Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2011 M. GRUODŽIO 21 D. NUTARIMO NR. 1517 „DĖL VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2017 m. spalio 31 d. Nr. 889
Vilnius
1. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. gruodžio 21 d. nutarimą Nr. 1517 „Dėl Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatų patvirtinimo“ ir jį išdėstyti nauja redakcija:
2. 2018 m. sausio 1 d. įsigalioja tokia šiuo nutarimu patvirtintų Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatų:
2.1. 2 punkto redakcija:
„2. Tarnybos paskirtis – įgyvendinti viešųjų pirkimų, pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų (toliau – pirkimai), ir koncesijų politiką ir prižiūrėti, kaip laikomasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo ir Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo.“
2.2. 3 punkto redakcija:
„3. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis ir susitarimais, Europos Sąjungos teisės aktais, Viešųjų pirkimų įstatymu, Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymu, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu, Koncesijos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymu, kitais įstatymais ir Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatais (toliau – Nuostatai) ir kitais teisės aktais.“
2.3. 14 punkto redakcija:
„14. Tarnyba, siekdama jai nustatytų veiklos tikslų ir atlikdama jos kompetencijai priskirtas funkcijas, turi Viešųjų pirkimų įstatyme, Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatyme, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme, Koncesijų įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytas teises.“
3. Šiuo nutarimu patvirtintų Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatų 8.3 papunktis ir 12 punktas, išskyrus 12.13 papunktį, įsigalioja 2018 m. sausio 1 d.
4. Šiuo nutarimu patvirtintų Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatų 12.13 papunktis įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2017 m. spalio 31 d. nutarimu Nr. 889
VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
2. Tarnybos paskirtis – įgyvendinti viešųjų pirkimų, pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų (toliau – pirkimai), politiką ir prižiūrėti, kaip laikomasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo.
3. Tarnyba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis ir susitarimais, Europos Sąjungos teisės aktais, Viešųjų pirkimų įstatymu, Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymu, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymu, kitais įstatymais ir Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatais (toliau – Nuostatai) ir kitais teisės aktais.
4. Tarnybos savininkė yra valstybė. Tarnybos savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kuri Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento patvirtinimo“, nustatyta tvarka tvirtina ir keičia Tarnybos nuostatus, priima sprendimą dėl Tarnybos buveinės pakeitimo, sprendžia kitus savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos kompetencijai priskirtus klausimus.
6. Tarnyba yra ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke, antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu.
II SKYRIUS
TARNYBOS VEIKLOS TIKSLAI IR FUNKCIJOS
8. Tarnybos veiklos tikslai yra:
9. Tarnyba, siekdama Nuostatų 8.1 papunktyje nurodyto veiklos tikslo Viešųjų pirkimų įstatymo reguliavimo srityje, atlieka šias funkcijas:
9.2. teikia metodinę pagalbą, rengia rekomendacijas ir gaires Viešųjų pirkimų įstatymo taikymo ir įgyvendinimo, taip pat viešųjų pirkimų planavimo ir jų atlikimo klausimais, moko perkančiąsias organizacijas ir organizuoja jų mokymą, neatlygintinai konsultuoja perkančiąsias organizacijas ir tiekėjus Viešųjų pirkimų įstatymo taikymo klausimais;
9.3. renka, kaupia ir analizuoja informaciją apie viešuosius pirkimus, sudarytas viešojo pirkimo sutartis, preliminariąsias sutartis ir viešojo pirkimo sutarčių įvykdymo rezultatus, viešųjų pirkimų ginčus, nustatytus viešųjų pirkimų tvarkos pažeidimus ir viešųjų pirkimų praktikoje pasitaikančias problemas. Šią informaciją, išskyrus konfidencialią informaciją, ir Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytas ataskaitas skelbia Tarnybos interneto svetainėje ir (arba) Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje ir (arba) teikia Europos Komisijai, valstybės ir savivaldybių institucijoms, įstaigoms;
