LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO
2009 M. VASARIO 9 D. ĮSAKYMO NR. V-97 „DĖL VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTŲ / FIZINIŲ ASMENŲ, TURINČIŲ ARBA SIEKIANČIŲ IŠLAIKYTI LICENCIJĄ VERSTIS LICENCIJUOJAMA VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS VEIKLA, KVALIFIKACIJOS IR PROFESINIO TOBULINIMO KURSŲ PROGRAMŲ TURINIO REIKALAVIMŲ APRAŠO PATVIRTINIMO“
PAKEITIMO
2022 m. rugpjūčio 30 d. Nr. V-1385
Vilnius
1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 9 d. įsakymą Nr. V-97 „Dėl Visuomenės sveikatos priežiūros specialistų / fizinių asmenų, turinčių arba siekiančių išlaikyti licenciją verstis licencijuojama visuomenės sveikatos priežiūros veikla, kvalifikacijos ir profesinio tobulinimo kursų programų turinio reikalavimų aprašo patvirtinimo“:
1.1. Pakeičiu 2.4 papunktį ir jį išdėstau taip:
„2.4. kvalifikacijos ir profesinio tobulinimo grupėje negali būti daugiau nei 25 žmonės, o privalomojo mokymo apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai, alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos programos grupėje – daugiau nei 12 žmonių;“.
1.2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą Visuomenės sveikatos priežiūros specialistų / fizinių asmenų, turinčių arba siekiančių išlaikyti licenciją verstis licencijuojama visuomenės sveikatos priežiūros veikla, kvalifikacijos ir profesinio tobulinimo kursų programų turinio reikalavimų aprašą:
1.2.1. Pakeičiu 5 punktą ir jį išdėstau taip:
„5. |
Privalomojo mokymo apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai pagrindai |
Įvadiniai kursai specialistams, pradedantiems verstis privalomuoju mokymu apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai |
Bendrieji privalomojo sveikatos mokymo organizavimo klausimai (M-1) · Privalomąjį mokymą reglamentuojantys teisės aktai. Mokymo kursų rengimas. · Mokymo technologijos (būdai, formos, metodai). · Mokymų organizavimas ir kokybės užtikrinimas. Ataskaitų rengimas. |
4 (teorija 2, praktika 2) |
Specialieji privalomojo mokymo apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai klausimai (M-7) · Įstatymai ir kiti teisės aktai, reglamentuojantys alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų kontrolę, vartojimo prevenciją ir psichologinę, medicininę, socialinę pagalbą. · Alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo žalingas poveikis elgsenai, psichikos, fizinei sveikatai ir artimai aplinkai (įskaitant vaikus); piktnaudžiavimo jomis socialiniai ir teisiniai padariniai, teisinė atsakomybė, galimų pažeidimų pasekmių bei atsakomybės analizė. · Alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo tendencijos, vartojimo požymiai, tolerancija, priklausomybės išsivystymas. Alkoholio vartojimo įpročių vertinimui skirtų testų panaudojimas. · Psichoaktyviųjų medžiagų nevartojimo (blaivybės) palaikymo įgūdžių ir palaikančios aplinkos kūrimo svarba ir galimybės, rizikos veiksnių valdymo principai. · Pirmoji pagalba apsinuodijus alkoholiu, narkotinėmis ir psichotropinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis medžiagomis. · Alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencija. Psichologinės, medicininės, socialinės pagalbos asmenims, vartojantiems žalingai psichiką veikiančias medžiagas, galimybės (informacijos apie savivaldybėje prieinamos pagalbos surinkimas, parengimas ir pateikimas dalyviams). · Elgesio pokyčiams skirtų metodų (motyvacinio interviu, diskusijos, atvejų analizės, mokymosi iš situacijos, vaidmenų atlikimo, probleminio mokymo, savipagalbos ir kt. įrodymais grįstų metodų) praktinis taikymas, kuriais siekiama: · išnagrinėti elgesį lemiančias priežastis ir aplinkybes, įvertinti motyvaciją elgesio keitimui, taikyti motyvacijos didinimo strategijas, paskatinti dalyvius suprasti elgesio keitimo svarbą ir galimybes; · suteikti žinių, kaip atpažinti psichoaktyviųjų medžiagų vartojimą kaip problemą, suvokti jų poveikį asmens ir artimos aplinkos (šeimos narių) gyvenimo kokybei; · ugdyti emocijų ir elgesio valdymo įgūdžius, taikant problemų sprendimo, asmeninių rizikų valdymo ir psichoaktyviųjų medžiagų nevartojimo (blaivybės) palaikymo įgūdžių ir palaikančios aplinkos kūrimo technikas; · teikti konsultacijas dėl psichiką veikiančių medžiagų vartojimo įpročių ir gyvenimo būdo keitimo, dienos planavimo, darbo ir poilsio režimo koregavimo; · suteikti žinių, kaip atpažinti atkryčius ir ugdyti įgūdžius atkryčiams išvengti; · ugdyti savipagalbos įgūdžius ir paskatinti kreipimąsi pagalbai gauti. · Programos baigiamojo pokalbio organizavimas ir vedimas, grįžtamojo ryšio gavimo, dalyvio įsivertinimo technikos, praktinių užduočių parengimas, atlikimo vertinimas ir aptarimas, rekomendacijų dalyviui pateikimas. · Informacijos ir gerosios praktikos šaltiniai, naudingi alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo ir priklausomybių prevencijos, elgesio pokyčiams skirtiems praktiniams užsiėmimams rengti, organizuoti ir kokybei užtikrinti. |
