LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
dėl Asmens sveikatos priežiūros specialistų planavimo modelio aprašO TVIRTINIMO
2018 m. gruodžio 21 d. Nr. V-1495
Vilnius
Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 51 straipsnio 1 dalį ir vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano patvirtinimo“, I prioriteto 1.3 krypties 1.3.2 darbo 1 punktą:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos
ministro 2018 m. gruodžio 21 d.
įsakymu Nr. V-1495
ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTŲ PLANAVIMO MODELIO
APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Asmens sveikatos priežiūros specialistų planavimo modelio aprašas (toliau – Aprašas) nustato bendrus esamo asmens sveikatos priežiūros specialistų skaičiaus (pasiūlos) ir poreikio (trūkumo) planavimo principus.
2. Aprašo tikslas – nustatyti principus, kuriais vadovaujantis, atsižvelgiant į Lietuvos sveikatos priežiūros sistemos ir demografinius pokyčius, vykdomas kompleksinis asmens sveikatos priežiūros specialistų planavimas, siekiant nustatyti optimalų rengiamų, esamų bei trūkstamų specialistų skaičių.
3. Pagrindinės Apraše vartojamos sąvokos ir terminai:
3.1. Asmens sveikatos priežiūros specialistai (toliau – specialistai) – tam tikrų profesijų licencijuojamų asmens sveikatos priežiūros (toliau – ASP) sistemos specialistų profesinės grupės (gydytojai, gydytojai odontologai, slaugytojai, akušeriai, burnos priežiūros specialistai), kurių profesinės kvalifikacijos (kaip vienas iš specialistų planavimo rodiklių) išvardytos šio Aprašo 5.2 papunktyje.
3.2. Aktyvių specialistų skaičius – specialistų, dirbančių sveikatos priežiūros sistemoje pagal įgytą išsilavinimą ir turinčių galiojančią licenciją verstis medicinos, odontologijos, slaugos, akušerijos ir burnos priežiūros praktika pagal įgytą profesinę kvalifikaciją, skaičius.
3.3. Specialistų planavimas – reikalingo per tam tikrą laikotarpį parengti specialistų skaičiaus nustatymas.
3.4. Specialistų poreikis – tam tikros profesinės kvalifikacijos specialistų, reikalingų tam tikroms ASP paslaugoms (paslaugų skaičiui) teikti, skaičius.
3.5. Specialistų pasiūla – faktinis specialistų, teikiančių (galinčių teikti) tam tikras ASP paslaugas, skaičius.
II SKYRIUS
SPECIALISTŲ POREIKIO NUSTATYMO DUOMENŲ ŠALTINIAI
4. Atliekant Lietuvos sveikatos priežiūros sistemos specialistų planavimą specialistų skaičiui nustatyti naudojami duomenys ir jų šaltiniai:
4.1. Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centro (toliau – MOSTA) analizės tikslams renkami ir sisteminami duomenys:
4.1.1. Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos valdomi:
4.1.1.1. Sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų praktikos licencijų registro duomenys apie fiziniams asmenims išduotas medicinos, odontologijos, slaugos, akušerijos, burnos priežiūros (gydytojo odontologo padėjėjo, burnos higienisto, dantų techniko) praktikos licencijas;
4.1.2. Lietuvos Respublikos odontologų rūmų duomenys ir valdoma informacija apie gydytojų odontologų bei gydytojų odontologų specialistų skaičių;
4.1.3. Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VLK) valdomoje Privalomojo sveikatos draudimo informacinėje sistemoje SVEIDRA kaupiami duomenys apie ambulatorines ir stacionarines ASP paslaugas (jų skaičių pagal sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis);
4.1.4. Sistemos SVEIDRA posistemės METAS (Medicinos elektroninė tobulinimo administravimo sistema) duomenys, susiję su specialistų įdarbinimu sveikatos priežiūros įstaigose;
4.1.5. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Sveikatos apsaugos ministerija) išduodamų pažymų, liudijančių profesinės kvalifikacijos atitiktį Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2005/36/EB Dėl profesinių kvalifikacijų pripažinimo reikalavimams, duomenys;
4.2. Sveikatos apsaugos ministerijos renkami ir kaupiami duomenys ir jų šaltiniai:
