvendinimui taip, kad vykdomos veiklos įtaka saugai būtų suprantama ir valdoma;
57. Vadovybė privalo paskirti vieną vadovybės narį vykdyti vadovybės atstovo pareigas ir suteikti jam šioms pareigoms vykdyti būtinus įgaliojimus ir išteklius. Vadovybės narys, paskirtas vykdyti vadovybės atstovo pareigas, yra atsakingas už:
57.1. organizacijos procesų nustatymą, vadybos sistemos gerinimo koordinavimą bei vadybos sistemos dokumentų atitikties organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamiems reikalavimams užtikrinimą;
57.2. vadybos sistemos ir procesų rezultatyvumo ir efektyvumo stebėsenos, vadybos sistemos ir procesų atitikties organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamiems reikalavimams vertinimo, auditų ir nepriklausomų patikrinimų organizavimą;
57.3. saugos būklės stebėseną ir vadovybės informavimą apie saugos, saugos kultūros ir saugumo kultūros būklę;
57.4. vadovybės informavimą apie vadybos sistemos rezultatyvumą ir efektyvumą, vadybos sistemos ir procesų atitiktį organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamiems reikalavimams, vadybos sistemos gerinimo poreikius, nustatytus atliekant vertinimus ir nagrinėjant eksploatavimo (gamybinę) patirtį, taip pat apie organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamų reikalavimų vykdymą.
58. Vadovybės atstovas privalo būti tiesiogiai pavaldus organizacijos vadovui. Jei branduolinės energetikos objektas yra branduolinė (atominė) elektrinė, vadovybės atstovas turi vadovauti struktūriniam vienetui, atsakingam už vadybos sistemos sukūrimo, įdiegimo, taikymo, vertinimo, stebėsenos ir nuolatinio gerinimo bei auditų ir nepriklausomų patikrinimų organizavimą, taip pat saugos kultūros ir saugumo kultūros vertinimo organizavimą.
59. Kiekvienam procesui vadovybė privalo paskirti vieną kompetentingą darbuotoją vykdyti proceso savininko (angl. process owner) pareigas, jam suteikiant įgaliojimus, būtinus išteklius bei su procesu susijusių klausimų administravimui reikalingą pagalbą. Proceso savininkas privalo:
59.4. informuoti organizacijos vadovybę apie proceso vykdymą, jo rezultatyvumą ir efektyvumą bei poreikį jį gerinti;
60. Vadovai turi skatinti kiekvieno darbuotojo dalyvavimą kuriant, įgyvendinant, vertinant ir nuolat gerinant vadybos sistemą.
IV SKYRIUS
IŠTEKLIŲ VADYBA
PIRMASIS SKIRSNIS
APSIRŪPINIMAS IŠTEKLIAIS
62. Organizacijoje turi būti nustatyti būtini ištekliai, užtikrintas jų turėjimas bei naudojimas vykdant licencijuojamą veiklą ir kuriant, įgyvendinant, taikant, vertinant bei nuolatos gerinant vadybos sistemą.
63. Organizacijos ilgalaikiuose ir metiniuose planuose turi būti numatytas apsirūpinimas ištekliais, kad organizacijai jų užtektų visų veiklų vykdymui visuose licencijuojamos veiklos etapuose. Ilgalaikiuose apsirūpinimo išteklias planuose nurodyti ištekliai ir jų atsargos turi būti peržiūrimi ne rečiau kaip kartą per metus ir, atsižvelgiant į peržiūros rezultatus, atnaujinami išteklių poreikiai detalizuojant artimiausius laikotarpius.
64. Informacija ir organizacijos darbuotojų sukauptos saugai svarbios žinios turi būti valdomos kaip ištekliai ir nuolat atnaujinamos vadovaujantis organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamais reikalavimais, taikomojo mokslo pasiekimais, eksploatavimo (gamybine) patirtimi ir darbuotojų siūlymais.
ANTRASIS SKIRSNIS
ŽMOGIŠKŲJŲ IŠTEKLIŲ VADYBA
66. Žmogiškųjų išteklių valdymo tvarka turi būti aprašyta organizacijos vadybos sistemos dokumentuose.
67. Organizacijoje turi būti nustatyti ir dokumentuoti kompetencijos reikalavimai visiems darbuotojams ir atsižvelgiant į konkrečiam darbuotojui priskirtas funkcijas keliama darbuotojų kvalifikacija.
