LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJOS PROJEKTŲ, FINANSUOJAMŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO PAŽANGOS LĖŠOMIS, ADMINISTRAVIMO IR FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2022 m. gruodžio 22 d. Nr. ĮV-1029
Vilnius
Vadovaudamasis Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“ 133 punktu,
t v i r t i n u Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos projektų, finansuojamų valstybės biudžeto pažangos lėšomis, administravimo ir finansavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos kultūros ministro
2022 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. ĮV-1029
LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJOS
PROJEKTŲ, FINANSUOJAMŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO PAŽANGOS LĖŠOMIS, ADMINISTRAVIMO IR FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos (toliau – ministerija) projektų, finansuojamų valstybės biudžeto pažangos lėšomis, administravimo ir finansavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato valstybės biudžeto lėšomis finansuojamų 2021-2030 metų Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos kultūros ir kūrybingumo plėtros programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. rugsėjo 29 d. nutarimu Nr. 781 „Dėl 2021-2030 metų Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos kultūros ir kūrybingumo plėtros programos patvirtinimo“, pažangos priemonių aprašuose nurodytų projektų vertinimo, atrankos, finansavimo, įgyvendinimo ir atsiskaitymo tvarką, kai projektus administruoja ministerija.
2. Šio Aprašo nuostatos netaikomos pažangos priemonių aprašuose nurodytų veiklų ar poveiklių projektams, kurių atranka, finansavimas ir administravimas nustatytas kituose teisės aktuose. Tokių projektų administravimo procesas vykdomas pagal tų teisės aktų nuostatas ir (arba) ministerijos paskirtos institucijos, atliekančios projektų atranką, administravimą ir finansavimą, tvarkas.
3. Apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Netiesioginės projekto išlaidos – išlaidos, kurios nėra skiriamos tiesiogiai projekto veikloms vykdyti, tačiau yra būtinos projektui administruoti.
3.2. Patikimo finansų valdymo principas – ekonomiškumu, efektyvumu, orientacija į veiklos rezultatus ir veiksminga biudžeto vykdymo vidaus kontrole pagrįstas finansų valdymo principas.
3.3. Projekto išlaidų tinkamumo finansuoti laikotarpis – projektų finansavimo sąlygų apraše ir (arba) projekto sutartyje nustatytas laikotarpis nuo projekto veiklų vykdymo pradžios (nepažeidžiant valstybės pagalbos taisyklių nuostatų dėl veiklų vykdymo pradžios) iki galutinės veiklos ataskaitos pateikimo termino, per kurį turi būti patirtos ir apmokėtos visos su projekto įgyvendinimu susijusios tinkamos finansuoti išlaidos.
3.4. Projektui skiriamos finansavimo lėšos – finansavimo iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojų programų, kuriose numatyta Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, įskaitant biudžetinių įstaigų pajamų įmokas ir kitas pajamas, suma, skiriama visoms projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms ar jų daliai apmokėti, išskyrus lėšas bendrai finansuojamiems iš Europos Sąjungos ar kitos tarptautinės finansinės paramos lėšų projektams įgyvendinti.
3.5. Projektų finansavimo sąlygų aprašas – dokumentas, kuriame nustatomi projektų atrankos ir įgyvendinimo reikalavimai.
3.6. Valstybės pagalbos taisyklės – valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimą reglamentuojantys Europos Sąjungos reglamentai, schemos ar Europos Komisijos ad hoc sprendimai dėl valstybės pagalbos suderinamumo.
3.7. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme ir Strateginio valdymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“ (toliau – Metodika).
II SKYRIUS
PROJEKTŲ ATRANKA IR SPRENDIMAS DĖL PROJEKTO FINANSAVIMO
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS PROJEKTŲ ATRANKOS NUOSTATOS
4. Ministerija, rengdama pažangos priemonės aprašą arba po pažangos priemonės aprašo patvirtinimo, parengia projektų finansavimo sąlygų aprašą pagal Aprašo 2 priede pateiktą formą. Projektų finansavimo sąlygų apraše ministerija, atsižvelgdama į Metodikos 133–135 ir 138 punktų nuostatas, numato specialiuosius projektų atrankos kriterijus, kurie turi būti skaidrūs, atitinkantys horizontaliuosius principus, taikomus Europos Sąjungos reikalavimus dėl valstybės pagalbos ir kitus projektų atrankos, įgyvendinimo, tęstinumo reikalavimus.
5. Kai projektai atrenkami planavimo būdu, specialieji projektų atrankos kriterijai gali būti nenustatomi.
6. Ministerija projektų finansavimo sąlygų aprašo nerengia, kai ministerija, vykdydama jai pavestas funkcijas, pati įgyvendina reguliacinę ir (arba) analitinę, ir (arba) komunikacinę veiklą. Šiuo atveju ministerijos patvirtintas pažangos priemonės aprašas laikomas sprendimu dėl projekto finansavimo ir Aprašo III skyriaus nuostatos netaikomos.
7. Parengtas ir suderintas projektų finansavimo sąlygų aprašas su priedais (jei tokie yra) tvirtinamas kultūros ministro įsakymu ir skelbiamas Teisės aktų registre bei ministerijos interneto svetainėje.
8. Ministerija, patvirtinusi pažangos priemonės aprašą, rengia kvietimų teikti projektų įgyvendinimo planus (toliau – PĮP) planą (toliau – kvietimų planas) pagal Aprašo 1 priede pateiktą formą. Kvietimų planas rengiamas kasmet iki sausio 31 d., vienerių metų laikotarpiui. Kvietimų planas nuolat (ne rečiau kaip vieną kartą per ketvirtį) peržiūrimas ir atnaujinamas, papildant jį naujais planuojamais kvietimais teikti PĮP bei pagal poreikį patikslinant Kvietimų plane esančią informaciją.
9. Kvietimų planą ministerija skelbia savo interneto svetainėje. Taip pat ministerijos interneto svetainėje nuolat skelbiama ir atnaujinama informacija apie projektų, finansuojamų valstybės biudžeto pažangos lėšomis, administravimo ir finansavimo tvarką, projektų įgyvendinimo reikalavimus, įgyvendinamus projektus, naujienas, projektų, finansuojamų valstybės biudžeto lėšomis, administravimą reglamentuojančius Lietuvos Respublikos teisės aktus ir kitą pareiškėjams, projektų vykdytojams ir partneriams, visuomenei svarbią informaciją.
10. Kai projektai atrenkami planavimo būdu, ministerija pagal Aprašo 3 priede pateiktą formą rengia kvietimą teikti PĮP ir pateikia jį pažangos priemonės apraše ir kvietimų plane nurodytiems galimiems pareiškėjams, siūlydama jiems pateikti PĮP su priedais, parengtais pagal Aprašo 4 priede pateiktą formą, kvietime teikti PĮP nustatyta tvarka ir sąlygomis. Kartu su kvietimu teikti PĮP gali būti teikiamas iš dalies užpildytas PĮP.
11. Atsižvelgiant į projektų parengtumą ar kitas aplinkybes, kiekvienam iš projektų gali būti nustatomas individualus PĮP pateikimo terminas.
12. Pareiškėjui praleidus kvietime teikti PĮP nustatytą PĮP pateikimo terminą, pareiškėjas turi kreiptis į ministeriją raštu prašydamas pratęsti PĮP pateikimo terminą kartu nurodydamas termino pakeitimo priežastis. Atsižvelgiant į pareiškėjo nurodytas termino praleidimo priežastis ir jas patvirtinančius dokumentus (jeigu yra galimybė juos pateikti), gali būti priimamas sprendimas dėl PĮP pateikimo termino pratęsimo arba PĮP priėmimo (kai PĮP pateikiamas po termino pabaigos nepateikus prašymo pratęsti PĮP pateikimo terminą).
13. Pateiktas PĮP užregistruojamas ir jam suteikiamas unikalus projekto kodas (toliau – projekto kodas), užtikrinant sąsajas su konkretaus kvietimo teikti PĮP numeriu. Projekto kodas sudaromas taip: <kvietimo teikti PĮP numeris>-<triženklis eilės numeris chronologine tvarka> (pvz., KM-P-001-001).
14. Pažangos priemonės projektų administravimo išlaidoms apmokėti ministerija, įvertinusi priemonės specifiką, finansuojamų veiklų apimtis ir pobūdį, numatomas išlaidas pagal objektyviai pagrįstus skaičiavimus, gali numatyti iki 5 procentų pažangos priemonės veiklos išlaidų vertės. Jei ministerija numato skirti lėšų pažangos priemonės projektams administruoti, konkretus pažangos priemonės projektų administravimo išlaidų dydis numatomas pažangos priemonės aprašo dokumentuose.
ANTRASIS SKIRSNIS
PROJEKTŲ VERTINIMAS IR ATRANKA
15. Projektų atranką ir PĮP vertinimą organizuoja kultūros ministro įsakymu paskirtas už konkrečios pažangos priemonės veiklos ar poveiklės įgyvendinimą atsakingas ministerijos padalinys. Projektų atitiktis projektų atrankos kriterijams tikrinama ir projekto tinkamumo finansuoti vertinimas vykdomas atliekant PĮP vertinimą.
16. Projektų vertinimo rezultatų tvirtinimui ministerijoje sudaroma Projektų įgyvendinimo komisija. Į jos sudėtį gali būti įtraukiami kitų institucijų ar įstaigų atstovai ir socialiniai ir ekonominiai partneriai.
17. Pateikti PĮP gali būti vertinami ir sprendimai dėl projektų finansavimo priimami ne pagal PĮP užregistravimo eilę, jei užtikrinama, kad tai neturės įtakos sprendimams dėl anksčiau užregistruotų PĮP finansavimo.
18. Planavimo būdu atrenkamų PĮP vertinimas privalo trukti ne ilgiau kaip 40 darbo dienų (išskyrus atvejus, kai projektų finansavimo sąlygų apraše nustatytas ilgesnis terminas) nuo PĮP užregistravimo dienos.
19. Atliekant projekto tinkamumo finansuoti vertinimą pagal Aprašo 5 priede pateiktą vertinimo klausimyną, tikrinama projekto atitiktis projektų bendriesiems atrankos kriterijams (įskaitant projekto atitiktį projektų finansavimo sąlygų apraše nustatytiems reikalavimams) ir specialiesiems atrankos kriterijams, jei tokie buvo nustatyti projektų finansavimo sąlygų apraše, taip pat nustatoma didžiausia projekto tinkamų finansuoti išlaidų suma ir didžiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma.
20. PĮP vertinimui atlikti arba prireikus papildomos informacijos ministerija turi teisę kreiptis į kompetentingas įstaigas ir (ar) organizacijas su prašymu pateikti informaciją apie pareiškėją ir (ar) PĮP, susijusią su projekto atitikties projektų bendriesiems, specialiesiems atrankos kriterijams vertinimu, ir, vertindama pareiškėjo pateiktus duomenis ir informaciją, naudotis kitais išoriniais oficialiais informacijos šaltiniais ir (arba) pasitelkti išorės ekspertus. Ministerija užtikrina informacijos konfidencialumą – PĮP ir projekto sutartyje pateikta informacija bus naudojama tik projekto vertinimo, tikrinimo ar įgyvendinimo priežiūros tikslais ir užtikrinamas informacijos apie projektą neskleidimas.
21. Nepavykus PĮP įvertinti per nustatytą terminą, ministerijos sprendimu vertinimo terminas gali būti pratęstas ne ilgiau kaip 10 darbo dienų.
22. Jeigu paskelbus kvietimą teikti PĮP yra keičiami kvietimo teikti PĮP dokumentai (projektų finansavimo sąlygų aprašas, kvietimas teikti PĮP, PĮP forma, projekto sutarties forma, projektų bendrųjų atrankos kriterijų sąrašas ir jų vertinimo metodika) ir juose keičiama informacija yra esminė (keičiamos projektų finansavimo sąlygos ir (arba) PĮP teikimo sąlygos, turinčios įtakos PĮP vertinimo rezultatams (išskyrus atvejus, kai pratęsiamas PĮP pateikimo terminas), pavyzdžiui, kai keičiamos remtinos veiklos, projektų atrankos kriterijai, reikalavimai, susiję su stebėsenos rodikliais, tinkamomis finansuoti išlaidomis, ir kiti pareiškėjams ir projektams taikomi reikalavimai), bei nepraėjęs kvietime teikti PĮP nurodytas PĮP pateikimo terminas, PĮP teikimas stabdomas ir apie tai informuojami planavimo būdu atrenkamų projektų pareiškėjai. Jeigu PĮP teikimo laikotarpis yra pasibaigęs ir pagal kvietimą teikti PĮP jau pateikti PĮP, o kvietimo teikti PĮP duomenų keitimas gali turėti įtakos PĮP vertinimo rezultatams, PĮP vertinimas stabdomas ir informuojami pareiškėjai, pateikę PĮP pagal stabdomą kvietimą teikti PĮP.
23. Paskelbus pakeistus kvietimo teikti PĮP dokumentus, nustatomas kitas galutinis PĮP teikimo terminas, kuris negali būti trumpesnis kaip 30 darbo dienų nuo atnaujinto kvietimo teikti PĮP paskelbimo dienos, išskyrus atvejus, kai suderinus su pareiškėju, pateikusiu planavimo būdu atrenkamo projekto PĮP, ir jam sutikus tinkamai parengtas PĮP gali būti pateiktas per trumpesnį laikotarpį.
24. Jeigu PĮP teikimas ir (arba) vertinimas buvo sustabdytas, apie pakeistus kvietimo teikti PĮP dokumentus ir (arba) PĮP teikimo ir (arba) vertinimo atnaujinimą informuojami pareiškėjai, pateikę PĮP iki kvietimo teikti PĮP dokumentų pakeitimo dienos, ir prireikus paprašoma per nustatytą pratęstą terminą (kai keičiama esminė informacija) nuo informavimo apie pakeistus kvietimo teikti PĮP dokumentus dienos pateikti su kvietimo teikti PĮP dokumentų pakeitimais susijusią papildomą informaciją ir (ar) dokumentus ir (ar) patikslinti PĮP.
25. Jeigu PĮP vertinimo metu nustatoma trūkumų (nepateikti visi reikiami dokumentai ir (ar) informacija, pateikta neišsami ir (ar) netiksli informacija), ministerija gali paprašyti pareiškėjo per jos nustatytą terminą ištaisyti nustatytus trūkumus. Gavusi pareiškėjo prašymą pratęsti trūkumų ištaisymo terminą ministerija privalo nedelsdama, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo tokio prašymo gavimo dienos, atsakyti, ar terminas pratęsiamas. Jeigu pareiškėjas per nustatytą terminą nepašalina trūkumų, ministerija atlieka PĮP vertinimą, vadovaudamasi turima informacija.
26. Jeigu projekto vertinimo metu nustatyta didžiausia projekto tinkamų finansuoti išlaidų suma ir didžiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma yra mažesnė už PĮP nurodytą bendrą projekto tinkamų finansuoti išlaidų sumą ir prašomą projektui skirti finansavimo lėšų sumą arba reikia tikslinti PĮP biudžetą, ministerija turi apie tai informuoti pareiškėją ir su juo suderinti, ar jis sutinka su ministerijos atliktais PĮP tikslinimais ir (ar) sutinka įgyvendinti projektą už nustatyto dydžio skiriamą finansavimo lėšų sumą. Jeigu pareiškėjas nesutinka įgyvendinti projekto su ministerijos nustatyto dydžio skiriama finansavimo lėšų suma, PĮP atmetamas.
27. Vertinimo metu nustatyta didžiausia projekto tinkamų finansuoti išlaidų suma ir didžiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma neturi viršyti pažangos priemonės apraše nurodytos projektui galimos skirti finansavimo sumos. Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dalis, kuri nepadengiama projektui skiriamomis finansavimo lėšomis, turi būti finansuojama iš projekto vykdytojo ir (ar) partnerio (-ių) lėšų.
28. Ministerija priima sprendimą atmesti PĮP, jeigu:
28.1. projektas neatitinka bent vieno projektų finansavimo sąlygų apraše nustatyto reikalavimo, projektų bendrojo arba specialiojo atrankos kriterijaus;
29. Ministerija sprendimą atmesti PĮP priima Projektų įgyvendinimo komisijos posėdyje, įvertinusi konkretaus projekto trūkumus ir (arba) kitas svarbias aplinkybes.
30. Ministerija apie priimtą sprendimą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos raštu informuoja pareiškėją, pateikdama jam šį sprendimą, kuriame nurodo PĮP atmetimo priežastis, PĮP atmetimo teisinį pagrindą ir sprendimo apskundimo tvarką.
31. Ministerija, baigusi PĮP vertinimą, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo PĮP vertinimo pabaigos, užpildo vertinimo klausimyną (pagal Aprašo 5 priedo formą). Vertinimo klausimyno data laikoma PĮP vertinimo pabaigos data.
32. Jei baigusi PĮP vertinimą arba priėmusi sprendimą dėl projekto finansavimo iki projekto sutarties sudarymo dienos gaunama informacijos, kuri galėtų lemti kitokius PĮP vertinimo rezultatus, atliekamas pakartotinis PĮP vertinimas apie tai raštu informavus pareiškėją. Sprendimai dėl projektų finansavimo turi būti pakartotinai peržiūrėti, atsižvelgus į pakartotinio PĮP vertinimo rezultatus.
TREČIASIS SKIRSNIS
SPRENDIMAS DĖL PROJEKTO FINANSAVIMO
33. Ministerija, vadovaudamasi vertinimo klausimynu ir Projektų įgyvendinimo komisijos išvadomis, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo PĮP vertinimo pabaigos dienos priima sprendimą dėl projekto finansavimo pagal Aprašo 6 priede pateiktą formą ir per 3 darbo dienas apie priimtą sprendimą raštu informuoja sprendime dėl projekto finansavimo nurodytus pareiškėjus.
III SKYRIUS
PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO NUOSTATOS
35. Apraše nustatyta tvarka atrinkti projektai gali būti pradėti įgyvendinti iš Lietuvos Respublikos tam tikrų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme ministerijai patvirtintų asignavimų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.
36. Jeigu projektas įgyvendinamas kartu su partneriu (-iais), projekto vykdytojas atstovauja partneriui (-iams) projekto sutarties vykdymo ir projekto įgyvendinimo klausimais ir atsako už projekto sutarties sąlygų įvykdymą.
37. Įgyvendindamas projektą, projekto vykdytojas privalo pasiekti projekto sutartyje nurodytą projekto tikslą ir rezultatus.
38. Projekto vykdytojas už projekto veiklų įgyvendinimo pažangą atsiskaito projektų finansavimo sąlygų apraše ir (arba) projekto sutartyje ir (arba) šiame Apraše nustatyta tvarka ir periodiškumu.
39. Projekto vykdytojas ir partneris projekto įgyvendinimo metu privalo užtikrinti tinkamą projekto finansinės apskaitos atskyrimą nuo bendros projekto vykdytojo ar partnerio finansinės apskaitos.
40. Projekto vykdytojas, partneris su projekto įgyvendinimu susijusius dokumentus privalo saugoti 10 metų nuo metų, kuriais projekto vykdytojui buvo atliktas paskutinis mokėjimas, gruodžio 31 dienos. Šis laikotarpis gali būti pratęstas dėl teismo proceso.
41. Projekto vykdytojas, partneris projekto įgyvendinimo metu privalo:
41.1. užtikrinti su projekto įgyvendinimu susijusių dokumentų (įskaitant elektroninius dokumentus, pateiktus informacinių technologijų priemonėmis ar elektroninėse laikmenose) saugumą ir prieinamumą ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos, kitų valstybės institucijų, turinčių teisę susipažinti su projekto įgyvendinimu susijusiais dokumentais atstovams ir (ar) jų įgaliotiems asmenims;
42. Pareiškėjai, projekto vykdytojai ar partneriai, kurie yra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą arba kurie yra perkantieji subjektai pagal Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymą, pirkimus vykdo vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo arba Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo nuostatomis.
ANTRASIS SKIRSNIS
PROJEKTŲ IŠLAIDŲ TINKAMUMAS
43. Projektų išlaidų atitiktį išlaidų tinkamumo finansuoti reikalavimams įvertina ir nustato ministerija, vertindama pareiškėjų PĮP, tikrindama projektų vykdytojų teikiamas ataskaitas, vykdydama lėšų panaudojimo stebėseną ir atlikdama kitus priežiūros ir kontrolės veiksmus, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymu, Biudžeto sandaros įstatymu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais ministerijos veiklą bei finansų kontrolę.
44. Tinkamos finansuoti projekto išlaidos privalo atitikti bendruosius išlaidų tinkamumo finansuoti reikalavimus:
44.1. projekto išlaidos turi būti būtinos projektui įgyvendinti, t. y. jomis turi būti tiesiogiai prisidedama prie projekto tikslų ir rezultatų pasiekimo, jos turi atitikti patikimo finansų valdymo principą ir turi būti numatytos projekto sutartyje;
44.2. projekto išlaidos turi būti patirtos ir apmokėtos išlaidų tinkamumo finansuoti laikotarpiu su sąlyga, kad visos projekto veiklos nėra baigtos iki pareiškėjui pateikiant PĮP. Kiekvienam projektui taikomas projekto išlaidų tinkamumo finansuoti laikotarpis nustatomas projekto sutartyje, nepažeidžiant valstybės pagalbos taisyklių nuostatų dėl veiklų vykdymo pradžios;
44.4. išlaidos turi būti faktiškai patirtos. Faktiškai patirtomis išlaidomis laikomos išlaidos, skirtos už patiektas prekes, suteiktas paslaugas, atliktus darbus sumokėti, apskaičiuotam darbo užmokesčiui ir kitoms teisės aktuose nustatytoms išmokoms išmokėti;
44.5. Išlaidos turi būti tinkamai dokumentuotos, t. y. visos įgyvendinant projektą patirtos išlaidos turi būti pagrįstos projekto tinkamų finansuoti išlaidų patvirtinimo dokumentais, kurių atsekamumas turi būti užtikrintas. Patirtos išlaidos turi būti įtrauktos į projekto vykdytojo, partnerio finansinę apskaitą vadovaujantis teisės aktuose nustatytais reikalavimais.
45. Projekto veiklos gali būti vykdomos Lietuvos Respublikos teritorijoje, taip pat gali būti vykdomos ne Lietuvos Respublikoje (ir ne Europos Sąjungos valstybių narių teritorijoje), jei jas vykdant siekiama 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl 2021-2030 metų nacionalinio pažangos plano patvirtinimo“, tikslų.
46. Investicijos į turtą ne Lietuvos Respublikos teritorijoje yra tinkamos finansuoti tik tais atvejais, jei toks turtas yra valstybės nuosavybė ir skirtas valstybės funkcijoms atlikti.
47. Ministerija netiesioginėms projekto išlaidoms gali numatyti iki 5 procentų tinkamų finansuoti tiesioginių projekto išlaidų. Konkretus netiesioginių išlaidų dydis nustatomas projektų finansavimo sąlygų apraše.
48. Griežtesni, negu nustatyta, projektų išlaidų tinkamumo finansuoti reikalavimų atitikties ribojimai, nepažeidžiant Aprašo nuostatų, gali būti nustatomi projektų finansavimo sąlygų apraše. Projektų išlaidos, kurioms Apraše ir projektų finansavimo sąlygų apraše nenustatyti papildomi ribojimai, laikomos atitinkančiomis projektų išlaidų tinkamumo finansuoti reikalavimus.
49. Įgyvendinant projektus, visais atvejais netinkamomis finansuoti išlaidomis laikoma:
49.1. naudoto turto įsigijimo išlaidos, išskyrus atvejus, kai perkamas nekilnojamasis turtas ar kultūros vertybės, kai mokymo(si) tikslais perkama įranga ar kitas turtas, kurie bus naudojami ne pagal pirminę savo paskirtį, ar kai dėl paveldosaugos reikalavimų teisės aktuose nustatytais atvejais negalima naudoti naujų medžiagų, taip pat kai naudoto turto įsigijimo išlaidos numatytos projektų finansavimo sąlygų apraše;
49.5. PĮP rengimo išlaidos (išskyrus investicijų projekto ar kitų su PĮP privalomų teikti dokumentų rengimo išlaidas);
49.6. išlaidos, kurios anksčiau buvo finansuotos (apmokėtos) iš valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (arba) savivaldybės, Europos Sąjungos fondų, kitų Europos Sąjungos finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų ir (arba) deklaruotos, ir (arba) pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai arba kitai tarptautinei institucijai.
TREČIASIS SKIRSNIS
MOKĖJIMŲ PROJEKTO VYKDYTOJUI TVARKA
50. Projekto įgyvendinimui sprendimu dėl finansavimo skirtos lėšos gali būti naudojamos tik tiesiogiai su projektu susijusioms išlaidoms finansuoti ir jomis negali būti finansuojamos išlaidos, skirtos kitoms, PĮP nenumatytoms veikloms vykdyti.
51. Projekto vykdytojas yra atsakingas už projekto finansų kontrolę, įskaitant partnerio patiriamas išlaidas, ir ją vykdydamas turi užtikrinti, kad būtų įgyvendinti šie tikslai:
51.2. veikla vykdoma laikantis patikimo finansų valdymo principo, grindžiamo ekonomiškumu, efektyvumu ir rezultatyvumu;
51.3. turtas saugomas nuo sukčiavimo, iššvaistymo, pasisavinimo, neteisėto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo ar kitų neteisėtų veikų;
52. Priėmus sprendimą dėl projekto finansavimo ir sudarius projekto sutartį, atsakingas ministerijos padalinys ar darbuotojas atlieka veiksmus dėl projekto einamųjų metų lėšų sumos išmokėjimo arba perkėlimo projekto vykdytojui.
53. Jeigu projekto įgyvendinimo laikotarpis yra ilgesnis nei vieneri kalendoriniai metai, antrųjų ir vėlesnių projekto įgyvendinimo metų lėšų suma išmokama kiekvienais metais iki einamųjų metų sausio 30 d.
54. Projekto vykdytojas, įvertinęs projekto įgyvendinimo eigą, įvykdytus pirkimus ir kitas aplinkybes ir nustatęs, kad nebus panaudotos visos einamaisiais metais numatytos lėšos, turi ne vėliau kaip per 5 darbo dienas informuoti ministeriją raštu, kartu nurodydamas nepanaudotų lėšų sumą ir tai lėmusias priežastis. Projekto vykdytojas gali prašyti leisti panaudoti sutaupytas lėšas kitoms su projekto įgyvendinimu susijusioms veikloms.
55. Ministerija, gavusi projekto vykdytojo raštą, nurodytą Aprašo 54 punkte, įvertina pateiktas aplinkybes ir gali priimti sprendimą dėl:
56. Ministerija sprendimą dėl projekto einamųjų metų nepanaudotų lėšų priima Projektų įgyvendinimo komisijos siūlymu, nurodytos komisijos posėdyje įvertinusi konkretaus projekto aplinkybes.
57. Projekto vykdytojas atsiskaito už projekto lėšų panaudojimą, kasmet iki gruodžio 15 d. arba per 10 darbo dienų nuo projekto veiklų pabaigos (jeigu projektas baigiamas įgyvendinti anksčiau nei gruodžio 15 d.), pateikdamas Projekto įvykdymo faktines išlaidas (įskaitant partnerio patiriamas išlaidas) patvirtinančių dokumentų sąrašus, parengtus pagal Aprašo 8 priedą.
58. Po projekto finansavimo pabaigos projekto vykdytojas turi užtikrinti investicijų tęstinumą pagal projektų finansavimo sąlygų apraše nustatytus reikalavimus. Investicijų tęstinumo reikalavimas netaikomas, jeigu projektų finansavimo sąlygų apraše nebuvo nustatyta investicijų tęstinumo prievolė.
KETVIRTASIS SKIRSNIS
PROJEKTO VYKDYTOJŲ ATASKAITŲ TEIKIMO TVARKA
60. Projektų įgyvendinimo stebėseną ir kontrolę atlieka ministerijos darbuotojas, paskirtas atsakingu už pažangos priemonės veiklos ar poveiklės įgyvendinimo stebėseną, tikrindamas Projekto įgyvendinimo rezultatų ataskaitas.
61. Projekto vykdytojas atsiskaito už projekto įgyvendinimo rezultatus pateikdamas projekto įgyvendinimo rezultatų ataskaitas, parengtas pagal Aprašo 7 priedą.
62. Ataskaitos teikiamos šiais terminais:
63. Tarpinėse ir metinėse ataskaitose pateikiama informacija kaupiamuoju būdu už einamuosius metus, apimanti projekto vykdytojo ir projekto partnerio informaciją apie projekto vykdymą, pasiektus rezultatus ir patirtas išlaidas.
64. Baigus įgyvendinti projektą, per 10 darbo dienų po projekto įgyvendinimo veiklų pabaigos bet ne vėliau nei iki sausio 5 d., projekto vykdytojas turi pateikti galutinę Projekto įgyvendinimo rezultatų ataskaitą, kurioje nurodomi viso projekto įgyvendinimo laikotarpiu pasiekti rezultatai.
PENKTASIS SKIRSNIS
INFORMAVIMAS APIE PROJEKTĄ IR KOMUNIKACIJA
66. Pasirašęs projekto sutartį projekto vykdytojas sutinka, kad duomenys – projekto vykdytojo pavadinimas, projekto pavadinimas, projekto tikslas ir numatomi arba esami pasiekimai, bendra projekto vertė, ir finansavimo dydis – gali būti skelbiami viešai ministerijos interneto svetainėje, komunikacijos ir matomumo priemonėse, taip pat sutinka, kad valstybės institucijų prašymu jiems būtų suteikta galimybė susipažinti su komunikacijos ir matomumo medžiaga.
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
67. Ministerija projektų finansavimo sąlygų apraše ir kvietime teikti PĮP gali nustatyti papildomus reikalavimus projektams ir projektų vykdytojams tiek, kiek tie reikalavimai neprieštarauja Apraše nustatytiems reikalavimams.
68. Pažeidimus gali įtarti kiekvienas ministerijos darbuotojas, vykdydamas projektų sutarčių priežiūrą arba kontrolę, gavęs informacijos iš trečiųjų asmenų ar ją pastebėjęs visuomenės informavimo priemonėse ir kitais atvejais. Ministerija, įtarusi pažeidimą ir (ar) gavusi informacijos apie įtariamus pažeidimus iš Valstybės kontrolės, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Viešųjų pirkimų tarnybos, Konkurencijos tarybos ir trečiųjų šalių, šią informaciją persiunčia atitinkamoms institucijoms.
69. Tvarkos nuostatos taikomos projektams, finansuojamiems valstybės biudžeto pažangos lėšomis, kurių PĮP atrinkti iki Lietuvos Respublikos finansų ministerijos parengtų valstybės biudžeto lėšomis finansuojamų projektų finansavimo, įgyvendinimo ir administravimo taisyklių įsigaliojimo dienos. Nurodytiems projektams šios Apraše nurodytos atrankos, įgyvendinimo, finansavimo ir stebėsenos nuostatos taikomos iki projektų veiklų įgyvendinimo pabaigos.
70. Asmens duomenys, gauti ministerijai vykdant Apraše numatytus veiksmus, tvarkomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą.