LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „TRUMPOS TIEKIMO GRANDINĖS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2024 m. kovo 19 d. Nr. 3D-223

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsniu ir 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su visais pakeitimais bei įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl Pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3.1.1 papunktį,

t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės  priemonės „Trumpos tiekimo grandinės“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. kovo 19 d. įsakymu Nr. 3D-223

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „TRUMPOS TIEKIMO GRANDINĖS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano (toliau – Strateginis planas) intervencinės priemonės „Trumpos tiekimo grandinės“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:

1.1. 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo+“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės, su visais pakeitimais; 

1.2. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su visais pakeitimais;

1.3. 2021 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su visais pakeitimais;

1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2021/2289, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 taikymo taisyklės dėl BŽŪP strateginių planų turinio pateikimo ir saugaus keitimosi informacija elektroninės sistemos;

1.5. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo;

1.6. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;

1.7. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;

1.8. 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai;

1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;

1.10Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;

1.11 Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas);

1.12 Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).

2.       Taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Trumpos tiekimo grandinės“ (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklės taikomos pareiškėjams, rengiantiems ir teikiantiems paramos paraiškas, paramos gavėjams, įgyvendinantiems projektus, kuriems skirta parama pagal intervencinę priemonę, taip pat institucijoms, atliekančioms paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

3.       Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Strateginiame plane, Administravimo taisyklėse, Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme, Lietuvos Respublikos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatyme, Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-889 „Dėl Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“, Projektų inovatyvumo vertinimo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. kovo 24 d. įsakymu Nr. 3D-181 „Dėl Projektų inovatyvumo vertinimo metodikos patvirtinimo“.  

 

II SKYRIUS

TIKSLAI IR POREIKIAI

 

4. Intervencinės priemonės tikslas – remti horizontalų ir vertikalų ūkio subjektų bendradarbiavimą, kuriant ir plėtojant trumpąsias žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandines (toliau – trumpa tiekimo grandinė). Trumpa tiekimo grandinė suprantama kaip riboto skaičiaus smulkiųjų ūkinės veiklos vykdytojų bendradarbiavimas žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo srityje, derinant transportavimo, platinimo, rinkodaros, reklamos, kokybės valdymo veiklą ir siekiant, kad tiekiami produktai greitai pasiektų vartotoją.

5. Intervencine priemone prisidedama prie šių bendrosios žemės ūkio politikos (toliau –BŽŪP) tikslų:

5.1. labiau orientuotis į rinką ir didinti ūkių konkurencingumą tiek trumpuoju, tiek ilguoju laikotarpiu, be kita ko, daugiau dėmesio skiriant moksliniams tyrimams, technologijoms ir skaitmenizacijai;

5.2. gerinti ūkininko padėtį vertės grandinėje;

5.3. skatinti užimtumą, augimą, lyčių lygybę, įskaitant moterų dalyvavimą ūkininkavimo veikloje, socialinę įtrauktį ir vietos plėtrą kaimo vietovėse, įskaitant žiedinę bioekonomiką ir tvarią miškininkystę;

5.4. gerinti Sąjungos žemės ūkio atsaką į visuomenės poreikius, susijusius su maistu ir sveikata, įskaitant aukštos kokybės, saugų ir maistingą maistą, pagamintą tvariu būdu, mažinti maisto atliekų kiekį, gerinti gyvūnų gerovę ir kovoti su atsparumu antimikrobinėms medžiagoms.

6.    Intervencine priemone prisidedama prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

6.1. skatinti aukštesnės pridėtinės vertės žemės ūkio produktų gamybą, visų pirma remiant perdirbimą;

6.2. didinti inovatyvių / pažangių technologijų diegimą ūkiuose;

6.3. skatinti ūkių bendradarbiavimą, įskaitant gamintojų organizacijų kūrimąsi;

6.4. didinti ūkininkų derybinę galią, ypač dalyvaujant trumpose tiekimo grandinėse;

6.5. skatinti ūkio subjektus gaminti aukštesnės pridėtinės vertės produkciją;

6.6. skatinti kaimo gyventojų ir kaimo bendruomenių verslo iniciatyvas;

6.7. skatinti saugių, ekologiškų, aukštos ir išskirtinės kokybės žemės ūkio ir maisto produktų vartojimą ir sveiką mitybą.

7. Intervencine priemone siekiama šių rezultatų rodiklių:

7.1. ūkių, dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose gamintojų grupėse, gamintojų organizacijose, vietos rinkose, trumpose tiekimo grandinėse ir kokybės sistemose, dalis;

7.2. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių paramą skaitmeninėms ūkininkavimo technologijoms plėtoti, dalis;

7.3. BŽŪP projektais remiamas naujų darbo vietų kūrimas.

 

III SKYRIUS

PARAMOS FORMOS, MODELIAI IR REMIAMA VEIKLA

 

8. Pagal intervencinę priemonę teikiama parama dotacijos forma.

9. Trumpos tiekimo grandinės pagal intervencinę priemonę gali būti kuriamos ir (ar) plėtojomos pagal tris modelius:

9.1. tiesioginis žemės ūkio ir maisto produktų pardavimų skatinimas (toliau – remiama veikla pagal 1 paramos modelį);

9.2. žemės ūkio ir maisto produktų pardavimų skatinimas, orientuotas į didesnės apimties realizavimą vietos lygmeniu (t. y. trumpa tiekimo grandinė vystoma kelių savivaldybių ar kelių pardavimo kanalų lygiu) (toliau – remiama veikla pagal 2 paramos modelį);

9.3. žemės ūkio ir maisto produktų realizavimo tinklų (logistikos centrų) kūrimas (toliau – remiama veikla pagal 3 paramos modelį).

10. Pagal intervencinę priemonę remiama naujos arba jau veikiančios trumpos tiekimo grandinės nauja veikla ir (ar) plėtra (pvz.: plečiamas asortimentas, galimų pirkėjų ratas, ieškoma naujų pardavimų kanalų, taikoma daugiau produktų apdorojimo, perdirbimo, realizavimo būdų), apimanti platesnę žemės ūkio ir maisto produktų asortimento pasiūlą, tiesioginio žemės ūkio ir maisto produktų pardavimo skatinimą vietinėje rinkoje ir žemės ūkio ir maisto produktų realizavimo tinklų (logistikos centrų) kūrimą, ypatingą dėmesį skiriant skaitmeninių sprendimų diegimui.

11. Pagal intervencinę priemonę parama teikiama Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktams (išskyrus žvejybos ir akvakultūros produktus), bendradarbiaujant tarp ūkio subjektų ir valdoje (-ose) pagamintiems produktams apdoroti ir (arba) perdirbti ir (ar) rinkodarai. Apdorojimo ir perdirbimo proceso metu gautas galutinis produktas turi būti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede nurodytas produktas. Detalusis produktų sąrašas pateikiamas 1987 m. liepos 23 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2658/87 dėl tarifų ir statistinės nomenklatūros bei dėl Bendrojo muitų tarifo I priede. Parama žemės ūkio kooperatyvų, superkančių ir realizuojančių iš savo narių jų valdose pagamintus (išaugintus) žemės ūkio produktus, perdirbančių iš savo narių supirktus žemės ūkio produktus ir realizuojančių iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus, veiklai vykdyti teikiama, jei produktai yra Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktai (išskyrus žvejybos ir akvakultūros produktus).

 

IV SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI IR PARTNERIAI

 

12. Pareiškėju gali būti:

12.1. fizinis asmuo (ūkininkas), užsiimantis žemės ūkio, maisto produktų gamyba ir (arba) perdirbimu, savo vardu įregistravęs ūkininko ūkį;

12.2. privatus juridinis asmuo,  užsiimantis žemės ūkio ir (ar) maisto produktų gamybos, ir (ar) perdirbimo, ir (ar) rinkodaros, ir (ar) maisto produktų realizavimo (prekybos jais) veikla,  atitinkantis labai mažai, mažai ir vidutinei įmonei (toliau – MVĮ) keliamus reikalavimus, nurodytus Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme (toliau – SVV).

13. Trumpos tiekimo grandinės projektas (toliau – projektas) turi būti įgyvendinamas kartu su projekto partneriu (-iais). Projekto partneriais laikomi visi trumpos grandinės projekto dalyviai, įskaitant tarpininką (toliau – partneris).

14. Partneriu, įskaitant tarpininko funkcijas atliekantį partnerį (tarpininką), gali būti fizinis ir (ar) privatus juridinis asmuo, nurodytas Taisyklių 12 punkte, bei viešasis juridinis asmuo, veikiantis pagal Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymą arba Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymą ir atitinkantis MVĮ keliamus reikalavimus, nurodytus SVV. Tarpininkas į projektą įtraukiamas, kai būtina, t. y. kai nėra galimybių įgyvendinti projekto be jo. Tarpininkas projekte pasitelkiamas kaip trumpos tiekimo grandinės procesų organizatorius, bet ne kaip jos produktų supirkėjas ir pardavėjas.

15. Pareiškėjas ir partneriai fiziniai asmenys turi būti ne jaunesni kaip 18 metų amžiaus.

16. Pareiškėjas, partneriai ir tarpininkas projektą įgyvendina kaip trumpos grandinės projekto dalyviai.

 

V SKYRIUS

PARTNERYSTĖ

 

17. Projektas turi būti vykdomas bendradarbiavimo principu bei susijęs su vykdoma žemės ūkio veikla.

18. Partnerių (įskaitant tarpininką) dalyvavimas projekte turi būti pagrįstas paramos paraiškoje, nurodant, kokią vertę trumpai tiekimo grandinei sukurs kiekvieno partnerio,  įskaitant tarpininką (kai būtina), dalyvavimas.