68. Organizacija turi užtikrinti, kad darbuotojai yra kompetentingi vykdyti paskirtus darbus bei supranta savo vykdomos veiklos pasekmes saugai. Darbuotojai turi būti įgiję tinkamą pareigoms vykdyti išsilavinimą, įgūdžius, žinias ir (ar) patirtį, kurių minimalūs reikalavimai turi būti nurodyti darbuotojų pareigybių aprašymuose.
69. Organizacija turi sistemingai nagrinėti duomenis, susijusius su darbuotojų skaičiumi ir kompetencija, dokumentuoti šio nagrinėjimo rezultatus ir, atsižvelgiant į gautus rezultatus, nustatyti ir 40.1.3 papunktyje nurodytuose dokumentuose nurodyti mažiausią reikiamą saugai svarbias pareigas vykdančių darbuotojų skaičių.
70. Organizacija turi užtikrinti, kad joje visada būtų ne mažesnis nei nustatytas ir dokumentuotas skaičius dirbančių kompetentingų darbuotojų, kurie užtikrintų saugų licencijuojamos veiklos vykdymą. Organizacijoje turi būti:
70.1. darbuotojų, turinčių žinių ir patirties kvalifikuotai nustatyti reikalavimus tiekėjams, juos kontroliuoti ir įvertinti atliktą jų darbą;
TREČIASIS SKIRSNIS
INFRASTRUKTŪROS IR DARBO APLINKOS VALDYMAS
72. Organizacija turi sukurti saugai užtikrinti ir organizacijos tikslams pasiekti reikalingą infrastruktūrą ir darbo aplinką, vadybos sistemos dokumentuose nurodytu periodiškumu, vertinti infrastruktūros bei darbo aplinkos tinkamumą saugiai vykdyti darbus ir užtikrinti, kad darbuotojų vykdomi darbai būtų atliekami vadovaujantis organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamais reikalavimais. Vadovybė turi užtikrinti, kad darbo aplinka darbuotojų motyvacijai ir veiklai turėtų teigiamą įtaką.
73. Organizacija privalo stebėti saugiam darbui galinčius turėti įtakos aplinkos poveikius, vertinti juos saugos požiūriu ir, nustačius grėsmę, kad darbai gali būti atliekami nesaugiai, reaguoti į galinčius turėti įtakos aplinkos poveikius vykdydama gerinimo veiksmus.
74. Darbai BEO aikštelėje turi būti prižiūrimi (stebimi) paskirtų atsakingų už darbų priežiūrą organizacijos darbuotojų, siekiant, kad būtų užtikrinta darbų kokybė ir sauga.
75. Vadybos sistemoje turi būti nustatytos darbo aplinkos priežiūros priemonės, kuriomis naudojantis bus atliekamas:
V SKYRIUS
PROCESŲ ĮGYVENDINIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
PROCESŲ NUSTATYMAS
77. Organizacija privalo nustatyti, vykdyti, vertinti ir nuolat gerinti procesus, būtinus įgyvendinti organizacijos politiką, tikslus, tiekti organizacijos kuriamą produktą ir vykdyti visus organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamus reikalavimus.
78. Organizacijos vadybos sistemos procedūrų aprašuose, atsižvelgiant į organizacijos vykdomą licencijuojamą veiklą ir taikant diferencijavimo (proporcingumo) principą, būtina nustatyti procesus ir jų vykdymo tvarką, skirtus:
ANTRASIS SKIRSNIS
PROCESŲ VADYBA
80. Kiekvieno proceso vykdymo ir kontrolės rezultatyvumas turi būti įvertinamas organizacijos nustatytu periodiškumu ir tvarka.
81. Procesuose nurodytos veiklos turi būti vykdomos valdomomis sąlygomis (angl. under controled conditions) – naudojant patvirtintus procedūrų aprašus, instrukcijas, schemas ir kitas priemones (pavyzdžiui, aplinkos sąlygų, įskaitant švaros, kontrolė, įrankiai ir įranga, kompiuterių programos, cheminės medžiagos ir chemijos produktai), kurios organizacijos nustatytu periodiškumu turi būti tikrinamos siekiant patvirtinti jų tinkamumą.
82. Organizacija yra atsakinga už visus procesus, įskaitant procesus, kuriuose dalyvauja arba kuriuos vykdo tiekėjai. Tuo atveju, kai dalį proceso arba visą procesą vykdys tiekėjas, organizacija turi nustatyti tiekėjo veiklos kontrolės kriterijus ir priemones, skirtas kontroliuoti tiekėjų veiklos ir rezultatų atitiktį organizacijos keliamiems reikalavimams tiekėjo veiklai.
83. Visų lygių vadovai, atsižvelgiant į turimas galimybes, privalo skatinti darbuotojus dalyvauti procesų gerinime ir informuoti vadovybę apie problemas.
84. Organizacija turi užtikrinti tokį komunikavimą organizacijos viduje ir su suinteresuotomis šalimis, kad informacija apie procesų vyksmą, jų rezultatus taip pat kitus vadybos sistemos rezultatyvumo ir saugos užtikrinimo klausimus būtų keičiamasi tiksliai, laiku ir vadovaujantis organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamais reikalavimais.
85. Darbuotojų pareigų vykdymui reikalinga informacija, susijusi su sauga, sveikatos apsauga, aplinkos apsauga, darbų kokybe ir ekonominiais priskirtos vykdyti veiklos aspektais turi būti pateikiama jiems prieš pradedant vykdyti veiklą. Tokia informacija turi būti pateikiama ir veikloje dalyvaujantiems tiekėjams ir kitoms su vykdoma veikla susijusioms suinteresuotosioms šalims, išskyrus, jei tokios informacijos teikimas yra apribotas imperatyviomis teisės aktų nuostatomis.
VI SKYRIUS
SAUGAI SVARBIŲ PRODUKTŲ TIEKIMAS IR MATAVIMO PRIEMONIŲ KONTROLĖ
PIRMASIS SKIRSNIS
SAUGAI SVARBIŲ PRODUKTŲ TIEKIMAS
86. Organizacija privalo parengti, patvirtinti ir vadovautis procedūros aprašu, kuriame, atsižvelgiant į 4.3 ir 4.4 papunkčiuose nurodytus teisės aktus, kiek tai jiems neprieštarauja, būtų nurodyta:
86.3. tiekiamų ar planuojamų tiekti produktų atitikties keliamiems reikalavimams bei pirkimo dokumentams tikrinimo tvarka;
86.8. tiekėjo darbuotojų kvalifikacijos vertinimo kriterijai bei tvarka. Tiekėjo darbuotojų kvalifikacija vertinama tuomet, kai reikalaujama, kad darbuotojai turėtų specialius įgūdžius ir patirtį;
86.9. reikalavimai tiekėjams, kurie tiekdami produktus naudosis kitų asmenų produktais, kontroliuoti produktų atitiktį organizacijos pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams visuose produktų tiekimo etapuose;
87. Organizacijos tiekėjų pasirinkimo tvarka turi užtikrinti, kad sutartys yra sudaromos tik su tais tiekėjais, kurie turi pakankamus tinkamus techninius, finansinius bei žmogiškuosius išteklius ir patirtį tiekti produktą pagal pirkimo dokumentuose nurodytus, reikalavimus.
88. Sudariusi sutartį su tiekėju, organizacija privalo kontroliuoti, kaip ji yra vykdoma, ir priimti produktą tik įsitikinusi, kad jis atitinka pirkimo dokumentų reikalavimus.
89. Pirkimo dokumentuose organizacija, atsižvelgdama į 4.3 ir 4.4 papunkčiuose nurodytus teisės aktus, kiek tai jiems neprieštarauja, atliktinų darbų apimtį, techninius reikalavimus perkamiems produktams, patikrinimų ir bandymų reikalavimus, patekimo į tiekėjo gamybinius objektus reikalavimus, kokybės užtikrinimo reikalavimus, reikalavimus dokumentams, reikalavimus dėl produkto pateikimo terminų, neatitikčių pranešimo reikalavimus, reikalavimus tiekėjo gebėjimams, tiekėjo darbuotojų kvalifikacijai ir taikomai vadybos sistemai.
90. Reikalavimus tiekėjams ir jų tiekiamam produktui pirkimo dokumentuose turi nustatyti turintys tam tinkamą kvalifikaciją organizacijos darbuotojai. Pirkimų dokumentų reikalavimus prieš sudarant tiekimo sutartį turi įvertinti tinkamą kvalifikaciją turintys darbuotojai, nedalyvavę rengiant šiuos reikalavimus. Organizacija turi užtikrinti, kad joje visada yra pakankamai kvalifikuotų darbuotojų, gebančių kompetentingai nustatyti reikalavimus tiekėjui ir jo tiekiamam produktui bei kompetentingai įvertinti tiekiamo produkto atitiktį branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų ir kitiems pirkimo dokumentuose nurodytiems reikalavimams.
91. Organizacijos nustatyti reikalavimai tiekėjų vadybos sistemai turi užtikrinti, kad tiekėjų vadybos sistema atitiktų 4.7 papunktyje (iki 2018 metų rugsėjo 30 dienos gali būti vertinama tiekėjų vadybos sistemos atitiktis ne 4.7 papunktyje, o 4.6 papunktyje nurodyto standarto reikalavimams, jei tiekėjas deklaruoja vadybos sistemos atitiktį 4.6 papunktyje nurodyto standarto reikalavimams) nurodyto standarto arba kito lygiaverčio kokybės vadybos standarto reikalavimus. Lygiaverčiu laikomas toks standartas, kuris atitinka arba nustato griežtesnius nei 4.7 papunktyje nurodyto standarto reikalavimus.
92. Organizacija privalo reikalauti tiekėjo parengti savo veiklos kokybės užtikrinimo priemonių aprašą, kuriame tiekėjas nurodytų priemones, skirtas užtikrinti, kad organizacijai tiekiamas produktas atitinka branduolinės saugos normatyviniuose techniniuose ir pirkimo dokumentuose keliamus reikalavimus.
93. Organizacija privalo reikalauti tiekėjo produktus pateikti tokiu būdu, kad būtų galima patikrinti, ar produktai atitinka jiems pirkimo dokumentuose keliamus reikalavimus.
94. Organizacija privalo reikalauti, kad, prieš pateikdamas produktą tiekėjas įsitikintų, ar produktas atitinka visus branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų ir (ar) kitus pirkimo dokumentuose nurodytus reikalavimus ir tai patvirtintų pirkimo dokumentuose nurodyta tvarka (atskiru atitiktį patvirtinančiu dokumentu, žyma, įrašu ar panašiai).
95. Organizacija, prieš pradėdama naudotis produktu, turi užtikrinti, kad būtų atlikti produkto verifikavimo ir validavimo veiksmai.
96. Organizacija turi įsitikinti ir patvirtinti produkto atitiktį branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų ir (ar) kitiems pirkimo dokumentuose nurodytiems reikalavimams.
97. Veiksmai, nurodyti 95 ir 96 punkte, turi būti organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatyta tvarka įforminti dokumentais, kurie turi būti saugomi visą licencijuojamos veiklos vykdymo laiką.
98. Atsižvelgiant į produktų svarbą saugai, turi būti atliekami:
99. Priėmusi iš tiekėjo produktą organizacija privalo patvirtinti (atitiktį patvirtinančiu dokumentu, žyma, įrašu ar panašiai) produkto atitiktį branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų ir (ar) pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams ir kontroliuoti jo funkcionavimą naudojimo metu.
100. Produktai turi būti pažymėti taip, kad būtų užtikrintas tinkamas produktų naudojimas ir atsekamumas. Šiems tikslams pasiekti taip pat turi būti daromi įrašai apie produktų panaudojimą saugojimą ir panašiai. Būtina identifikuoti susijusius bei tarpusavyje sąveikaujančius produktus ir šią sąveiką kontroliuoti.
101. Produktai turi būti tvarkomi, vežami, saugomi, prižiūrimi ir naudojami taip, kad būtų išvengta produkto sugadinimo, jo savybių pasikeitimo arba nesankcionuoto naudojimo.
102. Organizacijos tiekėjai yra atsakingi už sutartyse nurodytų reikalavimų įgyvendinimą, tačiau organizacija negali perduoti tiekėjams savo atsakomybės už saugą.
103. Organizacija turi reikalauti, kad tiekėjas nurodytų, kokius ir kokiai pirkimo daliai jis ketina pasitelkti subtiekėjus. Toks nurodymas nekeičia pagrindinio tiekėjo atsakomybės dėl pirkimo sutarties įvykdymo.
104. Organizacija turi įvertinti subtiekėjų tinkamumą ir užtikrinti, kad subtiekėjų veikla, jų tiekiamų produktų kokybė ir tų produktų atitiktis organizacijos pirkimo dokumentuose nustatytiems reikalavimams tiekiamam produktui yra kontroliuojama.
105. Organizacija privalo užtikrinti, kad tiekėjo darbuotojai, dirbantys BEO aikštelėje, būtų susipažinę su jų veiklos srityje taikomais branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų reikalavimais.
