A black and white drawing of a knight on a horse  Description automatically generated

 

NacionalinĖs ŽemĖs tarnybos

PRIE APLINKOS MINISTERIJOS

direktorius

 

įsakymas

DĖL IŠANKSTINIO GINČŲ NAGRINĖJIMO NACIONALINĖJE ŽEMĖS TARNYBOJE PRIE APLINKOS MINISTERIJOS NE TEISMO TVARKA TAISYKL PATVIRTINIMO

 

2024 m. gegužės 10 d. Nr. 1P-139-(1.1 E.)

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymo 18 straipsnio 8 dalimi, Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. gruodžio 8 d. įsakymu Nr. D1-393 „Dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 19.3 papunkčiu:

1. T v i r t i n u Išankstinio ginčų nagrinėjimo Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Aplinkos ministerijos ne teismo tvarka taisykles (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2010 m. rugsėjo 7 d. įsakymą Nr. 1P-90 „Dėl Išankstinio ginčų nagrinėjimo Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Aplinkos ministerijos ne teismo tvarka taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

Direktoriaus pavaduotojas,

pavaduojantis direktorių                                                                                            Dovydas Petraška

 

PATVIRTINTA

Nacionalinės žemės tarnybos prie

Aplinkos ministerijos direktoriaus

2024 m. gegužės 10 d. įsakymu

Nr. 1P-139-(1.1 E.)

 

 

IŠANKSTINIO GINČŲ NAGRINĖJIMO NACIONALINĖJE ŽEMĖS TARNYBOJE PRIE APLINKOS MINISTERIJOS NE TEISMO TVARKA TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Išankstinio ginčų nagrinėjimo Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Aplinkos ministerijos ne teismo tvarka taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja fizinių, juridinių asmenų ir asmenų, neturinčių juridinio asmens statuso, (toliau – asmuo) skundų dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos teritorinių žemės tvarkymo ir administravimo skyrių (toliau – teritoriniai skyriai) vadovaujamas pareigas einančių valstybės tarnautojų sprendimų ir veiksmų (neveikimų), išskyrus sprendimus atkurti nuosavybės teises, suteikti žemės sklypą nuosavybėn neatlygintinai, parduoti, išnuomoti ar perduoti naudotis neatlygintinai žemės sklypą, ir Nekilnojamojo turto kadastro skyriaus (toliau kartu – administracijos padaliniai) vadovaujamas pareigas einančių valstybės tarnautojų sprendimų ir veiksmų (neveikimų) dėl valstybinės žemės sklypų suformavimo, pertvarkymo (atidalijimo, padalijimo, sujungimo ar perdalijimo (amalgamacijos)), kadastro duomenų patvirtinimo iki sprendimų privatizuoti, nuomoti, perduoti neatlygintinai naudotis ar disponuoti patikėjimo teise priėmimo, pateikimo ir nagrinėjimo Nacionalinėje žemės tarnyboje prie Aplinkos ministerijos (toliau – Tarnyba) tvarką.

Teritorinių skyrių vadovaujamas pareigas einančių valstybės tarnautojų sprendimai dėl valstybinės žemės įsigijimo, nuomos ar perdavimo neatlygintinai naudotis skundžiami tiesiogiai teismui.

2. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme vartojamas sąvokas.

3. Pagal šiose Taisyklėse nustatytą tvarką skundus nagrinėja Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos darbo reglamento, patvirtinto Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2023 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 1P-696-(1.3 E.) „Dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos darbo reglamento patvirtinimo“, nustatyta tvarka paskirtas Tarnybos valstybės tarnautojas arba Tarnybos direktoriaus įsakymu sudaryta komisija (toliau – komisija), sprendimą priima Tarnybos direktorius.

4. Nagrinėti skundą negali būti pavesta administracijos padalinio, kurio sprendimai ar veiksmai (neveikimas) yra skundžiami, valstybės tarnautojui. Jeigu skundą nagrinėja komisija, jos nariu negali būti skiriamas administracijos padalinio, kurio sprendimai ar veiksmai (neveikimas) yra skundžiami, valstybės tarnautojas.

5. Nagrinėjantis skundą Tarnybos valstybės tarnautojas pats nusišalina nuo skundo nagrinėjimo arba turi būti nušalintas Tarnybos direktoriaus sprendimu, jeigu atsiranda Viešojo administravimo įstatymo 24 straipsnio 1 dalyje nurodytos aplinkybės. Gavęs pavedimą nagrinėti skundą, Tarnybos valstybės tarnautojas, atsiradus minėtoms aplinkybėms, raštu turi pranešti Tarnybos direktoriaus įsakymu paskirtam asmeniui, atsakingam už šio valstybės tarnautojo  interesų konfliktų prevencijos vykdymą, (toliau – atsakingas asmuo) apie iškilusį ar galimą interesų konfliktą ir jo priežastis. Atsakingas asmuo, įvertinęs aplinkybes, teikia siūlymą Tarnybos direktoriui nušalinti arba nenušalinti šį valstybės tarnautoją nuo skundo nagrinėjimo.

Tarnybos direktorius pareiškimą apie nusišalinimą nuo sprendimo priėmimo pateikia jį į pareigas priėmusiam Lietuvos Respublikos aplinko ministrui. Sprendimą dėl Tarnybos direktoriaus nušalinimo nuo sprendimo priėmimo priima aplinkos ministras.

6. Nagrinėdami skundus Tarnybos valstybės tarnautojai privalo vadovautis Viešojo administravimo įstatyme įtvirtintais atsakomybės už priimtus sprendimus, draudimo keisti į blogąją pusę (non reformatio in peius), efektyvumo, įstatymo viršenybės,  išsamumo, lygiateisiškumo, naujovių ir atvirumo permainoms, nepiktnaudžiavimo valdžia, objektyvumo, proporcingumo, skaidrumo, subsidiarumo ir vieno langelio principais, o teikdami asmenims duomenis – Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatyme nustatytais duomenų išsamumo, duomenų tikslumo, teisėtumo, objektyvumo ir pagalbos principais.

7. Tarnyba negali atsisakyti nagrinėti skundo dėl to, kad administracijos padalinyje nėra šią funkciją atliekančio valstybės tarnautojo. Tarnybos valstybės tarnautojų atostogų, komandiruočių ir kitais nebuvimo Tarnyboje atvejais asmenų skundus nagrinėti turi būti pavedama kitiems administracijos padalinio valstybės tarnautojams.

8. Skundai, su kuriais tas pats asmuo kreipiasi į Tarnybą tuo pačiu klausimu, nenagrinėjami, jeigu asmuo nepateikia naujų duomenų, leidžiančių abejoti ankstesnio sprendimo pagrįstumu ar ginčyti Tarnybos direktoriaus priimtą sprendimą. Kai pakartotinis skundas nenagrinėjamas, Tarnyba per 5 darbo dienas nuo pakartotinio skundo gavimo Tarnyboje dienos praneša asmeniui, kodėl jo skundas nenagrinėjamas, ir nurodo šio sprendimo apskundimo tvarką.

 

II SKYRIUS

SKUNDŲ PATEIKIMAS IR PRIĖMIMAS

 

9. Skundas Tarnybos direktoriui paduodamas per 20 darbo dienų nuo skundžiamo  administracijos padalinio vadovaujamas pareigas einančio valstybės tarnautojo sprendimo įteikimo asmeniui, atliktų veiksmų ar atsisakymo juos atlikti (neveikimo) dienos. Jeigu asmuo praleidžia nustatytą skundo padavimo terminą, kartu su skundu jis turi pateikti prašymą dėl skundo padavimo termino atnaujinimo, kuriame nurodomos priežastys, dėl kurių skundo padavimo terminas buvo praleistas (toliau – prašymas). Jeigu prašymo kartu su skundu asmuo nepateikia,  Tarnyba per 5 darbo dienas informuoja asmenį, kad jis per 10 darbo dienų turi pateikti prašymą, o prašymo nepateikus, skundas nebus nagrinėjamas. Dėl priežasčių, kurias Tarnybos direktorius pripažįsta svarbiomis, praleistas terminas skundui paduoti Tarnybos direktoriaus sprendimu gali būti atnaujintas.

10. Skundai raštu gali būti pateikiami tiesiogiai asmeniui ar jo atstovui atvykus į Tarnybą, atsiuntus skundą paštu arba elektroninių ryšių priemonėmis: elektroniniu būdu naudojant Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinę sistemą (toliau – E. pristatymo sistema), oficialiu Tarnybos elektroninio pašto adresu nzt@nzt.lt, prisijungus prie Elektroninių valdžios vartų (www.epaslaugos.lt) arba interneto svetainėje „E. pilietis“ (epilietis.lrv.lt).

11. Skundai Tarnyboje registruojami Tarnybos dokumentų valdymo sistemoje (toliau – DVS) pagal Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisykles, patvirtintas Lietuvos vyriausiojo archyvaro
2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 „Dėl Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“, ir 
Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos dokumentų valdymo tvarkos aprašą, patvirtintą Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2023 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1P-698-(1.3 E.) „Dėl Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos dokumentų valdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

12. Gavus skundą, asmens pageidavimu įteikiama, o jeigu skundas gautas paštu arba per E. pristatymo sistemą ar kitomis elektroninių ryšių priemonėmis – asmens pageidavimu per 3 darbo dienas nuo skundo gavimo Tarnyboje dienos naudojant asmens nurodytą kontaktinę informaciją išsiunčiama pažyma apie priimtus dokumentus.

13. Tarnybos direktoriui paduoto skundo dėl administracijos padalinio vadovaujamas pareigas einančio valstybės tarnautojo priimto sprendimo, veiksmų ar neveikimo forma ir turinys turi atitikti šiuos reikalavimus:

13.1. Skundas turi būti:

13.1.1. parašytas valstybine kalba arba turėti vertimą į valstybinę kalbą; pateikti skundo vertimo į valstybinę kalbą nereikalaujama, kai į Tarnybą raštu kreipiasi užsienio valstybės institucija ar tarptautinė organizacija;

13.1.2. parašytas įskaitomai;

13.1.3. konkretus ir suprantamas;

13.1.4. parašytas taip, kad jo turinys ar forma nepažeistų etiketo ir geros moralės normų;

13.1.5. pasirašytas skundą pateikusio asmens arba jo atstovo. Kai teikiant skundą naudojamos elektroninių ryšių priemonės, turi būti pateikta pasirašyto skundo skaitmeninė kopija arba skundas turi būti pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu, atitinkančiu 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB, nustatytus reikalavimus, arba suformuotas tokiu būdu, kuris leidžia skundą teikiantį asmenį identifikuoti arba patikrinti skundo autentiškumą.

13.2. Skunde turi būti nurodyta:

13.2.1. fizinio asmens vardas, pavardė ir (ar) kita įstatymuose ar jų pagrindu priimtuose teisės aktuose nustatyta informacija, būtina siekiant asmenį identifikuoti arba patikrinti skundo autentiškumą;

13.2.2. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.44 straipsnio 1 dalyje nurodyta informacija, jeigu kreipiamasi juridinio asmens vardu;

13.2.3. kontaktinė informacija ryšiui su asmeniu palaikyti telefono numeris, elektroninio pašto adresas, adresas arba prireikus kitų elektroninių ryšių priemonių nuorodos ar (ir) numeriai. Jeigu skunde nenurodytas adresas, kuriuo asmuo pageidauja gauti atsakymą, jis teikiamas pagal kitus skunde nurodytus asmens kontaktinius duomenis, išskyrus atvejus, kai skunde jokių kitų asmens kontaktinių duomenų nenurodyta;

13.2.4. administracijos padalinio vadovaujamas pareigas einančio valstybės tarnautojo, kurio  priimti sprendimai, veiksmai (ar neveikimas) yra skundžiami, vardas, pavardė, pareigos, ir kokie priimti sprendimai, veiksmai (ar neveikimas) yra skundžiami;

13.2.5. aplinkybės, kuriomis asmuo grindžia savo reikalavimą;

13.2.6. kokios asmens teisės ir įstatymų saugomi interesai buvo pažeisti administracijos padalinio vadovaujamas pareigas einančio valstybės tarnautojo priimtu sprendimu, veiksmais (ar neveikimu);

13.2.7. asmens reikalavimas.

13.3. Prie skundo asmuo turi pridėti asmens turimų dokumentų, patvirtinančių skunde išdėstytas aplinkybes, kopijas.

14. Kai skundą Tarnybai paduoda asmens atstovas, jis Tarnybai pateikia atstovavimą patvirtinantį dokumentą ir asmens skundą, atitinkantį šių Taisyklių 13 punkte nustatytus reikalavimus.

15. Kai skundą paduoda asmens atstovas, kurio atstovavimą patvirtinantis dokumentas išduotas užsienyje, šis dokumentas turi būti legalizuotas vadovaujantis Dokumentų legalizavimo ir tvirtinimo pažyma (Apostille) tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 30 d. nutarimu Nr. 1079 „Dėl Dokumentų legalizavimo ir tvirtinimo pažyma (Apostille) tvarkos aprašo patvirtinimo“.

16. Asmuo, teikdamas skundą elektroninių ryšių priemonėmis, gali jį teikti naudodamas tik tokias elektroninių ryšių priemones, kurias naudoja Tarnyba. Informacija apie Tarnybos naudojamas elektroninių ryšių priemones, kurias naudodami asmenys gali kreiptis į Tarnybą, pateikiama Tarnybos interneto svetainėje https://nzt.lrv.lt/lt/.

 

III SKYRIUS

SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS

 

17. Skundai Tarnyboje turi būti išnagrinėti ir sprendimai priimti per 20 darbo dienų, išskyrus šių Taisyklių 18 punkte nurodytus atvejus. Skundų nagrinėjimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo skundo Tarnyboje gavimo dienos.

Jeigu skundo nagrinėjimo metu asmuo patikslina (papildo) skundą arba iš esmės suformuluoja naujus reikalavimus, skundas turi būti išnagrinėtas ir sprendimas priimtas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo patikslinto (papildyto) skundo gavimo dienos.

18. Šių Taisyklių 17 punkte nurodytą terminą ne ilgiau kaip 10 darbo dienų Tarnybos direktoriaus pavaduotojas gali pratęsti, jeigu:

18.1. skundą nagrinėti pavedama komisijai ir dėl jos sudarymo, komisijos posėdžio sušaukimo ar kitų organizacinių priemonių skundo nagrinėjimas gali užsitęsti;

18.2. skundo nagrinėjimas gali užsitęsti dėl būtinybės vykti skunde nurodytų aplinkybių tirti į ginčo objekto (žemės buvimo) vietą;

18.3. dėl objektyvių priežasčių negaunama medžiaga ir informacija, reikalinga skundui ištirti;

18.4. skundas negali būti išnagrinėtas per šių Taisyklių 17 punkte nurodytą terminą dėl kitų objektyvių priežasčių. 

19. Jeigu šių Taisyklių 18 punkte nurodytais atvejais skundo nagrinėjimo terminas pratęsiamas, asmeniui apie tokį termino pratęsimą per 5 darbo dienas nuo sprendimo pratęsti terminą priėmimo dienos pranešama Tarnybos raštu, nurodant skundo nagrinėjimo pratęsimo priežastis ir terminą, kuriam pratęstas skundo nagrinėjimas.

20. Skundai, pateikti nesilaikant šių Taisyklių 13, 14 ir 15 punktuose nustatytų reikalavimų, per 5 darbo dienas nuo skundo gavimo Tarnyboje dienos grąžinami asmeniui, nurodant grąžinimo priežastį ir asmens teisę per ne ilgesnį kaip 14 dienų terminą ištaisius nurodytus trūkumus vėl kreiptis į Tarnybą. Tais atvejais, kai skundas Tarnybai pateiktas ne elektroninių ryšių priemonėmis, grąžindama skundą, Tarnyba pasilieka jo kopiją. Kai per šiame punkte nustatytą terminą asmuo nepateikia Tarnybai pagal šių Taisyklių 13, 14 ir 15 punktuose nustatytus reikalavimus įforminto skundo, toks skundas laikomas nepaduotu.

21. Skundai, pateikti nesilaikant šių Taisyklių 13.1.5 papunktyje ir 16 punkte nustatytų reikalavimų, nenagrinėjami.

22. Skundą nagrinėjantis Tarnybos valstybės tarnautojas arba komisija turi teisę kreiptis į:

22.1. skundą pateikusį asmenį dėl papildomos informacijos ar dokumentų (jeigu asmuo juos turi), reikalingų skundui ištirti, pateikimo;

22.2. administracijos padalinį dėl žodinio ar raštiško paaiškinimo, susijusio su skunde išdėstytomis aplinkybėmis ir keliamais reikalavimais, ir gauti visą su skundu susijusią medžiagą;

22.3. kitas institucijas, pagal Viešojo administravimo įstatymą prašydami suteikti tarnybinę pagalbą.

23. Skundą nagrinėjančio Tarnybos valstybės tarnautojo arba komisijos prašomas raštiškas paaiškinimas ar medžiaga, susijusi su skundo nagrinėjimu, turi būti pateikta ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo tokio prašymo gavimo dienos.

 

IV SKYRIUS

SPRENDIMO PRIĖMIMAS

 

24. Tarnybos valstybės tarnautojas ar komisija, išnagrinėję skundo medžiagą ir keliamus reikalavimus, parengia Tarnybos direktoriaus vardu sprendimo projektą (priedas) ir pateikia jį direktoriui.

25. Atsižvelgdamas į skundo turinį ir keliamus reikalavimus, Tarnybos direktorius priima vieną (ar kelis, jei skunde keliami du ar daugiau reikalavimų) iš sprendimų:

25.1. skundą (ar dalį jame iškeltų reikalavimų) atmesti kaip nepagrįstą;

25.2. panaikinti (visą ar iš dalies) administracijos padalinio vadovaujamas pareigas einančio valstybės tarnautojo priimtą sprendimą;

25.3. panaikinti (visą ar iš dalies) administracijos padalinio vadovaujamas pareigas einančio valstybės tarnautojo priimtą sprendimą ir priimti naują sprendimą;

25.4. pakeisti administracijos padalinio vadovaujamas pareigas einančio valstybės tarnautojo priimtą sprendimą;

25.5. įpareigoti administracijos padalinio vadovaujamas pareigas einantį valstybės tarnautoją atlikti tam tikrus veiksmus, susijusius su skunde keliamų reikalavimų įgyvendinimu.

26. Sprendime nurodyta informacija asmeniui turi būti tiksli ir aiški. Sprendimas surašomas valstybine kalba ir siunčiamas tokiu būdu, kokiu pateiktas skundas, jeigu asmuo nepageidauja gauti atsakymą kitu būdu.

27. Tarnybos direktoriaus priimtas sprendimas dėl skundo ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo jo priėmimo išsiunčiamas asmeniui ir DVS priemonėmis perduodamas administracijos padaliniui, dėl kurio priimtų sprendimų ar veiksmų (ar neveikimo) buvo paduotas skundas.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

28. Tarnybos direktoriaus priimtas sprendimas vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymu per vieną mėnesį nuo jo gavimo dienos gali būti skundžiamas teismui.

__________________