LIETUVOS PROBACIJOS TARNYBOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS PROBACIJOS TARNYBOS DARBUOTOJŲ ETIKOS KODEKSO PATVIRTINIMO
2022 m. birželio 30 d. Nr. V-177
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 3 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 3 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos darbo kodekso 30 straipsniu:
PATVIRTINTA
Lietuvos probacijos tarnybos
direktoriaus 2022 m. birželio 30 d.
įsakymu Nr. V-177
LIETUVOS PROBACIJOS TARNYBOS DARBUOTOJŲ
ETIKOS KODEKSAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos probacijos tarnybos darbuotojų etikos kodeksas (toliau – Etikos kodeksas) apibrėžia Lietuvos probacijos tarnybos (toliau – Tarnyba) pataisos pareigūnų, karjeros valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, (toliau kartu – darbuotojai) veiklos ir elgesio principus, pamatines nuostatas, kurių turi laikytis kiekvienas darbuotojas, atlikdamas jam priskirtas tarnybines (darbo) funkcijas ir vykdydamas tarnybines (darbo) pareigas, taip pat laisvu nuo tarnybos (nuo darbo) metu.
2. Etikos kodekso tikslai – ugdyti ir stiprinti darbuotojų atsakomybę už savo veiksmus ir elgesį, formuoti darbuotojams pagrindines vertybines nuostatas ir skatinti prisidėti prie dorovinių santykių kūrimo, įtvirtinimo ir puoselėjimo Tarnyboje bei visuomenėje, stiprinant pozityvų Tarnybos įvaizdį, keliant visuomenės pasitikėjimą Tarnyba bei darbuotojų autoritetą.
3. Etikos kodeksas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statutu, Lietuvos Respublikos pataisos pareigūnų veiklos įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Lietuvos Respublikos darbo kodeksu.
II SKYRIUS
ETIKOS PRINCIPAI IR REIKALAVIMAI
5. Veikla Tarnyboje grindžiama Vidaus tarnybos statute nustatytais įstatymų viršenybės, lygiateisiškumo, politinio neutralumo, skaidrumo, karjeros, vidaus tarnybos ypatumų kompensavimo, teisėtų lūkesčių ir pagarbos įgytoms teisėms, bendrųjų pareigūno pareigų nuolatinio vykdymo, tarnybinio pavaldumo principais, Valstybės tarnybos įstatyme nustatytais pagrindiniais valstybės tarnautojų veiklos ir tarnybinės etikos principais – atsakomybės, atvirumo, efektyvumo, kūrybingumo, lankstumo, lojalumo valstybei, nesavanaudiškumo, sąžiningumo ir nešališkumo, padorumo, pagarbos žmogui ir valstybei, politinio neutralumo, profesionalumo, teisingumo, viešumo ir skaidrumo, bei šiais toliau pateikiamais darbuotojui keliamais papildomais reikalavimais:
5.1. sąžiningai atlikti tarnybines (darbo) pareigas ir funkcijas, savo veiklą ir elgesį sąmoningai vertinant ir reguliuojant pagal dorovės normas, suprantant savo poelgių moralinę vertę ir atsakomybę už juos;
5.2. neatlikti veiksmų, kurie tarptautinėje teisėje suprantami kaip kankinimas ir kitoks žiaurus, nežmoniškas ar žeminantis elgesys ar baudimas, neskatinti ir netoleruoti tokių veiksmų;
5.3. nesinaudoti tarnyba (darbu), einamomis pareigomis bei suteiktais įgaliojimais ir nereikalauti to iš kitų, siekiant naudos sau, savo šeimai, artimiesiems ir draugams (pažįstamiems);
5.4. nesinaudoti kitais nei tarnybos (darbo) tikslais informacija, kuri tapo žinoma atliekant tarnybines (darbo) funkcijas ar vykdant tarnybines (darbo) pareigas, nesuteikti galimybės su šia informacija susipažinti tokios teisės neturintiems asmenims;
5.5. nepasiduoti galimoms korupcijos apraiškoms Tarnyboje, laikytis Tarnybos direktoriaus įsakymu patvirtinto Antikorupcinio elgesio kodekso nuostatų;
5.6. nesinaudoti kitų asmenų klaidomis ir nežinojimu, pripažinti savo klaidas ir jas taisyti arba siūlyti taisyti;
6. Darbuotojas, vadovaudamasis Etikos kodekse nurodytais etikos principais ir reikalavimais, taip pat privalo laikytis šių nuostatų:
6.1. reikšdamas asmenines politines pažiūras ir įsitikinimus, neskatinti Tarnybos bendruomenės, kitų socialinių grupių ir visuomenės supriešinimo, nesantaikos kurstymo, vengti situacijų, kuomet politinės pažiūros ir veiksmai gali sukelti pavojų Tarnybos reputacijai ir pasitikėjimui Tarnybos veikla;
6.2. nepiktnaudžiauti Tarnybos darbuotojo statusu, nenaudoti jo asmeniniams interesams, tarnybinį ar darbo pažymėjimą naudoti tik vykdant tarnybines (darbo) pareigas teisės aktų nustatyta tvarka, nedėvėti tarnybinės uniformos laisvu nuo tarnybos metu, įgyvendinant savo privačius poreikius;
6.3. netoleruoti kolegų daromų teisės pažeidimų ir elgesio, nesuderinamo su šio Etikos kodekso ar kitų teisės aktų reikalavimais, apie sprendimus, kurie prieštarauja teisės aktams, pranešti tiesioginiam vadovui arba kitiems kompetentingiems subjektams;
6.4. pastabas apie pastebėtas kolegų daromas ar padarytas klaidas pateikti korektiškai, esant poreikiui, suteikti pagalbą arba pateikti konstruktyvius siūlymus;
6.5. suteikti priežiūroje esantiems asmenims ir tretiesiems asmenims informaciją, būtiną jų teisėms ir teisėtiems interesams įgyvendinti, gebėti pagarbiai atmesti neteisėtus prašymus, būti kantriems, tolerantiškiems ir pagarbiems;
III SKYRIUS
REIKALAVIMAI VADOVAUJANTIEMS TARNYBOS
DARBUOTOJAMS
7. Darbuotojas, einantis vadovaujančias pareigas, be kitų Etikos kodekso nuostatų privalo laikytis šių nuostatų:
7.1. stengtis sukurti vadovaujamame kolektyve darbingą ir pagarbią aplinką, užkirsti kelią konfliktams, šalinti nesutarimų priežastis;
7.3. pastabas dėl pavaldžių Tarnybos darbuotojo klaidų ir darbo trūkumų reikšti korektiškai, pagarbiai;
7.4. pastebėjus pavaldžių darbuotojų daromas klaidas, imtis neatidėliotinų veiksmų siekiant jas ištaisyti, išvengti tolesnių neigiamų padarinių;
7.5. paskirstyti užduotis vadovaujamame kolektyve tolygiai, kad būtų maksimaliai panaudotos kiekvieno darbuotojo galimybės ir profesinė kvalifikacija;
7.9. sprendimus, susijusius su pavaldžių darbuotojų tarnybine (darbo) veikla, priimti vadovaujantis darbuotojų dalykinėmis savybėmis, kvalifikacija, turimomis profesinėmis žiniomis;
7.10. netoleruoti psichologinio smurto apraiškų kolektyve, sukurti tokią darbo aplinką, kurioje darbuotojas ar jų grupė nepatirtų priešiškų, neetiškų, žeminančių, agresyvių, užgaulių, įžeidžiančių veiksmų, kuriais kėsinamasi į atskiro darbuotojo ar jų grupės garbę ir orumą, fizinį ar psichologinį asmens neliečiamumą ar kuriais siekiama darbuotoją ar jų grupę įbauginti, sumenkinti ar įstumti į beginklę ir bejėgę padėtį. Nustačius, kad jam pavaldus darbuotojas patyrė psichologinį smurtą darbo vietoje, imtis priemonių pagalbai suteikti ir apsaugoti darbuotoją.
IV SKYRIUS
DARDUOTOJŲ TARPUSAVIO SANTYKIAI IR KONFLIKTŲ
SPRENDIMAS
8. Darbuotojų tarpusavio santykiai ir tarnyba (darbas) grindžiami pagarba, pasitikėjimu, sąžiningumu, taktiškumu.
10. Tarnybos darbuotojai bendraudami tarpusavyje privalo susilaikyti nuo:
10.5. kolegos charakterio, jam būdingų savybių viešo aptarimo, apkalbų, šmeižto skleidimo, reputacijos žeminimo;
11. Tarnybos darbuotojai privalo:
11.1. mandagiai elgtis su bendradarbiais, gerbti jų nuomonę, pasilikdami teisę turėti savo nuomonę visais klausimais;
11.2. ginti savo bendradarbius nuo nepagrįstos kritikos, netinkamos įtakos, saugoti savo ir bendradarbių reputaciją;
11.3. savo elgesiu prisidėti prie saugios, komfortiškos, nešališkos darbo aplinkos (psichologinio mikroklimato) kūrimo;
12. Darbuotojas visais atvejais privalo išlikti mandagus ir tolerantiškas, laikytis kiekvienai situacijai deramo etiketo bei siekti, kad konfliktinės situacijos būtų išspręstos taikiai, objektyviai ir konstruktyviai, kilus nesutarimams, imtis iniciatyvos išspręsti iškilusį konfliktą tarpusavyje, o nepavykus jo išspręsti, kreiptis į tiesioginį vadovą ar kitą kompetentingą subjektą.
V SKYRIUS
DARBUOTOJO ELGESYS VIEŠUMOJE
13. Darbuotojas, viešai reikšdamas savo nuomonę apie valstybės valdžios ar valdymo institucijų vykdomą politiką, turi atsižvelgti į tai, kad jo nuomonė šiais klausimais gali būti priimama (suprantama) kaip oficiali.
14. Darbuotojas, teikdamas oficialius ir (ar) viešus komentarus Tarnybos vardu, negali reikšti asmeninės nuomonės, jeigu ji yra nesuderinama su Tarnybos tikslais, pozicija ar interesais.
15. Darbuotojas privalo saugoti nepriekaištingą Tarnybos darbuotojo reputaciją ir susilaikyti nuo elgesio, diskredituojančio Tarnybą.
16. Darbuotojas ne tarnybos (ne darbo) metu viešumoje turi laikytis visuotinai pripažintų moralės normų, etiketo reikalavimų ir vengti elgesio, kuris gali būti suprantamas kaip kenkiantis valstybės ar Tarnybos reputacijai ir mažinantis visuomenės pagarbą bei pasitikėjimą tiek valstybės institucijomis, tiek pačiu darbuotoju.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
18. Etikos kodekso nuostatų laikymąsi pagal kompetenciją prižiūri ir jų pažeidimus nagrinėja Tarnybos direktoriaus įsakymu sudaryta etikos komisija, vadovaudamasi etikos komisijos nuostatais.