9.4. analizuoja ir vertina viešųjų pirkimų sistemą, pastebėjusi jos trūkumų, rengia ir ministerijai, atsakingai už viešųjų pirkimų politikos formavimą, teikia pasiūlymus, kaip ją tobulinti;
9.6. persiunčia Europos Sąjungos oficialiųjų leidinių biurui skelbti perkančiųjų organizacijų skelbimus ir užtikrina perkančiųjų organizacijų perduodamų kitų pranešimų ir informacijos persiuntimą;
9.7. koordinuoja informacijos į kitų Europos Sąjungos valstybių narių institucijų, perkančiųjų organizacijų ar tiekėjų paklausimus dėl Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatų taikymo teikimą;
9.9. administruoja perkančiųjų organizacijų paskelbtą informaciją apie viešojo pirkimo sutarties neįvykdžiusius ar netinkamai ją įvykdžiusius tiekėjus ir informaciją apie tiekėjus, kurie viešojo pirkimo procedūrų metu nuslėpė informaciją ar pateikė melagingą informaciją apie atitiktį Viešųjų pirkimų įstatymo nustatytiems reikalavimams, arba apie tiekėjus, kurie dėl pateiktos melagingos informacijos nepateikė patvirtinančių dokumentų;
9.10. teikia ir nuolat atnaujina Europos Komisijos informacinėje dokumentų saugykloje „e-Certis“ skelbiamą informaciją apie Lietuvoje išduodamas pažymas ir kitus tiekėjo pašalinimo pagrindų nebuvimą ir kvalifikaciją patvirtinančius dokumentus, laisvai ir neatlygintinai prieinamų Lietuvos duomenų bazių, kuriose pateikiama informacija apie tiekėjus, sąrašą;
9.11. Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbia informaciją apie tarptautinio pirkimo vertės ribas, įskaitant informaciją apie patikslintas vertės ribas;
9.12. vykdo Viešųjų pirkimų įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimų prevenciją, prižiūri, kaip laikomasi šių teisės aktų reikalavimų, įskaitant šių teisės aktų reikalavimus vykdant viešojo pirkimo sutartis ir vidaus sandorius;
10. Tarnyba, siekdama Nuostatų 8.1 papunktyje nurodyto veiklos tikslo Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo reguliavimo srityje, atlieka šias funkcijas:
10.1. tvirtina viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, ataskaitų formas ir nustato ataskaitų teikimo reikalavimus, taip pat teikia metodinę pagalbą, rengia Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymui įgyvendinti reikalingas rekomendacijas;
10.2. renka, kaupia ir analizuoja informaciją apie viešuosius pirkimus, atliekamus gynybos ir saugumo srityje, sudarytas viešojo pirkimo, atliekamo gynybos ir saugumo srityje, sutartis ir šių viešojo pirkimo sutarčių įvykdymo rezultatus, taip pat nustatytus tokių viešųjų pirkimų tvarkos pažeidimus, jų pobūdį ir su jais susijusius sprendimus, nuobaudas ir sankcijas;
10.3. analizuoja ir vertina viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, sistemą, rengia pasiūlymus, kaip ją tobulinti;
10.4. konsultuoja perkančiąsias organizacijas ir tiekėjus viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, klausimais;
10.5. palaiko ryšius su atitinkamomis Europos Sąjungos valstybių narių ir trečiųjų valstybių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, kai sprendžiami viešojo pirkimo, atliekamo gynybos ir saugumo srityje, klausimai;
10.6. tvirtina supaprastintų viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, pranešimų formas ir nustato pranešimų teikimo reikalavimus;
10.7. rengia ir teikia Europos Komisijai jos nustatytais terminais ir forma statistines viešojo pirkimo, atliekamo gynybos ir saugumo srityje, metines ataskaitas ir kitą jos prašomą informaciją;
10.8. persiunčia Europos Sąjungos oficialiųjų leidinių biurui skelbti perkančiųjų organizacijų pranešimus ir užtikrina perkančiųjų organizacijų perduodamų kitų pranešimų ir kitos informacijos persiuntimą;
10.9. vykdo Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo ir kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimų prevenciją, kontroliuoja, kaip perkančiosios organizacijos laikosi šių teisės aktų reikalavimų, įsigydamos joms reikalingų prekių, paslaugų ar darbų;
11. Tarnyba, siekdama Nuostatų 8.2 papunktyje nurodyto veiklos tikslo Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo reguliavimo srityje, atlieka šias funkcijas:
11.1. rengia ir (arba) priima Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme nurodytus teisės aktus;
