LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL MOKESČIO UŽ VALSTYBINIUS GAMTOS IŠTEKLIUS MOKESTINIO PATIKRINIMO ATLIKIMO, REZULTATŲ ĮFORMINIMO IR JŲ PATVIRTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2021 m. birželio 7 d. Nr. D1-347
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo 8 straipsnio 3 dalimi ir Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 16 straipsnio 1 ir 3 dalimis,
tvirtinu Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius mokestinio patikrinimo atlikimo, rezultatų įforminimo ir jų patvirtinimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
2021 m. birželio 7 d. įsakymu Nr. D1-347
MOKESČIO UŽ VALSTYBINIUS GAMTOS IŠTEKLIUS MOKESTINIO PATIKRINIMO ATLIKIMO, REZULTATŲ ĮFORMINIMO IR JŲ PATVIRTINIMO tvarkOS APRAŠAS
I SKYRIUS
Bendrosios NUOSTATOS
1. Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius mokestinio patikrinimo atlikimo, rezultatų įforminimo ir jų patvirtinimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos (toliau – kontrolę atliekanti institucija) aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų (toliau – pareigūnas), atliekančių mokesčių mokėtojų, privalančių mokėti mokestį už valstybinius gamtos išteklius, mokesčio apskaičiavimo ir deklaravimo mokestinį patikrinimą, mokestinio patikrinimo atlikimo, mokestinio patikrinimo metu surinktos informacijos ir duomenų, nustatytų pažeidimų ir (ar) neatitikimų teisės aktų nuostatoms bei nustatytiems reikalavimams dėl mokesčio objekto, bazės ir tarifų taikymo, patikrinimo rezultatų įforminimo bei jų patvirtinimo tvarką.
2. Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius planiniai ir neplaniniai patikrinimai atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, siekiant kontroliuoti, ar mokesčio mokėtojas vykdo Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo ir teisės aktų, reglamentuojančių valstybinių gamtos išteklių apskaitą, kurių pagrindu apskaičiuojamas ir deklaruojamas mokestis už išgaunamus ar naudojamus valstybinius gamtos išteklius, reikalavimus.
3. Kontrolę atliekančios institucijos pareigūnai planinius patikrinimus atlieka ne dažniau kaip kartą per metus pagal kontrolę atliekančios institucijos vadovo iš anksto patvirtintus metinius mokesčių mokėtojų tikrinimo sąrašus. Neplaniniai patikrinimai atliekami pagal kontrolę atliekančios institucijos vadovo ar jo įgalioto asmens priimtą motyvuotą sprendimą atlikti mokesčio už valstybinius gamtos išteklius mokėtojo mokestinį patikrinimą.
4. Mokesčio mokėtojas ar kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas mokestį už valstybinius gamtos išteklius apskaičiuoja arba perskaičiuoja vadovaudamasis Mokesčių administravimo įstatymo 68 straipsnyje nustatytu senaties terminu, kuris skaičiuojamas nuo mokestinio laikotarpio pradžios (ketvirčio pirmojo mėnesio pirmos dienos).
5. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatyme, Lietuvos Respublikos mokesčio už valstybinius gamtos išteklius, Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatyme ir Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. vasario 18 d. įsakymu Nr. D1-145 „Dėl Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, reikalavimų aprašo patvirtinimo ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. birželio 30 d. įsakymo Nr. 327 „Dėl kontroliuojamų objektų tikrinimo dažnumo nustatymo regionų aplinkos apsaugos departamentuose tvarkos“ pripažinimo netekusiu galios“.
II SKYRIUS
PLANINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TVARKA
6. Kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas, prieš pradėdamas planinį mokesčio mokėtojo mokestinį patikrinimą, įteikia mokesčio mokėtojui pranešimą apie numatomą atlikti mokesčio už valstybinius gamtos išteklius patikrinimą (toliau – pranešimas) vienu iš būdų, nustatytų Mokesčių administravimo įstatymo 164 straipsnyje.
7. Pranešime apie planinį mokesčio mokėtojo mokestinį patikrinimą turi būti nurodyta:
7.4. mokesčio mokėtojo pavadinimas (jei tikrinamas fizinis asmuo – vardas, pavardė, jei tikrinamas juridinis asmuo – juridinio asmens kodas, juridinio asmens pavadinimas, teisinė forma, juridinio asmens buveinės adresas);
7.5. patikrinimą atliekančių kontrolę atliekančios institucijos pareigūnų pareigos, vardai, pavardės;
7.6. atliekamo patikrinimo pagrindas, dalykas (patikrinimo tikslas, mokesčio objektas, sritis) ir tikrintinas mokestinis laikotarpis;
7.7. patikrinimo pradžios diena, kada mokesčio mokėtojas (jo atstovas) turi atvykti pas kontrolę vykdančios institucijos pareigūną arba būti mokesčio mokėtojo patalpose, kai patikrinimas atliekamas nuvykus pas mokesčio mokėtoją;
7.8. preliminarus tikrintinų dokumentų (dokumentų registrų) ir kitų teiktinų duomenų, nurodant tikrintiną laikotarpį, sąrašas. Dokumentus ir duomenis mokesčio mokėtojas (jo atstovas) turi parengti pranešime apie planinį mokesčio mokėtojo patikrinimą nurodytą atvykimo dieną arba pateikti nurodytą dieną nurodytu elektroniniu paštu.
8. Pranešimą apie planinį mokesčio mokėtojo mokestinį patikrinimą pasirašo kontrolę atliekančios institucijos padalinio vadovas.
9. Mokesčio mokėtojui dokumentų ir kitų nurodytų duomenų parengimui ir pateikimui turi būti skiriama ne mažiau kaip 10 darbo dienų nuo pranešimo įteikimo mokesčio mokėtojui dienos. Trumpesnis terminas gali būti nustatytas mokesčio mokėtojo prašymu arba sutikimu.
10. Mokesčio mokėtojas, norėdamas anksčiau pateikti pranešime apie planinį mokesčio mokėtojo patikrinimą nurodytus dokumentus (dokumentų registrus), gali kreiptis į kontrolę atliekančios institucijos pareigūną, informuodamas jį telefonu arba elektroninėmis ryšio priemonėmis, kad mokesčio mokėtojo patalpose atliekamas mokesčio mokėtojo mokestinis patikrinimas būtų pradėtas anksčiau negu pranešime apie planinį mokesčio už valstybinius gamtos išteklius patikrinimą nurodyta atvykimo pas mokesčio mokėtoją tikrinti pradžios diena.
11. Prašymas dėl termino pratęsimo dokumentų pateikimui galimas, jei nurodytos priežastys siejamos su ligos, atostogų, komandiruotės, mirties ir kitais nepriklausančiais nuo mokesčio mokėtojo atvejais, pagrindžiant, kad ne dėl mokesčio mokėtojo kaltės dokumentai negali būti pateikti laiku ar pateikimo terminui pagal prašomų pateikti duomenų ir informacijos apimtį skirtas laikas per trumpas.
12. Planuojant tikrinti mokesčio mokėtoją, turintį padalinius (filialus ar atstovybes), neturinčius atskiro juridinio asmens kodo, pranešimas apie planinį mokesčio už valstybinius gamtos išteklius mokestinį patikrinimą padaliniams neįteikiamas.
13. Planinio mokesčio mokėtojo mokestinio patikrinimo trukmė nustatoma vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 119 straipsniu, kontrole atliekančios institucijos pareigūnas privalo ji atlikti per objektyviai įmanomą kuo trumpesnį laiką.
14. Atlikdamas mokesčio mokėtojo mokestinį patikrinimą, kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas tikrina mokesčio mokėtojo pateiktų duomenų atitikimą deklaracijai, pateiktai Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI), iki pranešimo atlikti mokestinį patikrinimą įteikimo dienos.
15. Atvykimo pas mokesčio mokėtoją diena, atliekant planinį patikrinimą, negali būti ankstesnė negu pranešime apie mokesčio mokėtojo mokestinį patikrinimą nurodytoji atvykimo diena, išskyrus atvejus, kai mokesčio mokėtojo prašymu pakeičiamas pranešime apie mokesčio mokėtojo mokestinį patikrinimą nurodytas dokumentų parengimo terminas.
16. Mokesčio mokėtojo patikrinimas, tikrinant pasirinktą(-us) laikotarpį(-ius), kurio(-ių) mokestis tikrinamas, pradedamas ne anksčiau kaip pasibaigus teisės aktuose nustatytam šio mokestinio laikotarpio mokesčio deklaracijos pateikimo terminui. Mokesčio mokėtojo patikrinimo atlikimo periodiškumo apribojimas netaikomas kai:
16.1. baigiasi gamtos išteklių naudojimo leidimo ar jam prilyginamo dokumento, taršos leidimo dalis, kurioje nustatytas paviršinio vandens išteklių naudojimas ar Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimo dalis, kurioje nustatytas požeminio vandens naudojimas ir (ar) leidimo naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete galiojimo terminas;
16.2. atliekant mokesčių mokėtojo patikrinimą kompetentingos valstybės įstaigos ar institucijos pavedimu;
16.3. mokesčio mokėtojo likvidavimo arba reorganizavimo (bankroto arba restruktūrizavimo bylos iškėlimo) atveju;
III SKyrius
NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO TVARKA
17. Neplaninis mokesčio mokėtojo mokestinis patikrinimas pradedamas kontrolę atliekančios institucijos vadovo ar jo įgalioto asmens pavedimu.
18. Neplaninis patikrinimas atliekamas esant vienam ar keliems Viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnio 12 dalyje nustatytiems pagrindams.
19. Pavedime atlikti neplaninį patikrinimą turi būti nurodyta:
19.5. patikrinimą atliekančių kontrolę atliekančios institucijos pareigūnų pareigos, vardai, pavardės;
19.6. mokesčio mokėtojo pavadinimas (jeigu tikrinimas fizinis asmuo – vardas, pavardė; jeigu tikrinamas juridinis asmuo – juridinio asmens kodas, juridinio asmens pavadinimas, teisinė forma, juridinio asmens buveinės adresas);
19.8. atliekamo patikrinimo pagrindas, dalykas (patikrinimo tikslas, mokesčio objektas, sritis) ir tikrintinas laikotarpis;
19.9. diena, kada mokesčio mokėtojas (jo atstovas) turi atvykti pas kontrolę atliekančios institucijos pareigūną arba būti mokesčio mokėtojo patalpose, kai patikrinimas atliekamas mokesčio mokėtojo patalpose;
20. Prieš pradedant mokestinį neplaninį patikrinimą nuvykus pas mokesčio mokėtoją, (mokesčio mokėtojo patalpose) kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas mokesčio mokėtoją (jo atstovą) informuoja (supažindina) pasirašant ant pavedimo ir įteikiant pavedimo atlikti neplaninį patikrinimą ar sprendimo dėl patikrinimo kopiją. Ši nuostata netaikoma tais atvejais, kai mokestis apskaičiuojamas, vadovaujantis Mokesčio administravimo įstatymo 72 straipsnio nuostatomis, pačiam kontrolę atliekančios institucijos pareigūnui neatliekant patikrinimo.
22. Mokesčio mokėtojo neplaninio patikrinimo data negali būti ankstesnė, negu pavedime nurodytoji patikrinimo atlikimo data.
23. Neplaninio mokesčio mokėtojo mokestinio patikrinimo trukmė nustatoma vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 119 straipsniu.
24. Patikrinimą atlieka pavedime nurodytieji kontrolę atliekančios institucijos pareigūnai. Mokesčio mokėtojo patikrinimą atliekantys kontrolę atliekančios institucijos pareigūnai nustatomi (identifikuojami) pagal jų pateiktus tarnybinius pažymėjimus.
25. Mokesčio mokėtojo mokestiniame patikrinime dalyvaujantys asmenys (atstovaujantys mokesčio mokėtojui, pateikiantys dokumentus, pasirašantys administracinio nusižengimo protokolus, gaunantys patikrinimo aktus ir pan.) nustatomi pagal jų pateiktus asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus, mokesčio mokėtojo atstovo įgaliojimo dokumentus.
IV skYRIUS
DOKUMENTŲ IR INFORMACIJOS TEISINGUMO TIKRINIMAS
27. Atlikdamas mokesčio už valstybinius gamtos išteklius, išskyrus mokestį už medžiojamųjų gyvūnų išteklius, patikrinimą, kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas tikrina mokesčio mokėtojo pateiktus dokumentus, kurie reikalingi norint nustatyti, ar teisingai buvo apskaičiuotas ir deklaruotas išgautas konkrečių valstybinių gamtos išteklių kiekis per tikrintiną laikotarpį, ar valstybiniams gamtos ištekliams išgauti mokesčio mokėtojas turėjo gamtos išteklių naudojimo leidimą su visais būtinais priedais; ar mokesčio mokėtojas vykdo valstybinių gamtos išteklių naudojimo apskaitą, ar teikia duomenis kompetetingoms institucijoms apie išteklių naudojimą ir ar šie duomenys ir informacija atitinka deklaracijų, pateiktų VMI iki pranešimo arba pavedimo atlikti mokestinį patikrinimą įteikimo dienos, duomenis.
28. Atlikdamas mokesčio už medžiojamųjų gyvūnų išteklių naudojimą patikrinimą, kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas tikrina mokesčio mokėtojo pateiktų duomenų, kurie tiesiogiai susiję su mokesčio apskaičiavimu – medžioklės plotų vieneto pasiskirstymą pagal medžioklės plotų kategorijas, nustatytas leidime, medžioklės ploto vieneto eksplikacijas (charakteristikas), medžioklėtvarkos planus ir kitus dokumentus, jų atitikimą deklaracijos, pateiktos VMI iki pranešimo arba pavedimo atlikti mokestinį patikrinimą įteikimo pradžios, duomenims.
29. Mokesčio mokėtojui pateikus aprašo 27 ir (ar) 28 punkte nurodytus dokumentus, kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas šių dokumentų pagrindu užpildo Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo teisingumą patvirtinančių duomenų ir informacijos surinkimo aktą, pagal Tvarkos aprašo 2 priede pateiktą formą, kurį pasirašo patikrinimą atlikęs kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas ir mokesčio mokėtojas ar jo įgaliotas asmuo.
30. Patikrinimą atliekantis kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas, vadovaudamasis mokesčio mokėtojo apskaitos bei kitais dokumentais ar matavimų rezultatais, jei tokie matavimai ir tyrimai buvo atliekami, ir iki pranešimo arba pavedimo įteikimo mokesčio mokėtojui dienos VMI pateiktomis mokesčio už valstybinius gamtos išteklius deklaracijomis, už nedeklaruotą ar deklaruotą mažesnį, negu išgautas gamtos išteklių kiekį ir (ar) be leidimo išgautą gamtos išteklių kiekį taiko didesnį mokesčio tarifą vadovaudamasis Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo 6 straipsnio nuostatomis.
31. Mokesčio mokėtojas privalo pateikti visus dokumentus bei kitą informaciją (pvz., paaiškinimus), reikalingus mokesčio apskaičiavimui ir deklaravimui patikrinti. Jei dokumentas surašytas užsienio kalba, kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas gali mokesčio mokėtojui duoti nurodymą pateikti oficialų jo vertimą ir pridėti dokumento originalą. Tais atvejais, kai mokesčio mokėtojo apskaita tvarkoma kompiuterizuotai, kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas gali duoti nurodymą mokesčio mokėtojui pateikti kompiuterinės apskaitos duomenis (jos kopijas).
32. Jei mokesčio mokėtojas reikalaujamus dokumentus yra praradęs, kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas turi leisti juos atkurti. Dokumentams atkurti turi būti skiriamas ne trumpesnis kaip 15 dienų terminas. Atkuriant prarastus dokumentus, turi būti vadovaujamasi Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatomis, Dingusių, visiškai ar iš dalies sugadintų apskaitos dokumentų ir apskaitos registrų atkūrimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 1 d. nutarimu Nr. 1022 „Dėl Dingusių, visiškai ar iš dalies sugadintų apskaitos dokumentų ir apskaitos registrų atkūrimo taisyklių patvirtinimo“.
v SKYRIUS
MOKESTINIO PATIKRINIMO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS
33. Patikrinimą atlikęs kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas mokesčio mokėtojo planinio ir neplaninio patikrinimo rezultatus įformina patikrinimo akte pagal patikrinimo akto formą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2017 m. gegužės 11 d. įsakymu Nr. D1-393 „Dėl aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės dokumentų formų patvirtinimo“. Tikrinant mokesčio mokėtojo filialus, atstovybes, surašomas vienas patikrinimo aktas.
34. Patikrinimo aktas surašomas dviem egzemplioriais, vienas egzempliorius įteikiamas mokesčio mokėtojui, kitą pasilieka kontrolę atlikusi institucija. Atliekant bendrą patikrinimą su kitomis valstybės įstaigomis ir institucijomis, patikrinime dalyvavusioms institucijoms įteikiama patikrinimo akto kopija. Patikrinimo akte privaloma nurodyti, kad tikrinamas mokesčio mokėtojas pastabas dėl patikrinimo akto gali pateikti šios Tvarkos aprašo VI skyriuje nustatyta tvarka ir terminais.
35. Kai mokesčio mokėtojo patikrinimas atliekamas kitų valstybės institucijų prašymu, apie atliktą patikrinimą ir surašytą patikrinimo aktą per 5 darbo dienas po patikrinimo raštu ar informacinėmis ryšio priemonėmis informuojama institucija, kurios prašymu buvo atliktas patikrinimas, išsiunčiant patikrinimo akto kopiją.
36. Kai, vadovaujantis Mokesčio administravimo įstatymo 72 straipsniu, patikrinimo aktas surašomas ir mokestis apskaičiuojamas remiantis kitų valstybės įstaigų ir institucijų aktais ar kitais dokumentais (t. y. kontrolę atliekančiai institucijai pačiai neatliekant mokesčio mokėtojo patikrinimo), kontrolę atliekanti institucija per 5 darbo dienas apie tai raštu informuoja mokesčio mokėtoją, registruotu laišku ar informacinėmis ryšio priemonėmis išsiųsdama patikrinimo aktą su pridedamomis dokumentų kopijomis, kurių pagrindu surašytas patikrinimo aktas ir apskaičiuotas mokestis taikant didesnį tarifą. Taip pat mokesčio mokėtojas informuojamas apie teisę pateikti pastabas ir paaiškinimus dėl tikrinamo dalyko (objekto, temos, srities) ir patikrinimo akte išdėstytų faktų (nurodytos informacijos) per Tvarkos aprašo VI skyriuje nurodytą terminą.
37. Patikrinimo aktą turi pasirašyti tikrinimą atlikęs ir patikrinimo aktą surašęs kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas(-ai), nurodydamas savo pareigas, vardą bei pavardę.
38. Kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas, surašydamas patikrinimo aktą dėl tikrinto mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo ir deklaravimo teisingumo, vadovaujasi mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo teisingumą patvirtinančių duomenų ir informacijos surinkimo aktais, kurių forma patvirtinta Tvarkos aprašo 2 priede. Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo teisingumą patvirtinančių duomenų ir informacijos surinkimo akte nurodomi dokumentai, pagal kuriuos nustatytas pažeidimas ir apskaičiuota didesnio tarifo mokesčio už valstybinius gamtos išteklius suma. Dokumentų, kurių pagrindu nustatytas pažeidimas ir apskaičiuota didesnio tarifo mokesčio už valstybinius gamtos išteklius suma, kopijos pridedamos prie Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo teisingumą patvirtinančių duomenų ir informacijos surinkimo akto. Įteikiant Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo teisingumą patvirtinančių duomenų ir informacijos surinkimo akto kopiją mokesčio mokėtojui prie Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo teisingumą patvirtinančių duomenų ir informacijos surinkimo akto pridedamos mokesčio mokėtojo teiktų dokumentų kopijos jam neįteikiamos.
39. Kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas, nustatęs, kad informacija ir (ar) duomenys neatitinka deklaracijoje pateiktų duomenų, dėl ko buvo deklaruotas mažesnis mokestis, ar nustačius nuslėptą ir (ar) viršijantį leidžiamus limitus išgautų išteklių kiekį, ar išteklių naudojimą neturint privalomo gamtos išteklių naudojimo leidimo, šių duomenų pagrindu apskaičiuotas mokėtinas mokesčio didesniu tarifu sumas nurodo patikrinimo akte.
40. Mokesčių mokėtojui patikrinimo aktas dėl mokesčio apskaičiavimo ir deklaravimo teisingumo patikrinimo įteikiamas Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo 161 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka ir terminais. Prie patikrinimo akto pridedama mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo teisingumą patvirtinančių duomenų ir informacijos surinkimo akto kopija.
41. Už planinį ar neplaninį patikrinimą ir patikrinimo akto surašymą (rezultatų įforminimą) atsako patikrinimą atlikęs kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas.
42. Jei nustatytiems pažeidimams pagrįsti (patvirtinti) naudojami dokumentai, kuriuose pateikiami duomenys apie kitus mokesčių mokėtojus, minėti dokumentai, kaip priedai prie Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo teisingumą patvirtinančių duomenų ir informacijos surinkimo akto pridedami ir mokesčio mokėtojui pateikiami, jei Mokesčių administravimo įstatymo 38, 39 straipsniuose nustatyta tvarka tokie duomenys apie mokėtoją gali būti skelbiami. Pažeidimams pagrįsti naudojant dokumentus, kuriuose yra kitų mokesčių mokėtojų duomenų, dėl šių duomenų pateikimo mokesčių mokėtojui, turi būti gautas trečiųjų asmenų sutikimas arba pažeidimą pagrindžianti informacija pateikiama neidentifikuojant duomenų šaltinio.
43. Iš kitų valstybės įstaigų ir institucijų, kurios pagal savo kompetenciją atlieka asmenų komercinės, ūkinės ar finansinės veiklos patikrinimus ir nustato mokesčių įstatymų pažeidimus, bet nėra įgaliotos atlikti šio mokesčio administravimo veiksmų, gauta patikrinimo medžiaga įvertinama vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 72 straipsniu.
vi skyrius
RAŠYTINIŲ PASTABŲ DĖL PATIKRINIMO AKTO PATEIKIMAS
44. Mokesčio mokėtojas turi teisę patikrinimo metu ir po patikrinimo akto surašymo iki jo patvirtinimo teikti pastabas ir paaiškinimus dėl patikrinimo dalyko (temos, objekto, srities) ir kitų su patikrinimu susijusių aplinkybių Mokesčių administravimo įstatymo 131 straipsnyje nustatyta tvarka ir terminais.
45. Mokesčio mokėtojas, nesutikdamas su patikrinimo akte nustatytais faktais ir/ar apskaičiuota mokesčio didesniu tarifu suma, taip pat norėdamas pagrįsti kitas aplinkybes, kurios svarbios, tvirtinant patikrinimo rezultatus, turi teisę pateikti rašytines pastabas dėl patikrinimo akto paštu ar informacinėmis ryšio priemonėmis, leidžiančiomis identifikuoti asmenį, kontrolę atliekančiai institucijai, Tvarkos aprašo 44 punkte nustatytais terminais.
46. Jeigu mokesčio mokėtojas nustatytais terminais pateikia paštu ar informacinėmis ryšio priemonėmis, leidžiančiomis identifikuoti asmenį, rašytines pastabas, jas turi įvertinti patikrinimą atlikęs kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas per 20 darbo dienų nuo pastabų gavimo, nurodant tai sprendime dėl patikrinimo akto patvirtinimo (toliau – sprendimas).
47. Gavus mokesčio mokėtojo raštišką prašymą dėl pastabų pateikimo termino pratęsimo nurodant priežastis, kurias kontrolę atliekanti institucija pripažįsta svarbiomis, kontrolę atliekančio institucijos vadovo ar jo tam įgalioto asmens pavedimu rašytinių pastabų dėl patikrinimo akto pateikimo terminas gali būti pratęstas 30 kalendorinių dienų nuo Tvarkos aprašo 44 punkte nustatyto termino pabaigos, apie tai per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos raštu arba informacinėmis ryšio priemonėmis informuojant mokesčio mokėtoją.
48. Raštiškas prašymas pratęsti rašytinių pastabų pateikimo terminą priimamas ir nagrinėjamas tik tuo atveju, jei mokesčio mokėtojas tokį prašymą pateikia per Tvarkos aprašo 44 punkte nustatytą terminą.
49. Sprendimas nepratęsti rašytinių pastabų pateikimo termino gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
Vii skyrius
SPRENDIMas DĖL PATIKRINIMO AKTO TVIRTINIMO
51. Patikrinimo aktas tvirtinamas sprendimu pagal formą, nustatytą Tvarkos aprašo 1 priede, vadovaujantis Mokesčių administravimo įstatymo 132 straipsnyje nustatytais reikalavimais, kai mokesčio mokėtojo mokestinį patikrinimą atlikęs kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas nustatė Mokesčio už valstybinius gamtos išteklių įstatymo ar kitų teisės aktų pažeidimų, dėl ko buvo apskaičiuotas privalomas sumokėti didesnio tarifo mokestis už valstybinių gamtos išteklių naudojimą.
52. Sprendimo projektą rengia patikrinimą atlikęs kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas, kuris nagrinėjo mokesčio mokėtojo pateiktas rašytines pastabas bei juos pagrindžiančius dokumentus.
53. Patikrinimą atlikusio kontrolę atliekančios institucijos pareigūno ligos, atostogų atveju ar esant kitoms aplinkybėms, dėl kurių kontrolę atliekančios institucijos pareigūnas negali vykdyti savo pareigų, kontrolę atliekančios institucijos padalinio vadovo nurodymu sprendimo projektą pavedama parengti kitam kontrolę atliekančios institucijos pareigūnui.
54. Už sprendimo projekto turinio teisingumą atsako kontrolę atliekančios institucijos vadovas ir projektą rengęs pareigūnas.
55. Sprendimas surašomas trimis egzemplioriais, vieną egzempliorių pasiliekant kontrolę atlikusioje institucijoje, atskirus egzempliorius įteikiant vienu iš būdų, nustatytų Mokesčių administravimo įstatymo 164 straipsnyje, mokesčio mokėtojui ir VMI ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos. Atliekant bendrą patikrinimą su kitomis valstybės įstaigomis ir institucijomis, sprendimo kopija(-os) įteikiama(-os) ir institucijoms, dalyvavusioms patikrinime.
56. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 132 straipsniu, sprendimas turi būti priimtas per 35 dienas nuo patikrinimo akto įteikimo mokesčio mokėtojui, kurio mokestinis patikrinimas buvo atliktas, dienos. Sprendimas negali būti tvirtinamas, kol nepasibaigęs pastabų dėl patikrinimo akto pateikimo terminas, nustatytas Mokesčių administravimo įstatymo 131 straipsnyje, išskyrus atvejus, kai mokesčio mokėtojas raštiškai nurodo, kad nesinaudos teise pateikti pastabas dėl patikrinimo akto.
57. Tais atvejais, kai mokesčio mokėtojas kontrolę atliekančiai institucijai pateikia rašytines pastabas dėl patikrinimo akto, sprendimas turi būti priimtas per 30 dienų nuo pastabų gavimo dienos.
58. Kontrolę atliekančios institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam pavesta vykdyti šias funkcijas, priima vieną iš Mokesčių administravimo įstatymo 132 straipsnio 2 dalyje nustatytų sprendimų dėl patikrinimo akto tvirtinimo, atsižvelgiant į patikrinimo akto medžiagą ir į mokesčių mokėtojo pastabas dėl patikrinimo akto (jei jos buvo pateiktos).
59. Priėmus sprendimą pakartotinai patikrinti mokesčio mokėtoją, patikrinimas atliekamas Tvarkos aprašo III skyriuje nustatyta tvarka.
60. Sprendime nurodytas apskaičiuotas mokesčių sumas mokesčio mokėtojas privalo sumokėti sprendime nustatytais terminais nuo sprendimo įteikimo mokesčio mokėtojui dienos.
61. Sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo gali būti skundžiamas teismui per vieną mėnesį nuo sprendimo įteikimo dienos Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
62. Mokesčio mokėtojas per 3 darbo dienas nuo sprendimo apskundimo dienos apie apskųstą sprendimą informuoja kontrolę atliekančią instituciją ir VMI, kad pastaroji nesiimtų mokesčio išieškojimo veiksmų, kol nepasibaigęs skundo nagrinėjimo terminas.
Viii skyrius
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
64. Mokesčio mokėtojui laiku nesumokėjus sprendime dėl patikrinimo akto tvirtinimo apskaičiuotos mokesčio didesniu tarifu sumos, tolimesnes procedūras (pvz., delspinigių paskaičiavimas) atlieka VMI pagal Mokesčių administravimo įstatymo nuostatas.
65. Tvarkos aprašas neriboja papildomų kontrolę atliekančios institucijos pareigūno veiksmų, atliekamų vadovaujantis teisės aktų suteiktomis teisėmis.
Mokesčio už valstybinius
gamtos išteklius mokestinio
patikrinimo atlikimo,
rezultatų įforminimo ir jų
patvirtinimo tvarkos aprašo
1 priedas
(Sprendimo dėl mokestinio patikrinimo akto tvirtinimo forma)
APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTAS PRIE APLINKOS MINISTERIJOS
SPRENDIMAS
DĖL MOKESTINIO PATIKRINIMO AKTO TVIRTINIMO
______________ Nr. ____________
(data)
_____________
(sudarymo vieta)
______________________________________________________________________________,
(Sprendimą dėl mokestinio patikrinimo akto tvirtinimo priimančio kontrolę atliekančios institucijos pareigūno pareigos, vardas ir pavardė)
išnagrinėjęs _______________________________________________________________________________
(Mokestinį patikrinimą atlikusio kontrolę atliekančios institucijos pareigūno pareigos, vardas, pavardė)
______ m. _______________________ d. patikrinimo aktą Nr. ___________________________,
(data)
surašytą patikrinus_______________________________________________________________,
(tikrinto mokesčio mokėtojo pavadinimas, kodas / vardas, pavardė, kodas)
nustačiau, kad _______________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________,
(aprašyti mokestinio patikrinimo akto turinį, nurodyti pažeistą teisės aktą ir pažeidimo esmę, nurodyti apskaičiuotą mokesčio padidintu tarifu sumą)
įvertinęs mokesčių mokėtojo raštu pateiktas pastabas bei juos pagrindžiančius dokumentus
______________________________________________________________________________,
(nurodyti raštų registracijos datas, numerius arba pažymėti, kad pastabų nebuvo pateikta)
ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 132 straipsniu,
n u s p r e n d ž i u______________________________________________________________
______________________________________________________________________________.
(nurodyti priimamą (-us) sprendimą (-us) dėl mokestinio patikrinimo akto tvirtinimo (patvirtinti, nepatvirtinti, patvirtinti iš dalies, pakeisti patikrinimo aktą (data, Nr.), pavesti atlikti pakartotinį patikrinimą. Pasirinkus sprendimą iš dalies patvirtinti, nepatvirtinti, pakeisti mokestinio patikrinimo aktą, pavesti atlikti pakartotinį tikrinimą – nurodyti pagrindžiančius motyvus bei, esant reikalui, pateikti perskaičiavimus.)
Vadovaujantis
Lietuvos Respublikos mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo 10 straipsnio 1 dalimi ir Mokesčių administravimo įstatymo 81 straipsnio 2 dalimi, šiuo sprendimu patvirtinta apskaičiuota sumokėti mokesčių suma (___________________Eur) turi būti sumokėta ne vėliau kaip per 20 dienų nuo šio sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos į Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos (juridinio asmens kodas 188659752) vieną iš biudžeto pajamų surenkamųjų sąskaitų (įmokos kodas 1001).*
* Vadovaujantis Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo 10 straipsniu, apskaičiuotas sumokėti mokestis už valstybinius gamtos išteklius sumokamas arba išieškomas, delspinigiai skaičiuojami, permokėta mokesčio už valstybinius gamtos išteklius suma grąžinama (įskaitoma) Mokesčių administravimo įstatymo nustatyta tvarka.
Šis sprendimas gali būti apskųstas per 1 mėnesį nuo šio sprendimo įteikimo mokesčių mokėtojui dienos Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
__________________ ______________ __________________
(Pareigų pavadinimas) (Parašas) (Vardas ir pavardė)
Mokesčio už valstybinius
gamtos išteklius mokestinių
patikrinimų atlikimo, rezultatų
įforminimo ir jų patvirtinimo
tvarkos aprašo
2 priedas
(Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius apskaičiavimo teisingumą patvirtinančių duomenų ir informacijos surinkimo akto forma)
APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTAS PRIE APLINKOS MINISTERIJOS
MOKESČIO UŽ VALSTYBINIUS GAMTOS IŠTEKLIUS APSKAIČIAVIMO TEISINGUMĄ PATVIRTINANČIŲ DUOMENŲ IR INFORMACIJOS
SURINKIMO AKTAS
20_____ m. _________________ d. Nr. _____
_______________________________
(akto surašymo vieta)
___________________________________________________________________________
Aš, (mes) |
Tikrinamo mokesčio mokėtojo pavadinimas, kodas, adresas |
|||
|
(duomenis ir informaciją tikrinančio (-ių) kontrolę atliekančios institucijos pareigūno (-ų) vardas, pavardė) |
|||
|
||||
|
||||
dalyvaujant mokesčio mokėtojo atsakingam (-iems) darbuotojui (-ams) ir (ar) įgaliotam (-iems) |
||||
atstovui (-ams) |
|
|||
|
(pareigos, vardas, pavardė) |
|||
|
||||
|
, surinkome |
|||
|
Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius (toliau – mokestis) apskaičiavimo ir |
|||
(laikotarpis) |
|
|||
deklaravimo patikrinimui reikiamus duomenis ir informaciją.
Mokesčio už naudingąsias iškasenas, vandenį ir gruntą (I dalis) |
Mokesčio už medžiojamųjų gyvūnų išteklius (II dalis) |
I Dalis. Mokestis už naudingųjų iškasenų, vandenį ir gruntą naudojimą.
1. Duomenys ir informacija, reikalingi Mokesčio apskaičiavimo teisingumui patikrinti:
(Tikrinant naudingųjų iškasenų, vandens ir grunto išteklių gavybą rekomenduojama kiekvienam telkiniui, vandenvietei pildyti atskiras lenteles)
___________________________________________________________________
(veiklavietės (telkinio, vandenvietės) pavadinimas, reg. kodas, adresas)
Nr. |
Klausimas |
Įvertinimas |
Pastabos |
||
Taip |
Ne |
Neaktualu |
|
||
1. |
Ar naudingųjų iškasenų ir (ar) vandens išteklių naudotojas turi leidimą naudoti naudingųjų iškasenų, išskyrus angliavandenilius, išteklius ir (ar) leidimą naudoti vandens išteklius? |
|
|
|
|
2. |
Ar naudingųjų iškasenų išteklių naudotojas turi patvirtintą žemės gelmių naudojimo planą ar naudojimo projektą? |
|
|
|
|
3. |
Ar naudingųjų iškasenų išteklių naudotojas turi nustatyta tvarka parengtą markšeiderinį planą? |
|
|
|
|
4. |
Ar valstybinių gamtos išteklių naudotojas laiku pateikė mokesčio už valstybinius gamtos išteklius deklaraciją (-jas)? |
|
|
|
|
5. |
Ar grunto išteklių naudotojas turi suderintą grunto išteklių naudojimo projektą? |
|
|
|
|
Tikrinant valstybinių gamtos išteklių naudojimą, išskyrus vandens išteklius, vadovaujamasi Naudingųjų iškasenų išteklių naudojimo kontrolės tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. spalio 3 d. įsakymu Nr. D1-444 „Dėl Naudingųjų iškasenų naudojimo kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Išgautų valstybinių gamtos išteklių duomenys:
Metai |
Ataskaitinis laikotarpis (ketvirtis) |
Telkinio, vandenvietės, gręžinio pavadinimas ir Nr. |
Išteklių rūšis |
Išgautas išteklių kiekis, (kub. m. arba kg) pagal tikrintinus dokumentus |
Pastabos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pateiktų duomenų šaltiniai (nurodyti konkrečius dokumentus, kurie pridedami kaip priedai):
|
|
|
|
Kiti duomenys.
|
|
|
|
- punkte pateiktų duomenų šaltiniai, nurodant konkrečius dokumentus:
II Dalis. Mokestis už medžiojamųjų gyvūnų išteklių naudojimą
2. Mokesčiui už medžiojamųjų gyvūnų išteklių naudojimą apskaičiuoti reikalingi duomenys:
Metai |
Medžioklės ploto pavadinimas |
Medžioklės ploto kategorija |
Kategorijai priskirto ploto dydis, ha |
Pastabos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- punkte pateiktų duomenų šaltiniai, nurodant konkrečius dokumentus:
2.1. Leidimas naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius medžioklės plotų vienete, leidimo priedas (charakteristika/eksplikacija), su nurodytais medžioklės plotais pagal kategorijas kaip nustatyta Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatyme, (ha);
2.2. deklaracijos duomenys apie deklaruotus plotus pagal plotų kategorijas, (ha);
2.3. medžioklėtvarkos projektas.
3. Kiti duomenys
- punkte pateiktų duomenų šaltiniai, nurodant konkrečius dokumentus:
Duomenis pateikė:
_____________________________________________________ (duomenis ir informaciją pateikusio (-ių) mokesčio mokėtojo, atsakingo (-ų) darbuotojo (-ų) ir (ar) įgalioto (-ų) atstovo (-ų) pareigos, vardas, pavardė) _____________________________________________________ _____________________________________________________ |
_________________ (parašas)
_________________ _________________
|
Duomenis surinko ir priėmė: _____________________________________________________ (duomenis ir informaciją surinkusio (-ių) ir priėmusio (-ių) kontrolę atliekančios institucijos pareigūno (-ų) vardas, pavardė) _____________________________________________________
|
_________________ (parašas, data)
_________________
|