LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2000 m. rugsėjo 14 d. įsakymo nr. 241 „DĖL KVALIFIKACINIŲ REIKALAVIMŲ INSPEKTORIAMS, ATLIEKANTIEMS LIETUVOS RESPUBLIKOS JŪRŲ LAIVŲ REGISTRE ĮREGISTRUOTŲ LAIVŲ VĖLIAVOS VALSTYBINĘ KONTROLĘ, UŽSIENYJE ĮREGISTRUOTŲ LAIVŲ VALSTYBINĘ KONTROLĘ LIETUVOS RESPUBLIKOS
JŪRŲ UOSTUOSE, LAIVŲ APSAUGOS SISTEMŲ VĖLIAVOS VALSTYBINĘ KONTROLĘ IR VALSTYBINĘ LAIVŲ KONTROLĘ UOSTE, LAIVŲ PATIKRINIMUS PAGAL 2006 M. KONVENCIJOS DĖL DARBO JŪRŲ LAIVYBOJE REIKALAVIMUS DĖL LIUDIJIMŲ IŠDAVIMO, IR JŲ ATESTAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ pakeitimo
2020 m. rugpjūčio 25 d. Nr. 3-481
Vilnius
P a k e i č i u Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2000 m. rugsėjo 14 d. įsakymą
Nr. 241 „Dėl Kvalifikacinių reikalavimų inspektoriams, atliekantiems Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų vėliavos valstybinę kontrolę, užsienyje įregistruotų laivų valstybinę kontrolę Lietuvos Respublikos jūrų uostuose, laivų apsaugos sistemų vėliavos valstybinę kontrolę ir valstybinę laivų kontrolę uoste, laivų patikrinimus pagal 2006 m. Konvencijos dėl darbo jūrų laivyboje reikalavimus dėl liudijimų išdavimo, ir jų atestavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL laivybos inspektorių, atliekančių laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę ir užsienio valstybių laivų kontrolę, kvalifikacinių reikalavimų ir laivybos INSPEKTORIų kvalifikacijos patvirtinimo tvarkos aprašo patvirtinimo
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo 26 straipsnio 2 dalimi, Tarptautinės jūrų organizacijos rezoliucija A.1070(28) patvirtintu Tarptautinės jūrų organizacijos priemonių įgyvendinimo kodeksu ir įgyvendindamas 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/16/EB dėl uosto valstybės kontrolės,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2000 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. 241
(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2020 m. rugpjūčio 25 d. įsakymo Nr. 3-481
redakcija)
laivybos inspektorių, atliekančių laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę ir užsienio valstybių laivų kontrolę, kvalifikaciniŲ reikalavimŲ ir laivybos INSPEKTORIų kvalifikacijos patvirtinimo TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Laivybos inspektorių, atliekančių laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę ir užsienio valstybių laivų kontrolę, kvalifikacinių reikalavimų ir laivybos inspektorių kvalifikacijos patvirtinimo tvarkos aprašas (toliau – tvarkos aprašas) nustato kvalifikacinius reikalavimus, keliamus laivybos inspektoriams, atliekantiems laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę (toliau – laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektorius), ir laivybos inspektoriams, atliekantiems užsienio valstybių laivų kontrolę (toliau – užsienio valstybių laivų inspektorius) (toliau kartu – laivybos inspektorius), ir jų kvalifikacijos patvirtinimo tvarką.
2. Kvalifikacijos patvirtinimo tikslas – užtikrinti tinkamą laivybos inspektoriaus pasirengimą profesionaliai atlikti laivų kontrolę pagal Lietuvos Respublikos, Europos Sąjungos ir (ar) tarptautinės teisės aktų, reglamentuojančių saugią laivybą, laivų apsaugą ir taršos iš laivų prevenciją, jūrininkų darbo ir gyvenimo laive sąlygas, reikalavimus.
II SKYRIUS
KVALIFIKACINIAI REIKALAVIMAI laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, INSPEKTORIUI
4. Asmuo, siekiantis tapti laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektoriumi, privalo:
4.1. turėti:
4.1.1. arba laivo, kurio bendroji talpa yra 500 ir daugiau, kapitono ar vyresniojo kapitono padėjėjo jūrinį laipsnį, arba laivo, kurio pagrindinių variklių galia yra 750 kW ir daugiau, vyriausiojo mechaniko ar antrojo mechaniko jūrinį laipsnį ir ne trumpesnę kaip 3 metų darbo patirtį einant vadovaujančio laivo įgulos nario pareigas;
4.1.2. arba aukštąjį jūrų inžinerijos studijų krypties ar jūrų technologijos studijų krypties išsilavinimą arba jam lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją ir ne trumpesnę kaip 3 metų darbo patirtį einant pareigas, tiesiogiai susijusias su laivų statyba, laivų projektavimu, laivų jėgainių inžinerija ar jūrų laivavedyba, laivų technine eksploatacija ar laivų apžiūromis ir liudijimų išdavimu pagal tarptautinių teisės aktų nuostatas;
4.1.3. arba aukštąjį universitetinį inžinerijos studijų krypties ar technologijos studijų krypties išsilavinimą ar jam lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją ir būti baigęs specializuotus mokymus pagal mokymo programas, parengtas atsižvelgiant į Tarptautinės jūrų organizacijos ar Europos Sąjungos institucijų nustatytas rekomendacijas, laivų saugos inspektorių rengimo įstaigoje ir joje įgijęs atitinkamą kvalifikaciją;
4.2. išmanyti Lietuvos Respublikos, Europos Sąjungos ir tarptautinių teisės aktų, reglamentuojančių laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę ir kontrolės atlikimo procedūras, reikalavimus (priedas);
4.3. kartu su laivybos inspektoriumi būti atlikęs arba dalyvavęs atliekant ne mažiau kaip dešimties laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę;
5. Laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektorius per 5 metus nuo paskutinio pažymėjimo išdavimo datos privalo:
III SKYRIUS
KVALIFIKACINIAI REIKALAVIMAI užsienio VALSTYBIŲ LAIVŲ INSPEKTORIUI
7. Asmuo, siekiantis tapti užsienio valstybių laivų inspektoriumi, privalo:
7.1. turėti:
7.1.1. arba laivo, kurio bendroji talpa yra 3 000 ir daugiau, kapitono ar vyresniojo kapitono padėjėjo jūrinį laipsnį, arba laivo, kurio pagrindinių variklių galia yra 3 000 kW ir daugiau, vyriausiojo mechaniko ar antrojo mechaniko jūrinį laipsnį ir ne trumpesnę kaip 5 metų darbo patirtį einant vadovaujančio laivo įgulos nario pareigas;
7.1.2. arba aukštąjį jūrų inžinerijos studijų krypties ar jūrų technologijos studijų krypties išsilavinimą arba jam lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją ir ne trumpesnę kaip 5 metų darbo patirtį einant pareigas, tiesiogiai susijusias su laivų statyba, laivų projektavimu, laivų jėgainių inžinerija ar jūrų laivavedyba;
7.1.3. arba aukštąjį universitetinį inžinerijos studijų krypties ar technologijos studijų krypties išsilavinimą arba jam lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją ir būti baigęs specializuotus mokymus pagal mokymo programas, parengtas atsižvelgiant į Tarptautinės jūrų organizacijos ar Europos Sąjungos institucijų nustatytas rekomendacijas, laivų saugos inspektorių rengimo įstaigoje ir joje įgijęs atitinkamą kvalifikaciją;
7.2. turėti: arba ne trumpesnę kaip 1 metų darbo patirtį einant laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektoriaus pareigas ar kitas pareigas, susijusias su apžiūromis ir liudijimų išdavimu pagal tarptautinės teisės aktų, nurodytų tvarkos aprašo priede, nuostatas, arba su įgaliotųjų laivų klasifikavimo bendrovių veiklos priežiūra; arba būti baigęs ne mažiau kaip 1 metų trukmės mokymą vietoje ir šio mokymo metu dalyvavęs atliekant užsienio valstybių laivų kontrolę vadovaujant užsienio valstybių laivų inspektoriams;
7.3. išmanyti Lietuvos Respublikos, Europos Sąjungos ir tarptautinės teisės aktus, reglamentuojančius užsienio valstybių laivų kontrolės reikalavimus ir kontrolės atlikimo procedūras (priedas);
7.5. būti baigęs įvadinius užsienio valstybių laivų kontrolės inspektorių kursus pagal EMSA patvirtintą programą;
7.6. kartu su laivybos inspektoriumi būti atlikęs arba dalyvavęs atliekant ne mažiau kaip dvidešimt penkių užsienio valstybių laivų kontrolę;
8. Užsienio valstybių laivų inspektorius per 5 metus nuo paskutinio pažymėjimo išdavimo datos privalo:
8.1. kiekvienais kalendoriniais metais atlikti ne mažiau kaip dešimties užsienio valstybių laivų kontrolę;
8.3. sėkmingai išlaikyti EMSA nustatytų nuotolinio mokymo programos modulių, parengtų pagal Paryžiaus tarpusavio supratimo memorandumo procedūras, susijusias su laivų inspektavimu, testus; modulių temas parenka tiesioginis laivybos inspektoriaus vadovas;
9. Užsienio valstybių laivų inspektorius, atliekantis užsienio valstybių laivų inspektavimą pagal Tarptautinio laivų ir uosto įrenginių (terminalų) apsaugos kodekso reikalavimus, be tvarkos aprašo 7 ir 8 punktuose nurodytų reikalavimų, privalo turėti teorinių žinių ir praktinės patirties laivybos apsaugos srityje.
IV SKYRIUS
laivybos inspektorių kvalifikacijos patvirtinimo tvarka
10. Jei asmuo atitinka tvarkos aprašo 4 ar 7 punkte nustatytus reikalavimus, remiantis tiesioginio vadovo teikimu, jis tampa laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektoriumi ar užsienio valstybių laivų inspektoriumi ir jam išduodamas Lietuvos transporto saugos administracijos (toliau – Administracija) nustatytos formos atitinkamai laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektoriaus pažymėjimas ar užsienio valstybių laivų inspektoriaus pažymėjimas (toliau bendrai – pažymėjimas), galiojantis 5 metus.
11. Jeigu laivybos inspektorius atitinka tvarkos aprašo 5 ar 8 punkte nustatytus reikalavimus, iki atitinkamo pažymėjimo galiojimo pabaigos, remiantis tiesioginio vadovo teikimu, patvirtinama laivybos inspektoriaus kvalifikacija ir išduodamas naujas pažymėjimas, galiojantis 5 metus.
12. Tais atvejais, kai užsienio valstybių laivų inspektorius negali visiškai įvykdyti tvarkos aprašo 8.1 ar 8.4 papunktyje nurodytų reikalavimų, norėdamas patvirtinti savo kvalifikaciją per
1 metų laikotarpį privalo atlikti ne mažiau kaip penkiolikos užsienio valstybių laivų kontrolę prižiūrint užsienio valstybių laivų inspektoriui. 1 metų laikotarpis pradedamas skaičiuoti nuo pirmos atliktos užsienio valstybės laivo kontrolės prižiūrint užsienio valstybių laivų inspektoriui.
13. Užsienio valstybių laivų inspektorius laikomas atitinkančiu laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektoriui keliamus reikalavimus ir gali atlikti ir laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę.
14. Tiesioginis vadovas teikime Administracijos direktoriui nurodo:
14.1. asmens, kuris siekia tapti laivybos inspektoriumi, ar jau esamo laivybos inspektoriaus pareigas, vardą, pavardę;
15. Prie teikimo pridedama:
15.1. jeigu ketinama patvirtinti asmens, kuris siekia tapti laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektoriumi, kvalifikaciją, – dokumentai ir laivų sąrašas (data, laivo pavadinimas, kartu buvusio laivybos inspektoriaus pareigos, vardas, pavardė), įrodantys, kad asmuo atitinka tvarkos aprašo 4 punkte nurodytus reikalavimus;
15.2. jeigu ketinama patvirtinti laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektoriaus kvalifikaciją, – dokumentai ir laivų sąrašas (data, laivo pavadinimas, kartu buvusio laivybos inspektoriaus pareigos, vardas, pavardė), įrodantys, kad laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, inspektorius atitinka tvarkos aprašo 5 punkte nurodytus reikalavimus;
15.3. jeigu ketinama patvirtinti asmens, kuris siekia tapti užsienio valstybių laivų inspektoriumi, kvalifikaciją, – dokumentai ir laivų sąrašas (data, laivo pavadinimas, kartu buvusio laivybos inspektoriaus pareigos, vardas, pavardė), įrodantys, kad asmuo atitinka tvarkos aprašo
7 punkte nurodytus reikalavimus;
15.4. jeigu ketinama patvirtinti užsienio valstybių laivų inspektoriaus kvalifikaciją, – dokumentai ir laivų sąrašas (data, laivo pavadinimas, kartu buvusio laivybos inspektoriaus pareigos, vardas, pavardė), įrodantys, kad užsienio valstybių laivų inspektorius atitinka tvarkos aprašo 8 punkte nurodytus reikalavimus;
15.5. jeigu ketinama patvirtinti užsienio valstybių laivų inspektoriaus, kuris negalėjo visiškai įvykdyti tvarkos aprašo 8.1 ar 8.4 papunktyje nurodytų reikalavimų, kvalifikaciją, – laivų sąrašas (data, laivo pavadinimas, užsienio valstybių laivų kontrolę prižiūrėjusio užsienio valstybių laivų inspektoriaus pareigos, vardas, pavardė), įrodantis, kad užsienio valstybių laivų inspektorius įvykdė tvarkos aprašo 12 punkte nurodytą reikalavimą.