19. Mažiausias būtinas partnerių (įskaitant tarpininką) skaičius turi atitikti Taisyklių 29, 31 ir 34 punktuose nurodytus reikalavimus.

20. Partneriai (įskaitant tarpininką) projekte dalyvauja jungtinės veiklos sutarties pagrindu (Taisyklių 1 priedas), kuri yra pasirašoma visų trumpos tiekimo grandinės projekto dalyvių iki paraiškos pateikimo ir kurioje turi būti aptartos bent šios sąlygos (neapsiribojant):

20.1. sutarties šalys (pareiškėjas, partneriai, tarpininkas);

20.2. sutarties dalykas (apibrėžiamas sutarties objektas);

20.3. šalių įnašai ir paramos lėšomis įgyjamo turto nuosavybė. Aptariami kiekvienos šalies (pareiškėjo, partnerių, tarpininko) finansiniai ar turtiniai įnašai, periodiškumas, taip pat projekto investicijų pasiskirstymas tarp partnerių (procentais ir sumomis);

20.4. bendrų reikalų tvarkymas, susijęs su jungtine veikla (šios sutarties bei bendro projekto įgyvendinimu);

20.5. šalių teisės, įsipareigojimai ir atsakomybė (aptariama kiekvienos šalies atskirai);

20.6. sutarties projekto įgyvendinimą sunkinančios ir pateisinančios aplinkybės, konfidencialumas ir garantijos;

20.7. sutarties galiojimas, keitimas ir nutraukimas (aptariamas sutarties galiojimo terminas, partnerių keitimo atvejai, nutraukimo galimybė);

20.8. ginčų sprendimas ir baigiamosios nuostatos.

21. Partnerystė galima tik tarp remiamą veiklą pagal šią intervencinę priemonę vykdančių fizinių ir (arba) juridinių asmenų.

22. Partnerių (įskaitant tarpininką) keitimas projekto įgyvendinimo ir projekto kontrolės laikotarpiu:

22.1. partnerių (išskyrus paramos gavėją) keitimas keičiant jungtinės veiklos sutartį (Taisyklių 1 priedas) galimas tik tais atvejais, kai atsiranda nenumatytos aplinkybės, dėl kurių kyla grėsmė nepasiekti projekte numatytų tikslų ir rezultatų, neįgyvendinti projekto;

22.2. jei gaunamas motyvuotas paramos gavėjo prašymas (kuriame pateikiamas paaiškinimas, kodėl partnerio pokyčiai projekte būtini, taip pat jungtinės veiklos sutarties pakeitimo projektas bei paramos paraiškos IV skyriaus „Verslo planas“ 5 ir 6 dalys, nurodant  keičiamo ar naujai įtraukiamo partnerio informaciją) keisti partnerį ar įtraukti naują partnerį, Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra), vadovaudamasi Taisyklių nuostatomis, turi įvertinti partnerio atitiktį atrankos bei tinkamumo sąlygoms ir reikalavimams, taip pat partnerio pakeitimo, įtraukimo įtaką projektui (tikslams, rezultatams), jo prisidėjimą prie vykdomo projekto (partnerio finansinis ir veiklos įnašai). Atsižvelgiant į Agentūros priimtą sprendimą dėl partnerio keitimo, gali būti atliekamas paramos paraiškos ir jungtinės veiklos sutarties keitimas. Partnerio pakeitimui nustatomas 3 mėnesių terminas nuo fakto, kai partneris pranešė apie pasitraukimą iš projekto.

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

23. Šiame skyriuje nurodomos bendrosios tinkamumo sąlygos ir reikalavimai projektams bei specialios tinkamumo sąlygos pagal skirtingus paramos modelius.

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJUI IR PARTNERIUI

(TAIKOMI VISIEMS AR KELIEMS PARAMOS MODELIAMS)

 

24. Pareiškėjas ir partneris laikomi tinkamais gauti paramą, jei atitinka šias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:

24.1. projektas atitinka bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.1124.9 124.11–124.14, 124.16–124.17 ir 124.21 papunkčiuose, ir nepatenka į Administravimo taisyklių 125 punkte nurodytas paramą ribojančias sąlygas;

24.2. su paramos paraiška turi būti pateikta tarp trumposios grandinės projekto dalyvių pasirašyta jungtinės veiklos sutartis (Taisyklių 1 priedas);

24.3. projekte gali būti numatytas ne daugiau kaip vienas tarpininkas, kuris:

24.3.1. užsiima žemės ūkio ir (ar) maisto produktų gamybos ir (ar) perdirbimo, ir (ar) rinkodaros, ir (ar) maisto produktų realizavimo (prekybos) veikla;

24.3.2. tarpininkauja trumpoje tiekimo grandinėje tarp gamintojo ir galutinio vartotojo (pvz., pardavėjas, mažmeninės prekybos atstovas); 

24.3.3. negali būti perdirbėju, jei teikia gamintojui produkto perdirbimo paslaugą, nedalyvaudamas tolesniame produkto realizavimo procese. Žemės ūkio produktų perdirbimas suprantamas kaip veikla, kurios metu pakeičiama žemės ūkio produktų pirminė fizinė ir cheminė sudėtis, o žemės ūkio ir maisto produktų rinkodara pagal šią intervencinę priemonę suprantama kaip rinkos priemonių visuma žemės ūkio ir maisto produktų atskirų vartotojų grupių poreikiams tenkinti (apima žemės ūkio ir maisto produktų paruošimą realizuoti, pakavimą ir (arba) pardavimo skatinimą (etikečių kūrimą, reklamą));

24.3.4. projekte dalyvauja tik kaip trumpos tiekimo grandinės produkcijos realizavimo procesų organizatorius, pardavimų tinklo operatorius.

24.4. pareiškėjas ir partneris (fiziniai ir juridiniai asmenys) iki paramos paraiškos pateikimo turi nepertraukiamai veikti ne trumpiau kaip 1 metus ir:

24.4.1. užsiimti žemės ūkio ir (ar) maisto produktų gamyba ir (ar) perdirbimu (taikoma fiziniam asmeniui). Atitiktis patikrinama pareiškėjo ir kiekvieno partnerio atskirai pagal ūkio įregistravimo arba valdos registravimo datą;

24.4.2. užsiimti žemės ūkio ir (ar) maisto produktų gamyba ir (ar) perdirbimu ir (ar) rinkodaros ir (ar) maisto produktų realizavimo veikla (taikoma juridiniam asmeniui). Atitiktis patikrinama pareiškėjo ir kiekvieno partnerio atskirai pagal juridinio asmens registravimo datą ir steigimo dokumentus bei pagal pareiškėjo kartu su paramos paraiška pateiktų ataskaitinių metų finansinių ataskaitų duomenis;

24.5. pareiškėjas ir (ar) partneris – naujai susikūręs žemės ūkio kooperatyvas, turi būti sudarytas iš narių, kurių ne mažiau kaip 50 proc. nepertraukiamai vykdo veiklą ne trumpiau kaip 1 metus iki paraiškos pateikimo dienos ir kurių pajamos iš žemės ūkio produktų gamybos ir (ar) maisto produktų perdirbimo, ir (ar) gamybos, ir (ar) rinkodaros veiklos per ataskaitinį laikotarpį iki paramos paraiškos pateikimo sudaro ne mažiau kaip 50 proc. visų veiklos pajamų;

24.6. partneris – viešasis juridinis asmuo, turi veikti žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros srityse ir prisidėti prie BŽŪP tikslų ir prioritetų įgyvendinimo. Atitiktis patikrinama pagal viešojo juridinio asmens (organizacijos) steigimo dokumentus, skelbiamus Lietuvos Respublikos viešuosiuose registruose;

24.7. pareiškėjo ir partnerio pajamos (netaikoma viešiesiems juridiniams asmenims, nurodytiems 24.6 papunktyje) iš žemės ūkio produktų gamybos ir (ar) maisto produktų perdirbimo ir (ar) gamybos ir (ar) rinkodaros veiklos  per ataskaitinį laikotarpį (1 metus) iki paramos paraiškos pateikimo turi sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. visų ūkio subjektų veiklos pajamų (atitiktis patikrinama pareiškėjo ir kiekvieno partnerio atskirai pagal kartu su paraiška pateiktų ataskaitinių metų finansinių ataskaitų dokumentus, įskaitant tiesiogines išmokas) pagal pareiškėjo parengtą Pažymą apie žemės ūkio veiklos subjekto pajamas per praėjusius kalendorinius metus (toliau – Pažyma apie pajamas) (Žemės ūkio veiklos subjektų pajamų dalies, gaunamos iš žemės ūkio veiklos, įvertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. 3D-66 „Dėl Žemės ūkio veiklos subjektų pajamų dalies, gaunamos iš žemės ūkio veiklos, įvertinimo metodikos patvirtinimo“, 3 priedas);

24.8. pareiškėjas ir partneriai yra ekonomiškai gyvybingi. Atitiktis vertinama pagal verslo planą, kuris yra Taisyklių 2 priedo nustatytos paramos paraiškos formos sudėtinė dalis, kur pareiškėjas ir partneriai įrodo, kad atitinka ekonominį gyvybingumą apibūdinančius rodiklius ir jų kritines reikšmes, kaip nustatyta Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. 3D-440 „Dėl Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklių patvirtinimo“, III skyriuje „Ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmės ir ekonominio gyvybingumo nustatymo tvarka“. Tuo atveju, kai projekte yra numatyta turtą įsigyti finansinės nuomos (lizingo) būdu, verslo plano prognozės turi būti pateiktos visam finansinės nuomos (lizingo) 3 arba 5 metų projekto kontrolės laikotarpiui nuo paskutinio paramos lėšų išmokėjimo. Finansinės nuomos (lizingo) būdu  įsigyjamas turtas turi tapti paramos gavėjo ir (ar) partnerių nuosavybe iki projekto įgyvendinimo pabaigos. Pagal finansinės nuomos (lizingo) sutartį, įsigyjamo turto dalis, už kurią nesumokėta iki projekto įgyvendinimo pabaigos, paramos lėšomis nefinansuojama.

25. Parama teikiama, jei ne mažiau kaip 51 proc. projekto grandinės dalyvių (pareiškėjų ir partnerių), užsiimančių žemės ūkio produktų gamyba, dalyvaujančių projekte ir vykdančių trumpos tiekimo grandinės veiklą, žemės ūkio valdos ekonominis dydis (toliau – VED), išreikštas produkcijos standartine verte, yra ne mažesnis kaip 8 000 Eur (atskirai patikrinama pareiškėjo ir kiekvieno partnerio atitiktis). Šis reikalavimas netaikomas žemės ūkio kooperatyvams, kurie superka ir realizuoja tik savo narių valdose pagamintus ar užaugintus žemės ūkio produktus arba supirktus iš savo narių jų valdose pagamintus ar užaugintus žemės ūkio produktus perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus. VED skaičiuojamas pagal Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 3D-382 „Dėl Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. VED, išreikštas produkcijos standartine verte, paramos paraiškos pateikimo dienos duomenimis, nustatomas:

25.1. kai paramos paraiškos teikiamos einamųjų metų pirmąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų sausio 1 d. iki einamųjų metų birželio 30 d., pagal Žemės ūkio duomenų centro (toliau – ŽŪDC) už praėjusių metų laikotarpį, prasidedantį sausio 1 d. ir pasibaigiantį gruodžio 31 d., apskaičiuotą valdos ekonominį dydį einamųjų metų sausio 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų sausio 30 d.;

25.2. kai paramos paraiškos teikiamos einamųjų metų antrąjį pusmetį, t. y. laikotarpiu nuo einamųjų metų liepos 1 d. iki einamųjų metų gruodžio 31 d., pagal ŽŪDC už laikotarpį, prasidedantį praėjusių metų liepos 1 d. ir pasibaigiantį einamųjų metų birželio 30 d., apskaičiuotą valdos ekonominį dydį einamųjų metų liepos 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų rugpjūčio 31 d.

26. Tinkamumo sąlyga, numatyta Taisyklių 25 punkte, taikoma projektams, teikiamiems pagal 2 ir 3 paramos modelius.

27. Projekto investicijos atitinka darbo saugos reikalavimus, kaip nurodyta techniniame reglamente „Mašinų sauga“, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2000 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 28 „Dėl techninio reglamento „Mašinų sauga“ patvirtinimo“, Elektrotechnikos gaminių saugos techniniame reglamente, patvirtintame Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2016 m. balandžio 26 d. įsakymu Nr. 4-314 „Dėl Elektrotechnikos gaminių saugos techninio reglamento patvirtinimo“, Žemės ir miškų ūkio transporto priemonių patvirtinimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. 3D-770 „Dėl žemės ir miškų ūkio transporto priemonių patvirtinimo ir rinkos priežiūros“ (kai taikoma).

28. Parama neteikiama:

28.1. jei nustatoma, kad pareiškėjas ir (arba) partneris (-iai) sukūrė galimai neteisėtas sąlygas paramai gauti. Vertinama pagal pareiškėjo ir (arba) partnerio – fizinio asmens – dalyvavimą kitų juridinių asmenų – pareiškėjo ir (arba) projekto partnerio (-ių), paraiškas pateikusių pagal kitas trumpų tiekimo grandinių paramos schemas, – valdyme (tikrinama pagal Taisyklių 2 priedo II skyriaus 7–9 dalis bei duomenis, esančius viešuosiuose registruose, ar fiziniai asmenys yra kito juridinio asmens vadovai, ar turi ne mažiau kaip 25 ir ne daugiau kaip 50 procentų kitos įmonės akcijų, pajų ar kitokių dalyvavimą įmonės kapitale žyminčių kapitalo dalių arba tiesiogiai ar netiesiogiai (pagal balsavimo sutartį, balsavimo teisės perleidimo sutartį, įgaliojimą ir pan.) turi ne mažiau kaip 25 ir ne daugiau kaip 50 procentų visų kitos įmonės dalyvių balsų). Atitiktį Reglamento (ES) Nr. 2021/2016 62 straipsnio nuostatai dėl dirbtinai sukurtų lengvatų gavimo sąlygų patikrina Agentūra, vadovaudamasi jos veiklą reglamentuojančiais teisės aktais;

28.2. projektams, vykdomiems ne Lietuvos Respublikos teritorijoje.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

TINKAMUMO SĄLYGOS PROJEKTUI, TEIKIAMAM PAGAL 1 PARAMOS MODELĮ

 

 

29. Paramos paraiška turi būti teikiama ne mažiau kaip dviejų ūkio subjektų, užsiimančių tik žemės ūkio, maisto produktų gamyba ir (arba) perdirbimu.

30. Paramos paraiškoje nurodoma, kaip projekto investicijos pagerina kiekvieno atskirai ir bendrus trumpos grandinės projekto dalyvių veiklos rezultatus (pvz., įdiegiamos naujos gamybos technologijos, skirtos žemės ūkio sektoriaus pirminiams žemės ūkio produktams apdoroti ir (arba) perdirbti ir (arba) paruošti realizacijai, kuriami geresnės kokybės maisto produktai, organizuojami bendri pardavimo procesai, bendrai populiarinami gaminami žemės ūkio ir maisto produktai bei skatinami tiesioginiai jų pardavimai, o tai padidina ūkių pajamas, taip pat mažinamas neigiamas poveikis aplinkai) ir padeda didinti ūkių konkurencingumą.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

TINKAMUMO SĄLYGOS PROJEKTUI, TEIKIAMAM PAGAL 2 PARAMOS MODELĮ

 

31. Paramos paraiška turi būti teikiama ne mažiau kaip dviejų ūkio subjektų, užsiimančių žemės ūkio, maisto produktų gamyba ir (arba) perdirbimu, ir (arba) rinkodara, ir (ar) maisto produktų realizavimo (prekybos jais) veikla.

32. Parama teikiama, kai projekte investuojama į ilgalaikių žemės ūkio ir maisto produktų realizavimo vietų kūrimą ir (ar) kai žemės ūkio ir maisto produktai, pirkimo–pardavimo sutarčių ar susitarimų (kai rašytinės sutarties sudaryti neprivaloma pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą) pagrindu, tiekiami viešąsias paslaugas teikiančioms įstaigoms ar įmonėms kaip žaliava teikiant maitinimo paslaugą.

33. Paramos paraiškoje nurodoma, kaip projekto investicijos pagerins kiekvieno atskirai ir bendrus trumpos grandinės projekto dalyvių veiklos rezultatus (pvz., organizuojami bendri pardavimų procesai, orientuoti į didesnės apimties produkcijos realizavimą vietinėje arba kelių savivaldybių teritorijoje, vystomi ne tik tiesioginiai pardavimai vartotojui, bet imamasi bendrų veiksmų ilgalaikėms tiekimo ir pardavimų sutartims sudaryti, mažinamas neigiamas poveikis aplinkai).

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

TINKAMUMO SĄLYGOS PROJEKTUI, TEIKIAMAM PAGAL 3 PARAMOS MODELĮ

 

34. Paramos paraiška turi būti teikiama ne mažiau kaip penkių ūkio subjektų, užsiimančių žemės ūkio, maisto produktų gamyba ir (arba) perdirbimu, ir (arba) rinkodara, ir (ar) maisto produktų realizavimo (prekybos jais) veikla.

35. Parama teikiama, kai projekto investicijos numatytos į žemės ūkio ir maisto produktų realizavimo tinklų (logistikos centrų), skirtų trumpoms tiekimo grandinėms vystyti, kūrimą. Pagal šį paramos modelį gali būti kuriamos didžiausios teritorinės aprėpties partnerystės, kuriant regioninio lygmens realizavimo tinklus (logistikos centrus), orientuotus į didelio žemės ūkio ir maisto produktų vartojimo potencialo regionuose ir miestuose aprūpinimą, užtikrinant reikiamą pagrindinių žemės ūkio ir maisto produktų asortimentą, kiekius, sklandų jų tiekimą pagal poreikius.

36. Pareiškėjo ir partnerio nekilnojamasis turtas (statiniai ir žemė po esamais ir (ar) numatomais statyti statiniais) gali būti nuomojamas arba kitaip užtikrinamas teisėtas naudojimasis juo ne trumpesniam terminui kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Nuomos arba kito teisėto naudojimosi iš trečiųjų asmenų (kurie projekte tiesiogiai nedalyvauja) nekilnojamuoju turtu atveju sutartis gali būti sudaryta tik su valstybės ar savivaldybės nekilnojamojo turto valdytoju.

37. Parama teikiama atsižvelgiant į pareiškėjo atitiktį bent vienai iš šių sąlygų:

37.1. yra pripažintas žemės ūkio kooperatyvas (taikoma, kai pareiškėjas yra kooperatyvas);

37.2. ne trumpiau kaip 2 metus vykdo trumpos tiekimo grandinės veiklą (vertinama pagal paramos paraiškos II skyriaus 10 dalyje nurodytą informaciją);

37.3. realizuoja žemės ūkio ir maisto produkciją ne mažiau kaip 10-yje produkcijos realizavimo vietų (vertinama pagal paramos paraiškos II skyriaus 10 dalyje nurodytą informaciją ir pagal pateiktas „NMA agro“ mobiliosios programos geografiniu žymeniu pažymėtas nuotraukas).

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

38. Šiame skyriuje nurodomi bendri įsipareigojimai, kuriuos pareiškėjas ir partneris prisiima ir jų laikosi iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos, t. y. penkerių metų laikotarpiu nuo galutinio paramos išmokėjimo dienos, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas laikosi projekte (paramos paraiškoje ir verslo plane) numatytų įsipareigojimų.