4.2.2. aktualių straipsnių, tyrimų, apklausų, susijusių su sveikatos priežiūros žmogiškųjų išteklių planavimu, nacionalinių ir tarptautinių tyrimų duomenys, gerosios praktikos rodikliai;
4.2.4. specialistus rengiančių universitetų ir aukštųjų mokyklų duomenys apie studentų priėmimo, pasitraukimo iš studijų, faktinio einamųjų metų ir planuojamo kitais metais baigimo skaičius pagal įgyjamas profesines kvalifikacijas;
III SKYRIUS
SPECIALISTŲ SKAIČIAUS IR JŲ POREIKIO NUSTATYMO
RODIKLIAI
5. Pagal Apraše nustatytus principus specialistų skaičius nustatomas ir planuojamas bei prognozuojamas:
5.1. pagal šias specialybes (gydytojai, gydytojai odontologai, slaugytojai, akušeriai, burnos priežiūros specialistai (gydytojo odontologo padėjėjai, burnos higienistai, dantų technikai);
5.2. pagal įgytas profesines kvalifikacijas (medicinos gydytojai, šeimos gydytojai, gydytojai specialistai, gydytojai odontologai, gydytojai odontologai specialistai, slaugytojai pagal specializacijas ir burnos priežiūros specialistai pagal sveikatos apsaugos ministro patvirtintus profesinių kvalifikacijų rūšių sąrašus);
5.7. pagal ASPĮ pagal paslaugų teikimo laiką ir vietą (ambulatorinės paslaugos, stacionarinės paslaugos, mišrios paslaugos);
IV SKYRIUS
SPECIALISTŲ POREIKIO PLANAVIMAS
6. Specialistų poreikis planuojamas ir prognozuojamas atliekant:
6.3. priėmimo į studijas (vientisąsias ir podiplomines (rezidentūrą) skaičiaus bei jo kitimo analizę;
6.5. parengtų specialistų pasitraukimo (dėl pasitraukimo iš studijų, natūralaus (mirtis), demografinių pokyčių, išvykimo iš šalies, pensinio amžiaus specialistų išėjimo iš darbo ir kt.) skaičiaus prognozavimą;
7. Specialistų poreikis nustatomas atliekant:
7.2. paskutinių septynerių metų prognozuojamo asmenų, baigsiančių studijas, (būsimų specialistų) skaičiaus analizę, įvertinant specialistų pasitraukimo tendencijas;
V SKYRIUS
SPECIALISTŲ PASIŪLOS ANALIZĖ
8. Specialistų pasiūlos analizę sudaro:
8.5. pasiūlos prognozės formavimas, atsižvelgiant į:
8.5.3. unikalių specialistų, t. y. specialistų, kurie turi daugiau nei vieną galiojančią licenciją, tačiau skaičiuojami kaip vienas specialistas, skaičių;
8.5.4. einamaisiais metais baigsiančių aukštojo mokslo medicinos, odontologijos, burnos priežiūros slaugos ir akušerijos studijų krypčių studijas asmenų (būsimų asmens sveikatos priežiūros specialistų) skaičių;
9. Specialistų pasiūlos prognozės variantai:
10. Pasiūlos prognozavimo metodai:
VI SKYRIUS
SPECIALISTŲ TRŪKUMO ANALIZĖ
12. Specialistų trūkumui nustatyti naudojama:
13. Siekiant apskaičiuoti, ar artimiausiu metu bus specialistų poreikis specialistų trūkumui padengti ir ar reikia artimiausiais metais didinti atitinkamos profesijos ir (ar) kvalifikacijos specialistų skaičių, sumuojamas paskutiniųjų (trejų, penkerių ar septynerių metų – pagal susitarimą) parengtų tos specialybės specialistų skaičius ir jis lyginamas su esamu atitinkamos amžiaus grupės (pvz., pensinio amžiaus) specialistų skaičiumi. Jeigu gaunamas skaičius (skirtumas) yra su minuso ženklu, vadinasi, pensinio amžiaus specialistų skaičius yra didesnis už parengiamų specialistų skaičių, tokiu atveju daroma išvada, kad tos specialybės specialistų reikia rengti daugiau, pvz., didinti į tos medicinos krypties rezidentūros ar kitas universitetinių studijų programas priimamų studentų skaičių.
VII SKYRIUS
SPECIALISTŲ PASITRAUKIMO SKAIČIAUS PROGNOZAVIMAS
14. Specialistų skaičius planuojamas atsižvelgiant bei įvertinant rengiamų ir jau parengtų bei dirbančių specialistų pasitraukimo skaičius ir jų prognozes.
VIII SKYRIUS
SPECIALISTŲ POREIKIO PROGNOZAVIMAS IR GALIMOS KITIMO TENDENCIJOS
16. Specialistų poreikio prognozavimo rodikliai yra specialistų pasiūla, parengiamų specialistų skaičius, specialistų pasitraukimo skaičius (ar procentinė dalis nuo bendro specialistų skaičiaus).
17. Specialistų poreikio prognozavimas – tai specialistų, reikalingų teikti sveikatos priežiūros paslaugas, skaičiaus numatymas tam tikram laikotarpiui į priekį.
18. Specialistų poreikio prognozavimo uždavinys – pagal esamą specialistų trūkumą nustatyti specialistų, reikalingų sveikatos priežiūros paslaugoms teikti, poreikį ir jį prognozuoti ateityje.
19. Specialistų poreikio prognozės:
20. Nustatant specialistų poreikį ir atliekant specialistų poreikio prognozavimą:
21. Informacija apie specialistų trūkumą paaiškinama specialistų pasiskirstymo po regionus netolygumais: kai kuriuose regionuose, ypač didžiuosiuose miestuose, yra didelė sveikatos priežiūros specialistų koncentracija ir didelis jų skaičius, o kituose, ypač atokiuose Lietuvos regionuose, yra deklaruojamas specialistų poreikis ir trūkumas.
IX SKYRIUS
SPECIALISTŲ RENGIMO VALSTYBINIO UŽSAKYMO FORMAVIMAS
22. Vykdant specialistų planavimą bei jų poreikio prognozavimą, kartu su specialistų skaičiaus, pensinio amžiaus darbuotojų skaičiaus, rezidentų skaičiaus, pasitraukiančių iš studijų rezidentų skaičiaus, studijas baigsiančių rezidentų skaičiaus vertinimo rezultatais turi būti pateikiama ir esamos situacijos analizė bei skaičiavimai, kuriuos atlieka MOSTA.
23. MOSTA surinkti duomenys bei atlikti skaičiavimai kartu su Sveikatos apsaugos ministerijos analize pateikiami Nacionalinės sveikatos sistemos specialistų rengimo valstybinio užsakymo formavimo komitetui (toliau – VUK), sudarytam Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2013 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. V-1168 „Dėl Nacionalinės sveikatos sistemos specialistų rengimo valstybinio užsakymo formavimo komiteto sudarymo“.
24. VUK posėdžio metu MOSTA surinktų duomenų ir atliktų skaičiavimų apie specialistų skaičių bei jų trūkumą, taip pat sudarytų specialistų planavimo prognozių bei jų kitimo tendencijų, Sveikatos apsaugos ministerijos analizės bei universitetų pateiktos informacijos apie galimybes parengti tam tikrą maksimalų rezidentų skaičių ateinančiais mokslo metais pagrindu nustatomas specialistų poreikis bei trūkumas.
25. VUK posėdžio metu svarstomi planuojamo priėmimo į valstybės finansuojamą medicinos ir odontologijos rezidentūrą konkretūs skaičiai pagal rezidentūros programas ir nustatomi siūlomi bendro priėmimo į valstybės finansuojamą rezidentūrą skaičiai, t. y. formuojamas asmens sveikatos priežiūros specialistų (gydytojų ir gydytojų odontologų) rengimo valstybinis užsakymas.
26. Formuojant valstybinį užsakymą, nustatomas siūlytinas priėmimo į valstybės finansuojamas rezidentūros studijas vietų skaičius pagal rezidentūros programas ir pagal universitetus.
27. VUK posėdžio metu kartu su valstybinio užsakymo formavimu nustatomas ir bendras maksimalus valstybės nefinansuojamų priėmimo į rezidentūrą vietų skaičius Vilniaus universitetui ir Lietuvos sveikatos mokslų universitetui (toliau – universitetai).
28. VUK posėdžio metu nustatyti siūlomo priėmimo į rezidentūrą skaičiai Sveikatos apsaugos ministerijos raštu iki ataskaitinių metų sausio 1 d. turi būti pateikiami Švietimo ir mokslo ministerijai kaip šeimos gydytojų, gydytojų specialistų ir gydytojų odontologų specialistų rengimo valstybinis užsakymas ateinantiems mokslo metams.
29. Pasibaigus bendrajam priėmimui, universitetai, suderinę su Sveikatos apsaugos ministerija, gali vykdyti laisvų valstybės finansuojamų rezidentūros vietų perskirstymą pagal specialybes bei universitetus, atsižvelgdami į Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytą ataskaitiniais metais esantį prioritetinių specialybių specialistų poreikį bei trūkumą.
X SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
30. Pagal šį Aprašą nustatyti priėmimo į sveikatos mokslų studijų krypčių grupės medicinos ir odontologijos studijų krypčių valstybės finansuojamą medicinos ir odontologijos rezidentūrą bei į aukštojo mokslo sveikatos mokslų studijų krypčių grupės burnos priežiūros ir slaugos ir akušerijos studijų krypčių studijas skaičiai laikomi asmens sveikatos priežiūros specialistų rengimo valstybinio užsakymo vienų metų prognoze, kuri kasmet (gali būti) koreguojama.