16. Jeigu pažymėjimo galiojimo laikotarpiu paaiškėja, kad laivybos inspektorius neatitinka jam keliamų kvalifikacijos reikalavimų, jam suteikti įgaliojimai sustabdomi Administracijos direktoriaus sprendimu ir duodamas ne ilgesnis kaip 6 mėnesių terminas šiems neatitikimams pašalinti. Priėmusi sprendimą sustabdyti suteiktus įgaliojimus, Administracija per 1 darbo dieną raštu apie tai informuoja laivybos inspektorių ir nurodo tokio sprendimo priežastis. Įgaliojimų sustabdymo laikotarpiu asmeniui išduotas pažymėjimas turi būti grąžintas tiesioginiam vadovui. Pažymėjimas grąžinamas, kai pašalinami neatitikimai. Jeigu per nustatytą laiką neatitikimai nepašalinami, laivybos inspektoriui išduotas pažymėjimas negrąžinamas.
17. Jeigu kyla įtarimų ar paaiškėja, kad laivybos inspektorius nesilaiko laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, ir (ar) užsienio valstybių laivų kontrolės atlikimo procedūrų ar jas pažeidžia, Administracijos direktoriaus įsakymu sudaryta komisija anglų kalba (kai tai nurodyta įsakyme) tikrina laivybos inspektoriaus įgūdžius:
17.1. atlikti laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę ar užsienio valstybių laivų kontrolę;
17.2. nustatyti dažniausiai atplaukiančių į Lietuvos Respublikos jūrų uostą ar Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų tikrinimo ypatumus;
17.5. parengti pranešimą apie laive nustatytus Lietuvos Respublikos, Europos Sąjungos ar tarptautinės teisės aktų, reglamentuojančių saugią laivybą, laivų apsaugą ir taršos iš laivų prevenciją, jūrininkų darbo ir gyvenimo laive sąlygas, reikalavimų pažeidimus;
18. Komisijos sprendimas dėl laivybos inspektoriaus įgūdžių atlikti laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, ir (ar) užsienio valstybių laivų kontrolę įforminamas protokolu ir su juo supažindinamas laivybos inspektorius. Protokolas pateikiamas Administracijos direktoriui. Jeigu komisijos sprendimas yra:
Laivybos inspektorių, atliekančių laivų, plaukiojančių su Lietuvos valstybės vėliava, kontrolę ir užsienio valstybių laivų kontrolę, kvalifikacinių reikalavimų ir laivybos inspektorių kvalifikacijos patvirtinimo tvarkos aprašo
priedas
LIETUVOS RESPUBLIKOS, EUROPOS SĄJUNGOS IR TARPTAUTINĖS TEISĖS AKTŲ*, KURIUOS TURI IŠMANYTI LAIVYBOS INSPEKTORIUS, SĄRAŠAS
3. 1988 m. Protokolas prie 1966 m. Tarptautinės konvencijos dėl laivų krovininės vaterlinijos nustatymo (LL PROT 88).
5. 1978 m. Protokolas prie 1974 m. Tarptautinės konvencijos dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje (SOLAS PROT 78).
6. 1988 m. Protokolas prie 1974 m. Tarptautinės konvencijos dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje (SOLAS PROT 88).
7. 1973 m. Tarptautinė konvencija dėl teršimo iš laivų prevencijos, pataisyta 1978 m. ir
1997 m. protokolais (MARPOL 73/78).
8. 1978 m. Tarptautinė konvencija dėl jūrininkų rengimo, atestavimo ir budėjimo normatyvų (STCW 78).
9. 1972 m. Konvencija dėl tarptautinių taisyklių, padedančių išvengti laivų susidūrimų jūroje (COLREG 72).
12. 1969 m. Tarptautinės konvencijos dėl civilinės atsakomybės už taršos nafta padarytą žalą 1992 m. protokolas (CLC PROT 1992).
13. 2001 m. Tarptautinė konvencija dėl laivuose naudojamų žalingų apsaugos nuo užsiteršimo sistemų kontrolės (AFS 2001).
14. 2001 m. Tarptautinė konvencija dėl civilinės atsakomybės už laivų bunkeriuose vežamos naftos padarytą žalą (BUNKERS CONVENTION 2001).
15. Valstybės vėliavos laivų inspektavimo pagal 2006 m. Konvencijos dėl darbo jūrų laivyboje reikalavimus vadovas („Guidelines for flag State inspections under the Maritime Labour Convention, 2006“).
16. 1982 m. Paryžiaus tarpusavio supratimo memorandumas dėl laivų kontrolės uosto valstybėje (atnaujinta versija).
17. Tarptautinės jūrų organizacijos rezoliucija A.1138(31) „Laivų kontrolės uosto valstybėje procedūra“.
19. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/21/EB dėl vėliavos valstybės reikalavimų laikymosi.
22. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymai, nustatantys laivybos ypatumus Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančiuose vandenyse ir reglamentuojantys saugią laivybą ir taršos iš laivų prevenciją.
_____________
* Su taikymo metu galiojančiais pakeitimais.
____________