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDRIEJI ĮSIPAREIGOJIMAI

(TAIKOMI VISIEMS PARAMOS MODELIAMS)

 

39. Pareiškėjas ir partneris prisiima ir iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos laikosi šių įsipareigojimų:

39.1. bendrųjų įsipareigojimų, nurodytų Administravimo taisyklių 170.1–170.16 papunkčiuose;

39.2. pradėti įgyvendinti projektą (pateikti pirmąjį mokėjimo prašymą) per 3 mėn. nuo avanso išmokėjimo dienos, jei numatytas išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas, arba per 6 mėn. nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos (pateikti pirmąjį mokėjimo prašymą), jeigu numatytas kompensavimo be avanso mokėjimo arba sąskaitų apmokėjimo būdas. Šis punktas netaikomas, jei bus teikiamas tik vienas mokėjimo prašymas;

39.3. iki paskutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos sukurti ne mažiau kaip 1 (mažmeninės) prekybos ir (arba) realizavimo vietą, susijusią su projekto veikla, kuriai prašoma paramos, ir išlaikyti ją (-as) iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Prekybos vieta laikoma parduotuvė, nuolatinės veiklos mobili parduotuvė (automobilinė parduotuvė), internetinė parduotuvė, paviljonai ir (ar) turgus, kuriuose verčiamasi mažmenine prekyba ir kurie įrengti laikantis maisto tvarkymą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, taip pat prekyba produktų gamybos vietose (ūkiuose). Kiti prekybos būdai ir periodinės (ar) laikinos prekybos vietos (pvz., prekyba trumpalaikiuose renginiuose ir vietos, kuriose prekyba vykdoma iš prekybos automatų (be pardavėjo)) gali būti kuriamos papildomai;

39.4. prekiauti / tiekti kitų fizinių ar juridinių asmenų, užsiimančių žemės ūkio ir maisto produktų gamyba ir (arba) perdirbimu (kurie projekte nedalyvauja kaip partneriai), produkcija;

39.5. užtikrinti, kad įgyvendinus projektą įsigytos investicijos atitiks Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontroliuojamų teisės aktų reikalavimus, kai investicijoms taikomi tokie reikalavimai. Pažymą apie įsigytų investicijų atitiktį arba neatitiktį Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontroliuojamiems teisės aktų reikalavimams išduoda Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba Agentūros prašymu;

39.6. verslo plano įgyvendinimo metu ir verslo plano kontrolės laikotarpiu užtikrinti atitiktį atrankos kriterijams, už kuriuos paramos paraiškai suteikiami balai;

39.7. negavus Agentūros sutikimo, nekeisti ir neįtraukti naujo partnerio;

39.8. ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo prašymo pateikimo datos užsiregistruoti ir užtikrinti, kad visi projekto dalyviai būtų užsiregistravę interneto svetainėje www.maistograndine.lt;

39.9. užtikrinti, kad ne mažiau kaip 51 proc. projekto grandinės dalyvių (pareiškėjų ir partnerių) valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte, nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos bus ne mažesnis kaip 8 000 Eur (taikoma projektams, įgyvendinamiems pagal 2 ir 3 paramos modelius).

 

ANTRASIS SKIRSNIS

ĮSIPAREIGOJIMAI, TAIKOMI 1 PARAMOS MODELIUI

 

40. Užtikrinti, kad visų projekto grandinės dalyvių užaugintos ir (arba) pagamintos produkcijos realizuojamas kiekis per pirmuosius metus nuo prekybos ar produkcijos realizavimo vietos įkūrimo būtų ne mažesnis kaip 5 000 kg, ir kiekvienais paskesniais metais laipsniškai didėtų po 1 000 kg per metus, skaičiuojant nuo prekybos vietos įkūrimo dienos proporcingai išdirbtam laikui):

40.1jeigu numatytos investicijos į prekybos vietos sukūrimą, nuo jos įkūrimo dienos;

40.2jeigu numatytos tik išlaidos projekto einamųjų veiklų vykdymui, nuo pirmojo (ne avansinio mokėjimo prašymo) mokėjimo prašymo pateikimo dienos.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

ĮSIPAREIGOJIMAI, TAIKOMI 2 PARAMOS MODELIUI

 

41. Tiekti žemės ūkio ir maisto produktus parduoti ir (arba) naudoti kaip žaliavą teikiant maitinimo paslaugą į viešąsias paslaugas teikiančias įstaigas ar įmones.

42. Užtikrinti, kad visų projekto grandinės dalyvių užaugintos ir (arba) pagamintos produkcijos realizuojamas kiekis per pirmuosius metus nuo prekybos ar produkcijos realizavimo vietos įkūrimo būtų ne mažesnis kaip 7 000 kg, ir kiekvienais paskesniais metais laipsniškai didėtų po 2 000 kg per metus (vertinama pagal pareiškėjo ir partnerių pateiktą apskaitos registrą, kuriame nurodytas realizuojamos produkcijos kiekis (kg) pagal produktų grupes ir suma (Eur), skaičiuojant nuo prekybos ir (arba) realizavimo vietos įkūrimo dienos proporcingai išdirbtam laikui):

42.1jeigu numatytos investicijos į prekybos vietos sukūrimą, nuo jos įkūrimo dienos;

42.2jeigu numatytos tik išlaidos projekto einamųjų veiklų vykdymui, nuo pirmojo (ne avansinio mokėjimo prašymo) mokėjimo prašymo pateikimo dienos;

42.3. jeigu numatytos investicijos į realizavimo vietas, viešąsias paslaugas teikiančioms įstaigoms ar įmonėms suteikiama reikiama maisto produktų saugojimui ir laikymui būtina įranga.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

ĮSIPAREIGOJIMAI, TAIKOMI 3 PARAMOS MODELIUI

 

43. Įsteigti regioninio lygmens žemės ūkio ir maisto produktų realizavimo tinklą (logistikos centrą) ir tiekti žemės ūkio ir maisto produktus į realizavimo vietas ir (arba) vykdyti (mažmeninę) prekybą, nesumažinant jo fizinio ploto visą projekto kontrolės laikotarpį.

44. Užtikrinti, kad visų projekto grandinės dalyvių užaugintos ir (arba) pagamintos produkcijos realizuojamas / tiekiamas į regioninio lygmens realizavimo tinklą (logistikos centrą) kiekis per pirmuosius metus nuo regioninio lygmens žemės ūkio ir maisto produktų realizavimo tinklo (logistikos centro) įkūrimo turi būti ne mažesnis kaip 25 000 kg, kuris kiekvienais paskesniais metais laipsniškai didinamas po 7 200 kg (vertinama pagal pareiškėjo ir partnerių pateiktą apskaitos registrą, kuriame nurodytas realizuojamos produkcijos kiekis (kg) pagal produktų grupes ir suma (Eur), ir (arba) viešąsias paslaugas teikiančios įstaigos ir (ar) įmonės pavadinimas ir savivaldybė, skaičiuojant nuo regioninio lygmens tinklo (logistikos centro) įkūrimo dienos proporcingai išdirbtam laikui).

45. Veikti didesniu nei vienos savivaldybės lygiu, t. y. realizuojama produkcija turi būti tiekiama ne vienos savivaldybės viešąsias paslaugas teikiančioms įstaigoms ar įmonėms ir (ar) pirkėjams. Projekto kontrolės laikotarpiu projekto metinėse ataskaitose teikti Agentūrai informaciją apie turimas produkcijos tiekimo sutartis su viešąsias paslaugas teikiančiomis įstaigomis ar įmonėmis (turi būti nurodomas pirkėjo pavadinimas, įmonės kodas, sutarties objektas (konkrečiai įvardyti produktai, dėl kurių teikimo susitarta), produkcijos vidutiniai metiniai ar metiniai kiekiai, kuriuos įsipareigojama tiekti, sutarties galiojimo laikas ir suma).

46. Užtikrinti pagrindinių produktų grupių (grūdų produktų, daržovių, vaisių ir uogų, riebalų, pieno produktų, mėsos ir kiaušinių) asortimento krepšelį (užtikrinamo produktų krepšelio asortimentas gali būti plečiamas laipsniškai (kaip numatoma verslo plane), tačiau iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos į produktų asortimentą turi būti įtrauktos visos produktų grupės).

47. Su pirmuoju mokėjimo prašymu Agentūrai pateikti ketinimų bendradarbiauti su savivaldybėmis, kurių teritorijoje planuojama tiekti produktus viešąsias paslaugas teikiančioms įstaigoms ar įmonėms, sutartis.

 

VIII SKYRIUS

PARAMOS DYDIS IR INTENSYVUMAS

 

48. Paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas be pridėtinės vertės mokesčio (PVM).

49. Didžiausias paramos dydis ir intensyvumas priklauso nuo pareiškėjo ir partnerių pasirinkto įgyvendinti trumpų tiekimo grandinių modelio (išskyrus atvejus, kai pareiškėjas ir partneriai prašo ar sutinka dėl mažesnio paramos intensyvumo, kuris negali būti mažesnis kaip 20 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų vertės, taikymo).

50. Jei pareiškėjas naudojasi kredito įstaigų išduotais kreditais ir (arba) finansine nuoma (lizingu) projektui, kuriam prašoma paramos, finansuoti ir pareiškėjui teikiama valstybės pagalba, kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (arba) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, kuris mokamas Nacionalinei plėtros įstaigai už garantijos suteikimą kredito įstaigai ar finansinės nuomos (lizingo) bendrovei, didžiausia bendra paramos, skiriamos pagal Taisykles, ir valstybės pagalbos, skiriamos kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (arba) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, suma bei intensyvumas vienam projektui ir jo tinkamoms finansuoti išlaidoms negali viršyti Taisyklių 5253 punktuose nustatytų dydžių.

51. Pareiškėjo ir (arba) partnerio (-ių) dalyvavimas kitose SP intervencinėse priemonėse, pateikus paraišką pagal šią intervencinę priemonę, neribojamas, tačiau paramos gavėjo, partnerių, susijusių įmonių, sutuoktinių didžiausia bendra gauta paramos suma 2023–2027 metų laikotarpiu pagal šią intervencinę priemonę negali viršyti 500 000 Eur.

52. Paramos dydis:

52.1. pagal 1 paramos modelį didžiausia paramos suma vienam projektui negali viršyti 150 000 Eur;

52.2. pagal 2 paramos modelį didžiausia paramos suma vienam projektui negali viršyti 250 000 Eur;

52.3. pagal 3 paramos modelį:

52.3.1. 700 000 Eur be PVM, naudojant esamos logistikos infrastruktūrą ilgalaikės nuomos, panaudos ar paslaugų sutarčių pagrindu. Vienam projekto grandinės dalyviui gali būti suteikiama iki 200 000 Eur suma;

52.3.2. 1 500 000 Eur be PVM, vykdant statinio (-ių) statybą, statinio (-ių) rekonstravimą, statinio (-ių) kapitalinį remontą. Vienam projekto grandinės dalyviui gali būti suteikiama iki 500 000 Eur suma.

53. Paramos intensyvumas:

53.1.    paramos intensyvumas verslo plano išlaidoms pagal 1 ir 2 paramos modelius yra 60 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų;

53.2.  paramos intensyvumas verslo plano išlaidoms pagal 3 paramos modelį yra 40 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų;

53.3. 100 proc. paramos intensyvumas, nustatytas projekto bendrosioms, einamosioms bendradarbiavimo, einamosioms projekto įgyvendinimo ir skatinamosios veiklos, susijusios su trumposios tiekimo grandinės plėtra, išlaidoms, nurodytoms Taisyklių 60.2–60.5 papunkčiuose, taikomas pagal visus paramos modelius.

54. Paramos intensyvumas, nurodytas Taisyklių 53 punkte, gali būti mažinamas, kai pareiškėjas ir partneriai prašo ar sutinka dėl mažesnio paramos intensyvumo taikymo, tačiau negali būti mažesnis kaip 20 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų vertės.

55.  Parama pareiškėjui ir (ar) partneriui, vykdančiam kitą (papildomą) veiklą nei pirminė žemės ūkio produktų gamyba, žemės ūkio produktų perdirbimas į kitus žemės ūkio produktus ir (ar) šių produktų rinkodarą (prekybą jais), teikiama vadovaujantis Reglamentu (ES) 2023/2831 ir laikantis šių nuostatų:

55.1. teikiant paramą turi būti tenkinamos Reglamento (ES) 2023/2831 1 straipsnio, 3 straipsnio 8 ir 9 dalies bei 5 straipsnio nuostatos;

55.2. bendra vienam ūkio subjektui (paramos gavėjui) suteiktos nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma per bet kurį trejų metų laikotarpį negali viršyti 300 000 Eur;

55.3. vadovaujantis Reglamento (ES) 2023/2831 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis teikiama parama diskontuojama paramos skyrimo dieną. Diskontuota paramos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos arba nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą pagalbos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede;

55.4. Agentūra patikrina informaciją, ar ūkio subjektui (įskaitant su šiuo ūkio subjektu Reglamento (ES) 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus) pagal Taisykles suteikus paramą nebus viršyta nustatyta nereikšmingos (de minimis) pagalbos riba, ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrui (toliau – Registras) pateikia duomenis apie suteiktą paramą Administravimo taisyklių nustatyta tvarka;

55.5paramos gavėjas privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo paramos suteikimo dienos saugoti visą su paramos paraiška ir suteikta parama susijusią informaciją ir dokumentus;

55.6. Agentūra privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės paramos pagal priemonę suteikimo dienos saugoti visą su paramos teikimu susijusią informaciją ir dokumentus Lietuvos Respublikos archyvų įstatyme nustatyta tvarka;

55.7. Agentūra, prieš priimdama sprendimą skirti paramą, turi įvertinti, kokio dydžio nauda atitenka visiems projekte dalyvaujantiems ūkio subjektams (pareiškėjui ir partneriams atskirai), ir priėmusi sprendimą atitinkamai įregistruoti (suvesti duomenis) į Registrą sumą, kuri atitinka konkretaus ūkio subjekto gautą naudą;

55.8. gauta nauda konkrečiam ūkio subjektui (pareiškėjui ir partneriams atskirai)  nustatoma vadovaujantis jungtinės veiklos sutartimi (Taisyklių 1 priedas) arba pagal pateiktą informaciją planuojamoms įsigyti investicijoms (Taisyklių 2 priedas). Tuo atveju, jeigu neįmanoma nustatyti, kokia nauda atitenka kiekvienam iš projekte dalyvaujančių ūkio subjektų (pareiškėjui ir partneriams atskirai), laikytina, jog visiems jiems yra suteikiama visa projekto paramos suma, kuri turi būti įregistruota Registre.

 

IX SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

56. Projekto, kuriam skiriama investicinė parama, įgyvendinimo trukmė turi būti nurodyta paramos paraiškoje ir negali viršyti 24 mėnesių laikotarpio nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos. Tuo atveju, kai pareiškėjas paramos paraiškoje nurodo, kad projekte numatytas įsigyti turtas (visa įranga, visi įrengimai ir visos transporto priemonės) bus įsigyjamas finansinės nuomos (lizingo) būdu, projekto įgyvendinimo trukmė nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos negali būti ilgesnė kaip iki 2029 m. birželio 30 d.

57. Projekto išlaidų tinkamumo finansuoti vertinimas ir viešosios paramos intensyvumo nuo tinkamų finansuoti išlaidų nustatymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

58. Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta vykdyti veikla. Projekto išlaidos turi atitikti bendruosius reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 113, 114 punktuose ir 124.15, 124.18, 124.19, 170.5 papunkčiuose.

59. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:

59.1. faktiškai padarytos ir į paramos gavėjo apskaitą įtrauktos išlaidos, pagrįstos dokumentų originalais arba nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis;

59.2. realiai suplanuotos, pagrįstos, atitinkančios pareiškėjo ir partnerio (-ių) ūkių gamybinį potencialą (pvz.: valdomą žemės plotą, ūkinių gyvūnų skaičių ir pan.) ir neviršijančios vidutinių rinkos (jei nenustatyti fiksuotieji įkainiai) kainų (investicijų atitiktį ūkio gamybiniam potencialui pareiškėjas ir partneris (-iai) turi pagrįsti paramos paraiškoje);

59.3. jei įsigyjama teisės aktų nustatyta tvarka privaloma registruoti nauja žemės ūkio technika ar transporto priemonės, nurodytos tinkamų finansuoti išlaidų kategorijų sąraše, buvo įregistruotos juridinio asmens, vykdančio žemės ūkio technikos ar transporto priemonių pardavimo veiklą, vardu, pareiškėjas turi pateikti to juridinio asmens rašytinį patvirtinimą, kad žemės ūkio technika ar transporto priemonė nebuvo eksploatuota.

60. Tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos:

Nr.

Išlaidų kategorija

Išlaidų kategorijos tinkamumo paaiškinimas

60.1.

Verslo plano įgyvendinimo išlaidos:

60.1.1.

Transporto priemonės

N1 kategorijos bazinės komplektacijos transporto priemonės ir (arba) su O2 priekabomis, arba O2 priekabos, arba SP klasės transporto priemonės  (įrengta kaip maisto prekių pardavimo vieta), kaip nurodyta Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimuose, patvirtintuose Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų patvirtinimo“.

N1 kategorijos bazinės komplektacijos elektromobiliai ir (arba) su O2 priekabomis, arba O2 priekabos, arba SP klasės transporto priemonės, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme, arba hibridinius automobilius, kuriuose bent vienas iš degalų šaltinių yra elektra, ir automobilius, varomus kitais alternatyviaisiais degalais, kurie pagaminti iš atsinaujinančių energijos išteklių.

Parama naujų N1 klasės grynųjų elektromobilių įsigijimui skiriama tik tuo atveju, jei nebuvo pasinaudota iš Modernizavimo fondo lėšų juridiniams asmenims taikoma kompensacija naujų N1 klasės grynųjų elektromobilių įsigijimui.

Parama įsigyti nurodytas N1 klasės transporto priemones kroviniams vežti (išskyrus visureigius) ir (ar) mobiliajai prekybai vykdyti teikiama tuo atveju, kai N1 klasės transporto priemonėje  yra 2 arba 3 sėdimosios vietos, krovinių skyrius atskirtas pertvara ir jame nėra langų, O2 ir SP klasės transporto priemonėje įrengta prekybinė zona su šaldoma patalpa (arba be jos)  ir kai tai susiję su projekto veikla.

60.1.2.

Prekybiniai baldai,   prekybinė ir sandėliavimo įranga

Stelažai, lentynos, šaldymo vitrinos, šaldytuvai, šaldikliai, termodėžės ir kt.

Svarstyklės, kasos aparatas ir kt.

Mechaniniai-hidrauliniai vežimėliai ir (ar) krautuvai, išskyrus teleskopinius

Tiekiant maisto produktus į realizavimo vietas, galima paramos lėšomis įsigytos produktų saugojimo ir laikymo įrangos (šaldytuvų, šaldiklių, termodėžių ir kt.) laikino naudojimosi (nuomos ar panaudos) paslauga. Ši paslauga galima tik tuo atveju, jeigu projekte yra numatytas produktų tiekimas į realizavimo vietas.

60.1.3.