14 (teorija 9, praktika 5)“. |
1.2.2. Pakeičiu 6 punktą ir jį išdėstau taip:
„6. |
Aktualūs privalomojo mokymo apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai klausimai |
Kvalifikacijos ir profesinio tobulinimo kursai specialistams, besiverčiantiems privalomuoju mokymu apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai |
Aktualūs bendrieji privalomojo sveikatos mokymo organizavimo klausimai (M-3) · Mokymus reglamentuojantys teisės aktai (jų pakeitimai, priimti nauji teisės aktai). · Naujų ir aktyvių mokymo metodų panaudojimas. · Mokymo kokybės ir efektyvumo vertinimas. |
4 (teorija 2, praktika 2) |
Aktualūs specialieji privalomojo mokymo apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai klausimai (M-8) · Įstatymai ir kiti teisės aktai, reglamentuojantys alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų kontrolę, vartojimo prevenciją ir psichologinę, medicininę, socialinę pagalbą (teisės aktų pakeitimai, nauji teisės aktai). Alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų duomenų (žala sveikatai, socialiniai padariniai ir kt. aktualijų dalyviams) tendencijos. · Aktualūs alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos klausimai. · Aktualūs psichologinės, medicininės, socialinės pagalbos asmenims, vartojantiems žalingai psichiką veikiančias medžiagas, galimybių ir informacijos dalyviams atnaujinimo klausimai, dalyvių paskatinimas pasitelkti papildomą pagalbą. · Psichoaktyviųjų medžiagų nevartojimo (blaivybės) palaikymo įgūdžių ir palaikančios aplinkos kūrimo, rizikos veiksnių valdymo praktiniai aspektai. · Elgesio pokyčiams skirtų metodų (motyvacinio interviu, diskusijos, atvejų analizės, mokymosi iš situacijos, vaidmenų atlikimo, probleminio mokymo, savipagalbos ir kt. įrodymais grįstų metodų) praktinis taikymas, kuriais siekiama: · išnagrinėti elgesį lemiančias priežastis ir aplinkybes, įvertinti motyvaciją elgesio keitimui, taikyti motyvacijos didinimo strategijas, paskatinti dalyvius suprasti elgesio keitimo svarbą ir galimybes; · suteikti žinių, kaip atpažinti psichoaktyviųjų medžiagų vartojimą kaip problemą, suvokti jų poveikį asmens ir artimos aplinkos (šeimos narių) gyvenimo kokybei; · ugdyti emocijų ir elgesio valdymo įgūdžius, taikant problemų sprendimo, asmeninių rizikų valdymo ir psichoaktyviųjų medžiagų nevartojimo (blaivybės) palaikymo įgūdžių ir palaikančios aplinkos kūrimo technikas; · teikti konsultacijas dėl psichiką veikiančių medžiagų vartojimo įpročių ir gyvenimo būdo keitimo, dienos planavimo, darbo ir poilsio režimo koregavimo; · suteikti žinių, kaip atpažinti atkryčius ir ugdyti įgūdžius atkryčiams išvengti; · ugdyti savipagalbos įgūdžius ir paskatinti kreipimąsi pagalbai gauti. Šių metodų taikymo su įvairiomis tikslinėmis grupėmis specifika, sudėtingų atvejų aptarimas, programos vedimas pakartotinai dalyvaujantiems dalyviams. · Programos baigiamojo pokalbio organizavimo ir vedimo tobulinimas, grįžtamojo ryšio iš dalyvių technikų taikymo tobulinimas, praktinių užduočių rengimo, atlikimo vertinimo, aptarimo ir rekomendacijų dalyviui pateikimo tobulinimas. · Tarptautinės ir nacionalinės gerosios praktikos pavyzdžiai, vykdant alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo ir priklausomybių prevenciją bei elgesio pokyčiams skirtas programas, praktinius užsiėmimus. · Praktinėje veikloje pasitaikančių sunkumų, iššūkių aptarimas ir jų sprendimas, pasidalijimas gerąja patirtimi, programos turinio ir įgyvendinimo tobulinimas, aktualumo ir kokybės užtikrinimas. |
32 (teorija 12, praktika 20)“. |
3. R e k o m e n d u o j u fiziniams asmenims, turintiems Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo nustatyta tvarka išduotą licenciją visuomenės sveikatos priežiūros veiklai, suteikiančią teisę verstis privalomojo mokymo apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikio žmogaus sveikatai (toliau – mokymas) veikla (toliau – licencija), ir licenciją turinčių juridinių asmenų ir filialų darbuotojams, vykdantiems mokymo veiklą, patobulinti kvalifikaciją pagal šio įsakymo 1.2.1 ir 1.2.2 papunkčiais pakeistų Privalomojo mokymo apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai, alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos programos pagrindų bei Aktualių privalomojo mokymo apie alkoholio, narkotinių ir psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo poveikį žmogaus sveikatai, alkoholizmo ir narkomanijos prevencijos programos klausimų programų turinio reikalavimus prieš mokymų, vykdomų nuo
2023 m. gegužės 1 d., pradžią.