11.2. teikia metodinę pagalbą, rengia rekomendacijas ir gaires Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo taikymo ir įgyvendinimo, taip pat pirkimų planavimo ir jų atlikimo klausimais, moko perkančiuosius subjektus ir organizuoja jų mokymą, neatlygintinai konsultuoja perkančiuosius subjektus ir tiekėjus šio įstatymo taikymo klausimais;
11.3. renka, kaupia ir analizuoja informaciją apie pirkimus, sudarytas pirkimų sutartis, preliminariąsias sutartis ir pirkimo sutarčių įvykdymo rezultatus, pirkimų ginčus, nustatytus pirkimų tvarkos pažeidimus ir pirkimų praktikoje pasitaikančias problemas. Šią informaciją, išskyrus konfidencialią, ir (arba) Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme nustatytas ataskaitas skelbia Tarnybos interneto svetainėje ir (arba) Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje ir (arba) teikia Europos Komisijai, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms;
11.4. analizuoja ir vertina pirkimų sistemą, pastebėjusi jos trūkumų, rengia ir ministerijai, atsakingai už pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, politikos formavimą, teikia pasiūlymus, kaip ją tobulinti;
11.6. persiunčia Europos Sąjungos leidinių biurui skelbti perkančiųjų subjektų skelbimus ir užtikrina kitų pranešimų ir informacijos persiuntimą;
11.7. koordinuoja informacijos į kitų Europos Sąjungos valstybių narių institucijų, perkančiųjų subjektų ar tiekėjų paklausimus dėl Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo teikimą;
11.8. administruoja perkančiųjų subjektų paskelbtą informaciją apie pirkimo sutarties neįvykdžiusius ar netinkamai ją įvykdžiusius tiekėjus ir apie tiekėjus, kurie pirkimo procedūrų metu nuslėpė informaciją ar pateikė melagingą informaciją apie atitiktį mutatis mutandis taikomo Viešųjų pirkimų įstatymo nustatytiems reikalavimams, arba apie tiekėjus, kurie dėl pateiktos melagingos informacijos nepateikė patvirtinančių dokumentų;
11.9. Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbia informaciją apie tarptautinio pirkimo vertės ribas, įskaitant informaciją apie patikslintas vertės ribas;
11.10. vykdo Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo ir su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimų prevenciją, prižiūri, kaip laikomasi šių teisės aktų reikalavimų, įskaitant šių teisės aktų reikalavimus vykdant pirkimo sutartis ir vidaus sandorius;
12. Tarnyba, siekdama Nuostatų 8.3 papunktyje nurodyto veiklos tikslo, atlieka šias funkcijas:
12.1. pagal savo kompetenciją rengia ir (ar) priima Koncesijų įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus;
12.2. vykdo Koncesijų įstatymo ir kitų su jo įgyvendinimu susijusių teisės aktų pažeidimų prevenciją, kontroliuoja, kaip laikomasi šių teisės aktų reikalavimų;
12.6. viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros prašymu teikia nuomonę dėl koncesijos sutarties pakeitimų atitikties Koncesijų įstatymo reikalavimams;
12.8. renka, kaupia ir analizuoja informaciją apie koncesijas, sudarytas koncesijos sutartis ir sutarčių vykdymo rezultatus, koncesijų ginčus, nustatytus koncesijų suteikimo tvarkos pažeidimus ir koncesijų praktikoje kylančias problemas. Šią informaciją, išskyrus konfidencialią, ir (arba) Koncesijų įstatyme nustatytas ataskaitas teikia Europos Komisijai ir (arba) skelbia Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje;
12.9. koordinuoja informacijos pagal kitų Europos Sąjungos valstybių narių institucijų, suteikiančiųjų institucijų ar ekonominės veiklos vykdytojų paklausimus dėl Koncesijų įstatymo teikimą;
12.10. Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje skelbia informaciją apie tarptautinės koncesijos vertės ribas, įskaitant informaciją apie patikslintas vertės ribas;
12.11. informuoja Europos Komisiją apie išimtinės teisės suteikimą ekonominės veiklos vykdytojui vykdyti vieną iš Koncesijų įstatymo 2 priede nurodytų rūšių veiklą;
12.12. bendradarbiauja su Europos Komisija koncesijų teisės aktų taikymo klausimais, palaiko ryšius su atitinkamomis kitų valstybių Europos Sąjungos narių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis;
12.13. konsultuoja suteikiančiąsias institucijas ir suinteresuotus dalyvius bei koncesininkus atrankos proceso teisėtumo, Koncesijų įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų reikalavimų taikymo klausimais koncesininkų atrankos metu, rengia metodines rekomendacijas koncesininko atrankos dokumentų rengimo ir atrankos vykdymo klausimais.
III SKYRIUS
TARNYBOS TEISĖS
14. Tarnyba, siekdama jai nustatytų veiklos tikslų ir atlikdama jos kompetencijai priskirtas funkcijas, turi Viešųjų pirkimų įstatyme, Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatyme, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytas teises.
IV SKYRIUS
TARNYBOS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS
15. Tarnybos veikla organizuojama vadovaujantis Tarnybos direktoriaus patvirtintais strateginiais veiklos planais, rengiamais vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 „Dėl Strateginio planavimo metodikos patvirtinimo“, kitais planavimo dokumentais. Tarnybos strateginiai veiklos planai skelbiami Tarnybos interneto svetainėje. Tarnybos strateginio veiklos plano vykdymo vertinimą atlieka Tarnybos Vidaus audito skyrius.
16. Tarnybos darbo tvarka nustatoma Tarnybos direktoriaus įsakymu tvirtinamame Tarnybos darbo reglamente, Tarnybos vidaus tvarkos taisyklėse, Tarnybos administracijos padalinių nuostatuose, Tarnybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau – darbuotojas), pareigybių aprašymuose.
17. Tarnybai vadovauja direktorius – valstybės pareigūnas, kurį Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko teikimu ketveriems metams į pareigas priima ir iš jų atleidžia Respublikos Prezidentas. Tarnybos direktorius pareigas gali eiti ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.
18. Tarnybos direktorius:
18.3. sprendžia Tarnybai priskirtus klausimus ir Tarnybos vardu priima sprendimus, tiesiogiai atsako už tai, kad būtų įgyvendintos Tarnybos funkcijos;
18.5. atstovauja Tarnybai valstybės ir savivaldybių institucijose, įstaigose ir tarptautinėse organizacijose;
18.7. per 4 mėnesius nuo kalendorinių metų pabaigos pateikia Tarnybos metinę veiklos ataskaitą Lietuvos Respublikos Seimui, Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir paskelbia Tarnybos interneto svetainėje;
18.8. tvirtina Tarnybos administracijos struktūrą ir darbuotojų pareigybių sąrašą, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinto didžiausio leistino darbuotojų pareigybių skaičiaus;
18.9. priima į pareigas ir atleidžia iš jų Tarnybos darbuotojus, juos skatina, skiria jiems pašalpas, tarnybines nuobaudas;
18.11. užtikrina, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą teikiami ataskaitų rinkiniai ir statistinės ataskaitos būtų teisingi;
18.12. užtikrina racionalų ir taupų Tarnybos lėšų ir turto naudojimą, veiksmingą Tarnybos vidaus kontrolės sistemos sukūrimą, veikimą ir tobulinimą;
19. Tarnybos direktorius gali turėti pavaduotojų. Pavaduotojus skiria ir atleidžia iš pareigų Tarnybos direktorius Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka.
20. Tarnybos direktoriaus pavaduotojai:
20.1. koordinuoja ir kontroliuoja jiems priskirtų Tarnybos administracijos padalinių darbą pagal šių padalinių nuostatuose nurodytas funkcijas;
20.3. Tarnybos direktoriaus įgalioti, atstovauja Tarnybai teisme, kitose valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose svarstant klausimus, susijusius su viešaisiais pirkimais ir pirkimais, palaiko ryšius su tarptautinėmis organizacijomis Tarnybos veiklos klausimais;
20.4. Tarnybos direktoriaus paskirti, laikinai Tarnybos direktoriaus nesant, atlieka Tarnybos direktoriaus funkcijas;
V SKYRIUS
TARNYBOS VIDAUS ADMINISTRAVIMO KONTROLĖ
22. Tarnybos valstybinį (finansinį ir veiklos) auditą atlieka Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS