Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-172 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XII-2202 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-221, LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS FONDŲ ĮSTATYMO NR. I-1232 12, 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-222, LIETUVOS RESPUBLIKOS ASOCIACIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1969 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-223, LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-224 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 2.72 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-225
2017 m. balandžio 12 d. Nr. 281
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. sausio 20 d. sprendimo Nr. SV-S-78 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 8, 9, 10, 11 ir 12 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-221 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-221), Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo Nr. I-1232 12, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-222 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-222), Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-223 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-223), Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-224 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-224), Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.72 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-225 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-225) (toliau visi kartu – įstatymų projektai) ir siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti įstatymų projektus, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Galiojančio Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau – Civilinis kodeksas) 2.66 straipsnio 4 dalyje nustatytas bendras 30 dienų terminas visiems juridiniams asmenims, per kurį Juridinių asmenų registrui turi būti pateikiamas juridinio asmens metinis pranešimas ar veiklos ataskaita. Projekto Nr. XIIIP-221 2 straipsnyje siūlomi pakeitimai, pagal kuriuos paramos gavėjams būtų suteiktas papildomas 60 kalendorinių dienų terminas metiniam pranešimui ar veiklos ataskaitai pateikti. Šis terminas būtų skaičiuojamas nuo Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 4 dalyje nustatyto bendro termino minėtiems dokumentams pateikti pabaigos. Taigi pagal Projektu Nr. XIIIP-221 siūlomą teisinį reguliavimą paramos gavėjo statusą turintys juridiniai asmenys, vadovaudamiesi galiojančiomis bendromis Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 4 dalies nuostatomis, savo metinį pranešimą ar veiklos ataskaitą Juridinių asmenų registrui turės pateikti per 30 dienų terminą nuo šių dokumentų patvirtinimo momento, tačiau teisinės pasekmės, susijusios su paramos gavėjo statuso netekimu, atsiras tik minėtų dokumentų nepateikus per Projekte Nr. XIIIP-221 nustatytą papildomą terminą. Manytina, kad toks teisinis reguliavimas, kai tai pačiai pareigai įgyvendinti nustatyti skirtingi terminai, siekiant teisėkūros aiškumo ir sistemiškumo, turėtų būti tobulinamas. Šiuo požiūriu atkreiptinas dėmesys į Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 4 dalies nuostatą, leidžiančią įstatymuose nustatyti kitokius terminus metiniams pranešimams ar veiklos ataskaitoms pateikti. Atsižvelgiant į tai ir įvertinus objektyvų poreikį, Projektas Nr. XIIIP-221 galėtų būti patikslintas numatant ilgesnio termino minėtiems dokumentams pateikti skaičiavimą nuo Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 4 dalyje nurodyto momento – metinio pranešimo ar veiklos ataskaitos patvirtinimo dienos. Kita vertus, vertinant Projekto Nr. XIIIP-221 2 straipsnyje pateiktą siūlymą nustatyti 60 kalendorinių dienų terminą paramos gavėjo metiniam pranešimui ar veiklos ataskaitai pateikti, manytina, kad jis galėtų būti tikslingas, jeigu būtų taikomas kaip įspėjimas apie galimą paramos gavėjo statuso panaikinimą: sistemiškai įvertinus galiojančio Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnio 5 dalies nuostatas dėl paramos gavėjo statuso panaikinimo, taip pat, atsižvelgiant į konstitucinį proporcingumo principą, galimą žalą, kuri atsirastų paramos gavėjui nustatytu laiku nepateikus savo metinio pranešimo ar veiklos ataskaitos, ir paramos gavėjo teisinio statuso panaikinimo pasekmes, įspėjimo instituto taikymas prieš panaikinant paramos gavėjo statusą Projekto Nr. XIIIP-221 2 straipsnyje nurodytu pagrindu būtų tikslingas. Tokiu atveju Projekto Nr. XIIIP-221 2 straipsnio 2 dalies nuostatos turėtų būti atitinkamai tikslinamos – reikėtų numatyti, kad 60 kalendorinių dienų terminas, kuriam suėjus panaikinamas paramos gavėjo statusas, taikomas nuo įspėjimo apie nepateiktą paramos gavėjo metinį pranešimą ar veiklos ataskaitą per Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 4 dalyje nurodytą terminą dienos (pagal analogiją su galiojančiomis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnio 5 dalies 3 punkto nuostatomis).
2. Vadovaujantis Pelno nesiekiančių ribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo ir politinių kampanijų dalyvių neatlygintinai gauto turto ir paslaugų įvertinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. lapkričio 22 d. įsakymu Nr. 1K-372 „Dėl Pelno nesiekiančių ribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo ir politinių kampanijų dalyvių neatlygintinai gauto turto ir paslaugų įvertinimo taisyklių patvirtinimo“, gauta parama taip pat nurodyta viešųjų įstaigų, labdaros ir paramos fondų, asociacijų ir kitų pelno nesiekiančių juridinių asmenų kartu su metinėmis ataskaitomis (metiniais pranešimais) teikiamose finansinėse ataskaitose. Atsižvelgiant į tai ir siekiant visapusiškai užtikrinti paramą gaunančių juridinių asmenų veiklos skaidrumą, atvirumą ir veiksmingą paramos teikimo bei jos panaudojimo kontrolę, siūlytina papildyti Projekto Nr. XIIIP-221 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnio 6 dalies 1 punktą nuostata, pagal kurią paramos gavėjo statuso subjektas netenka ir tuo atveju, kai teisės aktų nustatyta tvarka Juridinių asmenų registro tvarkytojui nepateikia finansinių ataskaitų rinkinio.
3. Vertinant Projektu Nr. XIIIP-225 siūlomą Civilinio kodekso 2.72 straipsnio 2 dalies pakeitimą, pažymėtina, kad Civilinis kodeksas, kaip kodifikuotas teisės aktas, nustato visiems juridiniams asmenims ar pagrindinėms jų grupėms bendras steigimo, veiklos ir pabaigos, taip pat informacijos apie juridinius asmenis viešinimo nuostatas. Civiliniame kodekse apskritai nereguliuojami su paramos gavėjo statusu susiję klausimai – tai nustatyta specialiuose įstatymuose. Atsižvelgiant į tai, siūlytina Projekte Nr. XIIIP-225 numatytus Civilinio kodekso 2.72 straipsnio 2 dalies nuostatų pakeitimus dėl juridinio asmens, kuriam suteiktas paramos gavėjo statusas, metinio pranešimo ar veiklos ataskaitos neatlygintino viešo paskelbimo registro tvarkytojo interneto svetainėje keisti bendresnio pobūdžio nuostatomis dėl Juridinių asmenų registro tvarkytojo pareigos užtikrinti neatlygintiną viešą prieigą prie minėtų dokumentų (konkretų paviešinimo būdą nurodyti ne įstatymų projektuose, o įstatymų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose) ir perkelti jas į kartu teikiamus Projektą Nr. XIIIP-222, Projektą Nr. XIIIP-223 ir Projektą Nr. XIIIP-224, taip pat atsisakyti Projekto Nr. XIIIP-225.
4. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 2 straipsnio 5 dalimi, pelno nesiekiantys ribotos civilinės atsakomybės juridiniai asmenys neteikia konsoliduotojo metinio pranešimo, todėl Projekto Nr. XIIIP-221 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnio 6 dalies 1 punkte reikėtų atsisakyti nuostatos dėl konsoliduotojo metinio pranešimo pateikimo.
5. Siekiant viešųjų įstaigų, asociacijų, labdaros ir paramos fondų veiklą reguliuojančių įstatymų suderinamumo, įstatymų projektuose siūlytina vienodai reglamentuoti prievolę atitinkamų subjektų interneto svetainėse skelbti finansinių ataskaitų rinkinius.
6. Atsižvelgiant į tai, kad ekonominė klasifikacija, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1K-184 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijos patvirtinimo“, taikoma tik biudžetinėms įstaigoms, siūlytina atsisakyti Projektu Nr. XIIIP-224 keičiamo Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 3 punkte nustatyto reikalavimo viešosios įstaigos veiklos ataskaitoje nurodyti viešosios įstaigos gautų lėšų panaudojimą pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius.