Administracinė byla Nr. eR-34-463/2024

Teisminio proceso Nr. 3-66-3-00042-2024-2

Procesinio sprendimo kategorijos: 5.7; 43.5.9

(S)

 

 

LIETUVOS VYRIAUSIASIS ADMINISTRACINIS TEISMAS

 

NUTARTIS

 

2024 m. liepos 5 d.

Vilnius

 

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų kolegija, susidedanti iš teisėjų Audriaus Bakavecko (kolegijos pirmininkas), Ramūno Gadliausko ir Jolantos Malijauskienės (pranešėja),

teismo posėdyje rašytinio proceso tvarka išnagrinėjo pareiškėjo politinės partijos Krikščionių sąjunga skundo atsakovui Lietuvos Respublikos vyriausiajai rinkimų komisijai dėl sprendimo panaikinimo priėmimo klausimą.

 

Teisėjų kolegija

 

n u s t a t ė:

 

Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme gautas pareiškėjo politinės partijos Krikščionių sąjungos (toliau – ir pareiškėjas, Krikščionių sąjunga) skundas, kuriuo prašoma panaikinti Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos (toliau – ir atsakovas, Komisija, VRK) 2022 m. gruodžio 15 d. sprendimą Nr. Sp-138 „Dėl lėšų dalies Krikščionių sąjungos 2020 m. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimuose keltų kandidatų rinkimų užstatui sumokėti“ (toliau – ir Sprendimas).

Byla perduota nagrinėti Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2024 m. birželio 12 d. nutartimi administracinėje byloje Nr. eA-1023-1047/2024 (teisminio proceso Nr. 3-61-3-00106-2023-7).

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo pirmininko 2024 m. birželio 17 d. nutartimi sudaryta teisėjų kolegija skundo priėmimo klausimui spręsti, o jį priėmus – ir skundo nagrinėjimui iš esmės.

Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (toliau – ir ABTĮ) 29 straipsnio 1 dalis nustato, kad jeigu specialus įstatymas nenustato kitaip, skundas (prašymas, pareiškimas) administraciniam teismui paduodamas per vieną mėnesį nuo skundžiamo teisės akto paskelbimo arba individualaus teisės akto ar pranešimo apie veiksmą (atsisakymą atlikti veiksmus) įteikimo suinteresuotai šaliai dienos.

Lietuvos Respublikos politinių organizacijų įstatymo, įsigaliojusio nuo 2022 m. rugsėjo 30 d.,  30 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad sprendimus, ar politinė organizacija padarė šiurkštų šio įstatymo pažeidimą, priima Komisija. Pagal šio straipsnio 3 dalį, šio straipsnio 2 dalyje nurodytus sprendimus politinės organizacijos per 14 dienų nuo sprendimo oficialaus paskelbimo dienos turi teisę apskųsti Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.

Iki 2022 m. rugsėjo 30 d. galiojusio Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje buvo nustatyta, kad sprendimą, ar politinė partija padarė šiurkštų šio įstatymo pažeidimą, priima Komisija. Pagal šio straipsnio 3 dalį, šio straipsnio 2 dalyje priimtą sprendimą politinė partija per 14 dienų nuo sprendimo priėmimo turi teisę apskųsti Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.

Nagrinėjamu atveju skundžiamu Sprendimu pripažinta, kad Krikščionių sąjunga šiurkščiai pažeidė Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymą. Skundžiamas Komisijos Sprendimas priimtas 2022 m. gruodžio 15 d., viešame Komisijos posėdyje, dalyvaujant Krikščionių sąjungos pirmininkui J. R. D.. Iš Lietuvos teismų informacinės sistemos LITEKO duomenų Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2024 m. birželio 12 d. nutartimi išnagrinėtoje administracinėje byloje Nr. eA-1023-1047/2024 (teisminio proceso Nr. 3-61-3-00106-2023-7) matyti, kad pareiškėjas skundą teismui elektroninių ryšių priemonėmis padavė 2023 m. sausio 10 d. Taigi pareiškėjas praleido Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo 30 straipsnio 3 dalyje nustatytą 14 dienų nuo sprendimo priėmimo skundo padavimo teismui terminą. Pareiškėjas skunde praleisto skundo padavimo teismui termino atnaujinti neprašė.

ABTĮ 30 straipsnio 1 dalis nustato, kad pareiškėjo prašymu administracinis teismas skundo (prašymo, pareiškimo) padavimo terminus gali atnaujinti, jeigu bus pripažinta, kad terminas praleistas dėl svarbios priežasties ir nėra aplinkybių, nurodytų šio įstatymo 33 straipsnio 2 dalies 1–8 punktuose. Pagal ABTĮ 30 straipsnio 2 dalį prašyme atnaujinti terminą nurodomos termino praleidimo priežastys ir pateikiami jas patvirtinantys įrodymai. Kartu su prašymu atnaujinti terminą administraciniam teismui turi būti paduotas skundas (prašymas, pareiškimas).

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2024 m. birželio 19 d. nutartimi pareiškėjui buvo nustatytas terminas iki 2024 m. liepos 3 d. 10 val. pateikti įrodymais pagrįstą prašymą atnaujinti skundo padavimo teismui terminą.

Pareiškėjas iki teismo nustatyto termino pabaigos įrodymais pagrįsto prašymo atnaujinti skundo padavimo teismui terminą nepadavė.

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje laikomasi pozicijos, kad praleistas skundo padavimo teismui terminas gali būti atnaujinamas tik išimtiniais atvejais, jeigu jo praleidimo priežastys objektyviai buvo svarbios, eskstraordinarios, nuo pareiškėjo valios nepriklausiusios aplinkybės, sutrukdžiusios laiku kreiptis į teismą dėl pažeistos teisės gynimo. Tačiau spręsti, kokias priežastis, dėl kurių buvo praleistas terminas, pripažinti svarbiomis, kokias – nesvarbiomis, paliekama teismo diskrecijai, atsižvelgiant į faktines konkrečios bylos aplinkybes (žr., pvz., 2015 m. rugsėjo 30 d. nutartį administracinėje byloje Nr. AS-889-525/2015).

ABTĮ 33 straipsnio 2 dalies 9 punktas nustato, kad administracinio teismo pirmininkas ar teisėjas motyvuota nutartimi atsisako priimti skundą (prašymą, pareiškimą), jeigu skundas (prašymas, pareiškimas) paduotas praleidus nustatytą skundo (prašymo, pareiškimo) padavimo terminą ir šis terminas neatnaujinamas.

Nagrinėjamu atveju pareiškėjas skundą teismui dėl Sprendimo panaikinimo padavė praleidęs Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo 30 straipsnio 3 dalyje nustatytą 14 dienų nuo sprendimo priėmimo nustatytą terminą (ABTĮ 29 str. 1 d.), praleisto termino atnaujinti neprašė, o teismas iš turimos medžiagos nenustatė pagrindų atnaujinti praleistą skundo padavimo teismui terminą savo iniciatyva.

Atsižvelgus į nustatytas faktines ir teisines aplinkybes, vadovaujantis proceso ekonomiškumo ir protingumo principais, pareiškėjo skundą atsisakytina priimti ABTĮ 33 straipsnio 2 dalies 9 punkto pagrindu (skundas (prašymas, pareiškimas) paduotas praleidus nustatytą skundo (prašymo, pareiškimo) padavimo terminą ir šis terminas neatnaujinamas).

Pareiškėjui išaiškintina, kad pagal ABTĮ 33 straipsnio 4 dalį teismo atsisakymas priimti skundą (prašymą, pareiškimą) nekliudo vėl kreiptis į teismą su tuo pačiu skundu (prašymu, pareiškimu), jeigu yra pašalintos arba išnyko aplinkybės, kliudžiusios priimti skundą (prašymą, pareiškimą).

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 33 straipsnio 2 dalies 9 punktu, teisėjų kolegija

 

n u t a r i a:

 

Atsisakyti priimti pareiškėjo politinės partijos Krikščionių sąjungos skundą dėl Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 2022 m. gruodžio 15 d. sprendimo Nr. Sp-138 „Dėl lėšų dalies Krikščionių sąjungos 2020 m. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimuose keltų kandidatų rinkimų užstatui sumokėti“ panaikinimo.

Nutartis neskundžiama.

 

 

Teisėjai                                                                                              Audrius Bakaveckas

 

 

Ramūnas Gadliauskas

 

 

Jolanta Malijauskienė