106. Susidarius pavojingai situacijai tiekėjams atliekant darbus BEO (pavyzdžiui, atliekant sistemos techninę priežiūrą, atliekant saugai svarbių sistemų bandymus, remontą, montavimą bei išmontavimą) arba nustačius, kad tiekiamas produktas neatitinka pirkimo dokumentų reikalavimų, organizacija privalo saugiai sustabdyti darbus ir imtis priemonių saugai BEO užtikrinti.
107. Organizacija pirkimo dokumentuose turi nurodyti, kad organizacijos darbuotojams ir įgaliotiems VATESI darbuotojams turi būti užtikrinta galimybė:
107.1. produkto gamybos vietoje įsitikinti, ar vykdomi pirkimo dokumentų, įskaitant branduolinės saugos normatyvinius techninius dokumentus, reikalavimai;
107.3. dalyvauti tiekėjo patalpose atliekamuose saugai svarbių produktų patikrinimuose ir bandymuose;
108. Organizacija privalo sudaryti tiekėjų sąrašą, kuriame būtų nurodytos visos VATESI viršininko reikalavimų, reglamentuojančių vadybos sistemas, nustatyta tvarka organizacijos patikrintos tiekėjų kompetencijos sritys ir tokių patikrinimų atlikimo data, ir šį sąrašą organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatyta tvarka ir periodiškumu atnaujinti.
109. Organizacija turi sudaryti tiekėjų auditų programą ir vadybos sistemos dokumentuose aprašyti jos vykdymo tvarką, skirtą organizacijoje nustatytu periodiškumu patikrinti visų tiekėjų vadybos sistemų atitiktį reikalavimams, keliamiems tiekėjų vadybos sistemai, bei tiekėjų pasirengimą užtikrinti pirkimo dokumentų reikalavimus ir kitus sutartinius įsipareigojimus, galinčius turėti įtakos saugai.
ANTRASIS SKIRSNIS
MATAVIMO PRIEMONIŲ KONTROLĖ
110. Organizacija turi užtikrinti matavimo priemonių apskaitą ir turėti vadovybės patvirtintus teisinei metrologijai priskirtų matavimo priemonių sąrašus.
111. Organizacijoje turi būti naudojamos tik techniškai tvarkingos matavimo priemonės ir:
111.1. teisinei metrologijai priskirtinos matavimo priemonės turi būti 4.11 papunktyje nurodytame teisės akte nurodytu periodiškumu tikrinamos akredituotose laboratorijose;
111.2. technologinės kontrolės matavimo priemonės, skirtos įrenginių būklės, jų darbo režimų ir technologinių procesų kontrolei, turi būti naudojamos ir prižiūrimos vadovybės nustatyta tvarka, atsižvelgiant į matavimo priemonių gamintojų techninius reikalavimus, užtikrinant jų susietumą su atitinkamu fizikinio vieneto etalonu;
112. Matavimo priemonių atitiktis metrologiniams reikalavimams, tarptautiniams ar nacionaliniams matavimo standartams turi būti paženklinta ir kontroliuojama. Jei tokių standartų nėra, organizacijos vadybos sistemos dokumentuose turi būti nurodyti kiti naudojamų matavimo priemonių kalibravimo ar patikros pagrindai.
113. Organizacija turi užtikrinti, kad naudojamų matavimo priemonės, taip pat jų tikslumas visame matuojamojo parametro kitimo intervale atitiktų branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų reikalavimus.
114. Pastebėjus, kad matavimo priemonės neatitinka metrologinių ir (ar) joms taikomų branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų reikalavimų, organizacija privalo:
114.2. atlikti pakartotinius matavimus matavimo priemonėmis, atitinkančiomis metrologinius reikalavimus;
115. Kai matavimams naudojama specializuota programinė įranga, organizacija turi turėti tokios įrangos atitiktį jai keliamiems reikalavimams patvirtinančius dokumentus, tai yra, programinę įrangą verifikuoti ir validuoti pati arba sudaryti sutartis su tiekėjais šiems darbams atlikti. Tokios programinės įrangos validavimas ir verifikavimas turi būti atliktas iki pradedant šią programinę įrangą naudoti.
VII SKYRIUS
ORGANIZACINĖS STRUKTŪROS PAKEITIMŲ VADYBA
116. Organizacinės struktūros pakeitimus organizacija turi planuoti, kontroliuoti, stebėti, dokumentuoti, sekti jų eigą, apie juos informuoti darbuotojus ir kitas suinteresuotąsias šalis, užtikrinti, kad organizacinės struktūros pakeitimai neturėtų neigiamos įtakos saugai, saugos kultūrai ir saugumo kultūrai.
117. Organizacija, įgyvendinusi organizacinės struktūros pakeitimą, turi įvertinti, ar šiuo pakeitimu buvo pasiekti užsibrėžti tikslai ir tokio vertinimo rezultatus dokumentuoti.
118. Organizacija turi dokumentuoti organizacinės struktūros pakeitimų kategorijos nustatymo, planavimo, vykdymo, informavimo, priežiūros ir įvertinimo tvarką. Ši tvarka bei planuojami jos pakeitimai turi būti suderinti su VATESI viršininku vadovaujantis 150 punktu. Kiekvienas organizacinės struktūros pakeitimas turi būti pagrįstas dokumentais.
VIII SKYRIUS
VADYBOS SISTEMOS VERTINIMAS IR GERINIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
VADYBOS SISTEMOS STEBĖSENA, IR VERTINIMAS
120. Tam, kad būtų patvirtintas vadybos sistemos ir kiekvieno proceso tinkamumas siekiant numatytų rezultatų ir būtų nustatytos vadybos sistemos bei procesų gerinimo galimybės, Organizacija privalo vykdyti:
121. Vadybos sistemos ir procesų rezultatyvumo ir efektyvumo stebėsena ir vadybos sistemos ir procesų atitikties organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamiems reikalavimams vertinimas turi apimti visus organizacijos vykdomos licencijuojamos veiklos aspektus.
122. Kaip vieną iš vadybos sistemos vertinimo būdų, organizacija turi atlikti informacijos, susijusios su suinteresuotųjų šalių keliamų reikalavimų įgyvendinimu, stebėseną.
123. Vadybos sistemos ir procesų rezultatyvumo ir efektyvumo stebėsenos ir vadybos sistemos ir procesų atitikties organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamiems reikalavimams vertinimo rezultatai turi būti dokumentuoti.
ANTRASIS SKIRSNIS
ĮSIVERTINIMAS
125. Vadovybė, visų organizacijos padalinių vadovai privalo reguliariai vertinti pavaldžių padalinių veiklos rezultatus, išteklių pakankamumą, saugos kultūrą, saugumo kultūrą ir kitus saugai svarbius veiklos aspektus ir gerinimo veiksmų reikalingumą. Šio vertinimo rezultatai turi būti dokumentuoti.
126. Vadovai privalo organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatytais būdais informuoti vadovybės atstovą apie įsivertinimo rezultatus, saugos būklę, nustatytus sunkumus, svarbiausias jų priežastis ir gerinimo galimybes.
127. Įsivertinimo rezultatai turi būti naudojami gerinti saugą bei saugos kultūrą ir saugumo kultūrą.
TREČIASIS SKIRSNIS
AUDITAI
129. Vadovybės atstovas ar jo paskirti asmenys, atliekantys auditus, negali vertinti savo pačių bei savo tiesioginio vadovo darbo.
130. Organizacija turi užtikrinti, kad periodiškai būtų atliekami organizacijos procesų auditai siekiant:
130.1. nustatyti, ar procesai yra rezultatyvūs ir atitinka organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamus reikalavimus, įskaitant jos veiklos strategiją, ilgalaikius planus ir tikslus;
131. Vadybos sistemos dokumentuose nurodytu periodiškumu organizacija turi patvirtinti ir įgyvendinti auditų programas, sudaromas atsižvelgiant į procesų būklę, svarbą, ankstesnių auditų rezultatus ir numatytus gerinimo veiksmus.
132. Organizacijos vadybos sistemos auditų programa turi būti sudaryta taip, kad atitinkamam procesui nustatytų reikalavimų vykdymo auditas būtų atliekamas ne rečiau kaip kas treji metai.
133. Auditų kriterijai, apimtis, periodiškumas, atlikimo tvarka, atsakomybė, reikalavimai organizacijos auditų planavimui, vykdymui ir rezultatų dokumentavimui bei pateikimui turi būti nurodyti organizacijos vadybos sistemos dokumentuose.
134. Audito vadovai ir kiti paskirti auditoriai turi būti kompetentingi tikrinamų nustatytų reikalavimų ir audituojamo proceso srityse.
135. Asmenų, vykdančių auditus, kompetencijai keliami reikalavimai turi būti nurodyti organizacijos vadybos sistemos dokumentuose. Organizacija turi užtikrinti, kad bendra audito grupės kompetencija būtų pakankama audito tikslams pasiekti.
136. Vadovaudamasi auditų rezultatais ir kita informacija, gauta auditų metu, organizacija privalo nustatyti ir įgyvendinti atitinkamus gerinimo veiksmus. Konkrečių gerinimo veiksmų pasirinkimą, prieš pradedant juos vykdyti, privalo patvirtinti atitinkamą trūkumą ar gerinimo galimybę nustatęs auditorius arba atitinkamo audito vadovas.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
VADOVYBINĖ VERTINAMOJI ANALIZĖ
137. Vadovybė turi nagrinėti saugos klausimus, organizacijos procesų rezultatus ir, atsižvelgusi į suinteresuotųjų šalių reikalavimus bei duomenis apie Reikalavimų vykdymą, nustatyti arba patikslinti ilgalaikius planus ir artimiausių metų tikslus visai organizacijai ir kiekvienam padaliniui.
138. Vadovybė privalo:
138.1. patvirtinti vadybos sistemos ir procesų rezultatyvumo ir efektyvumo stebėsenos ir vadybos sistemos ir procesų atitikties organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamiems reikalavimams vertinimo kriterijus, reikalavimus veiklos planavimui, politikos ir nustatytų tikslų įgyvendinimo priežiūrai;
138.2. ne rečiau kaip kartą per metus vadovybinės vertinamosios analizės metu išnagrinėti vadybos sistemos ir procesų rezultatyvumo ir efektyvumo stebėsenos ir vadybos sistemos ir procesų atitikties organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamiems reikalavimams vertinimo rezultatus bei politikos įgyvendinimą ir tinkamumą;
140. Vadovybinės vertinamosios analizės metu būtina nagrinėti ir atsižvelgti į duomenis apie:
140.2. vadybos sistemos taikymo, politikų, tikslų ir planų tinkamumą ir jų įgyvendinimo rezultatus, procesų vykdymo rezultatus ir jų atitiktį organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamiems reikalavimams;
140.5. saugos kultūros ir saugumo kultūros vertinimo rezultatus, 30 punkte nurodytame saugos kultūros ir saugumo kultūros plėtros priemonių vykdymo plane nurodytų priemonių rezultatyvumą ir kitus duomenis apie saugos kultūros ir saugumo kultūros tendencijas;
140.6. išteklių pakankamumą įvykdyti organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamus reikalavimus;
PENKTASIS SKIRSNIS
NEATITIKČIŲ VALDYMAS IR GERINIMO VEIKSMAI
142. Organizacija turi užtikrinti, kad produktai ir procesai, kurie neatitinka organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamų reikalavimų, būtų identifikuoti ir, atsižvelgiant į jų įtaką saugai, valdomi vienu iš šių būdų:
143. Organizacija turi užtikrinti, kad būtų nustatytos neatitikčių priežastys ir imtasi priemonių joms pašalinti ir užkirsti kelią neatitiktims pasikartoti ir naujoms neatitiktims atsirasti. Prevencinių veiksmų turi būti imtasi siekiant išsiaiškinti potencialių neatitikčių priežastis bei jas pašalinti. Prevenciniai veiksmai turi atitikti galimos problemos svarbą.
145. Organizacijos vadybos sistemos dokumentuose turi būti nurodyti reikalavimai:
145.5. nustatytų gerinimo veiksmų vykdymui, jų vykdymo būsenos priežiūrai bei rezultatų įvertinimui;
145.6. vadovybės atstovo, tokių veiksmų paveikiamų procesų savininkų ir atitinkamų suinteresuotųjų šalių informavimui apie gerinimo veiksmus;
146. Organizacijoje, vykdančioje veiklą pagal 4.2 papunktyje nurodyto teisės akto 22 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nurodytą licenciją, turi būti sukurta, dokumentuota ir įdiegta bei palaikoma organizacijos, jos tiekėjų ir kitų suinteresuotų šalių, įskaitant VATESI nustatytų neatitikčių ir pažeidimų apskaitos ir valdymo sistema.
147. Organizacija privalo užtikrinti, kad eksploatavimo (gamybinė) patirtis, tarptautinių organizacijų leidžiamų saugos standartų ir rekomendacijų raida bei mokslinių tyrimų rezultatai, taikytini sprendžiant saugos problemas, būtų sistemingai analizuojami taikant diferencijavimo (proporcingumo) principą. Šios informacijos analizei organizacija turi nustatyti tvarką. Ši informacija ir (ar) jos analizės rezultatai turi būti naudojami gerinti licencijuojamos veiklos saugą, įskaitant organizacijos procesus, vadybos sistemą, saugos kultūrą ir saugumo kultūrą.
IX SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
PIRMASIS SKIRSNIS
VADYBOS SISTEMOS DOKUMENTŲ PATEIKIMAS VATESI
150. Dėl VATESI derinti pateiktų organizacijos dokumentų, nurodytų 41 punkte, ir VATESI derinti pateiktos, 118 punkte nurodytos, organizacinės struktūros pakeitimų kategorijos nustatymo, planavimo, vykdymo, informavimo, priežiūros ir įvertinimo tvarkos bei planuojamų jos pakeitimų suderinimo VATESI viršininkas priima sprendimą per 30 kalendorinių dienų nuo atitinkamo dokumento gavimo dienos. Sprendimas nesuderinti dokumentų projektų priimamas, jei dokumentai neatitinka organizacijos vykdomai licencijuojamai veiklai keliamų reikalavimų.
151. Organizacija turi VATESI žiniai pateikti šią informaciją ir patvirtintų vadybos sistemos dokumentų kopijas:
151.4. iki kiekvienų metų kovo 1 dienos – duomenis apie tiekėjų arba organizacijos nustatytas su atitinkamu pirkimu susijusias neatitiktis ar branduolinės saugos normatyvinių techninių dokumentų reikalavimų pažeidimus, jų priežastis ir šių neatitikčių ar pažeidimų bei jų priežasčių ir padarinių šalinimo rezultatus;
151.5. 28 punkte nurodytą informaciją bei saugos kultūros ir saugumo kultūros stebėsenos, vertinimo ir 36 punkte nurodytas darbuotojų apklausų vertinant saugos kultūrą ir saugumo kultūrą ataskaitas;
151.6. iki kiekvienų metų kovo 1 dienos – 30 punkte nurodytą saugos kultūros ir saugumo kultūros plėtros priemonių vykdymo planą, detalizuojantį saugos kultūros ir saugumo kultūros plėtros apraše nurodytų priemonių įgyvendinimą;
152. Visi VATESI teikiami dokumentai turi būti parengti vadovaujantis Reikalavimų nuostatomis bei turi būti organizacijos vadybos sistemos dokumentuose nustatyta tvarka užtikrintas jų autentiškumas.
153. Kartu su VATESI suderinti teikiamais 41 ir 118 punkte nurodytų dokumentų pakeitimais turi būti pateikiama elektroninė teikiamo dokumento versija su pažymėtais keitimais.
154. Organizacija privalo 151.1, 151.2, 151.5, 151.7 ir 151.8 papunkčiuose nurodytus dokumentus pateikti VATESI ne vėliau kaip per dešimt darbo dienų nuo šių dokumentų registravimo dienos. Jei 151.2 papunktyje nurodytuose dokumentuose nustatytos koreguojančios priemonės – ne vėliau nei per dešimt darbo dienų nuo koreguojančių priemonių nustatymo dienos.
155. VATESI prašymu organizacija privalo pateikti bet kuriuos kitus organizacijos vadybos sistemos bei kitus su sauga susijusius dokumentus.
156. Jeigu dokumentai teikiami elektroniniu būdu, dokumentų autentiškumas patvirtinamas saugiu elektroniniu parašu, sukurtu saugia parašo formavimo įranga ir patvirtintu galiojančiu kvalifikuotu sertifikatu.
157. VATESI teikiamų dokumentų skaitmeninėse kopijose turi būti įdėti autentiškumą patvirtinantys skenuoti lapai su dokumento rengėjo derinimo ir tvirtinimo žymomis.
158. VATESI teikiamų dokumentų skaitmeninės kopijos turi būti sudarytos taip, kad:
158.1. VATESI galėtų atpažinti pateiktų skaitmeninių dokumentų formatą, juos peržiūrėti ir apdoroti turimomis informacinių technologijų priemonėmis;
158.2. būtų galima vykdyti paiešką pagal tekstą, jei atitinkamuose dokumentuose yra tekstinės informacijos;