Prekybiniai kioskai ir prekybos automatai

Prekybinių kioskų (nesudėtingų statinių) įsigijimo ir (ar) nuomos išlaidos

Prekybos automatų, susijusių su žemės ūkio ir (ar) maisto produktų prekyba juose, įsigijimo ir (ar) nuomos išlaidos

60.1.4.

Įranga

Gaminamų produktų apdorojimo ir (arba) perdirbimo ir paruošimo realizacijai įranga

Fasavimo ir (arba) pakavimo įranga bei medžiagos

Kompiuterinė ir programinė įranga, susijusi su įsigyjamos įrangos ar technologinio proceso valdymu

60.1.5.

Technologiniai įrengimai

Nauji technologiniai įrengimai, skirti žemės ūkio sektoriaus pirminiams žemės ūkio produktams apdoroti ir (arba) perdirbti ir (arba) paruošti realizacijai.

60.1.6.

Statyba:

Jei projekte numatyti statinio, naudojamo veiklai, susijusiai su žemės ūkio produkcijos gamyba ar sandėliavimu, taip pat kitos (ūkio) paskirties pastato (nurodyto statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“, 7.19 papunktyje) statybos (naujo statinio statyba, statinio rekonstravimas, statinio kapitalinis remontas) ir (arba) infrastruktūros projekto įgyvendinimo vietoje kūrimo darbai ir pagal teisės aktų reikalavimus šiems darbams vykdyti yra privalomas statybą leidžiantis dokumentas, jo išdavimo data turi būti ne vėlesnė kaip pirmojo mokėjimo prašymo pateikimo diena (vertinama pagal Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinės sistemos „Infostatyba“ (toliau – IS „Infostatyba“) duomenis). Kartu su paramos paraiška arba ne vėliau kaip su pirmuoju mokėjimo prašymu turi būti pateikiamas statinio projektas (pateikiamos statinio techninio projekto bendroji, sklypo sutvarkymo (sklypo plano), architektūros, konstrukcijų, statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo dalys) ar supaprastintas projektas, parengti pagal normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, statinio statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo dalies ekspertizės (kai ji privaloma) aktas, parengtas projekto ekspertizės rangovo, turinčio teisę užsiimti šia veikla. Pirmiau nurodytų dokumentų nepateikimo su paramos paraiška atveju, su paramos paraiška turi būti pateikti projektiniai pasiūlymai (aiškinamasis raštas, sklypo planas su pažymėtais esamais ir projektuojamais statiniais, vaizdinė informacija) ir statinio statybos kainos apskaičiavimas. Kai pagal teisės aktų reikalavimus statybą leidžiantis dokumentas neprivalomas, su paramos paraiška turi būti pateikti kiti bendrieji projektiniai dokumentai (aiškinamasis raštas, sklypo planas su pažymėtais esamais ir projektuojamais statiniais, statinio statybos kainos apskaičiavimas). Jei projekte numatyti statybos darbai, tačiau paramos jiems neprašoma, šie dokumentai neteikiami.

60.1.6.1.

nauji pastatai ir (arba) statiniai

projekte numatytai veiklai vykdyti, naujų pastatų ir (arba) statinių, susijusių su žemės ūkio produkcijos gamyba ar sandėliavimu, kitos (ūkio) paskirties pastatų nauja statyba, rekonstravimas ar kapitalinis remontas. Nauji pastatai ir (arba) statiniai turi būti statomi vietovėse, patenkančiose į konkretaus regiono (apskrities lygmeniu) teritoriją, kurioje vykdomas projektas.

60.1.6.2.

infrastruktūros valdoje kūrimas

infrastruktūra valdoje, jei ji susijusi su žemės ūkio sektoriaus žemės ūkio produktų gamyba ir (arba) apdorojimu, ir (arba) perdirbimu ir paruošimu realizacijai (privažiavimo prie sklypo, kuriame įgyvendinamas projektas, apšvietimo įrengimas, vandens tiekimo (įskaitant vandens gręžinį) įrengimo ir nuotekų šalinimo sistemos įrengimo ir (ar) sutvarkymo išlaidos).

60.1.6.3.

statybinės medžiagos

naujų statybinių medžiagų įsigijimas finansuojamas tik tuo atveju, kai projekte numatytai veiklai vykdyti būtinų pastatų ir (arba) statinių naujos statybos, rekonstravimo ar kapitalinio remonto darbai atliekami ūkio būdu.

60.1.7.

Paprastojo remonto išlaidos

Statinių – prekybos vietų, logistikos centrų – paprastojo remonto išlaidos, kai atliekami keli paprastojo remonto darbai vienu metu;

(jeigu projekte numatytai įsteigti prekybos (įskaitant prekybos vietas, steigiamas miestuose) vietai planuojami statybos darbai, nurodyti statybos techninio reglamento STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. 622 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“ patvirtinimo“, 12.1–12.11 papunkčiuose, su projekto paraiška arba ne vėliau kaip su pirmuoju mokėjimo prašymu turi būti pateiktas paprastojo remonto projektas, parengtas pagal normatyvinius statybos techninių dokumentų reikalavimus).

60.1.8.

Patalpų / ploto nuomos išlaidos

Prekybos vietos ir (arba) logistikos centrui įsteigti būtinų patalpų / ploto nuomos išlaidos.

60.1.9.

Internetinė parduotuvė

Internetinės parduotuvės sukūrimo ir palaikymo išlaidos, kurioms taikomas 36,39 Eur/mėn. fiksuotasis įkainis (fiksuotasis įkainis nustatytas bazinio išplėstinio funkcionalumo internetinės parduotuvės sukūrimo ir palaikymo išlaidoms, kai registruojamas norimos parduotuvės adresas paslaugų tiekėjų puslapiuose, o už mėnesinį mokestį suteikiamas papildomas funkcionalumas).

Šių investicijų tinkamų finansuoti išlaidų vertė apskaičiuojama vadovaujantis Taisyklių 3 priede patvirtintu tvarkos aprašu.

60.1.10.

Atsinaujinančios energijos gamybos  sistemos

Saulės baterijos, saulės kolektoriai, saulės moduliai, geoterminio šildymo, oras–oras, oras–vanduo šildymo sistemos, kai nurodytos investicijos susijusios su trumpos grandinės poreikiais ir (ar) su valdos gamybinių poreikių tenkinimu (pardavimui skirta energija neremiama).

60.2.

Einamosios bendradarbiavimo išlaidos:

(iki 12 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų, išskyrus projekto bendrąsias išlaidas)

60.2.1.

Susijusios su projekto valdymo ir koordinavimo veiklomis

Darbo užmokesčio projekto vadovui, jei projektas įgyvendinamas ne mažiau kaip trijų projekto grandinės dalyvių pagal 2 ir 3 paramos modelius (šis ribojimas netaikomas žemės ūkio kooperatyvams).

Darbo užmokesčio buhalteriui.

Mokymų, susijusių su projekto įgyvendinimu.

Administracinių patalpų (biuro) nuomos.

Komunalinių paslaugų, jei jos neįeina į administracinių patalpų nuomos kainą.

Kanceliarinių prekių įsigijimo,

ryšio paslaugų išlaidos.

Kai projekte numatyta investuoti į netiesiogines išlaidas, kurios apima einamąsias bendradarbiavimo išlaidas, susijusias su projekto valdymo ir koordinavimo veiklomis, jų apmokėjimui taikoma fiksuotoji norma, apskaičiuojama biudžeto projekto metodu individualiai kiekvienam projektui, vadovaujantis Taisyklių 4 priede patvirtintu aprašu.

60.2.2.

Susijusios su bendradarbiavimo veiklomis

Vykimo į bendradarbiavimo renginį išlaidos (kelionės kuro pirkimo ir (ar) visuomeninio transporto išlaidos); patalpų, skirtų bendradarbiavimo renginiui, nuomos su įranga išlaidos; bendradarbiavimo renginio dalyvių maitinimo (kavos pertraukėlių) išlaidos.

Taikoma fiksuotoji norma, apskaičiuojama biudžeto projekto metodu individualiai kiekvienam projektui vadovaujantis Taisyklių 4 priede patvirtintu aprašu.

60.3.

Einamosios projekto įgyvendinimo išlaidos:

60.3.1.

Steigiamo logistikos centro darbuotojo darbo užmokesčio išlaidos

Šios išlaidos negali viršyti minimalios mėnesinės algos (toliau – MMA) dydžio, nustatyto Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu, kai darbo vieta kuriama projekte.

Išlaidos realizavimo tinklų (logistikos centro) darbuotojo darbo užmokesčiui nustatomos pagal projekte numatytą etatų poreikį, grindžiamą realizuojamos ar planuojamos realizuoti produkcijos kiekiais.

60.3.2.

Pardavėjo darbo užmokestis

Pardavėjo darbo užmokesčiui taikomas parduotuvės pardavėjo fiksuotasis valandinis darbo užmokesčio įkainis – 5,65 Eur/val.

Profesinės grupės, apimančios kioskų ir turgaviečių pardavėjų bei maisto produktų gatvės pardavėjų veiklą, fiksuotasis valandinis darbo užmokesčio įkainis – 5,65 Eur/val.

Fiksuotojo valandinio darbo užmokesčio vertė nustatoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu, tvirtinamu einamųjų (paraiškos pateikimo) metų minimalios mėnesinės algos dydžiu.

Įkainį sudaro: darbo užmokestis darbuotojams, gyventojų pajamų mokestis bei darbuotojui tenkančios valstybinio socialinio draudimo bei privalomojo sveikatos draudimo įmokų dalys. Išlaidos pardavėjo darbo užmokesčiui nustatomos įvertinus numatomų įsteigti prekybos vietų skaičių, darbuotojų ir darbo valandų skaičių jose.

60.3.3.

Komunalinių paslaugų išlaidos

Prekybos vietos ir (arba) logistikos centro komunalinių paslaugų išlaidos.

Galimos išlaidos, skirtos išnuomotos prekybos vietos ar ploto komunalinėms paslaugoms apmokėti.

60.3.4.

Dalyvavimo trumpalaikiuose renginiuose vietos nuomos išlaidos

Išlaidos, skirtos išsinuomoti patalpas prekybai arba prekybos plotui, taip pat vietos nuomai, kai planuojama dalyvauti trumpalaikiuose, vienkartiniuose renginiuose (pvz., mugėse, parodose ir pan.)

60.3.5.

Produktų transportavimo išlaidos

kuro pirkimo

transporto nuomos

transportavimo paslaugų išlaidos

60.3.6.

Produktų apskaitos, sandėliavimo ir organizavimo išlaidos

kasos aparato modifikavimo išlaidos

realizavimui būtinų apskaitos, sandėlio, užsakymų ir maršrutų valdymo ir kitų būtinų sistemų įsigijimo ar sukūrimo, palaikymo ir pritaikymo.

sąsajų su turimomis ar naujai kuriamomis el. parduotuvėmis ir svetainėmis sukūrimo paslaugų išlaidos.

60.4.

Skatinamosios veiklos, susijusios su trumposios tiekimo grandinės plėtra, išlaidos: (iki 20 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų)

60.4.1.

Populiarinimo (pardavimo skatinimo) ir (ar) rinkodaros veikla

skelbimai spaudoje

informaciniai skydeliai (reklamjuostės)

vaizdo ir (ar) garso klipų ir (ar) vaizdo filmų (informacinio siužeto) kūrimas

Galimos išlaidos, skirtos tikslinei auditorijai.

60.4.2.

Trumpalaikių renginių organizavimo išlaidos

degustacijos

gamybos proceso pristatymų ir pan.;

60.4.3.

Prekės ženklo kūrimo ir gaminimo paslaugų išlaidos

prekės ženklo kūrimo paslaugos

prekės ženklo gaminimo paslaugos

60.4.4.

Interneto svetainės sukūrimo ir palaikymo išlaidos

Taikomas 14,53 Eur/ mėn. fiksuotasis įkainis (fiksuotasis kainis nustatytas bazinio funkcionalumo interneto svetainės sukūrimo ir palaikymo išlaidoms, kai už mėnesinį mokestį suteikiamas svetainės funkcionalumas.

Šių investicijų tinkamų finansuoti išlaidų vertė apskaičiuojama vadovaujantis Taisyklių 3 priede patvirtintu tvarkos aprašu

60.5.

Projekto bendrosios išlaidos (iki 10 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų):

 

Rengiant ir įgyvendinant projektą patiriamos išlaidos:

Atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams už konsultacijas, susijusias su aplinkosaugos ir ekonominiu tvarumu, įskaitant verslo planų (veiklos ir (arba) projektų aprašų) ir kitų su jais susijusių dokumentų rengimą, kai šios išlaidos skiriamos nekilnojamajam turtui statyti ir (arba) įsigyti, įskaitant ilgalaikę nuomą, ir gerinti, naujiems įrenginiams ir įrangai, įskaitant techniką, pirkti ir (arba) išperkamajai nuomai, taip pat šio projekto viešinimo išlaidos, ir kurios yra patirtos ne anksčiau kaip 1 metai iki paramos paraiškos pateikimo dienos.

Finansuojama bendrųjų išlaidų dalis gali būti ne daugiau kaip 10 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų vertės be PVM ir  ne didesnė kaip 1 800 Eur. Tuo atveju, kai projekte numatyti statybos, rekonstrukcijos, kapitalinio remonto ar infrastruktūros įrengimo darbai, finansuojama bendrųjų išlaidų suma be PVM gali būti ne didesnė kaip 3 000 Eur.

Projekto viešinimo išlaidos turi būti patirtos vadovaujantis Viešinimo taisyklėmis.

 

61. Netinkamos finansuoti išlaidos:

61.1. nurodytos Administravimo taisyklių 127 ir 130 punktuose;

61.2. trumpalaikio turto, įgyto paramos lėšomis, išlaidos, kurių vertė yra mažesnė nei paramos gavėjo numatyta mažiausia ilgalaikio turto vertė, išskyrus naujas statybines medžiagas, pakavimo medžiagas ir viešinimo išlaidas;

61.3. išlaidos motorinėms transporto priemonėms, neįvardytoms tinkamomis finansuoti Taisyklių 60. 1.1 papunktyje;

61.4. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, nesilaikant teisės aktuose nustatytos pirkimo tvarkos (kai taikoma);

61.5. išlaidos, viršijančios fiksuotųjų įkainių ir (arba) fiksuotosios normos dydžius (kai taikoma);

61.6. esamų paskolų refinansavimo išlaidos;

61.7. išlaidos drėkinimui, įskaitant drėkinimo sistemas, kurioms naudojamas lietaus vanduo;

61.8. išlaidos, neatitinkančios pareiškėjo ir (ar) partnerio ūkių gamybinio potencialo;

61.9. investicijos į turtą, kurio valdymo, naudojimo ar disponavimo teisė pareiškėjui apribota (pvz., turtas areštuotas);

61.10. nedalijamos investicijos, kuriomis trumposios grandinės projekto dalyviai negalėtų tarpusavyje dalytis;

61.11. susijusios su alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių gamyba ir prekyba jais.

 

X SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

62. Paramos paraiška pateikiama pagal Taisyklių 2 priede nurodytą formą.

63. Projektui teikiama viena paramos paraiška. Paramos lėšas, skirtas projektui įgyvendinti, tiesiogiai gauna tik paramos gavėjas.

64. Paramos paraiška ir su paramos paraiška pateikiami dokumentai turi būti pateikti per Žemės ūkio ministerijos informacinę sistemą (toliau – ŽŪMIS) Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

65. Partneris (įskaitant tarpininką) gali dalyvauti ne viename projekte, tačiau tokiu atveju bendradarbiavimas skirtinguose projektuose turi būti vykdomas kuriant naują trumpą tiekimo grandinę arba plėtojant trumpos tiekimo grandinės realizavimo tinklą. Trumpos tiekimo grandinės projekto dalyvių giminystės ryšiai nėra vertinami kaip susietumo elementas tuo atveju, jei projekto dalyviai veiklą vykdo savarankiškai.

66. Pareiškėjas per vieną kvietimą gali teikti vieną paraišką. Pakartotinai paramos pareiškėjas gali kreiptis tik įgyvendinęs ankstesnįjį investicinį projektą, t. y. ne anksčiau kaip pateikus galutinį mokėjimo prašymą (netaikoma SP kaimo plėtros intervencinėms priemonėms: „Negamybinės investicijos, susijusios su biologinės įvairovės, buveinių, kraštovaizdžių atkūrimu ir išsaugojimu“, „Apsaugos priemonės nuo didžiųjų plėšrūnų daromos žalos“, „Nykstančių Lietuvos senųjų veislių gyvulių ir naminių paukščių išsaugojimas“, „Investicijos į prevencinę veiklą, kuria siekiama sumažinti galimų gaivalinių nelaimių, nepalankių klimato reiškinių ir katastrofinių įvykių padarinius“, „Pasėlių, augalų ir gyvūnų draudimas“, „Savitarpio pagalbos fondai“, „Europos inovacijų partnerystė žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“, „Tęstiniai įsipareigojimai – Žemės ir maisto produktų kokybės sistemos“, „Tęstiniai įsipareigojimai – Gamintojų grupių ir organizacijų įsisteigimas“, „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“, „Mokymai ir įgūdžių įgijimas“, „Konsultavimo paslaugos“), taip pat tik įgyvendinus projektą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, nurodytas Administravimo taisyklių 125.4 papunktyje.

67. Paramos paraiškos pildomos, registruojamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

XI SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ ATRANKA

 

68. Paramos paraiškų atrankos vertinimas ir paramos paraiškų pirmumo eilių sudarymas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

69. Pridėtinę vertę kuriantiems projektams yra nustatyti šie atrankos kriterijai:

Eil. Nr.

Atrankos kriterijaus pavadinimas

Balų skaičius

1.

Projekto trumpoms tiekimo grandinėms vystyti dalyvių skaičius:

(skaičiuojami visi projekto grandinės dalyviai, išskyrus tarpininką, nurodyti Taisyklių 16 punkte) (didžiausias galimas surinkti balų skaičius pagal šį kriterijų – 15 balų)   

15

1.1.

6 ir daugiau grandinės dalyvių

15

1.2.

nuo 4 iki 5 grandinės dalyvių

10

2.

Projektas įgyvendinamas be tarpininko

5

3.

Naujos trumpos tiekimo grandinės kūrimas rinkoje (didžiausias galimas surinkti balų skaičius – 15 balų)   

15

3.1.

kuriama nauja trumpa tiekimo grandinė, o jos dalyviai (pareiškėjas, partneriai, tarpininkas) nėra gavę paramos projektui įgyvendinti pagal intervencinę priemonę ir pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama trumpoms teikimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti vietos lygmeniu“

15

3.2.

kuriama nauja trumpa tiekimo grandinė, o jos dalyvių (pareiškėjas, partneriai, tarpininkas) dauguma nėra gavę paramos projektui įgyvendinti pagal intervencinę priemonę ir pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama trumpoms teikimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti vietos lygmeniu“

10

4.

Projektu kuriama ar plėtojama trumpa tiekimo grandinė visuomenei tieks maistingus, aukštos ir išskirtinės kokybės žemės ūkio ir maisto produktus (balai suteikiami, jei trumpos grandinės dalyviai, užsiimantys žemės ūkio ir (ar) maisto produktų gamybos ir (ar) perdirbimo veikla, yra ekologiniai ūkiai ir (ar) ūkiai, dalyvaujantys nacionalinėje maisto kokybės sistemoje (pagal šį kriterijų balai nesumuojami)

20

4.1.

dalyvauja tik ekologiniai ūkiai 

20

4.2.

ne mažiau kaip pusė dalyvių yra ekologiniai ūkiai

15

4.3.

dalyvauja tik ūkiai, dalyvaujantys nacionalinėje maisto kokybės sistemoje

10

5.

Projekte numatytas skirtingų žemės ūkio sektorių dalyvių bendradarbiavimas, kai rinkai tiekiamas skirtingas žemės ūkio pagamintos ir (ar) perdirbtos produkcijos asortimentas:

(pagal šį kriterijų balai nesumuojami)

15

5.1.

rinkai tieks ne mažiau kaip 5-ių skirtingų žemės ūkio sektorių produktus

15

5.2.

rinkai tieks ne mažiau kaip 3-jų skirtingų žemės ūkio sektorių produktus

10

6.

Vystoma tvari trumpa tiekimo grandinė, kai projekte numatytos investicijos į: (didžiausias galimas surinkti balų skaičius pagal šį kriterijų skiriamas susumavus 6.1–6.5 kriterijų balų reikšmes – 30 balų):   

30

6.1.

aplinkos taršos mažinimą ir (ar) ir (ar) tausų gamtos išteklių naudojimą (balai suteikiami, kai projekte investuojama į trumpos tiekimo grandinės reikmėms būtinos energijos aprūpinimą iš atsinaujinančių energijos šaltinių (saulės baterijos, saulės kolektoriai, saulės moduliai, geoterminio šildymo, oras–oras, oras–vanduo šildymo sistemos ir pan., kai nurodytos investicijos susijusios su trumpos grandinės poreikiais)

5

6.2.

transportavimo kaštų optimizavimą (balai suteikiami, jei paraiškoje įrodoma, kad projekto dalyviai transportuojant produkciją veikia vietos lygmeniu, t. y. tarpusavyje nutolę ne daugiau kaip 100 km spinduliu (vertinama pagal paraiškoje nurodytą projekto dalyvio faktinę veiklos vykdymo vietą ar žemės ūkio valdos centrą, atstumus matuojant elektroniniame žemėlapyje maps.lt)

5

6.3.

transporto priemonės išmetamo anglies dioksido (CO2) kiekio mažinimą (balai suteikiami, kai produkcijai transportuoti naudojami elektromobiliai arba hibridiniai automobiliai)

5

6.4.

maisto atliekų kiekio mažinimą (balai suteikiami, jei paraiškoje įrodoma, kad projekte numatomos investicijos maisto atliekų kiekiui mažinti)   

5

6.5.

gamybinių procesų skaitmeninimo ir (ar) inovacijų diegimo (balai suteikiami, jei projekte numatytos investicijos į skaitmeninius, inovatyvius sprendimus, technologijas ir atitinka Projektų inovatyvumo vertinimo metodiką, tvirtinamą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu)

10

Didžiausia galima balų suma:

100

 

70. Privalomasis mažiausias paramos paraiškų atrankos balų skaičius – 30 balų. Jeigu paramos paraiškų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad paramos paraiška nesurinko privalomojo mažiausio 30 balų skaičiaus, paramos paraiška atmetama.

 

XII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS IR SPRENDIMO DĖL PARAMOS SKYRIMO ARBA NESKYRIMO ĮFORMINIMAS

 

71. Pagal intervencinę priemonę galimi du paramos paraiškų tvirtinimo būdai:

71.1. kai prašoma paramos suma viršija 150 000 Eur be PVM:

71.1.1. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę, nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas ir jas teikia Ministerijai;

71.1.2. Ministerijos sudarytas Projektų atrankos komitetas svarsto, kuriuos projektus finansuoti, ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl finansuotinų arba nefinansuotinų projektų;

71.1.3. vadovaudamasis Projektų atrankos komiteto rekomendacijomis, sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo priima ministras arba jo įgaliotas asmuo. Tuo atveju, kai parama teikiama vadovaujantis Reglamentu (ES) 2023/2831, sprendime turi būti nurodyta skirtos paramos suma ir diskontuota skirtos paramos vertė, kai parama išmokama dalimis. Ministerija apie priimtą sprendimą informuoja Agentūrą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, Agentūra informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklių nustatyta tvarka;

71.2. kai prašoma paramos suma neviršija 150 000 Eur (įskaitytinai) be PVM, Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę, nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas ir jas teikia svarstyti Agentūros sudarytam Projektų atrankos komitetui (toliau – Agentūros PAK), į kurio sudėtį įtraukiamas ir Ministerijos atstovas (-ai). Sprendimas dėl paramos skyrimo arba neskyrimo įforminamas Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka. Tuo atveju, kai parama teikiama vadovaujantis Reglamentu (ES) 2023/2831, sprendime turi būti nurodyta skirtos paramos suma ir diskontuota skirtos paramos vertė, kai parama išmokama dalimis. Apie priimtą sprendimą Agentūra informuoja Ministeriją per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos.

72. Agentūra, priėmusi sprendimą ar gavusi sprendimą iš Ministerijos dėl paramos skyrimo arba neskyrimo, informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

73. Priėmus sprendimą skirti paramą, pareiškėjas tampa paramos gavėju. Paramos sutartis nesudaroma.

XIII SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA

 

74. Mokėjimo prašymai teikiami ir administruojami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Mokėjimo prašymai kartu su reikiamais priedais turi būti pateikti tik per ŽŪMIS. Jei projekte numatytos statybos, jos turi būti vykdomos vienu etapu be tarpinių mokėjimų, tačiau jei technologiškai statybas galima išskirti į kelis etapus, gali būti pateikiami keli mokėjimo prašymai. Jei numatyta kelių atskirų statinių statyba, ji gali būti vykdoma etapais, ir mokėjimo prašymas pateikiamas užbaigus kiekvieną statybų etapą. Statybos ir (arba) rekonstrukcijos ir (arba) kapitalinio remonto darbų užbaigimo dokumentai, kai jie privalomi pagal teisės aktų reikalavimus, turi būti pateikti ne vėliau kaip su galutiniu mokėjimo prašymu.

75. Paramos gavėjų atsiskaitymai su tiekėjais turi vykti tik per finansų įstaigas, turinčias Lietuvos banko suteiktą veiklos licenciją.

76. Paramos lėšos paramos gavėjams išmokamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka šiais būdais:

76.1. išlaidų kompensavimo (įskaitant išlaidų apmokėjimą pagal fiksuotuosius įkainius ir fiksuotąją normą);

76.2. išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu, kai avansas nėra Europos Komisijai tinkamos deklaruoti išlaidos, kuris negali būti didesnis nei 40 proc. tinkamos paramos sumos;

76.3. sąskaitų apmokėjimo.

77. Paramos gavėjui taikomas paramos lėšų išmokėjimo būdas (-ai) nustatomas (-i) paramos paraiškoje. Į vieną mokėjimo prašymą negali būti įtrauktos projekto išlaidos, kurioms apmokėti taikomi visi Taisyklių 76 punkte nurodyti išlaidų apmokėjimo būdai, išskyrus išlaidas, apmokamas pagal fiksuotuosius įkainius ir fiksuotąją normą.

78. Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:

78.1. Sostinės regionui taikoma 43 proc. EŽŪFKP įnašo norma;

78.2. Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui taikoma 85 proc. EŽŪFKP įnašo norma.

79. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal projekto įgyvendinimo vietą. Kai projektas vykdomas vienos apskrities teritorijoje, jis priskiriamas konkrečiam regionui.

80. Paramos gavėjas gali pateikti:

80.1. iki 6 mokėjimo prašymų (įskaitant avanso mokėjimo prašymą), kai projekte numatyta įgyvendinti naujų pastatų ir (arba) statinių statybą arba esamų rekonstravimo ar kapitalinio remonto darbus;

80.2. iki 10 mokėjimo prašymų, kai pareiškėjas paramos paraiškoje nurodo, kad projekte numatytas įsigyti turtas (visa įranga, visi įrengimai ir visos transporto priemonės) bus įsigyjamas finansinės nuomos (lizingo) būdu.

 

XIV SKYRIUS

SANKCIJOS

 

81. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui gali būti taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos sankcijos. Gali būti taikomos tokios sankcijos: paramos sumažinimas, paramos teikimo sustabdymas ir (arba) nutraukimas, ir (arba) reikalavimas grąžinti visą ar dalį sumokėtos paramos; apribojimas teikti paraiškas; kitos poveikio priemonės dėl su gauta arba prašoma parama susijusių įsipareigojimų nevykdymo ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymo.

82. Detali sankcijų apskaičiavimo ir taikymo tvarka nustatyta Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“.

83. Pagal šią intervencinę priemonę taikoma specifinė sankcija – jeigu paramos gavėjas neįkūrė prekybos ir (arba) realizavimo vietos ir (ar) regioninio lygmens realizavimo tinklo (logistikos centro), taikoma sankcija – visos paramos lėšų susigrąžinimas. Tuo atveju, jeigu buvo numatyta įkurti ne vieną, o daugiau prekybos  ir (arba) realizavimo vietų, tačiau jos įkurtos ne visos, paramos susigražinimo sankcija taikoma proporcingai pasiektiems rezultatams.  Paramos gavėjui gali būti suteikiamas papildomas 1 mėnesio laikotarpis prekybos ir (arba)  realizavimo vietai įkurti, skaičiuojant nuo paraiškoje suplanuotos prekybos ir (arba) realizavimo vietos sukūrimo dienos.

 

 

XV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

84. Projektų įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

85. Grąžintinos lėšos administruojamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

______________